Архив

Ferrari F76 предефинира суперколата – без двигател, без гараж, изцяло дигитална

Първата NFT кола на марката от Маранело канализира аеродинамиката и AI дизайна във виртуална състезателна икона, но дали е кола?

Ferrari представи своя F76, първата дигитална „кола“ на автомобилния производител, издадена като незаменяем токен (NFT). Ferrari казва, че проектът е предназначен да обедини състезателното наследство с технологии от следващо поколение, но повдига въпроса: Кога Ferrari не е Ferrari?

autoweek.com/news, 27 октомври 2025 г., 15:02 ч.

Ferrari се осланя на крипто технологиите

Името на F76 е взето от първата победа на Ferrari в 24-те часа на Льо Ман преди 76 години, когато Луиджи Чинети и лорд Селсдън караха 166 MM barchetta до първата победа на марката Ferrari Supercar—No Engine, No Garage, All Digital(в истинска кола).

Дизайнът му е предоставен от Styling Centre на Ferrari и е предназначен да служи като „дизайнерски манифест“ или предварителен преглед на дизайнерската посока за следващото поколение шосейни и състезателни автомобили. Ferrari казва, че формата на автомобила (каквато е, бидейки дигитален и всичко останало) е разработена с помощта на генеративни алгоритми, които съчетават инженерство, биомиметика и архитектура в „един организъм“ от форма и функция. (Отново, не точно как може да „функционира“ един дигитален автомобил.)

Каросерията е с двойна фюзелажна структура, предназначена да насочва „въздух“ през централен тунел, което според Ferrari ефективно превръща самото тяло в крило. Аеродинамичните елементи изобилстват, като плаващ преден сплитер, задно крило с двойна опашка и интегрирани охлаждащи канали; всички са оптимизирани с помощта на топологични техники, базирани на изкуствен интелект, казва Ferrari.

Ferraris F76 Redefines the SupercarПрибиращите се фарове и вертикалните страни на концепта са предназначени да бъдат препратка към икони на Ferrari като 512 BB от 70-те години и модерния концепт F80.

Вътре, F76 разполага с два кокпита, свързани чрез drive-by-wire контроли, което позволява на двамата пътници да изпитат симулацията на „шофиране“ едновременно.

Няма информация за това колко от NFT-тата на F76 са били „произведени“, но Ferrari казва, че всеки е бил персонализиран от клиенти на Hyperclub чрез ограничени дигитални „капки“.

Сякаш разбирането на NFT-тата не е достатъчно трудно, осмислянето на стойността на виртуалната кола ще отнеме на някои от нас малко повече време.

Все пак не може да се каже, че не е интересно за гледане.