Архив

Škoda Auto потвърждава 3-то място на европейския автомобилен пазар

Škoda Auto отчете силни резултати през първото и третото тримесечие на 2025 г.: приходите нараснаха до 22 344 милиарда евро (+9,5%), оперативната печалба до 1 790 милиарда евро (+5,4%), а нетният паричен поток достигна 1 934 милиарда евро (–2,8%). Resolvation се задържа стабилно на 8,0%. Глобалните доставки достигнаха 765 700 бройки (+14,1%), като 616 300 са в Европа, осигурявайки 3-то място. Делът на BEV/PHEV се увеличи до 24,1% (2024: 11,1%), воден от Elroq и Enyaq. Elroq надмина 100 000 поръчки. Индия отбеляза рекорден ръст (+106,1%), а Виетнам започна производството на Kushaq и Slavia.

Силните деветмесечни резултати на Škoda доказват, че стратегията работи: Марката расте печелившо, електрифицира се по-бързо и се разширява в световен мащаб. Untitled3Задържането като автомобилна марка №3 в Европа, като същевременно удвоява доставките в Индия, показва силата на екипа си, партньорите и доверието на клиентите. Движи се напред с увереност, ефективност и смелост да оформя бъдещето на мобилността.

Клаус Целмер, главен изпълнителен директор на Škoda Auto

Резултатите ни остават много силни след третото тримесечие. Това е голямо постижение, особено предвид продължаващите предизвикателства на пазара. Увеличението с 5,4% на оперативната печалба до 1,790 милиарда евро и силното развитие на нетния паричен поток демонстрират солидната основа на нашия успешен бизнес модел и последователното прилагане на нашата програма Next Level Efficiency+. Продължение

Škoda Superb: 90 години от влизането в производство на историческия първи модел

› Март 1935 г.: Škoda започва серийно производство на историческия Superb, произвеждайки около 890 леки автомобила и 1630 военни производни за 15 години

› Технически иновации: Оригиналният Superb се отличава с прогресивно шаси, хидравлични спирачки и модерна 12V електрическа система

› Завръщане през 2001 г.: Škoda отново навлиза в сегмента на горния среден клас със седана Superb, предлагайки просторен интериор и усъвършенствани функции за комфорт и безопасност

› Четвърто поколение: Предлаган като хечбек и комби, най-новият Superb включва plug-in хибридни варианти с изцяло електрически пробег до 120 км

90 yearsМлада Болеслав, 2025 г. – Преди деветдесет години Škoda Auto започва производството на Superb в завода си в Млада Болеслав. Моделът бързо се превръща в синоним на

1939 Skoda Superb 3000-OHV

1939 Skoda Superb 3000-OHV

комфортно, изискано и динамично шофиране, дори по лоши пътни настилки. Впечатляваше с просторния си интериор – предлагащ места за до седем пътници – щедро оборудване и изключителна изработка.

Производството продължава до 1949 г. През 2001 г. легендарното име се завръща с първото модерно поколение Škoda Superb. Сега, в четвъртото си поколение, Superb се предлага като хечбек или комби комби, с избор от бензинови и дизелови двигатели, както и меки хибридни и plug-in хибридни задвижващи агрегати. Plug-in хибридните варианти, Superb Combi iV и Superb Hatch iV, предлагат електрически пробег до 120 км. Клиентите могат да изберат и предно или задвижване на всички колела. Продължение

ЕС трябва да защити автомобилната индустрия от китайските конкуренти, казва комисар

7 ноември 2025 г., Реч за състоянието на Европейския съюз в Страсбург

ЕС трябва да определи нови правила за защита на производството, казва Сежурн

Настоява за по-малко бюрокрация за производителите на автомобили в ЕС

ЕС ще преразгледа целта си за превозни средства с нулеви емисии до 2035 г. до края на 2025 г.

РИМ, 7 ноември (Reuters) – Европейският съюз трябва да защити автомобилната си индустрия от китайската конкуренция, включително преоценка на целта си за нулеви

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия по въпросите на просперитета и индустриалната стратегия Стефан Сежурн наблюдава преди речта на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен за състоянието на Европейския съюз в Европейския парламент в Страсбург, Франция, на 10 септември 2025 г. REUTERS

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия по въпросите на просперитета и индустриалната стратегия Стефан Сежурн наблюдава преди речта на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен за състоянието на Европейския съюз в Европейския парламент в Страсбург, Франция, на 10 септември 2025 г. REUTERS

емисии до 2035 г. за нови автомобили и микробуси, заяви ръководителят на индустрията на блока в интервю, публикувано в петък.

Стефан Сежурн заяви, че ЕС трябва също да обмисли диверсификацията на износа си и да определи нови правила за защита на производството в Европа.

