Хронология на Рали Хърватия или как Škoda стана Европейски шампион на рали…
Европейски титли за екипажа на Škoda – Миколай Марчик и Шимон Господарчик
› Третото място на Миколай Марчик и Шимон Господарчик (Škoda Fabia RS Rally2) в Рали Хърватия им даде титлите в Европейския рали шампионат на FIA в категорията пилоти и навигатори*.
› Надеждите за титлата на италианския екипаж на Škoda Андреа Мабелини/Вирджиния Ленци приключиха, когато те излязоха от пътя по време на четвъртия специален етап.
› Естонците Роберт Вирвес и Яко Вийло (Škoda Fabia RS Rally2) се пребориха за петото място след загуба на време поради офроуд излет.
Загреб (Хърватия), октомври 2025 г. – За екипажа на Škoda – Миколай Марчик и Шимон Господарчик, на финала на Европейския рали шампионат на FIA за 2025 г. това беше победа, победа
и победа.
Третото място в генералното класиране на рали „Хърватия“ (3–5 октомври 2025 г.) беше достатъчно за полската двойка да спечели титлите при пилотите и навигаторите*.
Основните им съперници Андреа Мабелини и Вирджиния Ленци от Италия трябваше да оттеглят своята Škoda Fabia RS Rally2, след като излязоха от пътя.
Рали „Хърватия“, финалът на Европейския рали шампионат на FIA (ERC) за 2025 г., обещаваше да бъде трудна борба за претендентите за титлата. С отчитане само на седемте най-добри резултата от осем ралита, разликата между първото и второто място в генералното класиране математически беше не повече от две точки преди старта: двата екипажа на Škoda Fabia RS Rally2, съставени от Миколай Марчик/Шимон Господарчик от Полша и Андреа Мабелини/Вирджиния Ленци от Италия.
Както винаги в ERC, най-бързият екипаж в квалификационния етап можеше да избере стартовата си позиция пръв. Това право е особено важно за асфалтово събитие като рали „Хърватия“. Карането на етапите преди останалите състезатели означава, че пистата е по-малко замърсена. Миколай Марчик, който беше най-бързият квалификант, следователно избра първата стартова позиция.
Андреа Мабелини, от друга страна, успя да постигне само осмо най-бързо време. „Това беше катастрофа от етап за мен. Трябва да стартирам седем позиции зад Миколай“, призна той. „Щеше да е по-добре да си остана вкъщи.“
След първите три етапа на първия етап Андреа Мабелини и Вирджиния Ленци се изкачиха до пета позиция. Въпреки това, по време на следващия етап надеждите на италианската двойка за спечелване на титлата приключиха. „След гребен, загубих задната част на колата и докоснах малко парче трева, което ни накара да се завъртим. Там ни чакаше камък, който счупи радиатора. Двигателят започна да тече масло и не можахме да продължим. Това е краят на мечтата ни да спечелим титлата в ERC“, съобщи Андреа Мабелини.
Междувременно техните съперници за титлата Миколай Марчик/Шимон Господарчик прескочиха кръстовище, което ги свали на седмо място. Когато стигнаха до финала на етапа в събота вечер, те се бяха изкачили до шеста позиция.
Друг екипаж на Škoda, естонците Роберт Вирвес/Яко Вийло, бяха класирани на второ място след ирландските претенденти за титлата, Джон Армстронг/Шейн Бърн.
Сред най-добрите състезатели бяха и Миле Йохансон и неговият навигатор Йохан Грьонвал от Швеция, които стигнаха до края на етапа на четвърто място със своята Škoda Fabia RS Rally2.
В неделя сутринта Миколай Марчик/Шимон Господарчик се изкачиха до трето място, след като Роберт Вирвес/Яко Вийло излязоха от пътя при силен дъжд. Естонците се бориха обратно на петата позиция с поредица от бързи етапни времена до финала.
Междувременно битката за титлата се сведе до оспорвана между екипажа на Škoda от Полша и техните ирландски съперници, Джон Армстронг и Шейн Бърн. Силовият етап трябваше да реши резултата. Второто преминаване на етапа „Загорска Села – Кумровец“ предложи ценни допълнителни точки на петимата най-бързи пилоти (5–4–3–2–1).
В крайна сметка, победата както в ралито, така и в етапа на мощността не беше достатъчна за Джон Армстронг/Шейн Бърн, за да изпреварят Миколай Марчик/Шимон Господарчик в генералното класиране на ERC.
С третото си място полското дуо събра достатъчно точки, за да остане пред своите ирландски съперници. Миколай Марчик и Шимон Господарчик бяха короновани за Европейски рали шампиони на FIA за 2025 г. в съответните си категории.
„Беше труден ден, но една мечта се сбъдна. Благодаря на всички, които ме подкрепяха толкова години“, сияеше Миколай Марчик.
Роберт Вирвес/Яко Вийло завършиха последния кръг от сезона на ERC 2025 на пето място, следвани от друг екипаж на Škoda Fabia RS Rally2, Лаури Йоона/Кристиан Темонен от Финландия.
Рали Хърватия беше последният кръг от ERC, където участващите отбори можеха да се класират в бонус програмата Škoda Motorsport. Благодарение на успеха на Миколай Марчик, неговият отбор Topp Cars спечели голямата награда. Racing Factory, екипът на Андреа Мабелини, ще получи наградата за третото място в генералното класиране на своите пилоти.
За първи път екипажът на Škoda Миколай Марчик/Шимон Господарчик стана европейски шампион на FIA по рали.
Рали Хърватия (CRO), 3-5 октомври 2025 г., резултат ERC
1 Джон Армстронг/Шейн Бърн (IRL/IRL), Ford Fiesta Mk II Rally2, 1:50:57.4 часа
2 Мадс Остберг/Лоркан Мур (НОР/Ирландия), Citroën C3 Rally2, +45,7 секунди
3 Миколай Марчик/Шимон Господарчик (POL/POL), Škoda Fabia RS Rally2, +1:46.1 минути
4 Romet Jürgenson/Oja Siim (EST/EST), Ford Fiesta Mk II Rally2, +2:47.3 минути
5 Robert Virves/Jakko Viilo (EST/EST), Škoda Fabia RS Rally2, +3:25.7 минути
6 Лаури Йоона/Кристиан Темонен (FIN/FIN), Škoda Fabia RS Rally2, +3:58.6 минути
Крайно класиране ERC/Пилоти*
1 Миколай Марчик (Полша), Škoda, 154 точки
2 Джон Армстронг (Ирландия), Ford, 148 точки
3 Андреа Мабелини (Италия), Škoda, 131 точки
4 Мадс Остберг (Норвегия), Citroen, 104 точки
5 Рупе Корхонен (Финландия), Toyota, 60 точки
6 Исак Райерсен (Швеция), Škoda, 60 точки
* в зависимост от окончателното потвърждение на резултатите от FIA








