Архив

Електромобилите в България

Към края на март 2018 г. в България са били официално регистрирани 560 електрически мотоциклета и 520 електрически автомобила. Към началото на 2020 г. общият брой на електрическите автомобили в България се оценява на поне 1100.

Продажбите на нови електрически превозни средства с батерии (BEV) са се увеличили от 21 през 2015 г. на 194 през 2018 г., като през 2016 г. са били продадени само 6. През първата половина на елмобили2019 г. са продадени 141 нови BEV, което представлява 0,7% от общите продажби.

Правителството не предоставя субсидии за закупуване на електрически автомобили, но поне не налага пътен данък върху тях. Паркирането на електрически превозни средства в централните градски зони за паркиране също е безплатно.

През 2012 г. в София бяха пуснати в експлоатация хибридни таксита „зелени таксита“.  През 2017 г. тестови електрически автобуси се присъединиха към автопарка на обществения транспорт на София, а през 2018 и 2019 г. влязоха в експлоатация 35 нови електрически автобуса. Смята се, че до 2021 г. 20% от автобусния парк на София вече е електрически. Други градове и населени места като Пловдив, Перник и Хасково също поръчват електрически автобуси. Продължение

Данъчният кредит за електрически превозни средства в САЩ приключва днес

Вторник е последният ден за закупуване на електрическо превозно средство преди изтичането на федералния данъчен кредит.

Дори и без тези федерални данъчни кредити, щатските лидери казват, че все още искат хората да инвестират в бъдещето, което според тях е електрическо.

Щатските служители казват, че ще използват други средства, за да промотират чистата енергия и да увеличат броя на зарядните станции в целия Вашингтон.

Федералният данъчен кредит беше приет от администрацията на Байдън през 2022 г.

Стимулът е 7500 долара за нови електрически превозни средства и 4000 долара за употребявани.

Не всяко електрическо превозно средство отговаря на условията за стимула. Някои електрически Jeep-ове, Rivian-и, Chevy-и и други са изключени.кредит

Експертите казват, че без данъчния кредит търсенето на електрически превозни средства ще намалее. Те ни казват, че това може да забави производството и в крайна сметка да направи електрическите автомобили по-скъпи.

Вашингтон се отърва от освобождаването от щатски данъци по-рано тази година, но властите казват, че ще продължат да се стремят към по-малко замърсяване, като използват средства от „Закона за климатични ангажименти“ за чиста енергия и разширяване на зарядните станции.

Проучване на Cox Automotive показва, че 65% от хората, които планират да купят електромобил през следващите две години, все още планират да го направят дори без данъчния кредит. Продължение

Третият най-продаван автомобил в Европа е марка, която може би не сте очаквали

Чешката Škoda се изкачи на трето място в продажбите на автомобили за първото полугодие в Европа.

Третата най-продавана марка автомобили в Европа досега тази година е… Škoda Auto.

Да, Škoda.

130-годишната чешка марка, част от Volkswagen Group, се изкачи над основни марки като Peugeot, Citroen, Opel и Ford, за да заеме трето място по продажби от началото на годината до края на шкода найполугодието, според данни както на JATO Dynamics, така и на автомобилната организация EMEA.

Зад Volkswagen и Renault, Škoda също успя да бъде трета, без нито един модел да се продава в топ 10, като вместо това предпочиташе силни позиции в автомобилите с двигатели с вътрешно горене, електрическите автомобили с батерии (BEV) и plug-in хибридите.

Škoda Auto е доставила 509 400 автомобила в световен мащаб (ръст от 13,6%), включително 409 100 в Европа и Обединеното кралство, и е реализирала 10,4% ръст на нетните приходи до 15,070 милиарда евро, при оперативна печалба от 1,285 милиарда евро (ръст от 11,8%).

Силно управляваният чешки кораб успя да постигне и 8,5% възвръщаемост на продажбите (ръст от 8,4%), с което марките Volkswagen, Audi и Seat се изпречиха на преден план под шапката на Volkswagen Group.

„Škoda Auto процъфтява, като постига солидни финансови резултати за първата половина на 2025 г. въпреки значителните предизвикателства в нашата индустрия“, каза главният изпълнителен директор на Škoda Auto Клаус Целмер. Продължение

98,3% BEV: Норвегия регистрира най-висок месечен дял на електрическите превозни средства

През септември в Норвегия бяха поставени два нови рекорда за електрически автомобили: 98,3% от всички нови леки автомобили през септември са BEV. Нещо повече, след първите девет месеца на годината електрическите автомобили представляват 95% от продажбите на нови автомобили. Това е още един нов рекорд.

