Архив

FIAT Grande Panda печели наградата „Red Dot Award“ 2025

Италианската автомобилна марка беше отново удостоена с престижната награда Red Dot в категорията

„Продуктов дизайн“ за модела Grande Panda, признат за изключителния си интериорен и екстериорен дизайн — поредно значимо постижение на международната автомобилна PR_SFAautomotive_FIAT_Grande_Panda_Red_Dot_Award_250711сцена. Престижните награди, определяни от международно жури от 43 водещи експерти и академици в сферата на дизайна, бяха връчени по време на Designers’ Night в Есен, Германия.

Оливие Франсоа, главен изпълнителен директор на FIAT и глобален директор по маркетинг в Stellantis, коментира:

„Нашата цел с Grande Panda беше да съчетаем простота, изобретателност и стил. Да спечелим Red Dot Award с автомобил, който толкова ясно въплъщава еволюцията на ДНК-то на FIAT, е източник на голяма гордост. Виждаме тази престижна награда като доказателство, че отговорната мобилност може да предизвиква емоции.“

Grande Panda бележи смелото завръщане на FIAT в B-сегмента – категория, в която марката доминира десетилетия наред. Вдъхновен от емблематичната Panda от 80-те години и проектиран в Торино от Centro Stile, най-новият модел съчетава наследство и иновации. Сред отличителните елементи са PXL LED светлините с пикселно вдъхновение – от горната решетка до фаровете, напомнящи ретро видеоигри и прозорците във формата на кубове на Lingotto. Освен това, за първи път в автомобилната индустрия, алуминий и пластмаса от рециклирани кутии за напитки са включени в синята пластмаса на интериора – еквивалент на 140 кутии на автомобил. FIAT също прави крачка напред с BAMBOX Bamboo Fiber Tex® – устойчив материал на базата на бамбук, използван за таблото на Grande Panda La Prima – още една стъпка в посока съчетаване на стил и отговорност. Продължение

E-Prix Берлин: Роуланд коронясан за световен шампион във Формула E

Пилотът на Nissan Оливър Роуланд бе коронясан за новия световен шампион във Формула E рано след състезанията този уикенд в Берлин. Въпреки че и двете състезания на летище Темпелхоф бяха спечелени от пилоти на Jaguar, Роуланд вече е недостижим на върха в класирането на пилотите. Отборното първенство обаче ще бъде решено едва на финала на сезона в Лондон.

fiaformulae.com, fiaformulae.com (резултати от 13-то състезание), fiaformulae.com (резултати от 14-то състезание), fiaformulae.com (пилоти), fiaformulae.com (отбори)

Снимка: Nissan

14.07.2025 – 16:00 ч.

След състезателния уикенд в Берлин, британецът води в класирането на пилотите със 184 точки. По този начин той вече не може да бъде догонен от миналогодишния шампион формулаПаскал Верлайн (в момента 125 точки) по време на финала на сезона с двете му състезания в Лондон – събитието на ExCeL London ще се проведе на 26 и 27 юли. Това е първият път от 2020 г. насам, в който титлата при пилотите е решена с две оставащи състезания. През последните години шампионът винаги се коронясваше в Лондон. През 2020 г. настоящият пилот на Porsche Феликс Антонио да Коста също си осигури титлата в Берлин (въпреки че тогава това все още не беше официално световно първенство) – по това време в Берлин се проведоха шест състезания поради пандемията от Covid-19.

Роуланд имаше първия си шанс да подпечата титлата още в събота –  12 юли – в 13-тото състезание за сезона. Стартирайки от трета позиция, той всъщност имаше добри перспективи, тъй като съперникът му Верлайн от отбора на Porsche се беше класирал едва девети. В засегнатото от дъжда състезание обаче пилотът на Nissan Роуланд се оттегли и остана без точки, докато Верлайн завърши втори, което остави състезанието за титлата неопределено.

