Архив

Индуктивно зареждане за електрически тежкотоварни автомобили, демонстрирано в САЩ

Изследователски проект в университета Purdue успя да зареди индуктивно тежкотоварен електрически камион, докато се движи с магистрална скорост. Разработчиците мечтаят да го използват, за да революционизират товарния транспорт на дълги разстояния.

purdue.edu, 04.12.2025 – 13:30 ч.

Университет Purdue

Cummins Индуктивно зареждане

Камион Cummins, университет Purdue, индуктивно зареждане

Камион Cummins, университет Purdue, индуктивно зареждане

За САЩ това изпитание е премиера, въпреки че проекти като германския проект E|MPOWER по A6 вече са тествали индуктивно зареждане за тежкотоварни камиони и леки автомобили. По-конкретно, изследователи от университета Purdue  подготвиха кратък участък от четвърт миля (приблизително 400 метра) от магистрала 231/52 в Уест Лафайет, Индиана, със самостоятелно разработената си технология за индуктивно зареждане.

Те също така оборудваха електрически полуремарке Cummins, за да използват тази иновативна система за зареждане по време на шофиране.

Проектът, който беше представен за първи път на обществеността през 2024 г., вече успешно проведе първия си процес на зареждане при скорости на магистрала с електрически камион. В тестовия участък системата достави зарядна мощност от 190 киловата на електрическия камион, който се движеше със скорост от 65 мили в час (приблизително 105 км/ч). За да се постигне това, в пътната настилка бяха вградени магнитни предавателни бобини, което позволява безконтактна връзка с приемните бобини, инсталирани в превозните средства. Принципът е подобен на индуктивното зареждане на смартфони, но работи не само при неподвижно състояние, но и динамично по време на шофиране.

Тези зарядни бобини са вградени в пътната настилка

Тези зарядни бобини са вградени в пътната настилка

„Прехвърлянето на енергия чрез магнитно поле на тези относително големи разстояния е предизвикателство. А това, което го прави още по-предизвикателно, е това, че се прави за тежкотоварно превозно средство, движещо се с нива на мощност хиляди пъти по-високи от тези, които получават смартфоните“, каза Дионисиос Алипрантис, професор по електротехника и компютърно инженерство в Purdue.

Системата е подходяща не само за електрически камиони, но и за други класове превозни средства, като например електрически автомобили. Ако бъде внедрена в голям мащаб, тя би могла да позволи на електрическите превозни средства да изискват значително по-малки батерии, тъй като те биха разреждали енергия предимно само когато на пътя няма зарядни бобини.

Това отразява аргумента, използван за тролейбусите, които сега са оборудвани с по-малки батерии, за да преодолеят участъци без въздушни линии. За разлика от въздушните линии обаче, тази система не изисква еднаква височина на превозното средство, предлагайки гъвкавост за използване както от компактни автомобили, така и от автобуси и камиони.

Джон Хадок, професор в Училището по гражданско и строително инженерство „Лайлс“ към университета Purdue, твърди, че подобна индуктивна система би могла да облекчи „тревожността относно пробега“ сред скептиците към електрическите превозни средства, като същевременно значително намали цената на електрическите автомобили и камиони: „И голяма част от тази цена при електрическите превозни средства се определя от размера на батериите, които те трябва да имат, за да ви осигурят пробег от 400 до 500 километра. С тази система бихте могли да карате превозното си средство по пътя и то би зареждало батерията.“

Усилията, необходими за инсталиране на такава система в голям мащаб, обаче биха били изключително скъпи и отнемащи време. Следователно е вероятно тази технология да бъде инсталирана само в избрани коридори, където ежедневно пътуват подходящо оборудвани превозни средства.