Архив

Сръбските пощи закупуват 216 електрически скутера

Държавната пощенска служба на Сърбия, Поща Србије, е получила 216 нови електрически скутера, които ще бъдат използвани за доставка на поща в цялата страна. До края на тази година автопаркът ще бъде разширен със 100 нови електрически автомобила, а до март 2026 г. ще включва над 200 допълнителни електрически превозни средства.

posta.rs, beta.rs (и двете на сръбски), seenews.com, 10.12.2025 – 11:30

Пощи Сърбия

Сърбия Електрически скутери

Сръбските пощи не са разкрили размера на инвестицията за покупката. Според съобщения в медиите, цената на новите електрически скутери е приблизително 128 милиона динара (около сърбия пощи1,1 милиона евро). Пощенската организация също не е предоставила подробности за производителя или техническите спецификации на електрическите скутери.

Според новинарския портал Beta, електрическите скутери се задвижват от електрически мотор с мощност 3,94 kW и могат да достигнат скорост до 45 км/ч. Твърди се, че сменяемите им батерии позволяват пробег до 120 километра. Освен това, превозните средства могат да транспортират до 300 кг товар. Тези спецификации биха могли да съответстват на модела „N Moto NCF D“, който се предлага в Сърбия под това име.

216-те нови превозни средства ще бъдат разположени в цялата страна, особено в селските райони, за доставка на пощенски пратки. Според Pošta Srbije, те позволяват по-ефективни доставки в сравнение с двуколесните превозни средства с двигател с вътрешно горене и допринасят за спестяване на разходи. Новият автопарк за доставки е предназначен и за „подобряване на условията на труд на служителите“. Продължение

Връзките ми с BMW AG Мюнхен

Връзките ми с BMW AG Мюнхен датират отпреди 40547_150002298348449_3136450_nпромените. 

Тогава благодарение на г-н Хаджиниколов – директор на „Автокореком“ направих интервю с висша фигура  от ръководството в Мюнхен и си създадох контакти, които продължиха и след промените – през 90-е.

И с д-р Калинке – шеф на  мотоциклетната им дивизия, станах в България приятел след промените.

Сближих се и се сприятелих и с Дирх Тейстма – шеф на връзки с медиите в Мюнхен по онова време.

Последният дори ми подари книга за историята на марката, а ето и автографът от него..

Когато идваше в България винаги се срещахме. Имам много скъпи подаръци от него…
Имам и автографи от други шефове в компанията. Продължение

Citroën представя концептуалния миниван ELO

Марката Citroën на Stellantis представя концептуален електрически автомобил, наречен ELO, който с дължина от 4,10 метра е сравнително къс за миниван, но все пак е проектиран да бъде просторен. Със своята модулна концепция, ELO се стреми да осигури пространство за почивка, игра или работа.

Изображение: Citroën

stellantis.com, 10.12.2025 – 10:30

Citroën ELO концепция

След OLI, представен през 2022 г., визията на Citroën за бъдещ електрически семеен автомобил, френският автомобилен производител сега представи ELO като „лаборатория за идеи, ситроенкоято въплъщава ценностите на марката за иновации и креативност и обединява мисленето за бъдещето“. ELO е проектиран да бъде нещо повече от просто средство за транспорт. Той има за цел да подкрепя живота в движение във всичките му форми: пътуване, релаксация, свободно време и работа.

Акронимът ELO означава REST, PLAY, WORK (ПОЧИВКА, ИГРА, РАБОТА). Благодарение на напълно интуитивната си модулност, ELO максимално използва електрическата си архитектура, предлагайки компактна дължина от само 4,10 метра, като същевременно осигурява изключително просторен интериор, според Citroën.

„ELO е лаборатория за идеи, която перфектно въплъщава ценностите на Citroën и отваря перспективи за това, което движи нашето мислене днес. Тя отговаря на всички критерии, които са ДНК-то на марката повече от 100 години и това, което искам да развивам през следващите години: креативна, смела, достъпна, отговорна, изобретателна и отдадена на благополучието. Продължение

Последната ми книга

Последната ми книга, която с допечатките се въртя в доста добър

Специално коледно намаление в книжарнници "Хеликон".

Специално коледно намаление в книжарнници „Хеликон“.

тираж и имаше успех…

Кой е изобретил първия двигател, карбуратор, диференциал, стартер, скоростна кутия, самия автомобил? Как се усъвършенства тяхната конструкция в течение на времето? Кой с какво допринася за това?

