Peugeot E-208 GTi: Peugeot въвежда „Hot Hatch“ в електрическата ера
Renault 5 има разклонение на Alpine, а VW обяви GTI версия за своя ID.2 дори преди пускането на пазара – спортните малки автомобили все още са двигател на имиджа. Електрическите автомобили от Stellantis Group не бяха известни преди с висока производителност и удоволствие от шофирането. Сега Peugeot иска да промени това с E-208 GTi.
stellantis.com, 13.06.2025 г. – 17:11 ч.
Да, подобно на GTI при VW, съкращението GTi при Peugeot също напомня за миналото, за света на двигателите с вътрешно горене. За френската компания това е премиерата на 205 GTi през 1984 г., когато 1.6-литровият вариант и 1.9-литровият модел от 1986 г. „създадоха автомобилна история“, според Peugeot – с „нова концепция на малкия спортен хечбек, съчетаващ изключително представяне и удоволствие от шофирането със спортен, но изтънчен дизайн и уникална гъвкавост“.
Peugeot предлага други GTi модели в продължение на няколко поколения и моделни серии и също се радва на известен успех в моторните спортове. „GTi не е просто значка; това е отличие, което утвърждава съвършенството на някои от най-емблематичните модели на PEUGEOT“, пишат от френската компания. Единственият проблем е, че традицията на GTi напоследък е малко замряла.
Сега марката възроди своето съкращение за спортни модели – и го трансформира в електрическото бъдеще. E-208 GTi е името на модела, който трябва да въведе нищо по-малко от „нова ера на спортната електрическа мобилност“. Досега разходите на Stellantis с колкото е възможно по-стандартизирана технология не включват никакви отклонения. Също така е много вероятно E-208 GTi да не остане самотник; Opel вече представи подобен модел, базиран на Corsa – но първоначално за e-Rally Cup. Въпреки това, E-208 GTi е шосеен автомобил, който също ще влезе в серийно производство.
Електрическият мотор със 115 кВт на „нормалния“ E-208 е заменен от агрегат, наречен M4+. Това осигурява 206 кВт, което съответства на 280 к. с. в стария свят – в малка кола B-Semgent. С въртящ момент от 345 Нм, предните колела трябва да имат много работа, когато E-208 GTi ускорява от място до 100 км в час за 5,7 секунди. Максималната скорост е 180 км в час. За по-добро сцепление при завиване, едноскоростната скоростна кутия има интегриран диференциал с ограничено приплъзване, който „оптимизира управлението при завиване, осигурявайки пъргавина, ефективност и стабилност“, според Peugeot. Продължение
Тръмп блокира забраната на Калифорния за продажба на нови автомобили с вътрешно горене след 2035 г.
Калифорния имаше планове да забрани продажбите на автомобили с ICE, започвайки спад от сега. Президентът Тръмп вече подписа мярка, предотвратяваща това да се случи.
Публикувано: 13 юни 2025 г., 12:17 ч.
roadandtrack.com/news
В четвъртък президентът Доналд Тръмп подписа резолюция, която блокира правилото на Калифорния, което има за цел да забрани продажбата на нови бензинови автомобили в щата до 2035 г. Трудният график беше първият по рода си в страната и отдавна предизвикваше разочарование от президента и неговите съюзници в Конгреса.
Според Асошиейтед прес резолюцията е одобрена от Конгреса миналия месец, само няколко дни след като той гласува за ограничаване на калифорнийските стандарти за намаляване на емисиите от ауспуха от средни и тежкотоварни камиони, както и ограничения за замърсяването с азотен оксид от подобни превозни средства. Президентът Тръмп на 12 юни подписа мерки, затвърждаващи всички тези действия, като заяви: „Това беше катастрофа за този щат“.
