Uber и Momenta планират да тестват роботизирани превозни средства в Мюнхен през 2026 г.
Услугата за споделено пътуване Uber и Momenta, китайски специалист в автономното шофиране, планират да тестват автономно шофиране от ниво 4 в Мюнхен от следващата година. Целта е да се създаде услуга за роботизирани превозни средства не само в баварската столица, но и в други европейски градове.
Изображение: Uber Momenta автономно шофиране
momenta.cn, uber.com (на немски), 10.09.2025
Uber и Momenta обявиха още през май, че възнамеряват да си сътрудничат за въвеждането на автономни превозни средства на платформата Uber в Европа и други пазари извън САЩ и Китай.
Съобщението, че Мюнхен ще бъде отправната точка за тестването на ниво 4 на Uber и Momenta в Европа, сега прави това сътрудничество реалност. Въпреки че компаниите не са посочили точна дата за стартиране, се очаква тя да бъде през 2026 г. Momenta и Uber трябва да отговарят на строги регулаторни изисквания: не само трябва да докажат, че роботаксито може да се движи автономно и да отговаря на всички изисквания за безопасност, но и трябва да определят конкретна зона на действие и да получат официално одобрение.
„Германия е оформила световната автомобилна индустрия повече от век и сега Мюнхен ще помогне за оформянето на бъдещето с автономни превозни средства“, казва Дара Хосровшахи, главен изпълнителен директор на Uber.
Партньорите посочват дълбоко вкоренените инженерни традиции на Мюнхен, първокласната автомобилна екосистема и отвореността към иновации като причини за избора на града, казвайки, че той е уникално позициониран да донесе автономна мобилност на европейските пътища.
Momenta вече е партньор на базирания в Мюнхен производител BMW и неговия конкурент Mercedes-Benz. И двете марки вече използват усъвършенстваните системи за подпомагане на водача (ADAS) на Momenta на китайския пазар. Продължение
Франция въвежда допълнителна субсидия за електрически автомобили, произведени в Европа
Френското правителство иска да въведе допълнителен бонус от 1000 евро за закупуване на електрически автомобили от 1 октомври, при условие че са сглобени в Европа и оборудвани с европейска батерия. Бонусът ще бъде предоставен в допълнение към съществуващия екологичен бонус.
20minutes.fr, lefigaro.fr, presse.economie.gouv.fr (all in French), 10.09.2025 – 12:32
Франция Субсидии Европа
В понеделник, 8 септември, същият ден, в който френският премиер Франсоа Байру загуби вот на доверие в парламента, правителството в Париж обяви нов бонус за електрически превозни средства: от 1 октомври купувачите на електрически автомобили с европейски батерии и монтаж ще получат допълнителен бонус от 1000 евро. Кабинетът на Байру, който създаде този регламент, ще остане на власт, докато не бъде номинирано ново правителство.
Това включва Агнес Пание-Рюнаше, министър на екологичния преход, биоразнообразието, горите, океаните и рибарството, която подчертава: „Екологичният преход е лост за реиндустриализация. Чрез увеличаване на екологичния бонус с 1000 евро, ние насърчаваме електрическите превозни средства, чиито батерии се произвеждат в Европа и чието производство отделя по-малко парникови газове. Това е печеливша ситуация за покупателната способност, климата и индустрията. Това прави електрическите автомобили по-достъпни за французите, като същевременно насърчава индустрията и заетостта.“
Въпреки че субсидиите за електрически автомобили са напълно преустановени в няколко европейски държави, например, френските домакинства все още имат право на съществуващ „екологичен бонус“ до 4200 евро, в зависимост от доходите си. За да се класират, превозните средства трябва да постигнат минимален екологичен резултат. Това е така, защото бонусът не само се класифицира според дохода на купувача или лизингополучателя, но е свързан и с емисиите на CO2, генерирани по време на производството на превозните средства и батериите. Екологичният бонус във Франция всъщност е деградираща субсидия, което означава, че е намаляван през годините. Продължение
GAC Aion V стартира в Европа на цена от 35 990 евро
Китайският производител GAC обяви пускането на Aion V на европейския пазар на IAA. Като първи глобален модел на GAC, Aion V официално ще пристигне в Европа с цена, започваща от 35 990 евро. Ще бъде наличен на първите пазари в ЕС по-късно този месец.
