VW потвърждава платформата MEB+ за 2026 г.
Изпълнителният директор на Volkswagen Томас Шефер потвърди плановете за по-нататъшно развитие на платформата MEB с MEB+, след дългогодишни слухове за обновяване. Обновяването на платформата ще започне с пускането на новия ID.2 през следващата година.
Изображение: Volkswagen
autocar.co.uk
След пускането на пазара на ID.2, Volkswagen ще започне да премества всички свои електрически автомобили към платформата MEB+, включително ID.3, ID.4 и ID.7. Това ще бъде придружено от обновяване на дизайна на серията ID. Потвърждавайки новината, Шефер каза пред Autocar: „Надстройката до MEB Plus идва следващата година и ние ще пуснем батерийните системи от клетка към пакет с LFP. Това ще бъде голяма стъпка напред по отношение на разходите за нас. Това е много важно, а също и по отношение на производителността.“
Поради това MEB+ ще действа като спирачка, за да запази електрическата гама на VW свежа до пускането на платформата SSP, забавено разширение на стойност няколко милиарда евро на съществуващата модулна система MEB. Според проучване на German Manager Magazin през септември 2024 г. VW обмисля намаляване на средносрочните си инвестиции с около 20 милиарда евро. Освен това, един от проектите, който очевидно се разглеждаше внимателно като част от корекцията на курса, беше обновяването на електрическата платформа MEB. Manager Magazin писа по това време, че финансовият директор на VW Арно Арлиц в частност вероятно е в полза на първите превозни средства SSP, които следват директно превозните средства MEB „някъде от 2028 г.“. Продължение
Заводът на VW във Волфсбург може да премине към четиридневна работна седмица от 2027 г.
Преструктурирането на завода на Volkswagen във Волфсбург от 2027 г., за да се освободи място за производство само на EV, може да доведе до временна четиридневна работна седмица в завода, каза шефът на работническия съвет Даниела Кавало пред работниците във вторник.
reuters.com/business/autos-transportation
БЕРЛИН, (Reuters) – Кавало, централна фигура в преговорите с ръководството миналата година за намаляване на разходите, каза, че синдикатите са се споразумели за минимално използване на капацитета за преходния период, но призова работниците да поемат допълнителни смени в подготовката, за да компенсират вероятността от по-малко работни часове през следващите години.
„Трябва да направим разпоредби сега, за да можем да ги използваме по-късно… От 2027 г. нататък временната четиридневна седмица не е неразумен сценарий“, каза Кавало.
Сделката на Volkswagen, сключена със синдикатите миналия декември за намаляване на разходите в Германия, включваше преместване на производството на двигателя с вътрешно горене Golf от Волфсбург в Мексико от 2027 г., което предизвика безпокойство сред някои служители в централата на автомобилния производител относно бъдещето на завода.
Кавало се опита да увери работниците, че бъдещето на завода е в по-сигурни ръце чрез планове за производство на електрически Golf, както и наследник на своя компактен SUV T-Roc, до края на десетилетието, посочвайки постоянния спад в търсенето на версията с двигател с вътрешно горене на емблематичния автомобил VW.
Производството на Golf в световен мащаб, по-голямата част от което е съсредоточено във Волфсбург, е намаляло от над един милион през 2015 г. до малко над 300 000 през 2024 г., показва графика, съставена от работническия съвет и видяна от Ройтерс, с прогнозирани само 250 000 коли за тази година. Продължение
Този неизвестен суперавтомобил току-що счупи рекорд за обиколка на Top Gear
Произведената в Чехия Praga Boehma привлича вниманието към други суперколи.
Praga Bohema на тестовата писта Top Gear
motor1.com/news
Praga Bohema е чешки суперавтомобил, който дебютира в началото на миналата година. Може да сте чували за него, а може и да не сте. Така или иначе, доставките започнаха в края на миналата година и сега един екземпляр обиколи тестовата писта на Top Gear в Обединеното кралство по-бързо от всеки автомобил с чисто горене преди него.
Суперавтомобилът използва 3,8-литров V-6 двигател с двоен турбокомпресор, произхождащ от Nissan GT-R и модифициран от Praga с турбокомпресор по поръчка, сух картер и титаниева изпускателна система. Той произвежда 700 конски сили и 535 паунда фута въртящ момент, съчетан с шестстепенна секвенциална скоростна кутия.
Колата може да достигне 62 мили в час за по-малко от три секунди и да достигне максимална скорост от 297 мили в час. Цялата тази мощност позволи на колата да направи обиколка на пистата за 1 минута и 9,8 секунди. Praga почти победи времето за обиколка на Aston Martin Valkyrie от 1 минута, 9,7 секунди, а Aston е хибрид с 1140 конски сили.
