Новият суперавтомобил на Toyota преди премиерата му на 4 декември. Двигателят със сигурност звучи като V-8
Въпреки че Toyota засили кампанията си за тийзъри през последните дни, много рекламираният суперавтомобил все пак няма да дебютира на изложението за мобилност в Япония в края на октомври.
Чакането обаче няма да е дълго; официална страница за обратно броене разкрива, че премиерата е насрочена за 4 декември в 21:00 ч. източно време.
motor1.com/news
Преди дългоочаквания си дебют, третият суперавтомобил на Toyota, след 2000GT и Lexus LFA, разкрива звука на двигателя си в нов тийзър. По време на предаване на живо тази седмица бяха възпроизведени звуците на трите модела: първо редовият шестцилиндров двигател на класическия автомобил, след това безпогрешният V-10 и накрая това, което изглежда е V-8.
Противно на първоначалните съобщения, новият суперавтомобил ще носи емблемата на Toyota. На 10 октомври Toyota инсталира билборд в последния ъгъл на пистата Fuji Speedway, на който бяха изобразени и трите суперколи и логото „GR“ за предстоящия модел. Ако е обозначен като продукт на Gazoo Racing, това несъмнено е Toyota. Всъщност, страницата за обратно броене, спомената по-рано, се намира на официалния уебсайт на Toyota Gazoo Racing.
По-ранни слухове предполагаха, че само състезателният автомобил ще носи логото на Toyota, докато версията, одобрена за движение по пътищата, ще се продава като Lexus, евентуално носеща емблемата LFR. Продължение
Toyota току-що представи новия си Land Cruiser
Частите от бронята са взаимозаменяеми, което улеснява ремонта.
Най-накрая е тук.
Toyota представи новия си Land Cruiser FJ преди тазгодишното изложение за мобилност в Япония. Дългоочакваният офроуд е с близо 28 см по-къс от Land Cruiser 250, което дава на купувачите по-малък и по-достъпен вариант – с изключение на тези от Америка.
motor1.com
Новият Land Cruiser FJ споделя платформа с Hilux Champ на Toyota, който е с около 28 см по-къс от LC 250. SUV-ът е с дължина 474 см, височина 184 см и ширина 189 см, с междуосие от 264 см.
Той разполага със същия 2,7-литров четирицилиндров двигател като пикапа, генериращ 161 конски сили и 181 фунт-фута въртящ момент, който се доставя чрез система за задвижване на четирите колела и шестстепенна трансмисия.
Масая Учияма, главният инженер, каза пред Automotive News: „Няма планове за Америка или Европа.“
Подобно на Hilux Champ, Toyota е направила новия FJ персонализируем, предлагайки MOLLE панели за закрепване на оборудване. Снимките дори показват SUV-а с шнорхел. Той също така има подвижни предни и задни ъглови брони, които позволяват подмяната само на повредените части, подобрявайки ремонтопригодността. Продължение
Световен рекорд за изминато разстояние с един резервоар гориво.
Рали шампион, рекордьор по горивна ефективност
Мико Марчик е тазгодишният Европейски рали шампион. Извън пистата обаче полският пилот има неочаквано хоби: икономично шофиране. Зад волана на Škoda Superb той успява да измине 2831 километра с един резервоар – нов световен рекорд. Той ще сподели съвети как да се подходи към такъв подвиг…
skoda-storyboard.com. 21.10.2025
Škoda World
На рали пистата Мико Марчик дава абсолютния си максимум, докато при ежедневно шофиране може да изминава огромни разстояния безопасно и ефективно. Той прекарва над 120 000 километра зад волана всяка година. „Нашият спорт е много взискателен финансово, затова се опитвам да намеря начини да предложа максимална стойност на моите партньори“, обяснява той по отношение на високия си пробег.
