Italdesign представя електрически SUV „холограма“
Дизайнерското студио Italdesign разработи виртуална концепция за електрически SUV, EVX, базирана на платформата MEB+ на VW Group. Тя беше представена миналата седмица на IAA Summit в Мюнхен в „холографска“ форма.
Съобщение за пресата чрез italdesign.it, 15.09.2025 – 16:30
Тъй като на този етап това е само дигитална концепция, няма информация дали този EVX някога ще достигне до производство. Целта е обаче да се проучи гъвкавостта на дизайна на електрическата платформа MEB+ и да се проучи доколко платформата може да бъде разширена отвъд съществуващите производствени модели по отношение на стила на каросерията и пропорциите.
И със сигурност разширява платформата. Концепцията на Italdesign илюстрира тривратно купе 2 + 2 с дължина 4,23 м, ширина 1,82 м и височина 1,49 м с междуосие 2,6 м. Текущите производствени модели, използващи платформата MEB+, включват ID. Polo, Cupra Raval, ID. Cross и Skoda Epiq – всички считани за „малки автомобили“.
Първият от тази група, който достигна почти серийно производство, Raval, е само малко по-малък от концепцията EVX, с размери 4,05 м x 1,78 м x 1,52 м. Концепцията EVX се различава по по-дългата си дължина и по-спортния си силует от другите малки автомобили MEB+, дизайна на купе и гореспоменатото разположение на седалките 2+ 2. Продължение
„Деца на пътя! Път на децата!“ събра доброволци от SFA за трета поредна година
За трета поредна година доброволци от „София Франс Ауто“ (SFA) се включиха в кампанията „Деца на пътя! Път на децата!“ и осигуриха безопасното пресичане на учениците и техните семейства пред няколко столични училища в първия учебен ден – 15 септември.
Инициативата се реализира съвместно със столичните общини „Илинден“ и „Оборище“, които тази година определиха следните учебни заведения за програмата:
– Национално музикално училище „Любомир Пипков“;
– Първа английска езикова гимназия;
– 164 гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“;
– Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“;
– Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Проф. д-р Георги Павлов“.
Доброволците от дружествата на SFA застанаха на основните пешеходни пътеки при училищата, за да подпомагат пресичането, да следят за спазването на правилата за движение и да напомнят на водачите да бъдат особено внимателни в зоните, където наоколо има деца. Тяхната дейност беше посрещната с подкрепа и одобрение от преминаващите. Продължение
Пшеница за китайски автомобили? Русия се обръща към бартер, за да избегне санкциите
Старомодният бартер се увеличава във външната търговия на Русия за първи път от 90-те години на миналия век, тъй като компании, които се опитват да заобиколят западните санкции, разменят пшеница за китайски автомобили и ленено семе за строителни материали.
Дори докато Русия изгражда топли връзки с Китай и Индия, завръщането на бартера показва доколко войната в Украйна е изкривила търговските отношения за най-големия производител на природни ресурси в света, три десетилетия след разпадането на Съветския съюз през 1991 г., което доведе до икономическа интеграция на Русия със Запада.
Със съкр. reuters.com/business/finance
Съединените щати, Европа и съюзниците им наложиха над 25 000 различни санкции на Русия заради войната в Украйна през 2022 г. и анексирането на Крим през 2014 г. в опит да се потопи руската икономика от 2,2 трилиона долара и да подкопае подкрепата за президента Владимир Путин.
Вашингтон също така наложи тарифи и на Индия в отговор на търговията с петрол на Ню Делхи с Русия.
Путин казва, че руската икономика е надминала очакванията. През последните две години страната нарастваше по-бързо от страните от Г-7, въпреки западните прогнози за срив. Той нареди на бизнеса и длъжностните лица да се противопоставят на санкциите по всякакъв възможен начин.
Въпреки това, има нарастващи признаци на напрежение върху икономиката, която централната банка сега показва, че технически е в рецесия и страда от висока инфлация.
