Nexperia намалява доставките на пластини за китайския завод, което води до прекъсвания в производството на чипове
Този ход идва, след като китайското звено на холандския производител на чипове възобнови доставките на полупроводници на местни клиенти.
reuters.com/world/europe
Публикувано в петък, 31 октомври 2025 г. · 17:38 ч.
[ПЕКИН/ТАЙПЕЙ] Холандският производител на чипове Nexperia е спрял доставките на пластини за китайския си завод за сглобяване, според писмо, адресирано до клиентите му,
което беше прегледано от Reuters, което може да изостри свиването на доставките, което тревожи автомобилните производители по целия свят.
Писмото, датирано на 29 октомври и подписано от временния изпълнителен директор на Nexperia Стефан Тилгер, казва, че компанията е наложила спирането на доставките за завода си в Дунгуан, в провинция Гуандун в южен Китай, на 26 октомври, заявявайки, че това е „пряка последица от неотдавнашното неспазване на договорените условия за плащане от страна на местното ръководство“.
От началото на този месец Nexperia е в спор с китайското си звено, след като холандското правителство пое контрола над Nexperia от китайския ѝ собственик Wingtech Technology на 30 септември. То също така отстрани китайския си изпълнителен директор, позовавайки се на опасения, че технологията ѝ може да бъде присвоена от Wingtech.
Ходът на Nexperia дойде, след като китайското звено на холандския производител на чипове възобнови доставките на полупроводници на местни клиенти, но постанови, че всички продажби на дистрибутори ще трябва да бъдат уредени с помощта на китайски юани. Преди това транзакциите се уреждаха с чуждестранни валути като щатския долар.
Компанията произвежда големи количества чипове в Холандия, които се използват широко в автомобилната и потребителската електроника. Около 70% от произведените в Холандия чипове се опаковат в Китай и се продават предимно на дистрибутори. Продължение
Глобалните производители – пред риск
Още предистория…
Глобалните производители на автомобили са изправени пред производствен риск, тъй като спорът между Китай и Холандия за чипове ескалира
Противостоянието с Nexperia се очертава като гореща точка в търговското напрежение
30 октомври 2025
Автомобилната индустрия отново е под напрежение, тъй като се появява ново пречка в производството на полупроводници, този път не поради природни бедствия или последици от
пандемия, а поради геополитически маневри.
Nexperia BV, холандска фирма за полупроводници, собственост на китайската Wingtech Technology Co., се превърна в център на търговски сблъсък, след като холандското правителство упражни извънредни правомощия, за да блокира износа на чипове, произведени в холандските съоръжения на Nexperia.
В отговор Китай замрази способността на Nexperia да изнася чипове, произведени в Китай, което доведе до незабавни прекъсвания в производствените линии за автомобили в световен мащаб.
Сред първите, които предприеха действия, Honda вече намали наполовина производството в завода си в Канада и затвори операции в Мексико. Засегнатите фабрики сглобяват седана Civic и SUV CR-V, два модела с голям обем. Nissan разкри, че има достатъчно запаси от чипове, за да продължи дейността си само през първата седмица на ноември.
Въпреки че Toyota съобщи за ограничени краткосрочни смущения, главният изпълнителен директор Коджи Сато призна, че ситуацията остава „рискова“, предупреждавайки, че тя допринася за „сериозните проблеми“, с които компанията се сблъсква ежедневно. Продължение
Глобалните автомобилни производители се борят за чипове, тъй като кризата с доставките на Nexperia заплашва производството
Малко предистория…
[ТОКИО/БЕРЛИН] Глобалните автомобилни производители се борят да намерят чипове и проверяват с доставчиците дали имат достатъчно запаси, тъй като задълбочаващата се криза с доставките на полупроводници, свързана с холандската фирма Nexperia, заплашва производството на автомобили в цялата индустрия.
The Business Times
Публикувано сряда, 29 октомври 2025 г.
Пекин забрани износа на продукти на Nexperia от Китай, след като холандското правителство пое контрола над производителя на чипове миналия месец, позовавайки се на опасения
относно трансфера на технологии към китайската му компания майка, Wingtech, което беше определено от САЩ като възможен риск за националната сигурност.