Съботното състезание беше спечелено от Мич Еванс в заводския Jaguar. С победата новозеландецът сложи край на негативната си серия: след победата си на откриващото състезание за сезона в Бразилия, Еванс изкара единадесет състезания без точки – въпреки че беше смятан за един от фаворитите този сезон, пилотът на Jaguar претърпя няколко неуспеха. Зад Еванс и Верлайн, Едоардо Мортара завърши трети за Mahindra. Продължение

Берлин E-PRIX: два ключови старта на DS Automobiles

  • Този уикенд в Берлин DS Automobiles ще вземе участие в 13-ия и 14-ия кръг от Сезон 11 на Световния шампионат на ABB FIA Formula E
  • DS Automobiles и партньорът ѝ PENSKE AUTOSPORT заемат трето място в генералното класиране и се стремят да спечелят възможно най-много точки на предпоследното събитие за сезона
  • Жан-Ерик Верн и Максимилиан Гюнтер ще бъдат ключовите фигури на френско-американския отбор, който триумфира на трасето Темпелхоф през 2020 г.

На 12 и 13 юли временното трасе на Темпелхоф, разположено на територията на бившето международно летище в Берлин, ще бъде домакин на предпоследния E-Prix от Сезон 11 на DS AutomobilesFormula E.

Трасето в Берлин-Темпелхоф, което е неизменна част от електрическата серия повече от десетилетие, е едно от най-взискателните в календара. Със своята особено абразивна настилка, то отново ще постави сериозно изпитание пред 11-те отбора на стартовата решетка, които ще трябва внимателно да управляват износването на гумите и енергийната ефективност.

Сцена на редица изключителни състезания, Берлин е мястото, където DS Automobiles написа едни от най-успешните глави в своята история – със спечелването на втората си двойна титла през 2020 г. и общо девет подиума (включително три победи) от първото издание на Berlin E-Prix през 2015 г.

Що се отнася до пилотите, Жан-Ерик Верн има седем подиума в Берлин – шест от тях с френската марка, включително великолепна победа в годината на световната титла, докато Максимилиан Гюнтер също постигна победа в домашната си надпревара през 2020 г.

DS PENSKE разполага с всички необходими ресурси, за да си осигури ценни точки и да запази мястото си на временния подиум в шампионата преди големия финал в Лондон в края на юли. Продължение

Volkswagen увеличава доставките на електрически превозни средства с 47%

Volkswagen Group регистрира 465 500 доставки на електрически превозни средства в световен мащаб през първата половина на 2025 г., което е с 47% повече от същия период на предходната година. Електромобилите на VW Group са търсени в САЩ и особено в Европа, но в Китай се наблюдава рязък спад.

volkswagen-group.com

465 500 доставени електрически автомобила през първата половина на годината и увеличението от 46,7% в сравнение с първата половина на 2024 г. са положително развитие. Ясно е фаувеобаче, че Групата не е успяла да поддържа огромния растеж от първото тримесечие на 2025 г. (+59%) през второто тримесечие: 248 700 електрически автомобила, доставени между април и юни, са подобрение спрямо първото тримесечие с 216 900 електрически автомобила, но 248 700 електрически автомобила през второто тримесечие съответстват на увеличение „само“ от 37,6% в сравнение със същото тримесечие на предходната година. Забележка на редактора: Volkswagen посочва, че доставките са закръглени до най-близките стотици. Поради грешки при закръгляването, сумата от резултатите от първите две тримесечия е 465 600 превозни средства; за първата половина на годината VW посочва 465 500 доставки, коригирани за тази неточност.

Донякъде по-бавният растеж на електрическите автомобили през второто тримесечие се дължи главно на Европа: Със 189 700 електрически превозни средства и ръст от малко под 73%, Европа остава най-важният пазар за продажби на електрически автомобили за Волфсбург – през първата половина на годината ръстът достигна 89% с 347 900 доставки на електрически автомобили. В Китай, вторият по големина пазар, тенденцията е по-малко положителна: през второто тримесечие доставките спаднаха с 32,6% до 33 400, като след първата половина на годината е отчетен спад от 34,5%. В САЩ, от друга страна, тенденцията е смесена: през първата половина на годината имаше увеличение от 24,3%, но през второто тримесечие имаше лек спад от 600 превозни средства или 5,2%. Продължение

Mercedes-Benz увеличава продажбите на PHEV, доставките на електромобили намаляват през второто тримесечие

Глобалните продажби на електрически автомобили с батерии на Mercedes-Benz Group спаднаха с 18% до 41 900 бройки, като Mercedes-Benz Cars представляват 35 000 електрически автомобила (-24%), а Mercedes-Benz Vans – 6 900 електрически ванове (+32%). Продажбите на plug-in хибриди обаче отбелязаха значителен ръст през последното тримесечие.

