Nissan ще намали производството си в завода си в Кюшу поради проблеми с доставките на чипове
ТОКИО, 18 ноември (Reuters) – Японският Nissan ще намали производството с още 1400 автомобила в завода си в Кюшу следващата седмица, тъй като последиците от прекъсванията в доставките на чипове, свързани с китайската компания Nexperia, продължават да влияят на вътрешните операции, съобщи запознат с въпроса човек.
18 ноември 2025 г., 14:32 ч.
Ходът следва намалението на производството с 900 автомобила миналата седмица. Съкращенията този път ще включват минивана Serena, както и SUV-а Rogue, известен на местно ниво

Служител почиства логото на Nissan на Nissan Patrol по време на пресконференция на Japan Mobility Show 2025 в Tokyo Big Sight в Токио, Япония, 29 октомври 2025 г. REUTERS
като X-Trail, каза човекът, който отказа да бъде назован, тъй като информацията не е публична.
Nissan Motor заяви в изявление, че ще работи за минимизиране на всяко въздействие върху доставките към клиентите, след като доставките се стабилизират.
„Предприемаме необходимите производствени корекции, за да управляваме свързаните с тях рискове“, казаха от компанията, отказвайки да предоставят повече подробности.
Прекъсването идва в неподходящ момент за Nissan. Компанията отчете спад от 16,5% в продажбите на дребно в Япония за първата половина на фискалната година, подхранван от опасенията на клиентите относно финансовото ѝ състояние.
Заводът в Кюшу, управляван от дъщерното дружество Nissan Motor Kyushu в префектура Фукуока, възобнови нормалната си дейност в понеделник, но ще намали производството отново, считано от 24 ноември, според източника. Продължение
Концепцията Hipster на Dacia е минималистичен поглед върху електрическия автомобил
Създадена да бъде лека, компактна и използваема, концепцията се фокусира върху това, от което шофьорите действително се нуждаят, вместо върху технологии или размер.
autoweek.com/news
Dacia представи концепцията Hipster, компактен електрически градски автомобил, който контрастира с общия пейзаж на по-големите, по-тежки и по-скъпи електрически превозни
средства.
Компанията го нарича преосмисляне на това, което е „съществено“ в електрическата мобилност, превозно средство, проектирано около практичност и цена.
С дължина само три метра, концепцията Hipster е по-къса от Mini Cooper, но все пак побира четири места и багажник, който може да се разшири до почти 18 кубически фута. Тя е с 20% по-лека от съществуващия Spring EV на Dacia и е проектирана да използва по-малко материали и по-малко енергия за изграждане. Dacia казва, че този подход може да намали въглеродния отпечатък на автомобила наполовина в сравнение със сегашните електрически модели. Продължение
Peugeot смята, че правоъгълният волан има смисъл
Концепцията Polygon е предварителен преглед на следващото поколение 208 supermini, без вратите тип „крила на чайка“.
Концепция Peugeot Polygon
Снимка от: Peugeot
motor1.com/news
Peugeot има дълга история в разчупването на калъпите в дизайна, а най-новата ѝ концепция е доказателство за трайния френски усет. Polygon доказва, че все още е модерно да бъде
квадратен през 2025 г., възприемайки агресивно ъглов дизайн, който продължава и вътре. Отворете вратите тип „крила на чайка“ и ще видите как марката Stellantis отново се опитва да преоткрие колелото.
Наподобяващ огромен контролер за видеоигри, воланът е с неконвенционална правоъгълна форма, каквато всъщност сме виждали и преди. Peugeot за първи път представи така наречения Hypersquare в концепта Inception от 2023 г. и завръщането му тук е ясен знак, че скоро сериен автомобил ще възприеме странния дизайн. Всъщност, компанията го нарича „осезаема реалност“, което предполага, че е на път.
Peugeot потвърждава, че системата за управление „steer-by-wire“ на концепцията ще дебютира в сериен автомобил през 2027 г. Тя елиминира механичната връзка между волана и предните колела, като същевременно предлага променливо предавателно число на кормилното управление, което се адаптира към скоростта на автомобила. Hypersquare има максимално завъртане от 170 градуса във всяка посока, което е по-малко от пълен завой (360 градуса). За разлика от него, традиционният волан се движи от едно крайно положение до друго за три пълни завъртания (1080 градуса).
