Архив

Opel демонстрира светлинна комуникация, задвижвана от изкуствен интелект, в автономни превозни средства

Пионер в иновациите в осветлението: Усъвършенствани системи за фарове вече се предлагат в множество модели на Opel

Собствено разработване: Екип в Рюселсхайм създава уникален демонстрационен автомобил с характерни иновации в осветлението

Текущо сътрудничество: Opel, Stellantis и TU Darmstadt провеждат съвместни изследвания на нови технологии за осветление от 2022 г.

Рюселсхайм. На тазгодишния Международен симпозиум за автомобилно осветление (ISAL), който се проведе в Дармщат до 24 септември, Opel, Stellantis и Техническият университет в Дармщат OpelShowcasesAI-PoweredLightCommunicationinAutonomousVehicles-7-780x470(TU Darmstadt) представиха специален Opel Grandland. Тестовият автомобил демонстрира как автономните превозни средства, съвместими с ниво 3 на SAE (без ръце и без очи), биха могли да комуникират с други участници в движението чрез осветителни системи в бъдеще.

Предоставянето на новаторски технологии за осветление на клиентите е дългогодишна традиция в Opel. Иновациите в осветлението на Opel, които в момента се предлагат в различни модели с Blitz, включват:

Intelli-LED: включена в Corsa и Mokka

Intelli-Lux Matrix: налична в Corsa, Mokka и Combo

Intelli-Lux Pixel Light: представена в Astra и Astra Sports Tourer

Intelli-Lux HD Light: дебютира в новия Grandland

В Opel иновациите в осветлението надхвърлят подобряването на видимостта: става въпрос за създаване на по-безопасни и по-интелигентни взаимодействия на пътя. На Международния симпозиум за автомобилно осветление в Дармщат, Филип Рьокъл, водещ глобален инженер по осветление в Stellantis, и Юлиса Ле, водещ инженер по иновации, представиха перспективна концепция: как автономните превозни средства могат да използват светлината, за да комуникират с пешеходци и други участници в движението. За да реализират тази идея, екипът си сътрудничи с Opel Concept Workshop и студенти от TU Darmstadt, за да разработи уникален демонстратор на Opel Grandland.

„Фаровете очевидно играят важна роля за повишаване на безопасността на движението, но съвременните осветителни системи са способни на много повече. Например, светлинните подписи могат лесно да бъдат анимирани и използвани за анимации. А светещата емблема на Grandland може да бъде заменена от дисплей, който може както да показва светещата емблема, така и да се използва за комуникация с други участници в движението и пешеходци. Използването на съществуващи осветителни елементи улеснява добавянето на комуникационни функции, след като въведем функции за автономно шофиране в нашите автомобили“, каза Рьокъл.

За да демонстрират на какво биха могли да бъдат способни автомобилите на бъдещето, екипът първо определи случаите на употреба, като „възможна опасност от пешеходец или друга ситуация“ и „ситуацията е безопасна и опасността от пешеходец вече не съществува“. Казано по-просто, това представлява ситуации, с които повечето шофьори са се сблъсквали, като например дете, което гони топка по пътя, или пешеходец, излизащ между два паркирани автомобила.

Имайки това предвид, екипът след това оборудва Grandland със система от камери за разпознаване на обекти и жестове, както и за предвиждане на намерения с помощта на изкуствен интелект. След това се зае с усъвършенстване на осветителните системи.

Когато работят в SAE ниво 3 или по-високо, предните и задните мигачи на Grandland светят постоянно в циан – давайки ясен сигнал на другите участници в движението. В същото време останалата светлинна характеристика остава в обичайното бяло. Когато системите от камери засекат пешеходец по пътя на превозното средство, светлинната характеристика се променя на пурпурна и дисплеят показва предупредителен сигнал в същия цвят, като по този начин визуално уведомява пешеходеца, че автомобилът се приближава.

В същото време превозното средство започва да забавя скоростта. След като Grandland спре, светлинната характеристика се променя на зелена и дисплеят показва зелена фигура на пешеходец, позната от светлините на пешеходната пътека, за да покаже, че автомобилът е разпознал опасността, спрял е и че пешеходецът вече може да пресече. В случай че ситуацията не може да бъде управлявана от алгоритъма с изкуствен интелект, водачът бива подканен да поеме контрола над превозното средство, в съответствие с индустриалните стандарти за ADAS протоколи.

„Избрахме специално цветове, които не са свързани с други функции на превозното средство, за да избегнем недоразумения. Например, червеното е интуитивно разбираемо, но вече се използва за стоп-светлини или задните светлини на автомобилите. Цианът и магента са били щателно оценени за целите на възприятието и в момента не присъстват в никакви пътни ситуации. И двата осигуряват ясна и недвусмислена комуникация с другите участници в движението“, добави Ле.

Тази иновация отразява ангажимента на Opel за достъпна, интелигентна безопасност за всички участници в движението, като същевременно изгражда доверие в автономните превозни средства.

Opel, Stellantis и TU Darmstadt започнаха съвместни изследвания на нови технологии за осветление през 2022 г. Сътрудничеството е част от глобалната изследователска мрежа Stellantis с уважавани университети. В така наречените „OpenLabs“ се натрупват научни знания за използване в технологични системи на бъдещи поколения превозни средства.