Калифорния побърза да обяви, че ще предизвика президента и неговите съюзници в съда, като главният прокурор Роб Бонта проведе пресконференция, обсъждайки споменатите планове, преди президентът да приключи собствената си конференция. 10 щата, всички с главни прокурори от Демократическата партия, подписаха делото на 12 юни..
„Действията на федералното правителство са не само незаконни; те са ирационални и изключително партийни“, каза Бонта. „Те идват за пряка сметка на здравето и благосъстоянието на нашите хора.“
Алиансът за автомобилни иновации, търговска група и лобистка организация, която представлява производителите на автомобили тук в Щатите, излезе в подкрепа на действието на Тръмп. „Всички се съгласиха, че тези мандати за продажби на EV никога не са били постижими и са крайно нереалистични“, каза президентът и главен изпълнителен директор Джон Бозела в изявление. Продължение
Grande Panda дебютира в София с парти в облаците
Най-новото попълнение в гамата на FIAT – Grande Panda – чества своя дебют на българска земя изцяло в стила на модела – с много настроение, парти музика, забавление и изненади за гостите. Домакин на събитието бе The Rooftop в Бизнес Парк София, а гостите имаха възможност да се срещнат с 4 от първите електрически версии La Prima, пристигнали в страната.
Първият модел от новото глобално семейство на марката прави своя дебют в България, оборудван с електрическо и хибридно задвижване и навлизайки в сегмент, в който FIAT е лидер от десетилетия. Отразявайки характерния стил на марката, новият модел е емблематичен, достъпен и стилен автомобил. Проектиран в Centro Stile в Торино, FIAT Grande Panda се отличава със своите компактни размери, изчистени линии и добре организиран интериор. Дизайнът му е замислен да бъде семпъл, но функционален и изненадващ, носещ „италианския дух“, с който марката се гордее.
В 3,99 м Grande Panda може да се погрижи за петима души при абсолютен комфорт благодарение на своя простор и интелигентно използване на пространството. Така например, в интериорът има ниши за съхранение на вещи с обем до 13 литра, а багажникът разполага с 361 л при електрическата версия и 412 л при хибридната.
Електрическият Grande Panda разполага с 44 кВч батерия и 83 кВ е-мотор с мощност 113 к.с., осигуряващи автономия от 320 км (по WLTP). Задвижването на хибридната версия пък е поверено на 1.2 л двигател с турбо, който разполага със 110 к.с. и е съчетан с 48V литиево-йонна батерия и 6-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител (eDCT), която включва електродвигател с мощност 21 кВ, инвертор и централен блок за управление на трансмисията.
Както електрическата, така и хибридната версия въплъщават „easy drive“ философията, предлагайки управление само с два педала, което осигурява спокойно и безпроблемно шофиране особено подходящо за градска среда.
Като компактен повелител на града, Grande Panda предлага достъпна електрифицирана мобилност, като модела стартира от цена 40 796 лв. с ДДС за хибридната версия и от 49 600 лв. с ДДС за изцяло електрическата версия. Продължение
DS Automobiles и френският монетен двор отбелязват 70-годишнината на DS с уникална колекция евромонети
Френският монетен двор и DS Automobiles продължават партньорството си в духа на съвършенството, за да отпразнуват 70-годишнината на автомобилна икона DS.
След първата банкнота от 10 ЕВРО, представена в началото на годината и разпродадена само за няколко дни, изисканата колекция вече е пълна – сребърна монета от чисто сребро с номинал 10 ЕВРО, златна монета от фино злато с номинал 20 ЕВРО, сребърна монета с висок релеф с номинал 20 ЕВРО и специален DS минисет.
Колекцията е проектирана и отсечена във Франция в лимитиран тираж. Идеален подарък за почитателите на легендарния DS, за взискателни колекционери и за всички ценители на изисканото.
