Архив

VW Group увеличава доставките на електрически автомобили с една трета през третото тримесечие

Volkswagen Group достави общо 252 100 електрически автомобила по целия свят от всички марки през третото тримесечие на 2025 г. Това представлява увеличение от 33,1%. Кумулативно през първите девет месеца на годината увеличението е още по-силно: продажбите са се увеличили с 41,7% до 717 500 електрически превозни средства.

Изображение: Volkswagen

volkswagen-group.com, 10.10.2025 – 16:47

Развитието на електрическите автомобили във VW Group продължава да бъде положително тази година, но растежът се забави през третото тримесечие: През първото тримесечие на 2025 г. Volkswagen-ID-7увеличението е 59%, а през второто тримесечие все още има ръст от 37,6% в сравнение със същия период на миналата година, което води до общо увеличение от 47% до 465 500 доставки на електрически автомобили през първата половина на 2025 г.

По региони, растежът през третото тримесечие е воден в процентно изражение от Съединените щати, където продажбите на електрически автомобили са нараснали с 213,5% от 11 900 на 37 400 бройки. В абсолютно изражение обаче бизнесът в Европа е нараснал още по-значително – от 109 200 на 174 700 бройки BEV (+60%). Бизнесът с електрически автомобили на Групата в Китай продължава да намалява, падайки от 57 500 на 25 800 бройки (-55,2%). Въпреки това, Volkswagen Group изглежда в момента стартира офанзива с електрически автомобили в Китай: нейното премиум дъщерно дружество Audi вече пусна на пазара новия AUDI E5 Sportback в сътрудничество с местния си партньор SAIC. Цифрите за пускането на пазара на модела, който се предлага ексклузивно в Китайската народна република, изглеждат обещаващи. Дъщерното дружество на VW Jetta също планира скоро да пусне нови модели. Продължение

Започвайки от 39 990 евро: Model Y Standard на Tesla стартира в Европа

Опростената версия на Tesla Model Y Standard вече се предлага и в Германия. Произведена в Грюнхайде, тази икономична версия изисква от купувачите да направят някои компромиси за малко под 40 000 евро, но в замяна предлага най-икономичния двигател в сегмента на SUV от среден клас.

Изображение: Tesla

 tesla.com, 10.10.2025 – 15:30

Наскоро представената икономична версия на Tesla на Model Y Standard вече е достъпна за поръчка в Германия. Производителят обяви това развитие и, естествено, публикува цените. Опростената tesla-launches-model-y-standard-in-europe-with-unique-sales-strategy_19базова версия започва от 39 990 евро в Германия и Холандия, което я прави с около 10 000 евро по-евтина от предишния базов модел, който е преименуван на „Premium Rear-Wheel Drive“ след въвеждането на версията Standard. Във Франция е обявена месечна лизингова такса от 299 евро.

Както всички други Model Y, предназначени за европейския пазар, новият базов вариант също ще се произвежда в Gigafactory в Грюнхайде, Бранденбург. Производството изглежда вече е започнало, като първите автомобили Model Y Standard са планирани за доставка до местните клиенти през ноември.

534 километра пробег, подходящи за ежедневна употреба

Купувачите обаче трябва да спестят не само от покупната цена, но и от оперативните разходи. Със стандартна консумация от 13,1 кВтч, Model Y Standard е най-икономичната версия на средния SUV на Tesla и също така води конкуренцията по отношение на ефективността. Производителят определя пробега по WLTP от 534 километра, което е напълно подходящо за ежедневна употреба и дълги разстояния. За сравнение, Model Y Premium със задно задвижване има пробег до 622 километра. Продължение

