Архив

Системата за подпомагане на водача – FSD, на Tesla може да пристигне в Европа до 2026 г.

Според Tesla, холандският орган RDW се е съгласил да даде одобрение за функции на FSD в Холандия до февруари 2026 г. Други страни биха могли да последват примера, което потенциално би позволило системата за подпомагане на водача на Tesla в най-пълната ѝ версия да бъде предлагана в Европа. Органът обаче частично опровергава това твърдение.

25.11.2025 – 18:15 ч.

insideevs.com, rdw.nl (отговор на нидерландски), x.com (Мъск), x.com (Tesla)

Tesla автономно шофиране – FSD

Това Tesla Europe предложи през уикенда в публикация в платформата за социални медии X.

Отдавна е известно, че Tesla разработва и адаптира своята FSD система (Full Self-Driving) за европейския пазар. Компанията също така многократно е споделяла видеоклипове от тестови Untitledшофирания, за да демонстрира напредъка си, твърдейки, че е изминала над един милион километра в 17 страни от ЕС.

„Основният ни път към успеха е партньорството с холандския орган за одобрение RDW, за да получим освобождаване от функцията. Това включва доказване на съответствие със съществуващите разпоредби (UN-R-171 DCAS) + подаване на заявление за освобождаване (член 39 от ЕС) за все още нерегулирани поведения, като системи от ниво 2 извън магистралата, смяна на лентата, инициирана от системата, без да държите волана и т.н.“, пише Tesla в публикацията. „Някои от тези разпоредби са остарели и базирани на правила, което прави FSD незаконна в сегашния ѝ вид. Промяната на FSD, за да бъде в съответствие с тези правила, би го направила опасен и неизползваем в много случаи. Въпреки че променихме FSD, за да бъде максимално съвместим, където е логично и разумно, няма да жертваме безопасността на доказана система или съществено да влошим използваемостта за клиентите.“

Междувременно самият орган RDW отговори на съобщението на Tesla. Въпреки че потвърждава установяването на график с Tesla за одобряване на „FSD Supervised“ – версията, при която водачът остава изцяло отговорен и контролиращ, компанията заявява, че според този график Tesla трябва да докаже до февруари 2026 г., че „FSD Supervised“ отговаря на изискванията.

В изявлението си RDW обяснява и общата процедура. Ако производител се стреми да въведе нова технология в Европа, за която в момента не съществува законодателство, той може да използва европейска процедура. Това законодателство позволява получаване на освобождаване от пазарно одобрение за нови технологии в рамките на Европейския съюз. За да осигури това освобождаване, държава членка трябва да подаде заявление до Европейската комисия от името на производителя. В този случай Нидерландия (чрез Министерството на инфраструктурата и управлението на водите) обработва заявлението. Този процес е описан в Регламент (ЕС) 2018/858 на ЕС.

Одобрението изисква решение с мнозинство в съответния комитет на ЕС. Ако се постигне мнозинство, производителят получава освобождаване за новата технология, валидно във всички държави членки на ЕС, което позволява внедряването в целия ЕС. Ако не се постигне мнозинство, изключението остава валидно само в Нидерландия и технологията може да се използва само там. Други държави членки могат самостоятелно да решат дали да приемат одобрението за своята територия.

Преди обаче производителят да може да кандидатства за изключение от пазарно одобрение за нови технологии в Европейския съюз, той първо трябва да докаже, че превозното средство или системата отговарят на съществуващите разпоредби. Това изисква завършване на цялостна процедура за тестване с орган за типово одобрение. В Нидерландия този орган е RDW (Холандският орган за превозни средства). Тези тестове все още са в ход.

В публикацията Tesla призова своите клиенти да изразят благодарност към органа и да споделят своя ентусиазъм. RDW обаче не беше доволна от този подход: „Благодарим на всички, които вече са се свързали с нас, и любезно ви молим да не се свързвате с нас по този въпрос. Подобни запитвания ненужно заемат времето на нашия екип за обслужване на клиенти“, заяви органът. „Освен това това няма значение дали планът ще се осъществи. Безопасността на движението по пътищата е основен приоритет на RDW: Одобрението е възможно само след като безопасността на системата е убедително доказана.“

Освен това, противно на първоначалните очаквания на Илон Мъск, изглежда има ограничен истински интерес от други автомобилни производители към лицензирането на FSD на Tesla за собствените им превозни средства – нещо, което самият Мъск сега признава: „Когато от време на време се свързват с традиционни автомобили, те хладнокръвно обсъждат внедряването на FSD за малка програма след 5 години с неработещи изисквания за Tesla, толкова безсмислено“, написа Мъск в социалните медии.