Архив

1,6 милиона NEV: Китай регистрира безпрецедентни продажби на електрически автомобили през септември

Китай обяви нов рекорд в продажбите на електрически автомобили и plug-in хибриди: 1,6 милиона нови енергийни превозни средства (NEV) бяха продадени през септември, с няколко хиляди повече, отколкото през предишния рекорден месец декември 2024 г. Китай също достига нови висоти, когато става въпрос за чисто електрически автомобили и дела на електрическите превозни средства в общия пазар. Лидерът на пазара, BYD, обаче не се възползва от това.

еlectrive, cnevpost.com, ir.xiaopeng.com, ir.nio.com,  autonews.gasgoo.com 

През септември всяко второ превозно средство, продадено в Китай, е имало plug-in: проникването на NEV се е увеличило до 49,7%. Въпреки че делът на електрическите превозни средства в Китай остава сравнително постоянен над 45% от пролетта, той никога не е бил толкова близо до 50%, колкото беше през септември.

Leapmotor B10

Leapmotor B10

Според данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), предходният месец беше пълен със суперлативи: 1 604 000 електрически автомобила и plug-in хибриди също поставиха нов рекорд в абсолютни стойности. И в този сегмент, електрическите превозни средства с батерии (BEV) надхвърлиха границата от един милион (1 058 000 бройки) за първи път.

222 000 NEV са били изнесени през септември

Продажбите на NEV през септември представляват увеличение с 24,6% в сравнение със същия месец миналата година и с 15,0% в сравнение с август. Износът от Китай играе все по-важна роля: броят на изнесените NEV се е удвоил миналия месец в сравнение със септември 2024 г.

Износът обаче не продължава да нараства в сравнение с юли и август – той стагнира на около 222 000 NEV (което съответства на 13,8% от всички продажби на NEV в Китай; обратно, 86,2% са останали на вътрешния пазар).

Износът е включен в статистиката, тъй като данните за продажбите на CAAM включват продажбите на едро на производителите, които включват както продажби на вътрешния пазар, така и износ. Както е добре известно, превозните средства с нова енергия (NEV), включени в статистиката, включват електрически превозни средства с батерии (BEV), plug-in хибриди (PHEV) и превозни средства с горивни клетки (FCEV); горивните клетки обаче не играят съществена роля в сектора на леките автомобили в Китай.

Очаква се силен скок в края на годината

Преди рекордния септември, месечните данни за тази година бяха под тези за трите месеца на четвъртото тримесечие на 2024 г., когато Китай регистрира изключително силен скок в края на годината. Кривите на продажбите от последните две години обаче, с характерния си късен възходящ импулс, показват, че през 2025 г. е вероятно да се наблюдава и увеличение през четвъртото тримесечие. Статистиката за септември вече може да се разглежда като обещаващ преглед на последното тримесечие.

Въпреки че всеки втори автомобил в китайската статистика за продажбите на едро вече има щепсел, инерцията се забавя осезаемо: проникването на NEV вече не расте толкова бързо, колкото през последните две години, и не е имало големи скокове напред през последните пет или шест месеца – по-скоро стабилно, бавно покачване към 50-процентната граница.

Пазарът на PHEV губи инерция

В рамките на продажбите на едро на превозни средства с нова енергия, по-голямата част очевидно са били BEV: 1 058 000 бройки представляват най-добрата цифра досега: с 36,4% повече отколкото през септември 2024 г. и с 16,5% повече отколкото през август 2025 г. Plug-in хибридите, които включват и модели с удължаване на пробега (EREV), наскоро силно наваксаха в Китай. С 546 000 продадени PHEV обаче, продажбите тук са се увеличили само с 6,7% в сравнение с предходната година и само с 12,1% в сравнение с август. Тенденцията plug-in хибридите да отбелязват само умерен растеж в сравнение с предходната година е очевидна от юни.

BYD Seal

BYD Seal

При всички видове задвижване, продажбите през септември възлизат на общо 3,226 милиона превозни средства, което представлява увеличение с 14,9% на годишна база и 12,9% в сравнение с август. Това показва, че докато BEV-тата (електрически превозни средства) нарастват непропорционално в сравнение с общия пазар, PHEV-тата губят позиции.

Сред производителите BYD остава безспорен лидер, но регистрира първия си спад на годишна база от месец и половина. Лидерът на пазара е продал общо 396 270 превозни средства с нови енергийни източници, което е с 5,5% по-малко спрямо предходната година, но с 6,1% повече спрямо август. Слабото представяне на BYD по собствените му стандарти се дължи главно на PHEV-тата в гамата му: докато електрическите автомобили са нараснали значително (+24,3% на годишна база), plug-in хибридите са намалели (-25,6% на годишна база). По отношение на износа, BYD е регистрирал 71 256 NEV-та за чуждестранни пазари през август. Въпреки че това е със 115% повече отколкото преди година, износът е постоянно по-висок от тази пролет, като само през август и юли са продадени 10 000 броя повече.

Заключение: BYD в момента не е в състояние да се възползва от динамичното развитие на пазара.

Geely се позиционира все по-добре за това. Марката Geely Auto постигна 99 516 продажби на BEV (+55% на годишна база) и 65 685 продажби на PHEV (+146% на годишна база) през септември. Следователно Plug-in хибридите се продават добре в Geely. Марката Zeekr, която също принадлежи на Geely, постигна доста слабите 18 257 BEV (-14,4% на годишна база) през предходния месец.

Междувременно, през септември SAIC Group постигна 41 000 NEV (+325% на годишна база) със своята марка SAIC MOTOR Passenger Vehicle. Като се има предвид цялата група, включително съвместните предприятия с чуждестранни производители (като Volkswagen), SAIC регистрира 189 498 NEV (+47% на годишна база) през септември.

Geely Boyue L

Geely Boyue L

Tesla регистрира втория си най-силен резултат в една много слаба като цяло година с произведените в Шанхай електрически автомобили. 71 525 BEV през септември са „само“ един процент под резултата от предходната година. Това е седмият месец на Tesla през 2025 г., в който продажбите са под тези от предходната година. Но тенденцията е възходяща: 71 525 BEV представляват увеличение от 25% в сравнение с август. Въпреки това, с 19 287 превозни средства (+19,6% на годишна база), са изнесени по-малко BEV, отколкото през август (26 040 бройки).

Leapmotor все повече се очертава като постоянен конкурент на Tesla. През септември, производителят, подкрепен от Stellantis, постигна продажби от 66 657 NEV (+97% на годишна база). Това бе петият рекорден месец подред за Leapmotor. Great Wall също се справя добре, с 45 961 продадени NEV (+52% на годишна база), което означава, че едно от всеки три превозни средства GWM вече има щепсел.

Сред стартиращите компании за електрически автомобили, Xiaomi EV се очерта като силен играч. Подразделението за електрически автомобили на производителя на смартфони постигна продажби от 41 948 (+209% на годишна база) през септември с двете си серии BEV, пуснати до момента. Xpeng постигна почти идентични резултати с 41 581 BEV (+95% на годишна база). Nio също отчете силни резултати по своите стандарти, с 34 749 BEV (+64% на годишна база), от които 13 728 бройки са от основната марка Nio, а 15 246 и 5 775 съответно от подмарките Onvo и Firefly.

Li Auto, от друга страна, продължава да се бори, като цифрите намаляват от месеци. През септември компанията регистрира 33 951 продажби на NEV (-37% на годишна база). Това довежда GAC Aion на една ръка разстояние: марката електрически автомобили от производителя GAC продаде 29 113 NEV.