Ще разреши ли Европейската комисия plug-in хибриди до 2040 г.?
Очаква се Европейската комисия да представи новия си „Автомобилен пакет“ следващата седмица. Според скорошен доклад, стратегията може да включва петгодишно удължаване на срока за нови регистрации на леки автомобили с двигатели с вътрешно горене за plug-in хибриди и превозни средства с удължаване на пробега – до 2040 г. вместо до 2035 г.
Изображение: BMW
bloomberg.com, 11.12.2025 – 14:15 ч.
ЕС Европейска комисия CO2
Дискусията се фокусира върху няколко ключови момента. Първо, от 2035 г. нататък новите автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в Европейския съюз ще отговарят на
условията за първа регистрация само ако са част от plug-in хибридно (PHEV) или удължаване на пробега (EREV) задвижване. Според източници на Bloomberg, конвенционалните превозни средства с ДВГ, както и меките или пълните хибриди с минимална електрическа поддръжка, са изключени от тези съображения. Друг критичен аспект е, че предложеното удължаване е ограничено само до пет години.
Докладът очертава и допълнителни условия. Както намекна еврокомисарят по транспорта Апостолос Цицикостас в началото на декември, тези превозни средства трябва да работят с „модерни биогорива“ или „електронни горива“. Остава обаче неясно как властите ще гарантират, че PHEV и EREV използват само тези горива, а не изкопаем бензин. Също толкова несигурна е наличността и цената на тези горива до 2035 г. Bloomberg съобщава и за друго изискване: производството на тези превозни средства трябва да използва зелена стомана. Не е ясно обаче какви количества от този материал ще бъдат достъпни за автомобилната индустрия след десетилетие или на каква цена.
Дори ако тези практически предизвикателства бъдат преодолени, е малко вероятно такива превозни средства да навлязат на пазара в неограничени количества. Делът на PHEV и EREV, разрешени за регистрация в ЕС след 2035 г., „все още трябва да бъде определен“, според доклада. Bloomberg отбелязва, че „ключовите технически подробности“ относно горивата все още се финализират и дискусиите в рамките на Комисията продължават. Предвид този междинен статус, по-нататъшни промени остават възможни – или дори вероятни.
Въпреки това, на фона на множеството условия и ограничения, които се обсъждат за смекчаване на съществуващите цели за 2035 г., един резултат изглежда все по-невероятен: пълен обрат от страна на Европейската комисия. Това би включвало – както поиска германският канцлер Фридрих Мерц в писмото му до председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен (и двамата от ХДС) – разрешаване на нови plug-in хибриди, удължаващи пробега и „високоефективни двигатели с вътрешно горене“ без никакви ограничения след 2035 г. Вместо това резултатът вероятно ще бъде типичен политически компромис: някои условия могат да бъдат облекчени като отстъпка, докато другата страна приема определени фундаментални промени. Окончателното споразумение може да бъде разкрито още следващата седмица, като източници сочат 16 или 17 декември като възможни дати за представяне на „автомобилния пакет“.
В допълнение към Германия, шест други страни от ЕС, включително Италия и Полша, наскоро се застъпиха за смекчаване на първоначалните, строги цели за емисиите на CO₂ за 2035 г. Техните правителства твърдят, че целите и свързаната с тях технологична промяна са твърде радикални, предупреждавайки, че индустрията е изложена на риск. Противниците на тази гледна точка обаче подчертават и опасност за индустрията: ако компаниите продължат да инвестират сериозно в два паралелни технологични пътя, вместо да се ангажират с ясен преход, те рискуват да изостанат още повече от Китай в разработването на електрически превозни средства с батерии.
Екологичните групи, както съобщава Bloomberg, също се опасяват от вратички, които биха могли да подкопаят климатичните цели на Европа. Решаващият фактор вероятно ще бъде колко точно са определени изискванията за електронните горива и биогоривата. Електронните горива могат да бъдат CO₂-неутрални на база жизнения цикъл, ако CO₂ се улавя от атмосферата по време на производството и се използва само възобновяема енергия. В момента обаче не съществуват мащабни съоръжения за улавяне на CO₂ или производство на електронни горива, а енергийните изисквания остават нерешени. Биогоривата също са обект на критики: те биха могли да се конкурират с производството на храни и да окажат допълнителен натиск върху земеделските земи.








