Архив

Доставките на Stellantis се възстановяват, след като стратегията на главния изпълнителен директор Филоса започва да дава резултати

МИЛАНО (Reuters) – Глобалните доставки на автомобили на Stellantis се възстановиха през третото тримесечие, водени от новите модели и търсенето в Северна Америка, съобщи автомобилният производител в петък, възстановявайки се от спада през предходните шест тримесечия.

Global Banking and Finance Review 10 октомври 2025 г.

Последните данни показват, че мерките, предприети от главния изпълнителен директор Антонио Филоса – който пое ръководството на операциите на Stellantis в Северна Америка преди година, стелпреди да заеме водещата позиция през юни – започват да дават резултати. Те включват повторно въвеждане на някои модели, включително Jeep Cherokee и 8-цилиндрови пикапи RAM.

Акциите на компанията, чиито марки включват също Peugeot, Fiat и Opel, се повишиха с 1,6% до 09:05 GMT.

Френско-италианско-американският автомобилен производител оцени, че глобалните му доставки са нараснали с 13% на годишна база в периода юли-септември до общо 1,3 милиона превозни средства.

Доставките на Stellantis са се увеличили за последно през четвъртото тримесечие на 2023 г., а цената на акциите му е спаднала с 26% от началото на тази година.

През юли автомобилният производител предупреди за щети от 1,5 милиарда евро (1,7 милиарда долара) от американските тарифи тази година, но обеща пускане на нови автомобили, за да възстанови връзката си с клиентите, тъй като Филоса се стреми да върне автомобилния производител на пазара след 2024 г. Продължение

Mercedes тества електрически ван с иновации в зареждането

Mercedes-Benz тества различни иновации за безпроблемно и интелигентно зареждане с експериментално зарядно превозно средство, наречено ELF. Електрическият ван може да се справи със зареждане с CCS и MCS, двупосочно зареждане с AC и DC, както и индуктивно и кондуктивно зареждане.

Изображение: Mercedes-Benz ELF

electrive.com, 11.10.2025 – 11:00

Експерименталното зарядно превозно средство Mercedes-Benz ELF съчетава иновации в превозните средства с инфраструктурни концепции за безпроблемно, интелигентно зареждане. мерчЕлектрическият ван е оборудван с широка гама от технологии, които позволяват практически всяка ориентирана към бъдещето концепция за зареждане да бъде тествана на практика. Подвижната лаборатория за зареждане съчетава – ултрабързото, двупосочно, слънчево, индуктивно и кондуктивно зареждане се разглеждат в цялостна концепция, която има за цел не само да тества границите на възможното, но и да ги предефинира.

Експерименталното превозно средство е оборудвано с две системи за бързо зареждане, а именно системата CCS, често използвана в леките автомобили, и стандарта MCS, разработен наскоро предимно за електрически камиони и автобуси.

„Подобрен“ CCS процес с 900 кВт

Въпреки че ключовата дума MCS естествено привлича вниманието в леките автомобили, вълнуващо е да се види какво може да направи ванът ELF в сектора CCS. Докато стандартните CCS системи на пазара обикновено предлагат максимална мощност от 400 кВт, ELF може да постигне капацитет на зареждане до 900 кВт. Това означава, че батерия от 100 кВтч може да се зареди само за десет минути – цифра, която все още е недостижима за серийно произвежданите автомобили в Европа днес. Продължение

410 километра пробег: Chevrolet обявява първи подробности за новия Bolt

Chevrolet представи подробности за второто поколение на електрическия автомобил на събитие за собствениците на първия Bolt. След като производството приключи през 2023 г., той се очаква да се завърне през 2027 г. – с пробег до 410 километра, батерия LFP и начална цена под 30 000 долара. GM иска да продължи да предлага на своите клиенти в САЩ достъпна входна точка в електрическата мобилност.

На сн.  2027 Chevrolet Bolt EV

insideevs.com, x.com

Първото поколение на Chevrolet Bolt беше пуснато през 2017 г. и беше един от първите съвременни електрически автомобили от САЩ, произвеждани в големи количества. В Европа моделът се 2027+Chevy+Bolt+7_1280продаваше под името Opel Ampera-e до 2021 г. В САЩ Chevy беше спрян от производство в края на 2023 г.

В същото време дъщерното дружество на General Motors също така спря производството на технически близкия кросоувър аналог, Bolt EUV. Прекратяването на производството на двата модела предизвика значителни критики, тъй като те бяха два от най-популярните и достъпни електрически модели в Северна Америка. Това беше значителен забавяне за развитието на електрическата мобилност в Съединените щати.

