Архив

Stellantis е лидер при хибридните и лекотоварните автомобили в ЕС30 през първата половина на 2025 г.

  • С пазарен дял от 17% и над 1,3 млн. продажби, Stellantis е вторият по големина автомобилен производител в ЕС30 за първото полугодие на 2025 г.
  • Компанията затвърждава лидерската си позиция в сегмента на хибридните превозни средства (PHEV+HEV), като бележи 4,2 процентни пункта ръст на своя дял от началото на годината.
  • Въпреки свиването на пазара на лекотоварни автомобили (LCV) с 13% от началото на годината, Stellantis Pro One продължава да бъде начело с близо 30% дял (прираст от 1,4 процентни пункта спрямо същия период на 2024 г.).
  • Компанията отчита и 10% увеличение на поръчките от началото на годината, докато складовите наличности са намалели с 16% за същия период.
  • Stellantis е лидер във Франция с близо 30% пазарен дял, като Peugeot води с 15,6% дял (+1 процентни пункта спрямо 2024 г.). Три модела на марката са в топ 10 в страната: 208 (2-о място), 2008 (5-о място) и E-3008 (7-о място).
  • В Италия компанията запазва челната си позиция, като FIAT e най- продаваната марка, а Panda е най-търсеният модел на общия пазар. Jeep® Avenger е най-продаваният SUV, докато Alfa Romeo Junior заема първо място в премиум B-SUV сегмента.
  • Stellantis затвърждава лидерството си в Португалия и е на първо място на пазара на електрически превозни средства в Испания.
  • В Германия и във Великобритания Opel/Vauxhall Corsa е №1 в B- Hatch сегмента. Във Великобритания Stellantis е начело и при малките ванове, като Peugeot, Citroen и Vauxhall заемат първите три позиции.

Stellantis отбеляза 17% пазарен дял в ЕС30 в края на първата половина Stellantis_infographic-PR_BGна 2025 г. Компанията затвърди лидерството си при лекотоварните превозни средства и се изкачи с две позиции при хибридите, достигайки първото място и в този сегмент.

„Постигаме търговски резултати в съответствие с 2024 г., въпреки че пазарният ни дял бележи лек спад поради спирането на производството на някои ключови модели“ – коментира Жан-Филип Импарато, главен оперативен директор на Stellantis за Разширена Европа.  Продължение

Mercedes потвърждава електрическия GLC за IAA

Mercedes-Benz обяви официалната световна премиера на новия GLC с EQ технология за изложението IAA Mobility през септември. Наред с електрическия SUV от среден клас, автомобилният производител ще представи още три 800-волтови електрически превозни средства.

mercedes-benz.com

Mercedes нарича предстоящата световна премиера на електрическия GLC „акцентът на тазгодишното изложение“. Както е обичайно за формата на IAA в Мюнхен, ще има две мерччизложбени локации: в зала B3 и павилиона на Mercedes-Benz в „Отвореното пространство“ в града за широката публика.

Въпреки че Mercedes пусна новия CLA едва тази година, който, заедно с наскоро обявения CLA Shooting Brake, представлява ключов етап в електрическата стратегия на производителя, електрическият GLC следва плътно зад него.

CLA отбеляза няколко стратегически промени, включително връщането към именуването на моделите с двигател с вътрешно горене, приемането на 800-волтова архитектура и фундаментално нов платформен подход, който позволява трансфер на отделни технологични модули между различни платформи.

Mercedes все още нарича GLC „новото лице на марката“, добавяйки, че „целенасочен, изискан и безпогрешно GLC, той въплъщава всичко, което се очаква от най-продавания модел в гамата на Mercedes-Benz. Безпроблемно продължавайки наследството на GLC в електрическата му форма, новият модел е емблематичен, гъвкав, интуитивен и плавен.“ Продължение

Франсоа Провост е назначен за нов главен изпълнителен директор на Renault Group

Френският автомобилен производител Renault назначи Франсоа Провост за свой нов главен изпълнителен директор, наследявайки Лука де Мео, който се оттегли, за да се присъедини към луксозната група Kering. Провост, който е в Renault от 23 години, наскоро е бил главен директор по снабдяването и е съосновател на звеното за електрически превозни средства Ampere заедно с де Мео.