Отговори на всички тези въпроси ще намерите в новата книга „Създатели на автомобили“ на дългогодишния автомобилен журналист Красимир Панчев.

Книгата включва 72 портрета на личности, дали своя принос в създаването и развитието на автомобила и породената от него мащабна индустрия. Споделени са малко известни факти и данни за пътя и кариерата, за живота и съдбата на именитите изобретатели, конструктори, мениджъри и дизайнери, станали легенди по света…

Bolt си партнира със Stellantis за автономно шофиране

Почти всяка седмица се обявяват нови партньорства в областта на автономното шофиране. Повечето от тези сътрудничества са съсредоточени върху решенията за роботикси – самоуправляващи се превозни средства, които могат да бъдат извикани чрез приложения за навикване на превози.

Изображение: Stellantis

stellantis.com, 09.12.2025 – 16:00ч

Например Uber и Momenta планират да тестват robotaxis вМюнхен следващата година, докато съперникът на Uber Lyft обяви, че ще предлага автономни превозни средства от дъщерното avtonomдружество на Baidu Apollo Go на своята платформа на избрани европейски пазари от 2026 г.

Естонската платформа за мобилност Bolt, която управлява услуга за превозване в множество европейски градове и се превърна в ключов европейски съперник на Uber, също има за цел да интегрира роботикси в своето предлагане. За тази цел Bolt обяви партньорство с китайския специалист по роботикси Pony.ai в края на ноември, за да предостави такива услуги за автономна мобилност в Европа. Съобщението преди близо две седмици обаче не уточнява производителя на автономните превозни средства, участващи в партньорството.

Stellantis вече си сътрудничи с Pony.ai

Автомобилният производител Stellantis, който включва марки като Fiat, Opel и Peugeot, вече обяви сътрудничество с Bolt за ниво 4 на автономно шофиране. Тъй като Stellantis също разкри партньорство с Pony.ai за robotaxis в Европа през октомври, вероятно е тристранен съюз между Bolt, Pony.ai и Stellantis за европейския пазар да се оформя, въпреки че това все още не е потвърдено. Продължение

Renault ще произвежда електрически автомобили за Ford

Renault Group и Ford сключиха стратегическо партньорство. Ключов фокус е разработването на два електрически модела с марката Ford, базирани на платформата на подразделението за електрически превозни средства на Renault, Ampere, и тяхното производство в Северна Франция. Въпреки това, компанията, базирана в Кьолн, остава ангажирана със сътрудничеството си по MEB с Volkswagen.

renault.de, ford.com (и двете в партньорството), ford.com (актуализация на стратегията)

09.12.2025 – 10:10

Renault Ford BEV

Първо, поглед към новото партньорство: първият от двата нови електрически модела на Ford, базирани на платформата на Renault, ще бъде пуснат на пазара в началото на 2028 г., както

Ford renault kooperation, изпълнителни директори Джим Баумбик, Джим Фарли (и двамата Ford), Франсоа Провост, Жозеп Мария Рекасенс (и двамата Renault), отляво надясно

Ford renault kooperation, изпълнителни директори
Джим Баумбик, Джим Фарли (и двамата Ford), Франсоа Провост, Жозеп Мария Рекасенс (и двамата Renault), отляво надясно

беше обявено от двата производителя на автомобили. „Новите модели ще бъдат базирани на платформата Ampere, използвайки силните активи и конкурентоспособността на Renault Group в областта на електрическите превозни средства, и ще се произвеждат от Renault Group в Северна Франция, илюстрирайки „най-съвременните“ производствени възможности и експертиза на Ampere ElectriCity“, заявиха от Renault.

„Проектирани от Ford, разработени съвместно с Renault Group, двата автомобила ще се отличават с отличителна динамика на шофиране, автентична ДНК на марката Ford и интуитивни изживявания“, добави Ford.

Не са предоставени допълнителни подробности за двата планирани модела. Следователно остава неясно в кои сегменти ще бъдат позиционирани новите електрически Ford-и или коя конкретна платформа от френския производител ще бъде използвана. AmpR Small, например, е в основата на модели като Twingo, R5 и R4, докато AmpR Medium е в основата на модели като електрическите Mégane и Scénic.

