Архив

70 години Saab 93: Икона на иновациите и спорта

Компактен, иновативен и безпогрешен, той не е само заместник на 92, но и изискан автомобил, който определя ера както на пътя, така и в състезанията.

 quattroruote.it/01/10/2025

Saab 93 е пуснат на пазара на 1 декември 1955 г. като еволюция на 92, с цел да предложи по-модерен, високопроизводителен и надежден компактен автомобил. Дизайнерът Сикстен Сасон отново 70 anni di Saab 93играе ключова роля в определянето на формата на новодошлия: 93 се отличава с преработени предни калници, нов преден капак и актуализирани брони. Направени са множество малки, но впечатляващи промени, предназначени да не се нарушава отличителният и ефикасен дизайн на модела 92.

Еволюция без нарушаване

Сред актуализациите най-очевидната е новата предна решетка, сега вертикална и оградена отстрани от два хоризонтални въздухозаборника, украсени с хромирани елементи; нов имидж, който се превърна в отличителен белег на модела в продължение на много години. Елегантната каросерия и заострената задна врата останаха по същество непроменени. Интериорът остана компактен, но функционален, без излишества, напълно в съответствие със скандинавския дух и в приемственост с 92. Продължение

Месечните продажби на Tesla се покачват във Франция и Дания за първи път през 2025 г.

ЛОНДОН (Reuters) – Продажбите на Tesla се увеличиха във Франция и Дания миналия месец за първи път тази година, показаха последните местни данни за индустрията, като обновеният Model Y на американския производител на електрически автомобили се очертава като най-продаван модел в Дания.

Продажбите на компанията продължиха да растат в Норвегия, където електрическите автомобили доминират на пазара, а Tesla отдавна е една от най-продаваните в страната. Но в Швеция teslaрегистрациите на нови автомобили – показател за продажбите – показаха девети пореден месечен спад за Tesla.

Tesla се затруднява в Европа тази година, тъй като малката ѝ, застаряваща гама от модели се сблъсква с нарастваща конкуренция от електрически автомобили, пуснати на пазара от европейски и китайски конкуренти.

Американската компания не е пускала нов модел за масовия пазар от пускането на Model Y през 2020 г.

Конкурентните проблеми на Tesla се утежняват от негативната реакция на някои потребители срещу главния изпълнителен директор Илон Мъск, който помогна за финансирането на победата на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ миналата година и подкрепяше европейските крайнодесни партии.

Tesla твърди, че обновеният ѝ Model Y, който започна да доставя на много европейски пазари през юни, ще доведе до възстановяване на европейските продажби.

За периода януари-август продажбите на Tesla са намалели с 42,9% на годишна база в Европейския съюз и с 32,6% в Европа като цяло. Продължение

Honda пренася своята технология за електрически превозни средства на Луната

Регенеративните горивни клетки на компанията може скоро да захранват лунните мисии на НАСА, заедно със слънчевите панели на Astrobotic.

1 октомври 2025 г.

Сн. лунна захранваща система на Honda

Honda обяви споразумение за съвместно разработване с базираната в Питсбърг Astrobotic, за да проучи как технологията ѝ за регенеративни горивни клетки може да помогне за поддържането на honda-wants-to-fuel-cell-the-moon-give-it-continuous-power-258387_1човешкия живот на Луната.

В основата на проекта е затворената система за горивни клетки на Honda, подобна по дизайн на системата, която бихте видели в автомобил с горивни клетки Honda Clarity. Зареждането с гориво обаче се различава.

Ето лунната технология на Honda

Работата ще зависи изцяло от слънцето: По време на двуседмичния лунен ден слънчевите панели ще разделят водата на водород и кислород. През нощта – когато температурите падат и слънчевата светлина изчезва за още две седмици – съхраненият водород се връща през горивните клетки, за да генерира електричество, като водата е единственият страничен продукт. След това тази вода се рециклира, създавайки самоподдържащ се енергиен цикъл.

