Архив

Škoda: Как аеродинамичните специалисти работят с магията си

Плавният въздушен поток е изключително важен, особено за икономия на гориво и приятно тихо возене в автомобила. Ето защо отделът по аеродинамика на Škoda обръща внимание на всеки детайл от новия модел.

Как експертите го настройват до съвършенство е илюстрирано от Enyaq Coupé, в момента най-аеродинамичният автомобил в гамата на Škoda?

С коефициент на въздушно съпротивление cx = 0,225, настоящата Skoda Enyaq Coupé е една от най-добрите в своя клас. Дори Enyaq с класическата си SUV каросерия не е никак лош, с коефициент 11 шкодна въздушно съпротивление 0,245. И двата автомобила се възползват от това по отношение на пробега, наред с други неща.

При по-високи скорости, въздушното съпротивление допринася значително за съпротивлението при шофиране на автомобила и по този начин влияе значително върху разхода на гориво – то се увеличава квадратично със скоростта на автомобила и се превръща в доминиращ компонент на съпротивлението при шофиране от около 50 км/ч (например при 120 км/ч, 80% от енергията/горивото се използва за преодоляване на въздушното съпротивление).

За да поддържат съпротивлението възможно най-ниско, инженерите прекарват буквално хиляди часове, симулирайки виртуално въздушния поток около автомобила, а след това проверяват резултатите, като тестват автомобилите в аеродинамичен тунел. Skoda полага изключителни усилия, за да постигне отлична аеродинамика на своите модели, и по-специално с Enyaq, може да се похвали, че скорошното пускане на нова версия е донесло значителен напредък; видът, който не е съвсем обичаен при подобренията на моделите. Продължение

Китайската Baidu насочва вниманието си към разширяване в Европа с партньорство за споделено пътуване с Lyft

Baidu навлиза в Европа. Китайската технологична компания планира да пусне своите таксита без шофьор в Обединеното кралство и Германия, започвайки от 2026 г. чрез нова сделка с Lyft. Това е големият ход на Baidu в Европа, тъй като се опитва да разшири бизнеса си с автономни превозни средства извън Китай.

Двете компании заявиха, че искат да се разширят до „хиляди“ роботизирани таксита в цяла Европа през „следващите години“, но все още чакат регулаторните органи.

Превозните средства няма да излязат по улиците, докато правителствените агенции в тези страни не одобрят. Все още няма информация как ще се резервират пътуванията, дали чрез приложението FreeNow, друго приложение или нещо ново.

Източник: Мрежата

Lyft току-що стъпи в Европа след години отсъствие. Миналата седмица базираната в САЩ компания финализира придобиването на FreeNow, компания за споделено пътуване, базирана в BaiduГермания.

FreeNow вече оперира в над 150 града в девет държави, включително Ирландия, Великобритания, Франция и Германия. Това даде на Lyft незабавен достъп до клиентска база и инфраструктура на места, където преди това не е имала никакво присъствие.

Новата сделка между Baidu и Lyft се основава на това, като начинът на последния да навлезе бързо в пространството на автономните превозни средства в Европа, без да се налага самият той да изгражда технологията. И поставя Lyft в пряка конкуренция с компании, които вече опитват автономни пътувания в Европа, като Uber и Bolt.

Lyft и Baidu заявиха, че регулаторното одобрение все още се очаква, което означава, че всъщност не могат да започнат да работят. Но планът е да се въведе веднага щом това стане законно на тези пазари. Продължение

Dacia предизвиква евтините китайски електромобили с прототип на миниавтомобил за 15 000 евро

МЬОДОН, Франция (Reuters) – Нискобюджетната марка на Renault – Dacia, представи на 6 октомври прототип на електрически миниавтомобил, който може да струва по-малко от 15 000 евро (17 625 долара), потенциално предоставяйки конкурентна алтернатива на евтините китайски електрически превозни средства.

Global Banking and Finance Review, 6 октомври 2025 г.

„Hipster Concept“, който може да влезе в производство, ако Европейският съюз се съгласи да създаде нова категория малки автомобили, е мъничък, дълъг е само 3 метра и тежи по-малко от 800 кг. Dacia Hipster Concept (10)Най-късият автомобил на пазара в Европа днес, градският автомобил T03 на Leapmotor, е с 62 см по-дълъг.

