Архив

Първият суперавтомобил в историята на автомобилостроенето

Създаден от легендарния Жан Бугати, този шедьовър е произведен между 1936 и 1938 г. само в четири ексклузивни бройки. Базиран на Type 57 SC и черпейки вдъхновение от концептуалния автомобил Aérolithe от 1935 г., Atlantic остава символ на елегантност, иновация и автомобилно съвършенство.

Дизайнът на Atlantic е чиста артистичност. Неговото тяло, изработено от лек алуминий, е по-ниско от стандартния Type 57, с позиция за шофиране, разположена близо до бугати1задната ос за по-динамично шофиране. Уникалните странични прозорци с форма на бъбрек се сливат безпроблемно с каросерията, като допълнително подчертават нейните плавни, скулптурни линии. Самият покрив има отличителна черта — внимателно проектирана секция за поставяне на вратите, което добавя към неговия аеродинамичен чар.

бугати2Един от най-забележителните елементи е извитата задна линия на покрива, която дискретно интегрира отделение за резервната гума – толкова перфектно проектирано, че е почти невидимо. И тогава има „гръбнака“, характерен детайл, преминаващ от радиатора към опашката, разделящ задното стъкло и предното стъкло, подчертавайки допълнително прогресивния дизайн на автомобила.

И все пак, Bugatti Type 57 Atlantic не беше просто красота в движение; беше технологично чудо на времето си. Задвижван от 8-цилиндров двигател с компресор на Roots, той може да достигне максимална скорост от 210 км/ч — удивителна цифра за 30-те години на миналия век. Често е приветстван като първия суперавтомобил в историята и има защо. Продължение

На 13 юни 1895 г. се провежда първото автомобилно рали във Франция

 Провежда се първото автомобилно рали във Франция по трасето Париж-Бордо-Париж. В тридневното скоростно състезание по 1178-километровото трасе се включват 46 машини – 29 автомобила са с бензинови двигатели, 15 са с парни и само два са с електрически.

Победител в състезанието става Емил Левасор, който сам кара своята двуместна машина „Панар-Левассор” и преодолява разстоянието за 48 часа и 47 минути, като средната ралиму скорост е 24,4 км/ч. Той пристига 6 часа преди заелия второто място.

Победата му обаче не никак случайна. По това време френският изобретател и пионер в автомобилостроенето заедно с приятеля си Рене Панар притежава фабрика за дървообработващи машини. През 1889 г. двамата купуват от Даймлер лиценз за неговия 2-цилиндров мотор, а през 1890 г. създават и първия си собствен образец автомобил.

рали2Следващият техен автомобил, създаден през 1891 г., вече е пускан серийно и се отличава с блестящи конструктивни хрумвания и извънредна здравина. Автомобилите на фирмата започват да участват в състезания.

Интересно е, че на това рали за първи път се появява и автомобилът Eclair с пневматични гуми. Кара го авторът на нововъведението Андре Мишлен. По целия маршрут той разполага огромен брой сервизни пунктове, но му се налага толкова често да сменя гумите, че не се побира в норматива от 100 часа.

През 1897 г. Емил Левасор загива при катастрофа по време на състезанието Париж-Марсилия. Продължение

Leapmotor се разширява на още седем пазара в ЕС

Китайският производител на електрически автомобили Leapmotor продължава своята експанзия в Европа с подкрепата на Stellantis. През последните седмици компанията отвори седем нови европейски пазара чрез търговски партньорства от Ирландия до България.

stellantis.com

По-конкретно, Leapmotor вече присъства и в Ирландия, Чехия, Словакия, Словения, Унгария, Хърватия и България. Това увеличава броя на точките за продажба и

c10

c10

обслужване на европейския континент до 600 и е постигнато чрез „серия от стратегически назначения и партньорства, изпълнени в съответствие с европейския план за развитие на Leapmotor“, според Stellantis. Известно е, че двете страни са свързани чрез партньорство, започнало през 2023 г. По това време Stellantis инвестира в китайския производител и обяви, че ще придобие 20 процента дял в китайската компания за 1,5 милиарда евро. Това беше придружено от създаването на съвместното предприятие Leapmotor International, което има изключителни права за износ, продажба и производство на продукти на Leapmotor извън Китай.