31.07.2025 – 10:38

renaultgroup.com (Provost), renaultgroup.com (H1 резултати), linkedin.com

Бордът на директорите на Renault потвърди Франсоа Провост за главен изпълнителен директор само дни след като назначи финансовия директор Дънкан Минто за временен главен проовстизпълнителен директор на 15 юли, след напускането на Лука де Мео след пет години начело. Де Мео се премести в Kering, майката на луксозни марки като Gucci и Balenciaga.

Провост официално встъпва в длъжност днес, 31 юли 2025 г., с първоначален четиригодишен мандат. В първия си ден на поста той представи и полугодишните резултати на Renault Group. Общите приходи на Групата, включително марките Dacia и Alpine, се увеличиха с 2,5% до 27,6 милиарда евро. Оперативната печалба обаче спадна от 2,175 милиарда евро на 1,65 милиарда евро, което доведе до спад на оперативния марж от 8,1 на 6,0%.

Милиарди загуби от партньорството с Nissan

Финансовият отчет беше значително повлиян от преструктурираното партньорство на Renault с Nissan. Поради промени в начина, по който се отчита делът на Nissan, Групата регистрира непарична загуба от 9,3 милиарда евро. Включително свързаните компании, общата загуба възлиза на 11,1 милиарда евро.

„Резултатите ни за първото полугодие, на един предизвикателен пазар, не бяха в съответствие с първоначалните ни амбиции. Вече предприехме набор от контрамерки за постигане на целите си. Въпреки това, рентабилността на Групата Renault остава еталон в нашата индустрия и ние сме решени да поддържаме този стандарт“, каза Провост. Продължение

Повече мощност и пробег: новите Opel Astra и Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid

    Ново: Вече със системна мощност 144 кВ (196 к.с.) и електрифицирана 7-степенна трансмисия с двоен съединител

    Допълнителен пробег: Електрически пробег до 83 километра (комбиниран (EAER) съгласно WLTP¹) с батерия от 17,2 кВч

    Начало: Стартират първите поръчки на Astra Plug-in Hybrid и Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid

Комбинирани стойности за Opel Astra Plug-in Hybrid съгласно WLTP²: среден разход на електроенергия 12,7–12,9 kWh/100 км плюс 2,2–2,3 л бензин/100 км; CO₂ емисии 50–52 г/км; opelенергиен етикет B. Разход на гориво при празна батерия: 5,4–5,5 л/100 км; етикет D.

Комбинирани стойности за Opel Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid съгласно WLTP²: среден разход на електроенергия 12,9–13,1 kWh/100 км плюс 2,3–2,4 л бензин/100 км; CO₂ емисии 51–54 г/км; енергиен етикет B. Разход на гориво при празна батерия: 5,5–5,6 л/100 км; етикет D.

Комбинирани стойности за Opel Grandland Plug-in Hybrid съгласно WLTP²: среден разход на електроенергия 20,4–21,0 kWh/100 км плюс 0,8–0,9 л бензин/100 км; CO₂ емисии 19–21 г/км; енергиен етикет B. Разход на гориво при празна батерия: 6,8–7,0 л/100 км; етикет F.

Rüsselsheim. Спортен, елегантен, практичен, удобен и изключително ефективен – това са качествата, които отличават Opel Astra и Opel Astra Sports Tourer от конкурентните модели. Освен това, компактните бестселъри предлагат разнообразие от задвижвания, каквото няма при нито един друг модел на Opel. Изцяло електрически, като плъгин хибрид, с високоефективен двигател с вътрешно горене или като хибрид с 48-волтова технология – клиентите имат пълен избор, който сега става още по-привлекателен, защото от този момент Astra и Astra Sports Tourer се предлагат с ново плъгин хибридно задвижване. Предимствата за клиентите са многобройни: с мощност от 144 кВ (196 к.с.) новият плъгин хибрид осигурява увеличение с 11 кВ (16 к.с.) спрямо предишната версия. В същото време по-голямата батерия осигурява допълнителен електрически пробег, докато разходът и енергийното потребление намаляват. А благодарение на новата трансмисия водачът и пътниците се радват на по-висок комфорт при шофиране. Продължение

Stellantis отчита спад във финансовите си резултати през първата половина на 2025 г.

