За пръв път български журналист на Формула 1 – още преди промените. Интервю с три пъти световния шампион Ален Прост…
Станалият по-късно три пъти световен шампион във Ф1 – Професора АЛЕН ПРОСТ,
пред „Авто мото свят” – август 1989.
Специален пратеник на Формула 1 – Красимир Панчев
„СЕНА НЯМА ДА ПРОСТИ”, „ПРОСТ:„НАЙ-СИЛНОТО МИ ПРЕДИМСТВО…”
– В какво се чувствате силен на пистата?
– Участвал съм в повече състезания от който и да е бил друг състезател, затова смятам, че имам повече силни страни от дргите. Преди всичко с участията се натрупва опит. Мисля, че опитът ми е
най-силното ми предимство.
– Надеждно ли са „обути” вашите състезателни машини (бел. авт. – основен спонсор на гумите във Ф1 по онова време беше „Гууд Иър”, с помощта на който беше осъществено интервюто)?
– Първият ми състезателен автомобил беше „обут” с гуми „Гууд Иър”. След това фирмата се оттегли от участие във Формула 1. Карах с други гуми. Когато „Гууд Иър” отново стана един от основните спосори на състезанията, отново подкарах с техните гуми. Те са много качествени и се чувствам с тях сигурен на пистата.
-Какво мислите за споснорите си?
-Без спонсори е невъзможно участието в едно автосъстезание. Ето защо съм щастлив, че зад мене стоят такива фирми, като „Марлборо”, „Гууд Иър”, „Шел”. Имаме много добри контакти помежду си. Например между мен и „Марлборо”, моят спонсор от началото на участието ми във Формула 1, съществуват взаимно уважение и доверие.
– В кого виждате основния си конкурент?
– Смятам, че това е Айртън Сена. Продължение
Европа достига над един милион нови електрически автомобила през 2025 г.
Според европейската индустриална асоциация ACEA, през първите седем месеца на 2025 г. са регистрирани 1 011 903 нови електрически автомобила с батерии, което представлява 15,6% дял от пазара на ЕС. Някои производители вече имат по-висок дял на електрическите автомобили, което е важно за целите за емисиите на CO2.
28.08.2025 – 12:20
acea.auto, theicct.org
Електрическите автомобили не само представляват 15,6% от новите регистрации в ЕС през текущата година, но тази цифра е постигната и през юли. Това представлява забележимо увеличение спрямо 12,5% пазарен дял през предходната година. През юли 2024 г. делът на електрическите автомобили в ЕС е бил само 12,1% – по това време електрическите автомобили все още са били зад дизеловите (12,8%). Това сега се е променило, като чисто дизеловите автомобили представляват само 9,5% през текущата година, в сравнение с цели десет процента през юли.
ACEA използва публикуването на статистиката за регистрациите, за да направи политическо изявление: пазарният дял от 15,6% на електрическите автомобили е „все още далеч от необходимото ниво в този момент от прехода“, според асоциацията. Само тази седмица президентът на ACEA и главен изпълнителен директор на Mercedes Ола Калениус, заедно с асоциацията на доставчиците CLEPA, написаха писмо до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, в което се аргументираха за смекчаване на целите за CO2, тъй като настоящите цели (с нови регистрации от 2035 г. само за автомобили с нула грама CO2) „просто вече не са осъществими“.
В изявлението си относно статистиката за регистрациите асоциацията подчертава, че хибридните автомобили остават предпочитаният избор на потребителите в ЕС с дял от 34,7%. От миналото лято хибридите изпревариха чисто бензиновите автомобили начело на класацията; Въпреки това, много производители на автомобили често предлагат само хибридизирани двигатели с вътрешно горене в новите си серии, поради което е вероятно делът да се увеличи още повече в бъдеще. Междувременно, комбинираният пазарен дял на бензиновите и дизеловите автомобили спадна от 47,9% през същия период на 2024 г. до 37,7%. Продължение
Рекорден брой регистрирани електрически превозни средства в Западна Европа през последното тримесечие
Близо 600 000 електрически превозни средства (BEV) са се движили по пътищата, тъй като производители на автомобили като Renault и Stellantis привличат по-чувствителни към цената купувачи
theguardian.com/environment
Рекорден брой електрически автомобили са регистрирани в Западна Европа между април и юни, тъй като на пазара се появиха по-достъпни автомобили, задвижвани с батерии, според ново проучване.
