Архив

Франция и Испания се придържат към целта за постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене до 2035 г.

Франция и Испания потвърдиха ангажимента си към целта на ЕС за нулеви емисии за нови автомобили до 2035 г., отхвърляйки призивите на Германия, Италия и производителите за забавяне или разводняване на постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене. И двете правителства настояват автомобилното бъдеще на Европа да остане електрическо.

bloomberg.com, journalauto.com (на френски)

В съвместно писмо, разкрито от френски медии, двете правителства заявиха, че предстоящият преглед на стандартите за CO₂ не трябва да подкопава целта за нулеви емисии до 2035 г., european-flag-la-defense-france-unsplashкоято те описват като централна отправна точка за индустриалния преход на Европа. Франция и Испания „се надяват, че предстоящият преглед ще запази ограничението за 2035 г. и екологичната амбиция на траекторията на емисиите на CO2, която е в основата му“, се казва в документ, представен на министрите в Люксембург.

Париж и Мадрид твърдят, че поддържането на ясна регулаторна траектория е от съществено значение за трансформацията на сектора, особено за проекти в производството на батерии и електрификацията на превозните средства. И двете страни подчертават, че от 2023 г. насам вече са инвестирани милиарди евро за локализиране на веригите за доставки и осигуряване на европейска конкурентоспособност в електрическата мобилност. Те твърдят, че обръщането на курса сега би застрашило индустриалното планиране и доверието на инвеститорите.

Въпреки че Франция и Испания подкрепят ограничени „гъвкавости“ в рамката, те са предназначени да засилят създаването на стойност в Европа, а не да отслабят целите за емисии. Предложените корекции включват въвеждането на така наречените суперкредити за малки електрически превозни средства, произведени в Европа, предназначени да стимулират производството на достъпни електромобили и да разширят приемането им на пазара.

„Тази гъвкавост би имала за цел да подобри намаляването на CO2, свързано с производството на тези превозни средства в Европа, в сравнение с по-въглеродно интензивното намаление, наблюдавано в трети страни“, цитира Bloomberg вестника. Двете страни също така се противопоставят на всяко продължаващо преференциално третиране на plug-in хибридните модели след 2035 г., позовавайки се на данни, показващи значително по-високи реални емисии в сравнение с лабораторните стойности.

Крайният срок 2035 г. е установен като част от Зелената сделка на ЕС и представлява крайъгълен камък на климатичната стратегия на блока. Политиката, която в момента е изправена пред водена от индустрията кампания за преразглеждане, трябва да бъде преоценена през 2026 г. Европейската комисия потвърди, че процесът на преразглеждане ще започне преди края на 2025 г., но настоява, че общата цел остава непроменена.

Позициите на Франция и Испания са в рязък контраст с тези на Германия и Италия, чиито правителства настояха Комисията да преразгледа изцяло регламента. Германските производители и доставчици призоваха за повече време и по-широка технологична отвореност, предупреждавайки за рискове за конкурентоспособността. Берлин също така обвърза националните си стимули за електрически превозни средства с по-широк дебат относно индустриалната политика и достъпността за потребителите.

Министрите на околната среда на ЕС ще обсъдят въпроса като част от текущите преговори относно климатичните и индустриалните рамки на блока тази седмица. Въпреки политическите препятствия, очаква се Комисията да запази курса си към пълна декарбонизация на продажбите на нови превозни средства. Франция и Испания разглеждат целта за 2035 г. като незаменима за осигуряване на ролята на Европа в глобалния преход към електрическа мобилност и като сигнал, че автомобилната индустрия на континента остава ангажирана с бъдеще с нулеви емисии.