Great Wall Motor планира нова европейска офанзива
След серия от фалшиви стартове, Great Wall Motor прави нов опит да пробие на европейския пазар на електрически автомобили. Китайският автомобилен производител представи стратегия за разширяване, която ще включва двигатели с вътрешно горене и пълни хибриди в допълнение към електрическите автомобили и plug-in хибридите – с фокус върху марката Haval, предназначена за чисти SUV автомобили.
Изображение: Great Wall
presse.gwm-motor.de, 15.10.2025
През 2021 г. Great Wall Motor (GWM) навлезе в Европа с големи надежди. Китайският автомобилен производител донесе със себе си два изцяло електрически модела – GWM Ora 03 и по-късно Ora 07 – както и два plug-in хибридни SUV-а, GWM Wey 03 и Wey 05. Първоначално Ora и Wey бяха независими марки, но в края на 2023 г. GWM стана основна марка в Европа, докато другите две бяха понижени до просто имена на модели.
Този първоначален набег в Европа обаче беше посрещнат с доста скромен успех. Основана през 1984 г., компанията продаде приблизително 316 000 автомобила извън Китай през 2023 г., но само 6300 в Европа. GWM някога се надяваше да продаде един милион превозни средства на други пазари до 2025 г.; тази цел сега е отложена за 2030 г.
В Германия картината е още по-лоша: миналата година GWM продаде само около 3000 автомобила там, което бележи допълнително разочарование за китайския автомобилен производител. През август 2024 г. автомобилният производител спря европейската си централа в Мюнхен, което доведе до загуба на 100 работни места на обекта. Оттогава европейските дейности на GWM са на заден план.
Втори опит – с повече SUV-ове и двигатели с вътрешно горене
Сега групата планира да направи втори опит за навлизане в Европа и представи мащабен план за разширяване. Като част от плана, GWM стратегически се преориентира с по-голям фокус върху чисто двигатели с вътрешно горене и пълни хибриди, в допълнение към чисто електрическите автомобили и PHEV – като част от това, което вижда като ангажимент за непрекъснати инвестиции на европейския пазар.
В основата на тази инвестиция е нова продуктова офанзива, с която GWM се надява да се утвърди в сегментите с голям обем на местния пазар. Автомобилният производител има особено големи надежди за своята подмарка Haval, която е насочена към SUV-ове и е активна на други пазари от 2013 г. С това китайският производител се стреми да спечели точки с комбинация от луксозно оборудване, широк избор от задвижващи системи и конкурентни цени.
Освен серията Haval, SUV-овете ще доминират в останалата част от моделната гама на GWM, варирайки от задвижване на предните колела за градска употреба до пълноценно задвижване на всички колела. Напълно електрическото семейство модели Ora, което досега не отговаря на очакванията в Европа, също ще бъде разширено с нова линия компактни SUV-ове.
След това GWM планира да запази съществуващата си концепция за продажби, работейки с различни независими дилъри и дилърски групи. Европейското му разширяване вече е на път да навлезе в критична фаза през 2026 г.