„Трябва да бъдем по-малко наивни и да се върнем към стандартите на всички големи икономики в света. Ние сме единственият континент, на който липсва стратегическо мислене за индустриалната политика“, каза бившият френски външен министър пред италианския всекидневник La Stampa.

Той предупреди, че „ако не се намесим, след десет години произведените и продавани в Европа автомобили ще спаднат от 13 (милиона) на девет милиона“.

„Трябва да проявим гъвкавост към целта за пълно спиране на автомобилите с двигатели с вътрешно горене до 2035 г.“, каза той.

Очаква се ЕС да преразгледа целта до края на годината в отговор на призивите на автомобилните производители, че пълното преминаване към електрически превозни средства вече не е осъществимо.

Сежурн каза, че европейските производители на автомобили трябва да се обърнат към нови пазари за своите продажби, а компаниите трябва да се сблъскат с по-малко бюрокрация. Продължение

Концепция Skoda CitiJet (2014)

Разчистете сцената за мечтаната кола на чираците на Škoda: спортният градски кабриолет Škoda CitiJet беше представен за първи път на събитието GTI 2014 във Вьортерзее. Дизайнерската концепция е резултат от проекта „Чирашки автомобил“ на Škoda. Шест месеца по време на разработката, 16 чираци на Škoda представят плодовете на своя труд на публиката за първи път.

Многогодишните служители на Škoda работиха по своя много личен проект за автомобил от ноември 2013 г. до малко преди събитието GTI. През това време чираците имаха възможност да дадат воля на креативността си. Те бяха подкрепени от главния дизайнер на Škoda Йозеф Кабан, неговия екип и производството на Škoda.

Резултатът: емоционална дизайнерска концепция, която ще привлече вниманието на посетителите на Вьортерзее. „Škoda CitiJet е фантастично постижение на нашите ученици и Skoda-CitiJet_Concept-2014-igпоказва креативността и въображението на новото поколение служители на Škoda“, казва членът на борда на директорите на Škoda, отговарящ за човешките ресурси, Бохдан Войнар.

Škoda CitiJet е динамичен и експресивно проектиран градски кабриолет, базиран на Škoda Citigo. Екстериорът се отличава с отличително металическо боядисване в синьо/бяло и състезателни сини 16-инчови алуминиеви джанти. Автомобилът разполага и с ръчно изработен заден спойлер, както и с мощен ауспух с два накрайника. Под капака на автомобила се намира 1.0 MPI бензинов двигател с мощност 55 кВт (75 к.с.).

Спортният интериор е базиран на интериора на специалния модел Škoda Citigo Sport. Това включва волан с три лъча и червени шевове, облицован с кожа, както и кожена тапицерия на дръжката на ръчната спирачка и скоростния лост. Калъфите на седалките и стелките са с дизайн „Sport“. Таблото е боядисано в бяло/червено. Монтирана е и 300-ватова озвучителна система. Интериорът е с LED осветление, реагиращо на музика. Продължение

Уолстрийт реагира на одобрението на плана за заплати на Мъск за 1 трилион долара от инвеститорите на Tesla

7 ноември (Reuters) – Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск получи одобрението на акционерите за най-големия корпоративен пакет за

Логото на Tesla се вижда на тази илюстрация, направена на 23 юли 2025 г. REUTERS

Логото на Tesla се вижда на тази илюстрация, направена на 23 юли 2025 г. REUTERS

заплати в историята.

На годишната среща на производителя на електромобили в завода му в Остин, Тексас, Мъск се качи на сцената, придружен от танцуващи роботи. Предложението беше одобрено с над 75% подкрепа, което позволи на Мъск да получи акции до 1 трилион долара през следващото десетилетие.

Ето някои коментари от анализатори и експерти:

МАТ БРИТЦМАН, СТАРШИ АНАЛИЗАТОР НА АКЦИИ, ХАРГРИЙВС ЛАНСДАУН

„Пакетът за заплащане на изпълнителния директор от 1 трилион долара е възмутителен – но такива са и етапите с размерите на Еверест, които Tesla трябва да покори, за да го отключи. За акционерите това е най-висшето съответствие: Мъск не печели нищо, освен ако не създава зашеметяваща стойност, и ако постигне невъобразимото, инвеститорите ще се озоват на върха на титан от 8,5 трилиона долара.“

„2026 г. се очертава като повратен момент… Критиците крещят „риск на ключовия човек“ и не грешат, но инвеститорите се изказаха. Премията на Мъск е жива и здрава.“

