Архив

DS Automobiles и френският монетен двор отбелязват 70-годишнината на DS с уникална колекция евромонети

    Френският монетен двор и DS Automobiles продължават партньорството си в духа на съвършенството, за да отпразнуват 70-годишнината на автомобилна икона DS.

    След първата банкнота от 10 ЕВРО, представена в началото на годината и разпродадена само за няколко дни, изисканата колекция вече е пълна – сребърна монета от чисто сребро с номинал 10 ЕВРО, златна монета от фино злато с номинал 20 ЕВРО, сребърна монета с висок релеф с номинал 20 ЕВРО и специален DS минисет.

    Колекцията е проектирана и отсечена във Франция в лимитиран тираж. Идеален подарък за почитателите на легендарния DS, за взискателни колекционери и за всички ценители на изисканото.

DS: истинска икона на XX век

Когато е представен в четвъртък, 6 октомври 1955 г., под величествените сводове на Гран Пале по време на Автомобилния салон в Париж, DS моментално се превръща 999в сензация. Създаден от Фламинио Бертони – талантлив дизайнер, скулптор и художник, с помощта на екип от проектанти, DS впечатлява със своите авангардни линии и иновации, съчетавайки революционност и елегантност.

Технологичното превъзходство на модела е резултат от таланта на двама мъже. Първият – Андре Льофевр, инженер по аеронавтика, е пламенен привърженик на предното предаване, аеродинамиката, лекотата и идеалното разпределение на теглото. Вторият – Пол Маж, самоук инженер, е създателят на хидравликата. Именно той изобретява прочутото хидропневматично окачване, както и хидравличната помощ за управлението, съединителя и спирачките на DS.

DS е революционен автомобил, който бързо се утвърждава като еталон в автомобилния свят и служи като официален автомобил на няколко президента на Френската република.

Почти милион и половина екземпляра от този автомобил са произведени в продължение на двадесет години в сърцето на Париж. Близо четиридесет години по-късно, на 1 юни 2014 г., двете букви на този легендарен автомобил се раждат отново с основаването на марката DS Automobiles. Днес наследството на DS е вградено в непреходната ДНК на марката, която черпи вдъхновение от него, за да създава модели, въплъщаващи френското изкуство на пътуването. Така историята продължава. Продължение

Opel Grandland Electric AWD: Първият електрически Opel със задвижване на всички колела

Електрификацията продължава с пълна сила

След като през 2024 г. Opel стана първият германски производител, който предлага всеки от моделите си и с електрическо задвижване, марката от Рюселсхайм опел грандпродължава да разширява гамата си през 2025 г. Сега Opel представя първия си изцяло електрически модел със задвижване на четирите колела – новия Grandland Electric AWD.

„Новият Grandland Electric AWD е нова крачка напред в електрическата ни стратегия. Клиентите вече могат да избират между електрическо задвижване, plug-in хибрид и мек хибрид с 48-волтова технология. А сега предлагаме още повече възможности за ефективност, безопасност и удоволствие от шофирането при всякакви пътни и метеорологични условия“, споделя изпълнителният директор на Opel, Флориан Хютл.

Дизайн и аеродинамика – модерни и ефективни

Новият Grandland Electric AWD наследява впечатляващия дизайн на семейството Grandland. Отличителната предна част Vizor с 3D ефект включва осветеното лого на Opel, подчертано с Edge Light технология. Отзад откриваме светещия надпис OPEL, а името на модела вече не е в хромирани букви, а щамповано централно върху вратата на багажника – част от устойчивия подход Greenovation на марката.

Аеродинамично оптимизирани брони и 20-инчови двуцветни аеро джанти придават спортен характер, но и спомагат за по-нисък разход. Резултатът? Най-добрата аеродинамика в гамата Grandland – коефициент на въздушно съпротивление едва 0.278. Продължение

Citroën предлага ë-Jumper като лек фургон

Citroën вече предлага и своя голям електрически ван ë-Jumper с каросерия. Това допълнително увеличава обхвата от възможни приложения за модела, който вече се предлага като панелен ван, камион с платформа, самосвал и шаси.

stellantis.com

Citroën и неговата компания-майка Stellantis представиха текущото поколение на ë-Jumper през октомври 2023 г., заедно с електрическите версии на своите сродни джъмпермодели Fiat Ducato, Opel Movano и Peugeot Boxer. ë-Jumper & Co. преживяха истински скок в производителността: 90 кВт електрически мотор се превърна в 205 кВт двигател, батерията вече е 110 кВтч, а комбинираният пробег за ë-Jumper като лек ван е до 366 км според WLTP. Stellantis дори говори за до 420 км във всички конфигурации.