Nissan Motor и Mercedes-Benz са сред производителите на автомобили, които се опитват да се справят с несигурната ситуация с доставките, като Nissan заяви, че има достатъчно чипове до първата седмица на ноември – само след няколко дни.
Чиповете на Nexperia се използват широко в автомобилните компоненти, което прави кризата с доставките най-новото предизвикателство за индустрията, която вече се бори с американските тарифи и китайските ограничения върху редкоземните елементи.
„Това е голям проблем“, каза главният директор по ефективността на Nissan Гийом Картие пред репортери на изложението за мобилност в Япония в Токио в сряда. „За момента нямаме пълна видимост.“
Картие заяви, че автомобилният производител е „добре за първата седмица на ноември“ по отношение на доставките на чипове. Продължение
Бумът на електрическите превозни средства в Китай слага край на скока на бензина през „Златната седмица“. Търсенето на гориво намаля с 9% на годишна база
Революцията на електрическите превозни средства в Китай достигна исторически етап: за първи път по време на октомврийския празник „Златната седмица“ търсенето на бензин спадна, вместо да се покачи, като спадна с 9% на годишна база до 12,5 милиона тона, въпреки рекордните пътувания, според Reuters.
Промяната бележи фундаментален поврат на най-големия петролен пазар в света, където електрическите превозни средства вече не просто забавят растежа на търсенето на гориво – те активно намаляват потреблението по време на пиковите периоди на пътуване.
По evxl.co
Електромобилите доказват готовност за пътуване по време на пиковите пътувания
Опитът на Тианю Дзян е пример за трансформацията. Шофьорът предприе 2000-километрово пътешествие по пътя този месец от югозападен Съчуан до Пекин с електрическото си
превозно средство.
„Преди карах бензинова кола и никога не бях пътувал с електромобил за толкова дълго пътуване, но шофирането на дълги разстояния с електромобил вече не се усеща като проблем“, каза Дзян пред Reuters.
Той е сред десетките милиони китайци, които са се възползвали от разширената инфраструктура за зареждане по време на осемдневната празнична ваканция. Дневната консумация на електроенергия на зарядните станции – показател за използването на електрически превозни средства – се е увеличила с 45,73% по време на „Златната седмица“ 2025 г. в сравнение с 2024 г., докато потреблението на бензин остана непроменено спрямо септември, въпреки традиционното покачване по време на празничния период.
Една пета от 63,5 милиона пътувания с автомобили по време на празниците са били с електрически или хибридни превозни средства, според китайското министерство на транспорта. Продължение
„Летящото килимче“ на Citroën вече е реалност
Citroën превръща всяко пътуване в комфортно изживяване със системата Advanced Comfort® с Progressive Hydraulic Cushions® – стандарт за C4 и C4 X
С най-новото поколение Citroën C4 и C4 X, марката въвежда своята иновативна система на окачване Citroën Advanced Comfort® Suspension с технология Progressive Hydraulic Cushions® като стандартно оборудване за всички версии. Тази комбинация осигурява усещане за плавност и лекота дори върху неравни пътища, поглъщайки вибрациите и сътресенията, така че всеки километър да се усеща като спокоен, равен и лек.
Ефектът на „Летящото килимче“
Разработена изцяло от инженерите на Citroën, системата Advanced Comfort® Suspension с Progressive Hydraulic Cushions® заменя традиционните механични ограничители в
амортисьорите с прогресивни хидравлични буфери. Те плавно абсорбират енергията при движение по неравности и елиминират внезапните удари.
Резултатът е изключителна мекота, стабилност и усещане, че автомобилът „лети“ над пътя – ефект, който Citroën описва като „летящото килимче“.
Технологията в детайли
При дребни вибрации и фини неравности, пружините и амортисьорите осигуряват мек и плавен ход.
При по-сериозни неравности два хидравлични ограничителя плавно забавят движението на колелото и елиминират рязките удари, осигурявайки мек и равномерен ход. Продължение
Kia PV5 Cargo поставя световен рекорд на Гинес
Никой друг изцяло електрически лекотоварен автомобил не може официално да измине толкова далеч, колкото Kia PV5 Cargo. Електромобилът измина 693,38 километра с едно зареждане, носейки максималния си полезен товар, печелейки титлата в Световния рекорд на Гинес.
