Доставките на Stellantis за третото тримесечие се увеличават с 13%, водени от Северна Америка
МИЛАНО (Reuters) – Stellantis заяви в петък- 10 октомври, че глобалните доставки на автомобили са се увеличили с 13% на годишна база през третото тримесечие, водени от новите модели и търсенето в Северна Америка, което е знак за възстановяване на бизнеса след няколко тримесечия на спад в продажбите.
reuters.com/business/autos-transportation
10.10.2025 г.
Френско-италиано-американският автомобилен производител изчисли, че е доставил общо 1,3 милиона превозни средства в периода юли-септември.
Окончателните данни за доставките и приходите за третото тримесечие се очаква да бъдат публикувани на 30 октомври. Марките на Stellantis включват Jeep, Peugeot, Fiat, Opel и Ram.
Доставките в Северна Америка скочиха с 35% до 403 000 превозни средства, отчасти благодарение на пускането на пазара на Ram 1500 с V8 двигател и нормализирането на нивата на запасите след съкращенията в производството през миналата година, се казва в изявление на компанията.
Това представяне предполага, че Stellantis, която от юни се ръководи от новия изпълнителен директор Антонио Филоса, може би възвръща инерцията си, и по-специално на един от най-критичните си пазари, след като се бори с фактори, включително прекомерни запаси и преходи към други модели, които натежаха на обемите през предходните тримесечия.
В Европа доставките се увеличиха с 8% на годишна база до 534 000 превозни средства, подкрепени от увеличаването на производството на четири нови компактни модела – Citroen C3, Citroen C3 Aircross, Opel Frontera и Fiat Grande Panda – които не бяха в производство през същия период на миналата година. Продължение
Iveco представя електрически микробус eDaily LE
На Busworld в Брюксел, Iveco Bus представи изцяло електрически вариант на минибус версията Daily Transporter с нисък вход. Той се нарича eDaily LE, където LE означава Low Entry (Нисък вход). Той предлага 13 места и може да превозва общо 27 пътници.
ivecogroup.com, 09.10.2025
Изцяло електрическият микробус е разработен от Iveco, за да отговори на нарастващите нужди на операторите на обществен транспорт в този сегмент и е проектиран да подпомогне енергийния преход. Подходящ е за градска употреба и може да се маневрира без усилие през градските центрове – в края на краищата, с дължина от 7,60 метра, той е значително по-къс от стандартен 12-метров автобус.
eDaily LE е базиран на електрическия микробус eDaily, представен през 2022 г. Микробусът се предлага както с ляв, така и с десен волан. Може да бъде оборудван с три или четири литиево-йонни батерии, всяка с капацитет 37 кВтч. Това води до общ капацитет от 111 кВтч или 148 кВтч. Пробегът с четири батерии е 270 км.
Твърди се, че пълното зареждане е възможно само за два часа на бърза зарядна станция или за десет часа на AC зарядно устройство. Iveco не е разкрила точните капацитети за зареждане. Моторизацията също остава неясна на този етап.
Характеристиките на дизайна му, включително понижен вход, дръжки и странична рампа за пътници с ограничена подвижност, като например потребители на инвалидни колички, са предназначени значително да подобрят достъпността за всички. Микробусът има 13-местна конфигурация и може да побере до 27 пътници. Той е оборудван и с 15-инчов монитор, система за видеонаблюдение и USB портове на всяка седалка.
eDaily преди това се предлагаше във версия на микробус, но без нисък вход, а вместо това със стъпала. Освен това тази версия се предлага само с три батерии от 37 кВтч, а не с четири, както в новия eDaily LE. Продължение
Великобритания достигна нов рекорд за регистрация на електрически превозни средства през септември
Най-новите регистрационни номера на електрически превозни средства от Великобритания са публикувани и растежът продължава с неотслабваща сила в сегментите на BEV и PHEV, докато дизеловите продължават стабилно да намаляват. Нов рекорд беше отбелязан и в регистрационните номера на електрическите микробуси.
smmt.co.uk, smmt.co.uk (бусове), ft.com
През септември в Обединеното кралство са регистрирани общо 72 779 електрически леки автомобила, повече от всеки предходен месец и с 29,1% повече от същия месец миналата година. Plug-in хибридите отбелязаха най-голям дял на растеж, с колосалните 56,4% повече спрямо същия месец миналата година, което е общо 38 308 регистрирани превозни средства, в сравнение с 24 486 през септември 2024 г.