Това, което липсва на Bohema като мощност, тя компенсира с лекота и аеродинамика. Колата тежи по-малко от 2300 паунда и може да създаде до 1984 паунда притискаща сила при 155 мили в час.
Вероятно водачът Бен Колинс, бившият Стиг от шоуто Top Gear, който сега е тест пилот на Praga, помогна на Praga да изкара най-доброто време от Bohema. Той кара колата на пистата на шосейни гуми и завършва обиколката без никакви модификации на суперколата. Според Прага той просто облякъл състезателния си костюм, загрял гумите и атакувал пистата. Продължение
Честване на 50 години от създаването на Škoda 130 RS
Докато Škoda Auto празнува своята 130-та годишнина тази година, компанията отбелязва и половин век, откакто Škoda 130 RS направи публичния си дебют на пистата Мост. С поредица от международни успехи на рали етапи и състезателни писти, този легендарен състезателен автомобил си спечели трайно място в историята на моторния спорт.
Неговото наследство продължава да живее и днес, с емблемата RS на най-динамичните модели в текущата гама на Škoda. В допълнение към специалната изложба в хранилището за прототипи и спортни автомобили в музея на Škoda.
Škoda 130 RS е един от най-емблематичните автомобили в историята на автомобилния производител от Млада Болеслав. Навремето той печели множество титли както в международни ралита, така и в пистови състезания. Надграждайки силните страни на своите предшественици, Škoda 180 RS и 200 RS, Škoda 130 RS бързо се превърна в страхотен съперник на утвърдени конкуренти благодарение на изключителната си динамика на шофиране. Многобройните му победи в престижни състезания му спечелиха репутация на мощна компания в чехословашкия моторен спорт.
За да отбележат 50-годишнината от дебюта си, три екземпляра на Škoda 130 RS бяха изложени в хранилището за прототипи и спортни автомобили в музея на Škoda в Млада Болеслав, където останаха до 27 април 2025.
Звезда на международната рали и състезателна сцена
Само месец след публичния си дебют на пистата Мост през април 1975 г., новоразработеното купе Škoda 130 RS – обозначено като Type 735 – постигна впечатляващ резултат в първото си състезателно участие. В състезанието от Европейския шампионат за туристически автомобили в Бърно два автомобила Škoda 130 RS завършиха трети и четвърти в клас под 2000 cm³. Това първоначално постижение постави началото на изключително успешна кариера в моторния спорт за 130 RS. Печели трофеи както в Източния блок, така и на международната сцена, където се сблъсква със сериозна конкуренция от водещи западни марки. Продължение
Mercedes-Benz CLA влиза в серийно производство
След съобщенията през април за началото на серийното производство, Mercedes потвърди, че неговият изцяло електрически CLA е влязъл в производство в завода в Ращат
Изображение: Mercedes-Benz
mercedes-benz.com,04.06.2025 г.
Още през април Mercedes-Benz коментира предполагаемото начало на серийното производство, като заяви, че в момента е във „фаза на нарастване“ – което обикновено се отнася до периода, в който пилотното производство се мащабира от малък обем до серийно производство. Книгите за поръчки бяха отворени в края на април, като новият CLA е наличен за поръчка в Германия на начална цена от прибл. 56 000 евро.
Mercedes-Benz вече официално потвърди серийното производство на новия изцяло електрически CLA в завода в Ращат, обект, в който според съобщенията Групата е инвестирала стотици милиони евро. Главният изпълнителен директор Ола Келениус каза: „Mercedes-Benz поставя началото на нова ера с CLA. Това също е изявление: ние сме убедени в дългосрочния успех на електромобилността. Най-добрият аргумент за това са топ продукти като CLA. За да гарантираме, че те също ще бъдат „произведени в Германия“ в бъдеще, ние като компания инвестираме в местоположението, но също така се нуждаем от рамкови условия, които са конкурентни.“
Заводът в Ращат се доставя с компоненти от няколко други производствени съоръжения на Mercedes в Германия. Електрическите задвижващи агрегати и оси идват от завода Stuttgart-Untertürkheim, докато компонентите на каросерията, структурните части и частите на каросерията идват от Kuppenheim. Батериите са от Каменц.
Оттогава Mercedes заяви, че производството в Ращат предвещава „следващия етап от производството на автомобили“. На практика това означава, че сега в завода се използват всички видове цифрови технологии. В прессъобщение компанията пояснява: „С интегрирането на изкуствения интелект, дигиталния близнак и за първи път на операционната система Mercedes-Benz (MB.OS) в цифровата производствена екосистема MO360, компанията последователно прилага своя подход „Първо цифрово“. Продължение
Електрическият Volkswagen Golf GTI ще бъде „чудовище“
Освен това главният изпълнителен директор Томас Шефер потвърждава пристигането на електрически Golf R.
