Столична община представи План за изграждане на 9 многоетажни паркинга чрез публично-частно партньорство
Столична община представи план за изграждане на първите девет многоетажни квартални паркинга в София, които ще бъдат реализирани чрез публично-частно партньорство. Проектът
е първият конкретен, подготвен за реализация етап от по-широката реформа на паркирането в града и предвижда осигуряването на над 2 000 нови паркоместа в райони с най-сериозен недостиг. Паркингите са разпределени в седем района на града: район „Овча купел“ с три паркинга и общо около 712 паркоместа, район „Илинден“ с един паркинг с капацитет 394 места, район „Сердика“ с един паркинг с около 290 места, район „Младост“ с един паркинг с приблизително 245 места, район „Подуяне“ с един паркинг с около 230 места, район „Надежда“ с един паркинг с приблизително 113 места, както и район „Красно село“ с един по-малък паркинг с около 70 места.
15.12.2025 13:27, БТА
“Днес представяме първата от много стъпки в посока създаване на места за паркиране за гражданите на София. За нас беше важно този процес да не се случва като поредица от хаотични инициативи – един паркинг тук, един паркинг там, а като систематичен подход, който да ни позволи в следващите години да реализираме повече паркинги по устойчив модел”, заяви столичният кмет Терзиев.
Представените имоти са общинска собственост и са преминали пълна техническа и устройствена оценка, която позволява реализация на проектите в рамките на 12 до 18 месеца. Планът е резултат от мащабен анализ на 269 потенциални общински терена в различни части на София, извършен с цел да бъдат идентифицирани обекти с реален потенциал за бързо и ефективно изграждане на многоетажни паркинги.
Новият T-Roc получава най-висока оценка от пет звезди в тестовете на Euro NCAP
Всеобхватната концепция за безопасност с множество стандартни асистиращи системи осигурява отлична оценка
Резултатите от Euro NCAP от 2025 г. потвърждават високите стандарти за безопасност на Volkswagen във всички автомобилни сегменти
С новия T-Roc, друг модел на Volkswagen постигна максималната оценка от пет звезди в тестовете на Euro NCAP. Изключителният общ резултат е доказателство за цялостната
концепцияза безопасност на компактния SUV, която отговаря на настоящата, особено взискателна тестова процедура. Следователно новият T-Roc е сред най-добрите автомобили в своя клас. Euro NCAP (Европейската програма за оценка на нови автомобили) обяви последните резултати от своите тестове за безопасност преди дни.
volkswagen-newsroom.com/en
Новият T-Roc постигна високи резултати в тестове, проведени от известния Европейски институт за защита на потребителите. Те включваха защита на възрастни пътници, защита на деца и защита на уязвимите участници в движението, както и защита на пешеходците. Освен това, екипът по тестове на Euro NCAP поставя голям акцент върху предотвратяването на произшествия. И в тази област компактният SUV – който е оборудван с множество стандартни асистиращи системи за водача и аварийно спиране дори в основната версия – получи добри оценки от тестовата комисия.
През май Volkswagen Tayron вече получи желаната петзвездна оценка. Освен това, повторните оценки на Euro NCAP за 2025 г. на Golf, ID.3 и ID.4 потвърждават, че тези модели на Volkswagen също продължават да постигат петзвездни нива благодарение на непрекъснатите подобрения. Всички награди за пореден път показват, че Volkswagen отговаря на твърдението си „безопасност за всички“: компанията внедрява високотехнологични системи за подпомагане не само в премиум моделите, но и особено в моделите си с голям обем, като по този начин допълнително подобрява комфорта и безопасността на индивидуалната мобилност.
Стандартни асистиращи системи на новия T-Roc с един поглед: Продължение
ЕС под натиск от автомобилните производители, за преосмисляне забраната за коли с ДВГ от 2035 г.
ЕС се поддава на натиск от автомобилните производители, преосмисляйки забраната за автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.
Публикувано на 15.12.2025 г.
marketscreener.com
БРЮКСЕЛ/ЛОНДОН/СТОКХОЛМ, 15 декември (Reuters) – Очаква се Европейската комисия във вторник 15-и декември да отмени ефективната забрана на ЕС за продажба на новиавтомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., поддавайки се на силен натиск от Германия, Италия и европейските автомобилни производители, борещи се срещу китайските
и американските конкуренти.
