Stellantis намира приложение на батерии за втора употреба в мобилно медицинско устройство
Stellantis представи друга инициатива за повторно използване на своите високоволтови батерии: използваните модули се преопаковат в нови устройства и се използват в Avathor One, ново мобилно медицинско устройство, предназначено за хора в инвалидни колички или с ограничена подвижност.
Изображение: Avathor
stellantis.com, avathor.it, 18.09.2025 – 11:30
Stellantis разкри, че разширява усилията си за развитие на дейността си в областта на повторното използване на високоволтови батерии. Компанията вече е започнала демонтирането на
оригиналните 15 кВтч модули от Intent, системен интегратор, базиран в Торино, и преопаковането им в нови устройства чрез своя клон SUSTAINera, посветен на усилията за кръгова икономика.
Едно от най-новите приложения на новите батерии за втора употреба е Avathar One, електрическо превозно средство за хора в инвалидни колички или с ограничена подвижност. Това е вид превозно средство за мобилност, което има място за превозване на инвалидна количка вътре. Той работи или с батерия с малък пробег от 1,4 кВтч, или с вариант с дълъг пробег от 2,8 кВтч. И двата варианта разполагат с интегрирана система за управление на батерията.
Проектиран е през 2010 г. от Italdesign Giugiaro като концепцията WheeM-i и сега е адаптирана в серийно превозно средство, след като през май 2023 г. между Avathor и Italdesign беше подписано съпътстващо споразумение. Вече е налично на пазара, но все още се приемат предварителни поръчки. Stellantis пише още, че „AVATHOR ONE ще бъде представен на предстоящото изложение Salone Auto Torino, като част от експозицията на Italdesign“. Продължение
MCV открива нов завод за електрически автобуси на Volvo в Европа
Партньорът на Volvo Buses, MCV, откри нова специализирана производствена линия за електрически автобуси край Кайро, Египет. Съоръжението с площ от 10 000 м² ще произвежда Volvo 7900 Electric, Electric Artic и 8900 Electric за европейските пазари, увеличавайки капацитета и гъвкавостта в стратегията за електрификация на Volvo.
Изображение: Volvo Buses
volvobuses.com, 18.09.2025
Заводът ще произвежда градските автобуси Volvo 7900 Electric и 7900 Electric Artic, както и Volvo 8900 Electric, който е проектиран както за градски, така и за междуградски превози. С тази разширена производствена линия Volvo се стреми да засили портфолиото си от електрификация и да гарантира, че превозните средства могат да бъдат пригодени към изискванията на различни оператори в цяла Европа.
Партньорът на Volvo Buses за каросерии, MCV (Производство на търговски превозни средства), започна да произвежда цялостни електрически автобуси Volvo през 2024 г., докато съоръжението все още беше в процес на изграждане. Първите бройки вече са доставени на клиенти в Европа.
С площ от 10 000 м² и строителство, завършено само в рамките на 12 месеца, новият завод увеличава капацитета и осигурява по-голяма гъвкавост за адаптиране на превозните средства към различни пазарни и клиентски изисквания. Първите внедрявания от новото съоръжение се очакват тази есен.
Volvo и MCV подписаха Меморандум за разбирателство още през 2023 г., който позволява на последната да произвежда каросерии по лиценз за градските автобуси Volvo 7900 Electric и 7900 Electric Articulated с две и три оси. Volvo Buses преди това реши да не произвежда цели автобуси в Европа. Компанията ще продължи да изгражда шасита, включително електрическите задвижвания, като съществуващото производство в двата ѝ шведски завода в Бурос и Удевала ще бъде запазено. Каросерията и интериорът обаче ще бъдат доставени от MCV. Продължение
Mitsubishi Motors представя изцяло новия Eclipse Cross BEV за Европа
Mitsubishi Motors обяви европейския дебют на изцяло новия електрически автомобил Eclipse Cross. Произведен в завода на Renault ElectriCity Douai във Франция, компактният SUV предлага пробег до 600 километра, усъвършенствана свързаност и над 20 системи за подпомагане на водача.
Изображение: Mitsubishi Motors
mitsubishi-motors.com, 18.09.2025 – 08:14
Изграден на платформата CMF-EV, моделът е проектиран изключително като електрически автомобил с батерии. Mitsubishi подчертава максимален пробег от приблизително 600 километра.
Стандартното зареждане с променлив ток е налично до 22 кВт, докато бързото зареждане с постоянен ток поддържа до 150 кВт. Mitsubishi също така потвърди, че през 2026 г. ще последва вариант със среден пробег, оптимизиран за ежедневна употреба. Компанията не е разкрила подробности за батерийния пакет за тази версия, въпреки че вероятно ще разполага с батерия с капацитет 60 кВтч. Това предположение се основава на техническите характеристики на Renault Scenic E-Tech Electric, който е базиран на AmpR Medium и има батерии с капацитет 60 кВтч или 87 кВтч.
