Stellantis отчита 11,5% ръст в продажбите на леки автомобили през септември 2025 г. в ЕС30 и затвърждава лидерството си при хибридите
- Stellantis отчита 11,5% ръст в продажбите на леки автомобили в региона ЕС30 през септември спрямо същия месец на 2024 г. и увеличава пазарния си дял с +0,1 процентни пункта, благодарение основно на марките Citroën (+0,3 п.п.), FIAT (+0,1 п.п.) и Opel (+0,1 п.п.).
- През третото тримесечие на 2025 г. продажбите на леки автомобили нарастват с +4,4% на годишна база, достигайки общо 422 хил. единици.
- Един от ключовите фактори за силното представяне на Stellantis е стратегията за производство на „умни автомобили“ (smart car). Моделите Citroën C3 и C3 Aircross, FIAT Grande Panda и Opel Frontera отбелязват най-значителен ръст в постъпилите поръчки, с което компанията запазва лидерската си позиция при хибридните автомобили. В този сегмент Stellantis постига 15,2% пазарен дял от началото на годината – увеличение с 4,1 п.п. спрямо септември 2024 г.
- Четири държави отчитат ръст на общия пазарен дял, сред които Италия, където увеличението на годишна база достига 2,8%.
- За периода януари-септември 2025 г. FIAT Panda запазва лидерската си позиция в А-сегмента, докато Citroën C3, Opel Corsa и PEUGEOT 208 са сред първите пет модела в B-сегмента. PEUGEOT се откроява и в B-SUV и C-SUV сегментите, където моделите 2008 и 3008 са сред топ 5 в своите категории.
През третото тримесечие на 2025 г. Stellantis представи моделите Citroën C5 Aircross, DS N°8 и новия Jeep® Compass, продължавайки стратегията си за обновяване на продуктовата гама, която включва общо 10 модела за текущата година.
„Stellantis отбелязва положителна тенденция при поръчките особено в B2C сегмента, където увеличението през септември достигна 22% на годишна база“ – подчерта Лука Наполитано, директор „Търговски операции“ в Stellantis. – „През третото тримесечие на 2025 г. отчетохме на европейския пазар силен ръст в продажбите на Citroën C3 и C3 Aircross, FIAT Grande Panda и Opel Frontera, с което увеличихме резултата си при леките автомобили с 4,4 п.п.спрямо предходната година, достигайки общо 422 хил. пласирани превозни средства.“ Продължение
Варшава разширява автопарка си от електрически автобуси
MZA Варшава подписа пореден договор със Solaris Bus & Coach, този път за закупуване на 50 съчленени електрически автобуса. Доставките на превозните средства са планирани да се осъществят в края на 2026 г.
Изображение: Solaris
solarisbus.com, 21.10.2025 – 11:30
Като един от ключовите оператори на обществен транспорт във Варшава, Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) управлява редица автобусни маршрути в града и околните райони. MZA постоянно разширява автопарка си през последните 10 години, предимно чрез партньорство със Solaris; производителят на автобуси е доставил над 1350 автобуса на MZA, като 163 от тях досега са електрически.
Съвсем наскоро MZA поръча още 79 електрически автобуса от Solaris; В този случай поръчката обхваща 50 съчленени електрически автобуса Urbino 18 и 29 стандартни автобуса Urbino 12, всички с готовност за доставка през втората половина на 2026 г. Както стандартните, така и съчленените автобуси ще бъдат оборудвани с батерии Solaris High Energy; 500 kWh+ за 12-метровите модели и над 700 kWhh за съчленените автобуси.
През септември Ян Кузмински, главен изпълнителен директор на Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), заяви: „Благодарение на закупуването на 79 чисто нови автобуса Solaris, Miejskie Zakłady Autobusowe значително ще разшири флота си от електрически автобуси. Това обаче е само част от нашите текущи инвестиции в превозни средства с нулеви емисии – в крайна сметка, до 258 електрически автобуса може да пристигнат през следващите няколко месеца.“ Продължение
Tesla предлага по-евтини версии на 2 електрически превозни средства в опит да си върне пазарния дял през трудната година
Tesla пусна по-евтини версии на своите Model Y и Model 3, за да увеличи продажбите, но инвеститорите реагираха негативно, което доведе до спад на акциите с 4,5%.
eu.detroitnews.com/story/business/autos
Цитират AP (Associated Press)
Ню Йорк: Tesla пусна нови, по-евтини версии на два от своите модели електрически автомобили с надеждата, че предложенията ще помогнат за съживяване на намаляващите продажби, но инвеститорите все пак се отказаха от акциите ѝ.
