Waymo идва в Лондон
Moove и Waymo разширяват партньорството си за автономни превозни средства от САЩ до Лондон. Пилотна услуга за споделено пътуване скоро ще стане достъпна през 2026 г. чрез приложението Waymo.
Сн.: Waymo
theguardian.com, standard.co.uk, waymo.com, prnewswire.com, 16.10.2025 – 13:30
Waymo е активна в ключови градове в САЩ от известно време. В момента тя управлява над 1500 автономни превозни средства в Сан Франциско, Лос Анджелис, Остин, Финикс и Атланта – макар и с различен обхват и оперативни области. Преместването в Лондон ще отбележи първия път, когато Waymo дебютира в Европа.
Внедряването ще започне с пилотна схема в столицата, където Moove вече управлява бизнес за финансиране на превозни средства и автопарк за шофьори на споделено пътуване. След като е пуснат в експлоатация, пътниците ще могат да извикват автономни превозни средства, използвайки приложението Waymo. Waymo заяви, че си партнира с Jaguar Land Rover, за да вгради автономната платформа Waymo Driver в електрически I-PACE.
Внедряването на таксита без шофьор в Лондон със сигурност ще породи редица предизвикателства за Waymo. Компанията заяви, че вече управлява „международни центрове“ в Лондон и Оксфорд, „…които включват екипи, развиващи мащабна симулация със затворен контур“ за автономно шофиране. Съизпълнителният директор на Waymo, Текедра Мавакана, каза: „Демонстрирахме отговорно напълно автономното споделено пътуване и нямаме търпение да разширим предимствата на нашата технология в Обединеното кралство.“
Въпреки това, подобно на други европейски градове, пътната схема на Лондон е силно неравномерна, съчетавайки тесни средновековни пътища с оживени кръстовища със смесено предназначение, включващи велосипедисти, автобуси, черни таксита, тежкотоварни автомобили, пешеходци и други автомобили. Несъмнено е по-сложна от американската мрежа, на която са обучавани повечето превозни средства на Waymo.
Съществуват и опасения, че появата на Waymo в британската столица може да застраши вековната търговия с черни таксита в Лондон, която вече е застрашена от компании като Uber и други приложения за споделено пътуване.
Стив Макнамара, генерален секретар на Асоциацията на лицензираните таксиметрови шофьори, каза пред Guardian: „Това е атракцион на панаир… Доста често някое от тях се заключва по средата на кръстовище, защото се обърква и полицията трябва да дойде и да оправи нещата, да изчака човекът на Waymo да извади лаптопа си и да го пусне отново.“ Той каза още пред Sky News: „Това е решение, от което не се нуждаем. Кой има нужда от такси без шофьор?“