Ограничена информация за новите модели на Ford

Ford в момента предлага четири електрически леки автомобила с батерии в Европа: версията BEV на Puma и Mustang Mach-E са вътрешни разработки, докато електрическите SUV-ове Explorer и Capri, произвеждани в Кьолн, използват платформата MEB на Volkswagen – в допълнение към електрическите варианти на леки търговски превозни средства. Преди двата модела, базирани на MEB, да бъдат произведени в Кьолн, Ford произвеждаше популярния супермини Fiesta, а компактният модел Focus с двигател с вътрешно горене беше спрян от производство без директен наследник, което струваше на Ford пазарен дял.

Продължение

Забраната на ЕС за превозни средства с CO2 емисии от 2035 г. се сблъсква с нарастваща опозиция и преразглеждания

Забраната на ЕС за нови превозни средства, отделящи CO2, от 2035 г. се сблъсква с нарастваща опозиция от държавите членки и автомобилните производители, позовавайки се на икономически натиск, бавно приемане на електрически превозни средства и пропуски в инфраструктурата. Призивите за преразглеждания включват разрешаване на хибриди и електрически горива. Предстоящ пакет от политики може да смекчи забраната, за да балансира климатичните цели с жизнеспособността на индустрията.

Понеделник, 8 декември 2025 г.

Докато Европейският съюз се бори с амбициозните си климатични цели, нарастващ хор от гласове от държавите членки, автомобилните производители и лидерите в индустрията се  Untitled1противопоставя на планираната от блока забрана за нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Тази политика, първоначално приветствана като крайъгълен камък на Зелената сделка на ЕС, имаше за цел да премахне постепенно продажбите на автомобили и микробуси, които отделят CO2, като по този начин ефективно наложи преминаване към електрически превозни средства. Но последните развития показват, че забраната може да бъде смекчена, отразявайки икономически натиск, технологични пречки и политически промени на целия континент.

Първоначалното законодателство, одобрено през 2023 г. от Европейския парламент, постановяваше, че всички нови автомобили и микробуси, продавани в ЕС, трябва да произвеждат нулеви емисии на CO2 до 2035 г. Това беше обяснено подробно в ЧЗВ от Европейския парламент, в който се уточни, че забраната е насочена към емисиите от ауспуха, тласкайки производителите към алтернативи, задвижвани от батерии или водород. Продължение

Очаквайте скоро на пазара новата книга „Автомобилът – вчера, днес и утре“

Новата книга на дългогодишния журналист Красимир Панчев – започнал е да пише за автомобили още от 1974 –   работил 21 години в единственото някога автомобилно издание „Авто Мото Свят“ и 7 години бил негов гл. редактор, правил през  90-е до 2001 автомобилните страници в  почти целия централен печат и 1399527_742703405744999_768314918_o-2бил редактор на  единствените две специализирани приложения – това на в. „Стандарт“ през 1993-4 и „Автолевове“ на в. „“Пари“, съвместно със Съюза на вносителите на автомобили в България през 1994-2002 –  се нарича „Автомобилът – вчера, днес и утре“.

Това е 11-атата книга, издадена от автора, която има отношение към автомобилите.

Освен нея, Красимир Панчев има издадени няколко историографии, два автомобилни речника и е написал първият том на единствената у нас автомобилна енциклопедия.

Авторът е изнасял и лекция пред Общото събрание на Българските технически съюзи на тема „Съвременни тенденции в автомобилостроенето“.

През 2022- 2023 шест месеца прави и седмичното автомобилно предаване на ТВ „България 24“ – „Автомаратон“.

Има и публикации в официалния сайт на БТА и др. сайтове.

Носител е на първата след учредяването й през 1994 г. награда „Автомобилен журналист на годината“ и на други – включително всички награди на Пресавтоклуба към СБЖ – още преди промените, след промените – на Пътна полиция и на комисията по Безопасност на движението към МС на Република България – неведнъж.

През 2018 го наградиха за автомобилния му сайт, който прави от 2013 г., за принос в пропагандирането на електрическата мобилност от индустриалния клъстер ИКЕМ – член на Българската стопанска камара.

В практиката си преди промените е награждаван и от задгранични автомобилни издания.

В края на 90-е бях извикан от  представителите на General Motors  в Европа  и награден. Казаха ми, че откакато правят тестове на нови автомобили, никой не е писал повече за тях от мене…

А също имам и отличия от централата на BMW AG в Мюнхен. Имах и кореспонденция с дветте компании. 

