Калениус е преизбран за президент на ACEA за 2026 г., конкурентоспособността и пазарно ориентираната декарбонизация са начело в дневния ред
Бордът на директорите на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) преизбра Ола Калениус, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz, за втори мандат като президент на ACEA през 2026 г.
acea.auto/press-release, Брюксел, декември 2025 г.
Размишлявайки върху приоритетите на ACEA, г-н Калениус заяви: „Твърдо сме убедени, че целите за декарбонизация могат да бъдат постигнати само когато са съчетани със силна
програма за глобална конкурентоспособност и устойчивост на веригата за създаване на стойност. Това е движещата сила на нашата работа през 2025 г. и ще продължи да го прави през 2026 г.“
Европейската автомобилна индустрия остава изцяло ангажирана с мобилността с нулеви емисии и активно участва в стратегическия диалог с Европейската комисия относно бъдещето на автомобилната индустрия в Европа. Приетият със законодателни предложения – „Автомобилен пакет“, включително преразглеждането на стандартите за CO2 за автомобили и микробуси, законодателството за зелени корпоративни автопаркове и автомобилния омнибус, ще бъде определящ момент за ЕС да възприеме по-прагматичен курс.
„Гъвкавостта, технологичната отвореност и целенасочените политики за автомобили, микробуси, камиони и автобуси остават от съществено значение за връщането на зелената трансформация и конкурентоспособността на промишлеността на Европа в правилната посока“, каза Калениус. „Имаме големи очаквания, тъй като залогът е много.“
Г-н Калениус беше преизбран за президент на ACEA по време на поредното заседание на нейния Съвет на директорите, който е съставен от главните изпълнителни директори на 16-те големи европейски производители на автомобили, микробуси, камиони и автобуси. Президентът на ACEA се избира от нейните членове ежегодно за едногодишен мандат, който може да бъде подновен веднъж. Продължение
Новият Corvette Grand Sport може да дебютира с 6,7-литров V-8 двигател
General Motors разработва V-8 двигател с малък блок от шесто поколение, а Corvette може да получи такъв с 6,7-литров работен обем.
2026 Chevrolet Corvette ZR1X
Снимка от: Chevrolet
26 декември, 12:30 ч.
General Motors харчи много пари за V-8 двигател с малък блок от шесто поколение. Този нов двигател ще задвижва асортимент от автомобили, включително Chevrolet Corvette. Той също
така трябва да се предлага в два размера, което означава, че емблематичният спортен автомобил на компанията може да получи още по-голям двигател.
Според нов доклад на Corvette Blogger, позоваващ се на информация от книгата за части на GM и „човек, близък“ до автомобилния производител, двигателят LS6 от шесто поколение ще има работен обем от 6,7 литра – 409 кубически инча. Този нов двигател вероятно ще се появи в Corvette Grand Sport през 2027 г.
Докладът споделя изображение от книгата с части, което обозначава двигателя като алуминиев с горни клапани и директно впръскване на горивото в порта. Предишни слухове предполагаха, че GM ще използва по-малкия двигател, нов 5,7-литров агрегат, в автомобили като Chevrolet Silverado 1500.
По-големият двигател вероятно ще задвижва Corvette, който GM ще настрои за мощност и производителност. Вероятно ще видим и 6,7-литровия V-8 двигател да задвижва бъдеща версия на Cadillac CT5. CT5-V Blackwing е мощно чудовище, което би могло да използва по-голям двигател и повече мощност. Продължение
Škoda съветва – безопасно шофиране по сняг и лед
Шофирането в зимни условия изисква изключително внимание от водача. Škoda Storyboard предлага съвети как да се справите с лекота със заснежени и заледени
пътища. Освен това, експертни мнения са предоставени от някой, който тества автомобилни системи на Škoda отвъд Северния полярен кръг.
skoda-storyboard.com
Предполагаме, че вече сте запознати със задачите преди шофиране и общата подготовка на автомобила за зимно шофиране. Ако не сте, ЕТО подробностите:
Само за да ви напомним накратко, най-важното включва зимни гуми с достатъчна дълбочина на протектора, старателно изметена каросерия и правилно остъргани всички прозорци. Гумите и видимостта са абсолютно необходими. Не забравяйте да използвате фаровете си по време на шофиране, тъй като съвременните LED решения не произвеждат толкова много топлина и по този начин газоразрядната лампа няма да помогне за топенето на лед.
Проверете какви са изискванията за зимни гуми във вашата страна. Продължение
Висоцки: Автомобилите на легендарния поет и музикант
Легендарният поет, певец и актьор Владимир Висоцки винаги е имал страст към колите.