Hipster е „концепция за смелата визия на Dacia за локална, достъпна и ежедневна мобилност“, каза главният изпълнителен директор на Dacia Катрин Адт, която наскоро се премести от Mercedes-Benz. „Ако се появи възможност за масово производство, ние сме готови.“

Максималната скорост на тривратия Hipster ще бъде около 90 км в час (55,92 мили в час) и ще има пробег от 150 км. Според данни на Dacia, средният автомобил изминава под 40 км дневно със средна скорост от 56 км в час.

Dacia също така опрости Hipster, за да намали разходите: той има платнени седалки, минимално количество електроника, ръчни прозорци и каишки за отваряне на вратите вместо дръжки. Може да се предлага в един цвят, като сиво-синия на прототипа.

Renault и Stellantis оглавиха кампания за нова категория малки автомобили в ЕС – вдъхновена от японските Kei Cars – която ще се предлага с по-малко задължителни функции от големите автомобили, особено по отношение на безопасността. Продължение

Tesla постига нов рекорд за доставки

През второто тримесечие ситуацията в Tesla все още изглеждаше тежка, като производството намаляваше, а доставките паднаха под 400 000 бройки. Нещата се подобряват за Tesla през третото тримесечие, като производителят на електрически автомобили дори отново се приближава до 500 000 доставки.

tesla.com

По-конкретно, Tesla е произвела 447 450 електрически автомобила между началото на юли и края на септември и дори е доставила 497 099 превозни средства – с последната цифра Tesla дори е

Гамата на Tesla

Гамата на Tesla

поставила нов рекорд, като преди това е била 495 570 доставки през четвъртото тримесечие на 2024 г. Това е станало възможно благодарение на големи запаси от предишни тримесечия: през второто тримесечие са произведени с 26 122 повече Tesla, отколкото са доставени, а през първото тримесечие е имало излишък от 25 934 бройки. Общо това е почти точно броят на допълнителните превозни средства, които Tesla е доставила през третото тримесечие.

И докато първата половина на годината остана доста под предходната година по отношение както на производството, така и на доставките, данните на Tesla за третото тримесечие сега означават, че тя може поне да надмине данните от същото тримесечие на миналата година по отношение на доставките: Производството в момента остава малко под 469 796 произведени Tesla през третото тримесечие на 2024 г., но по това време са произведени повече автомобили, отколкото са доставени (462 890 доставки). През третото тримесечие на 2025 г. обаче Tesla отново се приближава до половин милион доставки на клиенти. Продължение

Изцяло новият електрически SUV BMW iX3 2026 дебютира с футуристичен дизайн, 463 к.с. и пробег от 500 мили

BMW официално представи изцяло новия iX3 преди събитието IAA 2025 в Мюнхен. Това е първият модел от дългоочакваната гама Neue Klasse, отбелязвайки началото на нова ера за немската марка.

autoevolution.com/news, 5 септември 2025 г., 09:15 ч.

Планиран да влезе в серийно производство през ноември 2025 г. в новия завод на BMW Group в Дебрецен, Унгария, този изцяло нов, изцяло електрически SUV би трябвало да се появи в all-new-2026-bmw-ix3-electric-suv-debuts-with-futuristic-design-463-hp-and-500-mile-range_6европейските шоуруми през пролетта на 2026 г., последван от дебют в Съединените щати през лятото на 2026 г. г.

От около две години следейки дизайнерския език на BMW Neue Klasse и благодарение на шпионски фотографи, имахме доста добра представа как ще изглежда изцяло новият iX3 2026, след като направи официалния си дебют. Тестовите прототипи бяха много добре камуфлирани, но стилистичните черти бяха видими, което от своя страна помогна на различни художници да измислят точни рендери.

Превъртаме напред към настоящия момент и ето го изцяло новият iX3 в целия му блясък. Новият дизайнерски език е минималистичен, но характерен, макар че това не означава, че всеки автоматично ще хареса това, което вижда. Вместо традиционните бъбрековидни решетки, сега имате по-вертикален дизайн, съчетан с хоризонталния светлинен подпис.

Други дизайнерски и технологични акценти включват плоските дръжки на вратите, но също така и минималистичния, фокусиран върху водача интериор с BMW Panoramic iDrive с операционна система X, свободно изрязания централен дисплей, футуристичния волан, 3D head-up дисплей и дори получавате интелигентен личен асистент, подобрен от LLM технология.

