Най-щурите състезателни автомобили и концепции на Skoda
Skoda има богата история в моторните спортове – и траен талант за създаване на радикални концептуални автомобили
От победите в Монте Карло до концептуалните автомобили, проектирани от студенти, Skoda винаги е имала усет за разширяване на границите
По-долу представяме най-важните, влиятелни и любими автомобили от 130 години в бизнеса
23 ноември 2025 г. Публикация на британското автомобилно списание със 130 години история зад гърба си – връстник на чешката марка Autocar:
autocar.co.uk/car-news
Laurin & Klement CCR 1905
Това не е било официално световно първенство, но в началото на 1900 г. Международната купа по мотоциклетизъм в Дурдан, Франция, е била най-голямото събитие на годината.
Мотоциклетите Laurin & Klement са се състезавали от 1901 г. нататък, а през 1905 г. Вацлав Вондрих постига първия значителен успех на зараждащата се фирма, карайки CCR.
Skoda Rapid Six 1935
Laurin & Klement преминават към състезания с четириколесни автомобили с Voiturette A през 1906 г. и постигат успехи в различни чешки събития през следващите години.
Но сливането през 1925 г. със Skoda Works осигурява допълнително финансово влияние за инвестиране в състезателна програма, което води до Skoda Rapid Six, която се класира на трето място в общото класиране и победа в класа си в състезанието „1000 мили на Чехословакия“ през 1935 г., състезание за издръжливост на открито, моделирано по Mille Miglia. Продължение
Ionna инвестира 250 милиона долара в калифорнийска мрежа за бързо зареждане
Северноамериканското съвместно предприятие за бързо зареждане Ionna, създадено от BMW, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Stellantis и Toyota, обяви инвестиция от над 250 милиона щатски долара в инфраструктура за зареждане в Калифорния през следващите три години.
ionna.com, 23.11.2025 – 12:00 ч.
Зарядни станции
Северна Америка
Ionna
Тази седмица първите зарядни паркове Ionna в Калифорния бяха пуснати в експлоатация в Сан Франциско, Сакраменто, Сан Диего, Сан Хосе и Уестминстър. Зарядният център
„Westminster Rechargery Beacon“ се казва също, че е „първата водеща локация на Ionna“.
Съвместното предприятие планира да инвестира над 250 милиона щатски долара (около 216,75 милиона евро) в разширяване на инфраструктурата за зареждане в Калифорния през следващите три години. Над 1000 от 4000-те зарядни станции, които Ionna планира в САЩ, ще бъдат инсталирани в Калифорния.
„Разширяването тази седмица в Калифорния е моментна снимка на националния импулс, който Ionna е изградила за по-малко от година“, казва Сет Кътлър, главен изпълнителен директор на Ionna. „„Скоростта на Ionna“ не е само за това колко бързо растем, но и как предоставяме услуги, а екипът на Ionna последователно работи с манталитет, който поставя водача на първо място, за да подобри преживяването при зареждане.“ Продължение
Този красив Peugeot беше забравеният френски луксозен седан на Pininfarina
Една от последните колаборации между Peugeot и Pininfarina предвиждаше конкурент на BMW.
Концепция Peugeot Nautilus Pininfarina
Снимка от: Motor1
motor1.com/features/, 21 ноември, 12:00 ч.
Pininfarina е известна с проектирането на едни от най-красивите автомобили в Италия. От Lancia и Fiat до Alfa Romeo и Ferrari, базираната в Торино дизайнерска къща и производител на
каросерии поддържа десетилетия сътрудничество с много местни автомобилни производители. Едно от най-дългите ѝ партньорства обаче всъщност е с производител на автомобили от съседна държава: Peugeot.
Основателят на Pininfarina Батиста Фарина е работил с Peugeot още преди да основе компанията си през 1930 г. Още в края на 20-те години на миналия век той създава поръчкови каросерии за гамата малки и достъпни автомобили Quadrilette. С течение на десетилетията сътрудничеството се развива отвъд дизайнерската работа. Pininfarina започва да произвежда автомобили за марката с емблемата на лъва, започвайки с кабриолета 404, първият Peugeot, сглобен от външна компания.
Издръжливото френско-италианско дуо може би достига своя връх с 406 Coupe, лансирано на автомобилното изложение в Париж през 1996 г. Няколко месеца по-късно в Женева Peugeot и Pininfarina насочват поглед към луксозното трио на Германия. Концепцията Nautilus от 1997 г. е насочена към марки като Mercedes-Benz, BMW и Audi. Е, поне концептуално.