След това Leapmotor International направи своя пазарен дебют във Франция, Италия, Германия, Холандия, Испания, Португалия, Белгия, Гърция и Румъния. Оттогава броят на европейските пазари е значително разширен. До края на 2025 г. Leapmotor се стреми да има повече от 700 локации в страните от G10 и най-важните пазари за внос. „Тази бърза експанзия подчертава нашия ангажимент за изграждане на наистина ориентирана към клиента EV екосистема в Европа“, коментира Данило Анесе, ръководител на търговските операции за Европа в Leapmotor International. „Ние не само разширяваме присъствието си, но гарантираме, че собствениците на Leapmotor се радват на цялостна поддръжка и обслужване, където и да се намират.“ Продължение

Kia пуска PV5 Passenger на европейските пазари

След Обединеното кралство и Франция, Kia отвори поръчки за PV5 Passenger в Германия, първият електрически MPV, създаден на новата платформа PBV. С пробег до 400 км, интелигентна технология и места за петима, превозното средство е предназначено както за частни потребители, така и за търговски автопаркове.

press.kia.com (Германия), kiapressoffice.com (Великобритания), press-eu.kia.com (Франция)

Изцяло електрическият петместен автомобил е и първият пътнически автомобил на марката, базиран на специалната E-GMP.S архитектура – еволюция на E-GMP kia-pv5-passenger-2025-01-min-1400x933платформата на Kia, предназначена за мащабируеми електрифицирани решения. С цени, започващи от €38 290, PV5 Passenger вече е достъпен за поръчка в Германия, като доставките трябва да започнат през ноември 2025 г. Вариантът Cargo може да бъде поръчан в Германия от края на май и се предлага на цена от около 33 000 евро.

Книгите за поръчки за PV5 Passenger в Обединеното кралство и Франция, например, вече са отворени от няколко седмици. Във Франция новото електрическо превозно средство започва от 39 550 евро, като първите доставки са планирани за октомври 2025 г. – така че по-рано, отколкото в Германия. Цените за EV с по-голямата батерия започват от 43 550 евро.

В Обединеното кралство вариантът PV5 Passenger (както и вариантът Cargo) можеше да бъде предварително поръчан още от началото на май. Изглежда обаче, че PV5 Passenger все още не може да бъде конфигуриран там. Kia обаче вече съобщи цената, която започва от £32 995 за варианта PV5 Passenger. Вариантът PV5 Cargo вече може да бъде поръчан там от малко под £28 000. И в двата случая се казва, че доставките ще започнат през Q4/2025.

Спецификациите са еднакви в чужбина. Купувачите могат да избират между две опции за батерия: пакет от 51,5 кВтч, предлагащ до 288 км WLTP пробег, или версия от 71,2 кВтч, която се простира до 400 км. Възможно е бързо зареждане от 10 до 80 процента само за 30 минути при оптимални условия. Продължение

Skoda представя състезателен вариант на Enyaq Coupé RS

С Enyaq RS Race Skoda иска да даде визуализация на „концепция за моторни спортове с устойчиви идеи за производствени модели“. Възможната иновация в серийното производство засяга основно теглото на автомобила, което може да бъде намалено с над 300 килограма благодарение на биокомпозитните материали.

Изображение: Skoda

skoda-storyboard.com, 14.06.2025 г. – 12:00 ч.

Изглежда ли позната Skoda Enyaq RS Race с биокомпозитни материали? Това не трябва да е изненадващо, тъй като чешкият филиал на VW вече представи уникален skoda-enyaq-rs-race-2025-7-1400x933модел с това име през октомври 2024 г., който също беше базиран на Enyaq Coupé RS – макар и все още на модела преди фейслифта. Оттогава производственият модел получи фейслифт. Освен това Skoda доразви Enyaq RS Race и сега го актуализира.

Въпреки това ключовите данни остават повече или по-малко същите: използва се 250 кВт задвижване на всички колела на серийния модел. Enyaq RS Race все още е със 70 милиметра по-нисък на пътя и има следа, която е разширена със 72 милиметра отпред и 116 милиметра отзад. Според чешката компания това трябва да даде на изцяло електрическата състезателна кола подобни характеристики на управление като на Skoda Fabia RS Rally2. Това е така, защото стандартното DCC окачване е заменено със спортно окачване, а отпред и отзад се използват диференциали с ограничено приплъзване за по-добро сцепление.

Въпреки това, фокусът е върху олекотената конструкция. Продължение

Peugeot E-208 GTi: Peugeot въвежда „Hot Hatch“ в електрическата ера

Renault 5 има разклонение на Alpine, а VW обяви GTI версия за своя ID.2 дори преди пускането на пазара – спортните малки автомобили все още са двигател на имиджа. Електрическите автомобили от Stellantis Group не бяха известни преди с висока производителност и удоволствие от шофирането. Сега Peugeot иска да промени това с E-208 GTi.

stellantis.com, 13.06.2025 г. – 17:11 ч.

Да, подобно на GTI при VW, съкращението GTi при Peugeot също напомня за миналото, за света на двигателите с вътрешно горене. За френската компания това е п гтипремиерата на 205 GTi през 1984 г., когато 1.6-литровият вариант и 1.9-литровият модел от 1986 г. „създадоха автомобилна история“, според Peugeot – с „нова концепция на малкия спортен хечбек, съчетаващ изключително представяне и удоволствие от шофирането със спортен, но изтънчен дизайн и уникална гъвкавост“.

