Първият двигател с вътрешно горене, отговарящ на стандарта Euro 7, е готов
Този инженерен шедьовър с индекс M15NTH е дело на китайците от Dongan
Fakti.bg, 27 декември 2025 г. 10:05 75
Докато светът затаи дъх в очакване на пълна електрификация, Китай тихомълком доказа, че двигателят с вътрешно горене все още крие няколко трика в ръкава си. Подразделението
Dongan – част от гиганта Changan, хвърли технологично предизвикателство на европейските регулатори, обявявайки успешното пускане на пазара на най-новия си агрегат. Става дума за 1,5-литров турбодвигател, който не само работи, но вече отговаря на драконовските изисквания на стандарта Euro VII – постижение, което мнозина смятаха за почти невъзможно за конвенционална машина.
Този инженерен шедьовър с индекс M15NTH не е предназначен за ретроградни превозни средства, а е специално калибриран, за да бъде „сърцето“ на съвременните plug-in хибридни системи (PHEV). На 25 декември, в ранните часове на деня, тестовата лаборатория на Харбинския изследователски институт се превърна в арена на триумфа. Първото завъртане на ключа премина без нито един проблем, отбелязвайки нова ера в развитието на хибридите.
За да постигнат такава екологична чистота, китайските инженери са прибягнали до истински технологичен арсенал. Двигателят работи по високоефективния цикъл на Милър, използва маслена помпа с променлив дебит и усъвършенствана система за рециркулация на охладени отработени газове (EGR).
Към това се добавят централно разположена VVT система и всмукателен колектор с предварителен каталитичен конвертор, благодарение на които този двигател успява да „диша“ толкова чисто. Повишената степен на сгъстяване и оптимизираната топлинна ефективност го правят перфектния партньор за електрическата част на силовия агрегат.
Dongan, чиято история датира от 1948 г., не е непознат в играта – техните двигатели задвижват популярни модели като Li Auto One. Този нов проект обаче е повече от просто статистика; Това е стратегическият финал на настоящия петгодишен план на компанията и ясен сигнал към световния пазар.
Въпреки че Евро VII ще влезе официално в сила едва през юли 2027 г., Китай вече е готов да го посрещне с летящ старт. Междувременно компанията не спира да експериментира, като дори представя първия си роторен двигател R05E, показвайки, че техническите им амбиции нямат граници.








