ЕС обмисля отстъпление от забраната за ДВГ след 2035 г.
Европейската комисия е готова да смекчи планираната забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) от 2035 г., като допусне до
10% от новите превозни средства да останат неелектрически. Ходът идва след силен натиск от Германия, Италия и европейската автомобилна индустрия и може да се превърне в най-значимото отстъпление от зелените политики на ЕС през последните пет години, съобщи Reuters.
Forbes България
- ЕК разглежда вариант до 10% от новите автомобили след 2035 г. да не бъдат изцяло електрически.
- Производителите настояват за възможност да продължат продажбите на плъгин хибриди и автомобили с удължен пробег, включително такива, работещи с биогорива илисинтетични горива.
- Решението ще изисква одобрение от правителствата на държавите членки и Европейския парламент.
- Автопроизводители като Volkswagen и Stellantis настояват за облекчаване на целите и глобите при неспазването им.
- ACEA призовава не само за ревизия на целта за 2035 г., но и за облекчаване на междинните цели за 2030 г.
- ЕК планира мерки за увеличаване дела на електромобилите в корпоративните автопаркове, които формират около 60% от продажбите на нови автомобили в Европа.
- Обсъжда се и нова регулаторна категория за малки електрически превозни средства, с по-ниски данъци.
„Преминаването от ясна цел за премахване на всички емисии към спад от 90% може да изглежда малко, но ако се отдръпнем сега, няма само да навредим на климата. Ще навредим на способността на Европа да се конкурира“, предупреждава главният изпълнителен директор на Polestar Михаел Лошелер.
В следващите месеци ще стане ясно дали предложението ще получи политическа подкрепа в Съвета на ЕС и Европейския парламент и как точно ще бъдат дефинирани допустимите изключения. Внимание ще заслужават и детайлите около корпоративните автопаркове – дали ЕК ще наложи задължителни квоти или ще заложи на стимули, както и дали ще се появят изисквания за местно съдържание на компонентите.
Планът за забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. беше централен елемент от стратегията на ЕС за декарбонизация на транспорта и за изпреварване на глобалната конкуренция в електрификацията. В последните години обаче европейските производители се сблъскаха с по-бавен от очакваното ръст на търсенето на електромобили, високи разходи за прехода и засилена конкуренция от Tesla и китайските производители.
Критиците на отстъплението предупреждават, че смекчаването на целите ще подкопае инвестициите и ще даде стратегическо предимство на Китай. „ЕС печели време, докато Китай продължава да напредва в декарбонизацията при автомобилите“, коментира изпълнителният директор на Transport & Environment Уилям Тодс, добавяйки, че „придържането към двигателите с вътрешно горене няма да направи европейските автомобилни производители отново велики“.
Предложените промени очертават повратна точка: баланс между индустриалната конкурентоспособност и климатичните цели, който ще определи посоката на европейската автомобилна индустрия през следващото десетилетие.