Нетни приходи: 74,3 млрд. евро, което е с 13% по-малко спрямо първото полугодие на 2024 г., главно поради спад на годишна база в Северна Америка и Разширена Европа, частично компенсирани от ръст в Южна Америка;

  • Нетна загуба: (2,3) млрд. евро, включваща 3,3 млрд. евро нетни разходи (изключени от коригирания оперативен приход), което е спад в сравнение с нетната печалба от 5,6 Stellantis_logoмлрд. евро за първото полугодие на 2024 г.
  • Коригирани оперативни приходи (AOI): 0,5 млрд. евро – с 8,5 млрд. евро по- малко спрямо H1 2024;
  • Коригиран марж на оперативния приход: 0,7%, което е с 10,0% под нивата от предходната година;
  • Свободни парични потоци в промишлеността: (3,0) млрд. евро поради по- слаби оперативни приходи и по-големи инвестиционни разходи през първата половина на 2025 г.
  • Обща налична ликвидност в промишлеността: към 30 юни 2025 г. възлиза на 47,2 млрд. евро, което е над целевото съотношение спрямо нетните приходи.
  • Общи складови наличности: 1,2 млн. единици (от които 298 хиляди са на склад) към 30 юни 2025 г., увеличение от 1% спрямо края на 2024 г., въпреки въвеждането на нови продукти и 5% ръст на консолидираните доставки на тримесечна база.
  • През първото полугодие на 2025 г. се наблюдава постепенно подобрение в доставките, нетните приходи, коригирания оперативен приход и свободния паричен поток в промишлеността спрямо второто полугодие на 2024 г., благодарение на разширено продуктово портфолио, маркетингови дейности и рационално управление на складовите наличности; нетната загуба се е увеличила спрямо предходното полугодие.
  • Компанията възстанови финансовите си насоки и очаква продължаващо последователно подобрение през втората половина на 2025 г.

Продължение

Leapmotor B10 започва от 29 900 евро в Европа

Leapmotor B10 вече е наличен за поръчка в Европа. На избрани пазари поръчките започват на 30 юли 2025 г. Каталожната цена започва от 29 900 евро.

stellantis.com

Според прессъобщението, партньорът на Leapmotor, Stellantis, очаква B10 да бъде „един от най-конкурентните електрически SUV-ове в своя клас“ на тази цена. Това със сигурност е Leapmotorвярно в сравнение с електрическите SUV-ове на марките Stellantis в C-сегмента: Opel Grandland Electric е с 13 сантиметра по-дълъг, но започва само от над 46 000 евро. B10 е наличен за поръчка на първите пазари от 30 юли.

B10 е първият модел на Leapmotor в компактния клас с голям обем: моделът C10 (от 36 500 евро) е позициониран над него в средния клас, докато Leapmotor T03 е малък автомобил. Петместният B10 е базиран на новата платформа LEAP 3.5 и е дълъг 4,52 метра, широк 1,89 метра и висок 1,66 метра. Междуосието е 2,74 метра. Размерите са подобни на тези на Atto 3 от BYD, с който Leapmotor B10 вероятно ще се конкурира. Leapmotor значително подценява BYD по отношение на цената. Във Великобритания например Atto 3 започва от £37 705.

За 29 900 евро B10 се предлага с LFP батерия с енергиен капацитет от 56,2 кВтч. Тъй като европейската хомологация все още не е финализирана, в момента има само предварителни данни за пробега съгласно WLTP. Малката батерия има пробег от 361 километра, но тази цифра подлежи на промяна. По-голямата батерия с капацитет 67,1 кВтч в момента е специфицирана с пробег от 434 километра по WLTP, като и в двата случая това е с над 150 километра по-малко, отколкото в китайския тестов цикъл CLTC. Цените на голямата батерия все още не са известни, тъй като Stellantis публикува само базовата цена досега.

В сравнение с други китайски електрически автомобили, някои от които имат по-високи цени, Leapmotor B10 има значително по-висок капацитет на зареждане: до 168 кВт се подава в батерията на станциите за бързо зареждане, което би трябвало да доведе до време за зареждане от 30 до 80 процента за 20 минути. Stellantis не посочва обичайната сравнителна стойност от десет до 80 процента. И двата варианта на батерията обаче поддържат зареждане с променлив ток с мощност 11 кВт.

Има разлика в задвижването в сравнение с китайската версия, която се предлага от април: двигателят в основната версия е с мощност 132 кВт и предлага 175 Нм въртящ момент. Само по-скъпите версии имат 160 кВт мощност и 240 Нм въртящ момент. Прессъобщението на Stellantis, от друга страна, споменава само 218 к.с., което предполага версията със 160 кВт. Продължение

Toyota ще произвежда електрически превозни средства в Европа от 2028 г.

