Архив

Китайските производители на батерии стават все по-доминиращи на световния пазар на електрически автомобили

Капацитетът на батериите, инсталирани в нови електрически и хибридни превозни средства по целия свят досега тази година, е малко под 700 ГВтч. Това е според анализа на SNE Research за периода от януари до август 2025 г. Южнокорейските производители продължават да губят позиции от китайските си колеги.

Източник: Мрежата, 15.10.2025

Според новата статистика, глобалното производство на енергия от батерии за електрически и хибридни превозни средства от януари до август 2025 г. възлиза на 691,3 ГВтч, което представлява ръст батериииии,от 34,9% в сравнение със същия период на миналата година. CATL продължава да доминира на пазара на тягови батерии, като нараства с 31,9% до 254,5 ГВтч. Това представлява пазарен дял от 37%.

Но нека първо да разгледаме отново сравнението на годишна база: както обяснява SNE Research, общото производство на енергия през 2024 г. е възлизало на 901 ГВтч. В разглеждания период от януари до август анализаторите са регистрирали 513 ГВтч миналата година. Тъй като цифрата за текущата година вече е била с почти 35% по-висока при 691 ГВТч през август, границата от 1000 ГВтч вероятно ще бъде лесно надмината през 2025 г. Следващата статистика от южнокорейските пазарни изследователи ще предостави повече информация по този въпрос.

463-260-litievo-jonni-bateriiТенденцията китайските производители да осигуряват все по-големи пазарни дялове продължава. CATL е постигнала пазарен дял от 36,8% досега тази година, следвана от BYD с 18% (124,8 ГВтч, +50% на годишна база). LG Energy Solution следва с 9,7% пазарен дял (67,4 ГВтч, +13% на годишна база), CALB и SK On съответно с 4,6 и 4,2% пазарен дял, и Panasonic с 3,7%. Проучването се фокусира по-специално върху тези шест компании (топ 6). За пълнота обаче, трябва да се спомене, че те са следвани от квартета Gotion High-Tech, Samsung SDI, Eve Energy и Svolt.

Така че, докато тримата китайски производители в топ 6 сами доминират 59,4% от пазара, южнокорейските производители продължават да губят влияние:LG Energy Solution, SK On и Samsung SDI (непредставени в топ 6) са имали кумулативен пазарен дял от 16,8% от януари до август 2025 г., което съответства на спад от 3,8 процентни пункта в сравнение със същия период на миналата година.

Само Samsung SDI обаче регистрира спад в продажбите (20 ГВтч, -9,1%), докато LGES и SK On (29,2 ГВтч, +20% на годишна база) отбелязаха ръст, макар и доста под общия пазар.

24786986771141SNE Research предоставя и класация на шестте най-големи доставчици на батерии, показваща кои производители на автомобили са техните най-големи LGES_Poland-Wroclaw_JPG_173KBклиенти. CATL доставя на национални производители на оригинално оборудване като Zeekr, Aito, Li Auto и Xiaomi, както и на международни марки, включително Tesla, BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen.

BYD е известна със силната си вертикална интеграция на веригата за създаване на стойност за своите батерии и автомобили, което ѝ позволява да се възползва от ценовите предимства. „Компанията консолидира присъствието си не само на китайския вътрешен пазар, но и на световния пазар. BYD отбеляза забележителен растеж по-специално на европейския пазар“, пишат анализаторите от SNE Research. През първата половина на тази година използването на батерии BYD в Европа възлиза на 8,6 ГВтч, което е увеличение с 263% в сравнение с предходната година.

Батериите на LG Energy Solution се купуват главно от Tesla, Chevrolet, Kia и Volkswagen. Рязкият спад в продажбите на Tesla тази година оказа значително влияние върху LGES: „Поради забавяне на продажбите на моделите на Tesla, на които са инсталирани батериите на LG Energy Solution, използването на батерии на LGES от Tesla отбеляза спад от 15,8% на годишна база.“ Това беше компенсирано от силните продажби на Kia EV 3 на световния пазар и увеличените продажби на Chevrolet Equinox, Blazer и Silverado EV.

Докладът не предоставя никакви подробности за CALB. Hyundai Motor Group, Mercedes-Benz, Ford и Volkswagen са посочени като основни клиенти на SK global-ev-battery-installations-surge-37-in-h1-2025On. Силните продажби на Hyundai Ioniq 5 и Kia EV 6, VW ID.4 и ID.7, както и Ford Explorer EV помогнаха на SK On да постигне умерен растеж въпреки намаляващите продажби на Ford F-150 Lighting.

Panasonic доставя основно Tesla и ускори преструктурирането на веригата си за доставки в отговор на неотдавнашното затягане на американските тарифи върху китайските батерии и суровини: „По-конкретно, Panasonic работи върху намаляване на зависимостта си от китайските материали, разширяване на снабдяването с местни материали и осигуряване на нови източници на материали, за да увеличи стабилността в производството на батерии. Очаква се тези усилия да положат значителна основа за възстановяване на употребата на батерии, произведени от Panasonic, и запазване на пазарния му дял на северноамериканския пазар“, според оценката на експертите.