Chevrolet също осъзна това, поради което Bolt ще получи наследник след около тригодишна пауза. Планирано е да бъде представен през моделната 2027 година. Автомобилният производител вече публикува първите подробности за второто поколение на събитие, на което бяха поканени собствениците на първия Bolt. Това ще бъде петнадесетата серия електрически автомобили на Групата, която ще се произвежда в Канзас Сити и ще бъде с цена в базовия сегмент. Продължение

VW Group увеличава доставките на електрически автомобили с една трета през третото тримесечие

Volkswagen Group достави общо 252 100 електрически автомобила по целия свят от всички марки през третото тримесечие на 2025 г. Това представлява увеличение от 33,1%. Кумулативно през първите девет месеца на годината увеличението е още по-силно: продажбите са се увеличили с 41,7% до 717 500 електрически превозни средства.

Изображение: Volkswagen

volkswagen-group.com, 10.10.2025 – 16:47

Развитието на електрическите автомобили във VW Group продължава да бъде положително тази година, но растежът се забави през третото тримесечие: През първото тримесечие на 2025 г. Volkswagen-ID-7увеличението е 59%, а през второто тримесечие все още има ръст от 37,6% в сравнение със същия период на миналата година, което води до общо увеличение от 47% до 465 500 доставки на електрически автомобили през първата половина на 2025 г.

По региони, растежът през третото тримесечие е воден в процентно изражение от Съединените щати, където продажбите на електрически автомобили са нараснали с 213,5% от 11 900 на 37 400 бройки. В абсолютно изражение обаче бизнесът в Европа е нараснал още по-значително – от 109 200 на 174 700 бройки BEV (+60%). Бизнесът с електрически автомобили на Групата в Китай продължава да намалява, падайки от 57 500 на 25 800 бройки (-55,2%). Въпреки това, Volkswagen Group изглежда в момента стартира офанзива с електрически автомобили в Китай: нейното премиум дъщерно дружество Audi вече пусна на пазара новия AUDI E5 Sportback в сътрудничество с местния си партньор SAIC. Цифрите за пускането на пазара на модела, който се предлага ексклузивно в Китайската народна република, изглеждат обещаващи. Дъщерното дружество на VW Jetta също планира скоро да пусне нови модели. Продължение

Започвайки от 39 990 евро: Model Y Standard на Tesla стартира в Европа

Опростената версия на Tesla Model Y Standard вече се предлага и в Германия. Произведена в Грюнхайде, тази икономична версия изисква от купувачите да направят някои компромиси за малко под 40 000 евро, но в замяна предлага най-икономичния двигател в сегмента на SUV от среден клас.

Изображение: Tesla

 tesla.com, 10.10.2025 – 15:30

Наскоро представената икономична версия на Tesla на Model Y Standard вече е достъпна за поръчка в Германия. Производителят обяви това развитие и, естествено, публикува цените. Опростената tesla-launches-model-y-standard-in-europe-with-unique-sales-strategy_19базова версия започва от 39 990 евро в Германия и Холандия, което я прави с около 10 000 евро по-евтина от предишния базов модел, който е преименуван на „Premium Rear-Wheel Drive“ след въвеждането на версията Standard. Във Франция е обявена месечна лизингова такса от 299 евро.

Както всички други Model Y, предназначени за европейския пазар, новият базов вариант също ще се произвежда в Gigafactory в Грюнхайде, Бранденбург. Производството изглежда вече е започнало, като първите автомобили Model Y Standard са планирани за доставка до местните клиенти през ноември.

534 километра пробег, подходящи за ежедневна употреба

Купувачите обаче трябва да спестят не само от покупната цена, но и от оперативните разходи. Със стандартна консумация от 13,1 кВтч, Model Y Standard е най-икономичната версия на средния SUV на Tesla и също така води конкуренцията по отношение на ефективността. Производителят определя пробега по WLTP от 534 километра, което е напълно подходящо за ежедневна употреба и дълги разстояния. За сравнение, Model Y Premium със задно задвижване има пробег до 622 километра. Продължение

Електромобилите на бъдещето пристигат – Leapmotor вече е в България

Leapmotor официално стъпи в България. На специално събитие в първото дилърство на марката – „SFA Retail – София 4“, бяха представени моделите ѝ: малката, градска кола Т03 и SUV-ът за семейни приключения C10. В приветствието си към гостите Боян Бояджиев, директор на бранда към вносителя SFA Automotive, сподели: „Leapmotor идва у нас с намерението да остане дългосрочно, да намери своите почитатели, да изгради доверие към себе си и да бъде част от електромобилната трансформация на България. В сърцето на всеки модел на марката са разработените ѝ собствени иновативни технологии, които правят възможно електромобилите да са на цена, сравнима с тази на конвенционалните превозни средства и да включват като стандартно оборудване функционалности и системи за управление и безопасност, които другите предлагат като екстри.“