Astrobotic предоставя системата за подаване на енергия – своята технология за вертикални слънчеви панели (VSAT), част от по-голямата концепция на компанията LunaGrid – за захранване на инсталацията. VSAT панелите са проектирани да се разгръщат, самонивелират и проследяват слънцето за максимална ефективност. Продължение

Електромобилите в България

Към края на март 2018 г. в България са били официално регистрирани 560 електрически мотоциклета и 520 електрически автомобила. Към началото на 2020 г. общият брой на електрическите автомобили в България се оценява на поне 1100.

Продажбите на нови електрически превозни средства с батерии (BEV) са се увеличили от 21 през 2015 г. на 194 през 2018 г., като през 2016 г. са били продадени само 6. През първата половина на елмобили2019 г. са продадени 141 нови BEV, което представлява 0,7% от общите продажби.

Правителството не предоставя субсидии за закупуване на електрически автомобили, но поне не налага пътен данък върху тях. Паркирането на електрически превозни средства в централните градски зони за паркиране също е безплатно.

През 2012 г. в София бяха пуснати в експлоатация хибридни таксита „зелени таксита“.  През 2017 г. тестови електрически автобуси се присъединиха към автопарка на обществения транспорт на София, а през 2018 и 2019 г. влязоха в експлоатация 35 нови електрически автобуса. Смята се, че до 2021 г. 20% от автобусния парк на София вече е електрически. Други градове и населени места като Пловдив, Перник и Хасково също поръчват електрически автобуси. Продължение

Данъчният кредит за електрически превозни средства в САЩ приключва днес

Вторник е последният ден за закупуване на електрическо превозно средство преди изтичането на федералния данъчен кредит.

Дори и без тези федерални данъчни кредити, щатските лидери казват, че все още искат хората да инвестират в бъдещето, което според тях е електрическо.

Щатските служители казват, че ще използват други средства, за да промотират чистата енергия и да увеличат броя на зарядните станции в целия Вашингтон.

Федералният данъчен кредит беше приет от администрацията на Байдън през 2022 г.

Стимулът е 7500 долара за нови електрически превозни средства и 4000 долара за употребявани.

Не всяко електрическо превозно средство отговаря на условията за стимула. Някои електрически Jeep-ове, Rivian-и, Chevy-и и други са изключени.кредит

Експертите казват, че без данъчния кредит търсенето на електрически превозни средства ще намалее. Те ни казват, че това може да забави производството и в крайна сметка да направи електрическите автомобили по-скъпи.

Вашингтон се отърва от освобождаването от щатски данъци по-рано тази година, но властите казват, че ще продължат да се стремят към по-малко замърсяване, като използват средства от „Закона за климатични ангажименти“ за чиста енергия и разширяване на зарядните станции.

Проучване на Cox Automotive показва, че 65% от хората, които планират да купят електромобил през следващите две години, все още планират да го направят дори без данъчния кредит. Продължение

Третият най-продаван автомобил в Европа е марка, която може би не сте очаквали

Чешката Škoda се изкачи на трето място в продажбите на автомобили за първото полугодие в Европа.

Третата най-продавана марка автомобили в Европа досега тази година е… Škoda Auto.

Да, Škoda.

130-годишната чешка марка, част от Volkswagen Group, се изкачи над основни марки като Peugeot, Citroen, Opel и Ford, за да заеме трето място по продажби от началото на годината до края на шкода найполугодието, според данни както на JATO Dynamics, така и на автомобилната организация EMEA.

Зад Volkswagen и Renault, Škoda също успя да бъде трета, без нито един модел да се продава в топ 10, като вместо това предпочиташе силни позиции в автомобилите с двигатели с вътрешно горене, електрическите автомобили с батерии (BEV) и plug-in хибридите.

Škoda Auto е доставила 509 400 автомобила в световен мащаб (ръст от 13,6%), включително 409 100 в Европа и Обединеното кралство, и е реализирала 10,4% ръст на нетните приходи до 15,070 милиарда евро, при оперативна печалба от 1,285 милиарда евро (ръст от 11,8%).

Силно управляваният чешки кораб успя да постигне и 8,5% възвръщаемост на продажбите (ръст от 8,4%), с което марките Volkswagen, Audi и Seat се изпречиха на преден план под шапката на Volkswagen Group.

