Changan разработва нов роторен двигател, наречен R05E.
Changan разработи нов ванкелов двигател за използване в „икономичния режим на ниска надморска височина“. 
Changan разработва нов роторен двигател, наречен R05E.
Той произвежда 71 конски сили и обороти до 6500 об/мин.
Производството започва през 2027 г.
Снимка Motor1
26 декември, в 10:19 ч.
Ванкеловият роторен двигател е легендарен: компактен, мощен, ултраплавен двигател с един триъгълен ротор в сърцето си. Mazda, разбира се, е пионер на ванкеловия двигател,използвайки го в автомобили като Cosmo, RX-7 и състезателния автомобил 787B. Но този нов роторен двигател не идва от Mazda – както при повечето технологични пробиви напоследък, този е от Китай.
Компания, наречена Changan, е разработила нов роторен двигател, според съобщения от CarNewsChina. Той се нарича R05E и е първият мощен роторен двигател, разработен в региона. Проектът първоначално е обявен на 9 април в сътрудничество с компанията за мобилност AVL, но първият работещ прототип дебютира на 19 декември. Производството е планирано да започне някъде през 2027 г.
Създаден за небето
С тъга съобщаваме, че този нов роторен двигател не е за пътни автомобили. Вместо това, Changan планира да използва този нов двигател в „икономиката на ниска надморска височина“ – неща като дронове, eVTOL (електрически самолети с вертикално излитане и кацане) и може би един ден летящи автомобили, всички от които работят под 1000 метра (приблизително 3300 фута). Китай прогнозира, че икономиката на ниските височини ще достигне стойност до 3,5 трилиона йени (490 милиарда долара) до 2035 г.
И така, защо роторно, а не електрическо задвижване, като тези, предложени от Hyundai и Toyota за техните проекти за eVTOL? Според Changan, роторният двигател е по-плавен, по-малък, по-тих и предлага по-добро съотношение мощност-тегло от други бензинови задвижвания – и дори някои електрически конфигурации. Двигателят R05E, според съобщенията, развива 71 конски сили и може да достигне 6500 оборота в минута, но по-мощна версия все още се разработва.
R05E използва корпус от лят алуминий с антифрикционно покритие от нанодиамантен композит (NDC), за да помогне за борба със загубата на енергия. Единичен триъгълен ротор с извит ръб е сдвоен с ексцентричен вал с ниска маса и балансираща система, проектирана за стабилност.
Интересното е, че Changan – един от „големите четири“ автомобилни производители на Китай, заедно с Dongfeng, FAW и SAIC – има стратегическо партньорство с Mazda в Китай. Changan помага на японския автомобилен производител да пусне на пазара автомобили като седана EZ-6 и SUV-а EZ-60. Но според Changan, Mazda не е участвала в разработването на този конкретен роторен двигател.
И така, може ли този роторен двигател потенциално да стигне до сериен автомобил? Не е ясно. Малкият размер и мощност на двигателя означават, че теоретично би могъл да има смисъл като удължаващ пробега, но Changan не е казал дали планира да използва двигателя в сериен автомобил.
Надяваме се, че дори част от тази технология ще се използва в гамата на Mazda.