Изображение: Tesla

ofv.no, 01.10.2025 – 17:23

Норвежката пътна администрация (OFV) е регистрирала 14 084 нови регистрации на изцяло електрически автомобили за септември. Това е 98,3% от всички регистрации на нови автомобили (14 Tesla_Model_Y_2025-01@2x329), което означава, че само 245 автомобила не са имали изцяло електрическа система за задвижване през предходния месец.

Дори в Норвегия, страна, която е пионер в BEV, толкова висок процент не е виждан досега. През последните месеци обаче делът на електрическите превозни средства често е надвишавал 95%, например през август с 97%.

Обратно, бензиновите и дизеловите автомобили – включително хибридните варианти – представляват само 1,7% от всички нови леки автомобили, регистрирани за първи път през септември. Това е и най-ниската стойност, регистрирана някога в Норвегия. „Това показва, че сме на добър път към постигането на нашата визия за нулеви емисии, при която всички нови леки автомобили през 2025 г. ще бъдат автомобили с нулеви емисии.

Чисто бензиновите и дизеловите автомобили са на път да бъдат постепенно изведени от употреба. Сега е важно да накараме микробусите и камионите да се движат в същата посока“, каза Геир Инге Стоке, директор на OFV.

Кратък поглед върху точното разпределение на типовете задвижвания: дизеловите автомобили все още представляват 105 регистрации и пазарен дял от 0,7%. Бензиновите plug-in хибриди почти не играят роля в Норвегия (58 бройки, 0,4% пазарен дял), а още по-малко са продадени бензинови хибриди (30 / 0,2%), дизелови plug-in хибриди (27 / 0,2%) и чисто бензинови автомобили (25 / 0,2%). Продължение

Новата концепция на Skoda 110R възражда класиката от 70-те години на миналия век

Skoda освобождава дизайнерите си с преосмисляне на класическо чешко купе

Auto Express, 30 септември 2025 г.

Достатъчно е да погледнете Renault 4 и 5, Alpine A110, Ford Bronco, Fiat 500e и няколко скорошни концепции на Hyundai, за да осъзнаете, че ретро стилът се завръща – и последната фирма, която skoda-110r-concept-collage-hdвъзприема тенденцията, е Skoda, с концепция, преосмисляща класиката 110 R на марката.

Ако наистина следите Skoda едва от ренесанса ѝ през 90-те години на миналия век, може би не сте запознати с някои от по-старите ѝ модели. Докато някои смятат периода преди собствеността на Volkswagen за малко мрачна ера, чешката компания всъщност е произвела някои доста изящни автомобили зад Желязната завеса, а един от тях е Skoda 110 R.

Произвеждатн от 1970 до 1980 г., 110 R е бил спретнато стилизирано купе със задно разположен двигател, но вероятно е по-известен на феновете на моторните спортове като 130 RS, който стана едновременно победител в ралита и победител в Европейския шампионат за туристически автомобили през 70-те и 80-те години на миналия век – и именно на този напомпан хомологационен автомобил новата концепция на Skoda най-много прилича.

Дизайнерът на Skoda Рихард Швец е измислил концепцията, въпреки че той ясно заявява, че всъщност не става въпрос за ретро дизайн, а по-скоро за модерна форма, вдъхновена от една от класиките на компанията. Подобно на Renault 5, ще ви е трудно да направите връзка с по-стария автомобил, ако не сте запознати с оригинала.

„Целта ми беше да създам напълно нова форма, като внимателно интегрирам фини намигвания към определящите характера характеристики на 110 R. Исках дизайнът да се усеща възможно най-иновативен“, обясни Швец. Той вижда концепцията като автомобил за млади шофьори, които обичат моторните спортове, но искат елегантно купе за ежедневна употреба. Продължение

Кафе на електрически колела: Elroq и Enyaq сервират кафе

Благодарение на най-съвременните технологии на електрическите автомобили на Škoda, отличното кафе вече може да се наслаждава на неочаквани места. Elroq и Enyaq са трансформирани в мобилни кафенета – Škoda Coffee Cars – от които на феновете по маршрута на Тур дьо Франс са сервирани над 15 000 чаши кафе.

На множество интересни събития, организирани или подкрепени от Škoda Auto, посетителите могат да се натъкнат на едно от тези две незабравими превозни средства, предназначени да привлекат кафе шкодапреди всичко любителите на кафе. Автомобилният производител е превърнал един Elroq и един Enyaq в напълно функционални мобилни кафенета, сервиращи вкусно прясно приготвено кафе директно от превозните средства.

Първият Coffee Car е създаден за първите прессъобщения на Elroq в Майорка, последван от втори автомобил, базиран на новия Enyaq. И двата разполагат с идентично кафе оборудване. „Тъй като двата модела са тясно свързани, успяхме да приложим едно и също техническо решение и инсталация“, обяснява Мартин Хампл от маркетинговия отдел на марката.