Изображение: Mercedes-Benz

mercedes-benz.com

На ниво Mercedes-Benz Group компанията продаде 547 100 автомобила и ванове през второто тримесечие на 2025 г., което е с 9% по-малко на годишна база. Продажбите на mercedes-benz-cla-2025-007-min-1400x933електрически автомобили през второто тримесечие на 2025 г. възлизат на общо 41 900 автомобила – т.е. дивизията за леки автомобили и бизнеса с ванове взети заедно. През второто тримесечие на 2024 г. производителят все още продаде 51 000 електрически автомобила и ванове. Броят на продадените електрически превозни средства (BEV) също е намалял в сравнение с първото тримесечие на 2025 г., когато производителите са продали 45 500 електрически превозни средства с батерии.

Продажбите на plug-in хибриди обаче отбелязаха значителен ръст през последното тримесечие. Глобалните доставки на plug-in хибриди на Mercedes-Benz Cars са се увеличили с 34% през второто тримесечие, докато в Европа делът на електрифицираните превозни средства (xEV, включително BEV и PHEV) достигна 40%, като xEV представляват 21% от световните продажби на автомобили през тримесечието.

Поръчките за новолансирания CLA набират скорост, казват от Mercedes-Benz, позиционирайки го като ключова стъпка към предстоящата им офанзива за електрически продукти. Това включва представянето на изцяло електрическия GLC през септември 2025 г., за да се засили портфолиото им от средноразмерни електрически SUV.

„Като цяло наблюдаваме добро търсене от страна на клиентите в САЩ и Германия за нашите продукти, включително нашите автомобили от висок клас, въпреки митата, които повлияха на глобалните ни продажби през второто тримесечие“, каза Матиас Гайзен, член на Управителния съвет на Mercedes-Benz Group AG, отдел „Маркетинг и продажби“. „Изцяло новият CLA получи много положителни отзиви. Този продукт бележи началото на по-нататъшен растеж на продажбите на електрически превозни средства преди най-голямата серия от пускания на пазара на автомобили в Mercedes-Benz.“ Продължение

Продажбите на електрически превозни средства в Австрия се увеличават с 42%

В Австрия през първата половина на годината са регистрирани 31 534 електрически автомобила с батерии, което е увеличение с 42,2% в сравнение със същия период на миналата година. Те представляват 22% дял от всички регистрации на нови леки автомобили. В класацията на електрическите модели за първата половина на годината, Tesla Model Y е ясно начело.

statistik.at (PDF; на немски), statistik.at

10.07.2025 – 10:30 ч.

Това означава, че изцяло електрическите автомобили са били третият най-популярен двигател сред всички нови регистрации в Австрия през първата половина на годината. Както и в австрГермания, бензиновите хибриди оглавиха списъка. Въпреки това, до края на юни е имало 45 634 нови регистрации (+40,9%) с пазарен дял от 31,9%.

Статистическата служба на Австрия обаче не прави разлика между пълни хибриди и plug-in хибриди. На второ място са чисто бензиновите автомобили с 40 550 нови регистрации и 28,3% пазарен дял, въпреки че това представлява рязък спад: регистрациите на бензинови автомобили са намалели с 12,6% в сравнение с миналата година.

Спадът е още по-изразен при дизеловите автомобили: регистрациите са намалели с 33,8% до 17 648 бройки, което им дава пазарен дял от 12,3%. „Други алтернативни задвижвания“ – почти сигурно отнасящи се до превозни средства с горивни клетки – са регистрирали само две нови регистрации през първото полугодие.