Това е сред последните опити за конкуренция с висок клас седани като S-класа, серия 7 и A8. Последващият собствен 607 никога не успява да се конкурира с германците и това остава вярно за по-новите предложения като по-малкия 508 и малко известния DS9. Въпреки че Pininfarina има опит в проектирането на големи седани за Peugeot, Nautilus е на по-висок пиедестал от 605 и други по-ранни трикубикови седани. Продължение
Исторически успех: Volkswagen е първият производител, получил наградата „Das Goldene Lenkrad“ за четири модела
- Golf GTI EDITION 50 е победител в компактния клас
- ID.7 GTX Tourer печели в горния среден клас
- Просторният Tayron е обявен за най-добър семеен автомобил
- Новият T-Roc е удостоен с редакционна награда като „Най-добър автомобил под 40 000 евро“
18.11.25
Волфсбург
С наградата „Goldene Lenkrad“ (Златен волан) търговското списание AUTO BILD и вестник BILD am SONNTAG отличават изключителни нови модели всяка година. Тази година марката Volkswagen постигна изключителен успех и е първият производител в 49-годишната история на „Златния волан“, който печели в цели четири категории.
Golf GTI EDITION 50 надделява в компактния клас срещу два електрически конкурента, докато ID.7 GTX Tourer печели в горния среден клас срещу два модела от немски премиум производители. Новият Tayron печели като най-добър семеен автомобил срещу два SUV-а от Чехия и Швеция, а новият T-Roc, който ще бъде наличен в дилърствата от тази седмица, получава редакционната награда като „Най-добър автомобил под 40 000 евро“.
Томас Шефер, главен изпълнителен директор на Volkswagen Passenger Cars: „Четири Златни волана наведнъж – ние сме първата марка, която постига това. Невероятно се гордея с целия екип на Volkswagen. Тези награди са важен знак, че сме на прав път с нашата стратегия Volkswagen BOOST 2030. Нашата цел е ясна: искаме да станем водещ производител на технологии за големи количества. Следващата година ще пуснем на пазара шест нови модела – един фантастичен автомобил след друг. Със силен дизайн, високо качество, премиум технологии и правилното име. 100 процента Volkswagen!“ Продължение
За музея на Škoda в Млада Болеслав
Авторът на следващите редове е бил три пъти в Музея на Škoda и три пъти е карал шкоди от Прага до Млада Болеслав.
Поканен беше и два пъти като гост на Годишната конференция на Volkswagen Group, която се проведе там.
При друго пътуване, беше поканен от вносителя на Škoda – Еуратек, на тест на Octavia по маршрут от Рим до курорта Фюджи – родно място на Данте и в околностите му.
Там присъстваше цялото ръководство на Групата, авторът имаше възможността да говори със самия Фердинанд Пих, когото наричаха „Сивият кардинал на немската икономика“ и беше приживе председател на Надзорния съвет на Групата и неин главен акционер…Почина преди две години, за което писахме и в сайта.
А сега – за Музея
Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент започват собствен бизнес в Млада Болеслав през 1895 г. Днес Škoda е една от най-дълго съществуващите автомобилни
марки в света, а музеят подчертава тази история на най-автентичните места – оригиналните производствени халета, където компанията е произвеждала автомобили до 1928 г.
Презентацията е мултимедийна интерактивна смесица от автомобили и истории, предлагаща разнообразие от опции, от автомобили и други експонати до разглеждане на снимки, гледане на филми, четене на документи и много други – гъвкавостта е една от ключовите характеристики на новия музей на Škoda.
На сн. вдясно. Laurin & Klement Type A от 1905 г., известен още като Voiturette A, е първият автомобил, произведен от компанията – лек двуместен автомобил с двуцилиндров двигател с мощност 7 к.с. (5,2 kW). Той е успешен благодарение на модерния си дизайн, скоростта до 40 км/ч и атрактивната цена, като между 1905 и 1907 г. са произведени 44 бройки, преди компанията да стане това, което сега е Škodа. Продължение
RS моделите на Škoda черпят от богатото наследство на марката
RS моделите на Škoda черпят от богатото наследство на марката в моторните спортове. Те осигуряват динамично удоволствие от шофирането и впечатляваща производителност, без да губят нищо от ежедневната практичност, която винаги е била разнообразна от белега на автомобилите на марката Млада Болеслав.
