Архив

IAA Mobility 2025: Китай доминира, Германия блести

На последните две издания на емблематичното търговско изложение изглеждаше сякаш германските производители на автомобили бяха завладени от конкуренцията от Далечния изток. Китайските производители отново изиграха основна роля тази година, но истинските звезди на шоуто са от Германия. BMW iX3 може почти да се нарече спасител на местната индустрия, докато бъдещите визии на Audi, Mercedes и VW също дават основание за оптимизъм.

electrive.com, 15.09.2025 – 18:00

За първи път след ребрандирането – и преместването от Франкфурт в Мюнхен – името IAA Mobility 2025 е напълно оправдано. Някога доминиран от Audi, BMW, Mercedes и други, IAA 11наистина се превърна от чисто автомобилно изложение в ориентирано към бъдещето панаир на мобилността. Докато преди няколко години фокусът беше върху ентусиастите на автомобили, тазгодишното издание ясно даде приоритет на електрическата мобилност, автономното шофиране и иновативните решения за мобилност.

Двигателят с вътрешно горене става остарял

В настоящия преходен период двигателите с вътрешно горене все още играят роля на изложбената площ. VW T-Roc и Renault Clio, два от най-популярните модели в Европа, бяха представени в напълно обновени версии, и двата конвенционални бензинови превозни средства. Хибридните задвижвания представляват най-високото ниво на електрификация за тези бестселъри. На IAA Summit, зоната за професионални посетители, делът на електрическите превозни средства вероятно е бил поне 80 процента.

1 vw-t-roc-2025-vorstellungТова също доказва, че дебатът, възобновен от Маркус Сьодер, министър-председател на Бавария, за изоставянето на така нареченото постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене, не е нищо повече от празнословие и популизъм. Германският канцлер Фридрих Мерц, в реч при откриването на панаира за мобилност, също призова за повече свобода на действие по отношение на двигателите с вътрешно горене. „Разбира се, ние сме фундаментално ангажирани с преминаването към електрическа мобилност, но се нуждаем от по-голяма гъвкавост в регулирането“, каза канцлерът.

Докато доставчиците понякога се въздържат, германските производители на автомобили са убедени в необходимостта от пълна електрификация на

Renault Clio 2026

Renault Clio 2026

своите моделни гами.

Въпреки че Porsche отново наблегна на двигателя с вътрешно горене поради все още ограниченото търсене на електрически спортни автомобили, главният изпълнителен директор на BMW Оливър Ципсе многократно се застъпи за технологична отвореност, въпреки силните продажби на електромобили. Докато главният изпълнителен директор на Mercedes и председател на ACEA Ола Калениус може да е призовал Европейската комисия в отворено писмо да облекчи „забраната за горене“, дългосрочната тенденция в Южна Германия очевидно е електрическа.

Томас Шефер, главен бранд директор на Volkswagen, премина в офанзива и открито противоречи на Сьодер на IAA Mobility. Според него, електрическото задвижване с батерии е в крайна сметка неизбежно за декарбонизацията. Тази позиция се подсилва от последното проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT). Според ICCT европейските производители на автомобили са на път да постигнат целите си за CO2 за 2027 г., водени от нарастващите продажби на електрически превозни средства. Продължение

Tesla печели, след като покупката на акции от Мъск за 1 милиард долара засилва доверието в производителя на електрически превозни средства

Акциите на Tesla скочиха с 6% в ранната търговия в понеделник – 15 септември, след като главният изпълнителен директор Илон Мъск разкри покупката си на акции на производителя на електрически превозни средства на стойност около 1 милиард долара, в поредния вот на доверие от милиардера в бъдещето на компанията.

Reuters, 15 септември 2025 г. 19:35 ч.

Покупката на акции – първата покупка на Мъск на открития пазар от началото на 2020 г. – идва в критичен момент за Tesla, тъй като тя се надпреварва да постигне амбициозните си цели да Tesla-Logo-Model-3-Red-Nose-e1522253866886се трансформира в сила в областта на изкуствения интелект и роботиката, докато се бори със забавящите се продажби на автомобили.

Този ход също така засилва стремежа на Мъск за по-голям контрол над Tesla и идва малко повече от седмица, след като бордът на компанията предложи план за компенсация от 1 трилион долара за Мъск, отговаряйки на исканията на Мъск и поставяйки високи финансови и оперативни цели.