Някои наказателни мерки – по-специално изключването на руските банки от платежната система SWIFT през 2022 г. и предупрежденията на Вашингтон към китайските банки миналата година да не подкрепят военните усилия на Русия – разпалиха опасения от вторични санкции. Продължение
Договорно производство: от днес Magna сглобява Xpeng G6 и G9 в Грац
Xpeng започна днес производството на своите електрически превозни средства в Европа, за да смекчи въздействието на тарифите на ЕС. Първите бройки от Xpeng G6 и G9 вече са слезли от поточната линия в завода по договор Magna Steyr в Грац, Австрия.
Изображение: Magna International Inc.
cnevpost.com, carnewschina.com, autonews.gasgoo.com, globenewswire.com, 15.09.2025 – 12:20
През март се появиха слухове, че Magna Steyr е близо до подписване на договори с китайските автомобилни производители Xpeng и GAC. За Xpeng договорното производство в Грац вече е потвърдено – и повече от това: то е напълно готово.
Xpeng официално ще открие първата си европейска производствена линия в Magna днес. Първоначалните модели, сглобявани в Грац, ще бъдат Xpeng G6 и G9, като ще последват и други серии. Компаниите описват това като началото на „дългосрочно сътрудничество за бъдещи модели“.
Поръчката следва добре установена експортна стратегия в автомобилната индустрия: SKD монтаж. SKD означава „полуразглобен“, при който превозните средства се сглобяват в една държава и след това се частично разглобяват. Тези комплекти и компоненти се изнасят в целевата държава и се сглобяват отново там – в този случай в Грац. Тъй като се внасят само части, а не цели превозни средства, се прилагат различни тарифи.
За напълно сглобени автомобили Xpeng в момента е изправен пред тарифи на ЕС за произведени в Китай електрически превозни средства: в допълнение към съществуващото 10% вносно мито се начислява допълнителна такса от 21,3% – почти една трета от общото количество. С SKD сглобяването в Австрия тези допълнителни тарифи вече не се прилагат. Продължение
VW търси партньор за PowerCo и отлага началото на производството на ID. Golf
Volkswagen ще отложи началото на производството на ID. Golf и ID. Roc до 2030 г., след като изцяло електрическият Golf първоначално беше планиран за 2028 г., а по-късно отложен за 2029 г. В същото време Volkswagen търси финансово силен партньор за своето дъщерно дружество за батерии PowerCo.
handelsblatt.com, bloomberg.com, 15.09.2025 – 11:45
Във Volkswagen два ключови електрически модела ще бъдат пуснати по-късно от очакваното. Според немския Handelsblatt, производството на дългоочакваните електрически версии на хечбека Golf и компактния SUV T-Roc вече ще започне едва през 2030 г. в завода във Волфсбург.
Това означава още едно отлагане за изцяло електрическия ID. Golf, първоначално планиран за 2028 г., след това изместен за 2029 г. ID. Roc, планиран преди това за 2029 г., също ще бъде отложен за 2030 г. Съгласно новия план, ID. Roc ще слезе от поточната линия първи през лятото на 2030 г. като дебютен модел на новата платформа SSP – последван от ID. Golf.
Натиск върху разходите и нерешени производствени въпроси
Handelsblatt посочва няколко причини за забавянето: висок натиск върху разходите във VW, например. Главният изпълнителен директор Оливър Блум обяви спестявания от 15 милиарда евро миналата година – а целта ще бъде още по-висока тази година. Въпреки че VW иска да инвестира в нови платформи и преустройство на заводи, паричните средства са ограничени по време на трансформацията. „Можем да похарчим парите само веднъж“, цитира вестникът вътрешен човек от ръководството. По-ниските от очакваните продажби на електромобили и нерешените производствени въпроси също са сред причините. Продължение
Среща на върха на ЕС за автомобилната индустрия: Комисията се придържа към целта за 2035 г., обмисля стимули за малки електрически превозни средства
Може да не е изненада – тъй като информацията вече беше изтекла предварително – но председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще се придържа към целта за нулеви емисии за 2035 г. Сега обаче тя планира да продължи разговорите с ръководителите на европейската автомобилна индустрия още през декември – и да разгледа, наред с други неща, нова регулаторна категория за малки електрически превозни средства дотогава.