„Neue Klasse е нашият най-голям проект, фокусиран върху бъдещето, и бележи огромен скок напред по отношение на технологии, шофиране и дизайн“, заяви председателят на BMW Оливър Ципсе. Продължение

Акциите на автомобилните компании в Детройт скочиха след съобщение за облекчаване на тарифите за американски автомобили

Акциите на автомобилните производители в Детройт скочиха на 3 октомври  следобед след съобщение, че президентът Доналд Тръмп обмисля „значително облекчаване на тарифите“ за производството на автомобили в САЩ.

Акциите на General Motors, Ford Motor и компанията майка на Chrysler Stellantis се повишиха от търговско ниво или надолу до затваряне с ръст между 1% и 4% след съобщението на Reuters.

cnbc.com

ДЕТРОЙТ — Акциите на автомобилните производители в Детройт затвориха с ръст на 3 октомври след следобедно съобщение, че президентът Доналд Тръмп обмисля „значително облекчаване на tag_reuters.com,2025_newsml_LYNXNPEL920U6_12025-10-03T191751Z_1_LYNXNPEL920U6_RTROPTP_3_GM-PLANTтарифите“ за производството на автомобили в САЩ.

Акциите на General Motors, Ford Motor и компанията майка на Chrysler Stellantis се повишиха от търговско ниво или надолу до затваряне с ръст между 1% и 4% след съобщението на Reuters.

Информационната организация, позовавайки се на републиканския сенатор Бърни Морено от Охайо, както и на представители на автомобилния сектор, заяви, че потенциалната промяна може „ефективно да елиминира голяма част от разходите, които плащат големите автомобилни компании“.

„Сигналът към автомобилните компании по света е: вижте, имате окончателно сглобяване в САЩ: ще ви възнаградим“, каза Морено пред Reuters  по време на интервю. „За Ford, за Toyota, за Honda, за Tesla, за GM, това са, почти по ред, петте най-големи производители на автомобили с местно съдържание – те ще бъдат имунизирани срещу тарифи.“

Reuters съобщи, че промените могат да включват удължаване на тарифното компенсиране от 3,75% за пет години, както и добавяне на производството на двигатели в САЩ към облекчението.

Акциите на Ford, която сглобява най-много автомобили в САЩ, затвориха на 3 октомври на нов 52-седмичен връх от 12,67 долара, което е ръст от 3,7%. Акциите на Stellantis, листнати в САЩ, затвориха с ръст от 3,2% до 10,73 долара за акция, докато GM затвориха на 60,13 долара, което е ръст от 1,3%. Продължение

„Най-добрият месец досега“ за продажбите на електрически превозни средства с батерии във Великобритания

Обществото на производителите и търговците на автомобили отдава ръста на правителствената схема за безвъзмездни средства за електрически автомобили, както и на фактори като „все по-нарастващия избор на модели“.

Събота, 4 октомври 2025 г., Великобритания

Sky News

Според данни на индустрията, близо една четвърт от продадените във Великобритания миналия месец превозни средства са били модели с електрически превозни средства с батерии (BEV). skynews-ev-evs-electric-cars_7040053

Повече от 72 000 нови BEV са регистрирани през септември, което представлява 23,3% от общия пазар, съобщи Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT).

То описва цифрите – 29% увеличение спрямо 56 000 продадени BEV през септември 2024 г. – като „най-добрия месец досега за обеми на BEV“.

Лобистката група за автомобилния сектор отдава ръста на правителствената схема за безвъзмездни средства за електрически автомобили, както и на фактори като „все по-нарастващия избор на модели“ в сектора.

Повече от 20 000 потребители са се възползвали от схемата за безвъзмездни средства на стойност 650 милиона паунда, която беше стартирана по-рано това лято. Тя предлага отстъпки до 3750 паунда за 36 електрически модела.

Като цяло, SMMT заяви, че малко над 50% от 312 887 нови превозни средства, регистрирани миналия месец, са електрически модели, включително хибридни и батерийни типове.

Общият брой на новорегистрираните автомобили и други превозни средства се е увеличил с близо 14% в сравнение с миналата година, което е най-доброто представяне през септември от 2020 г. насам, добавиха от SMMT. Продължение

Ревю на Citroën C5 Aircross и e-C5 Aircross

Citroën полага големи усилия, за да направи новия си SUV флагман, а не просто голям C3 Aircross.

