Новият изпълнителен директор на Porsche ще наследи стари проблеми
Напускащият изпълнителен директор на Porsche представя мрачен доклад. Германският производител на спортни автомобили е изправен пред значителна оперативна загуба.
Новият изпълнителен директор, Михаел Лайтерс, поема ръководството през януари. Той трябва да съживи търсенето в Китай и да се справи с предизвикателството на електрическите превозни средства.
Инвеститорите очакват признаци на възстановяване. Решаването на проблемите на Porsche може да отнеме години.
Reuters по m.economictimes.com/news/international, 24 октомври 2025 г., 10:57
Напускащият изпълнителен директор на Porsche Оливър Блум има още един тримесечен доклад, който да представи в петък, преди десетгодишният му мандат да приключи. Той няма да е
приятно четиво.
Германският производител на спортни автомобили е на път да отчете дълбока оперативна загуба, тъй като се оказва притиснат между тежък спад на водещия пазар Китай и натиск от американските тарифи, докато едновременно с това претърпява скъпоструващ обрат на прехода си към електрически автомобили.
В опит да оправи нещата, Porsche назначи бившия шеф на McLaren Майкъл Лайтърс за следващ изпълнителен директор, който ще поеме волана през януари, надявайки се да съживи търсенето в Китай и да разреши загадката с електромобилите. Инвеститорите все още не са убедени.
След няколко предупреждения за печалба за една година, видимостта на бизнес модела остава много ограничена“, каза Инго Шпайх от Deka Investment, която държи акции на Porsche на стойност около 48 милиона долара. Той добави, че опитът на Лайтерс в конкурентите от по-висок клас McLaren и Ferrari е сигнализирал накъде може да се насочи компанията.
Porsche се очерта като една от най-големите жертви в обсадения автомобилен сектор в Европа. От листването си на борсата през 2022 г. компанията е загубила около половината от пазарната си стойност.
Шпайх каза, че Porsche трябва да си върне потребителите в Китай и да свикне купувачите с ревящите бензинови двигатели, за да приемат електрическите автомобили.
„Porsche е изправена пред голямо предизвикателство: в сегмента на луксозните спортни автомобили електрическите превозни средства все още не са приети от клиентите. Ключовият въпрос е: ще успее ли новият изпълнителен директор да доведе Porsche в сегмента на електрическите превозни средства?“, каза той.
По-късно в петък се очаква Porsche да отчете оперативна загуба от 611 милиона евро (713 милиона долара) за третото тримесечие, според средната прогноза на 15 анализатори, анкетирани от Visible Alpha, спрямо печалба от 974 милиона евро миналата година.
Това отразява до 1,8 милиарда евро разходи, свързани със забавяния в пускането на пазара на електрически превозни средства.
Блум, който ще остане главен изпълнителен директор на компанията майка на Porsche – Volkswagen, заяви миналото тримесечие, че очаква „положителен импулс отново от 2026 г. нататък“ в Porsche, но анализаторите са по-малко оптимистични.
Пал Скирта от Metzler Bank заяви, че решаването на проблемите може да отнеме от три до пет години.
Лайтерс ще трябва да приложи програма за преструктуриране, която предвижда съкращаване на 1900 работни места през следващите години, в допълнение към 2000 съкращения на временни работници тази година, като втори пакет от мерки е в процес на договаряне.
С 32 195 автомобила, доставени в Китай през първите девет месеца на 2025 г., продажбите там са намалели повече от половината спрямо същия период на 2022 г.
Междувременно маржовете на Porsche са спаднали от 18% през годината на първичното публично предлагане до най-много 2% тази година.
Шпайх каза, че Porsche може да се справи с настоящите 15% внос в САЩ .Истинското предизвикателство би било да се измисли бъдеще за високомощните автомобили в електрическата ера и как да се съживи марката в Китай.
Шансът за връщане към високи маржове на този пазар е малък, освен ако Porsche не може да определи точно за какво китайските потребители са готови да плащат премиум цени, каза Ту Ле, основател на консултантската компания Sino Auto Insights.