Комбинирането на технологията за управление „steer-by-wire“ с новия волан се твърди, че улеснява маневрирането на автомобила по време на паркиране или остри завои. При по-високи скорости е необходима само „малка намеса“, за да се регулира траекторията на автомобила. Peugeot е уверена, че системата се представя по-добре във всички ситуации, но французите не са първите. Infiniti въведе системата за управление „steer-by-wire“ преди повече от десетилетие в Q50, елиминирайки традиционната механична кормилна колона. Продължение
Škoda Enyaq в електрическите услуги – Испания
Най-голямата енергийна компания в Испания, Endesa, разчита на електрическите автомобили Škoda Enyaq за ежедневните си операции. Компанията хвали автомобилите за тяхната ефективност и ниски експлоатационни разходи, а благодарение на задвижването на всички колела, те могат да достигнат и до по-трудно достъпни места.
- 11. 2025, skoda-storyboard.com/en/emobility
Електромобилност
Endesa добави автомобили Škoda Enyaq към автопарка си през 2024 г. като част от публичен търг за обновяване на почти 40% от автопарка си. Това удвои броя на изцяло електрическите
превозни средства във автопарка на компанията.
Endesa е пионер в електромобилността и алтернативните видове транспорт, участва активно в разработването на зарядна инфраструктура и също така допринася значително за научноизследователската и развойна дейност. Освен това, по-голямата част от електроенергията ѝ се генерира от чисти източници, независимо дали става дума за ядрени, водноелектрически, слънчеви или вятърни електроцентрали. Така че, когато компанията търсеше доставчик на електрически SUV-ове със задвижване на всички колела в търг, Enyaq изглеждаше идеалното решение.
„В Endesa търсим най-добрата комбинация от мобилност, безопасност, качество, ефективност, устойчивост и цена за нашия фирмен автопарк. Моделът Enyaq на Škoda отговаря на всички наши изисквания“, казва Пабло Самаура, ръководител „Корпоративна мобилност“. Той добавя, че изискването за задвижване на всички колела е било от решаващо значение: „Искахме тези автомобили да отговарят на нуждите от мобилност на нашия технически персонал, който шофира само 70% от времето по пътищата и около 30% извън пътя.“ Продължение
Ford Puma Gen-E получава увеличен пробег за модела 2026
Актуализацията за моделната година на електрическия SUV включва и монтиране на технология за полуавтономно шофиране BlueCruise
Сн.:Ford Puma Gen E 2026 MY
autocar.co.uk/car-news/new-cars
Ford ще актуализира Puma Gen-E за 2026 г., като увеличи електрическия му пробег до над 250 мили.
Допълнителният пробег е постигнат чрез модифициране на 43 кВтч (използваем) пакет на SUV-а, за да стане по-ефективен. Автомобилът от 2025 г. предлага до 233 мили. Ford не е
уточнил конкретния характер на модификациите.
Увеличението на пробега също така доближава Puma Gen-E до конкурентите му Peugeot e-2008 и Mini Aceman, които предлагат до 252 мили с подобни по размер батерии.
Puma продължава да предлага пикови скорости на зареждане до 100 кВт, което позволява зареждане от 10% до 80% за 23 минути.
Моделът Puma от 2026 г. въвежда и няколко нови функции, включително BlueCruise, полуавтономната система за шофиране на Ford, която преди беше налична само за Mustang Mach-E. За използването му ще са необходими опционалният пакет Driver Assistance Pack и абонамент.
Поръчките за Puma от моделната година 2026 са отворени вече. Доставките ще започнат през май. Продължение
Пътуване с първото автономно такси в Лондон
„Автономно превозно средство 2.0“, което разчита на изкуствен интелект, може да отключи бъдещето на автомобилите без шофьор
Ил.: Wayve Ford Mustang Mach E
autocar.co.uk/car-news/technology, 17 ноември 2025 г.
Wayve Ford Mustang Mach-E успешно се движи без ръце през трафика в Северен Лондон от около 40 минути и сега е изправен пред тежко изпитание: незащитен десен завой на оживенаулица. Паркирано черно такси разваля гледката отляво, докато обичайният широк спектър от лондонски автомобилен трафик се промъква, без да отстъпва. Но Ford-ът се държи забележително човешки, пълзейки, докато не забележи пролука, и след това се вписва в потока без драма.
Демонстрацията е мощен аргумент за това, което британската фирма Wayve нарича AV 2.0, където изкуственият интелект (AI) взема решения, а не колата, следвайки предварително
програмиран набор от правила.
