Архив

ЕС и САЩ се споразумяват за 15% базова митническа тарифа – включително за електромобили

ЕС и САЩ постигнаха споразумение в дългогодишния си митен спор. И двете страни се споразумяха за базова митническа тарифа от 15% за повечето стоки, внасяни от ЕС в Съединените щати. Макар че това бележи подобрение спрямо настоящата ситуация, то не е достатъчно облекчението, на което мнозина се надяваха.

ec.europa.eu, spiegel.de (реакции; на немски)

28.07.2025 – 09:30

Според председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, 15-процентната ставка се прилага и за превозни средства. От април автомобилите, внасяни от ЕС в САЩ, 15512518515205430360подлежат на фиксирана 25% допълнителна такса – независимо от задвижването. Тези автомобилни мита вече са оставили своя отпечатък върху полугодишните данни на Volkswagen Group. Въпреки че производителят на автомобили произвежда определени модели локално в САЩ, значителен дял от превозните средства от всички марки на Групата се доставят от Европа – и следователно остават засегнати от новата митническа тарифа, въпреки намалението ѝ.

„Днешната сделка създава сигурност в несигурни времена. Тя осигурява стабилност и предвидимост за гражданите и бизнеса от двете страни на Атлантика“, каза фон дер Лайен в изявление на Комисията. „Това е сделка между двете най-големи икономики в света. Търгуваме на стойност 1,7 трилиона щатски долара годишно. Заедно сме пазар от 800 милиона души. И ние сме близо 44% от световния БВП.“

Въпреки че сделката включва изключения за определени сектори – като аерокосмическата индустрия и „критичните суровини“ – автомобилите и полупроводниците попадат в обхвата на 15-процентната базова митническа тарифа. Германската автомобилна индустрия, по-специално Федерацията на германските индустрии (BDI), критикува споразумението като „недостатъчен компромис“, предупреждавайки за „вреден сигнал за дълбоко интегрираните икономики от двете страни на Атлантика“.

Европейската асоциация на производителите на автомобили, или ACEA, определи споразумението като „важна стъпка към облекчаване на интензивната несигурност около трансатлантическите търговски отношения“, но изчака да види как ще се развие споразумението, тъй като „много елементи от споразумението все още трябва да бъдат изяснени“. В него бяха призовани ЕС и САЩ да „се съсредоточат върху намаляването на пречките пред жизненоважната трансатлантическа търговия с автомобили“. Защото към днешна дата „САЩ ще запазят по-високите тарифи за автомобили и автомобилни части и това ще продължи да има отрицателно въздействие не само върху индустрията в ЕС, но и в САЩ“.

(Вече малко по-ниските) тарифи не са единственото предизвикателство, пред което са изправени германските производители на оригинално оборудване (OEM), когато става въпрос за продажба на електрически превозни средства в САЩ. Изтичащият федерален данъчен кредит в САЩ вероятно ще доведе до рекордни продажби през третото тримесечие, но освен това пазарните перспективи остават неясни. Различни стимули за обществена зарядна инфраструктура също са застрашени или вече са били премахнати. Продължение

Skoda на VW отчита 12% ръст на печалбата си през първото полугодие

Продажбите на електрически автомобили нарастват

ПРАГА (Reuters) – Skoda Auto, подразделение на Volkswagen, увеличи дела на електрическите превозни средства в продажбите си през първата половина на годината и отчете близо skod12% ръст на оперативната печалба до 1,3 милиарда евро (1,52 милиарда долара), съобщи компанията в понеделник.

Приходите на чешкия автомобилен производител за първите шест месеца са се увеличили с близо 12% на годишна база до 15,1 милиарда евро.

Доставките са се увеличили с 14% до 509 400 автомобила през периода. Около 23% от тези доставки са били или изцяло електрически, или plug-in хибридни модели, в сравнение с 9,4% през първата половина на миналата година, съобщи компанията.

Главният изпълнителен директор Клаус Целмер заяви, че клиентите са направили над 120 000 поръчки за изцяло електрическите модели Enyaq и Elroq на Skoda до края на юни, което подчертава напредъка в стратегията за електрификация.