С наскоро представената версия като олекотена кутия, ë-Jumper вече е още по-гъвкав. С две дължини, цялостно стандартно оборудване и широка гама от индивидуални опции, „той е идеално пригоден за изискванията на професионалистите“, според Citroën. В допълнение, всяка версия на новия ë-Jumper включва модерни системи за подпомагане на водача, подобрена свързаност и комфорт за спокоен работен ден. Междуосието е 4 035 мм.

На борда има 7-инчова аудио система със сензорен екран, DAB, Apple CarPlay и Android Auto, както и напълно цифров 7-инчов инструментален панел с цветен дисплей. Другите стандартни функции включват автоматичен климатик, електрически регулируеми и отопляеми външни огледала, гнездо за свързване за бодибилдъри, халогенни фарове с халогенни дневни светлини и отделения за вещи в интериора. Продължение

SFA Automotive стана официален вносител на Leapmotor за България

SFA Automotive добави към портфолиото си китайската автомобилна марка Leapmotor, като пое продажбата и разпространението на нейните нови автомобили и ще отговаря за сервизното им обслужване, както и за дистрибуцията на оригинални резервни части и аксесоари. С това компанията стана официален вносител вече на девет марки на Stellantis за България – (останалите „звезди“ в семейството са: Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel, Alfa Romeo, Jeep, FIAT и Abarth).

Навлизането на Leapmotor на българския пазар е част от глобалната стратегия на производителя да предостави достъпна и технологично напреднала устойчива SFAAutomotive_Leapmotorмобилност, отговаряща на високите стандарти на съвременните потребители. Основана в Китай през 2015 г., марката бележи стремително развитие особено през последните години, когато се създава Leapmotor International като съвместно предприятие между Stellantis Group (51% от дяловете) и Leapmotor (49% участие). Съгласно предначертания за експанзия път на компанията, до 2026 г. броят на търговските ѝ обекти в Европа трябва да се увеличи от 200 (в края на 2024 г.) до 700, а до 2027 г. да бъде представян по поне един неин нов модел годишно.

Електромобилите C10 и T03 – скоро и в България

1C10 е първият модел, с който Leapmotor цели ускореното навлизане на високотехнологичните си продукти в региони извън Китай. Стилният, електрически SUV е създаден в съответствие със световните стандарти за дизайн и безопасност. Базиран на архитектурата LEAP3.0 на Leapmotor, той е оборудван с модерни технологии като Cell-to- Chassis (CTC) и интелигентната система за управление и комфорт в купето. Този семеен автомобил от D-сегментa постига пробег до 974 км при комбиниран WLTP режим при REEV (Range Extender Electric Vehicle) версията си, която бе представена през април тази година. Моделът получи 5-звезден рейтинг по новата E-NCAP програма, а технологичният му и естетичен дизайн бе оценен на международно ниво с приза „2023 International CMF Design Award“ и със златните отличия на French Design Awards 2024, MUSE Design Awards 2024 и IDEA Design Award 2024. Продължение

Чиста доза приключение: Новият Opel Frontera с палатка на покрива

    Перфектен в ежедневието в града, но и за къмпинг уикендите: палатка на покрива с място за двама

    Практична, устойчива и лесна за монтаж: компактен формат, бързо разпъване и прибиране, водоустойчив плат

    Готов за всякакви приключения: палатката на покрива идеално допълва приключенския характер на Opel Frontera

Рюселсхайм. Новият Opel Frontera доказва, че е истински многофункционален автомобил – със здравия си дизайн, впечатляващото вътрешно пространство и отлично палаткасъотношение цена-качество. А сега Frontera показва и друго свое лице – като идеалния избор за любителите на приключенския стил на живот сред природата, благодарение на стилната и практична палатка на покрива Thule Foothill, достъпна в каталога с оригинални аксесоари на Opel. С нея феновете на къмпингуването и всички, които искат да пътуват още по-свободно, могат да поемат на път без нужда от запазване на хотел.

„Новият Opel Frontera е символ на свободния и приключенски дух. Това личи от изчистения от излишни детайли, красив дизайн, умните решения в интериора и възможността за до седем места за пътниците в автомобила. Палатката на покрива Thule Foothill отговаря перфектно на този характер – отваря нови хоризонти за клиентите ни и е напълно в стила на Frontera: семпла, практична и запомняща се“, заяви Патрик Дингер, ръководител на Opel Германия.

Готов за пътешествия: палатката на покрива превръща Frontera в идеален спътник за двама

Независимо дали става дума за ежедневните задачи в града или пътешествия сред природата, Opel Frontera превръща всяко пътуване в удоволствие. Продължение

VW потвърждава платформата MEB+ за 2026 г.