МАЙК О’РУРК, ГЛАВЕН ПАЗАРЕН СТРАТЕГИСТ, JONES TRADING

„Няма съмнение, че Мъск има способността да изпълнява невъзможното в света на бизнеса… С упадъка на бизнеса с електрически превозни средства на Tesla, ние сме изненадани, че Мъск не е изоставил кораба и просто е използвал гения си в частните си компании. Само поради тази причина си заслужаваше акционерите да отпуснат пакета.“

„Въпреки това е много малко вероятно това да се получи добре, когато компания за 1,5 трилиона долара трябва да присъди пакет от 1 трилион долара на най-богатия човек в света.“ Продължение

Европейските производители на камиони искат да отслабят целите за емисиите на CO2

Производителите на камиони Volvo Trucks, Daimler Truck, Scania, MAN, Iveco и Ford изпратиха писмо до ЕС, с което призовават за облекчаване на разпоредбите за емисиите на CO2 за сектора. Макар че не поставят под въпрос основните принципи на настоящия стандарт, те поставят под въпрос етапите между годишните цели.

Изображение: Daimler Truck

Това беше съобщено от информационна агенция Reuters, която твърди, че е видяла писмото от производителите до Европейската комисия. Според доклада писмото е с дата 13 камионниоктомври, но едва сега е станало публично достояние. В документа производителите на оригинално оборудване призовават за облекчаване на стандартите за емисиите на CO2 за тежкотоварни превозни средства чрез кредитна система. Тяхното предложение би им позволило да натрупат кредити за емисии между запазените цели за 2025, 2030 и 2040 г., което в крайна сметка ще доведе до по-ниски икономии на CO2.

За да поставим това в контекст: съгласно действащото законодателство на ЕС, производителите на камиони трябва да намалят емисиите от нови камиони с 15% до 2025 г., 45% до 2030 г. и 90% до 2040 г. в сравнение с нивата от 2019 г. Настоящата система не само стимулира производителите да не постигнат тези цели сами по себе си, но и изисква от тях да паднат под линейната прогресия между целевите години.

Следователно намаляването на CO2 трябва да се извършва постепенно, година след година. И именно тази втора част производителите искат да отменят. Следователно те са единствено отговорни за постепенното намаляване през 2025, 2030 и 2040 г. Те носят пълна отговорност за постепенното намаляване през 2025, 2030 и 2040 г. Целта им е да използват всички допълнителни икономии на CO2, които могат да бъдат натрупани между 2025 и 2029 г., над целта от 15%, като кредити за смекчаване на следващия етап от 45% през 2030 г. и следващите години. Продължение

605-километров пробег: Leapmotor открива предварителни продажби за B05 в Китай

С началото на предварителните продажби, Leapmotor най-накрая разкри повече технически подробности за първия си компактен електрически модел. Известен като Lafa 5 в Китай, версиите с по-високи спецификации ще разполагат с монтирана на покрива LiDAR система.

Изображение: Leapmotor B05

carnewschina.com, 07.11.2025

Leapmotor представи предстоящия си компактен електромобил, B05, на изложението IAA Mobility в Мюнхен през септември. Производителят обаче не разкри технически данни, липотцени и дори снимки на интериора по време на презентацията. Сега китайската компания откри предварителни продажби за новия конкурент на VW ID.3 и Kia EV4 на вътрешния си пазар, разкривайки значително повече информация за модела.

В Китай автомобилът ще се продава под името Lafa 5 и ще започва от 105 800 юана, еквивалент на около 12 800 евро. Ще се предлагат общо пет версии, като цените варират до 131 800 юана или приблизително 16 000 евро.Клиентите, които направят депозит от 99 юана (около 12 евро), ще получат различни предимства на обща стойност 12 500 юана (около 1500 евро). Официалното пускане на пазара е насрочено за 28 ноември, като доставките ще започнат веднага след това. Leapmotor също така планира да навлезе на международните пазари от следващата година.

В зависимост от версията, хечбекът с дължина 4,43 метра е оборудван с батерия с капацитет 56,2 или 67,1 кВтч. Максималният пробег на CLTC е между 515 и 605 километра. Въпреки че компанията все още не е разкрила пиковата мощност на зареждане, тя казва, че батерията може да се зареди от 30 до 80 процента за 18 минути. Продължение

Volkswagen съобщава, че доставките на чипове Nexperia са възобновени

Volkswagen публикува годишните си приходи за 2024 г.

ФРАНКФУРТ, 7 ноември (Reuters) – Volkswagen – най-големият европейски производител на автомобили, е получил първите си доставки на чипове от китайския производител

Вижда се лого на Volkswagen в деня на годишната пресконференция на Volkswagen Group във Волфсбург, Германия, REUTERS/

Вижда се лого на Volkswagen в деня на годишната пресконференция на Volkswagen Group във Волфсбург, Германия, REUTERS/

на полупроводници Nexperia след прекъсване на доставките, съобщи ръководителят на компанията за Китай, цитиран от германския всекидневник Handelsblatt.

