Световен рекорд за изминато разстояние с един резервоар гориво.
Рали шампион, рекордьор по горивна ефективност
Мико Марчик е тазгодишният Европейски рали шампион. Извън пистата обаче полският пилот има неочаквано хоби: икономично шофиране. Зад волана на Škoda Superb той успява да измине 2831 километра с един резервоар – нов световен рекорд. Той ще сподели съвети как да се подходи към такъв подвиг…
skoda-storyboard.com. 21.10.2025
Škoda World
На рали пистата Мико Марчик дава абсолютния си максимум, докато при ежедневно шофиране може да изминава огромни разстояния безопасно и ефективно. Той прекарва над 120 000 километра зад волана всяка година. „Нашият спорт е много взискателен финансово, затова се опитвам да намеря начини да предложа максимална стойност на моите партньори“, обяснява той по отношение на високия си пробег.
Една идея за повишаване на неговия и партньорите му профил идва от факта, че по обществените пътища Мико никога не бърза. Напротив, преди години той открива привлекателността на икономичното шофиране. „С приятели започнахме да тестваме колко икономични могат да бъдат колите и започнахме да се състезаваме по приятелски начин“, казва пилотът. По това време той карал Škoda Octavia 2.0 TDI и в главата му започнала да се оформя идея: „Octavia обаче има сравнително малък резервоар за гориво, затова изчаках новото поколение на Superb“, спомня си той, описвайки как се е появила идеята за световен рекорд за изминато разстояние с един резервоар гориво.
Фокус и далновидност
Тази година Мико превърнал тази идея в реалност, поставяйки световен рекорд за най-голямо изминато разстояние с един резервоар гориво. В Škoda Superb от четвърто поколение той изминал 2831 километра с един резервоар гориво, като средно изразходвал само 2,61 литра дизел на 100 километра. За сравнение, официалният комбиниран разход на гориво на модела в тази конфигурация е 4,8 литра на 100 километра. „Дори обикновен шофьор може сравнително лесно да достигне под заявената от производителя цифра“, отбелязва рекордьорът.
5 съвета от Мико Марчик за икономично шофиране:
- Поддържайте правилното налягане в гумите
- Шофирайте добре отпочинали
- Предвидете трафика и минимизирайте спирането
- Ускорявайте плавно и постепенно, използвайте еко режим
- Възползвайте се от благоприятните вятърни условия, когато е възможно
Неговият съвет е сравнително прост. „Налягането в гумите е от решаващо значение – придържайте се към препоръчаното от производителя ниво, което е достатъчно за нисък разход на гориво“, напомня той, като подчертава едно от основните, но често пренебрегвани правила за икономично шофиране. Плавното шофиране и предвидливостта също са от съществено значение: „Гледайте напред, предвиждайте, отпускайте педала на газта навреме и се опитвайте да спирате възможно най-малко. Ускорявайте плавно и постепенно“, съветва Мико.
Той добавя още един важен съвет в това отношение: „Винаги шофирам възможно най-отпочинал. Сънят е от съществено значение – целя се да карам от седем до осем часа на нощ. Това ми позволява да се фокусирам и да преценявам правилно“, обяснява той. Екстремният еко-ралийски стил, използван по време на опита за рекорд, не е част от ежедневната му рутина на шофиране. „В ежедневието си шофиране карам нормално, слушам подкасти, приемам обаждания и като цяло приемам всичко спокойно“, казва той.
Шампион по рали, рекордьор на автомобила Мико Марчик измина от Полша до Дисниленд Париж и обратно с Škoda Superb с един резервоар гориво.
Запознаване с колата
За рекордното си шофиране Мико обмисли и планира всеки детайл, за да увеличи максимално пробега. Процесът започна с избора на колата. Той избра Škoda Superb заради 66-литровия ѝ резервоар за гориво (напълнен догоре за рекорда) и отличната аеродинамика. Той избра 2.0 TDI със 110 кВт, предно задвижване и седемстепенна автоматична трансмисия DSG, запазвайки стандартните 16-инчови джанти. „Колата тежи 1590 килограма, което е отлично за превозно средство с такъв размер и помага да се минимизира съпротивлението при шофиране“, обяснява шампионът.