Мъск е закупил 2,57 милиона акции в петък – 12 септември, плащайки между 372,37 и 396,54 долара за акция, според подадена от регулаторните органи информация в понеделник.

Ходът е „най-ясният сигнал досега, че (Мъск) натисна газта, за да се откаже от всичко…Връзката Tesla-Мъск изглежда е твърдо отново на правилния път след нестабилно начало на годината“, каза Мат Брицман, старши анализатор на акции в Hargreaves Lansdown. Продължение

Toyota e-Palette ще бъде пусната на пазара в Япония

Toyota комерсиализира на родния си пазар автоматизираното многофункционално превозно средство e-Palette, представено за първи път през 2018 г. Като електрически совалков автомобил, то може да побере до 16 пътници плюс водача. Превозното средство обаче е предназначено да служи и като „мобилно бизнес или сервизно пространство“.

Изображение: Toyota

global.toyota, 15.09.2025 – 15:30

Toyota дълго време мълчеше за e-Palette. Японската компания за първи път представи изцяло електрическото многофункционално концептуално превозно средство в началото на 2018 г., тойослед което ѝ отне седем години и половина, за да го комерсиализира. Сега Toyota e-Palette може да бъде поръчана в Япония от начална цена от 29 милиона йени (приблизително 168 000 евро).

С дължина от 4,95 метра, то не е значително по-дълго от голям автомобил, но е проектирано да превозва четирима седнали и дванадесет правостоящи пътници – без водача. В момента моделът все още разполага със система за управление, която отговаря на спецификациите за автоматизирано шофиране от ниво 2.

Toyota планира да пусне на пазара автомобили със система за автоматизирано шофиране от ниво 4 през фискалната 2027 година.

По отношение на задвижването, автомобилът, който е с размери 4,95 x 2,08 x 2,65 метра и тежи три тона, е оборудван с асинхронен двигател с мощност 150 кВт. Продължение

Italdesign представя електрически SUV „холограма“

Дизайнерското студио Italdesign разработи виртуална концепция за електрически SUV, EVX, базирана на платформата MEB+ на VW Group. Тя беше представена миналата седмица на IAA Summit в Мюнхен в „холографска“ форма.

Съобщение за пресата чрез italdesign.it, 15.09.2025 – 16:30

Тъй като на този етап това е само дигитална концепция, няма информация дали този EVX някога ще достигне до производство. Целта е обаче да се проучи гъвкавостта на дизайна на италелектрическата платформа MEB+ и да се проучи доколко платформата може да бъде разширена отвъд съществуващите производствени модели по отношение на стила на каросерията и пропорциите.

И със сигурност разширява платформата. Концепцията на Italdesign илюстрира тривратно купе 2 + 2 с дължина 4,23 м, ширина 1,82 м и височина 1,49 м с междуосие 2,6 м. Текущите производствени модели, използващи платформата MEB+, включват ID. Polo, Cupra Raval, ID. Cross и Skoda Epiq – всички считани за „малки автомобили“.

Първият от тази група, който достигна почти серийно производство, Raval, е само малко по-малък от концепцията EVX, с размери 4,05 м x 1,78 м x 1,52 м. Концепцията EVX се различава по по-дългата си дължина и по-спортния си силует от другите малки автомобили MEB+, дизайна на купе и гореспоменатото разположение на седалките 2+ 2. Продължение

„Деца на пътя! Път на децата!“ събра доброволци от SFA за трета поредна година

За трета поредна година доброволци от „София Франс Ауто“ (SFA) се включиха в кампанията „Деца на пътя! Път на децата!“ и осигуриха безопасното пресичане на учениците и техните семейства пред няколко столични училища в първия учебен ден – 15 септември.

Инициативата се реализира съвместно със столичните общини „Илинден“ и „Оборище“, които тази година определиха следните учебни заведения за програмата:gallery_picture_0620886001757937842

–        Национално музикално училище „Любомир Пипков“;

–        Първа английска езикова гимназия;

–        164 гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“;

–        Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“;

–        Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Проф. д-р Георги Павлов“.

