Ще прекрати ли Китай субсидиите за електрически превозни средства?
Китай посочи, че ще премахне постепенно оставащата подкрепа за своята индустрия за електрически превозни средства, като изключи превозните средства с нова енергия (NEV) от списъка си със стратегически развиващи се индустрии в следващия петгодишен план.
Анализаторите казват, че решението бележи промяна към пазарно ориентиран растеж.
reuters.com
Тази стъпка идва след повече от десетилетие държавни субсидии и данъчни стимули, които тласнаха Китай да се превърне в най-големия пазар на електрически превозни средства в света.
NEV, включително електрическите с батерии, plug-in хибридните и превозните средства с горивни клетки, преди това бяха посочени като стратегически индустрии в три последователни петгодишни плана, отключвайки милиарди субсидии, които подкрепяха както автомобилните производители, така и потребителите. Тази политика насърчи местните шампиони като BYD и производителя на батерии CATL.
Изглежда обаче, че индустрията може да се крепи на собствени крака. През септември например в Китай бяха продадени 1,6 милиона електрически превозни средства (NEV), достигайки пазарен дял от 49,7%. Това е нов рекорд. Освен това, електрическите превозни средства с батерии също отбелязаха нов рекорд, надхвърляйки границата от един милион (1 058 000 бройки) за първи път. И всичко това, въпреки че Китай прекрати националната си схема за субсидии за закупуване на електрически превозни средства през 2022 г. и планира да премахне постепенно данъчните облекчения за покупка до 2027 г.
Имайки предвид тези цифри, анализаторите смятат, че Пекин счита индустрията за достатъчно зряла, за да се справи без субсидии и да остави по-нататъшното развитие на пазарните сили. Продължение
Главният изпълнителен директор на Ford казва, че е карал електрически автомобил Xiaomi през последните 6 месеца и не иска да се откаже от него
Първото електрическо превозно средство на китайския технологичен гигант Xiaomi, SU7, се предлага само в Китай и струва около 30 000 долара.
Главният изпълнителен директор на Ford, Джим Фарли, казва, че е карал електрическия автомобил на китайския технологичен гигант Xiaomi през последните шест месеца.
entrepreneur.com/business-news
Фарли описа Xiaomi като „индустриален гигант“.
Фарли преди това каза на член на борда, че автомобилната индустрия в Китай е „екзистенциална заплаха“.
Тази статия първоначално се появи в Business Insider.
Главният изпълнителен директор на Ford, Джим Фарли, казва, че не иска да се откаже от Xiaomi Speed Ultra 7, който кара през последните шест месеца.
„Не обичам да говоря толкова много за конкуренцията, но аз карам Xiaomi“, каза Фарли, докато разговаря с британския водещ Робърт Луелин в „The Fully Charged Podcast“. Подкастът, на
който Луелин е водещ, се излъчи в понеделник.
„Летехме с един от Шанхай до Чикаго и го карам от шест месеца и не искам да се отказвам от него“, продължи Фарли.
SU7 е първият електрически автомобил на Xiaomi. Китайският технологичен гигант произвежда три версии на автомобила: SU7, SU7 Pro и SU7 Max. Фарли не уточни коя версия кара.
„Фантастично е. Продават по 10 000, 20 000 на месец. Разпродават се за шест месеца“, каза Фарли за успеха на Xiaomi със SU7 по-рано в интервюто.
„Знаете ли, това е гигант в индустрията и потребителска марка, която е много по-силна от автомобилните компании“, добави той.
Представители на Фарли във Ford не отговориха на искане за коментар от Business Insider, изпратено извън редовното работно време. Продължение
Главният изпълнителен директор на Ford: Китай може да „ни издокара всички“ от бизнеса“
Страната има достатъчно производствен капацитет, за да обслужва целия северноамерикански пазар, според изпълнителния директор – Джим Фарли
Главният изпълнителен директор на Ford, Джим Фарли, открито заяви любовта си към китайските електрически превозни средства. Преди година шефът на Blue Oval каза на обществеността, че кара Xiaomi SU7 – и че го обича. След това, преди няколко месеца, Фарли каза, че намира, че китайската автомобилна индустрия може да ни смирява. Сега думите му стават много по-мрачни.