DS: истинска икона на XX век
Когато е представен в четвъртък, 6 октомври 1955 г., под величествените сводове на Гран Пале по време на Автомобилния салон в Париж, DS моментално се превръща в сензация. Създаден от Фламинио Бертони – талантлив дизайнер, скулптор и художник, с помощта на екип от проектанти, DS впечатлява със своите авангардни линии и иновации, съчетавайки революционност и елегантност.
Технологичното превъзходство на модела е резултат от таланта на двама мъже. Първият – Андре Льофевр, инженер по аеронавтика, е пламенен привърженик на предното предаване, аеродинамиката, лекотата и идеалното разпределение на теглото. Вторият – Пол Маж, самоук инженер, е създателят на хидравликата. Именно той изобретява прочутото хидропневматично окачване, както и хидравличната помощ за управлението, съединителя и спирачките на DS.
DS е революционен автомобил, който бързо се утвърждава като еталон в автомобилния свят и служи като официален автомобил на няколко президента на Френската република.
Почти милион и половина екземпляра от този автомобил са произведени в продължение на двадесет години в сърцето на Париж. Близо четиридесет години по-късно, на 1 юни 2014 г., двете букви на този легендарен автомобил се раждат отново с основаването на марката DS Automobiles. Днес наследството на DS е вградено в непреходната ДНК на марката, която черпи вдъхновение от него, за да създава модели, въплъщаващи френското изкуство на пътуването. Така историята продължава. Продължение
Opel Grandland Electric AWD: Първият електрически Opel със задвижване на всички колела
Електрификацията продължава с пълна сила
След като през 2024 г. Opel стана първият германски производител, който предлага всеки от моделите си и с електрическо задвижване, марката от Рюселсхайм продължава да разширява гамата си през 2025 г. Сега Opel представя първия си изцяло електрически модел със задвижване на четирите колела – новия Grandland Electric AWD.
„Новият Grandland Electric AWD е нова крачка напред в електрическата ни стратегия. Клиентите вече могат да избират между електрическо задвижване, plug-in хибрид и мек хибрид с 48-волтова технология. А сега предлагаме още повече възможности за ефективност, безопасност и удоволствие от шофирането при всякакви пътни и метеорологични условия“, споделя изпълнителният директор на Opel, Флориан Хютл.
Дизайн и аеродинамика – модерни и ефективни
Новият Grandland Electric AWD наследява впечатляващия дизайн на семейството Grandland. Отличителната предна част Vizor с 3D ефект включва осветеното лого на Opel, подчертано с Edge Light технология. Отзад откриваме светещия надпис OPEL, а името на модела вече не е в хромирани букви, а щамповано централно върху вратата на багажника – част от устойчивия подход Greenovation на марката.
Аеродинамично оптимизирани брони и 20-инчови двуцветни аеро джанти придават спортен характер, но и спомагат за по-нисък разход. Резултатът? Най-добрата аеродинамика в гамата Grandland – коефициент на въздушно съпротивление едва 0.278. Продължение
Citroën предлага ë-Jumper като лек фургон
Citroën вече предлага и своя голям електрически ван ë-Jumper с каросерия. Това допълнително увеличава обхвата от възможни приложения за модела, който вече се предлага като панелен ван, камион с платформа, самосвал и шаси.
stellantis.com
Citroën и неговата компания-майка Stellantis представиха текущото поколение на ë-Jumper през октомври 2023 г., заедно с електрическите версии на своите сродни модели Fiat Ducato, Opel Movano и Peugeot Boxer. ë-Jumper & Co. преживяха истински скок в производителността: 90 кВт електрически мотор се превърна в 205 кВт двигател, батерията вече е 110 кВтч, а комбинираният пробег за ë-Jumper като лек ван е до 366 км според WLTP. Stellantis дори говори за до 420 км във всички конфигурации.
С наскоро представената версия като олекотена кутия, ë-Jumper вече е още по-гъвкав. С две дължини, цялостно стандартно оборудване и широка гама от индивидуални опции, „той е идеално пригоден за изискванията на професионалистите“, според Citroën. В допълнение, всяка версия на новия ë-Jumper включва модерни системи за подпомагане на водача, подобрена свързаност и комфорт за спокоен работен ден. Междуосието е 4 035 мм.
