Архив

Great Wall Motor планира нова европейска офанзива

След серия от фалшиви стартове, Great Wall Motor прави нов опит да пробие на европейския пазар на електрически автомобили. Китайският автомобилен производител представи стратегия за разширяване, която ще включва двигатели с вътрешно горене и пълни хибриди в допълнение към електрическите автомобили и plug-in хибридите – с фокус върху марката Haval, предназначена за чисти SUV автомобили.

Изображение: Great Wall

presse.gwm-motor.de, 15.10.2025

През 2021 г. Great Wall Motor (GWM) навлезе в Европа с големи надежди. Китайският автомобилен производител донесе със себе си два изцяло електрически модела – GWM Ora 03 и по-късно Ora 07 – както и два plug-in хибридни SUV-а, GWM Wey 03 и Wey 05. Първоначално Ora и Wey бяха независими марки, но в края на 2023 г. GWM стана основна марка в Европа, докато другите две бяха понижени до просто имена на модели.

Haval H6

Haval H6

Този първоначален набег в Европа обаче беше посрещнат с доста скромен успех. Основана през 1984 г., компанията продаде приблизително 316 000 автомобила извън Китай през 2023 г., но само 6300 в Европа. GWM някога се надяваше да продаде един милион превозни средства на други пазари до 2025 г.; тази цел сега е отложена за 2030 г.

В Германия картината е още по-лоша: миналата година GWM продаде само около 3000 автомобила там, което бележи допълнително разочарование за китайския автомобилен производител. През август 2024 г. автомобилният производител спря европейската си централа в Мюнхен, което доведе до загуба на 100 работни места на обекта. Оттогава европейските дейности на GWM са на заден план.

Втори опит – с повече SUV-ове и двигатели с вътрешно горене

Сега групата планира да направи втори опит за навлизане в Европа и представи мащабен план за разширяване. Като част от плана, GWM стратегически се преориентира с по-голям фокус върху чисто двигатели с вътрешно горене и пълни хибриди, в допълнение към чисто електрическите автомобили и PHEV – като част от това, което вижда като ангажимент за непрекъснати инвестиции на европейския пазар. Продължение

Waymo заявява, че ще се разшири в Европа следващата година с роботизирани таксита без шофьор в Лондон

Waymo е втората компания, която заявява, че ще донесе роботизирани таксита във Великобритания.

Американската фирма за роботизирани таксита Waymo обяви на 15 октомври, че планира да започне дейност в столицата на Обединеното кралство през 2026 г.

15/10/2025

Тя заяви, че ще започне да тества своите автономни автомобили в Лондон през следващите седмици, докато работи за осигуряване на разрешения за автономно споделено пътуване там. 960x0

„Демонстрирахме как отговорно да мащабираме напълно автономното споделено пътуване и нямаме търпение да разширим предимствата на нашата технология в Обединеното кралство“, каза в изявление съизпълнителният директор на Waymo Текедра Мавакана.

Регламентите на Обединеното кралство изискват автономните автомобили да отговарят на изискванията за безопасност и да имат ниво на безопасност, което е поне толкова високо, колкото „внимателните и компетентни човешки шофьори“.

Очаква се правилата да бъдат напълно въведени до 2027 г., а внедряването на Waymo е част от програма за ранно приемане.

„Радвам се, че Waymo възнамерява да предостави услугите си в Лондон следващата година, в рамките на предложената от нас пилотна схема“, заяви в изявление Хайди Александър, държавен секретар на Обединеното кралство по транспорта.

Waymo не е единствената компания за автономни автомобили, която се насочва към европейските пазари. По-рано тази година американското приложение за споделено пътуване Lyft заяви, че ще си партнира с китайската фирма за изкуствен интелект  Baidu, за да въведе роботакси във Великобритания и Германия през 2026 г.

Tesla на Илон Мъск стартира услуга за роботизирани таксита в Тексас, но може ли да настигне в състезанието за автономни таксита? Продължение

BMW имаше „рекордно високи“ продажби на V-8 миналата година

Докато BMW продължава да се развива в електрификацията, компанията продължава да се усъвършенства с двигателите с вътрешно горене.