Изпълнителният директор на Volkswagen Томас Шефер потвърди плановете за по-нататъшно развитие на платформата MEB с MEB+, след дългогодишни слухове за обновяване. Обновяването на платформата ще започне с пускането на новия ID.2 през следващата година.

Изображение: Volkswagen

autocar.co.uk

След пускането на пазара на ID.2, Volkswagen ще започне да VW потвърждавапремества всички свои електрически автомобили към платформата MEB+, включително ID.3, ID.4 и ID.7. Това ще бъде придружено от обновяване на дизайна на серията ID. Потвърждавайки новината, Шефер каза пред Autocar: „Надстройката до MEB Plus идва следващата година и ние ще пуснем батерийните системи от клетка към пакет с LFP. Това ще бъде голяма стъпка напред по отношение на разходите за нас. Това е много важно, а също и по отношение на производителността.“

Поради това MEB+ ще действа като спирачка, за да запази електрическата гама на VW свежа до пускането на платформата SSP, забавено разширение на стойност няколко милиарда евро на съществуващата модулна система MEB. Според проучване на German Manager Magazin през септември 2024 г. VW обмисля намаляване на средносрочните си инвестиции с около 20 милиарда евро. Освен това, един от проектите, който очевидно се разглеждаше внимателно като част от корекцията на курса, беше обновяването на електрическата платформа MEB. Manager Magazin писа по това време, че финансовият директор на VW Арно Арлиц в частност вероятно е в полза на първите превозни средства SSP, които следват директно превозните средства MEB „някъде от 2028 г.“. Продължение

Заводът на VW във Волфсбург може да премине към четиридневна работна седмица от 2027 г.

Преструктурирането на завода на Volkswagen във Волфсбург от 2027 г., за да се освободи място за производство само на EV, може да доведе до временна четиридневна работна седмица в завода, каза шефът на работническия съвет Даниела Кавало пред работниците във вторник.

reuters.com/business/autos-transportation

БЕРЛИН, (Reuters) – Кавало, централна фигура в преговорите фаус ръководството миналата година за намаляване на разходите, каза, че синдикатите са се споразумели за минимално използване на капацитета за преходния период, но призова работниците да поемат допълнителни смени в подготовката, за да компенсират вероятността от по-малко работни часове през следващите години.

„Трябва да направим разпоредби сега, за да можем да ги използваме по-късно… От 2027 г. нататък временната четиридневна седмица не е неразумен сценарий“, каза Кавало.

Сделката на Volkswagen, сключена със синдикатите миналия декември за намаляване на разходите в Германия, включваше преместване на производството на двигателя с вътрешно горене Golf от Волфсбург в Мексико от 2027 г., което предизвика безпокойство сред някои служители в централата на автомобилния производител относно бъдещето на завода.

Кавало се опита да увери работниците, че бъдещето на завода е в по-сигурни ръце чрез планове за производство на електрически Golf, както и наследник на своя компактен SUV T-Roc, до края на десетилетието, посочвайки постоянния спад в търсенето на версията с двигател с вътрешно горене на емблематичния автомобил VW.

Производството на Golf в световен мащаб, по-голямата част от което е съсредоточено във Волфсбург, е намаляло от над един милион през 2015 г. до малко над 300 000 през 2024 г., показва графика, съставена от работническия съвет и видяна от Ройтерс, с прогнозирани само 250 000 коли за тази година. Продължение

Този неизвестен суперавтомобил току-що счупи рекорд за обиколка на Top Gear

Произведената в Чехия Praga Boehma привлича вниманието към други суперколи.

Praga Bohema на тестовата писта Top Gear

motor1.com/news

Praga Bohema е чешки суперавтомобил, който дебютира в праганачалото на миналата година. Може да сте чували за него, а може и да не сте. Така или иначе, доставките започнаха в края на миналата година и сега един екземпляр обиколи тестовата писта на Top Gear в Обединеното кралство по-бързо от всеки автомобил с чисто горене преди него.

Суперавтомобилът използва 3,8-литров V-6 двигател с двоен турбокомпресор, произхождащ от Nissan GT-R и модифициран от Praga с турбокомпресор по поръчка, сух картер и титаниева изпускателна система. Той произвежда 700 конски сили и 535 паунда фута въртящ момент, съчетан с шестстепенна секвенциална скоростна кутия.

Колата може да достигне 62 мили в час за по-малко от три секунди и да достигне максимална скорост от 297 мили в час. Цялата тази мощност позволи на колата да направи обиколка на пистата за 1 минута и 9,8 секунди. Praga почти победи времето за обиколка на Aston Martin Valkyrie от 1 минута, 9,7 секунди, а Aston е хибрид с 1140 конски сили.