„Освен това, нов рекорд беше поставен и за електрическите транспортни ванове, с 4262 нови регистрирани електрически ванове през септември, което е увеличение с 41,1% повече спрямо същия месец миналата година и още един нов рекорд. Като цяло обаче пазарът на леки търговски превозни средства (LCV) във Великобритания е намалял с 2,1%. Както пише SMMT, „Представянето на сегментите беше смесено, като общият спад беше смекчен от увеличение на доставките на най-големите ванове с 3,2% до 32 670 бройки – най-големият сегмент по обем, представляващ почти седем от 10 (68,9%) регистрации.“
Регистрациите на дизелови модели са намалели с -28,2%, от 6,4% на 4,0%, достигайки общо 12 609 продадени превозни средства през септември. Междувременно регистрациите на бензинови модели са нараснали с 2,4% до общо 141 310 превозни средства. Продължение
Renault 5 Turbo 3E прави публичен дебют на историческото рали Tour de Corse
Електрическата „мини-суперкола“ с мощност 555 к.с. почита 40-годишнината от победата на Жан Раньоти в ралито през 1985 г.
Изцяло електрическият 5 Turbo 3E на Renault – модерен рестарт на емблематичния му хот хеч от 80-те години – направи първите си публични пробегове на историческото рали Tour de Corse в Корсика. Появата съвпада с 40-годишнината от победата на Жан Раньоти в Tour de Corse през 1985 г. с Maxi 5 Turbo.
Два прототипа на 5 Turbo 3E изпълниха демонстрационни пробегове и дрифтове в Калви, Корсика, и по класическите етапи Notre Dame de la Serra и Montegrosso. Управляван от рали пилота Жулиен Соние, електрическата „мини-суперкола“ впечатли зрителите със своята пъргавина и мощност. „Шофирането на този Renault 5 Turbo 3E е невероятно преживяване! Той наистина има всичко, което очаквате от супер спортен автомобил – истински рали звяр“, каза Соние.
Разработен от инженерите на Alpine, 5 Turbo 3E съчетава ретро стилови елементи с модерна производителност. Използва 800-волтова архитектура, батерия от 70 кВтч и два двигателя, разположени в задните колела, произвеждащи 555 к.с. и с lb-ft въртящ момент.
Renault казва, че колата ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 3,5 секунди и предлага пробег от над 400 км по цикъла WLTP. Зареждането от 15% до 80% отнема около 15 минути чрез DC зарядно устройство с мощност 330 кВт. Продължение
Формула 1. Портрети: Макс Верстапен
Макс Верстапен (на нидерландски: Max Verstappen) е пилот от Формула 1, състезаващ се за Red Bull Racing. Той е четирикратен световен шампион във Формула 1 за сезони 2021, 2022, 2023 и 2024.
Първи старт – 2015 Голяма награда на Австралия.
Първа победа – 2016 Голямата награда на Испания.
Последна победа – 2025 Голяма награда на Азербайджан.
Място за сезон 2025 3-то.
Верстапен е роден на 30 септември 1997 г. в Хаселт, Белгия. Баща му е Йос Верстапен, бивш състезател от Формула 1, а майка му – Софи Кумпен – е бивша състезателка по картинг. Получава
първия си карт, когато е четиригодишен. В първите три години печели почти всички състезания, в които участва. Кулминацията на кариерата му в картинга е през 2012 г., когато става европейски и световен шампион по картинг.
През 2013 г. започва да се състезава в първенства с едноместни автомобили. Печели две победи и завършва три пъти на подиума във Florida Winter Series („Зимни серии на Флорида“) и блести в първенството FIA European F3 („Европейско първенство F3 на FIA“), където се класира четвърти в първото си състезание, качва се на подиума в третото, печели полпозишън в петото и печели полпозишън и състезанието в шестото си състезание. Следва поредица от шест поредни победи, които го изпращат на второ място в първенството и победа в състезанието F3 Masters в Зандворт (Zandvoort).[1]
Сключва договор с отбора „Скудерия Торо Росо“, участващ във Формула 1. Дебютира в първата свободна тренировка на Голямата награда на Япония през 2014 г., на пистата Сузука, където дава време с половин секунда по-бавно от това на титулярния състезател Даниил Квят. Седмица по-късно печели състезанието от F3 на пистата Монца в Италия. Завършва сезона във F3 на трето място и участва в още две свободни тренировки за Торо Росо до края на 2014 г.