Европейските автомобилни производители са отчели загуби за милиарди евро и са издали предупреждения за печалба, тъй като се борят да се справят с конкуренцията от Китай, вносните мита на САЩ и регулациите на ЕС, насочени към ускоряване на прехода към електрически превозни средства.

„Продажбите спрямо общото пазарно представяне се справят добре“, каза Целмер пред журналисти във видеоконференция.

Въпреки че общите продажби на автомобили в Европа са спаднали тази година, продажбите на електрически превозни средства – приоритетен сегмент за компании като Skoda Auto – се увеличават. Продължение

Jeep® Avenger премина границата от 200 000 поръчки и разширява гамата с модела 4xe

С над 200 000 направени поръчки в рамките на две години от лансирането си, Jeep® Avenger се утвърди като стратегически успех за марката и се наложи като ключов играч в B-SUV сегмента в Европа, заемайки водещо място в топ 10 на най-продаваните B-SUV модели в региона.

Първият електрически SUV на марката Jeep, проектиран и разработен, за да отговори на нуждите на европейския пазар, продължава да печели нови клиенти благодарение на своята джипппгъвкавост, съвременното си излъчване и офроуд духа, който го прави уникален.

Представен през 2022 г. и лансиран през 2023 г., Jeep Avenger отбеляза повратна точка в стратегията за електрификация на марката. Моделът бързо набра популярност на международните пазари, като гамата беше разширена с бензинови и хибридни версии, което направи предложенията на Jeep още по-привлекателни и достъпни.

Днес, с добавянето на версия 4х4, включително ексклузивното издание The North Face, лимитирано в серия от 4806 бройки и създадено в сътрудничество с The North Face – Jeep добавя още един стратегически актив към стила, представянето и приключенския дух на Avenger. Версията се отличава с уникален дизайн, вдъхновен от планинска топография, устойчиви материали и технически характеристики, създадени за справяне с най-предизвикателните терени. Това предоставя на водачите още по-голяма свобода на избор – качество, което продължава да поддържа лидерската позиция на Avenger в неговата категория.

„Постигането на 200 000 поръчки е директен резултат от нашата стратегия – пълна и адаптивна гама от задвижвания, емблематичен дизайн, въздействаща комуникация и продуктови характеристики, напълно съобразени с ДНК-то на Jeep. За по-малко от година Jeep Avenger удвои обема на поръчките си. С ръст от 16% при BEV (напълно електрически) и 50% при хибридните поръчки, електрифицираните модели вече представляват впечатляващите 66% от предпочитанията – доказателство за нарастващото търсене на устойчиви и иновативни решения“, заяви Фабио Катоне, ръководител на марката Jeep за разширена Европа. Продължение

Porsche става бедният роднина на бляскавата Skoda

Светът на автомобилите е обърнат с главата надолу, когато една марка за масовия пазар печели повече пари от тази, която продава луксозни спортни автомобили

Bloomberg

Индикатор е, че автомобилната индустрия преживява масивни катаклизми, когато марка, известна с практични и достъпни автомобили, печели много повече пари от тази, която шкодилакпродава едни от най-скъпите автомобили в света.

Последният отчет за приходите на Volkswagen AG показва, че масовата им марка Skoda продължава да впечатлява, докато мажоритарно притежаваният и отделен бизнес със спортни автомобили на Porsche AG едва успява да реализира печалба.

Оперативната печалба на Skoda за второто тримесечие от 739 милиона евро е най-високата в историята на чешката компания и се равнява на колосалните 9,5% оперативна възвръщаемост на продажбите – нива, с които един премиум автомобилен производител би се гордял.

За разлика от това, Porsche реализира нелепите 154 милиона евро оперативна печалба. Тя се равнява на марж от 1,9% и представлява огромно влошаване в сравнение с маржа от 17,8%, отчетен година по-рано. Porsche ще публикува по-подробни данни по-късно.

Обикновено автомобилните производители, които продават скъпи автомобили, се гордеят с много по-високи маржове на печалба (благодарение на своите ултрабогати и лоялни клиенти, Ferrari NV остава в отделна класа). Но сега сме в автомобилен свят, където комбинация от американски мита и засилваща се китайска конкуренция смириха световни гиганти като Porsche, докато марки с по-регионален фокус като Skoda са по-спокойни.