Снимка от: BMW

15 октомври, 2025

BMW гледа към бъдещето с платформата Neue Klasse EV, но компанията не забравя миналото си с двигатели с вътрешно горене. Наскоро разговаряха с ръководителя на отдела за bmw rekordнаучноизследователска и развойна дейност на BMW, д-р Йоахим Пост, и докато разговорът се фокусираше предимно върху Neue Klasse и какво предстои, той засегна темата за вътрешното горене.

По време на разговора Пост разкри нещо интересно: Миналата година беше най-добрата за BMW по отношение на продажбите на V-8. Той каза:

„Искаме да дадем на клиента най-добрата кола и той може да реши какъв вид задвижване иска. Не да вземе нова кола само ако избере електромобил, стара кола, ако иска двигател с вътрешно горене. Светът е различен; Миналата година имахме най-много продажби на [премиум] електрически автомобили и същевременно рекордно високи продажби на осемцилиндрови двигатели.“

Докато BMW е най-известна със своите редови шестцилиндрови двигатели, компанията е произвеждала луксозни автомобили с V-8 двигател през 50-те и 60-те години на миналия век и е върнала V-8 двигателя за постоянно в началото на 90-те години за 5, 7 и 8 Series. Той се оказа популярна опция в по-големите автомобили, особено SUV-ове като X5. Най-новият V-8 двигател на BMW, 4.4-литровият S68 с два турбокомпресора, дебютира през 2022 г. и се използва в най-високите модели на Land Rover и Range Rover.

В комбинация с хибридна система, както в M5, V-8 двигателят на BMW осигурява на клиентите мощността и характера, които желаят, като същевременно отговаря на все по-строгите разпоредби за емисиите. Продължение

Nissan Leaf стартира на цена под 37 000 евро

След световната си премиера през юни, Nissan публикува допълнителни подробности за третото поколение на Leaf. Очаква се поръчките да бъдат възможни преди края на тази година – на цени под 37 000 евро. Вече има и доста конкретна информация за версията с голямата батерия.

15.10.2025

Сн. Nissan Leaf BEV

След началото на поръчките преди края на годината, първите модели се очаква да бъдат доставени на клиентите преди края на зимата, както заяви управляващият директор на Nissan Germany Винсент Рику пред журналисти на автомобилното събитие в Копенхаген. На въпроса той уточни, че това означава първото тримесечие.

2026 Nissan Leaf f

2026 Nissan Leaf f

На световната премиера на третото поколение Leaf в средата на юни, Nissan говореше за поръчки, започващи през есента, но сега казва, че това ще стане през 2025 г. Nissan не посочи никакви причини за лекото забавяне, но в средата на септември имаше съобщения за недостиг на батерии в Япония, което означаваше, че производството в завода в Точиги трябваше да бъде намалено – включително и това на новия Leaf. Въпреки че Япония снабдява само местния пазар и САЩ, Leaf за Европа ще продължи да се произвежда в Съндърланд, Великобритания, с местно произведени батерии. Ако обаче планираната последователност за пускане на пазара трябва да се спазва, забавянето в Япония може да повлияе и на европейското пускане.

Нека да преминем към това, което знаем: докато на световната премиера се говореше за пробег от 604 километра за голямата батерия, окончателната хомологация по WLTP вече достигна 622 километра. С батерия от 75 кВтч, Leaf ще се предлага в Германия на цени под 42 000 евро, както вече потвърди Ricoux – най-вероятно на 41 990 евро. Продължение

Правната битка на Мъск за 56 милиарда долара заплата от Tesla навлиза в последния си етап

ДОУВЪР, Делауеър (Reuters) – Адвокатите на Илон Мъск ще настояват Върховния съд на Делауеър в сряда да възстанови пакета му от 56 милиарда долара заплащане от Tesla, тъй като една от най-големите корпоративни съдебни битки навлиза в последния си етап близо две години, след като съдия от по-долната инстанция отмени рекордното възнаграждение на главния изпълнителен директор на Tesla.

U.S. News & World Report, 15 октомври 2025 г.

Резултатът може да има значителни последици за щата Делауеър, широко използваното му корпоративно право и неговия Канцлерски съд, някога предпочитано място за бизнес спорове, което наскоро беше обвинено във враждебност към влиятелни предприемачи.