RS моделите съчетават висока производителност, завладяваща динамика на шофиране, впечатляващ дизайн с характерни черни детайли и богата гама от оборудване. Този уникален баланс се поставя на върха на намалението им на моделни гами. По този начин Škoda не само отдава почит на дългогодишната си традиция в моторните спортове, но и предоставя удобни и многофункционални спътници за ежедневна употреба.
„Нашите клиенти ги карат всеки ден, затова ги правим универсално използвани. В това време ви осигуряват наистина приятно изживяване при шофиране“, обяснява Петр Шулц от отдела
за техническо развитие на Škoda Auto. Този баланс се постига предимно чрез прецизно настроени системи на шасито, които съчетават пъргавина с комфорт на возене. „Твърдостта не означава автоматично спорт. Един автомобил може да бъде спортен, ако е добре балансиран, дори ако абсорбира ефективно неравностите на пътя“, добавя Шулц.
Прецизно настроено шаси
Сред моделите на Škoda, RS версиите се отличават с най-модерната технология за шаси. В сравнение със стандартните модели, окачването винаги е снижено с 15 мм, а геометрията е регулирана за подобрено сцепление в завоите, стабилност и прецизност при по-високи скорости.
RS моделите предлагат и усъвършенствани адаптивни решения за окачване. Octavia RS и Enyaq RS (изключително Enyaq Coupé RS) могат да бъдат оборудвани с DCC, докато Elroq RS се предлага стандартно, а Kodiaq RS въвежда подобрената система DCC+. За разлика от конвенционалните DCC амортисьори с един контролен клапан, DCC+ използва два. Продължение
Великобритания ще въведе пакет от 2 милиарда долара за преминаване към електрически превозни средства
ЛОНДОН (Reuters) – Очаква се британското правителство да въведе пакет от 1,5 милиарда паунда (2 милиарда долара), за да ускори преминаването към електрически превозни средства, включително допълнителни 1,3 милиарда паунда за схема за безвъзмездни средства за закупуване на нови електрически автомобили.
Неделя, 23 ноември 2025 г. в 00:58 ч.
Правителството заяви, че от стартирането си през юли схемата за безвъзмездни средства за електрически автомобили е помогнала на повече от 35 000 шофьори да преминат към електрически превозни средства, като е намалила първоначалните разходи с до 3750 паунда.

Електрически автомобили са изложени на изложението Everything Electric, Home Energy & Electric Vehicle Show, в Лондон, Великобритания, 16 април 2025 г. REUTERS
Очаква се бюджетът, който трябва да бъде приет на 26 ноември, да разкрие и допълнителни 200 милиона паунда за ускоряване на внедряването на зарядни станции в цяла Великобритания, съобщи правителството.
Като част от по-широката цел за постигане на нулеви нетни емисии на парникови газове до 2050 г., Великобритания иска да премахне постепенно продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили до 2030 г. Търсенето на електрически превозни средства обаче е в застой, като потребителите посочват високите първоначални разходи като основна пречка.
Опозиционната Консервативна партия критикува хода.
„Обикновените семейства са изправени пред увеличени данъци и нарастваща инфлация при управлението на лейбъристите, но приоритет на правителството е раздаването на отстъпки за нови електрически автомобили“, каза Ричард Холдън, ръководител на транспортната политика на консерваторите. Продължение
Euro NCAP обявява резултатите от тестовете на 23 нови автомобила
ЛЬОВЕН, БЕЛГИЯ – Резултатите от най-големия групов тест на нови автомобили на Euro NCAP тази година са готови. Общо 23 нови модела са независимо оценени от експертите по безопасност на Euro NCAP – преди въвеждането на нови тестове през 2026 г.
Изборът включва голямо разнообразие от видове автомобили – от електрически SUV-ове и луксозни купета до компактни кросоувъри и големи семейни автомобили. Не по-малко от 18 модела постигат петзвезден рейтинг, еталонът на Euro NCAP за изключителни показатели за безопасност и окончателното ръководство за потребителите, които търсят да изберат безопасен автомобил.
Euro NCAP Newsroom, Дата на издаване: 19 ноември 2025 г.