Картината е подобна и през юни, с още по-големи загуби при двигателите с вътрешно горене: бензиновите хибриди са регистрирали 9 203 нови регистрации, което се равнява на 33% пазарен дял и 22,7% увеличение. Автомобилите с електрическо захранване са се увеличили с 32,9% до 6 239 нови регистрации, постигайки пазарен дял от 22,4%. Това все още ги поставя зад чисто бензиновите автомобили със 7474 нови регистрации и 26,8% пазарен дял, въпреки че регистрациите на бензинови автомобили през юни са намалели с 32,2% на годишна база. Дизеловите автомобили отбелязаха още по-рязък спад от 40% до 3546 бройки. Продължение

Kia подготвя електрически градски автомобил под 25 000 евро

Kia потвърди плановете си за електрически градски автомобил под 25 000 евро като част от предстоящата си гама от електрически автомобили, заедно с платформа SDV от следващо поколение и технология за удължаване на пробега за по-големи модели. Марката продължава да балансира електрическите автомобили, хибридите и двигателите с вътрешно горене, за да отговори на глобалното търсене.

Символично изображение: Концепцията EV2 на Kia

autocar.co.uk

Kia подготвя електрически градски автомобил от начално ниво, който ще бъде пуснат на пазара преди края на десетилетието, на цена под 25 000 евро, каза президентът и главен киа евтинизпълнителен директор на Kia Хо Сунг Сонг пред Autocar. Моделът ще бъде част от предстоящия EV2 като част от широката стратегия за електрификация на Kia, която комбинира софтуерно дефинирани превозни средства (SDV) от следващо поколение с продължаващо разработване на хибридни и двигатели с вътрешно горене.

В интервю за британския новинарски портал, Сонг потвърди ангажимента на марката към достъпна електрическа мобилност, отбелязвайки, че модел под 25 000 евро е „една област, която изучаваме и разработваме“.

През април беше съобщено, че Kia, заедно с Hyundai, се стреми да засили фокуса си върху долния клас на пазара на електрически автомобили. По това време беше съобщено, че заедно масовите марки ще представят 35 нови и обновени продукта през 2026 г., включително по-малки и по-евтини електрически автомобили. Електрическият градски автомобил под 25 000 евро вероятно е част от тази гама.

Освен това, Kia ще засили портфолиото си от бюджетни електромобили през следващата година с два модела. Компанията планира да започне производството на ориентирания към Европа EV2 през февруари 2026 г. и може да започне да го доставя до дилърите през пролетта. През април ще представи електрическия вариант на Syros, малкия си SUV, ориентиран към Индия. В световен мащаб Kia планира да създаде разнообразна гама от електрически превозни средства, включваща 15 модела до 2030 г. Продължение

Alpine пуска A290 Rallye – първия си електрически рали автомобил за клиенти

Alpine представи A290 Rallye, първият си електрически рали автомобил, предназначен за състезания за клиенти, преди дебюта му на ралито Rouergue Rodez Aveyron Occitanie. Моделът отбелязва 70-годишнината на марката с ясен фокус върху въглеродно неутралните състезания.

Изображение: Alpine

alpinecars.com

Разработен от екипите на Viry-Châtillon и сглобен в състезателната работилница на Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé, A290 Rallye е базиран на стандартното шаси на A290, Alpineадаптирано за рали със специфично окачване, амортисьори ALP Racing Suspension и специални 8 x 18” EVO Corse джанти, оборудвани с гуми Michelin Pilot Sport A.

Задвижващият механизъм е с електрически двигател с мощност 160 кВт, доставящ 300 Нм към предния мост чрез диференциал с ограничено приплъзване ZF. Батерията предлага капацитет от 52 кВтч (400 V DC). Спирачната ефективност се осигурява от предни 6-бутални моноблокови спирачни апарати с 350 мм дискове и задни еднобутални спирачни апарати с 280 мм дискове, комбинирани с хидравлична ръчна спирачка и рали ABS системата на Alpine Racing.

„A290 вече е на стартовата линия“, казва Alpine, позиционирайки автомобила като врата към електрическите състезания. в рамките на купи с една марка и отворени събития. Преди края на 2025 г. във Франция ще стартира едно рали предизвикателство за първоначалните клиентски екипи, подкрепено от висококачествения технически опит на Alpine, специално разработената инфраструктура за зареждане и специфичните награди.