Кафе на електрически колела: Elroq и Enyaq сервират кафе

Необходими бяха само малки технически модификации. Базовата инсталация беше доставена от традиционен чешки партньор и след това адаптирана за интегриране на професионална кафемашина. В допълнение към кафемашината и кафемелачката, автомобилите носят два хладилника, ледогенератор, газов котлон и електрическа кана.

Алтернатор-преобразувател позволява оборудването на кафенето да се захранва директно от високоволтовата тягова батерия с капацитет 82 кВтч. Това осигурява не само пробег от няколкостотин километра, но и дълготраен капацитет за приготвяне на кафе. „На Седмицата на дизайна в Милано всичко се захранваше единствено от батерията. След седмица, в която сервираше над 3000 кафета, колата все още имаше 20% от заряда си“, описва Хампл. Продължение

Новият Skoda Epiq се появява на косъм от производствената форма

„Шоу автомобилът“ на Skoda Epiq запълва много от празните места, когато става въпрос за този ключов бюджетен електрически SUV

Бебешкият електрически SUV Epiq на Skoda се приближи до пускането си на пазара с „шоу автомобил“, който изглежда подозрително готов за производство. 4,1-метровият петместен автомобил е 250709_Skoda-Auto-Epiq-showcar_1_e3fad52b-1536x864еквивалентът на Skoda на Volkswagen ID. Cross: и двата модела споделят по-евтини LFP батерии и ще произхождат от една и съща испанска фабрика.

Skoda потвърди, че Epiq ще изминава до 264 мили и ще разполага с багажник от 475 литра, въпреки малкия си размер. Ще има много практичност в интериора с куки за чанти, закопчалки, скрито място за съхранение и безжично зареждане.

Обновеният шоу автомобил прави нови стъпки с готова за производство броня и корпус на регистрационния номер, сензори за паркиране, завършени фарове и големи алуминиеви джанти. Skoda също потвърди, че финалният автомобил – който ще бъде пуснат в продажба в средата на 2026 г. – ще струва същата цена като бензиновия SUV еквивалент на Kamiq, с което изпълнява обещанието на марката за електрически автомобил на цена.

Epic ще влезе в гамата на Skoda под Elroq – Автомобил на годината на Auto Express за 2025 г., и Enyaq като третия изцяло електрически модел на Skoda. Марката преди това продаваше електрическа версия на малкия хечбек Citigo, който беше спрян от продажба през 2020 г.

„Шоу автомобилът Epiq предлага конкретен поглед към следващото допълнение към успешното изцяло електрическо семейство на Skoda“, каза главният изпълнителен директор на Skoda Клаус Целмер. „Той въплъщава същността на Skoda: модерен солиден дизайн, просторен интериор в компактен размер, лесни за употреба интуитивни дигитални интерфейси и Simply Clever детайли, които осигуряват безпроблемно изживяване – и най-вече – на атрактивна цена. С Epiq правим още една стъпка към това да направим електрическите автомобили практичен и завладяващ избор за ежедневните шофьори.“ Продължение

Isuzu и Toyota обявяват автобус с горивни клетки за 2026 г.

Isuzu и Toyota планират да пуснат автобус с горивни клетки през следващата финансова година и да го произвеждат в завода си в Уцуномия в Япония. J-Bus, съвместно предприятие с 50:50 между Isuzu и Hino, ще отговаря за производството на модела. Партньорите все още не са предоставили подробности за планираното производство.

isuzu.co.jp, global.toyota

Двата японски производители – Toyota и Isuzu, подписаха споразумение за съвместно разработване на автобуси с горивни клетки от следващо поколение. Очаква се резултатът от тази развойна Isuzu and Toyota announce fuel cell bus for 2026работа да слезе от производствената линия в завода в Уцуномия в Япония през финансовата 2026 година (април 2026 г. до март 2027 г.). Нито една от страните не разкрива много подробности за планирания автобус с горивни клетки. Ясно е обаче, че превозното средство ще бъде базирано на платформата за електрически автобуси с батерии (BEV) на Isuzu/Hino и ще бъде оборудвано със система с горивни клетки, разработена от Toyota.

В идентичните си прессъобщения Toyota и Isuzu цитират характеристиките на платформата за автобуси BEV, която беше представена през 2024 г., включително равен под, който ще бъде запазен и във варианта на автобуса с горивни клетки (FCEV). Настоящото поколение горивни клетки на Toyota (2-ро поколение) осигурява 60 или 80 кВт и може да покрива диапазон на напрежение от 400 до 750 волта. Третото поколение е обявено за 2026 г., така че би могло да бъде инсталирано в новите автобуси с горивни клетки на японския производител. Това обаче не е потвърдено.

