Архив

САЩ спират санкциите срещу бензиностанциите на Лукойл до края на април

Удължаването за бензиностанциите извън Русия идва, тъй като преговорите за Украйна ще продължат във Флорида

Публикувано в The National на 4 декември 2025 г.

В четвъртък САЩ спряха санкциите срещу бензиностанциите с марката Лукойл извън Русия, тъй като служители в администрацията на президента Доналд Тръмп трябваше да продължат лукойлпреговорите с украинските преговарящи във Флорида.

Министерството на финансите за първи път обяви санкциите срещу Лукойл през октомври, тъй като администрацията засили позицията си срещу Русия заради войната в Украйна. Санкциите, които първоначално трябваше да влязат в сила миналия месец, сега са спрени поне до 29 април.

Сред нефтените находища, в които Лукойл има значителен дял, е Западна Курна 2 в Ирак, с приблизително 14 милиарда барела извличаеми запаси. Министерството на петрола на Ирак заяви, че е поканило големи американски компании да наддават за находището.

Руската газова компания обяви планове за продажба на задграничните си активи, след като санкциите бяха обявени за първи път.

Лукойл има около 2000 бензиностанции извън Русия – включително в Близкия изток, Европа и в САЩ. Енергийната компания притежава и дялове в ОАЕ, Ирак, Египет и други страни, както и три рафинерии в Европа. Продължение

Стилът на шофиране на Waymo се насочва към по-агресивен

Waymo, сестринската компания на Google, автономните таксита, промениха стила си на шофиране и разделят общественото мнение.

Първоначално смятани за олицетворение на предпазлив, спазващ правилата стил на шофиране, роботизираните таксита напоследък шофират със значително по-голяма увереност и понякога дори агресивно.

Полицейски контрол на Waymo

12.2025 – 17:45

spiegel.de (на немски), wsj.com (платен достъп)

Waymo споделено пътуване автономно шофиране

В продължение на години превозните средства на Waymo постоянно спираха на знаци „Стоп“, чакаха на кръстовища и демонстрираха значителна предпазливост при смяна на лентите или робо вамо гугълсливане. Този подход минимизираше рисковите маневри като бързо ускорение или задържане на автомобила. Защитното и пасивно поведение на тези роботизирани таксита обаче имаше и недостатъци: пътниците и другите участници в движението критикуваха автомобилите на Waymo за „засядане“ в трафика, като например оставане неподвижно с минути зад неправилно паркирани превозни средства или прекомерно колебание при сливане.

Наскоро обаче нещо се промени. Както съобщава немското издание Spiegel Online, пътниците са забелязали, че много превозни средства на Waymo сега шофират много по-уверено от преди. Те вече не се колебаят толкова дълго, заобикалят препятствията по-отблизо и изпреварват по-бързо. Някои намират този стил на шофиране за по-скоро напомнящ на агресивен шофьор на такси или Uber, отколкото на добре програмирано робот такси, което взема решения, управлявани от софтуер.

Wall Street Journal е документирал допълнителни примери: статията подчертава незаконните обратни завои, прекомерното ускорение на пешеходни пътеки и така нареченото „калифорнийско спиране“, при което превозните средства забавят на знак стоп, но не спират напълно. Продължение

Bolt си партнира със Stellantis за автономно шофиране

Uber и Momenta планират да тестват robotaxis в Мюнхен следващата година, докато Малко след като обяви сътрудничество с Pony.ai, европейският конкурент на Uber Bolt също разкри партньорство

Изображение: Stellantis

stellantis.com, 12.2025 – 16:00ч

Почти всяка седмица се обявяват нови партньорства в областтастелантис робо болдна автономното шофиране. Повечето от тези сътрудничества са съсредоточени върху решенията за роботикси – самоуправляващи се превозни средства, които могат да бъдат извикани чрез приложения за навикване на превози. Например съперникът на Uber Lyft обяви, че ще предлага автономни превозни средства от дъщерното дружество на Baidu Apollo Go на своята платформа на избрани европейски пазари от 2026 г.