faz.net (на немски), reuters.com, 15.09.2025 – 11:21
Възобновяването на „Стратегическия диалог“ на Комисията с европейската автомобилна индустрия завърши с отложено решение. Това вече беше очевидно преди срещата в петък – 12 септември:
изтекъл проект на документ показа, че бързото отклонение от целта за нулеви емисии за 2035 г. не е на дневен ред. Комисията все още смята пълното премахване на бензиновите и дизеловите технологии до 2035 г. за „постижимо“. Части от европейската автомобилна индустрия настояват за смекчаване на този показател.
Но Комисията е готова да направи отстъпка. Според съобщения в медиите, фон дер Лайен ще продължи преговорите през декември и ще преразгледа настоящия регламент за CO2. В резултат на това индустрията си е осигурила по-ранен старт на прегледа на целите за CO2, първоначално планиран за 2026 г., но сега се очаква да започне през 2025 г.
И още: Комисията очевидно обмисля нова регулаторна категория за малки електрически превозни средства. Те биха могли да се възползват от по-ниско данъчно облагане и да получат допълнителни кредити за постигане на целите за намаляване на CO2. Продължение
Какви автомобили кара Джейсън Стейтъм във поредицата „Transporter“?
Първият филм Transporter излезе през 2002 г. и беше посрещнат с достатъчен успех, за да оправдае две продължения с Джейсън Стейтъм в главната роля на Франк Мартин.
Как да не харесаш?
Стейтъм успя да демонстрира уменията си с различни бойни изкуства, а любителите на екипировката видяха някои вълнуващи автомобилни каскади с многото различни превозни средства.
В първия филм от поредицата героят на Стейтъм караше BMW E38 753i. Създателите на филма го промениха за двете продължения на Transporter и поставиха Стейтъм зад волана на модел W-12 на 6-литровото Audi A8L.
За разлика от многото емблематични филмови автомобили, които дори не са истински, Audi A8 е съвсем реално и режисьорът Луи Летерие вярва, че това е добре изработена смесица от луксозни и спортни автомобили, според Motor Trend. Режисьорът Луи Летерие се свързва с производителя на автомобили от Инголщат през 2004 г., за да включи Audi A8L W-12 във филма си.
Стейтъм го ъпгрейдва до модела A8L от 2008 г. за „Transporter 3“, който има почти идентични спецификации. И двата са с адаптивно въздушно окачване, което позволява на водача да регулира плавността на возенето в зависимост от начина на шофиране. И двата могат да развият около 450 к.с. при 6200 оборота в минута и да ускоряват от нула до 60 мили в час за пет секунди. И двата са доста големи поглъщатели на гориво, постигайки между 13 и 15 мили на галон на улицата и 17 или 19 на магистралата. Продължение
Колекцията автомобили на Елвис
Известен с това, че трансформира музикалния пейзаж през 50-те, 60-те и 70-те години, Елвис Пресли беше звезда, която се случва веднъж в живота. С песни като „Blue Suede Shoes“, „Jailhouse Rock“ и „Can’t Help Falling in Love“, Елвис направи вълни, когато избухна на сцената в началото на 50-те години на миналия век, с хип-хопа си както никой преди. Въпреки че беше известен с музиката и непринудения си чар, може би ще се изненадате да научите, че е имал и забележителна колекция от автомобили.
Източник: Мрежата
През живота си Елвис бързо натрупа значителна колекция от вълнуващи превозни средства. Колекцията автомобили на Елвис варира от множество автомобили Cadillac Fleetwood Series до лимузини Rolls-Royce и малки коли. Освен автомобили, той е известен с богатата си колекция от мотоциклети Harley-Davidson и няколко други моторни превозни средства, включително бъги за дюни, картинг и дори – кола с педали.
Нека се потопим в повече информация за колите на Елвис и да разгледаме някои от най-известните произведения в колекцията му.
Как Елвис се запалил по колите?
