Административен директор в Българска стопанска камара
БГНЕС
Индустрията ни се подготвя за т. нар. Четвърта индустриална революция. Браншовата ни организация, с над 70 члена, също има своя принос. Най-хубавото при нас е, че не излизаме със стратегии и проучвания, а с конкретни разработки, които могат да се видят и да се пипнат. Член на нашата браншова структура произвежда зарядни колонки – първата у нас, която дава възможност за индустриалното й използване. С нея за три часа могат да бъдат заредени два електромобила едновременно. Смятаме това за пробив, тъй като зарядната колонка отговаря на всички стандарти и технологични параметри на другите подобни, които се произвеждат по света. Нашата зарядна колонка може да бъде използвана в мрежа, която дава възможност хиляди като нея да бъдат включени една с друга и да бъдат използвани едновременно.
Любопитно е за мнозина, че зарядните колонки в страната ни са вече над 60, като непрекъснато се увеличават.
Ще се монтират колонки, които ще зареждат електромобилите не за 2 часа, както е масово засега, но и за половин час. Имаме и колонка, която е дизайнерско решение, във формата на зелено дърво. Тя не е за използване в индустрията, но дава възможност да се онагледи екологичната идея – спестяването на вредни емисии. У нас вече се произвеждат и електрически скутери, електрически велосипеди, а и електрически тротинетки. Голямата ни цел е да започнем да сглобяваме и да предоставяме сервиз и на електромобили. Засега, обаче, българската икономика не може да си позволи това. На първия етап планираме внос на електромобили, на електрически автобуси и на други електрически превозни средства. Важното е да увеличаваме чувствително този сегмент в нашия транспорт, за да може успоредно с тях да се развива цялата инфраструктура в това направление. Разчитаме и да се развива обучението на кадри за тази нова индустрия. В една немска медия тези дни публикуваха материал, който поставя под съмнение ефективността и перспективата пред електромобилната промишленост. Никой засега не знае, казва авторът Якоб Бьоме, дали електрическите автомобили ще се окажат годни да изпълнят тази мисия / за чиста околна среда – бел.а./, защото екологичните ползи от тях засега са много спорни. Не бих казал, че статията е отрицателна, защото тя по-скоро дава различни гледни точки по темата. Всеки би се запитал: защо точно екологичната част е атакувана? Ами, разбира се, че ще се атакува най-силната част на тази индустрия. Несъмнено при електромобилите и изобщо при електрическата мобилност най-голямото предимство е екологичното. Такива тези са нормални – ще има много ЗА и ПРОТИВ, важно е нещата да стават така, както ги изисква пазарът. В това отношение ние нямаме притеснения, защото електромобилът е нещо по-добро от сегашните пушещи автомобили. Друг е въпросът: как ефектът от тях ще се постигне, с какви средства, с какви ресурси? Смятам, че пазарът така или иначе ще наложи електромобилите – те нямат алтернатива. Всеки би се запитал от друга страна – а откъде евтина електрическа енергия? До този момент атомните електроцентрали са доказали своята ефективност. Но ако искаме да търсим екологичния ефект или ефектът на сигурността и на стабилното бъдеще на човечеството в енергиен план, то тогава атомът в този му вид не е най-доброто решение. Засега не мога да кажа кое е то, но вече има много начини за екологично производство на енергия. Смятаме, че с повишаването на потенциала на производството й трябва да се увеличава и потенциала за нейното използване, а т.нар. умни мрежи да управляват този процес. Производството на автомобил за българската индустрия към момента е много сложна задача. Защото тук не става дума само за технологичните ни възможности да го произведем, а и да се намери пазар, постоянното му развитие и включването му с цялостната инфраструктура на световните пазари. На този етап ние виждаме възможност да използваме електромобили на утвърдени производители, тъй като почти всички големи фирми разработват сектора на алтернативните автомобили. По-скоро целта ни е да развиваме услугите, зарядната инфраструктура, умните мрежи, за да бъдем активни участници в сферата на електрическата мобилност.