Въпреки че петзвезден рейтинг вече се постига от много превозни средства, процентният резултат във всяка от четирите категории за оценка е този, който определя най-добрия от най-
добрите и успокоява потребителите при избора на следващия им автомобил. Всяко превозно средство се измерва по това колко добре защитава възрастни и деца в случай на удар, както и как се грижи за другите участници в движението, включително пешеходци и велосипедисти. Последната категория измерва ефективността на активните технологии за подпомагане на водача на автомобила.
Най-добре представящите се
Последните резултати продължават дългогодишната тенденция производителите на автомобили да постигат високи резултати в защитата на възрастните пътници – критичната мярка за това колко добре един автомобил ще защити водача и възрастните пътници, седнали на предните и задните седалки. Euro NCAP провежда два теста за челен удар, тест за страничен удар и тест за удар в стълб с манекени за краш тестове с различни размери, за да оцени защитата, осигурена от конструкцията на автомобила и системите за обезопасяване. Продължение
Дъщерното дружество на Amazon, Zoox, стартира услугата роботизирани таксита в Сан Франциско
След като автономните совалки на компанията работят редовно в Лас Вегас от септември, Zoox вече стартира и в калифорнийския технологичен метрополис. Започва с безплатни пробни пътувания за регистрирани „изследователи“.
Изображение: Zoox
zoox.com, 21.11.2025
Zoox стартира услугата си роботизирани таксита в Сан Франциско, така че не е изненадващо, че дъщерното дружество на Amazon също така пуска услугата си в „Златния град“. Централата
на компанията се намира в предградията на метрополиса, известния район на залива. Zoox също тества технологията, необходима за автономно шофиране там, от 2017 г. Въпреки това, през последните години шофьор, отговарящ за безопасността, все още е зад волана.
Технологичната компания стартира услугата с така наречената „програма за изследователи“. Като част от тази програма, хора от списъка на чакащите са поканени да се возят безплатно. Zoox иска да използва обратната връзка, за да оптимизира допълнително услугата преди редовното ѝ пускане на пазара.
„Zoox тества нашата автономна технология в Сан Франциско от 2017 г. Това е нашият дом. Град на иновациите и прогреса, с невероятна екосистема за мобилност, която смятаме, че Zoox наистина може да допълни. Видяхме невероятен интерес към Zoox на този пазар и сме развълнувани от тази първа стъпка, за да предоставим нашето специално изживяване с роботизирани таксита на повече хора“, казва главният изпълнителен директор на Zoox Айша Еванс.
Сан Франциско е начело на автономното шофиране
Като технологична столица, Сан Франциско е един от пионерите в автономното шофиране. Zoox не е първата компания, която управлява флотилия от роботизирани таксита там. Waymo започна през 2021 г. с чакащ списък, а от 2024 г. услугата е достъпна за всички. Продължение
Познавате ли ги всички?
Škoda Auto отбелязва 130 години от основаването си. За да отбележи тази годишнина, Škoda Storyboard представя уникална хронология, която картографира
еволюцията на леките автомобили, произвеждани в Млада Болеслав.
.skoda-storyboard.com/en, 21.11.2025
Škoda World
Историята започва на две колела. През 1895 г. Лаурин и Клемент стартират производството на велосипеди Slavia, които постигат успех както у дома, така и в чужбина. Четири години по-късно инженерът Вацлав Лаурин иновативно интегрира спомагателен двигател с вътрешно горене в рамката на велосипеда, създавайки така наречения мотоциклет, ранна форма на моторизирано двуколесно превозно средство. Оттам до автомобила е само кратка стъпка. Първият автомобил, наречен Voiturette A, е представен през 1905 г.
Voiturette A е първият автомобил, произведен от Laurin & Klement.
През 1925 г. марката Laurin & Klement се слива със завода Škoda в Пилзен. До 1929 г. автомобилите носят логата на двете компании; след това само вече емблематичната крилата стрела краси капаците. 30-те години на миналия век завършват портфолиото от модели на компанията – клиентите могат да избират от линиите Popular, Rapid и Superb, гарантирайки, че всеки шофьор ще намери правилния модел.
След Втората световна война заводът в Млада Болеслав възобновява производството на автомобили, но продукцията се регулира от държавното икономическо планиране. Въпреки национализацията, компанията продължава да изнася за западните пазари, където модели като 1200 Sedan, 440 Spartak и Octavia се радват на успех. През 1959 г. е представен роудстърът Felicia – днес икона на дизайна – и бързо се превръща в един от най-известните автомобили на марката. Продължение














