Opel актуализира Astra Electric
На автомобилното изложение в Брюксел в началото на януари, Opel представи фейслифта на серията Astra, включително Astra Sports Tourer. Astra Electric получава няколко визуални актуализации, леко увеличен пробег и допълнителни функции.
Фейслифт на Opel Astra
Изображение: Opel
stellantis.com, 11.12.2025 – 13:30
Opel Astra Electric EMP2
Компактните модели автомобили от Stellantis Group, базирани на платформата EMP2, са достигнали средата на своя продуктов цикъл и сега е в ход вълна от фейслифтинг. В края на
август, например, Peugeot представи актуализирания 308, който не само се отличава с напълно преработена предна част с най-новия стил на марката, но и в електрическата си версия с малко по-голяма батерия за удължен пробег и функция Vehicle-to-Load.
Сега е ред на Opel Astra. Преди премиерата си на автомобилното изложение в Брюксел в началото на януари, Opel разкри актуализациите в средата на цикъла за своята компактна моделна гама. Промените в задната част са минимални, но новата предна част е далеч по-впечатляваща. Въпреки че актуализациите не са толкова мащабни, колкото тези за Peugeot E-308, те са забележими веднага: логото на Opel отпред вече е осветено, а допълнителни LED светлини, вдъхновени от Grandland, са интегрирани в черния дизайнерски елемент, известен като „Vizor“. Въздухозаборниците също са преработени, като тяхната изпъкналост варира в зависимост от боята. Освен това, LED фаровете са подобрени, за да включват матрично осветление с 25 000 пиксела от всяка страна, което позволява още по-прецизно осветяване на околността.
В съответствие с E-308, актуализациите на задвижването за Astra Electric са следните: благодарение на подобрената клетъчна химия, енергийният капацитет на високоволтовата батерия е увеличен от 54 на 58 kWh, което позволява пробег по WLTP до 454 километра – с 34 километра повече от преди. По-голяма батерия, като например опцията от 75 kWh, остава недостъпна, тъй като плоските модели, базирани на платформата EMP2, нямат достатъчно място в долната част на каросерията. 115-киловатовият електродвигател на предния мост остава непроменен, което не е недостатък: тестовите шофирания показаха, че този задвижващ агрегат е високоефективен. Продължение
„На загасналия вулкан Тейде е ветровито“…
От бъдещия ми сборник с пътеписи….
..Това място, за което разказвам, излиза скъпо за българин, който е решил да дойде за собствена сметка на туризъм или за почивка. Въпреки това има и сънародници, които са успели да го видят и да прекарат тук незабравимо време.
Когато преди години ми се удаде да посетя Гран Канария, не подозирах, че ще попадна на такава екзотика. Особено интересни за мене бяха столицата Тенерифе и замрелият вулкан Тейде.
Канарските острови до днес са символ на престиж при почивка и необичайна природа. Те са група от острови – територия на Испания, разположена почти на Екватора и по-близо до Африка, отколкото до Европа.
Тези царствени острови са на 5 часа и 10 минути път със самолет от Виена. Предстоеше ни да напуснем въздушното пространство на Стария континент, за да отидем далеч…
Ние, група журналисти, бяхме поканени на пробно кормуване от най-големия американския автомобилен гигант по онова време – General Motors, и европейския му филиал – Opel, за да караме трицилиндрова Corsa – двигателят преди това пробван при минивановете на Daewoo.
Благодарение на момичетата от чудесния екипаж на самолета – собственост на KLM, прекарахме приятно дълги часове във въздуха, които за нас минаха твърде бързо и в комфортна обстановка. Нашият „Боинг 727” беше трансформиран в луксозен лайнер за дълго пътуване с по-малко от пътническия капацитет, големи кожени кресла и дивани в синьо, за да не се усещат разстоянията – самолетът беше специален, нает от домакините ни. Красивите фирмено облечени стюардеси в сини униформи с бели кърпи на врата, не ни оставяха да скучаем, като ни поднасяха непрекъснато кетъринг от избрана испанска кухня и напитки.
