Соцлегендата ВАЗ-2103 на 45 години
На времето тази Lada се превърна в истински хит
През септември руската компания АвтоВАЗ и всички поклонници на класическите автомобили с марката Lada празнуват юбилей – навършват се 45 години от излизането на модела ВАЗ-2103.
Моделът се произвежда от АвтоВАЗ, също така се нарича Lada 1500. В производство е през 1972-1984 г. Двигателят е отпред, задвижващи са задните колела. Свързан е Fiat 124 Special.
ВАЗ – 2103 е луксозен компактен седан кола (малък клас, лек автомобил, модел 3 в съветската класификация), продуциран от АвтоВАЗ и въведен през 1972 г.
По-известен като „Лада“ извън родната му Русия, той е локализирана версия на Fiat 124 Special модел 1968 г., пригоден за съветския и източно европейски пазар. ВАЗ – 2103 модел се различава от ВАЗ – 2101 в екстериора, с четири фарове е, има лайстни от двете страни на тялото и големи задни светлини. Неговата основна разлика е по- мощен 1.5L двигател (75 к.с.). В допълнение, този модел се отличава с наличието на вакуум спирачка бустер и автоматично регулиране на дистанцията между задните накладките и барабана, на арматурното табло е и с оборотомер.
Известен като „Жигули“ в рамките на Съветския съюз, основните разлики между ВАЗ – 2103 и Fiat 124 са използването на по-дебела стомана за купето, един разпределителен вал на двигателя (на мястото на оригиналния Fiat OHV), както и използваните от алуминий барабанни спирачки на задните колела на мястото на дискови спирачки. Ранните версии на колата имат дръжка за студено запалване на двигателя ръчно, както и спомагателна горивна помпа.
След обстойни тестове дори западната преса признава ВАЗ – 2101 и ВАЗ – 2103 като по-добри коли от неговите оригинали (Fiat 124 и Fiat 124 Special). В най-кратки срокове Lada се превръща в истински хит в Съветския съюз. Автомобилите „Жигули“ откриват нова епоха в руската моторизацията. По-скъпият ВАЗ – 2103 е смятан за престижен модел и е много популярен сред съветските работници с бели якички. За нещастие заводът в Толиати, където са били произвеждани Lada, не може да се справя с търсенето на потребителите и хората трябва да чакат с години да получат шанс да си купят кола.