Porsche предупреди служителите си да се подготвят за по-нататъшни съкращения на разходите и призна, че бизнес моделът им „вече не работи в сегашния си вид“ на фона на спадащите продажби в Китай, недобре преценената стратегия за електрически превозни средства и нарастващите разходи за американските мита. Продължение

Leapmotor пуска електрически седан B01 от 10 700 евро в Китай

Leapmotor официално пусна на пазара своя електрически седан B01 в Китай, на начална цена от 10 700 евро. Моделът предлага пробег до 650 км, варианти, оборудвани с LiDAR, бързо зареждане и множество опции за задвижване, насочени към високи обеми на продажби.

cnevpost.com, carnewschina.com

Новата начална цена от 89 800 юана (RMB) бележи намаление с 15,12% от началната цена преди продажбата, обявена в края на юни. B01 навлиза в конкурентния сегмент на Leapmotorсредноразмерните електрически седани в Китай като втори модел от серията B на Leapmotor, след SUV B10, пуснат по-рано тази година.

B01 се предлага в шест варианта на цени между 89 800 и 119 800 юана (RMB). Предварителните продажби на автомобила започнаха в края на юни, с базова цена от 105 800 юана (приблизително 12 600 евро). Това направи електрическия седан малко по-евтин от конкурента му, Xpeng Mona M03. Leapmotor обаче вече значително намали цената за редовното стартиране на продажбите: автомобилът вече се предлага от 89 800 юана (10 700 евро), което е с почти 2000 евро по-евтино. Това обаче е вариант с пробег от само 430 километра с CLTC, който дори не беше наличен в предварителната продажба. На този етап се предлагаха само версии с пробег от 550 и 650 километра с CLTC.

Моделът от базово ниво се нарича „430 Comfort Edition“ в съответствие с пробега си и струва гореспоменатите 89 800 юана. Той има мощност на двигателя от 100 кВт, батерия LFP с капацитет 43,9 кВтч, максимална скорост от 150 км в час и ускорява от нула до 100 км в час за 9,4 секунди.

Три варианта предлагат пробег от 550 километра с капацитет на батериите от 56,2 кВтч, докато двата варианта от най-висок клас осигуряват пробег CLTC от 650 километра с батерия от 67,1 кВтч. Всички варианти са оборудвани с батерии от литиево-железен фосфат (LFP). Продължение

Opel Mokka GSE: 207 кВт спортна версия на електрическия кросоувър

Четири години след пускането на пазара на второто поколение Mokka и около година след представянето на фейслифта му, Opel разкри спортната версия на кросоувъра. Всички модели, носещи емблемата GSE, вече ще бъдат изцяло електрически.

Изображение: Opel

electrive.com, 23.07.2025 

Емблемата GSE има дълга традиция в Рюселсхайм, украсявайки спортните модели на Opel от 70-те години на миналия век. Докато някога е означавала „Grand Sport Injection“, от plug-in хибрида Astra GSE, тя означава „Grand Sport Electric“. Със следващото поколение модели GSE, Opel отива по-далеч, като преминава изцяло към електрически задвижвания в спортен опел електрикспортните си варианти. Mokka GSE бележи началото на тази промяна.

Моделът следва стъпките на своите близки братя и сестри Stellantis, Alfa Romeo Junior Veloce и Abarth 600e. Въпреки че и двата италиански модела са спортни кросоувъри, Peugeot използва същата технология за наскоро представения си e-208 GTI, класически електрически компактен спортен автомобил с електрическо задвижване. Lancia предприе подобен подход с Ypsilon HF. Тези мощни малки автомобили Stellantis споделят платформата, задвижването и технологията на батериите e-CMP.

На предния мост е разположен синхронен двигател с постоянен магнит, осигуряващ 207 кВт и 345 Нм въртящ момент. Пълната мощност е налична само в режим Sport, най-динамичният от трите режима. Opel все още не е публикувал точни данни за теглото, но казва, че новият Mokka GSE ще тежи под 1,6 тона, което го прави с няколко килограма по-лек от стандартния Mokka Electric – както се очаква от спортна версия. Продължение

Citroën C3 Aircross получава по-голяма батерия за по-дълъг пробег

След Opel Frontera, Citroën представи версия с по-голяма батерия към тясно свързаната гама C3 Aircross, предлагаща приблизително 100 километра допълнителен пробег. В Германия новата батерия струва малко под 2000 евро допълнително.

stellantis.com (на немски), 22.07.2025 – 09:41 ч.

