Stellantis достави над 1 651 000 автомобила в ЕС30 от началото на годината
- С над 1 651 000 регистрации и 16,7% пазарен дял от началото на годината, Stellantis затвърждава второто си място на пазара на леки автомобили в ЕС30.
- През август компанията отчита ръст от 4,9 процентни пункта в сегмента на хибридните автомобили (PHEV и HEV) спрямо същия месец на 2024 г. За първите осем месеца на 2025 г. Stellantis оглавява сегмента с 15,6% дял (+4,1 п.п.).
- При хибридните електрически превозни средства (HEV) Stellantis е пазарен лидер както през август, така и от началото на годината, с дял над 18%. Най-голям ръст бележи Peugeot, изкачвайки се със 7 позиции спрямо 2025 г.
- Бизнес подразделението Stellantis Pro One също е №1 на пазара на лекотоварни автомобили (LCV) както през август, така и от началото на годината – с 29,5% дял, въпреки цялостния спад от 10% в сегмента. Stellantis Pro One е и европейски лидер при електрическите лекотоварни превозни средства (BEV LCV), заемайки първо място в 7 от държавите в G10.
- Във Франция Stellantis е лидер през август и от началото на годината с 29,5% дял, оглавявайки всички сегменти – леки автомобили, LCV и BEV. В Топ 5 на най-продаваните леки коли са моделите: Peugeot 208 (№2), Citroën C3 (№4) и Peugeot 2008 (№5), а при BEV в челната петица се класират Citroën ë-C3 (№2) и Peugeot e-208 (№5). Alfa Romeo отчита 55% ръст в премиум сегмента.
- В Италия Stellantis също е №1 с 29,8% пазарен дял. FIAT остава най-продаваната марка, като Panda Hybrid е най-търсеният модел. Jeep® Avenger е най-продаваният SUV през август и от началото на годината, а FIAT Grande Panda оглавява B-BEV сегмента през август.
- В Португалия компанията е лидер във всички сегменти, като продажбите на електрически превозни средства бележат 29% ръст през август.
- В Испания Stellantis води при леките и лекотоварните електромобили, а Peugeot и Opel продължават стабилния си ръст на цялостния пазар.
- В Германия и в Обединеното кралство Opel/Vauxhall Corsa е №1 в сегмента B-Hatch както през август, така и от началото на годината. Във Великобритания Stellantis Pro One оглавява пазара на малките ванове – Vauxhall Combo е най-продаван през август, а Citroën Berlingo е най-търсеният модел за осеммесечието.
- В Австрия Stellantis Pro One е лидер на LCV пазара с 28,9% дял през август, а общите продажби на компанията бележат 40% ръст на годишна база.
Stellantis затвърждава стабилните си позиции на европейския автомобилен пазар, приключвайки първите осем месеца на 2025 г. с над 1,65 млн. доставени автомобили. Компанията укрепва лидерството си във Франция и Италия и продължава да доминира в стратегическия хибриден сегмент.
„Надхвърлянето на 1,65 млн. регистрации до края на август е много позитивен сигнал“ – коментира Лука Наполитано, директор „Търговски операции“ в Stallantis. – „Особено сме доволни от силното си представяне при лекотоварните превозни средства, където традиционно сме лидер. Отличават се и резултатите ни в сегмента на хибридните автомобили, който има стратегическо значение за компанията. Продължаваме да растем и благодарение на модели като Citroën C3, FIAT Grande Panda и Opel Frontera, които получават пазарното признание, което заслужават.“ Продължение
DS Automobiles влиза на CodeFashion Runway AW 25/26 – Haute Couture на четири колела
От 24 до 27 септември София отново ще се превърне в модна столица, благодарение на едно от най-значимите събития в българския моден календар – CodeFashion Runway. Сред блясъка на прожектори, изискани колекции и световни модни имена, своята елегантна сцена ще намери и DS Automobiles – брандът, който превръща автомобилите в произведения на изкуството.
Автомобилите като модни икони
Специален акцент на CodeFashion Runway ще бъде предпремиерата на новото бижу на DS. Автомобил, който ще дебютира под светлините на прожекторите на подиума на CodeFashion Runway на 25 септември. Той обещава да възбуди усета към естетиката и да вдъхнови ценителите на модата и изкуството.