Холандското правителство пое контрола над Nexperia, която е базирана в Холандия, на 30 септември като част от по-широка търговска война между САЩ и Китай, а китайското правителство блокира износа на продуктите ѝ от 4 октомври, което доведе до недостиг на чипове Nexperia, широко използвани от производителите на автомобили.

Nexperia обаче приветства новината, че съгласно споразумение между САЩ и Китай, няма да бъде обект на ограничения за износ от САЩ в продължение на една година. Китай също така заяви, че ще разрешава износ за всеки отделен случай.

„Вече има първоначален износ“, цитиран от Handelsblatt, е казал Ралф Брандщетер, член на борда на Volkswagen за Китай.

„След споразумението със Съединените щати китайското Министерство на търговията реагира бързо и обяви, че ще издаде краткосрочни специални разрешителни.“ Продължение

Някои доставки на чипове Nexperia се възобновяват, като Германия приветства „деескалацията“

Изключенията за китайски износ биха могли да облекчат натиска върху доставките

Honda и Volkswagen съобщават, че доставките в Китай са възобновени

7 ноември 2025 г. 20:58 ч.

БЕРЛИН/ТОКИО, 7 ноември – Производителят на полупроводници Nexperia възобнови някои доставки на жизненоважните си чипове, съобщиха ръководители на автомобилни

Служител работи с пластина в производствена линия на холандската компания за полупроводници Nexperia в Хамбург, Германия, REUTERS

Служител работи с пластина в производствена линия на холандската компания за полупроводници Nexperia в Хамбург, Германия, REUTERS

компании, като Германия приветства признаци на деескалация в борбата за контрол над компанията, която разтърси автомобилната индустрия.

Nexperia, китайска компания, но базирана в Холандия, произвежда милиарди прости, но повсеместни чипове за автомобили и друга електроника. Доставките на тези чипове са затруднени след спор между Амстердам и Пекин относно трансфера на технологии на фона на по-широка търговска война между САЩ и Китай.

„Деескалацията и продължаването на преговорите между Холандия и Китай са много добре дошли в този момент“, каза говорител на министерството на икономиката в Германия, най-големия производител на автомобили в Европа.

Министерството остава с надежда, че „краткосрочните индивидуални разрешителни бързо ще достигнат до индустрията“, което ще позволи на доставките на чипове на Nexperia да се възобновят, добави говорителят.

Германският канцлер Фридрих Мерц заяви, че има положителни сигнали, че доставките могат да се възобновят, „евентуално в рамките на следващите няколко часа“. Продължение

BMW потвърждава новия i3

Главният изпълнителен директор на BMW – Оливър Ципсе, потвърди името i3 за следващия модел Neue Klasse по време на тримесечната сесия за резултатите на компанията. Производството е планирано да започне в Мюнхен през втората половина на 2026 г., последвано от внедряване в допълнителни заводи.

Изображение: BMW

bmwgroup.com

„С осмото поколение на Серия 3 ще внесем Neue Klasse и нейните технологични клъстери в основата на марката BMW“, каза Ципсе, според публикувания препис. Моделът, известен бмввътрешно като NA0, отдавна е потвърден за завода в Мюнхен от 2026 г. Той ефективно представлява производствената версия на концепцията Vision Neue Klasse, представена за първи път на изложението IAA 2023. Производственият iX3, представен на тазгодишното IAA, вече показа, че BMW възнамерява да преведе дизайнерския език на своите концептуални автомобили директно в производство.

Като нископрофилен седан във формат 3-Series, предстоящият i3 ще използва малко по-различни компоненти от тези в iX3, който е в серийно производство в завода в Дебрецен от края на септември. По-високите SUV модели на Neue Klasse използват кръгли батерийни клетки с височина 120 милиметра, докато по-плоските модели като i3 използват 95-милиметрови клетки със същия диаметър 46 милиметра. i3 ще използва и същата модулна система за задвижване, въпреки че не се очаква показателите за мощност да съответстват на iX3 поради различната конфигурация на батерията.

Силно търсене на iX3 в Европа

Ципсе изрази голямо удовлетворение от първоначалните отзиви за iX3. „Започнахме да приемаме поръчки от клиенти за автомобила, които надминаха очакванията ни“, каза главният изпълнителен директор на BMW. „Само като погледнем към Европа, виждаме, че поръчките вече се простират с няколко месеца насам през 2026 г. Това потвърждава изключително положителен старт за автомобила.“ Продължение