Една идея за повишаване на неговия и партньорите му профил идва от факта, че по обществените пътища Мико никога не бърза. Напротив, преди години той открива привлекателността на икономичното шофиране. „С приятели започнахме да тестваме колко икономични могат да бъдат колите и започнахме да се състезаваме по приятелски начин“, казва пилотът. По това време той карал Škoda Octavia 2.0 TDI и в главата му започнала да се оформя идея: „Octavia обаче има сравнително малък резервоар за гориво, затова изчаках новото поколение на Superb“, спомня си той, описвайки как се е появила идеята за световен рекорд за изминато разстояние с един резервоар гориво. Продължение
Mercedes отваря поръчките за GLC в Европа
Само няколко седмици след световната си премиера на IAA Mobility, Mercedes вече приема поръчки за новия електрически GLC. GLC 400 4MATIC с мощност 360 кВт се предлага в Германия на каталожна цена от 71 281 евро или от 475 евро на месец с частен лизинг.
Изображение: Mercedes Benz GLC BEV
mercedes-benz.com, 21.10.2025 – 16:00
Посочените тук цени се отнасят за Германия. Според Mercedes обаче електрическият GLC може да бъде поръчан „на почти всички европейски пазари“ от днес. Въпреки че над 60 000 евро са много пари, Mercedes заявява, че електрическият модел е „сравним по цена с модела с двигател с вътрешно горене“.
Въпреки че GLC 200 d 4MATIC може да бъде закупен за по-малко от 59 000 евро, това е само модел със 120 кВт. GLC 400 e 4MATIC plug-in хибридът с технология EQ Hybrid има същата мощност като новия електрически модел, осигурява 185 кВт от двигателя с вътрешно горене и 115 kW от електрическата част на силовото предаване – и е по-скъп с базова цена от 64 340 евро. За да постигнете данните за производителност на електрическия GLC 400 4MATIC в света на двигателите с вътрешно горене, са ви необходими AMG моделите – с цени, започващи от 77 000 евро и нагоре.
В онлайн конфигуратора за електрическия GLC, Mercedes-Benz предлага четири опции – или напълно персонализирана конфигурация, или една от трите „ексклузивни препоръки за конфигурация с ръчно подбрана колекция от оборудване“. Те обаче могат да бъдат коригирани по-късно. Трите препоръки се наричат „Ефективност“ от 64 120,25 евро с пробег по WLTP от 714 километра, „Всички са любими“ с „динамичен дизайн и най-съвременни технологии“ от 73 086,10 евро (и пробег по WLTP от 639 километра) и „Ексклузив и спортен“ с „интелигентно оборудване за комфорт, ефективност и интелигентна помощ“ от 94 441,97 евро. Не е уточнено дали препоръките предлагат и предимства по отношение на времето за доставка. Продължение
Прага ще забрани наемането на електрически тротинетки
Чешката столица ще се присъедини към Мадрид и Париж, които забраняват публично наеманите електрически тротинетки. От 2026 г. електрическите тротинетки вече няма да могат да се наемат в първия район на Прага – историческия център на Стария град.
Изображение: Електрическа тротинетка Lime e tretroller
theguardian.com, spiegel.de, 21.10.2025 – 15:30
Забраната е следствие от референдум, на който 82% от гласоподавателите подкрепят забрана за паркиране на електрически тротинетки. В понеделник общинските съветници одобриха промените в правилата, които ще попречат на паркирането на електрически тротинетки в центъра на града. Поддръжниците казват, че това е следствие от дългогодишни оплаквания от жители относно блокиране на тротоарите и паркирането по улиците от електрически тротинетки, както и от опасно шофиране от страна на водачите.
Зденек Хриб, заместник-кмет на Прага и носител на портфолио за транспорт, заяви в ефира на X: „Въвеждаме ясни правила, които ще освободят общественото пространство от неконтролиран трафик на скутери, който често се използваше в центъра на града повече като туристическа атракция, отколкото като средство за транспорт, и причиняваше хаос в пешеходните зони.“
Промените в правилата не засягат велосипедите под наем, включително тези с електрическо задвижване – градските власти заявяват, че всъщност искат да насърчат схемите за споделено ползване на велосипеди. Der Spiegel съобщава, че градът иска да сключи договори с компании за отдаване под наем за определени места за паркиране на тротоари и крайпътни зони в бъдеще, като тогава компаниите ще бъдат задължени да плащат месечна такса от около 1 евро на велосипед. Продължение
Skoda Group получава поръчка за 16 тролейбуса от Острава
Skoda Group подписа рамково споразумение с компанията за обществен транспорт Dopravní podnik Ostrava за доставка на до 16 тролейбуса, захранвани с батерии. Четиринадесет от тези превозни средства са твърдо поръчани, като още два превозни средства са част от опция. Доставката на автобусите до чешкия град е планирана да започне през 2027 г.