Естонската платформа за мобилност Bolt, която управлява услуга за превозване в множество европейски градове и се превърна в ключов европейски съперник на Uber, също има за цел да интегрира роботикси в своето предлагане. За тази цел Bolt обяви партньорство с китайския специалист по роботикси Pony.ai в края на ноември, за да предостави такива услуги за автономна мобилност в Европа. Съобщението преди близо две седмици обаче не уточнява производителя на автономните превозни средства, участващи в партньорството.

Stellantis вече си сътрудничи с Pony.ai

Автомобилният производител Stellantis, който включва марки като Fiat, Opel и Peugeot, вече обяви сътрудничество с Bolt за ниво 4 на автономно шофиране. Тъй като Stellantis също разкри партньорство с Pony.ai за robotaxis в Европа през октомври, вероятно е тристранен съюз между Bolt, Pony.ai и Stellantis за европейския пазар да се оформя, въпреки че това все още не е потвърдено. Продължение

И Mercedes-Benz с Momenta обявяват автономна таксиметрова услуга

Mercedes-Benz и Momenta предвещават следващия етап от автоматизираното шофиране с пускането на автономна таксиметрова услуга SAE Level 4.

След първоначална тестова фаза в Абу Даби, партньорите възнамеряват да разпространят услугата по-широко на други места и пазари.

Изображение: Mercedes-Benz

mercedes-benz.comq 10.12.2025 – 15:00 ч.

Mercedes Benz Momenta автономно шофиране

За процеса на тестване в Абу Даби, местният партньор Lumo е натоварен с управлението на бъдещия флот от роботизирани автомобили. Lumo е дъщерно дружество на технологичната мерч робокомпания K2, която е получила федерално одобрение за започване на експлоатация на автономни превозни средства в ОАЕ, като първоначалното внедряване започва в Абу Даби. Въпросните превозни средства са новият Mercedes S-Class, оборудван със специално проектиран за проекта сензорен масив, включително LiDAR, радарни сензори и камери.

Mercedes-Benz също така очерта планираната си следваща стъпка: „През следващите пет години Mercedes-Benz се стреми да предложи версия, способна да се движи със скорост от 130 км/ч.“

„С роботакси S-Class ние вдигаме летвата за автоматизирана мобилност — винаги съчетавайки безопасност и комфорт, за да поставим нови стандарти за индустрията и интелигентния транспорт в световен мащаб. Всички наши дейности в тази област подчертават пионерската роля на Mercedes-Benz в автономното шофиране“, каза Йорг Бурцер, член на Управителния съвет на Mercedes-Benz Group. Продължение

Сръбските пощи закупуват 216 електрически скутера

Държавната пощенска служба на Сърбия, Поща Србије, е получила 216 нови електрически скутера, които ще бъдат използвани за доставка на поща в цялата страна. До края на тази година автопаркът ще бъде разширен със 100 нови електрически автомобила, а до март 2026 г. ще включва над 200 допълнителни електрически превозни средства.

posta.rs, beta.rs (и двете на сръбски), seenews.com, 10.12.2025 – 11:30

Пощи Сърбия

Сърбия Електрически скутери

Сръбските пощи не са разкрили размера на инвестицията за покупката. Според съобщения в медиите, цената на новите електрически скутери е приблизително 128 милиона динара (около сърбия пощи1,1 милиона евро). Пощенската организация също не е предоставила подробности за производителя или техническите спецификации на електрическите скутери.

Според новинарския портал Beta, електрическите скутери се задвижват от електрически мотор с мощност 3,94 kW и могат да достигнат скорост до 45 км/ч. Твърди се, че сменяемите им батерии позволяват пробег до 120 километра. Освен това, превозните средства могат да транспортират до 300 кг товар. Тези спецификации биха могли да съответстват на модела „N Moto NCF D“, който се предлага в Сърбия под това име.

