Архив

Лоялността към марката Tesla се срина, след като Мъск подкрепи Тръмп, показват данни

Данните показват, че лоялността на клиентите на Tesla е достигнала своя връх през юни 2024 г., когато 73% от домакинствата, притежаващи Tesla, които са търсили нов автомобил, са купили друг Tesla, според анализ на S&P на данните за регистрацията на превозни средства във всички 50 щата.

Този водещ в индустрията процент на лоялност към марката започна рязко да спада през юли, показват данните, когато Мъск подкрепи Тръмп след опит за покушение в Пенсилвания срещу кандидата на републиканците.

ЛОС АНДЖЕЛИС, август (Reuters) – Tesla в продължение на години имаше повече редовни клиенти в САЩ от всяка друга голяма автомобилна марка, но лоялността ѝ се е

Президентът на САЩ Доналд Тръмп разговаря с медиите до главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск в Белия дом във Вашингтон, окръг Колумбия, САЩ, 11 март 2025 г. REUTERS

Президентът на САЩ Доналд Тръмп разговаря с медиите до главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск в Белия дом във Вашингтон, окръг Колумбия, САЩ, 11 март 2025 г. REUTERS

сринала, откакто главният изпълнителен директор Илон Мъск подкрепи президента Доналд Тръмп миналото лято, според данни на изследователската фирма S&P Global Mobility, споделени ексклузивно с  Reuters.

Данните, които не са били съобщавани преди, показват, че лоялността на клиентите на Tesla е достигнала своя връх през юни 2024 г., когато 73% от домакинствата, притежаващи Tesla, които са търсили нов автомобил, са купили друг Tesla, според анализ на S&P на данните за регистрацията на превозни средства във всички 50 щата.

Този водещ в индустрията процент на лоялност към марката започна рязко да спада през юли, показват данните, когато Мъск подкрепи Тръмп след опит за покушение в Пенсилвания срещу кандидата на републиканците.

Процентът достигна дъното си от 49,9% миналия март, малко под средното за индустрията, след като Мъск стартира съкращаващия бюджета на Тръмп Департамент за ефективност на правителството през януари и започна да уволнява хиляди държавни служители.

Процентът на лоялност на Tesla в САЩ оттогава се е повишил до 57,4% през май, последния месец, за който са налични данните на S&P, което го поставя над средното за индустрията ниво и е приблизително същото като на Toyota, но зад Chevrolet и Ford.

Анализаторът на S&P Том Либи нарече „безпрецедентно“ да се види как лидерът в лоялността на клиентите пада толкова бързо до средните за индустрията нива. „Никога не съм виждал такъв бърз спад за толкова кратък период от време“, каза той. Продължение

Volvo ускорява производството на EX30 в Белгия

Volvo произвежда европейската версия на EX30 в Гент от април. Това не само има за цел да заобиколи митата върху китайските електрически автомобили, но и да намали наполовина сроковете за доставка. Модели за американския пазар също ще идват от белгийския завод на Volvo в бъдеще.

autonews.com

Volvo преосмисля стратегията си в светлината на тарифите на ЕС върху китайските електрически автомобили. Вместо да продължи да внася малкия си кросоувър от Китай и да ВОЛВОприема тарифи от 28,8% вместо предишните 10%, шведско-китайският автомобилен производител премести производството на EX30 в Европа. Местната версия на популярния електрически SUV модел слиза от производствената линия в белгийския завод на Volvo в Гент от април.

Митата, които намаляваха маржа на производителя за EX30, обаче не са единствената причина за промяната в стратегията – в някои случаи времето за чакане беше просто твърде дълго. През 2024 г. шведските и германските купувачи трябваше да чакат до осем месеца за своя EX30; според конфигуратора, текущото време за доставка е около седем месеца. Производителят обаче иска да ускори доставките още повече. След като производството в Гент бъде напълно увеличено, то би трябвало да бъде намалено до само 90 дни, според европейския шеф на Volvo Арек Новински, както съобщава Automotive News. Дъщерното дружество на Geely очаква да постигне тази цел преди края на тази година.

„Автомобилът сега се произвежда в Европа, което означава по-бързи срокове за доставка“, обобщава главният изпълнителен директор на Volvo Хакан Самюелсон пред Automotive News Europe. Дългите времена на чакане обаче бяха не само неприятни за клиентите, но и навредиха на бизнеса на производителя. През 2024 г. EX30 все още се класира на трето място в европейските продажби на електрически автомобили, но през първата половина на 2025 г. той падна до дванадесето място в класацията, според анализатори от Dataforce. Твърди се, че преходът към производство в Гент също е оказал отрицателно въздействие в краткосрочен план. Продължение

Lyft и Baidu ще стартират автономно електрическо споделено пътуване в Европа от 2026 г.