За по-малко от десетилетие, китайският стартъп Leapmotor, възникнал с идеята да направи електромобилността желана и достъпна за всеки, се превръща в една от най-прогресивно развиващите се T20251009-096компании локално в сегмента си и спечелва за свой партньор глобалния автомобилен гигант Stellantis, който става мажоритарен собственик в новосъздаденото съвместно дружество Leapmotor International. Това поставя началото на ускореното навлизане на марката на редица пазари в Европа, където до момента „лийп“ електромобилите се предлагат от 700 дилърства. Производството им достига 1 млн. броя за рекордно кратко време, като 400 000 броя са доставени само от януари до септември 2025 г. на Стария континент (129% ръст спрямо миналата година).

„Стабилност, устойчивост и спокойствие за клиентите са други три ключови характеристики на Leapmotor, които гарантират конкурентоспособността на марката“ – акцентира Джанлука Тонди, регионален мениджър в Stellantis за пазарите на Leapmotor в Северна Европа и България и специален гост на събитието. – „Leapmotor разработва и произвежда сама 60% от всички влагани в електромобилите си компоненти, което значително спомага за контрола на разходите и следенето на качеството. Компанията планира да постигне и пълна въглеродна неутралност на производството си до 2030 г.“ Продължение

Чисто електрическо задвижване за първи път: DS 4 става DS N°4

С ново име и свеж дизайн, обновеният DS 4 навлиза във втората половина от живота си като DS N°4. За първи път се предлага и чисто електрическа версия, E-Tense, която споделя технологията си с Opel Astra Electric и предлага пробег от 450 километра. Произведена в Рюселсхайм, тя вече може да бъде поръчана на цени, започващи от 45 900 евро.

Изображение: DS Automobiles

stellantis.com, 10.10.2025 – 11:21

DS Automobiles обнови основно второто поколение на DS4, което е на пазара от 2021 г. Френската марка също промени името си в процеса. Вдъхновен от имената на парфюмите Chanel, по- 01-ds-no-4сложният технически брат на Opel Astra и Peugeot 308 вече се предлага на пазара като DS N°4, произнася се DS numéro 4. Френската компания говори за нов модел, но по същество това е само фейслифт, който вече е пуснат на пазара.

Най-важната иновация: за първи път има и изцяло електрическа версия на компактния автомобил с дължина 4,40 метра. Досега plug-in хибридите бяха най-доброто, което можеше да се предложи по отношение на електрификацията. Технически DS N°4 E-Tense се основава на части на Stellantis Group – под капака той е до голяма степен подобен на електрическите си братя от Сошо и Рюселсхайм.

В долната част на каросерията е разположена NMC батерия с използваем капацитет от 58,3 кВтч, която би трябвало да позволи пробег от 450 километра по WLTP. Батерията може да се зарежда с максимална мощност 120 кВт. Това би трябвало да позволи нивото на зареждане да се увеличи от 20 на 80 процента за половин час.

Задвижването се осигурява от електродвигател с мощност 156 кВт (213 к.с.) и въртящ момент от 343 нютон метра, който се използва в почти всички модели, базирани на платформата EMP2. Автомобилът с предно задвижване, който тежи около 1,8 тона, ускорява до 100 км/ч за 7,1 секунди. При 170 км/ч задвижването е електронно ограничено. Продължение

Дъщерното дружество на DAF, Leyland Trucks, завършва проект за електрификация

Leyland Trucks обяви успешното завършване на проекта си за автоматизация на изпитването на камиони с нулеви емисии (ZETTA) на стойност 5,1 милиона британски лири. Проектът позволи на Leyland Trucks да разшири производствения си капацитет за електрически превозни средства и сега е в състояние да доставя камиони DAF, задвижвани от батерии, в по-голям мащаб.

leylandtrucks.co.uk

Британският производител на търговски превозни средства Leyland Trucks беше погълнат от холандския си конкурент DAF през 1987 г. и днес вече не произвежда камиони под собственото си име в DAF subsidiary Leyland Trucks completes electrification projectзавода си в Ланкашър, а само под марката DAF. Те все по-често включват модели с електрическо захранване от батерии – и за да насърчи допълнително производството им, Leyland Trucks стартира проекта за автоматизация на изпитването на камиони с нулеви емисии (ZETTA), който компанията вече успешно завърши.

Финансиран от Центъра за усъвършенствани задвижвания (APC) и с бюджет от 5,1 милиона британски лири, проектът ZETTA е проектиран да ускори прехода на Обединеното кралство към пътен транспорт с нулеви емисии. Същевременно той е предназначен и да укрепи позицията на Leyland Trucks като водещ производител на чисти търговски превозни средства.