Близо 600 000 електрически превозни средства (BEV) са се движили по пътищата през последното тримесечие, което е тласък на продажбите, които нарастваха по-бавно от прогнозираното по-рано през последната година.
Рекордното разпространение, което вероятно ще бъде достигнато през текущото тримесечие, се случва, тъй като на пазара навлизат по-достъпни BEV, а продажбите в Южна Европа се ускоряват, според Матиас Шмит, автомобилен анализатор, базиран в Берлин.
„Електрическите превозни средства стават все по-достъпни и по-привлекателни за частните потребители за първи път. Преди това това бяха само корпоративни потребители, шофьори на служебни автомобили“, каза Шмит.
Въпреки че електрическите автомобили са много по-евтини за притежаване от бензиновите им еквиваленти, те често идват с по-висока покупна цена. Появата на по-малки и по-евтини модели обаче се разглежда като важна стъпка в убеждаването на купувачите с по-ниски доходи да преминат от превозни средства, работещи с изкопаеми горива. Продължение
Нова кампания и нов тон за DS Automobiles, отразяващи една Франция– винаги стремяща се към съвършенство
- DS Automobiles стартира нова брандова кампания със свободен, дързък и съвременен тон: „Да, французите понякога прекаляват.“
- Рекламният клип ще бъде излъчван по телевизията във Франция от 29 август, като ще акцентира върху DS N°8 и неговия рекорден електрически пробег от 750 км. Брандовата кампания включва присъствие в множество телевизионни, печатни и дигитални медии, както и във видео платформи.
- DS N°8, 100% електрическият флагман на марката, със своя пробег от 750 км въплащава в себе си френското технологично съвършенство посветено на изкуството на пътуването.
При търговското лансиране на DS N°8, DS Automobiles разкрива дръзка нова брандова кампания, която представлява повратна точка в нейната комуникация: по-модерна, нетрадиционна, образна и поетична. Далеч от конвенционалното, това послание предава полъх на творческа свежест, в образа на съвременна и динамична Франция – вдъхновяваща и вдъхновена, като илюстрация на ново изкуство на френското пътуване.
Режисиран от Хенри Шолфийлд, клипът от кампанията проследява пътуването на DS N°8, докато прекосява Франция от Париж до Средиземно море без зареждане. Технически подвиг, който е представен с хумор, финес и стил, наситен с изискана естетика. Оригиналната музика, поверена на Гийом Алрик/Enfant Sauvage – половината от електро дуото The Blaze – съпровожда тази одисея с мощна и емоционална аранжировка.
„Нова кампания и нов тон за DS Automobiles, отразяващи една Франция, която се осмелява – както по време на Олимпийските игри в Париж 2024 – винаги стремяща се към съвършенство: 750 км електрически пробег, в еталонен комфорт, за да издигне Изкуството на пътуването.“, заяви Ксавие ПЕЖО – Главен изпълнителен директор на DS Automobiles. Продължение
Продажбите на автомобили в Европа през юли се повишиха с най-много от април 2024 г., BYD изпревари Tesla
По данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили в четвъртък
Общите продажби на автомобили в ЕС се увеличиха със 7,4%. Регистрациите на електрически, хибридни и plug-in хибридни автомобили се увеличиха съответно с 39,1%, 56,9% и 14,3%, като общо представляват 59,8% от регистрациите в блока, в сравнение с 51,1% през юли 2024 г.
lse.co.uk/news
Четв, 28 август 2025 г. 10:04 ч.
28 август (Reuters) – Продажбите на нови автомобили в Европа нараснаха с 5,9% през юли, най-добрият месец от повече от година, което е тласък за затруднената индустрия, тъй като потребителското доверие отслабва, показаха данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили в четвъртък.
Продажбите на plug-in хибриди в Европейския съюз регистрираха най-големия скок от поне януари 2023 г., когато ACEA започна да отчита цифрите, докато тези на електрическите автомобили с батерии отбелязаха най-голямото увеличение от август 2023 г.
Германия, която през юни представи план за стимулиране на електрическите превозни средства, заместващ схема за субсидии, премахната през 2023 г., регистрира увеличение от 58% и 83,6% в продажбите на BEV и PHEV съответно през юли.
Въпреки нарастващите продажби на електромобили, производителят на електрически автомобили с батерии Tesla загуби пазарен дял в Европа за седми пореден месец и изостана от китайския BYD, който беше включен в месечните данни за продажбите за първи път.