Гостите ще могат също да се докоснат до изключителния DS 7 – олицетворение на френския лукс и съвременния градски стил. Те ще имат възможност да го разгледат отблизо, а представителите на марката ще бъдат на разположение, за да разкажат историята, която носи SUV модела. А вдъхновените от френската изтънченост ще имат възможност да се запишат за тест драйв – едно незабравимо преживяване в света на DS.
DS ще се впише в атмосферата на подиума като истински модни икони – създадена да впечатляват, да изненадва и да вдъхновява.
DS и модата – вдъхновение без граници
Още от създаването си DS Automobiles е свързан с haute couture културата. Във всеки детайл на интериора личи вдъхновението от френското занаятчийство – от финия кожен шев, вдъхновен от каишките на часовници, до декоративните мотиви „Clous de Paris“ и изисканите дизайнерски линии. Именно затова присъствието на DS на CodeFashion Runway е естествено продължение на философията на марката: автомобилът не е просто средство за придвижване, а израз на стил, вкус и индивидуалност. Продължение
25 години Opel Vivaro: Универсалният лекотоварен автомобил празнува юбилей
IAA Commercial Vehicles 2000: Opel представя изцяло нова серия ванове
Визионерски концепции: Vivaro Concept V, Vivaro VPC и Vivaro e-Concept
Дълготраен успех: Vivaro е избран за „Международен ван на годината“ през 2002 и 2021 г.
От 2024: Vivaro и Vivaro Electric с дизайн и технологии от леките автомобили
Рюселсхайм. Като многофункционален бизнес партньор за осъществяване на доставки или превозвач за най-различни нужди Opel Vivaro е истински универсален модел за професионалисти и корпоративни клиенти вече 25 години. На автосалона за търговски превозни средства IAA през 2000 г. Opel представи изцяло нов ван, полагайки основите на дълготраен успех, който вече продължава трето десетилетие. След премиерата си Vivaro бързо се превърна в ключов модел в гамата на марката при лекотоварните автомобили. Този „бизнес партньор“ и ежедневен помощник е предпочитан от клиентите и високо ценен от експертите. Сред многото отличия той два пъти е удостояван със званието „Международен ван на годината“. Освен това Opel представя редица новаторски концепции във Vivaro, които предвиждат бъдещи технологии – най-значимата сред тях е изцяло електрическият Vivaro e-Concept от 2010 г.
През 2020 г. Opel Vivaro започва да се предлага и във версия с напълно електрическо задвижване. А от началото на 2024 г. на пазара е най-новото поколение Vivaro – с иновативни технологии, комфорт и дизайн, сравними с тези на леките автомобили. Актуалният модел Vivaro носи характерната предна маска Opel Vizor. Клиентите могат да разчитат на традиционните качества на Vivaro: просторен и функционален интериор, отлични възможности за превоз на товари и множество варианти за почти всяко предназначение – включително като ван за превоз на хора или шатъл за хора с ограничена подвижност.
Началото на лекотоварния бизнес на Opel: от Arena до първото поколение Vivaro
Първото поколение Vivaro произлиза от проект създаден в края на 1996 г. Opel цели да разработи атрактивни ванове и да разшири портфолиото си с лекотоварни автомобили (LCV) с допустима максимална маса до 3,5 тона.
Opel Arena – непосредственият предшественик на Vivaro – дебютира през 1997 г., а две години по-късно се появява и първият Opel Movano. На IAA Commercial Vehicles през 2000 г. производителят показва прототип на изцяло нов ван – напълно преработения Opel Vivaro. Продължение
Колекцията коли на Даниел Крейг – изискан вкус преди и след Джеймс Бонд
Колекцията коли на Даниел Крейг със сигурност е нещо, върху което той е работил, преди да приеме ролята на 007. Крейг бързо се превърна в един от най-добрите актьори на Джеймс Бонд, изпълнявали някога ролята. Това е огромна похвала, като се има предвид, че Шон Конъри, Роджър Мур и дори Пиърс Броснан са олицетворявали ролята.
Неговата сурова физичност и самоопределящият се подход към геро със сигурност промениха франчайза. Той внесе усещане за реалност в ролята, особено с първата си част от поредицата – „Casino Royale“, където той почти умира от отравяне по време на мач с карти, а след това е пребит до смърт и трябва да се възстанови в болница.