Peugeot предлага други GTi модели в продължение на няколко поколения и моделни серии и също се радва на известен успех в моторните спортове. „GTi не е просто значка; това е отличие, което утвърждава съвършенството на някои от най-емблематичните модели на PEUGEOT“, пишат от френската компания. Единственият проблем е, че традицията на GTi напоследък е малко замряла.

Сега марката възроди своето съкращение за спортни модели – и го трансформира в електрическото бъдеще. E-208 GTi е името на модела, който трябва да въведе нищо по-малко от „нова ера на спортната електрическа мобилност“. Досега разходите на Stellantis с колкото е възможно по-стандартизирана технология не включват никакви отклонения. Също така е много вероятно E-208 GTi да не остане самотник; Opel вече представи подобен модел, базиран на Corsa – но първоначално за e-Rally Cup. Въпреки това, E-208 GTi е шосеен автомобил, който също ще влезе в серийно производство.

Електрическият мотор със 115 кВт на „нормалния“ E-208 е заменен от агрегат, наречен M4+. Това осигурява 206 кВт, което съответства на 280 к. с. в стария свят – в малка кола B-Semgent. С въртящ момент от 345 Нм, предните колела трябва да имат много работа, когато E-208 GTi ускорява от място до 100 км в час за 5,7 секунди. Максималната скорост е 180 км в час. За по-добро сцепление при завиване, едноскоростната скоростна кутия има интегриран диференциал с ограничено приплъзване, който „оптимизира управлението при завиване, осигурявайки пъргавина, ефективност и стабилност“, според Peugeot. Продължение

Тръмп блокира забраната на Калифорния за продажба на нови автомобили с вътрешно горене след 2035 г.

Калифорния имаше планове да забрани продажбите на автомобили с ICE, започвайки спад от сега. Президентът Тръмп вече подписа мярка, предотвратяваща това да се случи.

Публикувано: 13 юни 2025 г., 12:17 ч.

roadandtrack.com/news

В четвъртък президентът Доналд Тръмп подписа резолюция, която блокира правилото на Калифорния, което има за цел да забрани продажбата на нови бензинови калиавтомобили в щата до 2035 г. Трудният график беше първият по рода си в страната и отдавна предизвикваше разочарование от президента и неговите съюзници в Конгреса.

Според Асошиейтед прес резолюцията е одобрена от Конгреса миналия месец, само няколко дни след като той гласува за ограничаване на калифорнийските стандарти за намаляване на емисиите от ауспуха от средни и тежкотоварни камиони, както и ограничения за замърсяването с азотен оксид от подобни превозни средства. Президентът Тръмп на 12 юни подписа мерки, затвърждаващи всички тези действия, като заяви: „Това беше катастрофа за този щат“.

Калифорния побърза да обяви, че ще предизвика президента и неговите съюзници в съда, като главният прокурор Роб Бонта проведе пресконференция, обсъждайки споменатите планове, преди президентът да приключи собствената си конференция. 10 щата, всички с главни прокурори от Демократическата партия, подписаха делото на 12 юни..

„Действията на федералното правителство са не само незаконни; те са ирационални и изключително партийни“, каза Бонта. „Те идват за пряка сметка на здравето и благосъстоянието на нашите хора.“

Алиансът за автомобилни иновации, търговска група и лобистка организация, която представлява производителите на автомобили тук в Щатите, излезе в подкрепа на действието на Тръмп. „Всички се съгласиха, че тези мандати за продажби на EV никога не са били постижими и са крайно нереалистични“, каза президентът и главен изпълнителен директор Джон Бозела в изявление. Продължение

Grande Panda дебютира в София с парти в облаците

Най-новото попълнение в гамата на FIAT – Grande Panda – чества своя дебют на българска земя изцяло в стила на модела – с много настроение, парти музика, забавление и изненади за гостите. Домакин на събитието бе The Rooftop в Бизнес Парк София, а гостите имаха възможност да се срещнат с 4 от първите електрически версии La Prima, пристигнали в страната.

Първият модел от новото глобално семейство на марката прави пандасвоя дебют в България, оборудван с електрическо и хибридно задвижване и навлизайки в сегмент, в който FIAT е лидер от десетилетия. Отразявайки характерния стил на марката, новият модел е емблематичен, достъпен и стилен автомобил. Проектиран в Centro Stile в Торино, FIAT Grande Panda се отличава със своите компактни размери, изчистени линии и добре организиран интериор. Дизайнът му е замислен да бъде семпъл, но функционален и изненадващ, носещ „италианския дух“, с който марката се гордее.

В 3,99 м Grande Panda може да се погрижи за петима души при абсолютен комфорт благодарение на своя простор и интелигентно използване на пространството. Така например, в интериорът има ниши за съхранение на вещи с обем до 13 литра, а багажникът разполага с 361 л при електрическата версия и 412 л при хибридната.

