Архив

Регистрациите на електрически превозни средства в Китай достигнаха нов рекорд през ноември

Китай отчете превозни средства с нова енергия в продажбите на електрически превозни средства с батерии и plug-in хибриди.

През ноември бяха продадени 1,823 милиона превозни средства с нова енергия, което е със 108 000 повече от октомври. Ръстът се дължи предимно на електрическите превозни средства с батерии.

Символично изображение  Shangjie H5

cnevpost.com

11.12.2025 – 17:30

При преглед на данните от Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), както винаги, има няколко аспекта, които трябва да се вземат предвид. Първо, категорията китай шанхайпревозни средства с нова енергия (NEV) не включва само електрически автомобили с батерии; тя обхваща и plug-in хибриди и превозни средства с горивни клетки. Освен това, наскоро рекламираните електрически превозни средства с удължаване на пробега (EREV) се класифицират като plug-in хибриди, въпреки че не се прави допълнително разграничение между PHEV и EREV.

Общо 1,823 милиона превозни средства с нова енергия, отчетени от CAAM, се отнасят до продажби на едро, а не до продажби на дребно в Китай. Тази цифра представлява сбора от всички произведени в Китай превозни средства с алтернативно задвижване, включително постоянно нарастващия износ. Тенденцията за този показател остава постоянно положителна: на годишна база до ноември 2024 г. увеличението е 20,6%, а предишният рекорден месец октомври 2025 г. беше надминат с допълнителни 6,3%.

Износът вече се е превърнал в значителен фактор за тези цифри, тъй като все по-голям брой електрически превозни средства, произведени в Китай, се продават в чужбина след първоначални предизвикателства в продажбите. Продължение

Ще разреши ли Европейската комисия plug-in хибриди до 2040 г.?

Очаква се Европейската комисия да представи новия си „Автомобилен пакет“ следващата седмица. Според скорошен доклад, стратегията може да включва петгодишно удължаване на срока за нови регистрации на леки автомобили с двигатели с вътрешно горене за plug-in хибриди и превозни средства с удължаване на пробега – до 2040 г. вместо до 2035 г.

Изображение: BMW

bloomberg.com, 11.12.2025 – 14:15 ч.

ЕС Европейска комисия CO2

Дискусията се фокусира върху няколко ключови момента. Първо, от 2035 г. нататък новите автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в Европейския съюз ще отговарят на комисия ограниченияусловията за първа регистрация само ако са част от plug-in хибридно (PHEV) или удължаване на пробега (EREV) задвижване. Според източници на Bloomberg, конвенционалните превозни средства с ДВГ, както и меките или пълните хибриди с минимална електрическа поддръжка, са изключени от тези съображения. Друг критичен аспект е, че предложеното удължаване е ограничено само до пет години.

Докладът очертава и допълнителни условия. Както намекна еврокомисарят по транспорта Апостолос Цицикостас в началото на декември, тези превозни средства трябва да работят с „модерни биогорива“ или „електронни горива“. Остава обаче неясно как властите ще гарантират, че PHEV и EREV използват само тези горива, а не изкопаем бензин. Също толкова несигурна е наличността и цената на тези горива до 2035 г. Bloomberg съобщава и за друго изискване: производството на тези превозни средства трябва да използва зелена стомана. Не е ясно обаче какви количества от този материал ще бъдат достъпни за автомобилната индустрия след десетилетие или на каква цена.

Дори ако тези практически предизвикателства бъдат преодолени, е малко вероятно такива превозни средства да навлязат на пазара в неограничени количества. Делът на PHEV и EREV, разрешени за регистрация в ЕС след 2035 г., „все още трябва да бъде определен“, според доклада. Bloomberg отбелязва, че „ключовите технически подробности“ относно горивата все още се финализират и дискусиите в рамките на Комисията продължават. Предвид този междинен статус, по-нататъшни промени остават възможни – или дори вероятни. Продължение

Opel актуализира Astra Electric

На автомобилното изложение в Брюксел в началото на януари, Opel представи фейслифта на серията Astra, включително Astra Sports Tourer. Astra Electric получава няколко визуални актуализации, леко увеличен пробег и допълнителни функции.

Фейслифт на Opel Astra

Изображение: Opel

stellantis.com, 11.12.2025 – 13:30

Opel Astra Electric EMP2

Компактните модели автомобили от Stellantis Group, базирани на платформата EMP2, са достигнали средата на своя продуктов цикъл и сега е в ход вълна от фейслифтинг. В края на опел актуалавгуст, например, Peugeot представи актуализирания 308, който не само се отличава с напълно преработена предна част с най-новия стил на марката, но и в електрическата си версия с малко по-голяма батерия за удължен пробег и функция Vehicle-to-Load.