Между 1967 и 1980 г. той кара, както тогавашните обикновени местни леки автомобили, така и престижни чуждестранни автомобили, които само много известните и влиятелни можеха да си позволят по онова време. Култовият музикант започва автомобилната си кариера с ГАЗ-21: Висоцки научава основите на шофирането на „Волга“ под ръководството на своя приятел, художника Борис Диодоров. ГАЗ-21 Волга
Изненадващо, първата кола на Висоцки не беше Mercedes, а местна. Макар и все още от висок клас – Волга 21. Именно в този седан младият Владимир Висоцки научава основите на
шофирането в края на 60-те години на миналия век. Колата принадлежи на неговия приятел, художника Борис Диодоров, който го учи да шофира.
По-късно Висоцки я купува от него. Актьорът обаче не я притежава много дълго. Скоро след това Висоцки претърпява инцидент с Волга и я катастрофира. Слуховете носят, че инцидентът е станал, докато колата все още е била собственост на приятеля му Диодоров. Именно затова Висоцки трябваше да си купи ГАЗ-21.
До 1971 г. Висоцки се сдобива с първия си личен автомобил: чисто нов ВАЗ 2101 „Копейка“, сиво-сив автомобил с регистрационен номер „МКЛ 16-55“. Този нов съветски автомобил, подарък от баща му, не донася дълго радост на Владимир Семьонович. Съвсем скоро актьорът претърпява инцидент с него: самият Висоцки не е ранен, но колата е сериозно повредена.
Легендата разказва, че една гореща юлска вечер актьорът се скарал със съсед, който притежавал подобна Лада. За да уредят спора, те излезли на пътя. Мъжете се споразумели, че губещият от облога ще бъде този, който пръв излезе от пътя, докато шофира челно. И двамата мъже се оказаха смели, така че и двете Лади бяха напълно смачкани същата вечер.
Volkswagen предупреждава, че малките автомобили с бензинов двигател са обречени: „Бъдещето… е електрическо“
Шефът на компанията вярва, че бъдещето в този сегмент е електрическо.
Снимка от: Концепцията Volkswagen ID.Every1
Автомобилните производители въздъхват с облекчение, след като Европейската комисия предлага да отмени забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от
2035 г. Въпреки това, компаниите все още ще трябва да намалят емисиите от автопарка си с 90 процента в сравнение с нивата от 2021 г. Дори преди средата на следващото десетилетие производителите трябва да спазват по-строги цели за CO₂, последната от които влезе в сила тази година. От 2030 г. нататък правилата на играта ще станат още по-строги.
Имайки това предвид, Volkswagen предупреждава, че малките автомобили с бензинов двигател нямат бъдеще в Европа. Главният изпълнителен директор на най-продаваната марка в Европа заяви пред Auto Motor und Sport, че модели като Polo ще станат изцяло електрически. Томас Шефер го нарича така, както го вижда: „Бъдещето в този сегмент е електрическо.“ Разработването на нов автомобил с двигател с вътрешно горене в B-сегмента, който да отговаря на разпоредбите за емисиите, би било непосилно скъпо. Тези разходи неизбежно биха били прехвърлени върху клиентите, което би направило автомобила твърде скъп, за да се конкурира.
Следователно е само въпрос на време, преди суперминито да загуби напълно двигателя си с вътрешно горене, оставяйки ID. Polo да служи като негов косвен наследник. Завръщане в A-сегмента с автомобил, задвижван с бензин, по модела на малкия up! или Lupo, също е изключено. Това решение е безпроблемно, предвид предстоящия приток на сравнително достъпни електрически превозни средства. Електрическото Polo, което ще се появи следващата година, ще струва 25 000 евро в основната си конфигурация. Продължение
Последният F-Pace с ДВГ е произведен, отбелязвайки края на ерата на тези двигатели на Jaguar
Продажбите на SUV-а във Великобритания приключиха миналия ноември, но той продължи да се продава на други пазари
Jaguar F Pace, 23 декември 2025 г.
Последният Jaguar F-Pace слезе от производствената линия на JLR в Солихъл, официално отбелязвайки края на моделите с двигател с вътрешно горене на британската марка.
Продажбите на SUV-а на пазара във Великобритания приключиха миналия ноември, но продължиха за пазари, включително САЩ, Австралия, Китай, Европа и други.
Това означава, че официално Jaguar вече не произвежда модели за никакви пазари по света.
Този F-Pace е и последният автомобил с двигател с вътрешно горене, който Jaguar ще произведе, като се има предвид, че марката ще представи първия модел от преоткритата си електрическа гама, производствена версия на концепцията Type 00, в средата на следващата година. По-рано този месец Autocar имаше възможност да се повози в колата.
F-Pace се очертава като един от най-продаваните модели на Jaguar за всички времена, с над 300 000 продадени екземпляра по целия свят от пускането му на пазара през 2016 г. Продължение
Мохамед бин Сулайем бе преизбран за президент на ФИА
Мохамед бин Сулайем бе преизбран за президент на ФИА. Бившият рали пилот ще ръководи федерацията още четири години, след като спечели втори мандат.
Победата на Бин Сулайем беше напълно очаквана, тъй като на практика не разполагаше с никаква конкуренция.