Изображение: GAC
prnewswire.com (IAA), prnewswire.com (IAA), cnbc.com (интервю), 10.09.2025 – 11:05
Това означаваше, че действителното пускане на пазара се забави с почти година, през което време обаче ситуацията около първоначално предложените и по-късно одобрени от ЕС специални
тарифи за електрически автомобили, произведени в Китай, достигна своя край. Още през октомври 2024 г. на автомобилното изложение в Париж GAC потвърди, че електрическият SUV Aion V ще бъде първият модел на марката за Европа. Няколко модела с френски регистрационни номера дори бяха налични за тестови шофирания. Можете да прочетете впечатленията на Робин Енгелхард за Aion V тук.
„Появата на GAC на IAA бележи дългоочакваното навлизане на пазара. Според китайската компания, Aion V въплъщава основни ценности като „безопасен, екологичен, интелигентен и комфортен“ и по този начин точно отговаря на нуждите на европейските семейни потребители. С междуосие от 2,77 метра, Aion V е приблизително със същия размер като VW ID.4, постигнал е петзвезден рейтинг в краш теста на EuroNCAP и има батерия, която „е проектирана да не се запалва дори под изстрел“, според прессъобщението – вероятно визирайки теста за проникване на пирони, тест, често използван в Китай за оценка на безопасността на батериите на електрически автомобили.
С дължина от 4,60 метра, AIon V е в категорията SUV от среден клас. Автомобилът първоначално ще се предлага в Европа с батерия от 75,3 кВтч, предлагаща пробег от 510 километра според WLTP. Продължение
Elroq и Enyaq печелят най-високи отличия на What Car? EV Awards 2025
Изцяло електрическите модели на Škoda добавиха към нарастващата си колекция от титли в индустрията с още две победи в годишните награди What Car? Electric Car Awards.
Продължавайки забележителната си победна серия, новият Elroq беше обявен за Най-добър електрически семеен SUV, докато Enyaq спечели наградата за Най-добър употребяван електрически семеен SUV.
След като вече беше обявен за Семеен електрически SUV на годината на What Car? през януари, Elroq повтори доминиращото си представяне, като постигна обща победа в наградите на What Car? за изцяло електрически автомобили.
Един от малкото модели, постигнали желаната петзвездна оценка, Elroq впечатли журито с изключителните си всестранни възможности, дълъг пробег и практичност.
Благодарение на малкия радиус на завой, Elroq се усеща пъргав в града. Но всъщност е добре да се шофира с всякаква скорост, благодарение на добре контролираното возене, спокойното управление и по-плавните, по-успокояващи спирачки, отколкото при повечето конкуренти.
Добавете към това отлична позиция на шофиране, много място за петима души и голям пробег, ако изберете препоръчаната от нас версия, и това е фантастична кола, с която да се живее.
„Ако търсите да купите употребяван, а не нов, никой друг електрически семеен SUV не се доближава до това да осигури всестранните възможности и изключителната стойност на употребяван Enyaq. Без значение коя версия изберете, това е удобен, практичен и добре оборудван избор.“, заяви Стив Хънтингфорд, редактор на What Car? Продължение
Ferrari събужда духа на 80-те години с новия хибрид 849 Testarossa
Ferrari представи новия plug-in хибрид със задвижване на четирите колела в Милано, с който ще замени SF90 Stradale от 2019 г. на върха на гамата си. Новият автомобил ще се предлага и във версия „spider“ с прибиращ се покрив.
reuters.com/business/autos-transportation
Публикувано вторник, 9 септември 2025 г., 15:09 ч.
Ferrari във вторник – 9 септември, завърши обновяването на хибридната си гама с новия спортен автомобил 849 Testarossa, почит към известния оригинален модел Testarossa от 80-те години.

Ferrari 849 Testarossa Coupe е показано в сиво на представянето на модела в Милано, Италия, 9 септември 2025 г. REUTERS
Това изображение е предоставено от трета страна, без препродажби.Без архиви.
Ferrari представи новия plug-in хибрид със задвижване на четирите колела в Милано, автомобил, който ще замени SF90 Stradale от 2019 г. на върха на гамата си. Новият автомобил ще се предлага и във версия „spider“ с прибиращ се покрив.
Неговият 4-литров, осемцилиндров турбо двигател, разположен в средата на задната част, с мощност 830 конски сили, е съчетан с три електрически двигателя, за общо 1050 к. с., с 50 повече от SF90 Stradale. Той ще може да достигне максимална скорост от над 330 километра в час, се казва в изявление на компанията.
Началната цена е определена на 460 000 евро (540 000 долара) за купето и на 500 000 евро за версията spider, като първите доставки до клиенти са планирани съответно за второто и третото тримесечие на следващата година, започвайки от Европа.