Бяхме група от около 12 колеги от най-големите автомобилни издания на Руската федерация и бившите съветски републики, румънец и аз. Тогава още нямаше война в Европа. Седяхме на последната седалка с издател на голям вестник в една от бившите републики –и разговаряхме на …английски. Красивата стюардеса започна да поднася кетъринг, бяло вино и черен хайвер. Продължение
Китай заявява, че преговорите с ЕС относно плана за минимална цена на електрическите превозни средства са възобновени
ПЕКИН, 11 декември (Reuters) – Министерството на търговията на Китай заяви в четвъртък, че преговорите с Европейския съюз относно плана за минимална цена за произведените в Китай електрически превозни средства са възобновени и ще продължат през следващата седмица, като същевременно призова блока да не преговаря самостоятелно с производителите.
27-членният блок одобри мита до 45,3% през октомври 2024 г., след като Европейската комисия започна разследване дали китайските производители на електрически превозни средства
се възползват от несправедливи субсидии, които биха могли да доведат до пренасищане с доставки в Европа.
Китай настоява, че неговите производители са просто по-конкурентоспособни от европейските си колеги, а Пекин настоява Брюксел да приеме план за минимална цена вместо мита. Анализатори казват, че ЕС е жизненоважен пазар за китайските автомобилни производители, които са изправени пред свиващи се маржове у дома поради ценови войни и дефлация.
„Китай приветства подновения ангажимент на ЕС за рестартиране на преговорите за ценови гаранции и оценява завръщането му към пътя на разрешаване на различията чрез диалог“, каза Хе Ядун, говорител на Министерството на търговията, на редовна пресконференция.
Той каза, че това се е случило през последните дни и ще продължи и през следващата седмица, без да дава повече подробности. Продължение
САЩ спират санкциите срещу бензиностанциите на Лукойл до края на април
Удължаването за бензиностанциите извън Русия идва, тъй като преговорите за Украйна ще продължат във Флорида
Публикувано в The National на 4 декември 2025 г.
В четвъртък САЩ спряха санкциите срещу бензиностанциите с марката Лукойл извън Русия, тъй като служители в администрацията на президента Доналд Тръмп трябваше да продължат
преговорите с украинските преговарящи във Флорида.
Министерството на финансите за първи път обяви санкциите срещу Лукойл през октомври, тъй като администрацията засили позицията си срещу Русия заради войната в Украйна. Санкциите, които първоначално трябваше да влязат в сила миналия месец, сега са спрени поне до 29 април.
Сред нефтените находища, в които Лукойл има значителен дял, е Западна Курна 2 в Ирак, с приблизително 14 милиарда барела извличаеми запаси. Министерството на петрола на Ирак заяви, че е поканило големи американски компании да наддават за находището.
Руската газова компания обяви планове за продажба на задграничните си активи, след като санкциите бяха обявени за първи път.
Лукойл има около 2000 бензиностанции извън Русия – включително в Близкия изток, Европа и в САЩ. Енергийната компания притежава и дялове в ОАЕ, Ирак, Египет и други страни, както и три рафинерии в Европа. Продължение
Стилът на шофиране на Waymo се насочва към по-агресивен
Waymo, сестринската компания на Google, автономните таксита, промениха стила си на шофиране и разделят общественото мнение.
Първоначално смятани за олицетворение на предпазлив, спазващ правилата стил на шофиране, роботизираните таксита напоследък шофират със значително по-голяма увереност и понякога дори агресивно.
Полицейски контрол на Waymo
12.2025 – 17:45
spiegel.de (на немски), wsj.com (платен достъп)
Waymo споделено пътуване автономно шофиране
В продължение на години превозните средства на Waymo постоянно спираха на знаци „Стоп“, чакаха на кръстовища и демонстрираха значителна предпазливост при смяна на лентите или
сливане. Този подход минимизираше рисковите маневри като бързо ускорение или задържане на автомобила. Защитното и пасивно поведение на тези роботизирани таксита обаче имаше и недостатъци: пътниците и другите участници в движението критикуваха автомобилите на Waymo за „засядане“ в трафика, като например оставане неподвижно с минути зад неправилно паркирани превозни средства или прекомерно колебание при сливане.