Електромобилите на бъдещето пристигат – Leapmotor вече е в България

Leapmotor официално стъпи в България. На специално събитие в първото дилърство на марката – „SFA Retail – София 4“, бяха представени моделите ѝ: малката, градска кола Т03 и SUV-ът за семейни приключения C10. В приветствието си към гостите Боян Бояджиев, директор на бранда към вносителя SFA Automotive, сподели: „Leapmotor идва у нас с намерението да остане дългосрочно, да намери своите почитатели, да изгради доверие към себе си и да бъде част от електромобилната трансформация на България. В сърцето на всеки модел на марката са разработените ѝ собствени иновативни технологии, които правят възможно електромобилите да са на цена, сравнима с тази на конвенционалните превозни средства и да включват като стандартно оборудване функционалности и системи за управление и безопасност, които другите предлагат като екстри.“

За по-малко от десетилетие, китайският стартъп Leapmotor, възникнал с идеята да направи електромобилността желана и достъпна за всеки, се превръща в една от най-прогресивно развиващите се T20251009-096компании локално в сегмента си и спечелва за свой партньор глобалния автомобилен гигант Stellantis, който става мажоритарен собственик в новосъздаденото съвместно дружество Leapmotor International. Това поставя началото на ускореното навлизане на марката на редица пазари в Европа, където до момента „лийп“ електромобилите се предлагат от 700 дилърства. Производството им достига 1 млн. броя за рекордно кратко време, като 400 000 броя са доставени само от януари до септември 2025 г. на Стария континент (129% ръст спрямо миналата година).

„Стабилност, устойчивост и спокойствие за клиентите са други три ключови характеристики на Leapmotor, които гарантират конкурентоспособността на марката“ – акцентира Джанлука Тонди, регионален мениджър в Stellantis за пазарите на Leapmotor в Северна Европа и България и специален гост на събитието. – „Leapmotor разработва и произвежда сама 60% от всички влагани в електромобилите си компоненти, което значително спомага за контрола на разходите и следенето на качеството. Компанията планира да постигне и пълна въглеродна неутралност на производството си до 2030 г.“ Продължение

Чисто електрическо задвижване за първи път: DS 4 става DS N°4

С ново име и свеж дизайн, обновеният DS 4 навлиза във втората половина от живота си като DS N°4. За първи път се предлага и чисто електрическа версия, E-Tense, която споделя технологията си с Opel Astra Electric и предлага пробег от 450 километра. Произведена в Рюселсхайм, тя вече може да бъде поръчана на цени, започващи от 45 900 евро.

Изображение: DS Automobiles

stellantis.com, 10.10.2025 – 11:21

DS Automobiles обнови основно второто поколение на DS4, което е на пазара от 2021 г. Френската марка също промени името си в процеса. Вдъхновен от имената на парфюмите Chanel, по- 01-ds-no-4сложният технически брат на Opel Astra и Peugeot 308 вече се предлага на пазара като DS N°4, произнася се DS numéro 4. Френската компания говори за нов модел, но по същество това е само фейслифт, който вече е пуснат на пазара.

Най-важната иновация: за първи път има и изцяло електрическа версия на компактния автомобил с дължина 4,40 метра. Досега plug-in хибридите бяха най-доброто, което можеше да се предложи по отношение на електрификацията. Технически DS N°4 E-Tense се основава на части на Stellantis Group – под капака той е до голяма степен подобен на електрическите си братя от Сошо и Рюселсхайм.

В долната част на каросерията е разположена NMC батерия с използваем капацитет от 58,3 кВтч, която би трябвало да позволи пробег от 450 километра по WLTP. Батерията може да се зарежда с максимална мощност 120 кВт. Това би трябвало да позволи нивото на зареждане да се увеличи от 20 на 80 процента за половин час.