Интериорът отговаря на стандартите за безопасност на FIA със заварена клетка за окачване и седалки тип „кофа“ Sabelt, а електронната система за управление е оптимизирана за състезателно използване на електрически автомобили. Автомобилът разполага и с иновативна звукова система, която корелира скоростта и подаването на газта за подобрено изживяване на водача и зрителите. Продължение

Lucid изминава над 1200 км през Алпите без зареждане

Lucid твърди, че е новият носител на световния рекорд на Гинес за най-дълго пътуване с електрически автомобил без спиране за зареждане. Air Grand Touring измина 1205 километра през, замествайки предишния Mercedes EQS 450. Имаше обаче много спускане по наклон.

Изображение: Lucid

media.lucidmotors.com

Lucid съобщава, че рекордното пътуване от 1205 километра с Air Grand Touring се е състояло между Санкт Мориц и Мюнхен и е обхванало алпийски проходи, магистрали и селски без спиране елпътища. Предишният рекордьор беше Mercedes EQS 450 с 1045 километра. Електрическият Mercedes постави този рекорд в Япония през юни. Lucid вече е изминал цели 160 километра повече. Трябва да се отбележи обаче, че маршрутът между Швейцария и Германия е бил много спускащ се по наклон: Санкт Мориц е на 1800 метра над морското равнище, докато Мюнхен е на 500 метра над морското равнище. Междувременно Lucid Air преодоля няколко изкачвания и спускания.

Независимо от маркетинговата кампания, Ерик Бах, старши вицепрезидент по продуктите и главен инженер в Lucid, описва рекорда за пробег като „още една ясна демонстрация на технологичното предимство, което определя Lucid“. Lucid Air Grand Touring с мощност 611 кВт, използван за пътуването, вече има пробег от 960 километра, дори според цикъла WLTP. В този вариант е фабрично монтирана батерия с капацитет 113 кВтч. Електрическото превозно средство преодоля разликата до постигнатия сега рекорден пробег, благодарение на енергията, възстановена чрез рекуперация при спускания, наред с други неща.

Ерик Бах допълнително уточни: „Нашите продукти Lucid съчетават ефективност на превозното средство от световна класа с най-модерните задвижващи агрегати, архитектура с ултрависоко напрежение и технология за управление на батерията, достъпна днес, което позволява на Lucid да пътува по-далеч с по-малко енергия от всяко друго превозно средство.“ Продължение

Jeep® Compass 4xe: нов поглед с ексклузивен нов интериор и сертифицирана проходимост

Jeep официално представя новия интериор на Compass 4xe, който предлага ново измерение на дизайна и функционалността, отличаващо го от всички останали версии в гамата.

От пускането си през 2006 г. Jeep Compass се утвърди като глобален хит в сегмента на компактните SUV, с над 2.5 милиона продадени бройки по целия свят.

Последната еволюция на Compass има за цел да преосмисли стандартите в силно конкурентния C-SUV сегмент, който сам по себе си представлява почти една четвърт от европейския Jeepавтомобилен пазар. Разработен да отразява емблематичната офроуд способност, здравина и смелата идентичност на марката Jeep, новият Compass съчетава пригоденост за приключения с авангардни технологии.

Новият Compass въплъщава наследството на Jeep и иновациите на платформата STLA Medium на Stellantis, предлагаща многобройни варианти за задвижване – включително e-хибрид, plug-in хибрид и напълно електрически версии, с отличен пробег и универсална приложимост. Моделът е проектиран както за офроуд, така и за градска среда, с модерни функции и високи стандарти за безопасност.

Следващото поколение Compass разполага с прецизно усъвършенстван дизайн, съчетаващ безкомпромисна производителност с вечните дизайнерски линии на Jeep. Отличителни елементи като емблематичната решетка със седем отвора, трапецовидни арки на калниците и подсилена структура почитат наследството на марката, като същевременно подобряват офроуд възможностите и създават разпознаваема визуална идентичност.

С версията 4xe, Compass навлиза още по-дълбоко в света на специално създадените офроуд машини. Този модел представя редица функции, оптимизиращи представянето му в тежки условия. Основните промени включват окачване, повдигнато с 10 мм, както и специални офроуд брони, които подобряват ъглите на проходимост отпред (27°) и отзад (31°) и рамповия ъгъл (16°). Тези подобрения дават по-голяма пъргавина и увереност при преминаване през неравни терени и стръмни наклони. Продължение