Наскоро обаче нещо се промени. Както съобщава немското издание Spiegel Online, пътниците са забелязали, че много превозни средства на Waymo сега шофират много по-уверено от преди. Те вече не се колебаят толкова дълго, заобикалят препятствията по-отблизо и изпреварват по-бързо. Някои намират този стил на шофиране за по-скоро напомнящ на агресивен шофьор на такси или Uber, отколкото на добре програмирано робот такси, което взема решения, управлявани от софтуер.
Wall Street Journal е документирал допълнителни примери: статията подчертава незаконните обратни завои, прекомерното ускорение на пешеходни пътеки и така нареченото „калифорнийско спиране“, при което превозните средства забавят на знак стоп, но не спират напълно. Продължение
Bolt си партнира със Stellantis за автономно шофиране
Uber и Momenta планират да тестват robotaxis в Мюнхен следващата година, докато Малко след като обяви сътрудничество с Pony.ai, европейският конкурент на Uber Bolt също разкри партньорство
Изображение: Stellantis
stellantis.com, 12.2025 – 16:00ч
Почти всяка седмица се обявяват нови партньорства в областта
на автономното шофиране. Повечето от тези сътрудничества са съсредоточени върху решенията за роботикси – самоуправляващи се превозни средства, които могат да бъдат извикани чрез приложения за навикване на превози. Например съперникът на Uber Lyft обяви, че ще предлага автономни превозни средства от дъщерното дружество на Baidu Apollo Go на своята платформа на избрани европейски пазари от 2026 г.
Естонската платформа за мобилност Bolt, която управлява услуга за превозване в множество европейски градове и се превърна в ключов европейски съперник на Uber, също има за цел да интегрира роботикси в своето предлагане. За тази цел Bolt обяви партньорство с китайския специалист по роботикси Pony.ai в края на ноември, за да предостави такива услуги за автономна мобилност в Европа. Съобщението преди близо две седмици обаче не уточнява производителя на автономните превозни средства, участващи в партньорството.
Stellantis вече си сътрудничи с Pony.ai
Автомобилният производител Stellantis, който включва марки като Fiat, Opel и Peugeot, вече обяви сътрудничество с Bolt за ниво 4 на автономно шофиране. Тъй като Stellantis също разкри партньорство с Pony.ai за robotaxis в Европа през октомври, вероятно е тристранен съюз между Bolt, Pony.ai и Stellantis за европейския пазар да се оформя, въпреки че това все още не е потвърдено. Продължение
И Mercedes-Benz с Momenta обявяват автономна таксиметрова услуга
Mercedes-Benz и Momenta предвещават следващия етап от автоматизираното шофиране с пускането на автономна таксиметрова услуга SAE Level 4.
След първоначална тестова фаза в Абу Даби, партньорите възнамеряват да разпространят услугата по-широко на други места и пазари.
Изображение: Mercedes-Benz
mercedes-benz.comq 10.12.2025 – 15:00 ч.
Mercedes Benz Momenta автономно шофиране
За процеса на тестване в Абу Даби, местният партньор Lumo е натоварен с управлението на бъдещия флот от роботизирани автомобили. Lumo е дъщерно дружество на технологичната
компания K2, която е получила федерално одобрение за започване на експлоатация на автономни превозни средства в ОАЕ, като първоначалното внедряване започва в Абу Даби. Въпросните превозни средства са новият Mercedes S-Class, оборудван със специално проектиран за проекта сензорен масив, включително LiDAR, радарни сензори и камери.