Задвижването се осигурява от електродвигател с мощност 156 кВт (213 к.с.) и въртящ момент от 343 нютон метра, който се използва в почти всички модели, базирани на платформата EMP2. Автомобилът с предно задвижване, който тежи около 1,8 тона, ускорява до 100 км/ч за 7,1 секунди. При 170 км/ч задвижването е електронно ограничено. Продължение

Дъщерното дружество на DAF, Leyland Trucks, завършва проект за електрификация

Leyland Trucks обяви успешното завършване на проекта си за автоматизация на изпитването на камиони с нулеви емисии (ZETTA) на стойност 5,1 милиона британски лири. Проектът позволи на Leyland Trucks да разшири производствения си капацитет за електрически превозни средства и сега е в състояние да доставя камиони DAF, задвижвани от батерии, в по-голям мащаб.

leylandtrucks.co.uk

Британският производител на търговски превозни средства Leyland Trucks беше погълнат от холандския си конкурент DAF през 1987 г. и днес вече не произвежда камиони под собственото си име в DAF subsidiary Leyland Trucks completes electrification projectзавода си в Ланкашър, а само под марката DAF. Те все по-често включват модели с електрическо захранване от батерии – и за да насърчи допълнително производството им, Leyland Trucks стартира проекта за автоматизация на изпитването на камиони с нулеви емисии (ZETTA), който компанията вече успешно завърши.

Финансиран от Центъра за усъвършенствани задвижвания (APC) и с бюджет от 5,1 милиона британски лири, проектът ZETTA е проектиран да ускори прехода на Обединеното кралство към пътен транспорт с нулеви емисии. Същевременно той е предназначен и да укрепи позицията на Leyland Trucks като водещ производител на чисти търговски превозни средства.

Фил Джоунс, управляващ директор на Leyland Trucks, заяви: „ZETTA е важна стъпка напред за Leyland Trucks. Чрез комбиниране на усъвършенствана автоматизация с нашия производствен опит и тясно сътрудничество с нашите партньори, ние укрепихме производствените си възможности за електрически превозни средства с батерии (BEV) и създадохме солидна основа за посрещане на бъдещото търсене.“

Благодарение на ZETTA, Leyland Trucks разшири производствения си капацитет за електрически камиони и вече е в състояние да доставя електрически камиони с батерии с марка DAF в по-голям мащаб. За тази цел бяха въведени две нови монтажни линии за модули за електрическо задвижване и високоволтови батерийни системи, като същевременно бяха автоматизирани ключови процеси за безопасност, като тестове за защитни проводници и течове, както и инсталиране на главни прекъсвачи (MSD). Продължение

Доставките на Stellantis за третото тримесечие се увеличават с 13%, водени от Северна Америка

МИЛАНО (Reuters) – Stellantis заяви в петък- 10 октомври, че глобалните доставки на автомобили са се увеличили с 13% на годишна база през третото тримесечие, водени от новите модели и търсенето в Северна Америка, което е знак за възстановяване на бизнеса след няколко тримесечия на спад в продажбите.

reuters.com/business/autos-transportation

10.10.2025 г.

Френско-италиано-американският автомобилен производител изчисли, че е доставил общо 1,3 милиона превозни средства в периода юли-септември. LYNXNPEL9907P_L

Окончателните данни за доставките и приходите за третото тримесечие се очаква да бъдат публикувани на 30 октомври. Марките на Stellantis включват Jeep, Peugeot, Fiat, Opel и Ram.

Доставките в Северна Америка скочиха с 35% до 403 000 превозни средства, отчасти благодарение на пускането на пазара на Ram 1500 с V8 двигател и нормализирането на нивата на запасите след съкращенията в производството през миналата година, се казва в изявление на компанията.

Това представяне предполага, че Stellantis, която от юни се ръководи от новия изпълнителен директор Антонио Филоса, може би възвръща инерцията си, и по-специално на един от най-критичните си пазари, след като се бори с фактори, включително прекомерни запаси и преходи към други модели, които натежаха на обемите през предходните тримесечия.