Citroën нарича новия вариант ë-C3 Aircross Extended-Range – леко изненадващ избор, тъй като електрическата версия на по-големия C5 Aircross се появи в продажба в 3011560589164366046Германияминалата седмица като C5 Aircross Electric, а не като ë-C5 Aircross. За по-малкия C3 Aircross марката запазва съществуващото обозначение на модела с предходното „ë“.

Според Citroën, ë-C3 Aircross Extended-Range разполага с батерия с капацитет 50 кВтч, което позволява пробег по WLTP до 400 километра. На пръв поглед това може да изглежда неочаквано, тъй като сестринската марка Opel посочва батерия с капацитет 54 кВтч  за Frontera Electric Extended Range. Opel обаче вероятно съобщава брутната стойност, докато Citroën посочва използваемия нетен капацитет, тъй като данните за пробега им са почти идентични. Батерията с капацитет 54 кВтч вероятно е LFP пакетът, предлаган за първи път в обновения Citroën ë-Berlingo.

Задвижващият агрегат остава непроменен, като осигурява 83 кВт, както в стандартната гама на ë-C3 Aircross. Това позволява максимална скорост от 143 км/ч, с максимален капацитет на теглене от скромните 550 килограма. Няма промени по каросерията, което означава, че ë-C3 Aircross Extended-Range предлага същата практичност, както преди. Продължение

Uber обединява сили с Nuro и Lucid за роботакси

Lucid, Nuro и Uber обявиха глобална премиум програма за роботизирани таксита от следващо поколение, разработена ексклузивно за платформата за споделено пътуване на Uber. Uber инвестира няколкостотин милиона в Nuro и Lucid. Новата услуга за роботизирани таксита е планирана да стартира в голям град в САЩ в края на следващата година.

Изображение: Lucid Motors

lucidmotors.com, uber.com, reuters.com

Uber планира да оборудва 20 000 или повече превозни средства Lucid с Nuro Driver в рамките на шест години. Партньорите казват, че тяхната платформа комбинира софтуерно Lucid-Group-Uber-Nuro-Robotaxiдефинираната архитектура на превозните средства на Lucid Gravity с мащабируемостта и производителността на системата за автономност Driver Level 4 на Nuro. Излишно е да се казва, че технологията ще използва обширните международни мрежи и клиентска база на Uber. Превозните средства ще бъдат собственост или управлявани от Uber или нейните партньори от трети страни и ще бъдат достъпни за пътниците само чрез платформата Uber.

Хардуерът на роботизираните таксита ще бъде интегриран в Lucid Gravity на поточната линия на Lucid. След това електрическите автомобили ще имат инсталиран софтуер на Nuro, когато превозното средство бъде пуснато в експлоатация от Uber.

„Вярваме, че това партньорство ще демонстрира какво е възможно, когато доказаната AV технология се срещне с реалния мащаб“, каза Джиаджун Джу, съосновател и главен изпълнителен директор на Nuro. „Nuro е прекарала близо десетилетие в изграждането на система за автономно управление, базирана на изкуствен интелект, която е безопасна, мащабируема и независима от превозни средства, доказана чрез пет години внедряване без шофьор в множество градове и щати в САЩ.

Uber планира да инвестира няколкостотин милиона щатски долара както в Nuro, така и в Lucid. Според Reuters, позовавайки се на документ на Комисията по ценни книжа и борси на САЩ, 300 милиона долара ще отидат за Lucid. Uber казва, че „по-дългият прогнозен пробег от 450 мили (727 км) на Lucid Gravity според EPA означава по-рядко прекъсване за зареждане, минимизиране на разходите и максимизиране на наличността на превозните средства.“ Продължение

Citroën C5 Aircross: Поръчките за новия средноразмерен SUV вече са отворени

Citroën отвори поръчки за C5 Aircross, новият средноразмерен SUV, представен през последните месеци.