Motor1
В интервю тази седмица за CBS Sunday Morning, главният изпълнителен директор на Ford сравни автомобилната индустрия на Китай днес с тази на Япония от 80-те години на миналия
век.
Според Фарли: „Те имат достатъчно [производствен] капацитет в Китай със съществуващи фабрики, за да обслужват целия северноамерикански пазар, да ни поставят всички на място от бизнеса. Япония никога не е имала това, така че това е съвсем различно ниво на риск за нашата индустрия.“
След това Фарли призна, че китайските автомобили, произвеждани днес, са автомобили, които американците биха купили с готовност, наричайки SU7, който кара, „висококачествен“ с „страхотно дигитално изживяване“. Той все още кара такъв, каза Фарли, защото китайските електромобили са „конкуренцията и за да ги победиш, трябва да ги познаваш“. Продължение
Hyundai полага основния камък за нова фабрика за горивни клетки
Hyundai започна строителството на нов завод за производство на водородни горивни клетки в Южна Корея. Производството е планирано да започне през 2027 г. – и не само за употреба в превозни средства с горивни клетки.
Изображение: Hyundai
hyundai.com
Hyundai обяви, че новият завод в Улсан ще се простира на 43 000 квадратни метра на мястото на бивша фабрика за двигатели с вътрешно горене и трансмисии. От 2027 г. съоръжението
ще има годишен производствен капацитет от 30 000 системи с горивни клетки и PEM електролизатори за различни приложения за мобилност, включително леки автомобили, търговски превозни средства и автобуси, строителни машини и кораби. С планираното за начало на производството през 2027 г. е ясно, че второто поколение Hyundai Nexo, представено по-рано тази година, все още ще използва други системи с горивни клетки.
Hyundai планира да инвестира 930 милиарда вона – в момента около 560 милиона евро – в преобразуването. Съоръжението ще произвежда не само горивни клетки за споменатите приложения, но и PEM електролизатори за производство на водород. Заводът официално ще се управлява от HTWO, водородната марка на Hyundai Motor Group.
Произвежданите там горивни клетки няма да се ограничават само до продукти на Hyundai Group. По време на церемонията по първа копка Hyundai подписа меморандум за разбирателство с KGM Commercial. Южнокорейският производител на автобуси планира да използва горивни клетки HTWO в бъдещите си превозни средства. Продължение
Юбилейният Volkswagen Golf GTI EDITION 50
Новият Golf GTI EDITION 50 ще бъде пуснат на пазара навреме за началото на юбилейната 2026 година
Наличен за поръчка сега:
Новият Golf GTI EDITION 50 – най-мощният сериен модел в историята на GTI
Волфсбург
Ексклузивният модел с 239 кВт (325 к.с.) и въртящ момент от 420 Нм се отличава с изключителна динамика на шофиране и множество дизайнерски акценти.
Опционалният пакет EDITION 50 GTI Performance е с още по-голяма динамика на шофиране.
GTI е символ на удоволствие от шофирането, динамични характеристики и спортен дух – и го прави вече почти 50 години, с над 2,5 милиона произведени автомобила по целия свят.
Volkswagen празнува 50-годишнината на GTI следващата година. Навреме за годишнината ще бъде пуснат ексклузивен модел: Golf GTI EDITION 50
С мощност от 239 кВт (325 к.с.) и въртящ момент от 420 Нм, това е най-мощният сериен GTI до момента. Компактният спортен автомобил достига максимална скорост от 270 км/ч. Ускорява от 0 до 100 км/ч само за 5,3 секунди. Юбилейният модел впечатлява и с изключителна динамика на шофиране и ексклузивни детайли на оборудването. Golf GTI EDITION 50 може да бъде поръчан сега, като цените започват от 54 540 евро.