„Škoda Auto процъфтява, като постига солидни финансови резултати за първата половина на 2025 г. въпреки значителните предизвикателства в нашата индустрия“, каза главният изпълнителен директор на Škoda Auto Клаус Целмер. Продължение

98,3% BEV: Норвегия регистрира най-висок месечен дял на електрическите превозни средства

През септември в Норвегия бяха поставени два нови рекорда за електрически автомобили: 98,3% от всички нови леки автомобили през септември са BEV. Нещо повече, след първите девет месеца на годината електрическите автомобили представляват 95% от продажбите на нови автомобили. Това е още един нов рекорд.

Изображение: Tesla

ofv.no, 01.10.2025 – 17:23

Норвежката пътна администрация (OFV) е регистрирала 14 084 нови регистрации на изцяло електрически автомобили за септември. Това е 98,3% от всички регистрации на нови автомобили (14 Tesla_Model_Y_2025-01@2x329), което означава, че само 245 автомобила не са имали изцяло електрическа система за задвижване през предходния месец.

Дори в Норвегия, страна, която е пионер в BEV, толкова висок процент не е виждан досега. През последните месеци обаче делът на електрическите превозни средства често е надвишавал 95%, например през август с 97%.

Обратно, бензиновите и дизеловите автомобили – включително хибридните варианти – представляват само 1,7% от всички нови леки автомобили, регистрирани за първи път през септември. Това е и най-ниската стойност, регистрирана някога в Норвегия. „Това показва, че сме на добър път към постигането на нашата визия за нулеви емисии, при която всички нови леки автомобили през 2025 г. ще бъдат автомобили с нулеви емисии.

Чисто бензиновите и дизеловите автомобили са на път да бъдат постепенно изведени от употреба. Сега е важно да накараме микробусите и камионите да се движат в същата посока“, каза Геир Инге Стоке, директор на OFV.

Кратък поглед върху точното разпределение на типовете задвижвания: дизеловите автомобили все още представляват 105 регистрации и пазарен дял от 0,7%. Бензиновите plug-in хибриди почти не играят роля в Норвегия (58 бройки, 0,4% пазарен дял), а още по-малко са продадени бензинови хибриди (30 / 0,2%), дизелови plug-in хибриди (27 / 0,2%) и чисто бензинови автомобили (25 / 0,2%). Продължение

Новата концепция на Skoda 110R възражда класиката от 70-те години на миналия век

Skoda освобождава дизайнерите си с преосмисляне на класическо чешко купе

Auto Express, 30 септември 2025 г.

Достатъчно е да погледнете Renault 4 и 5, Alpine A110, Ford Bronco, Fiat 500e и няколко скорошни концепции на Hyundai, за да осъзнаете, че ретро стилът се завръща – и последната фирма, която skoda-110r-concept-collage-hdвъзприема тенденцията, е Skoda, с концепция, преосмисляща класиката 110 R на марката.

Ако наистина следите Skoda едва от ренесанса ѝ през 90-те години на миналия век, може би не сте запознати с някои от по-старите ѝ модели. Докато някои смятат периода преди собствеността на Volkswagen за малко мрачна ера, чешката компания всъщност е произвела някои доста изящни автомобили зад Желязната завеса, а един от тях е Skoda 110 R.

Произвеждатн от 1970 до 1980 г., 110 R е бил спретнато стилизирано купе със задно разположен двигател, но вероятно е по-известен на феновете на моторните спортове като 130 RS, който стана едновременно победител в ралита и победител в Европейския шампионат за туристически автомобили през 70-те и 80-те години на миналия век – и именно на този напомпан хомологационен автомобил новата концепция на Skoda най-много прилича.

Дизайнерът на Skoda Рихард Швец е измислил концепцията, въпреки че той ясно заявява, че всъщност не става въпрос за ретро дизайн, а по-скоро за модерна форма, вдъхновена от една от класиките на компанията. Подобно на Renault 5, ще ви е трудно да направите връзка с по-стария автомобил, ако не сте запознати с оригинала.