Филмите за Джеймс Бонд винаги сякаш започват с екшън сцена, която се противопоставя на законите на реалността. В „Casino“ Даниел Крейг влага по-реалистичната си физичност в ролята, докато залавя терориста след наказваща сцена на преследване. Тези бойни сцени са се отразили негативно на героя, причинявайки наранявания на коленете, ребрата, лицето и други. Въпреки това, издръжливият актьор е поел всеки удар с грация и решителност, които биха направили истински Джеймс Бонд горд.
Ford Mondeo
Колекцията автомобили на Даниел Крейг включва едни от най-добрите модели, които можете да си представите. Първата кола е вероятно най-малко лъскавата от всички, но все пак е мощна. Ford Mondeo е лесен за управление икономичен автомобил, който има както електрически, така и бензинови компоненти, за да ви отведе от точка А до точка Б със стил. Стилът на автомобила го прави да изглежда много като висок клас автомобил, без да е прекалено скъп. Цените варират от 30 000 до 50 000 долара, в зависимост от опциите. Продължение
Opel демонстрира светлинна комуникация с изкуствен интелект в автономни автомобили
Пионер в светлинните иновации: усъвършенствани системи за фаровете вече се предлагат в множество модели Opel
Собствена разработка: екипът в Рюселсхайм създаде уникален демонстрационен автомобил със светлинни иновации с отличителен почерк
Текущо сътрудничество: Opel, Stellantis и Техническият университет в Дармщат провеждат съвместни изследвания на нови светлинни технологии от 2022 г.
Рюселсхайм. 23 сеп 2025. На тазгодишния Международен симпозиум за светлинните системи на автомобилите (ISAL), който се провежда в Дармщат до 24 септември, Opel, Stellantis и Техническият университет Дармщат (TU Darmstadt) представят специален Opel Grandland. Тестовият автомобил демонстрира как в бъдеще автономни превозни средства с възможности за SAE Level 3 (шофиране без ръце, без поглед върху пътя) могат да комуникират с останалите участници в движението чрез светлинни системи.
Дългогодишна традиция в иновациите при светлинните системи
Предоставянето на иновативни технологии в областта на осветлението за клиентите е традиция за Opel. В момента сред моделите с емблемата със светкавица Blitz се предлагат следните светлинни решения:
- Intelli-LED: в Corsa и Mokka
- Intelli-Lux Matrix: в Corsa, Mokka и Combo
- Intelli-Lux Pixel Light: в Astra и Astra Sports Tourer
- Intelli-Lux HD Light: с дебют в новия Grandland
За Opel иновациите в осветлението означават не само по-добра видимост, но и по-интелигентни и безопасни взаимодействия на пътя. Продължение
Китайски производител на прахосмукачки ще прави супер електромобили…
Защо не, след като производителят на мобилни апарати Xiaomi прави успешно електрически коли…
Dreame Technology обмисля изграждането на фабрика за електрически автомобили в Бранденбург.
Все още няма потвърждение от правителството на провинцията. Dreame Technology всъщност е китайски производител на прахосмукачки, но обяви навлизането си на пазара на електрически автомобили от висок клас в края на август.
Изображение: Dreame Technology
prnewswire.com чрез tagesschau.de, tagespiegel.de, 23.09.2025
В началото на септември компанията обяви в прессъобщение, че е започнала да търси място за фабрика за превозни средства в Бранденбург. Едва чрез публикации в няколко германски медии това прессъобщение стана широко известно. В него се казва: „Ю Хао, основател и главен изпълнителен директор на Dreame Technology, пътува до Германия с екип, за да избере място за новата фабрика на Dreame Cars. В резултат на това марката обмисля създаването на производствен завод в Бранденбург.“ Производителят на прахосмукачки очевидно е създал ново подразделение и го е кръстил Dreame Cars. В прессъобщението компанията продължава да хвали зрялата верига за доставки в региона и прогнозира, че ще може да „намали логистичните разходи, като същевременно осигури ефективна мрежа в цяла Европа“.