На борда има 7-инчова аудио система със сензорен екран, DAB, Apple CarPlay и Android Auto, както и напълно цифров 7-инчов инструментален панел с цветен дисплей. Другите стандартни функции включват автоматичен климатик, електрически регулируеми и отопляеми външни огледала, гнездо за свързване за бодибилдъри, халогенни фарове с халогенни дневни светлини и отделения за вещи в интериора. Продължение
SFA Automotive стана официален вносител на Leapmotor за България
SFA Automotive добави към портфолиото си китайската автомобилна марка Leapmotor, като пое продажбата и разпространението на нейните нови автомобили и ще отговаря за сервизното им обслужване, както и за дистрибуцията на оригинални резервни части и аксесоари. С това компанията стана официален вносител вече на девет марки на Stellantis за България – (останалите „звезди“ в семейството са: Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel, Alfa Romeo, Jeep, FIAT и Abarth).
Навлизането на Leapmotor на българския пазар е част от глобалната стратегия на производителя да предостави достъпна и технологично напреднала устойчива мобилност, отговаряща на високите стандарти на съвременните потребители. Основана в Китай през 2015 г., марката бележи стремително развитие особено през последните години, когато се създава Leapmotor International като съвместно предприятие между Stellantis Group (51% от дяловете) и Leapmotor (49% участие). Съгласно предначертания за експанзия път на компанията, до 2026 г. броят на търговските ѝ обекти в Европа трябва да се увеличи от 200 (в края на 2024 г.) до 700, а до 2027 г. да бъде представян по поне един неин нов модел годишно.
Електромобилите C10 и T03 – скоро и в България
C10 е първият модел, с който Leapmotor цели ускореното навлизане на високотехнологичните си продукти в региони извън Китай. Стилният, електрически SUV е създаден в съответствие със световните стандарти за дизайн и безопасност. Базиран на архитектурата LEAP3.0 на Leapmotor, той е оборудван с модерни технологии като Cell-to- Chassis (CTC) и интелигентната система за управление и комфорт в купето. Този семеен автомобил от D-сегментa постига пробег до 974 км при комбиниран WLTP режим при REEV (Range Extender Electric Vehicle) версията си, която бе представена през април тази година. Моделът получи 5-звезден рейтинг по новата E-NCAP програма, а технологичният му и естетичен дизайн бе оценен на международно ниво с приза „2023 International CMF Design Award“ и със златните отличия на French Design Awards 2024, MUSE Design Awards 2024 и IDEA Design Award 2024. Продължение
Чиста доза приключение: Новият Opel Frontera с палатка на покрива
Перфектен в ежедневието в града, но и за къмпинг уикендите: палатка на покрива с място за двама
Практична, устойчива и лесна за монтаж: компактен формат, бързо разпъване и прибиране, водоустойчив плат
Готов за всякакви приключения: палатката на покрива идеално допълва приключенския характер на Opel Frontera
Рюселсхайм. Новият Opel Frontera доказва, че е истински многофункционален автомобил – със здравия си дизайн, впечатляващото вътрешно пространство и отлично съотношение цена-качество. А сега Frontera показва и друго свое лице – като идеалния избор за любителите на приключенския стил на живот сред природата, благодарение на стилната и практична палатка на покрива Thule Foothill, достъпна в каталога с оригинални аксесоари на Opel. С нея феновете на къмпингуването и всички, които искат да пътуват още по-свободно, могат да поемат на път без нужда от запазване на хотел.
„Новият Opel Frontera е символ на свободния и приключенски дух. Това личи от изчистения от излишни детайли, красив дизайн, умните решения в интериора и възможността за до седем места за пътниците в автомобила. Палатката на покрива Thule Foothill отговаря перфектно на този характер – отваря нови хоризонти за клиентите ни и е напълно в стила на Frontera: семпла, практична и запомняща се“, заяви Патрик Дингер, ръководител на Opel Германия.
