Испания е фаворит за третия европейски завод на китайския автомобилен производител BYD, твърдят източници
(Reuters) – Китайският автомобилен производител номер 1 – BYD, смята Испания за свой основен кандидат за трети автомобилен завод, който да обслужва европейския пазар, съобщиха запознати с въпроса пред Reuters, тъй като компанията се стреми да увеличи продажбите на континента.
Global Banking and Finance Review
Публикувано на 14 октомври 2025 г.
Завод за сглобяване на BYD, който се присъединява към два други планирани завода в Унгария и Турция, би бил значителен тласък за автомобилния производител, който се конкурира с Tesla, а също така би подкрепил целта на Испания да се превърне в основен център за производство на електрически превозни средства.
Един от източниците заяви, че Испания е предпочитана от BYD заради относително ниските си производствени разходи и мрежата за чиста енергия.
Въпреки че е известно, че BYD търси трети завод, който да обслужва европейския пазар, появата на Испания като фаворит не е била съобщавана досега.
Регионалният мениджър на BYD за Испания и Португалия Алберто Де Аза заяви пред Reuters миналия месец, че Испания би била идеално място за по-нататъшно разширяване на европейското производствено присъствие на BYD поради индустриалната си инфраструктура и евтината електроенергия.
Друг източник предупреди, че компанията не е обявила окончателно решение и все още обмисля други страни освен Испания. Окончателното решение за завода, което трябва да бъде взето преди края на годината, ще трябва да бъде одобрено от китайските регулатори.
През март Reuters съобщи, че BYD е разгледала други страни, включително Германия, въпреки че това е било обсъждано вътрешно поради високите разходи за труд и енергия.
Както испанското министерство на промишлеността, така и BYD отказаха коментар.
Продажбите на BYD в Европа скочиха с 280% през първите осем месеца на годината спрямо същия период на 2024 г., след като автомобилният производител започна да продава plug-in хибриди, както и изцяло електрически автомобили.
През април Reuters съобщи, че BYD е преразгледала европейските си операции, за да увеличи продажбите, като е наела повече мениджъри и е добавила дилърски центрове.
Дипломатическите и бизнес отношенията между Испания и Китай са се затоплили значително през последните години. Миналата година Испания се въздържа при гласуване в Европейския съюз относно митата върху произведените в Китай електрически превозни средства.
Китайското правителство частно е казало на автомобилните производители да спрат инвестициите в европейски страни, които подкрепят тези мита, съобщи Reuters миналата година. Германия гласува против митата.
Испания, втората по големина производителка на автомобили в Европа, е привлякла големи инвестиции, включително от германския Volkswagen и китайските Chery и CATL, откакто обяви план за 5 милиарда евро (5,8 милиарда долара) през 2020 г. за привличане на производство на електрически превозни средства и батерии, използвайки фондовете на ЕС за облекчаване на последиците от пандемията.
BYD се стреми да произвежда всички електрически превозни средства за продажба в Европа локално в рамките на три години, което би ѝ помогнало да избегне митата на ЕС.
Планираната фабрика в Унгария в момента е в процес на изграждане, въпреки че източници съобщиха на Reuters през юли, че BYD е отложила срока си за масово производство в завода до следващата година. Турският му завод трябва да отвори врати през 2026 г.
(1 долар = 0,8618 евро)