Концепт Skoda Vision O
Напълно подготвен за електрифицираното бъдеще на комби моделите на Škoda: Надграждайки богатото си наследство и европейското си лидерство в сегмента на комбито, Škoda Vision O прави смело изявление, демонстрирайки следващото поколение на дизайнерския език Modern Solid на Škoda.
Това е първият концептуален автомобил на марката, разработен отвътре навън, следвайки подхода, насочен към клиента на първо място. Новият минималистичен интериор на Vision O включва иновативни технологии, подобряващи комфорта и използваемостта. Той разполага с усъвършенствани възможности за автономно шофиране, интелигентни решения с изкуствен интелект и дава приоритет на устойчивостта чрез интегриране на възобновяеми материали и следване на принципите на кръговата икономика.
Отвън, еволюцията на дизайнерския език Modern Solid на Škoda генерира по-мощен външен вид с изцяло нова маска за лице Tech-loop. Минималистичният дизайн осигурява максимална ефективност чрез оптимизирана аеродинамика. Производственият автомобил Vision O, базиран на бъдеща платформа на Volkswagen Group, е планиран за следващото десетилетие.
Електрифицираното бъдеще на дългогодишното наследство на комбито на Škoda
След като лидер в сегмента комби в Европа от 2016 г. – благодарение на успеха на Octavia и Superb Estate – Škoda сега представя далновидна визия за дългогодишното си наследство на комбито, вдъхновена от следващото поколение на дизайнерския си език Modern Solid. Vision O е пример за подхода на Škoda, насочен към клиента, в дизайна на автомобили, разработен изцяло от гледна точка на клиента.
Този дизайн е смел, автентичен и практичен, подобрявайки потребителското изживяване с интелигентни решения с изкуствен интелект, интелигентни функции и функционален интериор. Холистичният дизайнерски подход обхваща всички аспекти на автомобила, от потребителския интерфейс и интериора до екстериора, свързаността и звука, осигурявайки мултисензорно изживяване, което подобрява цялостния комфорт и удоволствието от шофирането. Продължение
До 1000 работни места са застрашени в завода на Ford в Кьолн
Ford ще съкрати до 1000 работни места в завода си за електрически превозни средства в Кьолн и ще премине на едносменна работа от януари 2026 г. Предприятието произвежда Explorer и Capri на платформата MEB на VW. Ford посочва слабото търсене на електрически превозни средства с батерии като причина за промените.
apnews.com, 16.09.2025
Ford заяви, че планира да премине от сегашната двусменна ежедневна работа към едносменна работа в завода в Кьолн през януари 2026 г. В момента заводът произвежда изцяло електрическия SUV Ford Explorer и кросоувъра Capri, и двата построени на платформата MEB на Volkswagen.
Преди по-малко от година американският автомобилен производител вече обяви, че ще съкрати значителен брой работни места в цяла Европа до 2027 г. Около 4000 позиции ще бъдат съкратени, 2900 от които в Германия. По това време компанията също така удължи работата на непълно работно време в завода. Ford казва, че обявеното съкращение на работните места ще се извърши, където е възможно, чрез доброволни съкращения и изкупуване на активи.
Ford пое риск, като постепенно спря производството на малкия автомобил Fiesta и започна да произвежда само електрически автомобили в завода в Кьолн. В крайна сметка Explorer и Capri трябва да се продават достатъчно добре, за да се използва достатъчно завод с годишен капацитет от 250 000 автомобила. Тъй като обаче на пазара вече има няколко MEB SUV-а, за Ford е трудно да се диференцира пред клиентите – или да се конкурира с марките VW с по-голям брой произведени бройки и установено MEB производство по отношение на цената.
Американската компания също така обяви през август миналата година, че ще намали годишните си инвестиции в изцяло електрически превозни средства от 40 на 30%, за да се съсредоточи повече върху хибридните задвижвания. Въпреки това, американската компания майка продължи да инвестира в германския завод. През март американската компания майка заяви, че ще подкрепи европейския си бизнес с нов капитал за германското си дъщерно дружество, обявявайки капиталова инжекция до 4,4 милиарда евро. Това се случва, след като производителят похарчи около 2 милиарда долара за превръщането на обекта в производствен център за електрически превозни средства. Продължение
VW насочва поглед към ID. Touareg като потенциален първи електрически модел SSP
Само преди няколко седмици беше съобщено, че VW планира да прекрати производството на своя флагмански модел Touareg през следващата година. SUV-ът, който в момента се предлага само с двигател с вътрешно горене или като plug-in хибрид, обаче скоро може да се завърне като електрическо превозно средство – и дори може да стане първият автомобил, построен върху новата SSP архитектура на VW.
automobilwoche.de,16.09.2025 – 14:32
Touareg като първи модел на предстоящата Scalable Systems Platform (SSP) би бил изненада, като се има предвид, че многократно се предполагаше, че SSP ще дебютира с ID. Golf или ID. Roc, които ще се произвеждат в основния завод във Волфсбург. Съобщава се обаче, че пускането на пазара и на двата модела е отложено до 2030 г.