216-те нови превозни средства ще бъдат разположени в цялата страна, особено в селските райони, за доставка на пощенски пратки. Според Pošta Srbije, те позволяват по-ефективни доставки в сравнение с двуколесните превозни средства с двигател с вътрешно горене и допринасят за спестяване на разходи. Новият автопарк за доставки е предназначен и за „подобряване на условията на труд на служителите“. Продължение

Връзките ми с BMW AG Мюнхен

Връзките ми с BMW AG Мюнхен датират отпреди 40547_150002298348449_3136450_nпромените. 

Тогава благодарение на г-н Хаджиниколов – директор на „Автокореком“ направих интервю с висша фигура  от ръководството в Мюнхен и си създадох контакти, които продължиха и след промените – през 90-е.

И с д-р Калинке – шеф на  мотоциклетната им дивизия, станах в България приятел след промените.

Сближих се и се сприятелих и с Дирх Тейстма – шеф на връзки с медиите в Мюнхен по онова време.

Последният дори ми подари книга за историята на марката, а ето и автографът от него..

Когато идваше в България винаги се срещахме. Имам много скъпи подаръци от него…
Имам и автографи от други шефове в компанията. Продължение

Citroën представя концептуалния миниван ELO

Марката Citroën на Stellantis представя концептуален електрически автомобил, наречен ELO, който с дължина от 4,10 метра е сравнително къс за миниван, но все пак е проектиран да бъде просторен. Със своята модулна концепция, ELO се стреми да осигури пространство за почивка, игра или работа.

Изображение: Citroën

stellantis.com, 10.12.2025 – 10:30

Citroën ELO концепция

След OLI, представен през 2022 г., визията на Citroën за бъдещ електрически семеен автомобил, френският автомобилен производител сега представи ELO като „лаборатория за идеи, ситроенкоято въплъщава ценностите на марката за иновации и креативност и обединява мисленето за бъдещето“. ELO е проектиран да бъде нещо повече от просто средство за транспорт. Той има за цел да подкрепя живота в движение във всичките му форми: пътуване, релаксация, свободно време и работа.

Акронимът ELO означава REST, PLAY, WORK (ПОЧИВКА, ИГРА, РАБОТА). Благодарение на напълно интуитивната си модулност, ELO максимално използва електрическата си архитектура, предлагайки компактна дължина от само 4,10 метра, като същевременно осигурява изключително просторен интериор, според Citroën.

„ELO е лаборатория за идеи, която перфектно въплъщава ценностите на Citroën и отваря перспективи за това, което движи нашето мислене днес. Тя отговаря на всички критерии, които са ДНК-то на марката повече от 100 години и това, което искам да развивам през следващите години: креативна, смела, достъпна, отговорна, изобретателна и отдадена на благополучието. Продължение

Последната ми книга

Последната ми книга, която с допечатките се въртя в доста добър

Специално коледно намаление в книжарнници "Хеликон".

Специално коледно намаление в книжарнници „Хеликон“.

тираж и имаше успех…

Кой е изобретил първия двигател, карбуратор, диференциал, стартер, скоростна кутия, самия автомобил? Как се усъвършенства тяхната конструкция в течение на времето? Кой с какво допринася за това?

Отговори на всички тези въпроси ще намерите в новата книга „Създатели на автомобили“ на дългогодишния автомобилен журналист Красимир Панчев.

Книгата включва 72 портрета на личности, дали своя принос в създаването и развитието на автомобила и породената от него мащабна индустрия. Споделени са малко известни факти и данни за пътя и кариерата, за живота и съдбата на именитите изобретатели, конструктори, мениджъри и дизайнери, станали легенди по света…

Renault ще произвежда електрически автомобили за Ford

Renault Group и Ford сключиха стратегическо партньорство. Ключов фокус е разработването на два електрически модела с марката Ford, базирани на платформата на подразделението за електрически превозни средства на Renault, Ampere, и тяхното производство в Северна Франция. Въпреки това, компанията, базирана в Кьолн, остава ангажирана със сътрудничеството си по MEB с Volkswagen.