Lyft ще внедри напълно електрическите автономни превозни средства RT6 на Baidu Apollo Go в Германия и Великобритания, започвайки от 2026 г., което е важен етап в разширяването на двете компании на европейските пазари за електрическа мобилност. Очаква се автопаркът да достигне хиляди автономни превозни средства на целия континент.

lyft.com, 05.08.2025

Baidu и Lyft обявиха стратегическо партньорство, което ще доведе до внедряването на автономните електрически превозни средства Apollo Go на платформата Lyft на ключови Lyft и Baidu обединяватевропейски пазари. Внедряването ще започне в Германия и Обединеното кралство от следващата година. Планът обаче все още подлежи на регулаторно одобрение.

Компаниите заявяват, че дългосрочната им цел е да разширят автопарка до хиляди превозни средства в цяла Европа.

Съгласно споразумението Lyft ще интегрира автономните превозни средства RT6 от шесто поколение на Baidu в своята платформа като водещо предложение за автономни превозни средства (AV) за региона. RT6, специално разработено електрическо превозно средство за автономно споделено пътуване, разполага с най-новия модел Apollo ADFM (Autonomous Driving Foundation Model) на Baidu, многослойна архитектура за безопасност и интелигентни системи за взаимодействие в реално време.

„Това сътрудничество представлява нашия ангажимент да направим автономната мобилност достъпна по целия свят, като същевременно работим с местни партньори, които разбират своите общности“, каза Робин Ли, съосновател, председател и главен изпълнителен директор на Baidu. „Чрез интегрирането на авангардната технология за автономно шофиране на Baidu с обхвата на платформата и оперативния опит на Lyft, ние сме развълнувани да предоставим по-безопасни, по-екологични и по-ефективни решения за мобилност на повече потребители.“  Продължение

Tesla предоставя на Илон Мъск акции на стойност 29 милиарда долара, за да си осигури дългосрочно лидерство

Tesla предостави на главния изпълнителен директор Илон Мъск нов пакет акции на стойност 29 милиарда долара, за да засили ангажимента му към компанията. Tesla заявява, че този пакет е предназначен да стимулира Мъск да остане начело и да засили правото му на глас.

tesla.com, reuters.com, 05.08.2025 – 17:00

Ходът включва 96 милиона акции, които могат да бъдат закупени на цена от 23 долара всяка, далеч под текущата пазарна цена от над 300 долара за акция. Целта е да се осигури мъск акциивлиянието на Мъск на фона на нарастващия натиск върху продажбите на Tesla и продължаващия правен контрол. С други думи, компанията иска да използва пакета от над 96 милиона акции на Tesla, за да предотврати оставката на Илон Мъск, за да може той да се съсредоточи изцяло върху други проекти или политика.

„Макар че осъзнаваме, че бизнес начинанията, интересите и други потенциални изисквания към неговото време и внимание на Илон са обширни и широкобхватни, ние сме уверени, че тази награда ще стимулира Илон да остане в Tesla и да съсредоточи несравнимите си лидерски способности върху по-нататъшното създаване на стойност за акционерите на Tesla и привличането и задържането на таланти в Tesla“, се казва в официалното „Писмо до нашите акционери“.

В подаденото до SEC заявление Tesla също така заявява, че пакетът от акции може да засили правата на глас на Мъск в компанията, като повиши влиянието му не само като главен изпълнителен директор, но и като основен индивидуален акционер. Опцията за придобиване на новите акции обаче ще важи само ако Мъск запази ключова роля в Tesla поне до 2027 г. Дори тогава се прилага петгодишен период на държане, което означава, че Мъск не би могъл да монетизира пакета преди 2032 г.

Текущите съдебни производства в Делауеър относно компенсационния пакет на Мъск за 2018 г. също остават актуални. Това споразумение би предоставило на Мъск акции на стойност 50 милиарда долара. Въпреки това, през 2024 г. – когато акциите трябваше да бъдат прехвърлени – съд в Делауеър обяви сделката за невалидна, позовавайки се на процедурни недостатъци и неблагоприятно положение за акционерите. Мъск обжалва решението. Продължение

Любимци на публиката: 50 години Opel Ascona B и Manta B

През лятото на 1975 г. Ascona B и Manta B продължават успеха на своите предшественици от първо поколение

Спортен дизайн, динамично поведение на пътя с максимална 11111ефективност и в същото време идеален семеен автомобил с просторно купе – днес всеки, който търси тези качества, обикновено се сеща за Opel Astra. Бестселърът в компактния клас от Рюселсхайм впечатлява с емоционален дизайн, място за до петима души с багаж и избор от задвижвания, невиждан при друг Opel модел – включително напълно електрическия, локално беземисионен Astra Electric и най-мощния, също електрифициран Astra GSe с 165 кВт (225 к.с.) системна мощност и 360 Нм максимален въртящ момент.