ЗАЩО Е ВАЖНО
Европейската автомобилна индустрия, изтощена от амортизация, е изправена пред предизвикателства, включително вносни мита на САЩ, конкуренция от Китай и трудности при изпълнението на рентабилно вътрешните разпоредби за приемане на електромобили.
Главният изпълнителен директор на ACEA Ола Каелениус подписа в сряда писмо до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, в което се казва, че целите на ЕС за намаляване на емисиите на CO2 от превозните средства, включително 100% намаление за автомобилите до 2035 г., вече не са осъществими. Продължение
За 20 000 евро – Huawei и SAIC стартират предварителни продажби на Shangjie H5
Huawei и SAIC започнаха предварителни продажби на първия си съвместно разработен модел – SUV Shangjie H5. С цена от 169 800 юана (около 20 400 евро), автомобилът е позициониран като най-достъпния модел в рамките на Harmony Intelligent Mobility Alliance (HIMA) на Huawei. Официалното пускане на пазара е насрочено за 23 септември.
Изображение: Shangjie
cnevpost.com, carnewschina.com
28.08.2025 – 09:00
Според производителя, над 25 000 предварителни поръчки са направени в рамките на първия час от наличността. H5 е изграден на платформата Xingyun на SAIC и е разработен от модела Roewe ES39. Ще се предлага в две конфигурации на задвижването: електрическо с батерии и електрическо с удължен пробег.
Версията с електрическо с батерии се предлага в две опции. Пакет от 64,6 кВтч осигурява пробег от 535 километра с CLTC, докато пакет от 80 кВтч удължава пробега до 655 километра. Версията с удължен пробег интегрира 1,5-литрова система за удължаване на пробега и осигурява до 235 километра електрическо шофиране и над 1300 километра комбиниран пробег с CLTC.
Автомобилът е с дължина 4,78 метра, ширина 1,91 метра и височина 1,66 метра, с междуосие от 2,84 метра. В задната част, лента със задни светлини по цялата ширина включва логото на марката.
Всички версии на Shangjie H5 са оборудвани с усъвършенстваната система за подпомагане на водача ADS 4 на Huawei. Моделът разполага със 192-канален LiDAR сензор и 4D милиметрови радари, което позволява асистирано шофиране по магистрали, в градски трафик и по селски пътища. Продължение
MG Motor се готви да пусне на пазара 13 нови електрифицирани превозни средства
Марката MG Motor, част от SAIC, очевидно иска да пусне на пазара общо 13 електрифицирани превозни средства по целия свят през следващите две години, включително BEV, EREV и PHEV. Инициативата за разработване на модели се планира да струва около 10 милиарда юана (1,2 милиарда евро).
Изображение: MG Motor
electrive.com, по carnewschina.com, 21jingji.com (на китайски)
27.08.2025 – 16:00
Първият продукт на марката, който е базиран на новата стратегия за развитие на превозни средства с нова енергия (NEV), ще бъде новият MG4. Предварителните продажби започнаха в началото на август, а пускането на пазара е планирано за 29 август.
За останалата част от моделната гама, главният изпълнителен директор на MG Чен Цуй обяви планове за пускане на пазара на 13 нови модела NEV по целия свят в рамките на две години. За да постигне този амбициозен план, MG заяви, че ще инвестира 10 милиарда юана (1,2 милиарда евро) в разработването на превозни средства с алтернативни задвижващи системи и ще пусне на пазара широка гама от изцяло електрически превозни средства, plug-in хибриди и превозни средства с удължаване на пробега.
Традиционната британска компания MG беше поета от китайската държавна група SAIC през 2005 г. и сега отново е доста успешна в Европа. Със 153 100 продадени бройки в Европа през първата половина на 2025 г., MG е една от най-успешните китайски автомобилни марки в Европа. В самия Китай обаче MG е много по-малко успешна и е доставила само 57 254 превозни средства между януари и юли 2025 г., според China EV DataTracker. Една от причините за слабото представяне в Европа се твърди, че MG досега е предлагала само някои от автомобилите си като NEV, което сега е най-големият пазарен сегмент в Китай. Освен това, изправени пред мита в Европа, MG, както и конкурентът BYD, се опитват да заобиколят регулацията, като продават повече хибридни автомобили. Продължение
OMG! Световна премиера на GSE на IAA Mobility 2025
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo и новият Opel Mokka GSE
Официални премиери: Opel ще представи световните премиери в зала B3, щанд B20 на 8 септември в 11:40 ч. (CEST)
Реално и дигитално изживяване: зашеметяващият концептуален модел Corsa GSE Vision Gran Turismo
Най-бързият изцяло електрически сериен Opel: дебют на новия Mokka GSE
Първият електрически Opel с двойно задвижване: Grandland Electric AWD
Електрически рали автомобил: новият Opel Mokka GSE Rally на щанда на ADAC Open Space и на щанд OP340 на Opel на Odeonsplatz
Комбинирани стойности за Opel Grandland Electric AWD Ultimate според WLTP: разход на електроенергия 17,8–18,0 кВтч/100 км, емисии CO₂ 0 г/км; етикет за CO₂: A.