Това забавяне, свързано отчасти с по-късно от планираното преместване на производството на Golf с вътрешно горене в Мексико, би могло да е в полза на евентуален ID. Touareg. VW не е потвърдил модела, но аргументите, представени от Automobilwoche, изглеждат правдоподобни.
Миналия месец, съобщения в германските медии предполагаха, че VW ще спре производството на Touareg с двигател с вътрешно горене през следващата година, като по този начин на практика призна, че SUV-ът не може да се конкурира с моделите на BMW и Mercedes. И все пак, краят на производството в завода в Братислава би позволил на VW бързо да създаде поточна линия за SSP.
Поточната линия за SSP в Братислава може да бъде готова до 2029 г., потенциално произвеждайки първия модел SSP за групата: електрически Touareg, който според новата стратегия за именуване на VW вероятно ще се казва ID. Touareg. Automobilwoche отбелязва, че този подход „почти има смисъл. Първо, премиум автомобилите остават най-печелившите. VW би пуснал модел, който би могъл да генерира значителни приходи.“ Продължение
DS Automobiles ще очарова гостите на коктейла на Френско-българската търговска камара
На 17 септември Френско-българската търговска и индустриална камара ще отвори врати за своето традиционно есенно събитие – на своя традиционен коктейл ще се срещнат представителите на бизнеса, дипломатическия корпус и институциите. Събитието ще бъде място за срещи, диалог и обмен на идеи между български и френски компании, както и възможност за изграждане на нови партньорства.
Тази година специален акцент в програмата ще бъде участието на DS Automobiles – премиум марката на френската автомобилна индустрия, която олицетворява изисканост, авангардни технологии и духа на френския лукс.
Специален участник ще бъде DS Automobiles – марката, която носи френския лукс и дързостта на Париж в света на автомобилите. Сред изисканата атмосфера на събитието гостите ще имат възможност да се потопят в уникалната естетика на DS 7 – SUV, съчетаващ високи технологии и елегантност, които превръщат всяко пътуване в неповторимо преживяване. Стилният SUV ще бъде позициониран на място и ще посреща всички гости с елегантния си силует, характерен светлинен подпис и изтънчен интериор, вдъхновен от най-добрите традиции на френското майсторство.
Представители на DS Automobiles ще бъдат на разположение през цялата вечер, за да отговорят на въпросите на гостите, да разкажат повече за философията на марката и да представят в детайли характеристиките и технологиите на DS 7. Така всеки желаещ ще може да получи персонална информация и да открие защо DS е символ на модерна елегантност, комфорт и иновация.
С присъствието си DS Automobiles подчертава силната връзка между Франция и България, както и общите ценности на двете държави – внимание към детайла, стремеж към иновации и уважение към културното наследство.
Citroën с удоволствие приветства Жан-Ерик Верн и Ник Касиди в своето приключение във Formula E
Поаси, 16 септември 2025 г. – Двамата изключително талантливи пилоти, с богат опит в шампионата, ще защитават цветовете на марката в ABB FIA Formula E World Championship.
Жан-Ерик Верн, 35-годишен френски пилот, се е утвърдил като водеща фигура в съвременния моторен спорт. След блестяща кариера в национални и международни състезания с едноместни болиди, той се превръща в първия пилот, спечелил две поредни титли във Formula E. Неговата универсалност се проявява и в дългите надпревари, където се състезава за Peugeot TotalEnergies във FIA WEC, натрупвайки опит и успехи на всички типове писти.
В резюме:
• Шампион във French Formula Campus и Formula Renault 2.0 през 2008 г.
• Пилот във Формула 1 за Toro Rosso в периода 2012–2014 г.
• Дебют във Formula E с Andretti Autosport през 2014 г.