Първото поколение на Opel Ascona A, представено през 1970 г., запълни празнината между Kadett и Rekord, докато Manta A се превърна в култов модел. Ascona B, появила се на пазара през 1975 г., беше значително по-просторна от своя предшественик. Каросерията ѝ беше с около 20 см по-дълга и 4 см по-широка, а междуосието беше увеличено с почти 9 см. Тези промени осигуриха по-голям комфорт, с повече място за краката и раменете, както и с удобни седалки.

Новоразработеното предно окачване, удълженото междуосие и по-широките следи подобриха поведението на пътя и сигурността на управление. Дизайнът на Ascona B беше по-изчистен и функционален, като същевременно бяха направени аеродинамични подобрения, които намалиха въздушното съпротивление, разхода на гориво и шума от вятъра. Продължение

Stellantis – финансови насоки и очаквано подобрение през втората половина на 2025 г.

Известно  е, че Stellantis е мултинационална автомобилна група, създадена чрез сливането на френската компания Groupe PSA и италиано-американската компания FCA. Това сливане създаде четвъртия по големина производител на автомобили в света по брой продадени превозни средства.

АМСТЕРДАМ – Stellantis N.V. обяви резултатите си за първото полугодие на 2025 г., отчитайки нетни приходи от 74,3 милиарда евро, което е с 13% по-малко в сравнение с stellantis_002първото полугодие на 2024 г. Този спад се дължи главно на регионите Северна Америка и Разширена Европа, частично компенсиран от растежа в Южна Америка. Резултатите отразяват и въздействието на валутните курсове, митата и спада в обемите на европейската индустрия за леки търговски превозни средства. Въпреки предизвикателните финансови резултати, Stellantis активно се позиционира за по-силно бъдеще чрез стратегически промени в ръководството и подновен фокус.

Stellantis обяви на 28 май 2025 г., че Съветът на директорите единодушно е избрал Антонио Филоса за нов главен изпълнителен директор, считано от 23 юни 2025 г. Филоса носи на поста главен изпълнителен директор философия за управление, ориентирана към хората, богат опит в успеха на компанията и ясна визия за успех в предизвикателната автомобилна индустрия.

На 23 юни 2025 г. Филоса обяви новия ръководен екип на Stellantis, съставен от хора с богат опит в автомобилната индустрия. Съобщението отбеляза издигането на няколко висококвалифицирани ръководители на висши позиции за първи път, като мнозинството поеха значително разширени отговорности.

Дейностите за търговско възстановяване включваха пускането на пазара на четири нови модела през първата половина на 2025 г.: Citroën C3 Aircross, Fiat Grande Panda, Opel/Vauxhall Frontera, Ram ProMaster Cargo BEV, както и значителни актуализации на популярни продукти като Ram 2500 и 3500 Heavy Duty, Citroën C4/C4X и Opel Mokka. Новите продукти допринесоха за увеличение от 127 базисни пункта на пазарния дял в ЕС30 в сравнение с втората половина на 2024 г. и значително подобрение в поръчките в Северна Америка, което може да подпомогне представянето в бъдещия период. Продължение

Белият дом продължава да оказва митнически натиск върху автомобилната индустрия в ЕС

От 2 април САЩ налагат 25% мито върху автомобили от ЕС.

Със скър.  euronews.com/business, 01/08/2025

Изпълнителната заповед на САЩ, публикувана на 31 юли, налага 15% мита върху продукти от ЕС, както е посочено в споразумението, постигнато от президентите на САЩ и ЕС. Тя сащ европаобаче не намалява митата върху автомобилите, които остават на 25%.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп изглежда не е склонен да облекчи натиска върху германските производители на автомобили. Изпълнителната заповед на САЩ за реципрочни мита, публикувана малко преди 1 август, не приложи 15% мита, договорени от Тръмп и председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен, към вноса на автомобили от ЕС в САЩ.

От 2 април автомобилите от ЕС са засегнати от 25% мита на САЩ съгласно раздел 232 от Закона за разширяване на търговията на САЩ, който позволява на президента на САЩ да ограничава вноса на стоки, заплашващи националната сигурност на САЩ.

Споразумението, сключено миналата неделя с президента Урсула фон дер Лайен, имаше за цел да приложи 15% мита върху автомобили от ЕС и да освободи от мита някои стратегически продукти, като например самолети, но нито едно от двете не се появява в изпълнителната заповед.