Toyota ще започне да произвежда електрически превозни средства в Европа от 2028 г., започвайки с електрически SUV в чешкия си завод в Колин. Този ход бележи първото производство на електрически превозни средства на Toyota на континента, докато компанията се подготвя за по-строги правила за емисиите на ЕС и се стреми към въглероден неутралитет в Европа до 2035 г.

nikkei.com

Според японския информационен бюлетин Nikkei, Toyota планира да произвежда около 100 000 бройки годишно в чешкото си дъщерно дружество Toyota Motor Manufacturing Czech тойо евврRepublic (TMMCZ). Това ще отбележи първото производство на електрически превозни средства на автомобилния производител на континента и сигнализира за стратегическа промяна към локализирано производство на електрически превозни средства преди забраната на Европейския съюз за нови леки автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.

Очаква се чешкият завод в Колин да произвежда нов електрически SUV. Моделът ще бъде част от разширяващото се портфолио от електрически автомобили на Toyota, което се очаква да включва 14 модела в Европа до 2026 г. Те ще обхващат нови модели като SUV C-HR+ и ревизирана версия на bZ4X, първия масово произвеждан електрически автомобил на Toyota.

„Toyota се стреми да постигне въглеродна неутралност в Европа до 2035 г.“, отбелязва статията на Nikkei, подчертавайки намерението на компанията да се придържа към регионалните политики за климата. „Електромобилите в момента представляват по-малко от 2% от общите продажби“, продължава докладът, подчертавайки значението на предстоящото преминаване към производство на електрически превозни средства в Европа.

Както беше съобщено по-рано, Toyota планира да утрои глобалната си гама от електрически модели до 2027 г. и да увеличи производството на електрически автомобили до около един милион превозни средства – седем пъти повече от нивото от 2024 г. Поради търсенето обаче Toyota вече е преразгледала дългосрочните си планове и например леко е отложила производството на електрическия SUV с три реда седалки в Кентъки, САЩ.

Автомобилният производител все още очаква обем на производство от 800 000 бройки в световен мащаб през 2026 г. – 50% под предишната прогноза. През септември 2024 г. компанията все още очакваше един милион бройки през 2026 г. Продължение

DS PENSKE приключва в топ 5 при отборите във Formula E

Жан-Ерик Верн завършва 6-ти, а Максимилиан Гюнтер – 10-ти в крайното класиране

    DS Automobiles с разочароващ финал на Сезон 11 от Световния шампионат ABB FIA Formula E в Лондон

    След като стартира от втора позиция, Максимилиан Гюнтер завърши сезона със седмо място, докато неговият съотборник Жан-Ерик Верн финишира 15-и в последното състезание

    Отборът на DS PENSKE приключва шампионата в топ 5 при отборите, докато Жан-Ерик Верн завършва шести, а Максимилиан Гюнтер – десети в крайното класиране при пилотите

Малко повече от седем месеца след началото на шампионата в Сао Пауло, изложбеният център EXCEL в Лондон,  с трасе, разделено между закрита и открита част, бе домакин на де се петипоследните две състезания от Световния шампионат ABB FIA Formula E този уикенд.

С London E-Prix завърши 11-ият сезон на изцяло електрическата серия с едноместни болиди, съставен от 16 старта. Форматът на шампионата дава възможност на производителите да развиват технологии, които ще бъдат внедрени в електрифицираните автомобили на близкото бъдеще.

Еудженио Францети, директор на DS Performance:

„Днешното състезание отново беше трудно. Както често се случва на това необичайно трасе, то бе белязано от множество сблъсъци и инциденти. Късметът определено не беше на страната на Макс – и двата пъти, когато активира Attack Mode, състезанието бе неутрализирано – първо с пълно жълто знаме, после с кола за сигурност. Това му попречи да се възползва от допълнителната мощност. JEV се бори здраво, но за съжаление получи наказание, което му коства ценни точки. А именно тези точки бяха решаващи за запазване на четвъртото място в шампионата, което ни се изплъзна в самия край. Огромни благодарности към целия екип за отдадеността, професионализма и експертизата. Ще се върнем още по-силни догодина!“ Продължение

ЕС и САЩ се споразумяват за 15% базова митническа тарифа – включително за електромобили

ЕС и САЩ постигнаха споразумение в дългогодишния си митен спор. И двете страни се споразумяха за базова митническа тарифа от 15% за повечето стоки, внасяни от ЕС в Съединените щати. Макар че това бележи подобрение спрямо настоящата ситуация, то не е достатъчно облекчението, на което мнозина се надяваха.