Няма потвърждение от правителството на провинция Бранденбург относно плановете. Dreame Technology е китайски производител на прахосмукачки, който официално обяви в края на август намерението си да установи втори бизнес – с електрическа мобилност. Очаква се първият модел на компанията да бъде готов за пазара през 2027 г. и да се конкурира с легендарния Bugatti Veyron.
Dreame Cars вече е сформирала екип от близо 1000 служители и продължава да се разширява, според китайската група. Тази работна сила се състои от „персонал за научноизследователска и развойна дейност от бизнеса с интелигентен хардуер на Dreame и такива от сектора на автомобилното производство“. Продължение
Yangwang U9 Xtreme на BYD е най-бързият сериен автомобил в света с близо 500 км/ч
Bugatti загуби титлата си: Изцяло електрическата хиперкола на BYD с мощност 2220 кВт Yangwang U9 Xtreme постави нов световен рекорд в Папенбург със скорост от 496,22 км/ч. Управлявана от състезателния пилот Марк Басенг, U9X не само надмина предишния рекорд, но и най-добрата скорост от 472,41 км/ч за електрически автомобили, която беше поставила само няколко седмици по-рано.
Изображение: BYD
23.09.2025 – 17:45
В продължение на пет години Bugatti Chiron Super Sport 300+ държеше титлата за най-бърз сериен автомобил в света – докато немско-френската хиперкола не беше детронирана от китайски електрически автомобил на 14 септември 2025 г. По-конкретно, Yangwang U9 Xtreme, топ версията на хиперколата на BYD с мощност 2220 кВт.
4,97-метровият дълъг спийдстър от Шънджън беше управляван от немския състезател Марк Басенг и достигна впечатляващите 308,4 мили, еквивалентни на 496,22 км/ч, на тестовата площадка на ATP в Папенбург, Германия. Това означава, че хиперколата с четири двигателя надминава максималната скорост на предишния рекордьор с почти 6 км/ч.
В същото време Yangwang U9 Xtreme също надмина най-доброто време, поставено от предпроизводствената версия, известна като „Track Edition“, няколко седмици по-рано. На 8 август автомобилът достигна максимална скорост от 472,41 км/ч на същата писта, влизайки в историята като най-бързия електрически автомобил в света. Фактът, че дъщерната марка на най-големия китайски производител на автомобили успя да добави повече от 20 км/ч към тази скорост малко след това, подчертава технологичната амбиция на обещаващия производител. Продължение
30 години музей на Škoda: дом на богатата история, наследство и бъдеще на компанията
› От първоначалното си откриване през 1995 г., музеят на Škoda в Млада Болеслав е посрещнал над четири милиона посетители
› Изложбите предоставят подробна информация за акцентите от 130-годишната история на Škoda и бъдещето на марката
› Музеят на Škoda редовно е домакин на лекции, концерти и програми както за възрастни, така и за деца
Млада Болеслав, 23 септември 2025 г. – Музеят на Škoda в Млада Болеслав отбелязва своята 30-годишнина. От откриването си през 1995 г. той е представил множество уникални исторически автомобили, бил е домакин на много тематични изложби и е посрещнал над четири милиона посетители. По този начин от откриването си той е допринесъл за обогатяване на културния живот както в Млада Болеслав, така и в целия регион.
Дом и културен архив на дългата и завладяваща история на марката
Музеят на Škoda отваря врати за първи път през 1995 г., за да отбележи стогодишнината на Škoda Auto, и се помещава в историческа индустриална сграда от началото на 20-ти век. Първоначално дом на производството на велосипеди, мотоциклети, двигатели и цели автомобили, сградата се намира на булевард „Вацлав Клемент“ в Млада Болеслав, водещ до главния производствен завод на Škoda.
През 2012 г. музеят претърпява обширна модернизация, придавайки му сегашния вид. Изложбеното пространство от 1800 м² е разделено на три секции – Традиция, Еволюция и Прецизност. Други експозиции включват специално хранилище за спортни автомобили и прототипи, многофункционалната зала Laurin & Klement Forum, кафене и ресторант „Вацлав“ и магазин за сувенири. Музеят показва около 50 автомобила, 5 мотоциклета и 2 велосипеда, а хранилището съхранява 23 проучвания, прототипи и състезателни автомобили. Продължение
Porsche планира нова серия модели с двигатели с вътрешно горене
Решението на Porsche да намали амбициозните си цели за електрически автомобили и да постави по-голям акцент върху двигателите с вътрешно горене е добре известно. Сега обхватът на тази стратегическа промяна става все по-ясен – новият флагмански SUV няма да бъде електрически, а модел с двигател с вътрешно горене.