Ходът, чиито подробности все още се уточняват от служители на ЕС преди представянето му, може да доведе до отлагане на ефективната забрана с пет години или смекчаване за неопределено време, съобщиха официални и индустриални източници.
Вероятната ревизия на закона от 2023 г., изискваща всички нови автомобили и микробуси, продавани в 27-членния блок от 2035 г., да бъдат без емисии на CO2, би била най-значителното отстъпление на Европейския съюз от неговите зелени политики през последните пет години.
„Европейската комисия ще представи ясно предложение за премахване на забраната за двигатели с вътрешно горене“, заяви в петък Манфред Вебер, ръководител на най-голямата група в Европейския парламент, Европейската народна партия. „Това беше сериозна грешка в индустриалната политика.“ Продължение
Концепцията Hipster на Dacia е минималистичен поглед върху електрическия автомобил
Създадена да бъде лека, компактна и използваема, концепцията се фокусира върху това, от което шофьорите действително се нуждаят, вместо върху технологии
или размер.
autoweek.com/news
Dacia представи концепцията Hipster, компактен електрически градски автомобил, който контрастира с общия пейзаж на по-големите, по-тежки и по-скъпи електрически превозни средства.
Компанията го нарича преосмисляне на това, което е „съществено“ в електрическата мобилност, превозно средство, проектирано около практичност и цена.
С дължина само три метра, концепцията Hipster е по-къса от Mini Cooper, но все пак побира четири места и багажник, който може да се разшири до почти 18 кубически фута. Тя е с 20% по-лека от съществуващия Spring EV на Dacia и е проектирана да използва по-малко материали и по-малко енергия за изграждане. Dacia казва, че този подход може да намали въглеродния отпечатък на автомобила наполовина в сравнение със сегашните електрически модели. Продължение
Отлагат забраната на ДВГ до 16 декември. новата цел. оригинална идея с малките електромобили
Брюксел приема предложението на шест европейски държави и България да бъде отложена забраната на двигателя с вътрешно горене в европарламента до 16
декември, съобщи Манфред Вебер, лидерът на групата на Европейската народна партия, на пресконференция в Хайделберг.
Според Вебер комисията вероятно ще отиде дори по-далеч и ще предложи изобщо да се отмени забраната, оставяйки място за много ефективни хибриди и за синтетични горива в бъдеще в допълнение към електромобилите с батерии.
Манфред Вебер съобщи, че Еврокомисията ще приеме предложението за 90% понижение на емисиите вместо 100%
Новата цел е 90% намаление на емисиите вместо 100%.
По automedia.investor.bg
По сега действащите нормативи през 2035 новите автомобили трябва да имат със 100% по-ниски парникови емисии, което на практика би сложило точка на бензиновите и дизеловите двигатели. Вебер обаче твърди, че Урсула фон дер Лайен и колегите й от ЕК са се съгласили с предложението на шестте държави (Италия, България, Словакия, Чехия, Полша и Унгария) вместо това да се въведе 90% намаление на емисиите. Целта за 100% ще отпадне дори от плановете за 2040 година. „Технологичната забрана за двигателя с вътрешно горене вече не е на масата. Всички двигатели, които в момента се произвеждат в Германия, ще продължат да се произвеждат и ще могат да се продават“, добави Вебер, макар че при цел за 90% намаляване на емисиите, това може да се окаже не напълно вярно. Продължение
Регистрациите на електрически превозни средства в Китай достигнаха нов рекорд през ноември
Китай отчете превозни средства с нова енергия в продажбите на електрически превозни средства с батерии и plug-in хибриди.
През ноември бяха продадени 1,823 милиона превозни средства с нова енергия, което е със 108 000 повече от октомври. Ръстът се дължи предимно на електрическите превозни средства с батерии.
Символично изображение Shangjie H5
cnevpost.com
11.12.2025 – 17:30
При преглед на данните от Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), както винаги, има няколко аспекта, които трябва да се вземат предвид. Първо, категорията
превозни средства с нова енергия (NEV) не включва само електрически автомобили с батерии; тя обхваща и plug-in хибриди и превозни средства с горивни клетки. Освен това, наскоро рекламираните електрически превозни средства с удължаване на пробега (EREV) се класифицират като plug-in хибриди, въпреки че не се прави допълнително разграничение между PHEV и EREV.