Robotaxi 1.0 в това определение е Waymo на Google, пионерската автономна услуга, която успешно работи в пет града в САЩ с твърденията за 10 милиона пътувания.
Автопаркът от 2000 Jaguar I-Pace на Waymo е разпознаваем веднага и е направил много за нормализиране на пътуването без шофьор, като Waymo всъщност изпревари конкурента на Uber, Lyft, по отношение на дяла на пазара на таксита в Сан Франциско.
Но огромният набор от сензори, който прави тези Jaguar-и толкова разпознаваеми, е и пречка за по-широкото приемане – те струват много пари. Waymo не е дал никаква индикация каква е реалната цена за преобразуване на I-Pace в робот, но оценките започват от около 30 000 долара, поради множество камери, радарни и лидарни устройства.
Wayve все още има сензорна платформа в тестовите си с Ford, но твърди, че е намалил драстично тази хардуерна сметка до между 1000 и 2000 долара.
„Виждаме промяна на парадигмата тук от AV 1.0 към AV 2.0“, каза пред Autocar Алекс Кендъл, съосновател и главен изпълнителен директор на Wayve. Продължение
Xiaomi отчита 81% скок на печалбата си за третото тримесечие благодарение на силни продажби на електромобили
ПЕКИН, 18 ноември (Reuters) – Китайската Xiaomi отчита 80,9% скок на печалбата си за третото тримесечие във вторник – бел. ред. – 18 ноември, , след като третият по големина производител на смартфони в света удвои прехода си към електрически превозни средства.
Коригираната нетна печалба достигна 11,3 милиарда юана (1,59 милиарда долара), надхвърляйки средната оценка от 10,3 милиарда юана, според данни на LSEG.
18 ноември 2025 г., 13:56 ч.
Компанията заяви в отчет за акциите си, че растежът е обусловен от електромобили, изкуствен интелект и други нови инициативи, постигайки положителни приходи от операции за
еднотримесечие за първи път.
Приходите за тримесечието, приключило през септември, са се увеличили с 22,3% до 113,1 милиарда юана (15,90 милиарда долара), под средната стойност от 116,5 милиарда юана според прогнозите на анализаторите, съставени от LSEG.
Акциите на Xiaomi, които са листвани на борсата в Хонконг, а компанията произвежда и смартфони и домакински уреди, затвориха със спад от 2,81% на 41 хонконгски долара. Акциите са се повишили с 18,2% от началото на годината.
Бизнесът с електрически превозни средства на Xiaomi е генерирал приходи от 28,3 милиарда юана през септемврийското тримесечие, в сравнение с 20,6 милиарда юана през второто тримесечие и 18,1 милиарда юана през първото. Продължение
Успех за GSE: Новият Opel Mokka GSE спечели „Златен волан 2025“
„Най-добър малък автомобил“: Най-бързият серийно произвеждан електрически Opel спечели титлата
Удоволствие от шофирането на електрически автомобил: Mokka GSE пренася рали изживяването на пътя
Серия от успехи: Исторически Opel е спечелил 22 „Автомобилни Оскара“
media.stellantis.com/bg-bg/opel
18 ное 2025
Комбинирани стойности за Opel Mokka GSE според WLTP: Разход на енергия 18.5 kWh/100 km, CO₂ емисии 0 g/km; CO₂ етикет: A
Рюселсхайм. Наелектризиращи емоции, ускорение и усещане за скорост пренесено от рали трасетата до пътищата – новият Opel Mokka GSE олицетворява всичко това. Това се
потвърждава и от последната награда за бързия електрически модел на Opel – Mokka GSE спечели престижното отличие на AUTO BILD и BILD am SONNTAG „Златен волан 2025“ в категория „Най-добър малък автомобил“ при силна конкуренция¹. Най-бързият серийно произвеждан електрически Opel, който направи световната си премиера на тазгодишния IAA Mobility в Мюнхен, предизвиква ентусиазъм сред експертите и публиката.
„Новият Mokka GSE пренася моторспорт експертизата на Opel на пътя – изцяло електрически, практичен и изключително емоционален във всяко отношение. Много се радваме, че читателите и експертното жури на AUTO BILD и BILD am SONNTAG го оценяват по същия начин и отличиха Mokka GSE със ‘Златния Волан’“, каза изпълнителният директор на Opel Флориан Хютл.