Изпълнителната заповед налага обща 15% мита върху стоки от ЕС, която да се прилага от 8 август. Стоките, които вече са в транзит преди тази дата, ще се ползват с предишната митническа ставка от 10% до 5 октомври, се казва в заповедта на САЩ. Всеки опит за заобикаляне на тези мита ще бъде санкциониран с 40% мито върху съответните стоки, се добавя в заповедта. Продължение

Регистрациите на превозни средства в Норвегия през юли показват 97% електрически превозни средства

9 291 новорегистрирани електрически автомобила са били регистрирани в Норвегия през юли. Те постигнаха рекорден пазарен дял от 97,2%. Tesla Model Y отново зае първо място в класацията на моделите през юли.

of.no, 01.08.2025

Изключително високите пазарни дялове на електрическите автомобили отдавна са нещо обичайно в Норвегия, като електрическите автомобили представляват 94,1% от новите 90d2cf8b088ab5c6d13dd0f5877fb75cрегистрации в периода от януари до юли 2025 г. Но през никой друг месец те не са били толкова високи, колкото през юли: 9 291 електрически автомобила от общо 9 563 нови автомобила представляват нов рекорд от 97,2%. За сравнение, през юли 2024 г. цифрата е била 91,9%.

Разбира се, това означава също, че само 272 нови регистрации не са имали изцяло електрическо задвижване – официално 9291 нови регистрации са „без емисии“ превозни средства. Тъй като обаче автомобилите с горивни клетки не играят роля в Норвегия, на практика всички те са електрически автомобили с батерии. В допълнение към електрическите автомобили, през юли е имало 101 plug-in хибрида, 60 пълни хибрида, 86 нови дизелови автомобила и 25 изцяло бензинови автомобила. Следователно хибридите (PHEV и HEV) са представлявали 1,7% от пазарния дял, дизелите – 0,9%, а бензиновите автомобили – 0,3% от новите регистрации.

През текущата година разпределението изглежда доста подобно, но хибридите се представят малко по-добре. През първите седем месеца на 2025 г. те представляват 4,3% (след 10,7% през същия период на предходната година), като дизелите са 1,3% (2024 г.: 2,7%), а бензиновите автомобили – 0,4% (2024 г.: 1,0%). С 94,1%, изцяло електрическите автомобили отново са се увеличили значително в сравнение с предходната година (85,6%). Продължение

BMW стартира серийно производство на задвижвания в Щайр

Заводът на BMW в Щайр започна серийно производство на електрическото задвижващо устройство за автомобилите Neue Klasse. Електродвигателят за шестото поколение на BMW eDrive (Gen6) е първото изцяло електрическо задвижващо устройство, произведено в завода в Щайр.

bmwgroup.com, 01.08.2025 – 16:30

Например, BMW произвежда електрическите задвижващи системи от бмв щаиирпето поколение в завода си в Динголфинг в отделно хале, недалеч от производственото съоръжение на превозните средства, и това ще продължи да е така за съществуващите модели, базирани на мултиенергийните платформи.

Задвижванията Gen6 за „Neue Klasse“, от друга страна, ще идват от Австрия. BMW представи подробности за задвижващите системи през февруари. Все още обаче става въпрос за SSM технология (синхронна машина с възбуждане по ток), която работи без постоянни магнити. Предсерийното производство на задвижванията е в ход от септември 2024 г.

Производството на новите електрически задвижвания включва предимно, но не изцяло, австрийска верига за доставки. BMW произвежда централните компоненти, като ротора, статора и дори самия инвертор, в Щайр, а електротехническата стомана се доставя от Voestalpine в завода в Линц. При окончателното сглобяване обаче всички тези компоненти се монтират в алуминиев корпус, който идва от леярната на BMW в Ландсхут и се доставя в Щайр оттам. Продължение

21 милиона долара за „Чиста мобилност“ в щата Ню Йорк

Кати Хочул, губернатор на щата Ню Йорк, обяви, че вече са налични 21 милиона долара финансиране за решения за „мобилност с нулеви емисии“ в щата. Програмата за чиста мобилност ще отпусне финансиране на пилотни проекти, които „разширяват достъпа до споделен транспорт с нулеви емисии“.

governor.ny.gov, 01.08.2025

С други думи, финансирането ще бъде насочено към схеми като ню йсрксподелено пътуване, електрически велосипеди, електрически скутери, споделени електрически превозни средства и електрически обществен транспорт по заявка – вместо към частни пътнически електрически превозни средства. Финансирането ще бъде достъпно за местни власти, оператори на обществен транспорт, „организации, базирани в общността“, или работодатели с над 1000 служители.

Кандидатите трябва да представят предложения за своите демонстрационни проекти, включително пълен документ за планиране, обхващащ ангажирането на общността, идентифицирането на обекта и партньорите, оценките на техническата осъществимост и оценките на политиките/регулаторите. Ще се изисква дял от разходите от минимум 20 процента от общата стойност на проекта чрез друго финансиране. За всеки отделен проект ще бъдат отпуснати до 3 милиона долара. Продължение