Електрическият SUV е оборудван с батерия от 87 кВтч. Mitsubishi посочва максимална мощност от 160 кВт и максимален въртящ момент от 300 Нм. Регенеративното спиране може да се регулира на четири степени чрез пера на волана, а автомобилът предлага функционалност за шофиране с един педал.
Mitsubishi все още не е обявила цените на новия си изцяло електрически автомобил. Въпреки това, компанията заявява, че „ще започне последователно пускане на изцяло новия електрически автомобил Eclipse Cross за европейския пазар преди края на 2025 г.“
Mitsubishi преди това продаваше компактен SUV под това име от 2018 до 2024 г., който първоначално се предлагаше само с двигател с вътрешно горене. През 2021 г. Mitsubishi добави plug-in хибриден вариант, но след това напълно спря модела през 2024 г. Новият Eclipse Cross е преработен като изцяло електрически модел. Продължение
Shell разработва термофлуид за електрически превозни средства, позволяващ зареждане за под 10 минути
Shell демонстрира високоефективен термофлуид за електрически превозни средства, който позволява на батерии с капацитет 34 кВтч да се зареждат от 10% до 80% за по-малко от десет минути. Електрически непроводимият флуид подобрява топлопреноса, намалява термичното напрежение и повишава безопасността на батериите.
shell.com
Според Shell Lubricants, разработката подкрепя по-широкото приемане на електрически превозни средства с батерии, като позволява по-високи токове на зареждане на клетките, без да се прави компромис с мощността.
В сътрудничество с британската фирма за автомобилни иновации RML Group, Shell Lubricants създаде батериен пакет с капацитет 34 кВтч, използвайки своя термофлуид EV-Plus с патентована технология Gas-to-Liquid (GTL). Системата може да зарежда от 10% до 80% за по-малко от десет минути. Охлаждането чрез потапяне позволява компактни и леки конструкции на батерии, способни да осигурят до пет пъти по-голям пробег на минута зареждане от типичните електрически превозни средства, използващи настоящите зарядни мрежи.
Термофлуидите Shell EV-Plus са електрически непроводими и запълват всички междинни пространства в батерията, като максимизират директния контакт с всяка клетка. Това осигурява прецизен контрол на температурата по време на бързо зареждане и осигурява подобрена защита срещу неблагоприятни термични събития. Течностите също така намаляват броя и масата на компонентите, необходими за конвенционалните системи за охлаждане на батериите, което позволява по-елегантни и рентабилни дизайни на пакетите. Продължение
79 нови електрически автобуса за Варшава
Варшавският оператор на обществен транспорт MZA току-що подписа договор за доставка на 79 електрически автобуса от Solaris Bus & Coach. Това е втората поръчка на електрически автобуси Solaris, която MZA е направила тази година.
Изображение: Solaris Bus & Coach
solarisbus.com, 17.09.2025 – 12:30
Споразумението обхваща 50 съчленени електрически автобуса Urbino 18 и 29 стандартни 12-метрови електрически автобуса Urbino 12, с опция за още 79 бройки. Доставките са планирани да бъдат завършени до края на 2026 г. Най-новите модели, поръчани от MZA, ще разполагат с модулна архитектура на задвижващата система.
Както стандартните, така и съчленените автобуси ще бъдат оборудвани с батерии Solaris High Energy; 500 kWh+ за 12-метровите модели и над 700 kWhh за съчленените автобуси. Solaris заяви, че зареждането ще се извършва чрез щепселен конектор, но не е споделила подробности за вида зарядна инфраструктура, управлявана от MZA във Варшава.
Електробусите Solaris се използват за обществен транспорт в полската столица от 2015 г., като партньорството между MZA и самата Solaris датира от близо три десетилетия. Към днешна дата Solaris е доставил на MZA почти 1350 превозни средства, включително 163 електрически автобуса. Тази покупка е след поръчка по-рано тази година за 50 съчленени автобуса Urbino 18. Продължение
BMW ще започне серийно производство на iX3 в Дебрецен през октомври
BMW ще започне серийно производство на изцяло електрическия iX3 в края на октомври в новия си завод в Дебрецен, Унгария. Фабриката е първата в мрежата, която работи изцяло на възобновяема енергия, включва електрифициран бояджийски цех и ще сглобява високоволтови батерии от шесто поколение на място.