Напълно рестайлингиран, той предлага увеличено пространство на борда и багажно пространство: дълъг е 465 см, с 15 см по-дълъг от модела, който заменя, с междуосие от 278 см (+5 ситроенсм) и обем на багажника от 479 литра, измерено от тестовия център. Предлагат се три нива на оборудване, като цените – в промоция – започват от 29 900 евро за меката хибридна версия със 145 к.с.

Гама двигатели. Citroën C5 Aircross се предлага с мек хибриден двигател със 107 кВт (145 к.с.), съчетан с шестстепенна автоматична трансмисия: ускорение от 0 до 100 км/ч за 11,2 секунди и максимална скорост от 201 км/ч. Предлагат се две електрически версии: първата, която вече е в ценовата листа, е версията с 210 к.с. и батерия от 73 kWh, за пробег от 520 км по WLTP цикъл. Ускорява от място до 100 км/ч за 8,9 секунди и достига максимална скорост от 170 км/ч. През следващите месеци към гамата ще бъде добавена и версията Long Range, включваща двигател с мощност 230 к.с. и батерия от 97 кВтч, за заявен пробег от 680 км. По-късно ще се предлага и plug-in хибридна версия, включваща 1.6-литров 4-цилиндров двигател, съчетан с електрически мотор. Този модел осигурява системна мощност от 143 кВт (195 к.с.), способна на ускорение от 0 до 100 км/ч за 8.3 секунди и максимална скорост от 220 км/ч. Продължение

Новият Opel Frontera Electric: С още 100 км повече пробег

    Свобода на движение: новият Opel Frontera Electric ще изминава до 408 км с едно зареждане (WLTP), благодарение на нова батерия с капацитет 54 кВч 1

    Добър избор: клиентите могат да избират между две електрически и две хибридни версии на модела

    Атрактивни цени: Frontera Electric с цена от 52 885 лв. с ДДС

    Electric All In: Opel улеснява преминаването към електрическа мобилност с включени допълнителни услуги

  • Комбинирани стойности за Opel Frontera Electric ‘Extended Range’ с 83 кВ (113 к.с.) и батерия 54 кВч според WLTP: разход на енергия 15,8–16,5 кВч/100 км, емисии на CO₂ 0 г/км; CO₂ етикет: A
  • Комбинирани стойности за Opel Frontera Electric с 83 кВ (113 к.с.) и батерия 44 кВч според WLTP²: разход на енергия 18,2–18,5 кВч/100 км, емисии на CO₂ 0 г/км; CO₂ етикет: A
  • Комбинирани стойности за Opel Frontera Hybrid със системна мощност 107 кВ (145 к.с.) според WLTP²: разход на гориво 5,2–5,3 л/100 км, емисии на CO₂ 118–120 г/км; CO₂ етикет: D
  • Комбинирани стойности за Opel Frontera Hybrid със системна мощност 81 кВ (110 к.с.) според WLTP²: разход на гориво 5,2–5,3 л/100 км, емисии на CO₂ 119–120 г/км; CO₂ етикет: D

Рюселсхайм. Новият Opel Frontera става още по-привлекателен. Моделът ще се предлага и във вариант с увеличен пробег, с по-голяма батерия от 54 кВч, което ще гарантира до 408 1км пробег (WLTP), което е с около 100 км повече спрямо досегашната версия. Новият Frontera Electric с увеличен пробег ще е наличен в ниво на оборудване Edition.

„Ако търсите практичен и просторен изцяло електрически SUV за всекидневна употреба, Opel Frontera Electric е правилният избор. Обещахме електрически вариант с по-дълъг пробег – и вече го предлагаме“, заяви Патрик Дингер, ръководител на Opel Германия.

Достъпен електромобил с до 408 км пробег

Новият Frontera Electric съчетава отличителен дизайн, функционалност и много пространство. Всичко това на отлична цена.  Наред с двата хибридни варианта и Frontera Electric с 44 кВч батерия (до 305 км пробег), сега се предлага и новата версия с по-голям пробег. Увеличеният капацитет и по-ниското енергийно потребление позволяват изминаване на до 408 км без локални емисии. При нужда от презареждане, батерията може да бъде заредена от 20 до 80% за около 30 минути на бърза зарядна станция (100 кВ).

Клиентите могат да избират между две нива на оборудване – Edition и GS, както и между два хибрида и два изцяло електрически варианта. Продължение