Изображение: Skoda Group
electrive.com, 21.10.2025 – 17:15
Договорът за чешкия град Острава, на стойност 268 милиона чешки крони (приблизително 11,02 милиона евро), е за дванадесетметрови модели на Skoda 26Tr. С инсталираните тягови батерии те би трябвало да могат да изминават поне 15 километра изцяло на електричество в райони без въздушни електропроводи. Не се дават обаче допълнителни подробности за електрическата задвижваща система. Вместо това се подчертават многобройните функции за комфорт и безопасност.
„Острава отдавна е един от най-прогресивните градове в областта на обществения транспорт и ние високо ценим продължаването на нашето сътрудничество. Новите тролейбуси 26Tr, захранвани с батерии, ще предложат както на транспортните оператори, така и на пътниците по-голяма гъвкавост, комфорт и оперативна ефективност“, казва Карел Майер, главен изпълнителен директор на Skoda Electric. Даниел Морис, главен изпълнителен директор и председател на Съвета на директорите на DPO, добавя: „Новите тролейбуси ще бъдат оборудвани и с климатик в цялото превозно средство и система от камери, включително камера за сблъсък. По този начин искаме да осигурим максимален комфорт и безопасност за пътниците.“ Продължение
Таксиметровите услуги в София може да поскъпнат с над 18% от януари. Подарък от Дядо Мраз….
Таксиметровите услуги в столицата може да поскъпнат с 18,6% от януари догодина. Предложението за новите тарифи беше обсъдено на 20 октомври – понеделник – на заседание на транспортната комисия към Столичния общински съвет, а предстои да бъде гласувано в четвъртък на сесията на СОС.
bntnews.bg/news и др. източници в Мрежата
Ако предложението бъде прието, минималната дневна тарифа се предвижда да нарасне от 1,21 лв. на 1,43 лв., а максималната от 2,05 лв. на 2,43 лв.
Новата методика за изчисляване на таксиметровите тарифи включва инфлацията – 75%, минималната работна заплата – 15% и цените на горивата – 10%. Идеята е таксиметровите цени да се актуализират ежегодно по тази методика.
Stellantis отчита 11,5% ръст в продажбите на леки автомобили през септември 2025 г. в ЕС30 и затвърждава лидерството си при хибридите
- Stellantis отчита 11,5% ръст в продажбите на леки автомобили в региона ЕС30 през септември спрямо същия месец на 2024 г. и увеличава пазарния си дял с +0,1 процентни пункта, благодарение основно на марките Citroën (+0,3 п.п.), FIAT (+0,1 п.п.) и Opel (+0,1 п.п.).
- През третото тримесечие на 2025 г. продажбите на леки автомобили нарастват с +4,4% на годишна база, достигайки общо 422 хил. единици.
- Един от ключовите фактори за силното представяне на Stellantis е стратегията за производство на „умни автомобили“ (smart car). Моделите Citroën C3 и C3 Aircross, FIAT Grande Panda и Opel Frontera отбелязват най-значителен ръст в постъпилите поръчки, с което компанията запазва лидерската си позиция при хибридните автомобили. В този сегмент Stellantis постига 15,2% пазарен дял от началото на годината – увеличение с 4,1 п.п. спрямо септември 2024 г.
- Четири държави отчитат ръст на общия пазарен дял, сред които Италия, където увеличението на годишна база достига 2,8%.
- За периода януари-септември 2025 г. FIAT Panda запазва лидерската си позиция в А-сегмента, докато Citroën C3, Opel Corsa и PEUGEOT 208 са сред първите пет модела в B-сегмента. PEUGEOT се откроява и в B-SUV и C-SUV сегментите, където моделите 2008 и 3008 са сред топ 5 в своите категории.
През третото тримесечие на 2025 г. Stellantis представи моделите Citroën C5 Aircross, DS N°8 и новия Jeep® Compass, продължавайки стратегията си за обновяване на продуктовата гама, която включва общо 10 модела за текущата година.