Рюселсхайм. По-динамично, по-мощно, по-визионерско – на IAA Mobility 2025 в Мюнхен, Германия, от 8 до 14 септември Opel ще представи високоефективна електрическа мобилност, съчетаваща емоции, върхови постижения и удоволствие от шофирането с поглед насочен към бъдещето на бранда. Марката от Рюселсхайм ще го направи със световните премиери на впечатляващите Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo и новия Opel Mokka GSE, както и със стилния Opel Grandland Electric AWD – първият изцяло електрически модел на Opel с двойно задвижване, които ще се появят за първи път пред широка публика по време на изложението в Мюнхен.
„Ние потвърждаваме мотото на тазгодишното IAA Mobility – It’s all about mobility (Всичко за мобилността)“, заяви изпълнителният директор на Opel Флориан Хютл. „Посетителите ще бъдат впечатлени от уникалния концептуален модел Corsa GSE Vision Gran Turismo, който може да бъде преживян както в дигиталния, така и в реалния свят. А с новия Mokka GSE и Grandland Electric AWD ние пренасяме чистата електрическа страст в серийното производство за нашите клиенти. Заповядайте на IAA Mobility и изживейте отблизо вълнението от нашите електрически автомобили и концептуалния модел“, добави Хютл.
Новите модели ще бъдат представени по време на пресконференцията на Opel в зала B3 на IAA Summit, щанд B20, на 8 септември в 11:40 ч. (CEST). В следващите дни последният концептуален модел на Opel, бъдещите серийни електромобили и Opel Mokka GSE Rally също ще бъдат показани на щанд OP340, както и на площад Одеонсплатц в центъра на Мюнхен. Продължение
В сайта има продуктово позициониране
Stellantis отлага програмата за подпомагане на водача Level 3, тъй като намалява софтуерните амбиции, твърдят източници
Stellantis отлага системата AutoDrive Level 3 поради опасения относно цената и пазарната жизнеспособност, твърдят източници
Level 3 позволява шофиране със свободни ръце и без очи при определени условия
Компанията казва, че системата Level 3 е напълно разработена, но има ограничено търсене
reuters.com/business/autos-transportation
26 август 2025 г. 14:10 ч.
ДЕТРОЙТ, 26 август (Reuters) – Stellantis отложи първата си усъвършенствана програма за подпомагане на водача Level 3 поради високи разходи, технологични предизвикателства и опасения
относно потребителския апетит, трима души, запознати с въпроса, съобщиха на Reuters.
Едва през февруари Stellantis заяви, че вътрешната им система, която е част от програмата AutoDrive, е готова за внедряване и е ключов стълб на стратегията им. Компанията заяви, че системата, която позволява на шофьорите да не пускат ръцете си от волана и очите си от пътя при определени условия, ще им позволи временно да гледат филми, да проверяват имейли или да четат книги.
Компанията потвърди пред Reuters, че софтуерът Level 3 никога не е бил пуснат. Но не каза, че програмата е била отменена.
„Това, което беше представено през февруари 2025 г., беше технологията L3, за която в момента има ограничено пазарно търсене, така че не е пусната, но технологията е налична и готова за внедряване“, каза говорител на Stellantis.
Трите източника обаче казаха, че програмата е била замразена и не се очаква да бъде внедрена. На въпроса колко време и пари са били загубени по инициативата, Stellantis отказа да каже, отговаряйки, че работата, извършена по AutoDrive, ще помогне за поддръжката на бъдещите му версии.
Бившият изпълнителен директор на Stellantis, Карлос Таварес, предложи поглед към плановете на компанията за AutoDrive през 2021 г., казвайки, че това е една от трите основни технологични платформи, които ще пристигнат през 2024 г.
„Софтуерната стратегия е един от ключовите градивни елементи на цялостната стратегия на Stellantis“, каза той. Продължение