Новият Model Y, струващ малко под 40 000 долара с опростен интериор, идва в брутална година за Tesla, тъй като компанията се опитва да привлече повече клиенти въпреки остаряващата си гама, силната конкуренция от чуждестранни производители на електромобили и бойкотите срещу Илон Мъск, насочени към компанията.
Реакцията на фондовия пазар след новината предполага, че не се очаква новите модели да помогнат много.
„Инвеститорите търсеха нещо наистина различно, а не итерация на стар продукт“, каза анализаторът на Edmunds Иван Друри, говорейки, докато акциите на Tesla спаднаха рязко в последните минути на търговията. „Не мога да си представя, че това ще върне нивата до желаните от тях.“
Tesla също така обяви по-евтина версия на своя Model 3 за под 37 000 долара. За жителите на Ню Йорк, които се възползват от държавна отстъпка, цената беше под 35 000 долара.
Tesla от години говори за по-евтин автомобил, който да привлече по-разходоосъзнатите потребители, въпреки че двата нови „стандартни“ модела са на цена доста над обещаната цена от 25 000 долара. Това се случва, тъй като се очаква клиентите да се въздържат от покупки през следващите няколко месеца поради неотдавнашното изтичане на федерален данъчен кредит от 7 500 долара за електрически превозни средства.
Акциите на Tesla паднаха с 4,5% до 443,09 долара, след като затвориха предния ден с ръст от над 5% в очакване на обявяването на новия модел. Продължение
Украйна впечатлява със силни данни за продажбите на електрически автомобили
Електрическите автомобили също стават все по-популярни в разкъсваната от война Украйна: само през септември е имало около 8500 нови регистрации и регистрации на вносни употребявани електрически автомобили. Много от превозните средства са сив внос от Китай. ID. UNYX на Volkswagen, който се предлага само на китайския пазар, в момента е особено популярен.
eauto.org.ua, ukrautoprom.com.ua (и двете на украински), dev.ua, 21.10.2025 – 11:52
Получаването на надеждни данни за украинския пазар на автомобили е донякъде сложно. От една страна, онлайн има сравнително неточни обзори на общия пазар за нови регистрации, но от друга страна, има и статистика, специфична за електрическите автомобили, и само последната отчита така наречените вносни електрически превозни средства с пробег. Тази категория превозни средства в момента играе особено важна роля в страната, но не се взема предвид при новите регистрации.
Нека разгледаме по-подробно: според Украинската автомобилна асоциация UkrAutoprom, през септември 2025 г. в страната са продадени около 6800 нови автомобила с всички видове задвижване, което е с 20% повече отколкото преди година. От тях 2261 превозни средства са били изцяло електрически, или около една трета.
Вносните употребявани електрически автомобили са най-голямата категория
Според анализатори от Украинския институт за проучване на автомобилния пазар обаче новите електрически автомобили представляват само малка част от електрическите автомобили, регистрирани в Украйна за първи път. Вносните електрически автомобили с пробег играят още по-голяма роля от употребяваните електрически автомобили от чужбина. Повечето от тях вероятно идват директно от Китай. Възможно е да включват автомобили с еднодневни регистрации, но няма точна информация за това. Във всеки случай, Институтът за проучване на автомобилния пазар съобщава, че 6473 такива електрически автомобила са били внесени в Украйна и регистрирани там, което е почти три пъти повече от новите електрически автомобили и почти толкова, колкото новите автомобили с всички видове задвижване. Продължение
Нова стратегия за именуване на Volkswagen
Изложбеният автомобил ID. 2all ще стане Polo в серийно производство – още модели ще последват
Volkswagen ще прехвърли имената на своите утвърдени бестселъри към моделите ID
Нова концепция за именуване за по-добра ориентация на клиентите
Семейство ID. и модели с конвенционални задвижвания ще се предлагат паралелно
Volkswagen също така задава курса за бъдещето, що се отнася до имената на моделите: с нова стратегия за именуване, която също прехвърля познатите обозначения на моделите с двигател с вътрешно горене към изцяло електрическото си семейство ID. Първият модел, който ще бъде пуснат на пазара, ще бъде ID. Polo – от 2026 г. Концептуалният автомобил е известен като ID. 2all.
