Cadillac Escalade IQ ще може да шофира ниво 3 от 2028 г.
Миналата година General Motors закри своето подразделение за роботизирани таксита Cruise, но искаше да използва натрупания там опит за приложения в обикновени леки автомобили. Сега има първото конкретно съобщение: Cadillac Escalade IQ ще бъде първият автомобил в групата, който ще разполага с високоавтоматизирано шофиране ниво 3 през 2028 г.
Изображение: General Motors
gm.com, techcrunch.com, 23.10.2025
Към днешна дата в Съединените щати има само една одобрена система за подпомагане на водача (ADAS), която позволява така нареченото шофиране „очи извън, ръце извън“, т.е.
шофиране, при което водачът може да откъсне поглед от пътя и ръце от волана. Тази система се нарича „Drive Pilot“ и е от Mercedes-Benz.
Сега General Motors също иска да се включи в тази област. Компанията вече предлага система за подпомагане на водача, наречена „Super Cruise“, но засега е овладяла само Ниво 2. Важната разлика между Ниво 2 и Ниво 3 е, че Ниво 2 по същество позволява шофиране „без ръце“, което означава, че превозното средство може да се управлява само понякога. Водачът обаче трябва активно да следи пътя и системата, редовно да докосва волана и да може да се намеси незабавно, ако е необходимо. Това означава, че четенето на нещо на мобилния ви телефон или гледането на видеоклипове по време на шофиране все още е забранено.
Поемете контрол в рамките на десет секунди
За разлика от това, Ниво 3 позволява на водачите да откъснат поглед от пътя и да напишат съобщение или да гледат филм. Водачът обаче трябва да може да се намеси след предупредителен период, който е десет секунди в случая с Drive Pilot на Mercedes. Ако водачът не поеме контрол в рамките на това време, превозното средство инициира аварийно спиране.
Толкова за основното разбиране – а сега към съобщението на General Motors: Производителят на автомобили иска да пусне система за подпомагане на водача за шофиране „без очи“ през 2028 г. Тя ще бъде налична първо в Cadillac Escalade IQ, масивен електрически SUV с дължина от 5,80 метра, който в момента има електрическо задвижване с два двигателя и системна мощност от 559 кВт. Нетното енергийно съдържание на батерията е 205 кВТ, а пробегът на автомобила е 460 мили (745 километра).
Данни за шофиране с роботизирано такси, използвани за разработване на услугата
General Motors заявява, че разполага с два важни ресурса за разработването на системата за шофиране „без очи“. Първо, GM вече е картографирала 600 000 мили пътища за Super Cruise, които вече могат да се използват за шофиране без ръце. Клиентите вече са изминали 700 милиона мили по тези пътища със Super Cruise. Второ, GM може да използва и данни от пет милиона мили напълно безпилотни пътувания, обхванати като част от прекратения проект за роботизирано такси Cruise.
След като инвестира милиарди, General Motors изостави бизнеса си с роботизирани таксита, който беше част от подразделението Cruise, в края на 2024 г. Cruise така и не успя да се възстанови от инцидент в Сан Франциско, в който участваха едно от автономните ѝ превозни средства и пешеходец. Това лято обаче беше обявено, че GM иска да продължи да използва опита, натрупан от Cruise, за да разработва функции за автоматизирано и автономно шофиране за обикновени автомобили – и новообявената функция „eyes-off“ за Cadillac е първият пример за това.
Нов високоскоростен компютър
General Motors представи и други иновации на събитието си GM Forward в Ню Йорк. Например, през 2028 г. ще бъде въведена нова централизирана компютърна платформа, която ще бъде внедрена първо в Cadillac Escalade IQ. Платформата е предназначена да промени коренно начина, по който превозните средства се разработват, актуализират и подобряват с течение на времето. Актуализацията е разработена за превозни средства с всички задвижващи системи и комбинира всички ключови системи, от задвижване и кормилно управление до инфоразвлекателни системи и безопасност, в едно високоскоростно изчислително ядро. Очаква се това да осигури десет пъти по-голям капацитет за актуализиране на софтуера по въздуха, 1000 пъти по-голяма честотна лента и до 35 пъти повече мощност на изкуствения интелект за автономно шофиране и разширени функции.
Съществуват и разработки в областта на двупосочното зареждане и аварийното захранване на сгради чрез батерии за електрически автомобили. От 2026 г. General Motors планира да предостави своята система GM Energy Home System (двупосочно зареждане на електрически превозни средства плюс стационарна домашна батерия) за лизинг. Условията ще бъдат обявени на по-късна дата. Първоначално достъпна само за собственици на електрически превозни средства на GM, по-късно ще има версия и за други собственици на жилища, които се интересуват от аварийно захранване и интеграция на слънчева енергия.
Освен това, от следващата година автомобилите на GM ще бъдат оборудвани с разговорен изкуствен интелект, базиран на Google Gemini. GM също така планира да въведе свой собствен изкуствен интелект, разработен специално за превозни средства, в бъдеще, което ще позволи на шофьорите да взаимодействат с превозното средство, както биха го направили при нормален разговор.








