Архив

Световна премиера: Renault Trucks представя E-Tech T 780 с пробег от 600 км

Сестринските компании Renault Trucks и Volvo Trucks се готвят да навлязат в сегмента на електрическите камиони за дълги разстояния. Както обикновено, новите им флагмански модели споделят модулна технологична платформа. Изненадващо обаче, френската, а не шведската компания, първа представи своя нов XXL електрически камион.

electrive.com, 20.11.2025 – 13:40

Renault Trucks Електрически камиони Предистория

Renault Trucks представи E-Tech T 780 и неговия производен модел, E-Tech T 585. Въпреки че това са нови членове на семейството E-Tech T, дуото има малко общо със съществуващия E- реTech T на компанията. Това са два варианта на напълно ново превозно средство. И този модел вече носи голяма част от надеждите за електрическа мобилност на цялата Volvo Group, към която принадлежи Renault Trucks.

Ето малко контекст: От миналата година знаем, че разработчиците във Volvo Group усъвършенстват нов електрически камион за транспорт на дълги разстояния. Далеч от погледа на обществеността, групата работи по модела от около 2021 г. Volvo Trucks беше тази, която направи първите съобщения за новодошлия през последните месеци (където моделът ще бъде новата топ версия на серията FH Electric). Сега обаче сестринската компания Renault Trucks е първата, която постави флагманската нова версия за дълги разстояния на E-Tech T в светлината на прожекторите – на домашния си търговски панаир Solutrans в Лион. Той ще бъде изложен там до 22 ноември – бел. ред. – днес, като влекач с конфигурация на осите 6×2. Числата 780 и 585 в името се отнасят до капацитета на батерията: E-Tech T 780 разполага с осем батерии от по 97,5 кВтч всеки, което общо прави 780 кВтч. E-Tech T 585 има два по-малко акумулатора, което му дава бруто общо 585 кВтч и съответно повече полезен товар. Повече подробности за това след малко.

Едно от най-важните послания от дебюта на търговския панаир: E-Tech T с максимален капацитет на батерията може да измине 600 километра. „Не „до“ 600 километра“, както подчертава Кристоф Валтер, директор продажби в Renault Trucks Германия. „Но гарантирани 600 километра.“ Това би поставило E-Tech T 780, заедно с бъдещия му сестрински модел Volvo, на върха по отношение на пробега. За сравнение, Mercedes-Benz eActros 600 – в момента еталон за електрически транспорт на дълги разстояния в нашата част на света – има пробег от 500 километра, което компанията от Щутгарт винаги подчертава като „консервативна оценка“. Следователно и двамата производители твърдят, че посочените стойности могат да бъдат превишени при ежедневна употреба.

Интересно е да се отбележи, че тези пробези се постигат по много различни начини, тъй като стратегиите за батерии на Volvo Group с дъщерните си дружества Renault и Volvo Trucks, от една страна, и Daimler Truck с дъщерното си дружество Mercedes-Benz Trucks, от друга, едва ли биха могли да бъдат по-различни. Докато Mercedes-Benz eActros 600 има три много големи батерийни пакета с литиево-железно-фосфатни клетки от CATL, което дава на електрическия камион брутно енергийно съдържание от 621 кВтч (и 600 кВтч нетно), Renault Trucks е интегрирал осем пакета с NCA клетки (никел-кобалт-алуминиева химия) от Samsung SDI. Производителят оценява енергийното съдържание на 780 кВтч бруто и кВтч нетно.

реноДобре известно явление е, че разликата между брутната стойност и действително използваемата енергия е по-голяма при батериите на никелова основа, отколкото при LFP клетките. Renault Trucks обаче се придържа към тази клетъчна химия с оглед на по-високата енергийна плътност на батериите на никелова основа. Предишният E-Tech T в конфигурация 4×2, който френският производител продължава да предлага в ревизирана форма като E-Tech T 540, както и всички останали електрически камиони от конгломерата Volvo-Renault Trucks, съхраняват енергията си в батерии NCA. Първото изключение е 14-тонният E-Tech D14, също представен на Solutrans, който ще бъде оборудван с батерии LFP за първи път през 2026 г. Но това е само странична бележка.