Общо 1,823 милиона превозни средства с нова енергия, отчетени от CAAM, се отнасят до продажби на едро, а не до продажби на дребно в Китай. Тази цифра представлява сбора от всички произведени в Китай превозни средства с алтернативно задвижване, включително постоянно нарастващия износ. Тенденцията за този показател остава постоянно положителна: на годишна база до ноември 2024 г. увеличението е 20,6%, а предишният рекорден месец октомври 2025 г. беше надминат с допълнителни 6,3%.
Износът вече се е превърнал в значителен фактор за тези цифри, тъй като все по-голям брой електрически превозни средства, произведени в Китай, се продават в чужбина след първоначални предизвикателства в продажбите. Продължение
Ще разреши ли Европейската комисия plug-in хибриди до 2040 г.?
Очаква се Европейската комисия да представи новия си „Автомобилен пакет“ следващата седмица. Според скорошен доклад, стратегията може да включва петгодишно удължаване на срока за нови регистрации на леки автомобили с двигатели с вътрешно горене за plug-in хибриди и превозни средства с удължаване на пробега – до 2040 г. вместо до 2035 г.
Изображение: BMW
bloomberg.com, 11.12.2025 – 14:15 ч.
ЕС Европейска комисия CO2
Дискусията се фокусира върху няколко ключови момента. Първо, от 2035 г. нататък новите автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в Европейския съюз ще отговарят на
условията за първа регистрация само ако са част от plug-in хибридно (PHEV) или удължаване на пробега (EREV) задвижване. Според източници на Bloomberg, конвенционалните превозни средства с ДВГ, както и меките или пълните хибриди с минимална електрическа поддръжка, са изключени от тези съображения. Друг критичен аспект е, че предложеното удължаване е ограничено само до пет години.
Докладът очертава и допълнителни условия. Както намекна еврокомисарят по транспорта Апостолос Цицикостас в началото на декември, тези превозни средства трябва да работят с „модерни биогорива“ или „електронни горива“. Остава обаче неясно как властите ще гарантират, че PHEV и EREV използват само тези горива, а не изкопаем бензин. Също толкова несигурна е наличността и цената на тези горива до 2035 г. Bloomberg съобщава и за друго изискване: производството на тези превозни средства трябва да използва зелена стомана. Не е ясно обаче какви количества от този материал ще бъдат достъпни за автомобилната индустрия след десетилетие или на каква цена.
Дори ако тези практически предизвикателства бъдат преодолени, е малко вероятно такива превозни средства да навлязат на пазара в неограничени количества. Делът на PHEV и EREV, разрешени за регистрация в ЕС след 2035 г., „все още трябва да бъде определен“, според доклада. Bloomberg отбелязва, че „ключовите технически подробности“ относно горивата все още се финализират и дискусиите в рамките на Комисията продължават. Предвид този междинен статус, по-нататъшни промени остават възможни – или дори вероятни. Продължение
Opel актуализира Astra Electric
На автомобилното изложение в Брюксел в началото на януари, Opel представи фейслифта на серията Astra, включително Astra Sports Tourer. Astra Electric получава няколко визуални актуализации, леко увеличен пробег и допълнителни функции.
Фейслифт на Opel Astra
Изображение: Opel
stellantis.com, 11.12.2025 – 13:30
Opel Astra Electric EMP2
Компактните модели автомобили от Stellantis Group, базирани на платформата EMP2, са достигнали средата на своя продуктов цикъл и сега е в ход вълна от фейслифтинг. В края на
август, например, Peugeot представи актуализирания 308, който не само се отличава с напълно преработена предна част с най-новия стил на марката, но и в електрическата си версия с малко по-голяма батерия за удължен пробег и функция Vehicle-to-Load.
Сега е ред на Opel Astra. Преди премиерата си на автомобилното изложение в Брюксел в началото на януари, Opel разкри актуализациите в средата на цикъла за своята компактна моделна гама. Промените в задната част са минимални, но новата предна част е далеч по-впечатляваща. Въпреки че актуализациите не са толкова мащабни, колкото тези за Peugeot E-308, те са забележими веднага: логото на Opel отпред вече е осветено, а допълнителни LED светлини, вдъхновени от Grandland, са интегрирани в черния дизайнерски елемент, известен като „Vizor“. Въздухозаборниците също са преработени, като тяхната изпъкналост варира в зависимост от боята. Освен това, LED фаровете са подобрени, за да включват матрично осветление с 25 000 пиксела от всяка страна, което позволява още по-прецизно осветяване на околността.