Сн.: Kia PV5 Cargo световен рекорд на Гинес
kianewscenter.com, 30.10.2025
Рекордното шофиране се проведе на 30 септември 2025 г. по обществени пътища северно от Франкфурт, Германия, при реални условия. Тестовият автомобил беше PV5 Cargo Long Range
4-врат вариант, оборудван с батерия с капацитет 71,2 кВтч. Маршрутът, обхващащ 58,2-километров „градски и извънградски кръг“, повтарящ се дванадесет пъти, включваше градски трафик, светофари, кръгови кръстовища и 370-метрово изкачване на височина, за да отрази типичните ежедневни доставки.
Рекордът беше постигнат, докато PV5 Cargo носеше разрешения максимален полезен товар от 665 килограма по време на цялото пътуване.
Опитът беше проверен от TÜV Hessen и Buck Vermessung, които наблюдаваха товаренето и потвърдиха съответствието с теглото. Батерията на превозното средство беше напълно заредена преди тръгване, а както зарядният порт, така и товарното отделение бяха запечатани за продължителността на 22-часовото и 30-минутно пътуване, като GPS проследяване и камери в кабината документираха пробега.
Зад волана на рекордния ван бяха Джордж Бароу, журналист за търговски превозни средства от Обединеното кралство, и член на журито на „Международен ван на годината“, и Кристофър Нигемайер, старши инженер в Техническия център на Hyundai Motor Europe.
„Световният рекорд на Гинес, постигнат от PV5 Cargo, е важен етап, който въплъщава визията на Kia за създаване на решения за мобилност, които надхвърлят транспорта“, каза Хо Сунг Сонг, президент и главен изпълнителен директор на Kia Corporation. „Това забележително постижение доказва, че нашата платформа е не само иновативна по концепция, но и практична и ефективна в реалния свят.“ Продължение
Лас Вегас разполага с първия в света полицейски парк от Tesla Cybertruck
Полицейското управление на Лас Вегас официално разположи първия в света парк от Tesla Cybertruck за обществена безопасност. Десетте UP.FIT Patrol Cybertruck, проектирани от подразделението UP.FIT на Unplugged Performance, отбелязват важен етап за електрическата мобилност в правоприлагането.
Сн.: Cybertruck преоборудване за полицията в Лас Вегас
По newspressusa.com, 30.10.2025
Подразделението UP.FIT на Unplugged Performance достави десет Tesla Cybertruck на полицейското управление на Лас Вегас (LVMPD), създавайки първия в света изцяло електрически
полицейски парк от Cybertruck. UP.FIT Patrol Cybertruck има пълна полицейска електроника, включително светлини, сирени и озвучителни системи, както и прегради за затворници и пълното необходимо оборудване от системи. Според компанията платформата е проектирана за издръжливост, управление и безопасност при условия на високо натоварване.
Превозните средства са предадени на церемония на тема „Технология, която спасява животи“, където ръководството на LVMPD представи UP.FIT Patrol Cybertruck като най-модерното патрулно превозно средство, което в момента е в експлоатация.
Десетте превозни средства бяха изцяло финансирани чрез частни дарения. Очаква се всеки UP.FIT Patrol Cybertruck да спести поне 47 540 долара за пет години в сравнение с конвенционален полицейски пикап с двигател с вътрешно горене, главно чрез намалени разходи за енергия и поддръжка. Въз основа на средните местни цени на енергията, отделът очаква годишни икономии на гориво между 8 800 и 12 000 долара на превозно средство. Продължение
BMW получава одобрение за система за подпомагане на водача за новия iX3
BMW е един от първите европейски производители на автомобили, получил одобрение за своята система за подпомагане на водача (DCAS). Германският автомобилен производител вече може да предлага своя асистент за магистрала за новия iX3 в 60 държави, без да е необходимо да кандидатства за одобрение във всяка държава.
Изображение: BMW
bmwgroup.com, 30.10.2025 – 16:00
Регламентът DCAS беше приет миналата година от Икономическата комисия на ООН за Европа (ИКЕ на ООН). DCAS е съкращение от Driver Control Assistance Systems (Системи за
подпомагане на водача) и предоставя международна правна рамка за системи за подпомагане на водача от ниво 2. Регламентът определя DCAS като системи, които непрекъснато помагат на водача да контролира надлъжното и страничното движение на превозното средство, без да поемат цялата задача по шофиране.
