Архив

Висоцки: Автомобилите на легендарния поет и музикант

Легендарният поет, певец и актьор Владимир Висоцки винаги е имал страст към колите.

Между 1967 и 1980 г. той кара, както тогавашните обикновени местни леки автомобили, така и престижни чуждестранни автомобили, които само много известните и влиятелни можеха да си позволят по онова време. Култовият музикант започва автомобилната си кариера с ГАЗ-21: Висоцки научава основите на шофирането на „Волга“ под ръководството на своя приятел, художника Борис Диодоров. ГАЗ-21 Волга

Изненадващо, първата кола на Висоцки не беше Mercedes, а местна. Макар и все още от висок клас – Волга 21. Именно в този седан младият Владимир Висоцки научава основите на висоцки мерч последенешофирането в края на 60-те години на миналия век. Колата принадлежи на неговия приятел, художника Борис Диодоров, който го учи да шофира.

висоцки 2 волгаПо-късно Висоцки я купува от него. Актьорът обаче не я притежава много дълго. Скоро след това Висоцки претърпява инцидент с Волга и я катастрофира. Слуховете носят, че инцидентът е станал, докато колата все още е била собственост на приятеля му Диодоров. Именно затова Висоцки трябваше да си купи ГАЗ-21.

До 1971 г. Висоцки се сдобива с първия си личен автомобил: чисто нов ВАЗ 2101 „Копейка“, сиво-сив автомобил с регистрационен номер „МКЛ 16-55“. Този нов съветски автомобил, подарък от баща му, не донася дълго радост на Владимир Семьонович. Съвсем скоро актьорът претърпява инцидент с него: самият Висоцки не е ранен, но колата е сериозно повредена.

Легендата разказва, че една гореща юлска вечер актьорът се скарал със съсед, който притежавал подобна Лада. За да уредят спора, те излезли на пътя. Мъжете се споразумели, че губещият от облога ще бъде този, който пръв излезе от пътя, докато шофира челно. И двамата мъже се оказаха смели, така че и двете Лади бяха напълно смачкани същата вечер.

След като ремонтира ВАЗ 2101, Висоцки прехвърли собствеността на колата на баща си и веднага я закара в консигнационен магазин. Става собственик на първата си чуждестранна кола. висоцки копейкаКолекционерският ВАЗ-2101 се продава на цената на нов кросоувър.

След този неприятен инцидент знаменитостта насочва вниманието си към чуждестранни автомобили. Първият чуждестранен автомобил на поета е хечбек Renault 16 (отново сив), получен като подарък от съпругата му Марина Влади.

висоцки реноТя купува колата с приходите от рекламата на сапунена опера. Вярно е, че колата е с чуждестранни регистрационни номера, така че на Висоцки му е забранено да я шофира извън радиус от 100 километра от Москва. Освен това използването на чуждестранни регистрационни номера в СССР е било разрешено само за шест месеца, което е създавало на барда постоянни проблеми с пътната полиция.

И такса – първата чуждестранна кола на Висоцки е Renault 16TS, която Марина Влади донася от Франция. Тази шестгодишна кола е продадена за 3300 франка, което е 500 рубли в съветски пари. Висоцки я катастрофира още в първия ден, блъскайки се в паркиран автобус. Инцидентът не е сериозен и колата в крайна сметка е ремонтирана, въпреки че резервни части за такава кола са били трудни за намиране по това време. Висоцки и Влади планират да закарат това Renault до Париж, но колата с парижки регистрационни номера не може да измине повече от 100 километра извън Москва. Приятели помагат за уреждането на специално разрешение и през 1973 г. Висоцки и Марина Влади най-накрая предприемат пътуването. След пристигането си във Франция, Марина Влади пуска обява в списание Paris-Match: „Марина Влади продава кола… За запитвания, моля, обадете се…“ След това колата е продадена.