От General Motors ми пишеха писма на домашния адрес, ръкописно дори…Звъняха ми и на домашния телефон..И – в редакцията..Мой приятел,  с когото отдавна се знаехме, сред чужденците, се интересуваше и от семейството ми, той също споделяше за своето и дори ме покани с жена ми в чужбина на тяхно мероприятие. Аз отказах.. Продължение

Volkswagen се ангажира със 160 милиарда евро до 2030 г., пренасочва инвестиционния си фокус

Volkswagen Group заяви, че ще инвестира около 160 милиарда евро до 2030 г., което е скромно намаление спрямо по-ранните многогодишни планове, тъй като натискът от тарифите и безмилостната конкуренция в Китай и Съединените щати налага стратегическо пренасочване.

Пренасочването към Германия и Европа, с акцент върху продукти, технологии и инфраструктура, сигнализира как глобалният автомобилен преход се сблъсква с геополитическите и пазарните реалности.

reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation

6 декември 2025, Публикувано 17:14 ч.

Източник: etimg.etb2bimg.com

Илюстрация, генерирана от изкуствен интелект

Volkswagen Group обяви на 6 декември 2025 г., че ще инвестира приблизително 160 милиарда евро до 2030 г., което се равнява на около 186 милиарда долара, което е леко намаление vw investспрямо предишните многогодишни инвестиционни ангажименти. Главният изпълнителен директор Оливър Блуме заяви пред германската преса, че ходът отразява нарастващите насрещни ветрове на двата най-големи пазара на Volkswagen, Китай и Съединените щати, където тарифите и засилващата се конкуренция са свили маржовете и са усложнили дългосрочното планиране.

Актуализираният план измества разпределението на капитала към Германия и останалата част от Европа, като дава приоритет на разработването на продукти, технологиите и инфраструктурата. Ръководителите определиха преориентацията като защитен и прагматичен отговор на несигурната външна среда, като същевременно се поддържат инвестициите в дългосрочната трансформация на автомобилната индустрия към електрификация, софтуерно дефинирани превозни средства и зарядни мрежи.

Пазарните последици за Volkswagen са незабавни и многостранни. Инвеститорите ще следят внимателно за признаци, че по-ниският брой на основните инвестиции се превръща в по-строга капиталова дисциплина или отложени проекти, които биха могли да повлияят на бъдещия растеж на приходите. За доставчиците и регионалните икономики в Германия и Европа засиленият фокус може да означава устойчиво търсене на компоненти и инженерни таланти, но също така повдига въпроси относно оперативната съвместимост с фабрики в чужбина и устойчивостта на глобалните вериги за доставки. Продължение

Президентът Тръмп изглежда е одобрил Kei коли за Америка

Тръмп видя малки коли по време на скорошно посещение в Азия. Сега ги иска и в Щатите.

caranddriver.com/news, публикувано: 4 декември 2025 г.

Също по latimes.com/business/story,

newsweek.com и др.

Президентът Тръмп намекна, че би искал да види малки kei коли, продавани в Съединените щати. По време на скорошното си пътуване до Азия Тръмп каза, че е харесал колите, които кей коли2законно не могат да се продават в Америка, поне с настоящите разпоредби.

Тръмп също така заяви, че тези малки превозни средства биха били по-достъпен вариант за някои хора, въпреки че ще трябва да бъдат произведени в САЩ.

кей коПо време на обявяването си в сряда – 3 декември – относно промяната на разпоредбите за разход на гориво, президентът Доналд Тръмп изненадващо спечели автомобилните ентусиасти в Съединените щати. Докато очертаваше как новите му планове ще подобрят достъпността на новите автомобили в Америка, Тръмп обяви, че е възложил на министъра на транспорта на САЩ Шон Дъфи да изчисти регулаторната рамка, за да позволи малки коли, като тези, продавани в Азия, като например японските kei коли, да станат достъпни в Съединените щати.

Докато основната цел на съобщението на Тръмп беше отмяната на поредната политика от ерата на Байдън, отклонението от темата за кей-карите сякаш се появи от нищото. Всъщност, министър Дъфи изглеждаше доста изненадан по време на брифинга в Белия дом, но не се отдръпна от позицията на Тръмп.

Министърът на транспорта Шон Дъфи говори по време на пресконференцията на президента Доналд Тръмп, свързана с автомобилите, от Овалния кабинет на 3 декември.

Тръмп обясни как е видял тези малки автомобили по време на неотдавнашното си пътуване до Азия, които той определи като едновременно „сладки“ и „красиви“, но му беше казано, че не могат да се продават в Съединените щати поради регулации. Продължение