ec.europa.eu, spiegel.de (реакции; на немски)

28.07.2025 – 09:30

Според председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, 15-процентната ставка се прилага и за превозни средства. От април автомобилите, внасяни от ЕС в САЩ, 15512518515205430360подлежат на фиксирана 25% допълнителна такса – независимо от задвижването. Тези автомобилни мита вече са оставили своя отпечатък върху полугодишните данни на Volkswagen Group. Въпреки че производителят на автомобили произвежда определени модели локално в САЩ, значителен дял от превозните средства от всички марки на Групата се доставят от Европа – и следователно остават засегнати от новата митническа тарифа, въпреки намалението ѝ.

„Днешната сделка създава сигурност в несигурни времена. Тя осигурява стабилност и предвидимост за гражданите и бизнеса от двете страни на Атлантика“, каза фон дер Лайен в изявление на Комисията. „Това е сделка между двете най-големи икономики в света. Търгуваме на стойност 1,7 трилиона щатски долара годишно. Заедно сме пазар от 800 милиона души. И ние сме близо 44% от световния БВП.“

Въпреки че сделката включва изключения за определени сектори – като аерокосмическата индустрия и „критичните суровини“ – автомобилите и полупроводниците попадат в обхвата на 15-процентната базова митническа тарифа. Германската автомобилна индустрия, по-специално Федерацията на германските индустрии (BDI), критикува споразумението като „недостатъчен компромис“, предупреждавайки за „вреден сигнал за дълбоко интегрираните икономики от двете страни на Атлантика“.

Европейската асоциация на производителите на автомобили, или ACEA, определи споразумението като „важна стъпка към облекчаване на интензивната несигурност около трансатлантическите търговски отношения“, но изчака да види как ще се развие споразумението, тъй като „много елементи от споразумението все още трябва да бъдат изяснени“. В него бяха призовани ЕС и САЩ да „се съсредоточат върху намаляването на пречките пред жизненоважната трансатлантическа търговия с автомобили“. Защото към днешна дата „САЩ ще запазят по-високите тарифи за автомобили и автомобилни части и това ще продължи да има отрицателно въздействие не само върху индустрията в ЕС, но и в САЩ“.

(Вече малко по-ниските) тарифи не са единственото предизвикателство, пред което са изправени германските производители на оригинално оборудване (OEM), когато става въпрос за продажба на електрически превозни средства в САЩ. Изтичащият федерален данъчен кредит в САЩ вероятно ще доведе до рекордни продажби през третото тримесечие, но освен това пазарните перспективи остават неясни. Различни стимули за обществена зарядна инфраструктура също са застрашени или вече са били премахнати. Продължение

Skoda на VW отчита 12% ръст на печалбата си през първото полугодие

Продажбите на електрически автомобили нарастват

ПРАГА (Reuters) – Skoda Auto, подразделение на Volkswagen, увеличи дела на електрическите превозни средства в продажбите си през първата половина на годината и отчете близо skod12% ръст на оперативната печалба до 1,3 милиарда евро (1,52 милиарда долара), съобщи компанията в понеделник.

Приходите на чешкия автомобилен производител за първите шест месеца са се увеличили с близо 12% на годишна база до 15,1 милиарда евро.

Доставките са се увеличили с 14% до 509 400 автомобила през периода. Около 23% от тези доставки са били или изцяло електрически, или plug-in хибридни модели, в сравнение с 9,4% през първата половина на миналата година, съобщи компанията.

Главният изпълнителен директор Клаус Целмер заяви, че клиентите са направили над 120 000 поръчки за изцяло електрическите модели Enyaq и Elroq на Skoda до края на юни, което подчертава напредъка в стратегията за електрификация.

Европейските автомобилни производители са отчели загуби за милиарди евро и са издали предупреждения за печалба, тъй като се борят да се справят с конкуренцията от Китай, вносните мита на САЩ и регулациите на ЕС, насочени към ускоряване на прехода към електрически превозни средства.

„Продажбите спрямо общото пазарно представяне се справят добре“, каза Целмер пред журналисти във видеоконференция.

Въпреки че общите продажби на автомобили в Европа са спаднали тази година, продажбите на електрически превозни средства – приоритетен сегмент за компании като Skoda Auto – се увеличават. Продължение