Доброволците от дружествата на SFA застанаха на основните пешеходни пътеки при училищата, за да подпомагат пресичането, да следят за спазването на правилата за движение и да напомнят на водачите да бъдат особено внимателни в зоните, където наоколо има деца. Тяхната дейност беше посрещната с подкрепа и одобрение от преминаващите. Продължение

Пшеница за китайски автомобили? Русия се обръща към бартер, за да избегне санкциите

Старомодният бартер се увеличава във външната търговия на Русия за първи път от 90-те години на миналия век, тъй като компании, които се опитват да заобиколят западните санкции, разменят пшеница за китайски автомобили и ленено семе за строителни материали.

Дори докато Русия изгражда топли връзки с Китай и Индия, завръщането на бартера показва доколко войната в Украйна е изкривила търговските отношения за най-големия производител на природни ресурси в света, три десетилетия след разпадането на Съветския съюз през 1991 г., което доведе до икономическа интеграция на Русия със Запада.

Със съкр. reuters.com/business/finance

Съединените щати, Европа и съюзниците им наложиха над 25 000 различни санкции на Русия заради войната в Украйна през 2022 г. и анексирането на Крим през 2014 г. в опит да се bb739dd2a5ed0a59fc6f72ac0217139fпотопи руската икономика от 2,2 трилиона долара и да подкопае подкрепата за президента Владимир Путин.

Вашингтон също така наложи тарифи и на Индия в отговор на търговията с петрол на Ню Делхи с Русия.

Путин казва, че руската икономика е надминала очакванията. През последните две години страната нарастваше по-бързо от страните от Г-7, въпреки западните прогнози за срив. Той нареди на бизнеса и длъжностните лица да се противопоставят на санкциите по всякакъв възможен начин.

Въпреки това, има нарастващи признаци на напрежение върху икономиката, която централната банка сега показва, че технически е в рецесия и страда от висока инфлация.

Някои наказателни мерки – по-специално изключването на руските банки от платежната система SWIFT през 2022 г. и предупрежденията на Вашингтон към китайските банки миналата година да не подкрепят военните усилия на Русия – разпалиха опасения от вторични санкции. Продължение

Договорно производство: от днес Magna сглобява Xpeng G6 и G9 в Грац

Xpeng започна днес производството на своите електрически превозни средства в Европа, за да смекчи въздействието на тарифите на ЕС. Първите бройки от Xpeng G6 и G9 вече са слезли от поточната линия в завода по договор Magna Steyr в Грац, Австрия.

Изображение: Magna International Inc.

cnevpost.com, carnewschina.com, autonews.gasgoo.com, globenewswire.com, 15.09.2025 – 12:20

През март се появиха слухове, че Magna Steyr е близо до подписване на договори с китайските автомобилни производители Xpeng и GAC. За Xpeng договорното производство в Грац вече е европапотвърдено – и повече от това: то е напълно готово.

Xpeng официално ще открие първата си европейска производствена линия в Magna днес. Първоначалните модели, сглобявани в Грац, ще бъдат Xpeng G6 и G9, като ще последват и други серии. Компаниите описват това като началото на „дългосрочно сътрудничество за бъдещи модели“.

Поръчката следва добре установена експортна стратегия в автомобилната индустрия: SKD монтаж. SKD означава „полуразглобен“, при който превозните средства се сглобяват в една държава и след това се частично разглобяват. Тези комплекти и компоненти се изнасят в целевата държава и се сглобяват отново там – в този случай в Грац. Тъй като се внасят само части, а не цели превозни средства, се прилагат различни тарифи.

За напълно сглобени автомобили Xpeng в момента е изправен пред тарифи на ЕС за произведени в Китай електрически превозни средства: в допълнение към съществуващото 10% вносно мито се начислява допълнителна такса от 21,3% – почти една трета от общото количество. С SKD сглобяването в Австрия тези допълнителни тарифи вече не се прилагат. Продължение

VW търси партньор за PowerCo и отлага началото на производството на ID. Golf

Volkswagen ще отложи началото на производството на ID. Golf и ID. Roc до 2030 г., след като изцяло електрическият Golf първоначално беше планиран за 2028 г., а по-късно отложен за 2029 г. В същото време Volkswagen търси финансово силен партньор за своето дъщерно дружество за батерии PowerCo.

handelsblatt.com, bloomberg.com, 15.09.2025 – 11:45

Във Volkswagen два ключови електрически модела ще бъдат пуснати по-късно от очакваното. Според немския Handelsblatt, производството на дългоочакваните електрически версии на хечбека Golf volkswagen-werk-wolfsburg-logo-vw-produktion-montage-1400x933-1и компактния SUV T-Roc вече ще започне едва през 2030 г. в завода във Волфсбург.