Дебютира в състезание от Световния шампионат Формула 1 на Голямата награда на Австралия през 2015 г. и става най-младият пилот в историята на Формула 1. Печели първите си точки в Голямата награда на Малайзия, където завършва седми и става най-младият пилот, печелил точки във Формула 1. Продължение
Илон Мъск може да получи пакет от 1 трилион щатски долара, ако Tesla постигне агресивни цели през следващите 10 години
Вашингтон (AP) Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск може да получи 1 трилион щатски долара, ако компанията му за електрически автомобили постигне серия от изключително агресивни цели през следващите 10 години, според документи, публикувани от компанията.
Tesla, която е силно насочена към роботиката и изкуствения интелект, заяви в регулаторен документ, че пакетът съдържа дузина траншове от акции, които включват награди за Мъск, ако целите, вариращи от производството на автомобили до общата стойност на компанията, бъдат изпълнени през този период.
В много ранен етап от плана Tesla ще трябва да достигне пазарна оценка от 2 трилиона щатски долара и да постигне 20 милиона доставки на превозни средства. Tesla е доставила по-малко от 2 милиона превозни средства през 2024 г.
Този етап ще изисква също един милион роботизирани таксита в търговска експлоатация и доставка на 1 милион бота с изкуствен интелект.
Мъск трябва да остане в Tesla поне седем години и половина, за да осребри акциите си, и 10 години, за да спечели пълната сума.
Мъск е един от най-богатите хора в света от няколко години.
Мъск също така ще получи повече право на глас в Tesla съгласно предложения план. Компанията за електрически автомобили ще проведе годишното си събрание на акционерите на 6 ноември. Последното събрание на акционерите на Tesla беше на 13 юни миналата година, където инвеститорите гласуваха за възстановяване на рекордния пакет от 44,9 милиарда щатски долара на Мъск, който беше отхвърлен от съдия от Делауеър по-рано същата година.
Условие за 11-ия и 12-ия транш от плана включва Мъск да изготви рамка за някой, който да го наследи като главен изпълнителен директор. Продължение
Китай иска да разшири своите системи за автономно шофиране в Европа
След забрана на американския пазар, китайските компании, разработващи системи за автономно шофиране, се пренасочиха към Европа. Те вече създават централи, подписват споразумения и тестват своите технологии в региона, съобщава Reuters.
В Китай, най-големият автомобилен пазар в света, повече от половината от всички продадени автомобили са оборудвани със системи за автономно шофиране, а правителството в Пекин сега настоява китайските компании също да поемат водеща роля на световните пазари.
Дун Ли, главен технологичен директор на QCraft, компания, която разработва системи за автопилот, обяви планове за нова централа в Германия. Той обяснява решението, като казва, че има бариери за навлизане на американския пазар, включително опасения за националната сигурност относно данните, които тези системи събират.
Европа беше избрана заради по-отворената си регулаторна среда, въпреки че системите за подпомагане на водача в момента са налични само в някои луксозни модели. По-рано председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен призова за съвместни континентални усилия за разработване на автономни автомобили, тъй като те вече работят в Съединените щати и Китай.
Друга китайска компания за автономни автомобили, Deeproute.ai, планира да изгради център за данни в Европа, след като сключи сделки, които в момента се обсъждат с китайски и европейски автомобилни производители. Друг китайски разработчик на технологии за автономни автомобили, Momenta, си партнира с Uber, за да започне тестване на технология от ниво 4 в Германия през следващата година. Продължение
Германия ще освободи електрическите автомобили от данък върху превозните средства до 2035 г.
Германското правителство иска да удължи освобождаването от данък върху превозните средства за електрическите автомобили до 2035 г. Федералният министър на финансите Ларс Клингбайл обяви съответен проектозакон – наскоро проектът все още беше нерешен.
handelsblatt.com
Изявлението на германския министър на финансите Клингбайл е ясно: „За да имаме много повече електрически автомобили на пътя през следващите години, трябва да осигурим правилните стимули сега. Ето защо ще продължим да освобождаваме електрическите автомобили от данък върху превозните средства“, каза политикът от Социалдемократическата партия пред германската прес агенция DPA.
Според доклада, освобождаването от данък за електрическите автомобили ще бъде ограничено до края на 2035 г., за да „осигури стимул за ранното закупуване на изцяло електрическо превозно средство“, както заяви Министерството на финансите. Очакват се загуби на данъчни приходи от „няколкостотин милиона евро“.
Според текущата версия на Закона за данъка върху моторните превозни средства, освобождаването от данък за новорегистрирани изцяло електрически автомобили вече няма да се прилага от 1 януари 2026 г., така че е необходима известна спешност. С новата версия, обявена от Клингбайл, регламентът ще се прилага за превозни средства, регистрирани за първи път до 31 декември 2030 г.