Изображения: Porsche
porsche.com, 22.09.2025
„Последната стъпка в пренасочването на продуктовата стратегия“, обявена от Porsche в петък – на19-и, вечерта, има тежест. Базираната в Цуфенхаузен компания възнамерява да допълни продуктовата си гама „чрез определящи марката модели превозни средства с двигатели с вътрешно горене“. Настоящите модели с двигатели с вътрешно горене като Panamera, Cayenne и 911 (за които никога не е била планирана електрическа версия) също ще бъдат налични „до 30-те години на века“. Porsche добавя: „Към цикличния план за тези модели превозни средства са добавени нови поколения наследници.“
Решението има преки последици за седемместния SUV, който се разработва вътрешно като K1. Новата SUV линия, позиционирана над Cayenne, първоначално замислена като изцяло електрически модел, „първоначално ще се предлага изключително като модел с двигател с вътрешно горене и plug-in хибрид поради пазарните условия“. С други думи: електрическият SUV се превръща в бензинов SUV. Porsche казва, че ще „непрекъснато актуализира“ съществуващата си изцяло електрическа гама – Taycan, Macan, предстоящият електрически Cayenne и двувратите спортни автомобили в сегмента 718. Планираната нова EV платформа за 30-те години на миналия век обаче ще бъде „препланирана“.
Porsche вече потвърди през февруари, че ще се съсредоточи по-силно върху хибридите с вътрешно горене и plug-in хибридите, „за да засили рентабилността на компанията в краткосрочен и средносрочен план“. Това означаваше не само (допълнителни) фейслифтинги на съществуващите серии, но и изцяло нови модели с вътрешно горене и хибриди – без да ги назовава по това време.
С K1, за който Porsche вече отвори нови зони в завода си в Лайпциг, първият конкретен модел вече е потвърден. Ясно е също, че Panamera и Cayenne ще получат по още едно поколение с двигател с вътрешно горене, което не беше планирано досега. Продължение
L&K Voiturette A (1905–1907): Първият автомобил, произведен в Млада Болеслав
› Laurin & Klement продължават успеха си като производител на велосипеди и мотоциклети с първия си автомобил през есента на 1905 г.
› 44 бройки от L&K Voiturette A са произведени между 1905 и 1907 г.
Млада Болеслав. – Първият автомобил на компанията Laurin & Klement, която по-късно ще стане ŠKODA AUTO, дебютира на 29 октомври 1905 г.: Voiturette A е лек двуместен автомобил, лесен за управление и достигащ скорост до 40 км/ч. Автомобилът с мощност 7 к.с. също впечатлява клиентите с атрактивното си съотношение цена-качество. Четиридесет и четири бройки са произведени в Млада Болеслав между 1905 и 1907 г.
Voiturette A получава официално разрешение за употреба по пътищата на 18 януари 1906 г. и е представен за първи път на обществеността на автомобилното изложение в Прага на 15 април. Със своя усъвършенстван дизайн, прецизно инженерство и атрактивна цена от 3600 крони за основната версия, той е незабавен успех. За да се даде известна представа, средностатистическият работник е печелил 2 крони на ден по това време. А горивото, което по онова време не се е измервало в литри поради разлики в качеството и плътността, е струвало 66 хелера на килограм. Voiturette A е консумирал около четири килограма бензин на 100 километра.
Шасито на L&K Voiturette A се състои от стълбовидна рама, която поддържа два твърди моста с полуелиптични листови ресори. Двата водноохлаждаеми цилиндъра на предно разположения V-образен двигател са обърнати един към друг под ъгъл от 55 градуса. Те произвеждат 7 к.с. (5,2 кВт) от общ работен обем от 1005 кубически сантиметра. Директната тристепенна трансмисия е свързана с скоростната кутия чрез конусен съединител, покрит с кожа. Мощността обикновено се предаваше към задните колела чрез карданен вал, но при поискване се предлагаха и вериги. Продължение