BYD планира да строи Dolphin Surf в Унгария през 2025 г.
BYD демонстрира своя европейски ангажимент и напредък на IAA Mobility 2025 в Мюнхен с публичния дебют на единствения частично електрически Seal 6 DM-i Touring, а също така показва Dolphin Surf, който получи петзвезден рейтинг за безопасност от EuroNCAP и е потвърден като първия лек автомобил BYD, произведен в Европа. Китайският автомобилен гигант обяви и нова схема за сертифицирани употребявани автомобили BYD.
byd.com, bydauto.be, 10.09.2025 – 17:00
BYD потвърждава плановете си да започне производството на електрическите си автомобили в Европа тази година. Увеличаването на производството в края на 2025 г. не е ново, както
европейският шеф на BYD Стела Ли вече потвърди миналия декември – въпреки че имаше слухове за забавяне това лято (по-късно отречени). Производството трябва да започне с два стари познати: „Първите два автомобила, които ще произведем, ще бъдат Dolphin и Atto 3“, каза Ли в интервю.
Но на IAA, изпълнителният вицепрезидент на BYD Стела Ли потвърди, че Dolphin Surf ще се произвежда в новия производствен завод на BYD в Унгария – малкият електрически автомобил, продаван в Китай като BYD Seagull. Заводът в Сегед е по график и се очаква да започне производство в края на 2025 г., според BYD. Dolphin Surf „ще води автомобилите BYD, произвеждани в Европа за Европа“, заявиха от компанията.
„Европа е изключително важен пазар за нас, така че е естествено да потвърдим тук, на най-голямото автомобилно изложение в региона за 2025 г., че нашият емблематичен Dolphin Surf ще бъде първият автомобил, който ще произвеждаме в Унгария“, каза Ли в прессъобщение. „Ние сме последователни в ангажимента си към този проект и сме наистина развълнувани да започнем да продаваме автомобили, произведени в Европа. Продължение
Uber и Momenta планират да тестват роботизирани превозни средства в Мюнхен през 2026 г.
Услугата за споделено пътуване Uber и Momenta, китайски специалист в автономното шофиране, планират да тестват автономно шофиране от ниво 4 в Мюнхен от следващата година. Целта е да се създаде услуга за роботизирани превозни средства не само в баварската столица, но и в други европейски градове.
Изображение: Uber Momenta автономно шофиране
momenta.cn, uber.com (на немски), 10.09.2025
Uber и Momenta обявиха още през май, че възнамеряват да си сътрудничат за въвеждането на автономни превозни средства на платформата Uber в Европа и други пазари извън САЩ и Китай.
Съобщението, че Мюнхен ще бъде отправната точка за тестването на ниво 4 на Uber и Momenta в Европа, сега прави това сътрудничество реалност. Въпреки че компаниите не са посочили точна дата за стартиране, се очаква тя да бъде през 2026 г. Momenta и Uber трябва да отговарят на строги регулаторни изисквания: не само трябва да докажат, че роботаксито може да се движи автономно и да отговаря на всички изисквания за безопасност, но и трябва да определят конкретна зона на действие и да получат официално одобрение.
„Германия е оформила световната автомобилна индустрия повече от век и сега Мюнхен ще помогне за оформянето на бъдещето с автономни превозни средства“, казва Дара Хосровшахи, главен изпълнителен директор на Uber.
Партньорите посочват дълбоко вкоренените инженерни традиции на Мюнхен, първокласната автомобилна екосистема и отвореността към иновации като причини за избора на града, казвайки, че той е уникално позициониран да донесе автономна мобилност на европейските пътища.
Momenta вече е партньор на базирания в Мюнхен производител BMW и неговия конкурент Mercedes-Benz. И двете марки вече използват усъвършенстваните системи за подпомагане на водача (ADAS) на Momenta на китайския пазар. Продължение
Франция въвежда допълнителна субсидия за електрически автомобили, произведени в Европа
Френското правителство иска да въведе допълнителен бонус от 1000 евро за закупуване на електрически автомобили от 1 октомври, при условие че са сглобени в Европа и оборудвани с европейска батерия. Бонусът ще бъде предоставен в допълнение към съществуващия екологичен бонус.
20minutes.fr, lefigaro.fr, presse.economie.gouv.fr (all in French), 10.09.2025 – 12:32
Франция Субсидии Европа
В понеделник, 8 септември, същият ден, в който френският премиер Франсоа Байру загуби вот на доверие в парламента, правителството в Париж обяви нов бонус за електрически превозни средства: от 1 октомври купувачите на електрически автомобили с европейски батерии и монтаж ще получат допълнителен бонус от 1000 евро. Кабинетът на Байру, който създаде този регламент, ще остане на власт, докато не бъде номинирано ново правителство.