Рекордна Škoda Superb
Мико Марчик завърши рекордното пътуване от 2831 километра в стандартна Škoda Superb 2.0 TDI в базовото ниво Essence, предлагано от Škoda Poland. Автомобилът разполага с мощност 110 кВт, въртящ момент от 360 Нм, седемстепенна DSG трансмисия с двоен съединител и 16-инчови джанти. Официалният комбиниран разход на гориво по WLTP е 4,8 литра на 100 километра.
Шампион по рали, рекорден потребител
Той също така отдели време, за да се запознае с колата. Получи я през ноември 2024 г. и започна опита за рекорд в началото на март тази година. „Преди опита за рекорд вече бях изминал около 20 000 километра с нея“, казва той. Въпреки че колата остана стандартна, Мико направи една модификация: монтира пружини Sportline, снижавайки шасито с 15 милиметра. „Това подобри аеродинамиката“, обяснява той. Колата беше оборудвана и с гуми с ниско съпротивление при търкаляне. „Разбрах, че чисто новите гуми не са идеални – по-добре е да се износят леко, което намалява разхода на гориво“, описва той.
Всеки детайл е от значение
Самото шофиране беше сравнително стандартно. Мико поддържаше по-ниски скорости от около 80 км/ч, където задвижният агрегат е най-ефективен. За по-плавно превключване на предавките и по-малко чувствителна реакция на газта, той използваше еко режим. Той също така поддържаше безопасна дистанция от други превозни средства. „Аеродинамиката на Superb е толкова добра, че дори на такова разстояние, камион отпред може да ви предпази от насрещния вятър. При попътен вятър дори не е нужно да се движите с кемпер“, добавя Мико, споделяйки едно от своите виждания.
Поддържащо превозно средство го водеше на два до три километра, информирайки го за подробностите по маршрута. „Дори малките детайли бяха от значение, като лек наклон към пункт за събиране на пътни такси, което ми помогна да сваля крака си от педала на газта по-рано и едва да спирам, докато не стигна до бариерата“, разкрива той.
Въпреки внимателното си планиране, Мико все още вижда място за подобрение. „Германия беше малко предизвикателна. През нощта температурите бяха около 1°C, което не е идеално за разход на гориво. Имаше и дълги изкачвания от над пет километра, което допълнително увеличи разхода на гориво. На връщане през Франция имах 200-километров участък с попътен вятър, където разходът беше едва около 2,2 литра на 100 километра“, описва той преживяванията си от маршрута.
Мико Марчик
Двадесет и девет годишният полски пилот Мико Марчик спечели Европейския рали шампионат на FIA тази година. Преди това той се класира трети през 2021 и 2024 г. и беше национален шампионна Полша през 2019 и 2021 г. Той започва рали кариерата си през 2016 г. Негов навигатор от 2017 г. насам е Шимон Господарчик, с когото е постигнал всичките си големи рали успехи. Неговите шампионски победи са свързани с автомобили Škoda – първо с Fabia R5, след това Fabia Rally2 evo и най-скоро с Fabia RS Rally2. Марчик е и посланик на марката Škoda в Полша.
Шампион по рали, рекордно потребление
Икономично шофиране с дизелови, хибридни и електрически автомобили
Мико остави известен потенциален марж по отношение на горивото, тъй като използва стандартен дизел. Ако се опита да постави нов рекорд, планира да тества първокласно гориво. Той тихо споменава целта си да надхвърли 3000 километра с един резервоар гориво, демонстрирайки ентусиазма си за икономично шофиране.
От Закопане в Татрите той успява да измине 730 километра до Балтийско море с електрически автомобил Škoda Enyaq без зареждане, постигайки разход на гориво от 11 кВтч на 100 километра. „Електрическите автомобили бързо се развиват по отношение на ефективност и пробег – любопитен съм да видя какво ще стане следващото“, усмихва се той. В plug-in хибридна Škoda Octavia RS iV той изминава 108 километра от Закопане до Краков само с един литър бензин. Полският рали шампион дава пример не само в моторните спортове, но и в дефанзивното и икономично шофиране.
Škoda Superb 2.0 TDI 110 кВт: комбиниран разход на гориво по WLTP 4.8–5.0 л/100 км, комбинирани емисии на CO₂ от/до: 126–130 г/км. Разходът на гориво и емисиите на CO₂ зависят от избраната конфигурация на автомобила.