Илон Мъск, главен изпълнителен директор на SpaceX и Tesla, жестикулира, докато присъства на конференцията Viva Technology, посветена на иновациите и стартиращите компании, в изложбения център Porte de Versailles в Париж, Франция, REUTERS

Илон Мъск, главен изпълнителен директор на SpaceX и Tesla, жестикулира, докато присъства на конференцията Viva Technology, посветена на иновациите и стартиращите компании, в изложбения център Porte de Versailles в Париж, Франция, REUTERS

Решението на Канцлерския съд от януари 2024 г., с което се отменя заплащането на Мъск, се превърна в лозунг за критиците на Делауеър. Канцлерът Каталийн Маккормик постанови, че бордът на директорите на Tesla не е бил независим от Мъск, когато е одобрил пакета за заплащане през 2018 г., и че акционерите не са разполагали с ключова информация, когато са гласували с огромно мнозинство в негова полза. В резултат на това тя приложи взискателен правен стандарт и установи, че заплащането е несправедливо спрямо инвеститорите.

Ответниците, настоящи и бивши директори на Tesla, отрекоха да са извършили нарушения и заявиха, че Маккормик е тълкувал погрешно фактите и закона. Не се очаква Мъск да присъства.

След решението за заплащането на Мъск, големи компании, включително Tesla, Dropbox и фирмата за рисков капитал Andreessen Horowitz, смениха законните си седалища в Тексас или Невада, където съдилищата са по-благосклонни към директорите. Законодателите в Делауеър реагираха на корпоративните напускания, тенденция, известна като „Dexit“, като преразгледаха корпоративното си законодателство.

Ако Мъск загуби обжалването, той все пак ще получи десетки милиарди долари акции от компанията за електрически превозни средства, която се съгласи през август на сделка за замяна, ако планът му от 2018 г. не бъде възстановен.

Компанията заяви, че наградата за замяна е предназначена да задържи и фокусира Мъск, който заяви по-рано тази година, че формира нова политическа партия в САЩ, върху прехода на Tesla към роботика и автоматизирано шофиране. Tesla вече е регистрирана в Тексас, където е много по-трудно за акционер да оспори решенията на борда. Продължение

Stellantis инвестира 13 милиарда долара в заводи в САЩ – за модели с двигател с вътрешно горене

Мултибрандовата група Stellantis ще инвестира 13 милиарда долара в разширяване на дейността си в САЩ и увеличаване на вътрешното производство през следващите четири години. Тя ще се съсредоточи предимно върху нови модели с двигател с вътрешно горене.

stellantis.com, 15.10.2025

Новият изпълнителен директор на Stellantis Антонио Филоса описа плана като най-голямата единична инвестиция в 100-годишната история на компанията. С 13 милиарда долара (около 11,2 стелантисмилиарда евро), Stellantis има за цел да разшири производството в САЩ с 50%, да пусне пет напълно нови модела и 19 продуктови актуализации и да създаде повече от 5000 нови работни места – главно в Средния Запад.

Според съобщението, нов четирицилиндров двигател ще бъде произведен в завода за компоненти Kokomo в Индиана, докато нов средноразмерен пикап  ще бъде строен в Толедо, Охайо. Фабриката на Jeep в Белвидър, Илинойс – затворена през 2023 г. – ще отвори отново врати, за да произвежда два модела Jeep с двигател с вътрешно горене. В Мичиган следващото поколение на Dodge Durango ще се сглобява в Детройт, а изцяло нов голям SUV ще се произвежда в Уорън. Очаква се последният да се предлага както като модел с двигател с вътрешно горене, така и като електромобил с удължен пробег, което го прави единственото превозно средство в обявата, за което се споменава частична електрификация. Stellantis не е обявила никакви нови изцяло електрически модели.

При бившия президент на САЩ Джо Байдън, производителите на автомобили трябваше да отговарят на строги изисквания за CO₂, което доведе до намаляване на моделите с двигател с вътрешно горене и въвеждане на нови електрически превозни средства. Jeep също така затвори завода си в Белвидър, който произвеждаше Cherokee и Compass за американския пазар.