В съответствие с E-308, актуализациите на задвижването за Astra Electric са следните: благодарение на подобрената клетъчна химия, енергийният капацитет на високоволтовата батерия е увеличен от 54 на 58 kWh, което позволява пробег по WLTP до 454 километра – с 34 километра повече от преди. По-голяма батерия, като например опцията от 75 kWh, остава недостъпна, тъй като плоските модели, базирани на платформата EMP2, нямат достатъчно място в долната част на каросерията. 115-киловатовият електродвигател на предния мост остава непроменен, което не е недостатък: тестовите шофирания показаха, че този задвижващ агрегат е високоефективен. Продължение
„На загасналия вулкан Тейде е ветровито“…
От бъдещия ми сборник с пътеписи….“С български маратонки, автомобили, боинги и Minolta на три континента“…
..Това място, за което разказвам, излиза скъпо за българин, който е решил да дойде за собствена сметка на туризъм или за почивка. Въпреки това има и сънародници, които са успели да го видят и да прекарат тук незабравимо време.
Когато преди години ми се удаде да посетя Гран Канария, не подозирах, че ще попадна на такава екзотика. Особено интересни за мене бяха столицата Тенерифе и замрелият вулкан Тейде.
Канарските острови до днес са символ на престиж при почивка и необичайна природа. Те са група от острови – територия на Испания, разположена почти на Екватора и по-близо до Африка, отколкото до Европа.
Тези царствени острови са на 5 часа и 10 минути път със самолет от Виена. Предстоеше ни да напуснем въздушното пространство на Стария континент, за да отидем далеч…
Ние, група журналисти, бяхме поканени на пробно кормуване от най-големия американския автомобилен гигант по онова време – General Motors, и европейския му филиал – Opel, за да караме трицилиндрова Corsa – двигателят преди това пробван при минивановете на Daewoo.
Благодарение на момичетата от чудесния екипаж на самолета – собственост на KLM, прекарахме приятно дълги часове във въздуха, които за нас минаха твърде бързо и в комфортна обстановка. Нашият „Боинг 727” беше трансформиран в луксозен лайнер за дълго пътуване с по-малко от пътническия капацитет, големи кожени кресла и дивани в синьо, за да не се усещат разстоянията – самолетът беше специален, нает от домакините ни. Красивите фирмено облечени стюардеси в сини униформи с бели кърпи на врата, не ни оставяха да скучаем, като ни поднасяха непрекъснато кетъринг от избрана испанска кухня и напитки.
Бяхме група от около 12 колеги от най-големите автомобилни издания на Руската федерация и бившите съветски републики, румънец и аз. Тогава още нямаше война в Европа. Седяхме на последната седалка с издател на голям вестник в една от бившите републики –и разговаряхме на …английски. Красивата стюардеса започна да поднася кетъринг, бяло вино и черен хайвер. Продължение
Китай заявява, че преговорите с ЕС относно плана за минимална цена на електрическите превозни средства са възобновени
ПЕКИН, 11 декември (Reuters) – Министерството на търговията на Китай заяви в четвъртък, че преговорите с Европейския съюз относно плана за минимална цена за произведените в Китай електрически превозни средства са възобновени и ще продължат през следващата седмица, като същевременно призова блока да не преговаря самостоятелно с производителите.
27-членният блок одобри мита до 45,3% през октомври 2024 г., след като Европейската комисия започна разследване дали китайските производители на електрически превозни средства
се възползват от несправедливи субсидии, които биха могли да доведат до пренасищане с доставки в Европа.
Китай настоява, че неговите производители са просто по-конкурентоспособни от европейските си колеги, а Пекин настоява Брюксел да приеме план за минимална цена вместо мита. Анализатори казват, че ЕС е жизненоважен пазар за китайските автомобилни производители, които са изправени пред свиващи се маржове у дома поради ценови войни и дефлация.
„Китай приветства подновения ангажимент на ЕС за рестартиране на преговорите за ценови гаранции и оценява завръщането му към пътя на разрешаване на различията чрез диалог“, каза Хе Ядун, говорител на Министерството на търговията, на редовна пресконференция.
Той каза, че това се е случило през последните дни и ще продължи и през следващата седмица, без да дава повече подробности. Продължение