Това, което липсва на Bohema като мощност, тя компенсира с лекота и аеродинамика. Колата тежи по-малко от 2300 паунда и може да създаде до 1984 паунда притискаща сила при 155 мили в час.

Вероятно водачът Бен Колинс, бившият Стиг от шоуто Top Gear, който сега е тест пилот на Praga, помогна на Praga да изкара най-доброто време от Bohema. Той кара колата на пистата на шосейни гуми и завършва обиколката без никакви модификации на суперколата. Според Прага той просто облякъл състезателния си костюм, загрял гумите и атакувал пистата. Продължение

Честване на 50 години от създаването на Škoda 130 RS

Докато Škoda Auto празнува своята 130-та годишнина тази година, компанията отбелязва и половин век, откакто Škoda 130 RS направи публичния си дебют на пистата Мост. С поредица от международни успехи на рали етапи и състезателни писти, този легендарен състезателен автомобил си спечели трайно място в историята на моторния спорт.

Неговото наследство продължава да живее и днес, с емблемата RS на най-динамичните модели в текущата гама на Škoda. В допълнение към специалната изложба в хранилището за прототипи и спортни автомобили в музея на Škoda.

Škoda 130 ve Škoda Muzeu Mladá Boleslav.

Škoda 130 в Škoda музей Млада Болеслав

Škoda 130 RS е един от най-емблематичните автомобили в историята на автомобилния производител от Млада Болеслав. Навремето той печели множество титли както в международни ралита, така и в пистови състезания. Надграждайки силните страни на своите предшественици, Škoda 180 RS и 200 RS, Škoda 130 RS бързо се превърна в страхотен съперник на утвърдени конкуренти благодарение на изключителната си динамика на шофиране. Многобройните му победи в престижни състезания му спечелиха репутация на мощна компания в чехословашкия моторен спорт.

За да отбележат 50-годишнината от дебюта си, три екземпляра на Škoda 130 RS бяха изложени в хранилището за прототипи и спортни автомобили в музея на Škoda в Млада Болеслав, където останаха до 27 април 2025.

Звезда на международната рали и състезателна сцена

Само месец след публичния си дебют на пистата Мост през април 1975 г., новоразработеното купе Škoda 130 RS – обозначено като Type 735 – постигна впечатляващ резултат в първото си състезателно участие. В състезанието от Европейския шампионат за туристически автомобили в Бърно два автомобила Škoda 130 RS завършиха трети и четвърти в клас под 2000 cm³. Това първоначално постижение постави началото на изключително успешна кариера в моторния спорт за 130 RS. Печели трофеи както в Източния блок, така и на международната сцена, където се сблъсква със сериозна конкуренция от водещи западни марки. Продължение

Mercedes-Benz CLA влиза в серийно производство

След съобщенията през април за началото на серийното производство, Mercedes потвърди, че неговият изцяло електрически CLA е влязъл в производство в завода в Ращат

Изображение: Mercedes-Benz

mercedes-benz.com,04.06.2025 г. 

Още през април Mercedes-Benz коментира предполагаемото начало на серийното производство, като заяви, че в момента е във „фаза на нарастване“ – което new-mercedes-benz-cla-cropped-1400x933обикновено се отнася до периода, в който пилотното производство се мащабира от малък обем до серийно производство. Книгите за поръчки бяха отворени в края на април, като новият CLA е наличен за поръчка в Германия на начална цена от прибл. 56 000 евро.

Mercedes-Benz вече официално потвърди серийното производство на новия изцяло електрически CLA в завода в Ращат, обект, в който според съобщенията Групата е инвестирала стотици милиони евро. Главният изпълнителен директор Ола Келениус каза: „Mercedes-Benz поставя началото на нова ера с CLA. Това също е изявление: ние сме убедени в дългосрочния успех на електромобилността. Най-добрият аргумент за това са топ продукти като CLA. За да гарантираме, че те също ще бъдат „произведени в Германия“ в бъдеще, ние като компания инвестираме в местоположението, но също така се нуждаем от рамкови условия, които са конкурентни.“

Заводът в Ращат се доставя с компоненти от няколко други производствени съоръжения на Mercedes в Германия. Електрическите задвижващи агрегати и оси идват от завода Stuttgart-Untertürkheim, докато компонентите на каросерията, структурните части и частите на каросерията идват от Kuppenheim. Батериите са от Каменц.

Оттогава Mercedes заяви, че производството в Ращат предвещава „следващия етап от производството на автомобили“. На практика това означава, че сега в завода се използват всички видове цифрови технологии. В прессъобщение компанията пояснява: „С интегрирането на изкуствения интелект, дигиталния близнак и за първи път на операционната система Mercedes-Benz (MB.OS) в цифровата производствена екосистема MO360, компанията последователно прилага своя подход „Първо цифрово“. Продължение