В Европа доставките се увеличиха с 8% на годишна база до 534 000 превозни средства, подкрепени от увеличаването на производството на четири нови компактни модела – Citroen C3, Citroen C3 Aircross, Opel Frontera и Fiat Grande Panda – които не бяха в производство през същия период на миналата година. Продължение

Iveco представя електрически микробус eDaily LE

На Busworld в Брюксел, Iveco Bus представи изцяло електрически вариант на минибус версията Daily Transporter с нисък вход. Той се нарича eDaily LE, където LE означава Low Entry (Нисък вход). Той предлага 13 места и може да превозва общо 27 пътници.

ivecogroup.com, 09.10.2025

Изцяло електрическият микробус е разработен от Iveco, за да отговори на нарастващите нужди на операторите на обществен транспорт в този сегмент и е проектиран да подпомогне енергийния IVECO-BUS_Metallica-480x480преход. Подходящ е за градска употреба и може да се маневрира без усилие през градските центрове – в края на краищата, с дължина от 7,60 метра, той е значително по-къс от стандартен 12-метров автобус.

eDaily LE е базиран на електрическия микробус eDaily, представен през 2022 г. Микробусът се предлага както с ляв, така и с десен волан. Може да бъде оборудван с три или четири литиево-йонни батерии, всяка с капацитет 37 кВтч. Това води до общ капацитет от 111 кВтч или 148 кВтч. Пробегът с четири батерии е 270 км.

Твърди се, че пълното зареждане е възможно само за два часа на бърза зарядна станция или за десет часа на AC зарядно устройство. Iveco не е разкрила точните капацитети за зареждане. Моторизацията също остава неясна на този етап.

Характеристиките на дизайна му, включително понижен вход, дръжки и странична рампа за пътници с ограничена подвижност, като например потребители на инвалидни колички, са предназначени значително да подобрят достъпността за всички. Микробусът има 13-местна конфигурация и може да побере до 27 пътници. Той е оборудван и с 15-инчов монитор, система за видеонаблюдение и USB портове на всяка седалка.

eDaily преди това се предлагаше във версия на микробус, но без нисък вход, а вместо това със стъпала. Освен това тази версия се предлага само с три батерии от 37 кВтч, а не с четири, както в новия eDaily LE. Продължение

Великобритания достигна нов рекорд за регистрация на електрически превозни средства през септември

Най-новите регистрационни номера на електрически превозни средства от Великобритания са публикувани и растежът продължава с неотслабваща сила в сегментите на BEV и PHEV, докато дизеловите продължават стабилно да намаляват. Нов рекорд беше отбелязан и в регистрационните номера на електрическите микробуси.

smmt.co.uk, smmt.co.uk (бусове), ft.com

През септември в Обединеното кралство са регистрирани общо 72 779 електрически леки автомобила, повече от всеки предходен месец и с 29,1% повече от същия месец миналата година. Plug-in UK hits new EV registration record in Septemberхибридите отбелязаха най-голям дял на растеж, с колосалните 56,4% повече спрямо същия месец миналата година, което е общо 38 308 регистрирани превозни средства, в сравнение с 24 486 през септември 2024 г.

„Освен това, нов рекорд беше поставен и за електрическите транспортни ванове, с 4262 нови регистрирани електрически ванове през септември, което е увеличение с 41,1% повече спрямо същия месец миналата година и още един нов рекорд. Като цяло обаче пазарът на леки търговски превозни средства (LCV) във Великобритания е намалял с 2,1%. Както пише SMMT, „Представянето на сегментите беше смесено, като общият спад беше смекчен от увеличение на доставките на най-големите ванове с 3,2% до 32 670 бройки – най-големият сегмент по обем, представляващ почти седем от 10 (68,9%) регистрации.“

Регистрациите на дизелови модели са намалели с -28,2%, от 6,4% на 4,0%, достигайки общо 12 609 продадени превозни средства през септември. Междувременно регистрациите на бензинови модели са нараснали с 2,4% до общо 141 310 превозни средства. Продължение

Renault 5 Turbo 3E прави публичен дебют на историческото рали Tour de Corse

Електрическата „мини-суперкола“ с мощност 555 к.с. почита 40-годишнината от победата на Жан Раньоти в ралито през 1985 г.