Това означава още едно отлагане за изцяло електрическия ID. Golf, първоначално планиран за 2028 г., след това изместен за 2029 г. ID. Roc, планиран преди това за 2029 г., също ще бъде отложен за 2030 г. Съгласно новия план, ID. Roc ще слезе от поточната линия първи през лятото на 2030 г. като дебютен модел на новата платформа SSP – последван от ID. Golf.

Натиск върху разходите и нерешени производствени въпроси

Handelsblatt посочва няколко причини за забавянето: висок натиск върху разходите във VW, например. Главният изпълнителен директор Оливър Блум обяви спестявания от 15 милиарда евро миналата година – а целта ще бъде още по-висока тази година. Въпреки че VW иска да инвестира в нови платформи и преустройство на заводи, паричните средства са ограничени по време на трансформацията. „Можем да похарчим парите само веднъж“, цитира вестникът вътрешен човек от ръководството. По-ниските от очакваните продажби на електромобили и нерешените производствени въпроси също са сред причините. Продължение

Среща на върха на ЕС за автомобилната индустрия: Комисията се придържа към целта за 2035 г., обмисля стимули за малки електрически превозни средства

Може да не е изненада – тъй като информацията вече беше изтекла предварително – но председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще се придържа към целта за нулеви емисии за 2035 г. Сега обаче тя планира да продължи разговорите с ръководителите на европейската автомобилна индустрия още през декември – и да разгледа, наред с други неща, нова регулаторна категория за малки електрически превозни средства дотогава.

faz.net (на немски), reuters.com, 15.09.2025 – 11:21

Възобновяването на „Стратегическия диалог“ на Комисията с европейската автомобилна индустрия завърши с отложено решение. Това вече беше очевидно преди срещата в петък – 12 септември:Germany Debates Highway Tolls Introduciton

изтекъл проект на документ показа, че бързото отклонение от целта за нулеви емисии за 2035 г. не е на дневен ред. Комисията все още смята пълното премахване на бензиновите и дизеловите технологии до 2035 г. за „постижимо“. Части от европейската автомобилна индустрия настояват за смекчаване на този показател.

Но Комисията е готова да направи отстъпка. Според съобщения в медиите, фон дер Лайен ще продължи преговорите през декември и ще преразгледа настоящия регламент за CO2. В резултат на това индустрията си е осигурила по-ранен старт на прегледа на целите за CO2, първоначално планиран за 2026 г., но сега се очаква да започне през 2025 г.

И още: Комисията очевидно обмисля нова регулаторна категория за малки електрически превозни средства. Те биха могли да се възползват от по-ниско данъчно облагане и да получат допълнителни кредити за постигане на целите за намаляване на CO2. Продължение

Какви автомобили кара Джейсън Стейтъм във поредицата „Transporter“?

Първият филм Transporter излезе през 2002 г. и беше посрещнат с достатъчен успех, за да оправдае две продължения с Джейсън Стейтъм в главната роля на Франк Мартин.

Как да не харесаш?

Стейтъм успя да демонстрира уменията си с различни бойни изкуства, а любителите на екипировката видяха някои вълнуващи автомобилни каскади с многото различни превозни средства.

В първия филм от поредицата героят на Стейтъм караше BMW E38 753i. Създателите на филма го промениха за двете продължения на Transporter и поставиха Стейтъм зад волана на модел W-12 на транспортер6-литровото Audi A8L.

За разлика от многото емблематични филмови автомобили, които дори не са истински, Audi A8 е съвсем реално и режисьорът Луи Летерие вярва, че това е добре изработена смесица от луксозни и спортни автомобили, според Motor Trend. Режисьорът Луи Летерие се свързва с производителя на автомобили от Инголщат през 2004 г., за да включи Audi A8L W-12 във филма си.

Стейтъм го ъпгрейдва до модела A8L от 2008 г. за „Transporter 3“, който има почти идентични спецификации. И двата са с адаптивно въздушно окачване, което позволява на водача да регулира плавността на возенето в зависимост от начина на шофиране. И двата могат да развият около 450 к.с. при 6200 оборота в минута и да ускоряват от нула до 60 мили в час за пет секунди. И двата са доста големи поглъщатели на гориво, постигайки между 13 и 15 мили на галон на улицата и 17 или 19 на магистралата. Продължение