Сега е ред на Opel Astra. Преди премиерата си на автомобилното изложение в Брюксел в началото на януари, Opel разкри актуализациите в средата на цикъла за своята компактна моделна гама. Промените в задната част са минимални, но новата предна част е далеч по-впечатляваща. Въпреки че актуализациите не са толкова мащабни, колкото тези за Peugeot E-308, те са забележими веднага: логото на Opel отпред вече е осветено, а допълнителни LED светлини, вдъхновени от Grandland, са интегрирани в черния дизайнерски елемент, известен като „Vizor“. Въздухозаборниците също са преработени, като тяхната изпъкналост варира в зависимост от боята. Освен това, LED фаровете са подобрени, за да включват матрично осветление с 25 000 пиксела от всяка страна, което позволява още по-прецизно осветяване на околността.

В съответствие с E-308, актуализациите на задвижването за Astra Electric са следните: благодарение на подобрената клетъчна химия, енергийният капацитет на високоволтовата батерия е увеличен от 54 на 58 kWh, което позволява пробег по WLTP до 454 километра – с 34 километра повече от преди. По-голяма батерия, като например опцията от 75 kWh, остава недостъпна, тъй като плоските модели, базирани на платформата EMP2, нямат достатъчно място в долната част на каросерията. 115-киловатовият електродвигател на предния мост остава непроменен, което не е недостатък: тестовите шофирания показаха, че този задвижващ агрегат е високоефективен. Продължение

„На загасналия вулкан Тейде е ветровито“…

От бъдещия ми сборник с пътеписи….

4.gc..Това място, за което разказвам, излиза скъпо за българин, който е решил да дойде за собствена сметка на туризъм или за почивка. Въпреки това има и сънародници, които са успели да го видят и да прекарат тук незабравимо време.

Когато преди години ми се удаде да посетя Гран Канария, не подозирах, че ще попадна на такава екзотика. Особено интересни за мене бяха столицата Тенерифе и замрелият вулкан Тейде.5.gc

Канарските острови до днес са символ на престиж при почивка и необичайна природа. Те са група от острови – територия на Испания, разположена почти на Екватора и по-близо до Африка, отколкото до Европа.

Тези царствени острови са на 5 часа и 10 минути път със самолет от Виена. Предстоеше ни да напуснем въздушното пространство на Стария континент, за да отидем далеч…

Ние, група журналисти, бяхме поканени на пробно кормуване от най-големия американския автомобилен гигант по онова време –  General Motors, и европейския му филиал – Opel, за да караме трицилиндрова Corsa – двигателят преди това пробван при минивановете на Daewoo.

Благодарение на момичетата от чудесния екипаж на самолета – собственост на KLM, прекарахме приятно дълги часове във въздуха, които за нас минаха твърде бързо и в комфортна обстановка. Нашият „Боинг 727” беше трансформиран в луксозен лайнер за дълго пътуване с по-малко от пътническия капацитет, големи кожени кресла и дивани в синьо, за да не се усещат разстоянията – самолетът беше специален, нает от домакините ни. Красивите фирмено облечени стюардеси в сини униформи с бели кърпи на врата, не ни оставяха да скучаем, като ни поднасяха непрекъснато кетъринг от избрана испанска кухня и напитки.

Бяхме група от около 12 колеги от най-големите автомобилни издания на Руската федерация и бившите съветски републики, румънец и аз. Тогава още нямаше война в Европа. Седяхме на последната седалка с издател на голям вестник в една от бившите републики –и разговаряхме на …английски. Красивата стюардеса започна да поднася кетъринг, бяло вино и черен хайвер. Продължение

Китай заявява, че преговорите с ЕС относно плана за минимална цена на електрическите превозни средства са възобновени

ПЕКИН, 11 декември (Reuters) – Министерството на търговията на Китай заяви в четвъртък, че преговорите с Европейския съюз относно плана за минимална цена за произведените в Китай електрически превозни средства са възобновени и ще продължат през следващата седмица, като същевременно призова блока да не преговаря самостоятелно с производителите.

27-членният блок одобри мита до 45,3% през октомври 2024 г., след като Европейската комисия започна разследване дали китайските производители на електрически превозни средства китай еурасе възползват от несправедливи субсидии, които биха могли да доведат до пренасищане с доставки в Европа.