• Двукратен шампион във Formula E
• От 2022 г.: дебют във FIA WEC с Peugeot TotalEnergies, като и до днес е част от екипа
Жан-Ерик Верн на снимката вдясно…
Ник Касиди, 31-годишен пилот от Нова Зеландия, е сред най-успешните таланти на своето поколение в моторния спорт. След обещаващи първи стъпки в картинга и едноместните формули, той блесва в Япония, където печели „Японската тройна корона“ (Super Formula, Super GT и Formula 3). През 2020 г. се присъединява към Formula E, където бързо се утвърждава като сериозен претендент за титлата, записвайки победи и подиуми. След два впечатляващи сезона с Jaguar TCS Racing, той се присъединява към Citroën Racing, както и към екипа на Peugeot TotalEnergies във FIA WEC. Продължение
IAA Mobility 2025: Китай доминира, Германия блести
На последните две издания на емблематичното търговско изложение изглеждаше сякаш германските производители на автомобили бяха завладени от конкуренцията от Далечния изток. Китайските производители отново изиграха основна роля тази година, но истинските звезди на шоуто са от Германия. BMW iX3 може почти да се нарече спасител на местната индустрия, докато бъдещите визии на Audi, Mercedes и VW също дават основание за оптимизъм.
electrive.com, 15.09.2025 – 18:00
За първи път след ребрандирането – и преместването от Франкфурт в Мюнхен – името IAA Mobility 2025 е напълно оправдано. Някога доминиран от Audi, BMW, Mercedes и други, IAA наистина се превърна от чисто автомобилно изложение в ориентирано към бъдещето панаир на мобилността. Докато преди няколко години фокусът беше върху ентусиастите на автомобили, тазгодишното издание ясно даде приоритет на електрическата мобилност, автономното шофиране и иновативните решения за мобилност.
Двигателят с вътрешно горене става остарял
В настоящия преходен период двигателите с вътрешно горене все още играят роля на изложбената площ. VW T-Roc и Renault Clio, два от най-популярните модели в Европа, бяха представени в напълно обновени версии, и двата конвенционални бензинови превозни средства. Хибридните задвижвания представляват най-високото ниво на електрификация за тези бестселъри. На IAA Summit, зоната за професионални посетители, делът на електрическите превозни средства вероятно е бил поне 80 процента.
Това също доказва, че дебатът, възобновен от Маркус Сьодер, министър-председател на Бавария, за изоставянето на така нареченото постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене, не е нищо повече от празнословие и популизъм. Германският канцлер Фридрих Мерц, в реч при откриването на панаира за мобилност, също призова за повече свобода на действие по отношение на двигателите с вътрешно горене. „Разбира се, ние сме фундаментално ангажирани с преминаването към електрическа мобилност, но се нуждаем от по-голяма гъвкавост в регулирането“, каза канцлерът.
Докато доставчиците понякога се въздържат, германските производители на автомобили са убедени в необходимостта от пълна електрификация на
своите моделни гами.
Въпреки че Porsche отново наблегна на двигателя с вътрешно горене поради все още ограниченото търсене на електрически спортни автомобили, главният изпълнителен директор на BMW Оливър Ципсе многократно се застъпи за технологична отвореност, въпреки силните продажби на електромобили. Докато главният изпълнителен директор на Mercedes и председател на ACEA Ола Калениус може да е призовал Европейската комисия в отворено писмо да облекчи „забраната за горене“, дългосрочната тенденция в Южна Германия очевидно е електрическа.
Томас Шефер, главен бранд директор на Volkswagen, премина в офанзива и открито противоречи на Сьодер на IAA Mobility. Според него, електрическото задвижване с батерии е в крайна сметка неизбежно за декарбонизацията. Тази позиция се подсилва от последното проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT). Според ICCT европейските производители на автомобили са на път да постигнат целите си за CO2 за 2027 г., водени от нарастващите продажби на електрически превозни средства. Продължение
Tesla печели, след като покупката на акции от Мъск за 1 милиард долара засилва доверието в производителя на електрически превозни средства
Акциите на Tesla скочиха с 6% в ранната търговия в понеделник – 15 септември, след като главният изпълнителен директор Илон Мъск разкри покупката си на акции на производителя на електрически превозни средства на стойност около 1 милиард долара, в поредния вот на доверие от милиардера в бъдещето на компанията.
Reuters, 15 септември 2025 г. 19:35 ч.
Покупката на акции – първата покупка на Мъск на открития пазар от началото на 2020 г. – идва в критичен момент за Tesla, тъй като тя се надпреварва да постигне амбициозните си цели да се трансформира в сила в областта на изкуствения интелект и роботиката, докато се бори със забавящите се продажби на автомобили.