Изображение: BMW
bmwgroup.com, 17.09.2025 – 08:19
BMW навлиза в следващия етап от своята стратегия за електрификация. От края на октомври iX3 ще се произвежда в Дебрецен, Унгария, което ще отбележи началото на серията Neue Klasse. Заводът на BMW в Дебрецен произвеждаше тестови автомобили за първия модел на Neue Klasse от 2023 г. и стартира предварителното производство на iX3 по-рано тази година.
Според автомобилния производител, съоръжението е било планирано дигитално. Всеки процес е бил тестван във „виртуална фабрика“, което позволява производствените линии да бъдат инсталирани с „точна прецизност“.
Намаление на CO₂ в бояджийския цех и извън него
Напълно електрифицираният бояджийски цех е от основно значение за стратегията за устойчивост на завода, както обяснява немският производител на оригинално оборудване. Традиционните системи изискват газови пещи, за да достигнат до 180°C. В Дебрецен цялото търсене на топлина се задоволява електрически, което намалява годишните емисии с до 12 000 тона CO₂e.
Енергията се доставя отчасти от фотоволтаичен масив с площ от 50 хектара, който генерира около 45 ГВтч електроенергия годишно – около една четвърт от общото търсене на завода. Излишната слънчева енергия се съхранява в термален резервоар, побиращ 1800 m³ вода с капацитет 130 МВтч. В комбинация с рекуперация на топлина от сгъстен въздух, охладителни системи и сушилни, дизайнът намалява търсенето на енергия в бояджийския цех с още десет процента. Продължение
Отзвук от IAA Mobility 2025 – Концепт Škoda Vision O
Показаният на IAA Mobility 2025 „Vision O“ на Škoda даде предварителен преглед на наследника на Octavia Combi и е базиран на бъдеща платформа на Volkswagen Group, планирана за следващото десетилетие.
Напълно подготвен за електрифицираното бъдеще на комби моделите на Škoda: Надграждайки богатото си наследство и европейското си лидерство в сегмента на комбито, Škoda Vision O прави смело изявление, демонстрирайки следващото поколение на дизайнерския език Modern Solid на Škoda.
Това е първият концептуален автомобил на марката, разработен отвътре навън, следвайки подхода, насочен към клиента на първо място. Новият интериор на Vision Oвключва иновативни технологии, подобряващи комфорта и използваемостта. Той разполага с усъвършенствани възможности за автономно шофиране, интелигентни решения с изкуствен интелект и дава приоритет на устойчивостта чрез интегриране на възобновяеми материали и следване на принципите на кръговата икономика.
Отвън, еволюцията на дизайнерския език Modern Solid на Škoda генерира по-мощен външен вид с изцяло нова лицева маска Tech-loop. Дизайнът осигурява максимална ефективност чрез оптимизирана аеродинамика. Производственият автомобил Vision O, базиран на бъдеща платформа на Volkswagen Group, е планиран за следващото десетилетие.
Електрифицираното бъдеще на дългогодишното наследство на комбито на Škoda
След като лидер в сегмента комби в Европа от 2016 г. – благодарение на успеха на Octavia и Superb Estate – Škoda сега представя далновидна визия за дългогодишното си наследство на комбито, вдъхновена от следващото поколение на дизайнерския си език Modern Solid. Vision O е пример за подхода на Škoda, насочен към клиента, в дизайна на автомобили, разработен изцяло от гледна точка на клиента.
Този дизайн е смел, автентичен и практичен, подобрявайки потребителското изживяване с интелигентни решения с изкуствен интелект, интелигентни функции и функционален интериор. Холистичният дизайнерски подход обхваща всички аспекти на автомобила, от потребителския интерфейс и интериора до екстериора. Продължение
До 1000 работни места са застрашени в завода на Ford в Кьолн
Ford ще съкрати до 1000 работни места в завода си за електрически превозни средства в Кьолн и ще премине на едносменна работа от януари 2026 г. Предприятието произвежда Explorer и Capri на платформата MEB на VW. Ford посочва слабото търсене на електрически превозни средства с батерии като причина за промените.
apnews.com, 16.09.2025
Ford заяви, че планира да премине от сегашната двусменна ежедневна работа към едносменна работа в завода в Кьолн през януари 2026 г. В момента заводът произвежда изцяло електрическия SUV Ford Explorer и кросоувъра Capri, и двата построени на платформата MEB на Volkswagen.
Преди по-малко от година американският автомобилен производител вече обяви, че ще съкрати значителен брой работни места в цяла Европа до 2027 г. Около 4000 позиции ще бъдат съкратени, 2900 от които в Германия. По това време компанията също така удължи работата на непълно работно време в завода. Ford казва, че обявеното съкращение на работните места ще се извърши, където е възможно, чрез доброволни съкращения и изкупуване на активи.