Сн.: Volkswagen ID. GTI Concept (2023)
motor1.com/news
Volkswagen пуска електрически версии на любимата си гама GTI от години. Малкият концептуален ID.GTI от 2023 г. ни даде първия реален вкус на мощен EV, докато компанията съвсем наскоро обяви ID.3 GTI за Европа през следващата година. Електрическият Golf GTI също е в списъка, а новите подробности ни развълнуват още повече за предстоящия електрически хотхеч.
В интервю за AutoExpress главният изпълнителен директор на Volkswagen Томас Шефер каза, че новият Golf GTI EV ще бъде тук преди края на десетилетието – и ще бъде „чудовище“.
„В края на десетилетието ще донесем електрически Golf [GTI] и това ще бъде чудовищна кола“, каза Шефер. „Много съм доволен от напредъка. Страхотно е. Можете да го направите вълнуващо, трябва да е вълнуващо, трябва да е автентично. Ако донесем GTI, той трябва да бъде [истински] GTI.“
Но това не е всичко. Шефер също потвърди пристигането на Golf R EV, за което се говореше преди, но така и не беше напълно потвърдено. Докато електрическият Golf R ще избере настройка за задвижване на всички колела, електрическият Golf GTI ще запази характерната си конфигурация с предно задвижване с електрически двигатели, задвижващи изключително предната ос.
И двата електрически модела GTI и Golf R ще се движат на новата Scalable Systems Platform (SSP) на Volkswagen Group. SSP ще се използва широко в цялото портфолио на VW Group, във всяка марка от Skoda, през Lamborghini, до Volkswagen. Тази мащабируема платформа може да бъде разбита по размер и цена в зависимост от превозното средство и използва технология, която Шефер нарича „умопомрачителна“.
„Изпробвахме няколко прототипа на новата настройка и това е умопомрачително“, казва той. „Ами звукът? Какво ще кажете за общото усещане, управлението и така нататък. Може да се направи.“ Продължение
DS отваря книгите за поръчки за DS N°4 на €45 990
След фейслифта си DS 4 вече се предлага и като изцяло електрически автомобил – започвайки от 45 990 евро. Поръчките за компактния седан вече са отворени във Франция и Германия, а доставките са планирани да започнат през септември. Фейслифтът може да бъде разпознат с малко по-различното име DS N°4.
Изображение: Stellantis
media.stellantis.com, 03.06.2025
Френският филиал на Stellantis DS представи новия DS N°4 в средата на май и сега обяви и цените за френския пазар. Електрическото разклонение на батерията DS N°4 E-Tense започва в линията оборудване Pallas на каталожна цена от 46 900 евро. Лизингът започва от 419 евро на месец. Това поставя електрическия DS N°4 с няколкостотин евро под своя сестрински модел, Peugeot e-408, за който френската компания таксува 46 600 евро или £42 175 в Обединеното кралство.
Досега компактният седан от DS се продаваше като двигател с вътрешно горене и plug-in хибрид. С новото издание марката Stellantis премахна бензиновата версия и сега предлага само Серия 4 като чисто електрически автомобил, plug-in хибрид и пълен хибрид.
Представянето на чисто електрически DS N°4 не е изненада. През есента дъщерната марка Peugeot вече беше поела по същия път с e-408. И тук фейслифтът беше използван за представяне на електрическа версия, а френската компания също се отказа от наличния преди това двигател с вътрешно горене.
И двата компактни модела – DS и Peugeot – са базирани на платформата EMP2, която се използва от години; частично електрифицираните версии са налични от 2021 г. Въпреки това EMP2 получи някои подобрения за текущото поколение електрически превозни средства. Например и двете превозни средства не използват обичайния двигател от 115 кВт, а задвижване със 157 кВт, което съответства на мощността на двете електрически превозни средства E-3008 и E-5008, които вече са базирани на STLA Medium. Моторът се произвежда от съвместното предприятие Stellantis-Nidec. Скоростната кутия се доставя от Stellantis от Valenciennes.