GTI – тези три букви характеризират Volkswagen от близо 50 години и създават вълнение и дори култов статус по целия свят. Повече от 2,5 милиона GTI модела са произведени по целия свят от първия Golf GTI през 1976 г. – и тази история на успеха сега продължава с юбилейния модел като допълнителен акцент. Това е така, защото новият Golf GTI EDITION 50 е най-бързият и мощен сериен GTI модел до момента. С мощност от 239 кВт (325 к.с.), Golf GTI EDITION 50 вече предлага с 18 кВт (25 к.с.) повече мощност от Golf GTI Clubsport, който преди това беше най-мощният сериен GTI. Продължение
Развръзката: Холандската централа на Nexperia приветства съобщенията за премахване на блокадата върху доставката на чипове
Холандският производител на чипове Nexperia BV заяви, че приветства последните изявления на правителствата на САЩ и Китай за премахване на бариерите пред компанията за доставка на чипове.
Компанията заяви, че фокусът ѝ е върху осигуряването на стабилност на доставките до клиентите. Борбата за контрол над Nexperia доведе до недостиг и разтревожи автомобилните производители.
От Reuters
2 ноември 2025 г.
АМСТЕРДАМ (Reuters) – Nexperia BV, холандският производител на чипове, заяви в неделя – бел. ред.. – днес, 2 ноември, че приветства неотдавнашните изявления на правителствата на САЩ и Китай за премахване на пречките пред компанията да доставя своите чипове, но отказа да коментира изявленията, направени от китайското ѝ дъщерно дружество, че ще ускори стъпките към независимост.
Nexperia заяви, че сега фокусът ѝ е върху осигуряването на стабилност на доставките за клиентите. Холандското правителство заяви отделно, че продължава разговорите с китайското и други правителства и индустрията за „конструктивен път напред“ за Nexperia. Продължение
Още по следите на актуалното: САЩ ще обявят, че китайските заводи на Nexperia ще възобновят доставките: Reuters
Reuters съобщи, че администрацията на Тръмп планира да обяви, че китайските заводи на холандския производител на чипове Nexperia ще възобновят доставките, позовавайки се на източник.
Nexperia произвежда основни, евтини чипове за контрол на захранването, като транзистори и диоди, които струват само няколко цента за закупуване.
Този ход би бил облекчение за световните производители на автомобили, които разчитат на чиповете.
cnbc.com.
Публикувано петък, 31 октомври 2025 г., 16:57 ч., актуализирано събота, 1 ноември 2025 г., 6:34 ч. Reuters
Белият дом планира да обяви, че китайските заводи на холандския производител на чипове Nexperia ще възобновят доставките, каза източник, което би било облекчение за

Логото на китайската компания за полупроводници Nexperia е показано в германския завод на производителя на чипове, след като холандското правителство пое контрола и организациите на автомобилната индустрия алармираха за възможното въздействие върху производството на автомобили, в Хамбург, Германия, на 23 октомври 2025 г.Reuters
производителите на автомобили по целия свят, които са изправени пред непосредствената перспектива за ограничаване на производството.
Холандското правителство пое контрола този месец над Nexperia, собственост на китайската компания Wingtech.
Този ход накара Пекин да блокира продуктите на Nexperia да напускат Китай.
Компанията произвежда големи количества полупроводници в Холандия, които се използват широко в автомобилите и потребителската електроника. Около 70% от произведените в Холандия чипове се опаковат в Китай и се продават предимно на дистрибутори.
Китайското министерство на търговията изглежда потвърди коментарите на източника в изявление, заявявайки, че ще разгледа изключения за износа на чипове Nexperia от страната.
Как автомобилните гиганти се борят с кризата с чиповете Nexperia. Продължение
Хърватия закупува електрически автобуси с милиони финансиране
Пет хърватски града получават общо 20 милиона евро финансиране от ЕС за закупуването на 29 електрически автобуса. Те ще бъдат разпределени между
Дубровник, Вараждин, Лудбрег, Крижевци и Крапина. Според министъра на транспорта Олег Буткович, предстоят още много електрически автобуси.