Този ход също така засилва стремежа на Мъск за по-голям контрол над Tesla и идва малко повече от седмица, след като бордът на компанията предложи план за компенсация от 1 трилион долара за Мъск, отговаряйки на исканията на Мъск и поставяйки високи финансови и оперативни цели.
Мъск е закупил 2,57 милиона акции в петък – 12 септември, плащайки между 372,37 и 396,54 долара за акция, според подадена от регулаторните органи информация в понеделник.
Ходът е „най-ясният сигнал досега, че (Мъск) натисна газта, за да се откаже от всичко…Връзката Tesla-Мъск изглежда е твърдо отново на правилния път след нестабилно начало на годината“, каза Мат Брицман, старши анализатор на акции в Hargreaves Lansdown. Продължение
Toyota e-Palette ще бъде пусната на пазара в Япония
Toyota комерсиализира на родния си пазар автоматизираното многофункционално превозно средство e-Palette, представено за първи път през 2018 г. Като електрически совалков автомобил, то може да побере до 16 пътници плюс водача. Превозното средство обаче е предназначено да служи и като „мобилно бизнес или сервизно пространство“.
Изображение: Toyota
global.toyota, 15.09.2025 – 15:30
Toyota дълго време мълчеше за e-Palette. Японската компания за първи път представи изцяло електрическото многофункционално концептуално превозно средство в началото на 2018 г., след което ѝ отне седем години и половина, за да го комерсиализира. Сега Toyota e-Palette може да бъде поръчана в Япония от начална цена от 29 милиона йени (приблизително 168 000 евро).
С дължина от 4,95 метра, то не е значително по-дълго от голям автомобил, но е проектирано да превозва четирима седнали и дванадесет правостоящи пътници – без водача. В момента моделът все още разполага със система за управление, която отговаря на спецификациите за автоматизирано шофиране от ниво 2.
Toyota планира да пусне на пазара автомобили със система за автоматизирано шофиране от ниво 4 през фискалната 2027 година.
По отношение на задвижването, автомобилът, който е с размери 4,95 x 2,08 x 2,65 метра и тежи три тона, е оборудван с асинхронен двигател с мощност 150 кВт. Продължение
Italdesign представя електрически SUV „холограма“
Дизайнерското студио Italdesign разработи виртуална концепция за електрически SUV, EVX, базирана на платформата MEB+ на VW Group. Тя беше представена миналата седмица на IAA Summit в Мюнхен в „холографска“ форма.
Съобщение за пресата чрез italdesign.it, 15.09.2025 – 16:30
Тъй като на този етап това е само дигитална концепция, няма информация дали този EVX някога ще достигне до производство. Целта е обаче да се проучи гъвкавостта на дизайна на електрическата платформа MEB+ и да се проучи доколко платформата може да бъде разширена отвъд съществуващите производствени модели по отношение на стила на каросерията и пропорциите.
И със сигурност разширява платформата. Концепцията на Italdesign илюстрира тривратно купе 2 + 2 с дължина 4,23 м, ширина 1,82 м и височина 1,49 м с междуосие 2,6 м. Текущите производствени модели, използващи платформата MEB+, включват ID. Polo, Cupra Raval, ID. Cross и Skoda Epiq – всички считани за „малки автомобили“.
Първият от тази група, който достигна почти серийно производство, Raval, е само малко по-малък от концепцията EVX, с размери 4,05 м x 1,78 м x 1,52 м. Концепцията EVX се различава по по-дългата си дължина и по-спортния си силует от другите малки автомобили MEB+, дизайна на купе и гореспоменатото разположение на седалките 2+ 2. Продължение
„Деца на пътя! Път на децата!“ събра доброволци от SFA за трета поредна година
За трета поредна година доброволци от „София Франс Ауто“ (SFA) се включиха в кампанията „Деца на пътя! Път на децата!“ и осигуриха безопасното пресичане на учениците и техните семейства пред няколко столични училища в първия учебен ден – 15 септември.
Инициативата се реализира съвместно със столичните общини „Илинден“ и „Оборище“, които тази година определиха следните учебни заведения за програмата:
– Национално музикално училище „Любомир Пипков“;
– Първа английска езикова гимназия;
– 164 гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“;
– Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“;
– Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Проф. д-р Георги Павлов“.
Доброволците от дружествата на SFA застанаха на основните пешеходни пътеки при училищата, за да подпомагат пресичането, да следят за спазването на правилата за движение и да напомнят на водачите да бъдат особено внимателни в зоните, където наоколо има деца. Тяхната дейност беше посрещната с подкрепа и одобрение от преминаващите. Продължение