Батерията също е нова, с 54 кВтч батерия, инсталирана преди това в EMP2 – например в Peugeot E-308, докато DS N°4 и Peugeot e-408 имат нетно енергийно съдържание от 58,2 кВтч и пробег от около 450 километра всеки. NMC батерията се зарежда с 11 кВт AC и максимум 120 кВт DC, с 20 кВт повече от 54 кВтч батерия. Процесът на зареждане от 20 до 80 процента трябва да отнеме около 30 минути. Това затруднява сравнението с други модели, тъй като обикновено се посочва време за зареждане от десет до 80 процента. Ясно е обаче, че това са доста посредствени стойности за електрически автомобил, който идва през 2025 г. Продължение
Škoda празнува 130 години със специално издание на Fabia и Kamiq
За да отпразнува 130-годишнината на марката, Škoda пуска ограничено издание 130 Edition за моделите Fabia и Kamiq. Тази версия предлага подобрено оборудване, модерни технологии и някои промени в дизайна в сравнение с обикновените версии.
Kamiq 130 Edition се основава на оборудването Black Dots и добавя допълнителни функции.
Отличителният белег на тази версия е боядисаният в черно покрив и черните А-колони, които създават контрастиращ вид. Стандартното оборудване включва сензори за паркиране с камера за заден ход или Škoda Care Connect, което позволява свързването на автомобила с цифрови услуги. Тази версия се предлага с различни двигатели.
Гамата включва трицилиндров 1.0 TSI двигател с 95 или 115 к.с., който може да се комбинира с механична или DSG автоматична скоростна кутия. По-мощен вариант е четирицилиндровият 1.5 TSI двигател със 150 конски сили, отново с възможност за избор на механична или автоматична скоростна кутия с двоен съединител.
Fabia 130 Edition носи някои промени в дизайна и технологиите на Fabia. Каросерията се предлага в двуцветен металик, задните прозорци са затъмнени, а колата е оборудвана с 16-инчови двуцветни лети джанти. Вътре стандартно е 8-инчов сензорен екран с безжична връзка със смартфон и Care Connect. Продължение
BMW-тата ще изглеждат много по-различно много скоро
Компанията ще представи своя дизайнерски език Neue Klasse на всеки модел през следващите четири години.
Компанията ще представи своя дизайнерски език Neue Klasse на всеки модел през следващите четири години.
Следващата ера в дизайна на BMW започва с електрическия SUV iX3, който е планиран да дебютира преди края на годината. Но това няма да е единственото превозно
средство в гамата на баварската марка, което ще получи облика на Neue Klasse. Според шефа на дизайна на групата Адриан ван Хойдонк – за него четете повече в книгата ми „Създатели на автомобили“, всяко BMW ще има „Neue“ лице – и то скоро.
В интервю за Autocar, ван Хойдонк каза, че новият дизайнерски език на BMW ще се появи във всеки модел. Въпреки че току-що дебютира през 2023 г., седанът от серия 5 ще бъде първото превозно средство, което ще получи новия облик, въпреки че като фейслифт ще остане на настоящата си архитектура CLAR. Редизайнът на Серия 5 ще бъде последван от X5, Серия 2, X2, Серия 7 и X7.
„Ние ще се уверим, че езикът на формата, който разработваме сега – и започвайки тази година на IAA [Мюнхен] с първите от превозните средства Neue Klasse – ще бъде разпространен в цялото продуктово портфолио, без да изостава нито един автомобил“, каза ван Хойдонк.
Продуктовият шеф Бернд Кьорбер повтори изявлението на ван Хойдонк, отбелязвайки, че внедряването на новия дизайн няма да отнеме много време. Това ще се случи „в рамките на три години и половина в цялото портфолио“, отбелязва Кьорбер. Продължение
Skoda превърна стар хечбек в страхотна нова концепция
Дизайнерите на Skoda преосмислиха популярния хечбек Favorit, който компанията пусна през 1987 г.
Skoda Favorit Concept
Снимка: Skoda
motor1.com/news
Skoda Favorit не е кола, която познават добре в Америка. Хечбекът, проектиран от Bertone, стартира през 1987 г. и има огромен успех за марката. Сега, през 2025 г., Skoda преосмисли Favorit с най-новия дизайнерски език на марката, но той включва няколко стилистични особености, които запазват миналото с модерен привкус.
Новата концепция Favorit запазва простия и изчистен дизайн на оригинала, закръгляйки някои от по-острите ръбове, като например интегрирането на дръжките на вратите в един отвор между предните и задните врати. Новата интерпретация също е по-голяма от своя предшественик, възприемайки позиция, подобна на кросоувър, за да успокои съвременната чувствителност.
Той включва „духа“ на дизайнерския език на марката Modern Solid, но с няколко забележими промени. Предната част на концепцията се отказва от Skoda Tech-Deck Face, нов корпоративен облик на автомобилите на марката, и приема нещо уникално. Продължение