Нека да разгледаме вътрешната конфигурация на E-Tech T 780 и E-Tech T 585: Една ключова иновация е електрическата ос в новите камиони за дълги разстояния. Тя е разработена вътрешно от групата и се различава значително от трансмисията I-Shift с три електродвигателя, която се използва широко във Volvo Group до момента. Еднотонната електрическа ос е разположена далеч отзад и помещава трансмисията и два електродвигателя с обща пикова мощност от 460 кВт. Използването му е предназначено да създаде пространство за значително по-голям капацитет на батериите между осите, отколкото в предишната гама електрически камиони.

Френският производител определя междуосието на E-Tech T 780 като 4,1 метра, а на 585 като 3,6 метра, тъй като последният не изисква двата допълнителни пакета, споменати по-горе. За самите пакети батерии с шест и осем броя, Renault Trucks не е избрал кубовидни модули, а е опаковал призматичните NCA клетки в L-образни корпуси. Те са разположени на двете надлъжни греди на полуремаркето и благодарение на L-образната си форма използват и пространството под рамковата конструкция. Всеки батериен модул тежи около 600 килограма. По този начин E-Tech T 585 спестява 1,2 тона тегло на батерията и следователно се счита за „оптимизиран за полезен товар“ от френската компания. Според информационния лист, той има пробег от 460 километра и полезен товар (като се вземе предвид стандартно полуремарке) от 23,8 тона на пазари, където максимално разрешеното общо тегло е 42 тона (40 тона плюс допълнителни два тона за превозни средства с нулеви емисии). 780 е специфициран на 22,4 тона. Според обявените на търговския панаир, теглото на самия влекач без товар е около 12 или 13,2 тона. На други пазари – особено в Скандинавия – полезният товар може да бъде дори по-висок благодарение на щедрите допустими общи допустими теглови ограничения. Ето още някои подробности за този аспект.

Що се отнася до зареждането, и двата нови варианта E-Tech T са оборудвани стандартно с MCS и CCS порт, които могат да доставят съответно до 720 и 350 кВт. Важно: 780 и 585 вече не ренпредлагат зареждане с променлив ток. Компанията оценява времето за зареждане за MCS зареждане на 40 минути (20 до 80 процента SoC). За зареждане чрез CCS щепсел, те посочват един час и десет минути.

Камионите за дълги разстояния ще се произвеждат в Renault Trucks в Бург-ан-Брес. Първоначално те ще се предлагат изключително като влекачи 6×2 с управляема и повдигаща се задна ос. Камионите за дълги разстояния вече могат да се поръчват. Renault Trucks очаква първите доставки да бъдат направени в началото на 2027 г. и обяви, че ще предлага гаранция до осем години или един милион километра за батериите.

По отношение на производството, Bourg-en-Bresse управлява две линии, едната за конвенционални камиони, а другата за по-специализирани превозни средства с по-редки конфигурации на осите или електрически камиони. Новите превозни средства от серията E-Tech-T също ще бъдат интегрирани във втората линия, въпреки че ще бъдат преместени на вторична линия за електрификация.

Какво още? Предишният E-Tech T с конфигурация 4×2 също продължава да слиза от производствената линия в Bourg-en-Bresse. Той е получил обновена батерия от Renault Trucks и сега ще има брутно енергийно съдържание до 540 kWh (благодарение на 4 до 6 пакета от по 90 kWh всеки). Това подобрява пробега от около 300 до 450 километра. Както беше обявено на търговския панаир, моделът е с ново поколение батерии (също NCA химия), като клетките са пренаредени, наред с други неща. Samsung SDI също е доставчик тук. Пакетите се сглобяват от немския специалист по батерийни системи Akasol.

Новият полезен товар на E-Tech T 540 е определен от 23 до 25 тона. И въпреки че пробегът на обновения електрически камион почти съвпада с този на новия E-Tech T 585, френският производител умишлено позиционира E-Tech T 540 повече в регионален и междурегионален дистрибуционен транспорт. В резултат на това той няма MCS порт, но все още може да се зарежда с 43 кВт AC. Няма и промени в електрическото задвижване, което означава, че трите електродвигателя и трансмисията iShift продължават да осигуряват 315 кВт постоянна мощност и 490 кВт пикова мощност.