Електрическият Grande Panda разполага с 44 кВч батерия и 83 кВ е-мотор с мощност 113 к.с., осигуряващи автономия от 320 км (по WLTP). Задвижването на хибридната версия пък е поверено на 1.2 л двигател с турбо, който разполага със 110 к.с. и е съчетан с 48V литиево-йонна батерия и 6-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител (eDCT), която включва електродвигател с мощност 21 кВ, инвертор и централен блок за управление на трансмисията.

Както електрическата, така и хибридната версия въплъщават „easy drive“ философията, предлагайки управление само с два педала, което осигурява спокойно и безпроблемно шофиране особено подходящо за градска среда.

Като компактен повелител на града, Grande Panda предлага достъпна електрифицирана мобилност, като модела стартира от цена 40 796 лв. с ДДС за хибридната версия и от 49 600 лв. с ДДС за изцяло електрическата версия. Продължение

DS Automobiles и френският монетен двор отбелязват 70-годишнината на DS с уникална колекция евромонети

    Френският монетен двор и DS Automobiles продължават партньорството си в духа на съвършенството, за да отпразнуват 70-годишнината на автомобилна икона DS.

    След първата банкнота от 10 ЕВРО, представена в началото на годината и разпродадена само за няколко дни, изисканата колекция вече е пълна – сребърна монета от чисто сребро с номинал 10 ЕВРО, златна монета от фино злато с номинал 20 ЕВРО, сребърна монета с висок релеф с номинал 20 ЕВРО и специален DS минисет.

    Колекцията е проектирана и отсечена във Франция в лимитиран тираж. Идеален подарък за почитателите на легендарния DS, за взискателни колекционери и за всички ценители на изисканото.

DS: истинска икона на XX век

Когато е представен в четвъртък, 6 октомври 1955 г., под величествените сводове на Гран Пале по време на Автомобилния салон в Париж, DS моментално се превръща 999в сензация. Създаден от Фламинио Бертони – талантлив дизайнер, скулптор и художник, с помощта на екип от проектанти, DS впечатлява със своите авангардни линии и иновации, съчетавайки революционност и елегантност.

Технологичното превъзходство на модела е резултат от таланта на двама мъже. Първият – Андре Льофевр, инженер по аеронавтика, е пламенен привърженик на предното предаване, аеродинамиката, лекотата и идеалното разпределение на теглото. Вторият – Пол Маж, самоук инженер, е създателят на хидравликата. Именно той изобретява прочутото хидропневматично окачване, както и хидравличната помощ за управлението, съединителя и спирачките на DS.

DS е революционен автомобил, който бързо се утвърждава като еталон в автомобилния свят и служи като официален автомобил на няколко президента на Френската република.

Почти милион и половина екземпляра от този автомобил са произведени в продължение на двадесет години в сърцето на Париж. Близо четиридесет години по-късно, на 1 юни 2014 г., двете букви на този легендарен автомобил се раждат отново с основаването на марката DS Automobiles. Днес наследството на DS е вградено в непреходната ДНК на марката, която черпи вдъхновение от него, за да създава модели, въплъщаващи френското изкуство на пътуването. Така историята продължава. Продължение

Opel Grandland Electric AWD: Първият електрически Opel със задвижване на всички колела

Електрификацията продължава с пълна сила

След като през 2024 г. Opel стана първият германски производител, който предлага всеки от моделите си и с електрическо задвижване, марката от Рюселсхайм опел грандпродължава да разширява гамата си през 2025 г. Сега Opel представя първия си изцяло електрически модел със задвижване на четирите колела – новия Grandland Electric AWD.

„Новият Grandland Electric AWD е нова крачка напред в електрическата ни стратегия. Клиентите вече могат да избират между електрическо задвижване, plug-in хибрид и мек хибрид с 48-волтова технология. А сега предлагаме още повече възможности за ефективност, безопасност и удоволствие от шофирането при всякакви пътни и метеорологични условия“, споделя изпълнителният директор на Opel, Флориан Хютл.

Дизайн и аеродинамика – модерни и ефективни

Новият Grandland Electric AWD наследява впечатляващия дизайн на семейството Grandland. Отличителната предна част Vizor с 3D ефект включва осветеното лого на Opel, подчертано с Edge Light технология. Отзад откриваме светещия надпис OPEL, а името на модела вече не е в хромирани букви, а щамповано централно върху вратата на багажника – част от устойчивия подход Greenovation на марката.

Аеродинамично оптимизирани брони и 20-инчови двуцветни аеро джанти придават спортен характер, но и спомагат за по-нисък разход. Резултатът? Най-добрата аеродинамика в гамата Grandland – коефициент на въздушно съпротивление едва 0.278. Продължение