И Ferrari 849 Testarossa Spider, със сгъваем твърд покрив, беше изложен по време на представянето си в Милано, Италия, 9 септември 2025 г. Продължение
Световна премиера на GLC EQ: Mercedes електрифицира своя бестселър
Малко преди началото на IAA, Mercedes представи дългоочаквания GLC с технология EQ – наричайки го „повратна точка в средноразмерния сегмент“. Електрическият GLC е първият модел на новата платформа MB.EA-M и обещава „ефективност и удоволствие от шофирането без компромис“. Но може ли GLC да се класира в първото сравнение на данни с новото BMW iX3?
Изображение: Mercedes-Benz
Преди почти точно седем години Mercedes се зае сериозно с електрическата мобилност. След няколко електрически модела от A-класа и B-класа, базираната в Щутгарт компания представи EQC 400 в началото на септември 2018 г. – електрически SUV и първият модел под новата подмарка EQ. Базиран на GLC с двигател с вътрешно горене, EQC разполагаше с електрическа задвижваща система, затворена черна решетка и заоблен дизайн – задавайки тона за предстоящите електрически автомобили до 2025 г.
EQC обаче не постигна голям успех и след само около четири години производство беше спрян през пролетта на 2023 г. Само няколко седмици след EQC, Audi представи своя електрически SUV e-tron quattro, който се продаваше по-добре от Mercedes благодарение на по-голямата си батерия – въпреки че самият e-tron вече е история. Докато Audi отдавна пусна Q6 e-tron в сегмента на SUV-овете от среден клас, Mercedes сега го следва с новия GLC с EQ технология. Но както през 2018 г., едновременно с това се случва и друга важна премиера на SUV: на 5 септември BMW представи своя нов SUV от среден клас с електрическо задвижване, iX3 50 xDrive.
Преди да преминем към кратко сравнение на данните, нека първо да разгледаме самия GLC: макар името да е познато, новият GLC не споделя техническа основа с SUV-а с двигател с вътрешно горене. Това отразява новата стратегия на Mercedes: вместо да разделят EQ моделите с различни имена и дизайнерски език, електрическите и автомобилите с двигател с вътрешно горене се сближават. Те носят едно и също име (с наставката „с EQ технология“ за електрически превозни средства), изглеждат сходно, но използват различни платформи – за да се възползват по-добре от съответните предимства на всяко задвижване. Продължение
Китайският производител на луксозни автомобили Hongqi ще пусне 15 модела в Европа до 2028 г.
На автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен, показаха EHS5 с пробег от 550 километра – може да се зарежда от 10% до 80% за 20 минути и е „по-динамичен и малко по-младежки“ от EHS9, електрически автомобил в пълен размер, който Hongqi в момента продава в Европа.
Публикувано на 9 септември 2025 г.от Global Banking and Finance Review
МЮНХЕН (Reuters) – Китайският производител на луксозни автомобили Hongqi заяви на 9 септември, че ще пусне 15 електрически и хибридни модела в Европа до 2028 г. на 25 различни
пазара, като също така представи EHS5, компактен електрически SUV.
Hongqi, или Червено знаме, известна като любимата марка автомобили на бившия държавен лидер и председател Мао Дзедун, вече продава автомобили на няколко европейски пазара, включително Норвегия, Холандия и Полша.
Hongqi, подразделение на китайския държавен автомобилен производител FAW, планира да има над 200 дилъра в Европа до 2028 г.
Главният дизайнер на FAW Джайлс Тейлър заяви на автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен, че EHS5 има пробег от 550 километра (342 мили), може да се зарежда от 10% до 80% за 20 минути и е „по-динамичен и малко по-младежки“ от EHS9, електрически автомобил в пълен размер, който Hongqi в момента продава в Европа.
„Това е автомобил, подходящ за градска и крайградска употреба, за семейства и самотни шофьори“, каза Тейлър. Продължение
Hyundai Concept Three: Ето как ще изглежда EV4 на Hyundai
Hyundai представи Concept Three на IAA Mobility, предлагайки първи поглед към предстоящия компактен Ioniq 3. Технологията зад компактния модел вероятно е позната на Групата от Kia EV4.
Снимка: Hyundai Concept Three IAA25
hyundai.news, 09.09.2025 – 13:59
Електрическите автомобили Hyundai отдавна са позната гледка по европейските пътища. В Германия напр. около 28% от всички нови Hyundai, продадени през първата половина на 2025 г., са били изцяло електрически, в сравнение със средно 18% за пазара. И въпреки това корейската компания все още има голяма разлика в гамата си от електрически автомобили между малкия автомобил Inster, Kona Electric и кросоувъра Ioniq 5 от средния клас: в момента няма компактен електрически автомобил от Hyundai.