aman-alliance.org, mmpi.gov.hr (хърватски)
01.11.2025 – 12:00
Сн. Електрически автобуси Хърватия – Дубровник
20,17 милиона евро са финансиране от ЕС от Националния план за възстановяване и устойчивост на Хърватия. Парите ще бъдат използвани за закупуване на дванадесет електрически автобуса за Дубровник. Седем електрически автобуса са планирани за Вараждин, пет за Лудбрег, три за Крижевци и два за Крапина. Както обяснява Олег Буткович, това е само началото: „Започнахме да подписваме споразумения за 17 хърватски града за закупуване на електрически автобуси на стойност над 200 милиона евро, което ще доведе до закупуването на около 150 нови автобуса.“
Буткович добави, че предстоят допълнителни кръгове на финансиране, които би трябвало да доведат до въвеждането на автобуси с алтернативно гориво (включително електрически с батерии) в още 11 хърватски града. Продължение
Toyota не е изправена пред незабавен недостиг на чипове от Nexperia, каза главният изпълнителен директор
Toyota Motor не е изправена пред незабавен недостиг на чипове поради скорошните китайски ограничения за износ, свързани с производителя на чипове Nexperia, въпреки че японският автомобилен производител внимателно следи рисковете за производството, заяви главният изпълнителен директор Коджи Сато.
Главният изпълнителен директор на Toyota Motor Corporation, Коджи Сато, проведе брифинг за пресата по време на пресконференция на Japan Mobility Show 2025 ·
Reuters
Toyota Motor не е изправена пред непосредствен недостиг на чипове поради скорошните китайски ограничения за износ, свързани с производителя на чипове Nexperia, въпреки че
японският автомобилен производител внимателно следи рисковете за производството, каза главният изпълнителен директор Коджи Сато. „Мисля, че има известен риск, но не е като да се сблъскаме с недостиг утре“, каза Сато пред репортери на Japan Mobility Show в Токио в сряда следобед. Въпреки че проблемът може да повлияе на производството на Toyota, най-продаваният автомобилен производител в света няма да бъде внезапно изложен на голямо недостиг на доставки, каза той.
Автомобилните производители по целия свят се надпреварват да си осигурят чипове и да преразгледат запасите си, тъй като нарастват опасенията относно задълбочаващия се свиване на доставките, свързан с холандския производител на чипове Nexperia. Китай забрани износа на продуктите на Nexperia, след като холандското правителство пое контрола над фирмата миналия месец, позовавайки се на опасения от трансфер на технологии към китайската компания майка Wingtech, което Съединените щати определиха като потенциален риск за сигурността. Като цяло, японските автомобилни производители работят за стандартизиране на стари чипове, за да избегнат сериозния недостиг, наблюдаван по време на пандемията, когато персонализираните полупроводници направиха автомобилните производители уязвими, каза той. Продължение
Volkswagen подкрепя прогнозата си, въпреки че отчете загуба заради проблемите на Porsche
Volkswagen подкрепи прогнозата си за цялата година, въпреки че отчете тримесечна оперативна загуба, тъй като печалбите бяха засегнати от проблемите на производителя на спортни автомобили Porsche.
morningstar.com/news
Немският автомобилен производител, който е мажоритарен собственик на Porsche, преди това предупреди, че решението на Porsche да забави пускането на пазара на електрически
превозни средства, като същевременно намали прогнозата си за печалбата, ще доведе до удар от 5,1 милиарда евро (5,92 милиарда долара) върху собствената му оперативна печалба.
Тази новина накара Volkswagen да намали финансовите си очаквания миналия месец, като прогнозира оперативна възвръщаемост на продажбите за цялата година от 2% до 3% и нетен паричен поток в автомобилното подразделение около нула. Компанията потвърди тези цели в четвъртък.
Очаква се продажбите тази година да бъдат подобни на нивото от миналата година, но компанията добави уговорка, че прогнозата зависи от адекватната наличност на полупроводници.
Отрицателните ефекти върху цените и микса, американските тарифи и разходите на Porsche доведоха до такси от около 4,7 милиарда евро през тримесечието.
„Тарифите и произтичащите от тях отрицателни ефекти върху обема ни натоварват с до 5 милиарда евро на годишна база“, каза главният финансов директор Арно Антлиц. Продължение