Ford пое риск, като постепенно спря производството на малкия автомобил Fiesta и започна да произвежда само електрически автомобили в завода в Кьолн. В крайна сметка Explorer и Capri трябва да се продават достатъчно добре, за да се използва достатъчно завод с годишен капацитет от 250 000 автомобила. Тъй като обаче на пазара вече има няколко MEB SUV-а, за Ford е трудно да се диференцира пред клиентите – или да се конкурира с марките VW с по-голям брой произведени бройки и установено MEB производство по отношение на цената.
Американската компания също така обяви през август миналата година, че ще намали годишните си инвестиции в изцяло електрически превозни средства от 40 на 30%, за да се съсредоточи повече върху хибридните задвижвания. Въпреки това, американската компания майка продължи да инвестира в германския завод. През март американската компания майка заяви, че ще подкрепи европейския си бизнес с нов капитал за германското си дъщерно дружество, обявявайки капиталова инжекция до 4,4 милиарда евро. Това се случва, след като производителят похарчи около 2 милиарда долара за превръщането на обекта в производствен център за електрически превозни средства. Продължение
VW насочва поглед към ID. Touareg като потенциален първи електрически модел SSP
Само преди няколко седмици беше съобщено, че VW планира да прекрати производството на своя флагмански модел Touareg през следващата година. SUV-ът, който в момента се предлага само с двигател с вътрешно горене или като plug-in хибрид, обаче скоро може да се завърне като електрическо превозно средство – и дори може да стане първият автомобил, построен върху новата SSP архитектура на VW.
automobilwoche.de,16.09.2025 – 14:32
Touareg като първи модел на предстоящата Scalable Systems Platform (SSP) би бил изненада, като се има предвид, че многократно се предполагаше, че SSP ще дебютира с ID. Golf или ID. Roc, които ще се произвеждат в основния завод във Волфсбург. Съобщава се обаче, че пускането на пазара и на двата модела е отложено до 2030 г.
Това забавяне, свързано отчасти с по-късно от планираното преместване на производството на Golf с вътрешно горене в Мексико, би могло да е в полза на евентуален ID. Touareg. VW не е потвърдил модела, но аргументите, представени от Automobilwoche, изглеждат правдоподобни.
Миналия месец, съобщения в германските медии предполагаха, че VW ще спре производството на Touareg с двигател с вътрешно горене през следващата година, като по този начин на практика призна, че SUV-ът не може да се конкурира с моделите на BMW и Mercedes. И все пак, краят на производството в завода в Братислава би позволил на VW бързо да създаде поточна линия за SSP.
Поточната линия за SSP в Братислава може да бъде готова до 2029 г., потенциално произвеждайки първия модел SSP за групата: електрически Touareg, който според новата стратегия за именуване на VW вероятно ще се казва ID. Touareg. Automobilwoche отбелязва, че този подход „почти има смисъл. Първо, премиум автомобилите остават най-печелившите. VW би пуснал модел, който би могъл да генерира значителни приходи.“ Продължение
DS Automobiles ще очарова гостите на коктейла на Френско-българската търговска камара
На 17 септември Френско-българската търговска и индустриална камара ще отвори врати за своето традиционно есенно събитие – на своя традиционен коктейл ще се срещнат представителите на бизнеса, дипломатическия корпус и институциите. Събитието ще бъде място за срещи, диалог и обмен на идеи между български и френски компании, както и възможност за изграждане на нови партньорства.
Тази година специален акцент в програмата ще бъде участието на DS Automobiles – премиум марката на френската автомобилна индустрия, която олицетворява изисканост, авангардни технологии и духа на френския лукс.
Специален участник ще бъде DS Automobiles – марката, която носи френския лукс и дързостта на Париж в света на автомобилите. Сред изисканата атмосфера на събитието гостите ще имат възможност да се потопят в уникалната естетика на DS 7 – SUV, съчетаващ високи технологии и елегантност, които превръщат всяко пътуване в неповторимо преживяване. Стилният SUV ще бъде позициониран на място и ще посреща всички гости с елегантния си силует, характерен светлинен подпис и изтънчен интериор, вдъхновен от най-добрите традиции на френското майсторство.
Представители на DS Automobiles ще бъдат на разположение през цялата вечер, за да отговорят на въпросите на гостите, да разкажат повече за философията на марката и да представят в детайли характеристиките и технологиите на DS 7. Така всеки желаещ ще може да получи персонална информация и да открие защо DS е символ на модерна елегантност, комфорт и иновация.
С присъствието си DS Automobiles подчертава силната връзка между Франция и България, както и общите ценности на двете държави – внимание към детайла, стремеж към иновации и уважение към културното наследство.