Kia отдавна предлага на пазара компактния SUV EV3, базиран на 400-волтовата версия на E-GMP, а EV4, класически компактен автомобил, който вече беше представен, е на път да влезе в производство. Отдавна се смяташе за сигурно, че марката Hyundai ще последва примера ѝ с Ioniq 3.
На IAA Mobility корейската компания представи Concept Three, първата концепция за компактен електрически автомобил от подмарката Ioniq. И не като компактен SUV в стила на EV3, а като компактен автомобил а ла EV4. Hyundai се стреми да предложи електрически автомобил във всеки сегмент до 2027 г., така че Ioniq 3 ще бъде еквивалент на добре познатия модел с двигател с вътрешно горене i30. С дължина от 4,29 метра, междуосие от 2,72 метра, ширина от 1,94 метра и височина от 1,43 метра, Concept Three е приблизително в същия клас по размер като VW ID.3. Продължение
Skoda Vision O: Погледът на Skoda към електрическата Octavia
С Epiq, Skoda използва IAA, за да представи предстоящия си компактен електрически SUV. Но чешката марка VW също гледа по-напред, представяйки концептуалния комби Vision O – модел, който евентуално може да достигне пазара като изцяло електрическа Octavia, вероятно с 800-волтова технология.
Изображение Skoda Vision O IAA25
skoda-media.de (in German), skoda-storyboard.com, 09.09.2025 – 11:00
Докато Epiq все още следва отблизо настоящия дизайнерски език „Modern Solid“ на Skoda – който се вижда и в Elroq и обновения Enyaq – Vision O „представлява смел скок напред в еволюцията на дизайнерския език Modern Solid на Skoda“.
Skoda казва, че е разработила Vision O отвътре навън, използвайки „ориентиран към клиента“ подход. Докато моделите на марката, базирани на MEB, се отличаваха с по-консервативен интериор в сравнение с някои от VW аналозите – като например липса на самостоятелен дисплей в кокпита, селектор на предавките в централната конзола, а не на кормилната колона или интегриран в дисплея – този нов подход доведе до напълно преосмислена кабина.
Според германското прессъобщение на Skoda, тя „се отличава с минималистичен дизайн, който подчертава максимална практичност, простота и простор, с над 650 литра капацитет на багажника“.
Ключовите елементи включват персонализируем Horizon Display както за водача, така и за пътника, подобрения AI асистент Laura и новото „Bio-Adaptive Lighting“, което автоматично настройва вътрешното осветление към циклите на естествената светлина, за да създаде приятна атмосфера. Типичните детайли на Skoda „Simply Clever“ включват преносим високоговорител и напълно интегрирана хладилна кутия. Продължение
Пазарният дял на Tesla в САЩ пада до най-ниското си ниво от 2017 г.
Пазарният дял на Tesla (TSLA) в САЩ е паднал до най-ниското си ниво от 2017 г., тъй като потребителите избират други производители на електрически превозни средства (EV) на все по-конкурентния пазар.
Данните на изследователската фирма Cox Automotive показват, че Tesla, която някога е държала над 80% от пазара на електрически превозни средства в САЩ, е представлявала само 38% от общите продажби в САЩ през август тази година.
Това е първият път, когато делът на Tesla на пазара на електрически превозни средства в САЩ е под 40% от октомври 2017 г. насам.
reuters.com/business/autos-transportation
Спадът подчертава заплахата от други автомобилни производители, които увеличават стимулите си за електрически превозни средства, както и отхвърлянето на политическата дейност на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск, казват анализатори.
Анализаторите добавят, че ситуацията за Tesla вероятно ще се влоши, тъй като федералните данъчни облекчения за продажбите на електрически превозни средства изтичат в края на септември тази година.
Тези федерални данъчни облекчения намалиха цената на автомобил Tesla с 7500 щатски долара или повече.
В същото време Tesla насочи фокуса си към изграждането на роботизирани и хуманоидни роботи, забавяйки или отменяйки плановете за по-евтини модели електрически превозни средства.
В шокиращо развитие, бордът на директорите на Tesla наскоро предложи безпрецедентен пакет за заплащане от 1 трилион щатски долара за Мъск, който е обвързан с постигането на бъдещи ключови етапи от дейността на компанията. Продължение