Stellantis инвестира 13 милиарда долара в заводи в САЩ – за модели с двигател с вътрешно горене
Мултибрандовата група Stellantis ще инвестира 13 милиарда долара в разширяване на дейността си в САЩ и увеличаване на вътрешното производство през следващите четири години. Тя ще се съсредоточи предимно върху нови модели с двигател с вътрешно горене.
stellantis.com, 15.10.2025
Новият изпълнителен директор на Stellantis Антонио Филоса описа плана като най-голямата единична инвестиция в 100-годишната история на компанията. С 13 милиарда долара (около 11,2 милиарда евро), Stellantis има за цел да разшири производството в САЩ с 50%, да пусне пет напълно нови модела и 19 продуктови актуализации и да създаде повече от 5000 нови работни места – главно в Средния Запад.
Според съобщението, нов четирицилиндров двигател ще бъде произведен в завода за компоненти Kokomo в Индиана, докато нов средноразмерен пикап ще бъде строен в Толедо, Охайо. Фабриката на Jeep в Белвидър, Илинойс – затворена през 2023 г. – ще отвори отново врати, за да произвежда два модела Jeep с двигател с вътрешно горене. В Мичиган следващото поколение на Dodge Durango ще се сглобява в Детройт, а изцяло нов голям SUV ще се произвежда в Уорън. Очаква се последният да се предлага както като модел с двигател с вътрешно горене, така и като електромобил с удължен пробег, което го прави единственото превозно средство в обявата, за което се споменава частична електрификация. Stellantis не е обявила никакви нови изцяло електрически модели.
При бившия президент на САЩ Джо Байдън, производителите на автомобили трябваше да отговарят на строги изисквания за CO₂, което доведе до намаляване на моделите с двигател с вътрешно горене и въвеждане на нови електрически превозни средства. Jeep също така затвори завода си в Белвидър, който произвеждаше Cherokee и Compass за американския пазар.
Прекратяването на производството на тези модели допринесе за спада в продажбите на Stellantis в Съединените щати през 2024 г. Сега компанията планира да рестартира производството в Белвидър през 2027 г. с инвестиции от около 600 милиона долара, съживявайки тези моделни линии и създавайки около 3300 работни места. Първоначално е било планирано следващото поколение Jeep Compass да се произвежда в Брамптън, Канада, но ремонтните дейности там са спрени през февруари.
В сборния комплекс в Толедо, където Jeep в момента произвежда моделите Wrangler и Gladiator – и двата подлежат на актуализации сред 19-те обявени продуктови обновявания – Stellantis ще инвестира 400 милиона долара, за да строи „изцяло нов средноразмерен пикап“ от 2028 г. Компанията все още не е разкрила каква марка ще носи новият автомобил.
Малко информация за новия EREV SUV
Малко подробности са публикувани за този голям SUV със система за удължаване на пробега. Stellantis не е потвърдила коя марка ще представлява, но е планирано производството да започне през 2028 г. в завода за сглобяване на камиони в Уорън. Инвестицията от 100 милиона долара там се отнася само за самия завод, а не за разработване на превозни средства. В момента на обекта се произвеждат Jeep Wagoneer и Grand Wagoneer.
Като част от своята мултиенергийна стратегия, Stellantis е проектирала своите STLA платформи, за да поберат различни силови агрегати, от бензинови двигатели до батерии и електрически задвижвания. Следователно се очаква въздействието върху автомобилните заводи да бъде ограничено. Доставчиците, заводите за компоненти и съвместните предприятия за батерии обаче биха могли да бъдат по-засегнати. Stellantis управлява съвместното предприятие StarPlus Energy със Samsung SDI, което изгражда фабрика за клетки в Кокомо, и NextStar Energy с LG Energy Solution, което изгражда съоръжение в Уиндзор, Канада.
Антонио Филоса, който стана главен изпълнителен директор на Stellantis през юни и е и главен оперативен директор за Северна Америка, заяви, че растежът в САЩ „е основен приоритет от първия ми ден“. Той добави: „Тази инвестиция в САЩ – най-голямата в историята на компанията – ще стимулира нашия растеж, ще засили производствения ни отпечатък и ще донесе повече американски работни места в щатите, които наричаме свой дом. С настъпването на следващите 100 години, ние поставяме клиента в центъра на нашата стратегия, разширяваме предлаганите от нас автомобили и му даваме свободата да избира продуктите, които иска и обича.“
Stellantis управлява 34 завода, центрове за дистрибуция на части и научноизследователски и развойни съоръжения в 14 щата на САЩ, в които работят над 48 000 души. Компанията работи и с 2600 дилъри и 2300 доставчици „в хиляди общности в цялата страна“, се казва в съобщението.