Изцяло електрическият 5 Turbo 3E на Renault – модерен рестарт на емблематичния му хот хеч от 80-те години – направи първите си публични пробегове на историческото рали Tour de Corse в renault-r5-turbo-3e-001_ig_w1500_h843Корсика. Появата съвпада с 40-годишнината от победата на Жан Раньоти в Tour de Corse през 1985 г. с Maxi 5 Turbo.

renault-r5-turbo-3e-005_ig_w600_h337Два прототипа на 5 Turbo 3E изпълниха демонстрационни пробегове и дрифтове в Калви, Корсика, и по класическите етапи Notre Dame de la Serra и Montegrosso. Управляван от рали пилота Жулиен Соние, електрическата „мини-суперкола“ впечатли зрителите със своята пъргавина и мощност. „Шофирането на този Renault 5 Turbo 3E е невероятно преживяване! Той наистина има всичко, което очаквате от супер спортен автомобил – истински рали звяр“, каза Соние.

Разработен от инженерите на Alpine, 5 Turbo 3E съчетава ретро стилови елементи с модерна производителност. Използва 800-волтова архитектура, батерия от 70 кВтч и два двигателя, разположени в задните колела, произвеждащи 555 к.с.  и с  lb-ft въртящ момент.

Renault казва, че колата ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 3,5 секунди и предлага пробег от над 400 км по цикъла WLTP. Зареждането от 15% до 80% отнема около 15 минути чрез DC зарядно устройство с мощност 330 кВт. Продължение

Формула 1. Портрети: Макс Верстапен

Макс Верстапен (на нидерландски: Max Verstappen) е пилот от Формула 1, състезаващ се за Red Bull Racing. Той е четирикратен световен шампион във Формула 1 за сезони 2021, 2022, 2023 и 2024.

Първи старт – 2015 Голяма награда на Австралия.

Първа победа – 2016 Голямата награда на Испания.

Последна победа – 2025 Голяма награда на Азербайджан.

Място за сезон 2025    3-то.

Верстапен е роден на 30 септември 1997 г. в Хаселт, Белгия. Баща му е Йос Верстапен, бивш състезател от Формула 1, а майка му – Софи Кумпен – е бивша състезателка по картинг. Получава 2024-08-25_Motorsport,_Formel_1,_Großer_Preis_der_Niederlande_2024_STP_3973_by_Stepro_(medium_crop)

403609ce18159f173771597943f008e0първия си карт, когато е четиригодишен. В първите три години печели почти всички състезания, в които участва. Кулминацията на кариерата му в картинга е през 2012 г., когато става европейски и световен шампион по картинг.

През 2013 г. започва да се състезава в първенства с едноместни автомобили. Печели две победи и завършва три пъти на подиума във Florida Winter Series („Зимни серии на Флорида“) и блести в първенството FIA European F3 („Европейско първенство F3 на FIA“), където се класира четвърти в първото си състезание, качва се на подиума в третото, печели полпозишън в петото и печели полпозишън и състезанието в шестото си състезание. Следва поредица от шест поредни победи, които го изпращат на второ място в първенството и победа в състезанието F3 Masters в Зандворт (Zandvoort).[1]

Сключва договор с отбора „Скудерия Торо Росо“, участващ във Формула 1. Дебютира в първата свободна тренировка на Голямата награда на Япония през 2014 г., на пистата Сузука, където дава време с половин секунда по-бавно от това на титулярния състезател Даниил Квят. Седмица по-късно печели състезанието от F3 на пистата Монца в Италия. Завършва сезона във F3 на трето място и участва в още две свободни тренировки за Торо Росо до края на 2014 г.

Дебютира в състезание от Световния шампионат Формула 1 на Голямата награда на Австралия през 2015 г. и става най-младият пилот в историята на Формула 1. Печели първите си точки в Голямата награда на Малайзия, където завършва седми и става най-младият пилот, печелил точки във Формула 1. Продължение