Гости от миналото. Оригинални автомобили Škoda от историята на компанията
Развитието на моторните превозни средства на марката не е било просто линейно. Производителите често е трябвало да реагират на специфичните нужди на клиентите. Обърнете внимание на някои превозни средства, които са проправили път в технологиите, които по-късно ще бъдат приложени в масово произвежданите автомобили.
skoda-storyboard.com
1905-1911: Laurin & Klement LW, триколки
В натоварения градски трафик леките и пъргави моторизирани триколки са идеални за доставки и пощенски услуги. Това е било вярно още преди 120 години. Между 1905 и 1911 г. триколки са били произвеждани в Млада Болеслав, използвайки части от успешните мотоциклети на компанията. Седнал отзад, водачът е гледал над главите на двама пътници или покрито пространство за до 200 кг товар. Laurin & Klement LW е бил особено успешен. Кошни колички и триколки Laurin & Klement са били използвани от пощенските служители за превоз на поща, първо във Виена, след това в Будапеща и Прага.
През 1908 г. малка серия се отправя към Мексико, както показват редки снимки от периода. Ако се вгледате внимателно, можете да видите, че освен триколките, мотоциклети от Млада Болеслав са били използвани и от „Servicio post“.
1908-1909: Nimble Laurin & Klement E „Montenegro“ бусове
1909 Trambus E Cerna Hora
През 1907 г. Княжество Черна гора провежда търг за предоставяне на превозни средства за превоз на поща и пътници по няколко автобусни маршрута. Търгът е спечелен от Laurin & Klement, а договорът е подписан през юли 1908 г. По време на посещението си в Черна гора обаче управляващият директор Вацлав Клемент открива, че тесните пътища с безброй завои, често с малък радиус, и планинският характер на терена изискват превозни средства със специален дизайн – те трябва да бъдат по-къси и да имат по-тясно междуосие.
Между юни и ноември 1908 г. са построени шест петместни „омнибуса“, както са били наричани автобусите по онова време, както и два панелни фургона и един ролкар тип Е, получил обозначението „Черна Хора“ (чешкото наименование за Черна гора). „Летният вариант“ на автобуса е оборудван с две надлъжни пейки за 5+5 седящи пътници, така че общият капацитет на едва четириметровото превозно средство се увеличава до 12 души.
1935: Вечна, елегантна и аеродинамична Škoda 935 Dynamic
Прототипът на седана Škoda 935 Dynamic (1935) е един от най-впечатляващите „аеродинамични“ автомобили, произвеждани някога в Европа и света като цяло. Другите му технически характеристики, като например течно охлаждания четирицилиндров двулитров „боксер“ двигател – т.е. двигател с бутала, разположени едно срещу друго (като боксери) – също са забележителни. Той е с мощност 55 к.с. (40 кВт), осигурявайки максимална скорост от 130 км/ч. Той е и дълъг: междуосието му е 3200 мм. Въпреки че са произведени единствените два прототипа на Škoda 935 Dynamic, ноу-хауто не е пропиляно.
В допълнение към редица спортни автомобили Škoda, аеродинамичните каросерии скоро са използвани в серийното производство. От 1939 до 1941 г. са построени над сто автомобила Rapid 1500 OHV „Motorway“, разработени за скоростните магистрали, които току-що са се строили по това време.
1947-1948: Технологичен брейнсторминг – Škoda 950 „Taub“
Алекс Тауб, американски експерт по организация на съвременната автомобилна индустрия, е поканен в Млада Болеслав след Втората световна война. Резултатът от посещението му е обстоен доклад от 30 септември 1947 г., съдържащ редица конкретни предложения. Едно от предложенията на Тауб е да се произвежда изцяло нов автомобил с 1,2-литров четирицилиндров двигател вместо Škoda 1101 „Tudor“; двигателят на новата Škoda ще бъде разположен пред предния задвижващ мост, а автомобилът ще има рама, поддържана от централна греда, и независимо окачване на всички колела.
Тауб предлага ограничение на теглото от само 760 кг за просторния четириместен автомобил. В този дух в Млада Болеслав са построени два прототипа на Škoda 950 с изцяло метална каросерия. Снимките показват оригиналната идея на създателите за модела.
1952: Пионер на 4×4 задвижването – Škoda 973 Babeta
Идеята за задвижване на четирите колела в Млада Болеслав датира от втората половина на 30-те години на миналия век. По това време чешкият автомобилен производител създава прототипа на военния специален автомобил 903, който е базиран на луксозния пътнически модел Škoda Superb. Специалният автомобил е с конфигурация 6×4, като двата задни моста са задвижвани от общо три моста.
През 1952 г. Škoda прави следващата стъпка под формата на модела 973. Това специално военно превозно средство е имало конфигурация 4×4, просветът над терена е бил подобрен чрез значителен ъгъл на подход от 55° отпред и отзад, а превозното средство е можело да се изкачва по наклон до 85%. Превозното средство е оставало стабилно дори при страничен наклон от 47-58%, в зависимост от положението на превозното средство спрямо склона и товара му.
Други забележителни характеристики са способността му да преминава през вода до височина 600 мм и да преодолява препятствия с височина четвърт метър. Произведени са само около 30 бройки от Škoda тип 973.