За удобство на производителите на автомобили, процедурата DCAS изисква само тяхната система за подпомагане на водача да бъде одобрена от регулаторен орган в една от страните, участващи в споразумението. След това системата може да бъде инсталирана в превозни средства за всички 60 участващи страни по света. Те включват всички държави-членки на ЕС, Обединеното кралство, Япония, Южна Корея, Австралия, Норвегия, Израел, Швейцария, Турция и Южна Африка. Процедурата DCAS не се прилага за САЩ, Канада и Китай.
С активиран Асистент за движение по магистрала, водачите на новото BMW iX3 могат да свалят ръцете си от волана за постоянно при скорости до 130 км/ч, но трябва да останат бдителни и готови за намеса. Системата подпомага управлението в собствената лента на автомобила и може също така автоматично да сменя лентите, ако е необходимо – достатъчен е един поглед за потвърждение от водача. Продължение
Споразумението за заплащане на Илон Мъск за 1 трилион долара предизвиква гнева на синдикатите и други, тъй като гласуването на акционерите наближава
(Reuters) – Критиците на Tesla се надяват да блокират предложеното за главния изпълнителен директор Илон Мъск огромно възнаграждение, но са изправени пред трудна битка.
Публикувано на 29.10.2025 г.
Инвеститорите в производителя на електрически превозни средства ще решат на 6 ноември дали да одобрят пакета за заплащане, който потенциално струва 1 трилион долара – вероятно
най-голямото споразумение за възнаграждение на главния изпълнителен директор досега. Бордът на Tesla настоява акционерите да одобрят плана, като председателят Робин Денхолм предупреди в понеделник, че Мъск може да напусне, ако сделката бъде отхвърлена.
Междувременно дългогодишни скептици относно корпоративното управление на компанията, включително лидери на щати от Демократическата партия в САЩ и синдикални служители, започнаха кампания за отхвърляне на предложението. Няколко души се опитаха и не успяха да блокират по-ранни рекордни плащания на Мъск, включително неговия план за компенсации от 56 милиарда долара за 2018 г., който инвеститорите преодобриха миналата година на фона на оставащите правни предизвикателства.
Критиците се надяват, че резултатите този път ще бъдат различни и също така се стремят да отхвърлят и тримата директори на Tesla, които се кандидатират за преизбиране. Продължение
Stellantis започва производството на новия Jeep Compass
Jeep започна производството на новия Jeep Compass в завода си в Мелфи, Италия. Моделът ще се предлага и в изцяло електрическа версия, като ще последват и други електрически модели от същия завод.
Изображение: Stellantis . Jeep Compass Melfi
stellantis.com
29.10.2025 – 12:00
Jeep официално обяви началото на производството в сряда, 29 октомври. Снимките, публикувани с изявлението, показващи първите бройки на Compass, обаче са датирани на 22 и 23
октомври – което показва, че производството вече е текло от известно време. В повечето случаи обявеното „начало на производството“ отбелязва момента, в който клиентите започват да сглобяват автомобилите, докато предсерийното производство обикновено започва седмици или дори месеци по-рано.
Новият Jeep Compass е базиран на платформата STLA Medium на Stellantis. DS N°8 вече се изгражда на тази платформа в Мелфи, включително изцяло електрическа версия. Новата Lancia Gamma ще последва през 2026 г., а модел на Opel от същия завод се споменаваше още през 2022 г. Други модели STLA Medium се произвеждат в различни заводи на Stellantis, включително Peugeot E-3008, E-5008 и Opel Grandland Electric. С дължина от 4,55 метра, Compass се нарежда сред по-компактните автомобили на платформата, с подобна дължина като E-3008. E-5008, за разлика от него, е с 24 сантиметра по-дълъг.
Гамата от задвижващи агрегати е почти идентична при всички модели. Напълно електрическият Jeep Compass ще бъде пуснат на пазара със система за предно задвижване с мощност 157 кВт, съчетана с познатия пакет батерии от 74 кВтч. По-късно ще последва версия със задвижване на всички колела с мощност 276 кВт, което ще даде на Compass повече мощност от вариантите със задвижване на всички колела на моделите Peugeot, които предлагат до 239 кВт. Продължение