От дълго време Citroën се бори с намирането на идентичност за по-големите си модели. Всъщност, този SUV C5 Aircross от второ поколение, новият флагман на френската марка, е много различно предложение от оригинала от 2017 г.

autocar.co.uk/car-review

По-голям, по-просторен и по-плосък отвътре, той е често и обстойно тестван на всеки етап от своето развитие, за да се гарантира, че това е, което пазарът иска през 2025 г. – голям Citroën, а не citroen-c5-aircross-review-2025-001увеличен Citroën C3 Aircross – репутацията, която предшественикът му не успя да разклати дори след фейслифт в средата на живота, който се опита да обърне това.

Новият C5 Aircross е брат на платформата STLA Medium на Peugeot 3008 и Vauxhall Grandland и се предлага с хибридно, plug-in хибридно и електрическо задвижване.

Независимо коя версия на C5 Aircross изберете, външният вид е идентичен, с изключение на емблемите и наличието на ауспух. Единствените избори, които трябва да направите, са източникът на захранване и нивото на оборудване.

C5 Aircross беше представен предварително от концептуален автомобил със същото име миналата година. Това не беше най-амбициозната концепция, по-скоро едва завоалиран преглед на бъдещия производствен модел.

Той е оптимизиран около аеродинамичната ефективност, за да се подобри икономичността на хибридните модели и пробегът на електромобила. Продължение

Stellantis планира инвестиция от 10 милиарда долара в САЩ, съобщава Bloomberg News

Stellantis възнамерява да увеличи инвестициите си в Съединените щати до 10 милиарда долара, съобщи Bloomberg News на 4 октомври, позовавайки се на източници, запознати с въпроса.

reuters.com/business/autos-transportation

Публикувано на 04.10.2025 г. в 16:10 ч.

Reuters – Според американската информационна агенция, френско-италиано-американският автомобилен производител може да обяви приблизително 5 милиарда долара нови инвестиции през Stellantisследващите седмици, което би се добавило към подобна сума, вече планирана по-рано тази година.

Тези инвестиции, които ще бъдат разпределени в рамките на няколко години, биха могли да бъдат насочени към фабрики – повторно отваряне, наемане на персонал и нови модели – в щати като Илинойс и Мичиган.

Stellantis, претърпяла миналата година значителни търговски предизвикателства, особено в Съединените щати, които повлияха на финансовите ѝ резултати, обяви на последното автомобилно изложение в Мюнхен, че от началото на септември работи по основен ремонт на своя средносрочен стратегически план. Продължение

През септември се навършиха 100 години от сливането на Škoda и Laurin & Klement

› На 12 септември 2025 г. се навършиха 100 години, откакто производителят на автомобили Laurin & Klement от Млада Болеслав се е слял с индустриалната група Škoda, базирана в Пилзен.

› Сливането – станало през 1925, дава начало на период на бърз растеж, подкрепен от значителни инвестиции в разработка, производство и дистрибуция. От 1995 г. насам обозначението Laurin & Klement маркира най-високите нива на оборудване на Škoda.

› Интеграцията във Volkswagen Group през 1991 г. дава на Škoda импулс за модернизация, иновации и глобална експанзия, които продължават да оформят марката и днес.

skoda-storyboard.com

През 1925 г., когато компанията Laurin & Klement, базирана в Млада Болеслав, отбелязва 30-годишнината си и 20 години производство на автомобили, тя обединява сили с индустриалната и въоръжаваща група Škoda.

1929 LK Skoda -110

1929 LK Skoda -110

Под марката Škoda силният стратегически партньор стартира амбициозна инвестиционна програма, въвеждайки конвейерно производство, трансферирайки авангардни технологии, пускайки на пазара нова вълна от модели и укрепвайки позициите на марката у дома и в чужбина.

От 1995 г. насам най-високите нива на оборудване на Škoda носят обозначението Laurin & Klement. Философията на Laurin and Klement – изградена върху иновации, прецизност и страст към мобилността – остава неразделна част от ДНК-то на марката.

Историята на инженерната компания, базирана в Пилзен, датира от 1859 г., а десет години по-късно тя е придобита от инженера Емил Шкода. Под негово ръководство и носеща неговото име, компанията се превръща в най-голямото индустриално предприятие в Австро-Унгария и дори си сътрудничи с производителя на автомобили Laurin & Klement.

През 20-те години на миналия век и двете компании се сблъскват с икономически трудности след Първата световна война и срива на традиционните пазари. През 1924 г. опустошителен пожар допълнително поврежда фабриката на L&K в Млада Болеслав. Затова Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент решават да потърсят силен стратегически партньор. Продължение