„Целта ми беше да създам напълно нова форма, като внимателно интегрирам фини намигвания към определящите характера характеристики на 110 R. Исках дизайнът да се усеща възможно най-иновативен“, обясни Швец. Той вижда концепцията като автомобил за млади шофьори, които обичат моторните спортове, но искат елегантно купе за ежедневна употреба. Продължение

Кафе на електрически колела: Elroq и Enyaq сервират кафе

Благодарение на най-съвременните технологии на електрическите автомобили на Škoda, отличното кафе вече може да се наслаждава на неочаквани места. Elroq и Enyaq са трансформирани в мобилни кафенета – Škoda Coffee Cars – от които на феновете по маршрута на Тур дьо Франс са сервирани над 15 000 чаши кафе.

На множество интересни събития, организирани или подкрепени от Škoda Auto, посетителите могат да се натъкнат на едно от тези две незабравими превозни средства, предназначени да привлекат кафе шкодапреди всичко любителите на кафе. Автомобилният производител е превърнал един Elroq и един Enyaq в напълно функционални мобилни кафенета, сервиращи вкусно прясно приготвено кафе директно от превозните средства.

Първият Coffee Car е създаден за първите прессъобщения на Elroq в Майорка, последван от втори автомобил, базиран на новия Enyaq. И двата разполагат с идентично кафе оборудване. „Тъй като двата модела са тясно свързани, успяхме да приложим едно и също техническо решение и инсталация“, обяснява Мартин Хампл от маркетинговия отдел на марката.

Кафе на електрически колела: Elroq и Enyaq сервират кафе

Необходими бяха само малки технически модификации. Базовата инсталация беше доставена от традиционен чешки партньор и след това адаптирана за интегриране на професионална кафемашина. В допълнение към кафемашината и кафемелачката, автомобилите носят два хладилника, ледогенератор, газов котлон и електрическа кана.

Алтернатор-преобразувател позволява оборудването на кафенето да се захранва директно от високоволтовата тягова батерия с капацитет 82 кВтч. Това осигурява не само пробег от няколкостотин километра, но и дълготраен капацитет за приготвяне на кафе. „На Седмицата на дизайна в Милано всичко се захранваше единствено от батерията. След седмица, в която сервираше над 3000 кафета, колата все още имаше 20% от заряда си“, описва Хампл. Продължение

Новият Skoda Epiq се появява на косъм от производствената форма

„Шоу автомобилът“ на Skoda Epiq запълва много от празните места, когато става въпрос за този ключов бюджетен електрически SUV

Бебешкият електрически SUV Epiq на Skoda се приближи до пускането си на пазара с „шоу автомобил“, който изглежда подозрително готов за производство. 4,1-метровият петместен автомобил е 250709_Skoda-Auto-Epiq-showcar_1_e3fad52b-1536x864еквивалентът на Skoda на Volkswagen ID. Cross: и двата модела споделят по-евтини LFP батерии и ще произхождат от една и съща испанска фабрика.

Skoda потвърди, че Epiq ще изминава до 264 мили и ще разполага с багажник от 475 литра, въпреки малкия си размер. Ще има много практичност в интериора с куки за чанти, закопчалки, скрито място за съхранение и безжично зареждане.

Обновеният шоу автомобил прави нови стъпки с готова за производство броня и корпус на регистрационния номер, сензори за паркиране, завършени фарове и големи алуминиеви джанти. Skoda също потвърди, че финалният автомобил – който ще бъде пуснат в продажба в средата на 2026 г. – ще струва същата цена като бензиновия SUV еквивалент на Kamiq, с което изпълнява обещанието на марката за електрически автомобил на цена.

Epic ще влезе в гамата на Skoda под Elroq – Автомобил на годината на Auto Express за 2025 г., и Enyaq като третия изцяло електрически модел на Skoda. Марката преди това продаваше електрическа версия на малкия хечбек Citigo, който беше спрян от продажба през 2020 г.

„Шоу автомобилът Epiq предлага конкретен поглед към следващото допълнение към успешното изцяло електрическо семейство на Skoda“, каза главният изпълнителен директор на Skoda Клаус Целмер. „Той въплъщава същността на Skoda: модерен солиден дизайн, просторен интериор в компактен размер, лесни за употреба интуитивни дигитални интерфейси и Simply Clever детайли, които осигуряват безпроблемно изживяване – и най-вече – на атрактивна цена. С Epiq правим още една стъпка към това да направим електрическите автомобили практичен и завладяващ избор за ежедневните шофьори.“ Продължение