Това включва Агнес Пание-Рюнаше, министър на екологичния преход, биоразнообразието, горите, океаните и рибарството, която подчертава: „Екологичният преход е лост за реиндустриализация. Чрез увеличаване на екологичния бонус с 1000 евро, ние насърчаваме електрическите превозни средства, чиито батерии се произвеждат в Европа и чието производство отделя по-малко парникови газове. Това е печеливша ситуация за покупателната способност, климата и индустрията. Това прави електрическите автомобили по-достъпни за французите, като същевременно насърчава индустрията и заетостта.“
Въпреки че субсидиите за електрически автомобили са напълно преустановени в няколко европейски държави, например, френските домакинства все още имат право на съществуващ „екологичен бонус“ до 4200 евро, в зависимост от доходите си. За да се класират, превозните средства трябва да постигнат минимален екологичен резултат. Това е така, защото бонусът не само се класифицира според дохода на купувача или лизингополучателя, но е свързан и с емисиите на CO2, генерирани по време на производството на превозните средства и батериите. Екологичният бонус във Франция всъщност е деградираща субсидия, което означава, че е намаляван през годините. Продължение
GAC Aion V стартира в Европа на цена от 35 990 евро
Китайският производител GAC обяви пускането на Aion V на европейския пазар на IAA. Като първи глобален модел на GAC, Aion V официално ще пристигне в Европа с цена, започваща от 35 990 евро. Ще бъде наличен на първите пазари в ЕС по-късно този месец.
Изображение: GAC
prnewswire.com (IAA), prnewswire.com (IAA), cnbc.com (интервю), 10.09.2025 – 11:05
Това означаваше, че действителното пускане на пазара се забави с почти година, през което време обаче ситуацията около първоначално предложените и по-късно одобрени от ЕС специални
тарифи за електрически автомобили, произведени в Китай, достигна своя край. Още през октомври 2024 г. на автомобилното изложение в Париж GAC потвърди, че електрическият SUV Aion V ще бъде първият модел на марката за Европа. Няколко модела с френски регистрационни номера дори бяха налични за тестови шофирания. Можете да прочетете впечатленията на Робин Енгелхард за Aion V тук.
„Появата на GAC на IAA бележи дългоочакваното навлизане на пазара. Според китайската компания, Aion V въплъщава основни ценности като „безопасен, екологичен, интелигентен и комфортен“ и по този начин точно отговаря на нуждите на европейските семейни потребители. С междуосие от 2,77 метра, Aion V е приблизително със същия размер като VW ID.4, постигнал е петзвезден рейтинг в краш теста на EuroNCAP и има батерия, която „е проектирана да не се запалва дори под изстрел“, според прессъобщението – вероятно визирайки теста за проникване на пирони, тест, често използван в Китай за оценка на безопасността на батериите на електрически автомобили.
С дължина от 4,60 метра, AIon V е в категорията SUV от среден клас. Автомобилът първоначално ще се предлага в Европа с батерия от 75,3 кВтч, предлагаща пробег от 510 километра според WLTP. Продължение
Elroq и Enyaq печелят най-високи отличия на What Car? EV Awards 2025
Изцяло електрическите модели на Škoda добавиха към нарастващата си колекция от титли в индустрията с още две победи в годишните награди What Car? Electric Car Awards.
Продължавайки забележителната си победна серия, новият Elroq беше обявен за Най-добър електрически семеен SUV, докато Enyaq спечели наградата за Най-добър употребяван електрически семеен SUV.
След като вече беше обявен за Семеен електрически SUV на годината на What Car? през януари, Elroq повтори доминиращото си представяне, като постигна обща победа в наградите на What Car? за изцяло електрически автомобили.
Един от малкото модели, постигнали желаната петзвездна оценка, Elroq впечатли журито с изключителните си всестранни възможности, дълъг пробег и практичност.
Благодарение на малкия радиус на завой, Elroq се усеща пъргав в града. Но всъщност е добре да се шофира с всякаква скорост, благодарение на добре контролираното возене, спокойното управление и по-плавните, по-успокояващи спирачки, отколкото при повечето конкуренти.
Добавете към това отлична позиция на шофиране, много място за петима души и голям пробег, ако изберете препоръчаната от нас версия, и това е фантастична кола, с която да се живее.