Китай настоява, че неговите производители са просто по-конкурентоспособни от европейските си колеги, а Пекин настоява Брюксел да приеме план за минимална цена вместо мита. Анализатори казват, че ЕС е жизненоважен пазар за китайските автомобилни производители, които са изправени пред свиващи се маржове у дома поради ценови войни и дефлация.

„Китай приветства подновения ангажимент на ЕС за рестартиране на преговорите за ценови гаранции и оценява завръщането му към пътя на разрешаване на различията чрез диалог“, каза Хе Ядун, говорител на Министерството на търговията, на редовна пресконференция.

Той каза, че това се е случило през последните дни и ще продължи и през следващата седмица, без да дава повече подробности. Продължение

САЩ спират санкциите срещу бензиностанциите на Лукойл до края на април

Удължаването за бензиностанциите извън Русия идва, тъй като преговорите за Украйна ще продължат във Флорида

Публикувано в The National на 4 декември 2025 г.

В четвъртък САЩ спряха санкциите срещу бензиностанциите с марката Лукойл извън Русия, тъй като служители в администрацията на президента Доналд Тръмп трябваше да продължат лукойлпреговорите с украинските преговарящи във Флорида.

Министерството на финансите за първи път обяви санкциите срещу Лукойл през октомври, тъй като администрацията засили позицията си срещу Русия заради войната в Украйна. Санкциите, които първоначално трябваше да влязат в сила миналия месец, сега са спрени поне до 29 април.

Сред нефтените находища, в които Лукойл има значителен дял, е Западна Курна 2 в Ирак, с приблизително 14 милиарда барела извличаеми запаси. Министерството на петрола на Ирак заяви, че е поканило големи американски компании да наддават за находището.

Руската газова компания обяви планове за продажба на задграничните си активи, след като санкциите бяха обявени за първи път.

Лукойл има около 2000 бензиностанции извън Русия – включително в Близкия изток, Европа и в САЩ. Енергийната компания притежава и дялове в ОАЕ, Ирак, Египет и други страни, както и три рафинерии в Европа. Продължение

Стилът на шофиране на Waymo се насочва към по-агресивен

Waymo, сестринската компания на Google, автономните таксита, промениха стила си на шофиране и разделят общественото мнение.

Първоначално смятани за олицетворение на предпазлив, спазващ правилата стил на шофиране, роботизираните таксита напоследък шофират със значително по-голяма увереност и понякога дори агресивно.

Полицейски контрол на Waymo

12.2025 – 17:45

spiegel.de (на немски), wsj.com (платен достъп)

Waymo споделено пътуване автономно шофиране

В продължение на години превозните средства на Waymo постоянно спираха на знаци „Стоп“, чакаха на кръстовища и демонстрираха значителна предпазливост при смяна на лентите или робо вамо гугълсливане. Този подход минимизираше рисковите маневри като бързо ускорение или задържане на автомобила. Защитното и пасивно поведение на тези роботизирани таксита обаче имаше и недостатъци: пътниците и другите участници в движението критикуваха автомобилите на Waymo за „засядане“ в трафика, като например оставане неподвижно с минути зад неправилно паркирани превозни средства или прекомерно колебание при сливане.

Наскоро обаче нещо се промени. Както съобщава немското издание Spiegel Online, пътниците са забелязали, че много превозни средства на Waymo сега шофират много по-уверено от преди. Те вече не се колебаят толкова дълго, заобикалят препятствията по-отблизо и изпреварват по-бързо. Някои намират този стил на шофиране за по-скоро напомнящ на агресивен шофьор на такси или Uber, отколкото на добре програмирано робот такси, което взема решения, управлявани от софтуер.

Wall Street Journal е документирал допълнителни примери: статията подчертава незаконните обратни завои, прекомерното ускорение на пешеходни пътеки и така нареченото „калифорнийско спиране“, при което превозните средства забавят на знак стоп, но не спират напълно. Продължение

Bolt си партнира със Stellantis за автономно шофиране

Uber и Momenta планират да тестват robotaxis в Мюнхен следващата година, докато Малко след като обяви сътрудничество с Pony.ai, европейският конкурент на Uber Bolt също разкри партньорство

Изображение: Stellantis

stellantis.com, 12.2025 – 16:00ч

Почти всяка седмица се обявяват нови партньорства в областтастелантис робо болдна автономното шофиране. Повечето от тези сътрудничества са съсредоточени върху решенията за роботикси – самоуправляващи се превозни средства, които могат да бъдат извикани чрез приложения за навикване на превози. Например съперникът на Uber Lyft обяви, че ще предлага автономни превозни средства от дъщерното дружество на Baidu Apollo Go на своята платформа на избрани европейски пазари от 2026 г.

