ŠKODA 130 RS (1975): Звезда от двете страни на Желязната завеса
› ŠKODA 130 RS беше един от най-успешните рали и състезателни автомобили в Европа в края на 70-те и началото на 80-те години на миналия век
› През 1981 г. ŠKODA беше коронясана за европейски шампион в класирането на марките на Европейския шампионат за туристически автомобили с 130 RS
› Марката постигна множество успехи с автомобила в Световния рали шампионат, включително победа в рали Монте Карло през 1977 г.
› Мощността на традиционния OHV двигател с работен обем 1300 см3, монтиран зад задните колела, беше увеличена до 142 к.с. в Млада Болеслав
› Почти 200 бройки от ŠKODA 130 RS бяха произведени в оригиналната му фабрична спецификация
Млада Болеслав – Пилотите го обичаха, съперниците се страхуваха от него, на пистите той внушаваше повече уважение от всяка друга ŠKODA преди него. Дълго време смятан за най-добрия спортен автомобил от Млада Болеслав, ŠKODA 130 RS беше представен за първи път на публиката преди 46 години.
В допълнение към пълната селекция от изображения, придружаващи това прессъобщение, ŠKODA Storyboard предлага и 32-странична брошура и изчерпателен избор от статии и материали по различни теми от 120 години ŠKODA Motorsport.
След успешната ера на първия автомобил със задно задвижване на ŠKODA, ŠKODA 1000 MB, през 1969 г. дойде време за ъпгрейд – и светът беше представен на моделите ŠKODA 100/110 L. Те се различаваха от предшественика си главно по новата си каросерия. На следващата година дизайнерите използваха базовата версия, за да разработят ŠKODA 110 L Rally и ŠKODA 110 R Coupé, който беше построен в завода в Квасини. През 1972 г. беше пуснат на пазара ŠKODA 120 S Rally – спортен автомобил, който се състезаваше по-често на местни състезателни писти през 70-те години на миналия век от всеки друг автомобил.
С амбицията да се представят добре и в общото класиране на международни ралита, през 1974 г. са представени автомобилите от категория B5, а именно ŠKODA 180 RS и ŠKODA 200 RS. Те обаче не успяват да получат хомологация за състезания в чужбина; основната им мисия е да повишат стандарта на местните ралита и да изпробват нови дизайнерски елементи. В крайна сметка всички споменати по-рано автомобили са засенчени от състезателен автомобил, който съчетава най-добрите им характеристики и се превръща в легенда на чехословашкия автомобилен спорт – ŠKODA 130 RS.
Новият ŠKODA 130 RS Coupé (Тип 735) прави своя дебют на пистата в Мост през април 1975 г. RS показва на какво е способен по-малко от месец по-късно по време на кръг от Европейския шампионат за туристически автомобили в Бърно, където заема 3-то и 4-то място в класа под 2000 см3 при дебютното си участие. По това време се използва петстепенна скоростна кутия, но година по-късно FIA променя правилата и ŠKODA 130 RS трябва да се върне към четиристепенна скоростна кутия, на която остава вярна до края на спортната си кариера.
Задвижването на ŠKODA 130 RS се състои от класически, водно охлаждан четирицилиндров двигател с OHV управление на клапаните, монтиран зад задния мост. Първата продажбена версия има мощност от 82,8 кВт (112,5 к.с.) при 7250 об/мин, като постепенно се увеличава до 105 кВт (142 к.с.) при 8500 об/мин с развитието на автомобила за пистата. Двигателят с алуминиев цилиндър и картер е еволюирал от серийните четирицилиндрови двигатели, но за разлика от тях, той е с чугунена цилиндрова глава с осем клапана и мазане със сух картер. Работният обем се е увеличил от оригиналните 1289 cm3 до лимита за класа под 1300 cm3 – точно 1299,6 cm3.
Най-голямата сила на чехословашкото купе обаче беше неговото управление; лекият и добре балансиран дизайн помагаше на пилотите не само в завоите, но и на прави участъци, при скокове и когато натискаха педала на газта до краен предел и буквално трябваше да се борят със законите на физиката. В такива ситуации ŠKODA 130 RS винаги се оказваше надежден партньор, а пилотите ѝ успяваха да се справят дори сред по-мощната конкуренция.
За разлика от ŠKODA 180/200 RS, по-малкият RS можеше да се използва и в чужбина в Европа, главно на Запад. ŠKODA 130 RS стартира много успешно, както в ралитата, така и на пистите. Той открива първия си рали сезон през 1976 г. и само година по-късно печели победа в класа си на рали Монте Карло, завършвайки на 12-то място в общото класиране (екип Блахна/Хлавка).
През сезон 1978 г. екипът Западло/Мотал завършва първи в своя клас и на 9-то място в общото класиране със ŠKODA 130 RS на рали Акрополис. Година по-късно, ŠKODA 130 RS дори завършва на 8-мо място в най-тежкото европейско рали. През цялата си кариера рали купето постига много изключителни успехи на национално и международно ниво.
В клас A2 под 1600 см3 то редовно побеждава дори по-силната конкуренция. Официалната му кариера на местни писти приключва през сезон 1983, но ŠKODA 130 RS продължава да се движи по пътищата в продължение на много години след това като тренировъчен и автокрос автомобил.
ŠKODA 130 RS не само се радва на категорично място в ралитата, но и в историята на Европейския шампионат за туристически автомобили. Марката от Млада Болеслав завършва пълния сезон в тази престижна серия за първи път през 1978 г. Дотогава фокусът е бил върху пистите на бившия Източен блок. Още при първото си участие ŠKODA заема трето място в класацията на марките, състезавайки се с известни производители. Година по-късно ŠKODA 130 RS постига второ място в генералното класиране, а през 1980 г. – трето място след Audi и BMW, както и първо място в своя клас.
Макар че се смяташе, че това е най-голямото, което едно пистово купе от Чехословакия може да постигне, ŠKODA 130 RS е на път да постигне най-големия си успех: през 1981 г. чехословашкият състезателен автомобил с 1.3 OHV двигател се изкачва на върха в генералното класиране след труден сезон, а ŠKODA печели титлата в Европейския шампионат за туристически автомобили. Състезателите клатеха глави в недоверие, а пилотите на ŠKODA 130 RS, Зденек Войтех, Бржетислав Енге, Ян Шенкирж, Петр Мартиновски, Йозеф Михл и няколко други – както и самите автомобили – бяха в светлината на прожекторите на европейските спортни медии.
Днес както рали версията, така и версията за писта на ŠKODA 130 RS са видни звезди в музея на ŠKODA и редовно участват в възпоменателни събития. Между 1975 и 1980 г. са построени почти 200 оригинални автомобила, а няколко десетки са сглобени от оригинални части и в Свазарм (паравоенна/бойскаутска организация в комунистическа Чехословакия)..