„Ако търсите да купите употребяван, а не нов, никой друг електрически семеен SUV не се доближава до това да осигури всестранните възможности и изключителната стойност на употребяван Enyaq. Без значение коя версия изберете, това е удобен, практичен и добре оборудван избор.“, заяви Стив Хънтингфорд, редактор на What Car? Продължение
Ferrari събужда духа на 80-те години с новия хибрид 849 Testarossa
Ferrari представи новия plug-in хибрид със задвижване на четирите колела в Милано, с който ще замени SF90 Stradale от 2019 г. на върха на гамата си. Новият автомобил ще се предлага и във версия „spider“ с прибиращ се покрив.
reuters.com/business/autos-transportation
Публикувано вторник, 9 септември 2025 г., 15:09 ч.
Ferrari във вторник – 9 септември, завърши обновяването на хибридната си гама с новия спортен автомобил 849 Testarossa, почит към известния оригинален модел Testarossa от 80-те години.

Ferrari 849 Testarossa Coupe е показано в сиво на представянето на модела в Милано, Италия, 9 септември 2025 г. REUTERS
Това изображение е предоставено от трета страна, без препродажби.Без архиви.
Ferrari представи новия plug-in хибрид със задвижване на четирите колела в Милано, автомобил, който ще замени SF90 Stradale от 2019 г. на върха на гамата си. Новият автомобил ще се предлага и във версия „spider“ с прибиращ се покрив.
Неговият 4-литров, осемцилиндров турбо двигател, разположен в средата на задната част, с мощност 830 конски сили, е съчетан с три електрически двигателя, за общо 1050 к. с., с 50 повече от SF90 Stradale. Той ще може да достигне максимална скорост от над 330 километра в час, се казва в изявление на компанията.
Началната цена е определена на 460 000 евро (540 000 долара) за купето и на 500 000 евро за версията spider, като първите доставки до клиенти са планирани съответно за второто и третото тримесечие на следващата година, започвайки от Европа.
И Ferrari 849 Testarossa Spider, със сгъваем твърд покрив, беше изложен по време на представянето си в Милано, Италия, 9 септември 2025 г. Продължение
Световна премиера на GLC EQ: Mercedes електрифицира своя бестселър
Малко преди началото на IAA, Mercedes представи дългоочаквания GLC с технология EQ – наричайки го „повратна точка в средноразмерния сегмент“. Електрическият GLC е първият модел на новата платформа MB.EA-M и обещава „ефективност и удоволствие от шофирането без компромис“. Но може ли GLC да се класира в първото сравнение на данни с новото BMW iX3?
Изображение: Mercedes-Benz
Преди почти точно седем години Mercedes се зае сериозно с електрическата мобилност. След няколко електрически модела от A-класа и B-класа, базираната в Щутгарт компания представи EQC 400 в началото на септември 2018 г. – електрически SUV и първият модел под новата подмарка EQ. Базиран на GLC с двигател с вътрешно горене, EQC разполагаше с електрическа задвижваща система, затворена черна решетка и заоблен дизайн – задавайки тона за предстоящите електрически автомобили до 2025 г.
EQC обаче не постигна голям успех и след само около четири години производство беше спрян през пролетта на 2023 г. Само няколко седмици след EQC, Audi представи своя електрически SUV e-tron quattro, който се продаваше по-добре от Mercedes благодарение на по-голямата си батерия – въпреки че самият e-tron вече е история. Докато Audi отдавна пусна Q6 e-tron в сегмента на SUV-овете от среден клас, Mercedes сега го следва с новия GLC с EQ технология. Но както през 2018 г., едновременно с това се случва и друга важна премиера на SUV: на 5 септември BMW представи своя нов SUV от среден клас с електрическо задвижване, iX3 50 xDrive.
Преди да преминем към кратко сравнение на данните, нека първо да разгледаме самия GLC: макар името да е познато, новият GLC не споделя техническа основа с SUV-а с двигател с вътрешно горене. Това отразява новата стратегия на Mercedes: вместо да разделят EQ моделите с различни имена и дизайнерски език, електрическите и автомобилите с двигател с вътрешно горене се сближават. Те носят едно и също име (с наставката „с EQ технология“ за електрически превозни средства), изглеждат сходно, но използват различни платформи – за да се възползват по-добре от съответните предимства на всяко задвижване. Продължение
Китайският производител на луксозни автомобили Hongqi ще пусне 15 модела в Европа до 2028 г.
На автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен, показаха EHS5 с пробег от 550 километра – може да се зарежда от 10% до 80% за 20 минути и е „по-динамичен и малко по-младежки“ от EHS9, електрически автомобил в пълен размер, който Hongqi в момента продава в Европа.