Удължаването на освобождаването от данък върху моторните превозни средства за електрически автомобили е една от точките, за които федерално управляващите политически партии ХДС, ХСС и СДП вече се бяха договорили в коалиционното си споразумение като мярка за укрепване на автомобилната индустрия. Тя трябваше да бъде приложена като трета мярка след увеличението на брутния ценови лимит за данъчни стимули за електрически превозни средства до 100 000 евро и специалната амортизационна отстъпка за електрически превозни средства, като и двете вече бяха договорени като част от така наречения „инвестиционен стимулатор“. През лятото обаче имаше съобщения, че проектът е на ръба на провала поради напрегнатото финансово положение на федералното правителство. По това време Министерството на финансите заяви, че тази мярка, както всички останали в коалиционното споразумение, е „подлежаща на финансиране“. Продължение
BMW отново доставя над 100 000 електрически автомобила през третото тримесечие
BMW вече постигна шестцифрени продажби на електрически автомобили за общо шест тримесечия. Компанията постигна същото и през третото тримесечие на 2025 г., макар и с малко по-нисък резултат от преди година. Въпреки това, BMW също не успя да достигне продажбите си от първата половина на годината.
bmwgroup.com
По-конкретно, базираната в Мюнхен компания е доставила 102 864 изцяло електрически автомобила на клиенти между началото на юли и края на септември, според изявление на BMW. Въпреки че това е още един шестцифрен резултат и почти два пъти повече от този на премиум конкурента Mercedes, той остава с 0,6% под 103 440 електрически автомобила от третото тримесечие на 2024 г. Рекордите, поставени през последните тримесечия на 2023 г. и 2024 г., следователно все още са валидни – може би BMW ще постави нов рекорд през четвъртото тримесечие на 2025 г.
През третото тримесечие BMW Group също не успя да постигне резултати от първата половина на годината: през първото тримесечие вече имаше 109 516 електрически автомобила, а през второто тримесечие дори 111 027 електрически автомобила на ниво Група. Въпреки това, със силното си представяне през първата половина на годината, BMW Group остава с десет процента над същия период на миналата година, с 323 447 електрически автомобила през текущата година. През третото тримесечие обаче BMW Group все още постигна квота за електрически автомобили от 17,5%.
В допълнение към 102 864 електрически автомобила с батерии, имаше 48 418 plug-in хибрида. Това означава, че съотношението между BEV и PHEV при BMW е около 2:1, докато Mercedes продава дори повече plug-in хибриди, отколкото чисто електрически автомобили. Ако plug-in хибридите се добавят към данните за продажбите за текущата година, BMW Group е продала 470 313 електрифицирани автомобила (+15,0%) до края на септември. Продължение
Най-малкият електромобил на Kia е пълен с големи изненади
Kia е на път да представи най-малкия и най-достъпен електрически автомобил досега. Въпреки че EV2 е мъничък, Kia обещава, че ще изглежда и ще се усеща много по-голям както отвътре, така и отвън.
Kia ще представи EV2, най-малкия си електромобил, в началото на 2026 г.
Знаехме, че ще се появи някъде през 2026 г., но сега имаме по-добра представа кога можем да очакваме да го видим за първи път.
Президентът и главен изпълнителен директор на Kia Сонг Хо-Сунг каза пред Auto Express, че компанията се готви да представи EV2 в началото на 2026 г. Въпреки че не разкри конкретна дата, Сонг предложи няколко нови подробности, които можем да очакваме да видим, когато пристигне в производствена форма.
Концепцията EV2 беше представена по време на Деня на електромобилите на Kia по-рано тази година, като предварителен преглед на предстоящия електромобил от начално ниво.
Подобно на предишните концепции на Kia, като EV3 и EV4, можете да очаквате EV2 да изглежда доста близо до показания по-рано тази година.
„Все още е концептуален автомобил, но голяма част от него ще видите“, каза пред Auto Express Карим Хабиб, шефът по дизайна на Kia, добавяйки: „Можете да вземете пример с EV3 или EV4, които показахме преди две години като концепти.“ EV2 няма да е по-различен. Според Хабиб „разликата между производствения автомобил и шоу автомобила е абсолютно същата.“
Той ще дебютира с новия дизайн на Kia „Opposites United“, демонстриран в най-новите електрически автомобили като EV3, EV4 и EV5. Продължение