Изтичник: volkswagen-newsroom.com, официален сайт на марката
Томас Шефер, главен изпълнителен директор на марката Volkswagen, ръководител на Brand Group Core и член на Управителния съвет на групата: „Имената на нашите модели са здраво закрепени в съзнанието на хората. Те символизират силна марка и въплъщават характеристики като качество, вечен дизайн и технологии за всички. Ето защо преместваме добре познатите си имена в бъдещето. ID. Polo е само началото.“
С всяко ново поколение модел Volkswagen ще прехвърля все повече утвърдени имена в електрическото си портфолио. В същото време всички автомобили с конвенционално задвижване ще продължат да се движат под предишните си имена. С тази стратегия Volkswagen обединява електрическия свят и света на двигателите с вътрешно горене, помагайки на клиентите да се ориентират по-лесно в продуктовата гама на марката в бъдеще.
Обозначението ID. означава модерни технологии и електрическа мобилност. Polo винаги е било символ на качество, безопасност и демократизация на иновациите. Новото ID. Polo съчетава тези характеристики и ще бъде пуснато с новото си име в годината на 50-годишнината на Polo като първи модел от тази стратегия. Продължение
Джим Баумбик става президент на Ford Europe
Затрудненият европейски бизнес на Ford получава нов президент. Главният изпълнителен директор на групата, Джим Фарли, назначи на поста Джим Баумбик, преди това глобален ръководител на продуктовото разработване и ръководител на отдела за разширено продуктово разработване.
20.10.2025 – 16:30
ford.com, automobilwoche.de
Ford Европа кариера
Той ще встъпи в длъжност на 1 ноември, според Ford. „В тази роля Баумбик, който наскоро беше вицепрезидент „Разширено продуктово разработване, планиране на цикъла и програми“, ще ръководи стратегическата насока за европейското бизнес звено на компанията, за да се постигне по-силно съгласуване с ключови заинтересовани страни в региона, да се разработват продукти, подходящи за европейските клиенти, и да се постигне по-бързо и по-ефективно изпълнение“, заявиха от автомобилния производител.
Баумбик е опитен мениджър на Ford с опит в продуктовото планиране. Наскоро той е бил вицепрезидент „Разширено продуктово разработване, планиране на цикъла и програми“, докладвайки на главния оперативен директор Кумар Галхотра. В новата си роля той ще се отчита пред Джон Лоулър, вицепрезидент на Ford. Баумбик е заемал различни позиции във Ford, включително глобален ръководител на продуктовото разработване, а от 2014 до 2016 г. е работил в Кьолн като директор на глобалното развитие на платформата C.
Няма пряк предшественик на Баумбик на тази позиция. Продължение
Германската федерална полиция избира BMW 7 Series Protection пред Mercedes и Audi
Бронираният BMW 7 Series Protection печели договора на Германия с BKA, замествайки Mercedes и Audi за официална държавна употреба.
19 октомври 2025 г.
Според съобщенията, BMW е спечелила един от най-важните държавни договори за Германия. Според Der Spiegel, Федералната служба на криминалната полиция (BKA) е избрала BMW 7 Series Protection за свой нов брониран държавен автомобил, побеждавайки офертите на Mercedes-Benz и Audi. Групата за сигурност на BKA е отговорна за защитата на висшите служители на страната, включително канцлера Фридрих Мерц и президента Франк-Валтер Щайнмайер.
В продължение на десетилетия тази задача обикновено се изпълняваше от моделите Mercedes S-Class Guard, така че победата на BMW бележи значителна промяна.
Създаден за работа
Защитата на BMW Серия 7 (вътрешен код G73) не е просто модифицирана версия на стандартния луксозен седан. Тя е построена от нулата като брониран автомобил. Каросерията използва това, което BMW нарича „Защитно ядро“ – самоносеща конструкция, изработена от високоякостна стомана, която е интегрирана директно в шасито и рамката на покрива. Този дизайн осигурява пълна 360-градусова защита без компромисите, свързани с последващите модификации.