Прекратяването на производството на тези модели допринесе за спада в продажбите на Stellantis в Съединените щати през 2024 г. Сега компанията планира да рестартира производството в Белвидър през 2027 г. с инвестиции от около 600 милиона долара, съживявайки тези моделни линии и създавайки около 3300 работни места. Първоначално е било планирано следващото поколение Jeep Compass да се произвежда в Брамптън, Канада, но ремонтните дейности там са спрени през февруари. Продължение

Китайските производители на батерии стават все по-доминиращи на световния пазар на електрически автомобили

Капацитетът на батериите, инсталирани в нови електрически и хибридни превозни средства по целия свят досега тази година, е малко под 700 ГВтч. Това е според анализа на SNE Research за периода от януари до август 2025 г. Южнокорейските производители продължават да губят позиции от китайските си колеги.

Източник: Мрежата, 15.10.2025

Според новата статистика, глобалното производство на енергия от батерии за електрически и хибридни превозни средства от януари до август 2025 г. възлиза на 691,3 ГВтч, което представлява ръст батериииии,от 34,9% в сравнение със същия период на миналата година. CATL продължава да доминира на пазара на тягови батерии, като нараства с 31,9% до 254,5 ГВтч. Това представлява пазарен дял от 37%.

Но нека първо да разгледаме отново сравнението на годишна база: както обяснява SNE Research, общото производство на енергия през 2024 г. е възлизало на 901 ГВтч. В разглеждания период от януари до август анализаторите са регистрирали 513 ГВтч миналата година. Тъй като цифрата за текущата година вече е била с почти 35% по-висока при 691 ГВТч през август, границата от 1000 ГВтч вероятно ще бъде лесно надмината през 2025 г. Следващата статистика от южнокорейските пазарни изследователи ще предостави повече информация по този въпрос.

463-260-litievo-jonni-bateriiТенденцията китайските производители да осигуряват все по-големи пазарни дялове продължава. CATL е постигнала пазарен дял от 36,8% досега тази година, следвана от BYD с 18% (124,8 ГВтч, +50% на годишна база). LG Energy Solution следва с 9,7% пазарен дял (67,4 ГВтч, +13% на годишна база), CALB и SK On съответно с 4,6 и 4,2% пазарен дял, и Panasonic с 3,7%. Проучването се фокусира по-специално върху тези шест компании (топ 6). За пълнота обаче, трябва да се спомене, че те са следвани от квартета Gotion High-Tech, Samsung SDI, Eve Energy и Svolt.

Така че, докато тримата китайски производители в топ 6 сами доминират 59,4% от пазара, южнокорейските производители продължават да губят влияние:LG Energy Solution, SK On и Samsung SDI (непредставени в топ 6) са имали кумулативен пазарен дял от 16,8% от януари до август 2025 г., което съответства на спад от 3,8 процентни пункта в сравнение със същия период на миналата година. Продължение

Citroën те мотивира да избереш електричеството

Без вредни емисии. Без шум. С привилегии в града.

    Citroën прави избора на електрическа мобилност по-лесен и изгоден от всякога. Забрави за вредните емисии, шума и скъпото гориво – карай на ток и се възползвай от безплатно паркиране в синя и зелена зона.

     Специална оферта: при покупка на електрически или plug-in хибриден лек автомобил Citroën получаваш подарък – карта за зареждане на стойност до 1000 евро.

     С приложението Fleets контролираш всичко – от достъпа до зарядни станции, през потреблението по локации, автомобили и отдели, до информация за натоварването и реалното търсене. Така планираш всяко пътуване спокойно – ние поемаме зареждането.

Офертата важи за всички електрически и plug-in хибридни модели Citroën: Ë-C3, Ë-C3 Aircross, Ë-C4, Ë-C4 X и C5 X Plug-in Hybrid.Untitled design

Бъдещето е електрическо – и то вече е тук

Електрическите автомобили на Citroën променят начина, по който възприемаме мобилността. Те не са просто алтернатива, а нов стандарт – съчетаващ икономичност, динамика и отговорност към околната среда.