Елвис сякаш се е наслаждавал на колите, докато е бил известен. Започва музикалната си кариера през 1954 г. и до 1955 г. си купува първия Cadillac. След като става популярен през 1956 г., Елвис купува луксозни автомобили един след друг. Когато започва да колекционира, изглежда сякаш Кралят винаги е в търсене на още едно забележително превозно средство. Той е особено привързан към кадилаците, като се твърди, че е раздал над 200 по време на кариерата си.
Когато майката на Елвис, която никога не е имала шофьорска книжка, е попитана за колекцията му, тя казва, че се е научил да шофира, когато е бил едва на 9 или 10 години. От детството си обичал да шофира. Той продължава да колекционира превозни средства през целия си живот. Продължение
Къде е първият Ford Mustang?
След над 60 години производство, Ford Mustang се превърна в любимия пони автомобил на Америка, но какво се случи с първия, произведен някога?
Ford Mustang постигна незабавен успех в Америка заради способността си да комбинира невероятната мощност и стил на мускулест автомобил с лекото шаси на европейско спортно купе. Докато много американски автомобилни ентусиасти мислят за „Stang“ като за мускулест автомобил, всички знаем, че това нещо беше началото на нещо много по-значимо.
Тази кола в крайна сметка спечели титлата на любимия спортен автомобил на Америка в продължение на близо шест десетилетия. С такава невероятна история на произхода е много забавно да погледнем назад към миналото на този емблематичен пони автомобил, но има един въпрос, който повечето от нас, ентусиастите, си задават.
Какво се случило с първия Mustang?
След като бил изпратен в дилърство в Канада, първият Ford Mustang привлича вниманието на пилот на авиокомпания, който се нуждаел от спортен американски автомобил, който да може да кара за забавление. Всичко – от искрящо бялата боя до гладкия сгъваем покрив – го примамвало да го купи и той го направил, без Ford да знаел за какво става въпрос. Истината е, че Ford никога не е възнамерявал да продава колата, тъй като са знаели, че ще бъде ценна в идните години.
Те се обърнали към мъжа, за да я откупят обратно, но пилотът отказал, защото не бил глупак. Било ясно, че капитан Тъкър е знаел точно за какво се държи, но Ford бил решен да си върне колата. Продължение
Трогателната история за любимите Jaguar-и на Тина Търнър
Jaguar XJ6 и Jaguar E-Type на покойната икона ѝ дадоха така необходимия вкус на свобода – и след това тя трябваше да се бори в съда, за да ги запази.
Легендарната певица Тина Търнър почина на 83-годишна възраст в дома си на 24 май 2023 в Швейцария, оставяйки след себе си културно наследство, четири деца, поток от почит от известни приятели и множество хитови песни.
Успешната кариера на Търнър – и бурният ѝ личен живот – са добре документирани, от публичния ѝ развод с бившия ѝ съпруг Айк Търнър до детството ѝ, прекарано в „градските граници на Нътбуш“, които тя направи извести.
Един от по-малко известните елементи от личния живот на Търнър обаче беше страстта ѝ към колите и шофирането – особено любовта ѝ към двата ѝ автомобила Jaguar.
„Това беше нещо, което можех да правя сама – да кормувам – един от малкото пъти, в които можех да бъда сама и свободна.“
Търнър беше горд собственик на бял Jaguar XJ6 и сребрист Jaguar E-Type – и двата ѝ бяха подарени.
Ягуарите на покойната икона ѝ даваха така необходимия вкус на свобода – и след това тя трябваше да се бори в съда, за да ги запази.
Един от по-малко известните елементи от личния живот на Търнър беше страстта ѝ към колите и шофирането…
„Може да звучи глупаво, но едно от любимите ми бягства и тайно удоволствие, беше да шофирам моя Jaguar“, пише Търнър в автобиографията си от 2018 г.
Търнър получи XJ6 през 1970 г. от певеца и актьор Сами Дейвис-младши като подарък за това, че е направила шоу с него в Лас Вегас.
В автобиографията си Търнър си спомня, че е получила колата от любимия артист и разкрива, че първоначално това е трябвало да бъде Mercedes-Benz. Продължение