Фил Джоунс, управляващ директор на Leyland Trucks, заяви: „ZETTA е важна стъпка напред за Leyland Trucks. Чрез комбиниране на усъвършенствана автоматизация с нашия производствен опит и тясно сътрудничество с нашите партньори, ние укрепихме производствените си възможности за електрически превозни средства с батерии (BEV) и създадохме солидна основа за посрещане на бъдещото търсене.“

Благодарение на ZETTA, Leyland Trucks разшири производствения си капацитет за електрически камиони и вече е в състояние да доставя електрически камиони с батерии с марка DAF в по-голям мащаб. За тази цел бяха въведени две нови монтажни линии за модули за електрическо задвижване и високоволтови батерийни системи, като същевременно бяха автоматизирани ключови процеси за безопасност, като тестове за защитни проводници и течове, както и инсталиране на главни прекъсвачи (MSD). Продължение

Iveco представя електрически микробус eDaily LE

На Busworld в Брюксел, Iveco Bus представи изцяло електрически вариант на минибус версията Daily Transporter с нисък вход. Той се нарича eDaily LE, където LE означава Low Entry (Нисък вход). Той предлага 13 места и може да превозва общо 27 пътници.

ivecogroup.com, 09.10.2025

Изцяло електрическият микробус е разработен от Iveco, за да отговори на нарастващите нужди на операторите на обществен транспорт в този сегмент и е проектиран да подпомогне енергийния IVECO-BUS_Metallica-480x480преход. Подходящ е за градска употреба и може да се маневрира без усилие през градските центрове – в края на краищата, с дължина от 7,60 метра, той е значително по-къс от стандартен 12-метров автобус.

eDaily LE е базиран на електрическия микробус eDaily, представен през 2022 г. Микробусът се предлага както с ляв, така и с десен волан. Може да бъде оборудван с три или четири литиево-йонни батерии, всяка с капацитет 37 кВтч. Това води до общ капацитет от 111 кВтч или 148 кВтч. Пробегът с четири батерии е 270 км.

Твърди се, че пълното зареждане е възможно само за два часа на бърза зарядна станция или за десет часа на AC зарядно устройство. Iveco не е разкрила точните капацитети за зареждане. Моторизацията също остава неясна на този етап.

Характеристиките на дизайна му, включително понижен вход, дръжки и странична рампа за пътници с ограничена подвижност, като например потребители на инвалидни колички, са предназначени значително да подобрят достъпността за всички. Микробусът има 13-местна конфигурация и може да побере до 27 пътници. Той е оборудван и с 15-инчов монитор, система за видеонаблюдение и USB портове на всяка седалка.

eDaily преди това се предлагаше във версия на микробус, но без нисък вход, а вместо това със стъпала. Освен това тази версия се предлага само с три батерии от 37 кВтч, а не с четири, както в новия eDaily LE. Продължение

Великобритания достигна нов рекорд за регистрация на електрически превозни средства през септември

Най-новите регистрационни номера на електрически превозни средства от Великобритания са публикувани и растежът продължава с неотслабваща сила в сегментите на BEV и PHEV, докато дизеловите продължават стабилно да намаляват. Нов рекорд беше отбелязан и в регистрационните номера на електрическите микробуси.

smmt.co.uk, smmt.co.uk (бусове), ft.com

През септември в Обединеното кралство са регистрирани общо 72 779 електрически леки автомобила, повече от всеки предходен месец и с 29,1% повече от същия месец миналата година. Plug-in UK hits new EV registration record in Septemberхибридите отбелязаха най-голям дял на растеж, с колосалните 56,4% повече спрямо същия месец миналата година, което е общо 38 308 регистрирани превозни средства, в сравнение с 24 486 през септември 2024 г.

„Освен това, нов рекорд беше поставен и за електрическите транспортни ванове, с 4262 нови регистрирани електрически ванове през септември, което е увеличение с 41,1% повече спрямо същия месец миналата година и още един нов рекорд. Като цяло обаче пазарът на леки търговски превозни средства (LCV) във Великобритания е намалял с 2,1%. Както пише SMMT, „Представянето на сегментите беше смесено, като общият спад беше смекчен от увеличение на доставките на най-големите ванове с 3,2% до 32 670 бройки – най-големият сегмент по обем, представляващ почти седем от 10 (68,9%) регистрации.“

Регистрациите на дизелови модели са намалели с -28,2%, от 6,4% на 4,0%, достигайки общо 12 609 продадени превозни средства през септември. Междувременно регистрациите на бензинови модели са нараснали с 2,4% до общо 141 310 превозни средства. Продължение