С тях всяко пътуване е по-тихо, по-чисто и по-удобно. Нулевите локални емисии означават по-чист въздух за нашите градове, а почти безшумното движение носи спокойствие и комфорт. Поддръжката е минимална, разходите за енергия – в пъти по-ниски, а зареждането у дома превръща всяко утро в начало на ново, свободно пътуване. Продължение

Škoda: Как аеродинамичните специалисти работят с магията си

Плавният въздушен поток е изключително важен, особено за икономия на гориво и приятно тихо возене в автомобила. Ето защо отделът по аеродинамика на Škoda обръща внимание на всеки детайл от новия модел. Как експертите го настройват до съвършенство е илюстрирано от Enyaq Coupé, в момента най-аеродинамичният автомобил в гамата на Škoda.

Източник: Škoda

С коефициент на въздушно съпротивление cx = 0,225, настоящата Skoda Enyaq Coupé е една от най-добрите в своя клас. Дори Enyaq с класическата си SUV каросерия не е никак лош, с коефициент на въздушно съпротивление 0,245. И двата автомобила се възползват от това по отношение на пробега, наред с други неща.

Skoda Enyaq Coupe

Skoda Enyaq Coupe

При по-високи скорости, въздушното съпротивление допринася значително за съпротивлението при шофиране на автомобила и по този начин влияе значително върху разхода на гориво – то се увеличава квадратично със скоростта на автомобила и се превръща в доминиращ компонент на съпротивлението при шофиране от около 50 км/ч (например при 120 км/ч, 80% от енергията/горивото се използва за преодоляване на въздушното съпротивление).

За да поддържат съпротивлението възможно най-ниско, инженерите прекарват буквално хиляди часове, симулирайки виртуално въздушния поток около автомобила, а след това проверяват резултатите, като тестват автомобилите в аеродинамичен тунел. Skoda полага изключителни усилия, за да постигне отлична аеродинамика на своите модели, и по-специално с Enyaq, може да се похвали, че скорошното пускане на нова версия е донесло значителен напредък; видът, който не е съвсем обичаен при подобренията на моделите. Продължение

Opel демонстрира светлинна комуникация, задвижвана от изкуствен интелект, в автономни превозни средства

Пионер в иновациите в осветлението: Усъвършенствани системи за фарове вече се предлагат в множество модели на Opel

Собствено разработване: Екип в Рюселсхайм създава уникален демонстрационен автомобил с характерни иновации в осветлението

Текущо сътрудничество: Opel, Stellantis и TU Darmstadt провеждат съвместни изследвания на нови технологии за осветление от 2022 г.

Рюселсхайм. На тазгодишния Международен симпозиум за автомобилно осветление (ISAL), който се проведе в Дармщат до 24 септември, Opel, Stellantis и Техническият университет в Дармщат OpelShowcasesAI-PoweredLightCommunicationinAutonomousVehicles-7-780x470(TU Darmstadt) представиха специален Opel Grandland. Тестовият автомобил демонстрира как автономните превозни средства, съвместими с ниво 3 на SAE (без ръце и без очи), биха могли да комуникират с други участници в движението чрез осветителни системи в бъдеще.

Предоставянето на новаторски технологии за осветление на клиентите е дългогодишна традиция в Opel. Иновациите в осветлението на Opel, които в момента се предлагат в различни модели с Blitz, включват:

Intelli-LED: включена в Corsa и Mokka

Intelli-Lux Matrix: налична в Corsa, Mokka и Combo

Intelli-Lux Pixel Light: представена в Astra и Astra Sports Tourer

Intelli-Lux HD Light: дебютира в новия Grandland

В Opel иновациите в осветлението надхвърлят подобряването на видимостта: става въпрос за създаване на по-безопасни и по-интелигентни взаимодействия на пътя. На Международния симпозиум за автомобилно осветление в Дармщат, Филип Рьокъл, водещ глобален инженер по осветление в Stellantis, и Юлиса Ле, водещ инженер по иновации, представиха перспективна концепция: как автономните превозни средства могат да използват светлината, за да комуникират с пешеходци и други участници в движението. За да реализират тази идея, екипът си сътрудничи с Opel Concept Workshop и студенти от TU Darmstadt, за да разработи уникален демонстратор на Opel Grandland. Продължение