„Това е истинско презареждащо удоволствие от шофирането! С рали гените си Opel Mokka GSE възражда ерата на hot hatch моделите. Дързък, изчистен от излишни детайли, вдъхновяващ – както на пътя, така и на пистата“, обобщи Робин Хорниг, главен редактор на AUTO BILD.
Opel Mokka GSE следва стъпките на миналогодишния победител в конкурса Opel Grandland. След като читателите на AUTO BILD и BILD am SONNTAG определиха и гласуваха за рали спортния модел на финал, Mokka GSE премина през сериозни тестове и строгата оценка на експертното жури на „Златен волан“ на DEKRA Лаузицринг. И автомобилът се представи блестящо на всички изпитания. Моторспорт професионалистите, автомобилните експерти и известни личности обявиха Mokka GSE за „Най-добър малък автомобил 2025“¹. В оспорвания финал получи общо 3 345 точки и изпревари основните си конкуренти съответно с 374 и 432 точки. Продължение
Toyota иска да удължи жизнения цикъл на автомобила до девет години
Това ще даде на компанията повече време за работа върху софтуера и електрификацията.
18 ноември, 6:10 ч.
Изображение: Концепцията на Toyota Corolla на живо на изложението за мобилност в Япония през 2025 г.
Може спокойно да се каже, че бизнесът на Toyota процъфтява. През 2024 г. тя остана най-големият производител на автомобили в света за пета поредна година. По-рано този месец
главният финансов директор Кента Кон подчерта „силно търсене на нашите продукти. Едва можем да покрием търсенето“. Гледайки напред, японският автомобилен гигант е уверен, че може да изпълни прогнозата си за продажби за цялата 2025 г. от 9,8 милиона автомобила, което представлява 4,7% ръст на годишна база.
С големи поръчки и клиенти, готови да чакат, Toyota се чувства комфортно да удължи жизнения цикъл на продуктите си още повече. От среден петгодишен период, удължен до седем години през 2000-те, моделите от следващо поколение вече биха могли да се задържат близо десетилетие. Според Nikkei Asia, заместители на „флагмански модели“ вероятно ще идват на всеки девет години.
В този контекст „флагман“ се отнася до основни глобални модели като RAV4 и Corolla, докато специфичните за региона автомобили ще следват отделни стратегии, базирани на местните пазарни условия. Toyota вече има едни от най-дългите жизнени цикли в индустрията, но това изглежда не притеснява купувачите. Компанията изглежда уверена, че задържането на моделите още по-дълго няма да отблъсне клиентите.
Признаците са видими от известно време. Настоящата Corolla е на пазара от 2018 г., а новоразкритата концепция предполага, че нейният наследник е все още поне на две години разстояние. Излизащият RAV4 сe е произвеждал седем години, преди заместникът му да пристигне преди няколко месеца. Още по-ярък пример е 4Runner, чието предишно поколение е издържало изумителните 15 години. Безспорният лидер обаче е Land Cruiser 70 Series, който се произвежда от невероятните 41 години. Продължение
BYD се стреми да удвои европейската си търговска мрежа до края на 2026 г., казва изпълнителен директор
ФРАНКФУРТ, 17 ноември (Reuters) – Най-големият китайски автомобилен производител BYD планира да удвои търговската си мрежа в Европа до края на следващата година, заяви висш изпълнителен директор в понеделник – бел. ред. – 17 ноември, , като част от агресивно навлизане на пазара на континента.
„До края на 2025 г. ще имаме 1000 точки за продажба в Европа, а догодина ще удвоим (това)“, каза Мария Грация Давино, регионален управляващ директор за Европа на BYD, на събитие във Франкфурт.
„В съответствие с успешните конкуренти, ние трябва да сме близо до европейските клиенти и да спечелим близост до тях“, каза Давино, отговарящ за бизнеса на BYD в немскоговорящите
страни, Източна Европа и Скандинавия.
BYD има „дългосрочна стратегия за локализация“ за Европа, където производителят на автомобили вече присъства на 29 пазара, каза Давино, посочвайки скорошното откриване на завода на производителя в Унгария, първият на континента.
Освен това BYD планира втора фабрика в Турция и обмисля и трета производствена площадка в Европа, като Испания се очертава като основен претендент.
Продажбите на BYD в Европа са се утроили до 80 807 автомобила през първите девет месеца на 2025 г. в сравнение със същия период на миналата година, след като автомобилният производител започна да продава plug-in хибриди, както и изцяло електрически автомобили. Продължение