Публикувано на 9 септември 2025 г.от Global Banking and Finance Review
МЮНХЕН (Reuters) – Китайският производител на луксозни автомобили Hongqi заяви на 9 септември, че ще пусне 15 електрически и хибридни модела в Европа до 2028 г. на 25 различни
пазара, като също така представи EHS5, компактен електрически SUV.
Hongqi, или Червено знаме, известна като любимата марка автомобили на бившия държавен лидер и председател Мао Дзедун, вече продава автомобили на няколко европейски пазара, включително Норвегия, Холандия и Полша.
Hongqi, подразделение на китайския държавен автомобилен производител FAW, планира да има над 200 дилъра в Европа до 2028 г.
Главният дизайнер на FAW Джайлс Тейлър заяви на автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен, че EHS5 има пробег от 550 километра (342 мили), може да се зарежда от 10% до 80% за 20 минути и е „по-динамичен и малко по-младежки“ от EHS9, електрически автомобил в пълен размер, който Hongqi в момента продава в Европа.
„Това е автомобил, подходящ за градска и крайградска употреба, за семейства и самотни шофьори“, каза Тейлър. Продължение
Hyundai Concept Three: Ето как ще изглежда EV4 на Hyundai
Hyundai представи Concept Three на IAA Mobility, предлагайки първи поглед към предстоящия компактен Ioniq 3. Технологията зад компактния модел вероятно е позната на Групата от Kia EV4.
Снимка: Hyundai Concept Three IAA25
hyundai.news, 09.09.2025 – 13:59
Електрическите автомобили Hyundai отдавна са позната гледка по европейските пътища. В Германия напр. около 28% от всички нови Hyundai, продадени през първата половина на 2025 г., са били изцяло електрически, в сравнение със средно 18% за пазара. И въпреки това корейската компания все още има голяма разлика в гамата си от електрически автомобили между малкия автомобил Inster, Kona Electric и кросоувъра Ioniq 5 от средния клас: в момента няма компактен електрически автомобил от Hyundai.
Kia отдавна предлага на пазара компактния SUV EV3, базиран на 400-волтовата версия на E-GMP, а EV4, класически компактен автомобил, който вече беше представен, е на път да влезе в производство. Отдавна се смяташе за сигурно, че марката Hyundai ще последва примера ѝ с Ioniq 3.
На IAA Mobility корейската компания представи Concept Three, първата концепция за компактен електрически автомобил от подмарката Ioniq. И не като компактен SUV в стила на EV3, а като компактен автомобил а ла EV4. Hyundai се стреми да предложи електрически автомобил във всеки сегмент до 2027 г., така че Ioniq 3 ще бъде еквивалент на добре познатия модел с двигател с вътрешно горене i30. С дължина от 4,29 метра, междуосие от 2,72 метра, ширина от 1,94 метра и височина от 1,43 метра, Concept Three е приблизително в същия клас по размер като VW ID.3. Продължение
Skoda Vision O: Погледът на Skoda към електрическата Octavia
С Epiq, Skoda използва IAA, за да представи предстоящия си компактен електрически SUV. Но чешката марка VW също гледа по-напред, представяйки концептуалния комби Vision O – модел, който евентуално може да достигне пазара като изцяло електрическа Octavia, вероятно с 800-волтова технология.
Изображение Skoda Vision O IAA25
skoda-media.de (in German), skoda-storyboard.com, 09.09.2025 – 11:00
Докато Epiq все още следва отблизо настоящия дизайнерски език „Modern Solid“ на Skoda – който се вижда и в Elroq и обновения Enyaq – Vision O „представлява смел скок напред в еволюцията на дизайнерския език Modern Solid на Skoda“.
Skoda казва, че е разработила Vision O отвътре навън, използвайки „ориентиран към клиента“ подход. Докато моделите на марката, базирани на MEB, се отличаваха с по-консервативен интериор в сравнение с някои от VW аналозите – като например липса на самостоятелен дисплей в кокпита, селектор на предавките в централната конзола, а не на кормилната колона или интегриран в дисплея – този нов подход доведе до напълно преосмислена кабина.
Според германското прессъобщение на Skoda, тя „се отличава с минималистичен дизайн, който подчертава максимална практичност, простота и простор, с над 650 литра капацитет на багажника“.
Ключовите елементи включват персонализируем Horizon Display както за водача, така и за пътника, подобрения AI асистент Laura и новото „Bio-Adaptive Lighting“, което автоматично настройва вътрешното осветление към циклите на естествената светлина, за да създаде приятна атмосфера. Типичните детайли на Skoda „Simply Clever“ включват преносим високоговорител и напълно интегрирана хладилна кутия. Продължение