Източник – https://clubs1.bg/news, 12.12.2025
Мохамед бин Сулайем
Той беше преизбран за президент на ФИА. Това стана ясно след днешните избори, които се проведоха в столицата на Узбекистан Ташкент
Бин Сулайем на практика нямаше конкуренция на тазгодишните избори. 64-годишният емират ще изпълнява втори пореден четиригодишен мандат начело на ФИА. В края 2021 г. той беше избран за първи път, след като победи тогавашния заместник-президент по спорта Греъм Стоукър.
„Благодаря на всички наши членове на ФИА за това, че гласуваха в забележителни количества и отново ми гласуваха доверие„, каза Бин Сулайем. “Преодоляхме много препятствия. Днес и заедно сме по-силни от всякога.“
„За мен е истинска чест да бъда президент на ФИА. Решен съм да продължа да работя за ФИА, за моторните спортове, за мобилността и за нашите клубове-членове във всички региони по света.“ Продължение
Второто поколение BMW M4 Coupe G82 получава стилистично третиране Neue Klasse чрез Digital Refresh
Почти сме в 2026 г. и много автомобилни производители вече започнаха да анонсират първите си премиери за новата година. BMW, например, ще присъства на
CES 2026 (Изложението за потребителска електроника в Лас Вегас, Невада) с изцяло новото BMW iX3 от второ поколение, което въплъщава новия стил на марката Neue Klasse и е базирано на специалната платформа Neue Klasse EV.
Публикувано: 23 декември 2025 г., 10:09 ч.
Рендиране на G82 BMW M4 Coupe от
Новото BMW iX3 е не само пионер в своя сегмент, тъй като е на път да се сблъска с също толкова новия Mercedes-Benz GLC 2026 с EQ Technology и други премиум компактни електрически кросоувъри SUV. Но то е и флагманът на армадата от модели, базирани на Neue Klasse и стилизирани в Neue Klasse. По същество почти всяко ново BMW скоро ще се отличава със стила Neue Klasse или с платформата за електрически автомобили, или и двете.
Това е цяла гама от модели, което държи слуховете в напрежение, опитвайки се да отгатнат кой модел е следващият. Продължение
Пътят към автономни автомобили, които мислят и се държат като хора
Bosch и софтуерното подразделение на VW Group си партнират за разработване на автономна технология с „когнитивни“ способности
autocar.co.uk/car-news/technology, 23 декември 2025 г.
Автомобили, управлявани с изкуствен интелект
Трудно е да се прочете нещо в наши дни, без да се срещне терминът „изкуствен интелект“ или „II“, и със сигурност се вдига много шум около това в автомобилната индустрия. 
Една огромна инвестиция в II се прави от доставчика Bosch и софтуерното подразделение на Volkswagen Group, Cariad. Тези партньори сформираха Automated Driving Alliance през 2022 г., за да разработят автономни системи на ниво две (шофиране без ръце по градски пътища, магистрали и селски пътища) и ниво три (пълен контрол по магистралите).
Но II само едно нещо ли е, или има различни видове? Широко известно е, че II може да се използва за генериране на съдържание като текст, изображения и видеоклипове, но на по-дълбоко ниво може да се използва за анализ на огромни количества технически данни по-точно и ефективно от конвенционалните методи. Например, инженерите могат да го използват, за да ускорят значително анализа на тестови данни, събрани на полигони по време на разработването на нов автомобил.
Bosch и Cariad работят за разработване на автономни системи, които в крайна сметка ще могат да действат „толкова естествено, колкото и човешкият шофьор“. Продължение
ACEA: Регистрациите на електрически автомобили с батерии в Европа продължават да нарастват през ноември
188 730 нови леки автомобила с батерии са регистрирани в ЕС през ноември – което е увеличение с 44,1% в сравнение със същия месец на миналата година. От януари до ноември 2025 г. регистрациите на нови електрически автомобили с батерии са общо 1 662 399, което представлява 16,9% дял от общия брой регистрации.
acea.auto, 23.12.2025 – 11:30
ACEA BEV Данни
През същия период на предходната година – от януари до ноември 2024 г. – в ЕС са регистрирани малко над 1,3 милиона електрически автомобила с батерии, което представлява 13,4%
пазарен дял. Европейската индустриална асоциация ACEA повтаря познатото си изявление от предишни месеци, отбелязвайки, че пазарният дял от 16,9% за електрически автомобили с батерии „по този начин съответства на прогнозите за цялата година“. „Въпреки това, значителен потенциал за растеж остава, за да се справим с прехода“, добавя ACEA.
През първите единадесет месеца на годината в ЕС са регистрирани общо 9,86 милиона нови автомобила, което представлява увеличение от 1,4%. Електрическите автомобили с батерии обаче отбелязаха ръст от 27,6% през същия период, изпреварени само от plug-in хибридите, които регистрираха увеличение от 33,1%. В абсолютни числа PHEV все още изостават от чисто електрическите превозни средства, с по-малко от 913 000 регистрации. Продължение