„Stellantis отбелязва положителна тенденция при поръчките особено в B2C сегмента, където увеличението през септември достигна 22% на годишна база“ – подчерта Лука Наполитано, директор „Търговски операции“ в Stellantis. – „През третото тримесечие на 2025 г. отчетохме на европейския пазар силен ръст в продажбите на Citroën C3 и C3 Aircross, FIAT Grande Panda и Opel Frontera, с което увеличихме резултата си при леките автомобили с 4,4 п.п.спрямо предходната година, достигайки общо 422 хил. пласирани превозни средства.“ Продължение
Варшава разширява автопарка си от електрически автобуси
MZA Варшава подписа пореден договор със Solaris Bus & Coach, този път за закупуване на 50 съчленени електрически автобуса. Доставките на превозните средства са планирани да се осъществят в края на 2026 г.
Изображение: Solaris
solarisbus.com, 21.10.2025 – 11:30
Като един от ключовите оператори на обществен транспорт във Варшава, Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) управлява редица автобусни маршрути в града и околните райони. MZA постоянно разширява автопарка си през последните 10 години, предимно чрез партньорство със Solaris; производителят на автобуси е доставил над 1350 автобуса на MZA, като 163 от тях досега са електрически.
Съвсем наскоро MZA поръча още 79 електрически автобуса от Solaris; В този случай поръчката обхваща 50 съчленени електрически автобуса Urbino 18 и 29 стандартни автобуса Urbino 12, всички с готовност за доставка през втората половина на 2026 г. Както стандартните, така и съчленените автобуси ще бъдат оборудвани с батерии Solaris High Energy; 500 kWh+ за 12-метровите модели и над 700 kWhh за съчленените автобуси.
През септември Ян Кузмински, главен изпълнителен директор на Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), заяви: „Благодарение на закупуването на 79 чисто нови автобуса Solaris, Miejskie Zakłady Autobusowe значително ще разшири флота си от електрически автобуси. Това обаче е само част от нашите текущи инвестиции в превозни средства с нулеви емисии – в крайна сметка, до 258 електрически автобуса може да пристигнат през следващите няколко месеца.“ Продължение
Tesla предлага по-евтини версии на 2 електрически превозни средства в опит да си върне пазарния дял през трудната година
Tesla пусна по-евтини версии на своите Model Y и Model 3, за да увеличи продажбите, но инвеститорите реагираха негативно, което доведе до спад на акциите с 4,5%.
eu.detroitnews.com/story/business/autos
Цитират AP (Associated Press)
Ню Йорк: Tesla пусна нови, по-евтини версии на два от своите модели електрически автомобили с надеждата, че предложенията ще помогнат за съживяване на намаляващите продажби, но инвеститорите все пак се отказаха от акциите ѝ.
Новият Model Y, струващ малко под 40 000 долара с опростен интериор, идва в брутална година за Tesla, тъй като компанията се опитва да привлече повече клиенти въпреки остаряващата си гама, силната конкуренция от чуждестранни производители на електромобили и бойкотите срещу Илон Мъск, насочени към компанията.
Реакцията на фондовия пазар след новината предполага, че не се очаква новите модели да помогнат много.
„Инвеститорите търсеха нещо наистина различно, а не итерация на стар продукт“, каза анализаторът на Edmunds Иван Друри, говорейки, докато акциите на Tesla спаднаха рязко в последните минути на търговията. „Не мога да си представя, че това ще върне нивата до желаните от тях.“
Tesla също така обяви по-евтина версия на своя Model 3 за под 37 000 долара. За жителите на Ню Йорк, които се възползват от държавна отстъпка, цената беше под 35 000 долара.
Tesla от години говори за по-евтин автомобил, който да привлече по-разходоосъзнатите потребители, въпреки че двата нови „стандартни“ модела са на цена доста над обещаната цена от 25 000 долара. Това се случва, тъй като се очаква клиентите да се въздържат от покупки през следващите няколко месеца поради неотдавнашното изтичане на федерален данъчен кредит от 7 500 долара за електрически превозни средства.
Акциите на Tesla паднаха с 4,5% до 443,09 долара, след като затвориха предния ден с ръст от над 5% в очакване на обявяването на новия модел. Продължение