За да замени бюджетната „френска кола“, Висоцки си купува престижно немско BMW 2500. И не само едно, а две: сиво-синьото докарва от Франция, а бежовото купува от московски магазин за комисионна. И най-смешното е, че само едното от тях (вероятно бежовото) е регистрирано в КАТ, но Владимир Семенович кара и двете последователно, като сменя регистрационните номера от „MMB 92-99“. Това продължава до 1976 г.: страстта на барда към баварците угасва и двата седана са продадени: бежовият в Москва, а другият се връща във Франция.

В крайна сметка резервните части за чуждестранни автомобили били наистина оскъдни в СССР по това време. Според една легенда, тази кола е била обявена за открадната и по-късно висоцки варинадори е била конфискувана от Висоцки от Интерпол. Във всеки случай, Висоцки се отървал от BMW-то си през 1976 г., когато сериозно се вманиачил по Mercedes.

По това време Висоцки вече е бил „обсебен“ от автомобили с трилъчевата звезда на капака. И през 1976 г. той, заедно с Роман Фрумзон, обикаля мюнхенските автокъщи за употребявани автомобили в търсене на подходящ Mercedes-Benz. Те избират леко употребяван син седан 350 SE от 1974 г. с ръчна скоростна кутия. По това време само Леонид Брежнев е имал такава кола, така че пътните полицаи често салютирали на Висоцки, когато той минавал покрай тях, бъркайки го с генералния секретар.

Чуждестранната кола има обикновени черни регистрационни номера – 92-99 MMB. Mercedes-Benz 380 с номера на двигателя и шасито 11028-10023792 е регистриран в Държавната инспекция по движението на Краснопресненски район на 8 юли 1976 г. Владимир Семьонович висоцки бмвВисоцки, актьор в театър „Таганка“, е посочен като собственик на тази кола.

Също през 1976 г., по време на друго турне, Висоцки купува небесносин седан Mercedes S450 (W116) от 1974 г. на автомобилния пазар в Мюнхен и го кара до Москва. Според приятели на поета, неговият седан е един от трите подобни Mercedes-а в Москва. Първият е принадлежал на самия „генерален секретар Брежнев“, вторият на поета Сергей Михалков, а третият на Владимир Семьонович.

Но дори това не е било достатъчно за Висоцки. Лебедовата песен на автомобилния му живот е луксозното, златистокафяво спортно купе Mercedes-Benz 450 SL, което той купува от Серуш Бабек през 1979 г. след концерт в Германия.

висоцки чмерц купеВладимир Семьонович е имал разрешение за безмитен внос на колата, лично подписано от заместник-министъра на външната търговия Журавльов. Интересното е, че регистрационният талон за този автомобил мистериозно изчезва от КАТ в Краснопресненски след смъртта на актьора.

Въпреки това, 116-ката не е единственият Mercedes, притежаван от Висоцки. През 1979 г., след поредното си европейско турне, Висоцки купува висоцки любим мерчизключително рядък спортен автомобил Mercedes-Benz 350 SLC от своя приятел, иранския бизнесмен Бабак Серуш. Висоцки обаче така и не успява да впечатли Москва с това купе. Актьорът катастрофира със златистокафявата кола с 200 конски сили на път за вкъщи. Поетът претърпява  инцидент, като колата пада в канавка, на магистрала близо до Минск, която все още е в процес на изграждане за Олимпийските игри през 1980 г. Освен това, на 1 януари 1980 г. Висоцки претърпява друг лек инцидент със своята S-класа, леко я блъскайки в тролейбус. Седанътобаче, за разлика от купето SLC, е ремонтиран преди смъртта на актьора и той успява да го кара известно време. Е, спортното купе е реставрирано след смъртта на Висоцки. Марина Влади го взема със себе си в Европа, така че последващата съдба на колата е неизвестна.

И двата Mercedes-Benz-а са катастрофирали през зимата на 1980 г. Седанът, който се блъска в автобус на 1 януари, е ремонтиран до края на пролетта, а двувратият автомобил е пуснат отново в експлоатация едва след смъртта на Висоцки. Семейството на художника се отказва от първия автомобил, за да изплати дългове, а вторият първо е върнат на Серуш Бабек, а малко по-късно е взет от Марина Влади.

Последната снимкак – една от последните известни снимки на Висоцки е с неговия Mercedes-Benz…