Естонската платформа за мобилност Bolt, която управлява услуга за превозване в множество европейски градове и се превърна в ключов европейски съперник на Uber, също има за цел да интегрира роботикси в своето предлагане. За тази цел Bolt обяви партньорство с китайския специалист по роботикси Pony.ai в края на ноември, за да предостави такива услуги за автономна мобилност в Европа. Съобщението преди близо две седмици обаче не уточнява производителя на автономните превозни средства, участващи в партньорството.

Stellantis вече си сътрудничи с Pony.ai

Автомобилният производител Stellantis, който включва марки като Fiat, Opel и Peugeot, вече обяви сътрудничество с Bolt за ниво 4 на автономно шофиране. Тъй като Stellantis също разкри партньорство с Pony.ai за robotaxis в Европа през октомври, вероятно е тристранен съюз между Bolt, Pony.ai и Stellantis за европейския пазар да се оформя, въпреки че това все още не е потвърдено. Продължение

И Mercedes-Benz с Momenta обявяват автономна таксиметрова услуга

Mercedes-Benz и Momenta предвещават следващия етап от автоматизираното шофиране с пускането на автономна таксиметрова услуга SAE Level 4.

След първоначална тестова фаза в Абу Даби, партньорите възнамеряват да разпространят услугата по-широко на други места и пазари.

Изображение: Mercedes-Benz

mercedes-benz.comq 10.12.2025 – 15:00 ч.

Mercedes Benz Momenta автономно шофиране

За процеса на тестване в Абу Даби, местният партньор Lumo е натоварен с управлението на бъдещия флот от роботизирани автомобили. Lumo е дъщерно дружество на технологичната мерч робокомпания K2, която е получила федерално одобрение за започване на експлоатация на автономни превозни средства в ОАЕ, като първоначалното внедряване започва в Абу Даби. Въпросните превозни средства са новият Mercedes S-Class, оборудван със специално проектиран за проекта сензорен масив, включително LiDAR, радарни сензори и камери.

Mercedes-Benz също така очерта планираната си следваща стъпка: „През следващите пет години Mercedes-Benz се стреми да предложи версия, способна да се движи със скорост от 130 км/ч.“

„С роботакси S-Class ние вдигаме летвата за автоматизирана мобилност — винаги съчетавайки безопасност и комфорт, за да поставим нови стандарти за индустрията и интелигентния транспорт в световен мащаб. Всички наши дейности в тази област подчертават пионерската роля на Mercedes-Benz в автономното шофиране“, каза Йорг Бурцер, член на Управителния съвет на Mercedes-Benz Group. Продължение

Сръбските пощи закупуват 216 електрически скутера

Държавната пощенска служба на Сърбия, Поща Србије, е получила 216 нови електрически скутера, които ще бъдат използвани за доставка на поща в цялата страна. До края на тази година автопаркът ще бъде разширен със 100 нови електрически автомобила, а до март 2026 г. ще включва над 200 допълнителни електрически превозни средства.

posta.rs, beta.rs (и двете на сръбски), seenews.com, 10.12.2025 – 11:30

Пощи Сърбия

Сърбия Електрически скутери

Сръбските пощи не са разкрили размера на инвестицията за покупката. Според съобщения в медиите, цената на новите електрически скутери е приблизително 128 милиона динара (около сърбия пощи1,1 милиона евро). Пощенската организация също не е предоставила подробности за производителя или техническите спецификации на електрическите скутери.

Според новинарския портал Beta, електрическите скутери се задвижват от електрически мотор с мощност 3,94 kW и могат да достигнат скорост до 45 км/ч. Твърди се, че сменяемите им батерии позволяват пробег до 120 километра. Освен това, превозните средства могат да транспортират до 300 кг товар. Тези спецификации биха могли да съответстват на модела „N Moto NCF D“, който се предлага в Сърбия под това име.

216-те нови превозни средства ще бъдат разположени в цялата страна, особено в селските райони, за доставка на пощенски пратки. Според Pošta Srbije, те позволяват по-ефективни доставки в сравнение с двуколесните превозни средства с двигател с вътрешно горене и допринасят за спестяване на разходи. Новият автопарк за доставки е предназначен и за „подобряване на условията на труд на служителите“. Продължение