Mercedes-Benz също така очерта планираната си следваща стъпка: „През следващите пет години Mercedes-Benz се стреми да предложи версия, способна да се движи със скорост от 130 км/ч.“
„С роботакси S-Class ние вдигаме летвата за автоматизирана мобилност — винаги съчетавайки безопасност и комфорт, за да поставим нови стандарти за индустрията и интелигентния транспорт в световен мащаб. Всички наши дейности в тази област подчертават пионерската роля на Mercedes-Benz в автономното шофиране“, каза Йорг Бурцер, член на Управителния съвет на Mercedes-Benz Group. Продължение
Сръбските пощи закупуват 216 електрически скутера
Държавната пощенска служба на Сърбия, Поща Србије, е получила 216 нови електрически скутера, които ще бъдат използвани за доставка на поща в цялата страна. До края на тази година автопаркът ще бъде разширен със 100 нови електрически автомобила, а до март 2026 г. ще включва над 200 допълнителни електрически превозни средства.
posta.rs, beta.rs (и двете на сръбски), seenews.com, 10.12.2025 – 11:30
Пощи Сърбия
Сърбия Електрически скутери
Сръбските пощи не са разкрили размера на инвестицията за покупката. Според съобщения в медиите, цената на новите електрически скутери е приблизително 128 милиона динара (около
1,1 милиона евро). Пощенската организация също не е предоставила подробности за производителя или техническите спецификации на електрическите скутери.
Според новинарския портал Beta, електрическите скутери се задвижват от електрически мотор с мощност 3,94 kW и могат да достигнат скорост до 45 км/ч. Твърди се, че сменяемите им батерии позволяват пробег до 120 километра. Освен това, превозните средства могат да транспортират до 300 кг товар. Тези спецификации биха могли да съответстват на модела „N Moto NCF D“, който се предлага в Сърбия под това име.
216-те нови превозни средства ще бъдат разположени в цялата страна, особено в селските райони, за доставка на пощенски пратки. Според Pošta Srbije, те позволяват по-ефективни доставки в сравнение с двуколесните превозни средства с двигател с вътрешно горене и допринасят за спестяване на разходи. Новият автопарк за доставки е предназначен и за „подобряване на условията на труд на служителите“. Продължение
Връзките ми с BMW AG Мюнхен
Връзките ми с BMW AG Мюнхен датират отпреди
промените.
Тогава благодарение на г-н Хаджиниколов – директор на „Автокореком“ направих интервю с висша фигура от ръководството в Мюнхен и си създадох контакти, които продължиха и след промените – през 90-е.
И с д-р Калинке – шеф на мотоциклетната им дивизия, станах в България приятел след промените.
Сближих се и се сприятелих и с Дирх Тейстма – шеф на връзки с медиите в Мюнхен по онова време.
Последният дори ми подари книга за историята на марката, а ето и автографът от него..
Когато идваше в България винаги се срещахме. Имам много скъпи подаръци от него…
Имам и автографи от други шефове в компанията. Продължение
Citroën представя концептуалния миниван ELO
Марката Citroën на Stellantis представя концептуален електрически автомобил, наречен ELO, който с дължина от 4,10 метра е сравнително къс за миниван, но все пак е проектиран да бъде просторен. Със своята модулна концепция, ELO се стреми да осигури пространство за почивка, игра или работа.
Изображение: Citroën
stellantis.com, 10.12.2025 – 10:30
Citroën ELO концепция
След OLI, представен през 2022 г., визията на Citroën за бъдещ електрически семеен автомобил, френският автомобилен производител сега представи ELO като „лаборатория за идеи,
която въплъщава ценностите на марката за иновации и креативност и обединява мисленето за бъдещето“. ELO е проектиран да бъде нещо повече от просто средство за транспорт. Той има за цел да подкрепя живота в движение във всичките му форми: пътуване, релаксация, свободно време и работа.
Акронимът ELO означава REST, PLAY, WORK (ПОЧИВКА, ИГРА, РАБОТА). Благодарение на напълно интуитивната си модулност, ELO максимално използва електрическата си архитектура, предлагайки компактна дължина от само 4,10 метра, като същевременно осигурява изключително просторен интериор, според Citroën.
„ELO е лаборатория за идеи, която перфектно въплъщава ценностите на Citroën и отваря перспективи за това, което движи нашето мислене днес. Тя отговаря на всички критерии, които са ДНК-то на марката повече от 100 години и това, което искам да развивам през следващите години: креативна, смела, достъпна, отговорна, изобретателна и отдадена на благополучието. Продължение