Готов за пътешествия: палатката на покрива превръща Frontera в идеален спътник за двама
Независимо дали става дума за ежедневните задачи в града или пътешествия сред природата, Opel Frontera превръща всяко пътуване в удоволствие. Продължение
VW потвърждава платформата MEB+ за 2026 г.
Изпълнителният директор на Volkswagen Томас Шефер потвърди плановете за по-нататъшно развитие на платформата MEB с MEB+, след дългогодишни слухове за обновяване. Обновяването на платформата ще започне с пускането на новия ID.2 през следващата година.
Изображение: Volkswagen
autocar.co.uk
След пускането на пазара на ID.2, Volkswagen ще започне да премества всички свои електрически автомобили към платформата MEB+, включително ID.3, ID.4 и ID.7. Това ще бъде придружено от обновяване на дизайна на серията ID. Потвърждавайки новината, Шефер каза пред Autocar: „Надстройката до MEB Plus идва следващата година и ние ще пуснем батерийните системи от клетка към пакет с LFP. Това ще бъде голяма стъпка напред по отношение на разходите за нас. Това е много важно, а също и по отношение на производителността.“
Поради това MEB+ ще действа като спирачка, за да запази електрическата гама на VW свежа до пускането на платформата SSP, забавено разширение на стойност няколко милиарда евро на съществуващата модулна система MEB. Според проучване на German Manager Magazin през септември 2024 г. VW обмисля намаляване на средносрочните си инвестиции с около 20 милиарда евро. Освен това, един от проектите, който очевидно се разглеждаше внимателно като част от корекцията на курса, беше обновяването на електрическата платформа MEB. Manager Magazin писа по това време, че финансовият директор на VW Арно Арлиц в частност вероятно е в полза на първите превозни средства SSP, които следват директно превозните средства MEB „някъде от 2028 г.“. Продължение
Заводът на VW във Волфсбург може да премине към четиридневна работна седмица от 2027 г.
Преструктурирането на завода на Volkswagen във Волфсбург от 2027 г., за да се освободи място за производство само на EV, може да доведе до временна четиридневна работна седмица в завода, каза шефът на работническия съвет Даниела Кавало пред работниците във вторник.
reuters.com/business/autos-transportation
БЕРЛИН, (Reuters) – Кавало, централна фигура в преговорите с ръководството миналата година за намаляване на разходите, каза, че синдикатите са се споразумели за минимално използване на капацитета за преходния период, но призова работниците да поемат допълнителни смени в подготовката, за да компенсират вероятността от по-малко работни часове през следващите години.
„Трябва да направим разпоредби сега, за да можем да ги използваме по-късно… От 2027 г. нататък временната четиридневна седмица не е неразумен сценарий“, каза Кавало.
Сделката на Volkswagen, сключена със синдикатите миналия декември за намаляване на разходите в Германия, включваше преместване на производството на двигателя с вътрешно горене Golf от Волфсбург в Мексико от 2027 г., което предизвика безпокойство сред някои служители в централата на автомобилния производител относно бъдещето на завода.
Кавало се опита да увери работниците, че бъдещето на завода е в по-сигурни ръце чрез планове за производство на електрически Golf, както и наследник на своя компактен SUV T-Roc, до края на десетилетието, посочвайки постоянния спад в търсенето на версията с двигател с вътрешно горене на емблематичния автомобил VW.
Производството на Golf в световен мащаб, по-голямата част от което е съсредоточено във Волфсбург, е намаляло от над един милион през 2015 г. до малко над 300 000 през 2024 г., показва графика, съставена от работническия съвет и видяна от Ройтерс, с прогнозирани само 250 000 коли за тази година. Продължение