Според партньорите е важно да се постигнат икономии от мащаба чрез общи части в автобусите BEV и FCEV. Isuzu е проектирала, разработила и конструирала платформата BEV в сътрудничество с Hino. Електрическите автобуси с тази архитектура също се произвеждат в J-Bus. Isuzu заявява, че иска да разшири гамата си от автобуси с нулеви емисии с тази инициатива. Toyota разглежда партньорството като по-нататъшна инициатива за утвърждаване на технологията си с горивни клетки на различни пазари. В проекта участват и местни власти и компании в различни моделни региони, които ще създадат H2 екосистеми с подкрепата на японското правителство.

Някои от японските производители обявиха още през 2021 г., че ще работят по-тясно по разработването на автобуси с нулеви емисии. Още тогава те обещаваха нископодов автобус с електрическо захранване и батерии за 2024 г., който по-късно ще бъде допълнен от версия с горивни клетки. Hino, Isuzu и Toyota от известно време следват тази пътна карта. Продължение

500 електрически училищни автобуса за Олимпийските игри в Лос Анджелис през 2025 г.

Компанията за електрически автобуси, Highland Electric Fleets, беше избрана от Летните олимпийски игри в Лос Анджелис през 2028 г. за официален доставчик на електрически училищни автобуси. Автопарк от 500 електрически автобуса ще бъдат разположени по време на игрите като транспорт за заинтересованите страни.

highlandfleets.com, la28.org, cbsnews.com, mayor.lacity.gov

30.09.2025 – 12:30

Автопаркът от училищни автобуси е предназначен да допълни по-широките автобусни операции и транзитни планове на LA Metro за Игрите, въпреки че ще бъдат използвани специално за превоз olimpic на спортисти, длъжностни лица и персонал до различни места. Самите автобуси също няма да бъдат закупени нови – вместо това те ще бъдат преназначени от съществуващите автопаркове от училищни автобуси в различни райони на Лос Анджелис по време на училищните ваканции.

Самата Highland ще управлява работата на автобусите по време на Игрите, включително зареждане, маршрутизиране и управление на депото. Според компанията, това представлява голямо временно разполагане на училищни автобуси по целия свят. Highland заяви, че освен осигуряването на транспорт, батериите на електрическите училищни автобуси могат да действат и като резервни генератори, ако има прекъсвания по време на игрите. Освен това, възможностите за свързване на превозно средство към мрежата (V2G) означават, че енергията може да се връща обратно в мрежата по време на периоди на покой.

Изпълнителният директор Дънкан Макинтайър нарече това „едно от най-големите внедрявания на електрически училищни автобуси, сглобявани някога за световно спортно събитие“. Той добави, че това доказва, че електромобилността „може да отговори на изискванията на най-голямата спортна сцена“. Това е част от по-широкия ангажимент на града „без автомобили“ за Игрите и ако бъде успешно, може да положи основите за бъдещите градове-домакини да възприемат подобни модели за „пренасочване“, вместо да купуват на едро цели паркове от електрически превозни средства за еднократна употреба. Продължение

Mercedes започна предсерийно производство на електрическия ван VLE

Предсерийното производство на VLE, първото превозно средство, базирано на новата архитектура VAN.EA, започна в завода на Mercedes във Витория, Испания. Изцяло електрическият ван ще направи своя световен дебют през първата половина на 2026 г. Mercedes-Benz вече направи предварителен преглед на превозното средство през април с Vision V.

Изображение: Mercedes-Benz

mercedes-benz.com

С началото на производството на първите предсерийни автомобили на VLE, заводът на Mercedes във Витория обявява последните подготовки за началото на серийното производство през mercedes-benz-vle-rendered-should-replace-the-v-class_3следващата година. Автомобилният завод, разположен в испанската Страна на баските, е претърпял обширна модернизация, за да отговори на изискванията на новата платформа за електрически ванове VAN.EA.

Mercedes-Benz обяви първите подробности за VAN.EA през май 2023 г.: според тях различните размери на превозните средства ще бъдат мащабирани, използвайки модулния дизайн на платформата с предни, средни и задни модули. Предният модул е един и същ за всички варианти, средният модул мащабира дължината на автомобила и помещава батерии с различни размери в унифицирани корпуси, а задният модул се предлага като теглеща ос или с втори мотор за електрическо задвижване на всички колела. Платформата може да се използва за микробуси в частния сектор и за превоз на пътници, както и за търговски микробуси.

„Новият VLE е първият автомобил от нашата нова, модулна и изключително гъвкава архитектура на микробуси. За рекордно кратко време доведохме VLE от първоначалните концептуални съображения до производствена зрялост. През целия процес на разработка ние последователно използвахме иновативни, дигитални методи, като същевременно създавахме значителна ефективност. Служителите в междуфункционални и трансгранични екипи са задали стандарти в това отношение. Ще представим резултата през първата половина на 2026 г.“, каза Томас Клайн, ръководител на Mercedes-Benz Vans. Продължение