renault.de, ford.com (и двете в партньорството), ford.com (актуализация на стратегията)

09.12.2025 – 10:10

Renault Ford BEV

Първо, поглед към новото партньорство: първият от двата нови електрически модела на Ford, базирани на платформата на Renault, ще бъде пуснат на пазара в началото на 2028 г., както

Ford renault kooperation, изпълнителни директори Джим Баумбик, Джим Фарли (и двамата Ford), Франсоа Провост, Жозеп Мария Рекасенс (и двамата Renault), отляво надясно

Ford renault kooperation, изпълнителни директори
Джим Баумбик, Джим Фарли (и двамата Ford), Франсоа Провост, Жозеп Мария Рекасенс (и двамата Renault), отляво надясно

беше обявено от двата производителя на автомобили. „Новите модели ще бъдат базирани на платформата Ampere, използвайки силните активи и конкурентоспособността на Renault Group в областта на електрическите превозни средства, и ще се произвеждат от Renault Group в Северна Франция, илюстрирайки „най-съвременните“ производствени възможности и експертиза на Ampere ElectriCity“, заявиха от Renault.

„Проектирани от Ford, разработени съвместно с Renault Group, двата автомобила ще се отличават с отличителна динамика на шофиране, автентична ДНК на марката Ford и интуитивни изживявания“, добави Ford.

Не са предоставени допълнителни подробности за двата планирани модела. Следователно остава неясно в кои сегменти ще бъдат позиционирани новите електрически Ford-и или коя конкретна платформа от френския производител ще бъде използвана. AmpR Small, например, е в основата на модели като Twingo, R5 и R4, докато AmpR Medium е в основата на модели като електрическите Mégane и Scénic.

Ограничена информация за новите модели на Ford

Ford в момента предлага четири електрически леки автомобила с батерии в Европа: версията BEV на Puma и Mustang Mach-E са вътрешни разработки, докато електрическите SUV-ове Explorer и Capri, произвеждани в Кьолн, използват платформата MEB на Volkswagen – в допълнение към електрическите варианти на леки търговски превозни средства. Преди двата модела, базирани на MEB, да бъдат произведени в Кьолн, Ford произвеждаше популярния супермини Fiesta, а компактният модел Focus с двигател с вътрешно горене беше спрян от производство без директен наследник, което струваше на Ford пазарен дял.

Продължение

Забраната на ЕС за превозни средства с CO2 емисии от 2035 г. се сблъсква с нарастваща опозиция и преразглеждания

Забраната на ЕС за нови превозни средства, отделящи CO2, от 2035 г. се сблъсква с нарастваща опозиция от държавите членки и автомобилните производители, позовавайки се на икономически натиск, бавно приемане на електрически превозни средства и пропуски в инфраструктурата. Призивите за преразглеждания включват разрешаване на хибриди и електрически горива. Предстоящ пакет от политики може да смекчи забраната, за да балансира климатичните цели с жизнеспособността на индустрията.

Понеделник, 8 декември 2025 г.

Докато Европейският съюз се бори с амбициозните си климатични цели, нарастващ хор от гласове от държавите членки, автомобилните производители и лидерите в индустрията се  Untitled1противопоставя на планираната от блока забрана за нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Тази политика, първоначално приветствана като крайъгълен камък на Зелената сделка на ЕС, имаше за цел да премахне постепенно продажбите на автомобили и микробуси, които отделят CO2, като по този начин ефективно наложи преминаване към електрически превозни средства. Но последните развития показват, че забраната може да бъде смекчена, отразявайки икономически натиск, технологични пречки и политически промени на целия континент.

Първоначалното законодателство, одобрено през 2023 г. от Европейския парламент, постановяваше, че всички нови автомобили и микробуси, продавани в ЕС, трябва да произвеждат нулеви емисии на CO2 до 2035 г. Това беше обяснено подробно в ЧЗВ от Европейския парламент, в който се уточни, че забраната е насочена към емисиите от ауспуха, тласкайки производителите към алтернативи, задвижвани от батерии или водород. Продължение