Стъклото и панелите могат да издържат на снаряди с голям калибър, докато долната част е подсилена, за да предпазва от малки експлозиви. В най-високата си конфигурация автомобилът отговаря на стандартите VPAM 10 – сред най-строгите оценки за гражданска защита – и може да издържи на огън от пушки като 7.62 × 54 mm R, боеприпаси, често използвани в руските снайперски пушки и картечници. Продължение
Лондончани може да се возят в безпилотни таксита Waymo до 2026 г.
Автономните автомобили на Waymo се отправят през Атлантика, отбелязвайки първата голяма стъпка на компанията отвъд американските пътища.
Waymo планира да стартира своята услуга за безпилотно пътуване в Лондон през 2026 г., което ще отбележи първия ѝ голям набег извън Съединените щати.
Компанията заяви, че превозните средства вече са изпратени в чужбина и че тестовете с безопасни шофьори са започнали, въпреки че Waymo очевидно все още води преговори с местните и националните регулатори, за да осигури необходимите одобрения за автономни операции.
Waymo заяви, че ще си сътрудничи с Moove, компания за финансиране и управление на автопаркове, за да наблюдава операциите, таксуването и поддръжката на автопарка за лондонското начинание. Двете компании вече работят заедно в САЩ, управлявайки автопарка и инфраструктурата на Waymo във Финикс и, от следващата година, в Маями.
Международното разширяване на Waymo следва години на предпазлив напредък в САЩ, където комерсиализирането на услугите за роботизирани таксита се оказа предизвикателство. Компании като Cruise на GM се сблъскаха с неуспехи поради инциденти, изтегляния от пазара и засилен регулаторен контрол. Продължение
ЕС се нуждае от повече внимание върху автономното шофиране, за да настигне конкурентите си, казва главният изпълнителен директор на Bolt
БРЮКСЕЛ (Reuters) – Европа трябва да обърне поне толкова внимание на автономните автомобили, колкото и на електрическите превозни средства, ако иска да играе роля в една от ключовите технологии на следващото десетилетие, заяви главният изпълнителен директор на естонската компания за споделено пътуване и доставка на храна Bolt.
Европейските автомобилни производители, които наемат милиони хора на целия континент, се затрудняват да се справят с развитието на чуждестранните технологии, особено от Китай и Съединените щати.
reuters.com/world/china
„Има толкова много за електрическите превозни средства, но сме загубили нишката за автономното шофиране“, каза пред малка група журналисти Маркус Вилиг, главен изпълнителен директор на европейския конкурент на американската компания Uber. „Това ще бъде основната технология.“
Автономното шофиране е доминирано от американски компании като дъщерното дружество на Alphabet Waymo и Tesla, както и от китайските конкуренти Baidu, WeRide и Pony.ai. Waymo вече стартира автономно споделено пътуване в Лондон.
Bolt може да спечели от пускането на „роботаксита“, но Вилиг заяви, че Европейският съюз трябва да признае това като стратегическа технология с последици за сигурността и да не разчита само на внос. Продължение
Още за второто поколение BMW M2
Когато второто поколение BMW M2 беше пуснато на пазара, то не можеше да избегне сравнение с предходните M2 Competition и 1 Series M Coupé и, разбира се, не беше толкова компактно, агресивно или привлекателно.
Само две години по-късно, то получи актуализация за моделната година, за да бъде приведено в съответствие с останалата част от долната половина на гамата на BMW.
Мюнхен е в голямо обновяване: Серии 1 до 4 и X3 бяха актуализирани през последната година. Някои от тях са доста съществени, както при 2 Series Gran Coupé, но ще ви бъде простено, ако не забележите промените в 2 Series Coupé, на което е базиран M2.
За напомняне, въпреки че споделят по-голямата част от името на модела си, тези две купета са механично много различни. Докато четиривратият модел е с предно задвижване, двувратият е на практика съкратен 4 Series, което го прави със задно задвижване (или задвижване на четирите колела в случая на M240i xDrive), което прави възможна истинска M версия. Продължение