Citroën те мотивира да избереш електричеството
Без вредни емисии. Без шум. С привилегии в града.
Citroën прави избора на електрическа мобилност по-лесен и изгоден от всякога. Забрави за вредните емисии, шума и скъпото гориво – карай на ток и се възползвай от безплатно паркиране в синя и зелена зона.
Специална оферта: при покупка на електрически или plug-in хибриден лек автомобил Citroën получаваш подарък – карта за зареждане на стойност до 1000 евро.
С приложението Fleets контролираш всичко – от достъпа до зарядни станции, през потреблението по локации, автомобили и отдели, до информация за натоварването и реалното търсене. Така планираш всяко пътуване спокойно – ние поемаме зареждането.
Офертата важи за всички електрически и plug-in хибридни модели Citroën: Ë-C3, Ë-C3 Aircross, Ë-C4, Ë-C4 X и C5 X Plug-in Hybrid.
Бъдещето е електрическо – и то вече е тук
Електрическите автомобили на Citroën променят начина, по който възприемаме мобилността. Те не са просто алтернатива, а нов стандарт – съчетаващ икономичност, динамика и отговорност към околната среда.
С тях всяко пътуване е по-тихо, по-чисто и по-удобно. Нулевите локални емисии означават по-чист въздух за нашите градове, а почти безшумното движение носи спокойствие и комфорт. Поддръжката е минимална, разходите за енергия – в пъти по-ниски, а зареждането у дома превръща всяко утро в начало на ново, свободно пътуване. Продължение
Škoda: Как аеродинамичните специалисти работят с магията си
Плавният въздушен поток е изключително важен, особено за икономия на гориво и приятно тихо возене в автомобила. Ето защо отделът по аеродинамика на Škoda обръща внимание на всеки детайл от новия модел. Как експертите го настройват до съвършенство е илюстрирано от Enyaq Coupé, в момента най-аеродинамичният автомобил в гамата на Škoda.
Източник: Škoda
С коефициент на въздушно съпротивление cx = 0,225, настоящата Skoda Enyaq Coupé е една от най-добрите в своя клас. Дори Enyaq с класическата си SUV каросерия не е никак лош, с коефициент на въздушно съпротивление 0,245. И двата автомобила се възползват от това по отношение на пробега, наред с други неща.
При по-високи скорости, въздушното съпротивление допринася значително за съпротивлението при шофиране на автомобила и по този начин влияе значително върху разхода на гориво – то се увеличава квадратично със скоростта на автомобила и се превръща в доминиращ компонент на съпротивлението при шофиране от около 50 км/ч (например при 120 км/ч, 80% от енергията/горивото се използва за преодоляване на въздушното съпротивление).
За да поддържат съпротивлението възможно най-ниско, инженерите прекарват буквално хиляди часове, симулирайки виртуално въздушния поток около автомобила, а след това проверяват резултатите, като тестват автомобилите в аеродинамичен тунел. Skoda полага изключителни усилия, за да постигне отлична аеродинамика на своите модели, и по-специално с Enyaq, може да се похвали, че скорошното пускане на нова версия е донесло значителен напредък; видът, който не е съвсем обичаен при подобренията на моделите. Продължение
Opel демонстрира светлинна комуникация, задвижвана от изкуствен интелект, в автономни превозни средства
Пионер в иновациите в осветлението: Усъвършенствани системи за фарове вече се предлагат в множество модели на Opel
Собствено разработване: Екип в Рюселсхайм създава уникален демонстрационен автомобил с характерни иновации в осветлението
Текущо сътрудничество: Opel, Stellantis и TU Darmstadt провеждат съвместни изследвания на нови технологии за осветление от 2022 г.
Рюселсхайм. На тазгодишния Международен симпозиум за автомобилно осветление (ISAL), който се проведе в Дармщат до 24 септември, Opel, Stellantis и Техническият университет в Дармщат (TU Darmstadt) представиха специален Opel Grandland. Тестовият автомобил демонстрира как автономните превозни средства, съвместими с ниво 3 на SAE (без ръце и без очи), биха могли да комуникират с други участници в движението чрез осветителни системи в бъдеще.
Предоставянето на новаторски технологии за осветление на клиентите е дългогодишна традиция в Opel. Иновациите в осветлението на Opel, които в момента се предлагат в различни модели с Blitz, включват:
Intelli-LED: включена в Corsa и Mokka
Intelli-Lux Matrix: налична в Corsa, Mokka и Combo
Intelli-Lux Pixel Light: представена в Astra и Astra Sports Tourer
Intelli-Lux HD Light: дебютира в новия Grandland
В Opel иновациите в осветлението надхвърлят подобряването на видимостта: става въпрос за създаване на по-безопасни и по-интелигентни взаимодействия на пътя. На Международния симпозиум за автомобилно осветление в Дармщат, Филип Рьокъл, водещ глобален инженер по осветление в Stellantis, и Юлиса Ле, водещ инженер по иновации, представиха перспективна концепция: как автономните превозни средства могат да използват светлината, за да комуникират с пешеходци и други участници в движението. За да реализират тази идея, екипът си сътрудничи с Opel Concept Workshop и студенти от TU Darmstadt, за да разработи уникален демонстратор на Opel Grandland. Продължение
Шампионът на Европа – Škoda Fabia RS Rally2
Инженерите и техниците на Škoda Motorsport са разработили изцяло нов двигател за Fabia RS Rally2. Той е базиран на производствения 2.0 TSI двигател от семейството EA888, използван например в Octavia и Kodiaq RS.
Източник: Škoda
Задължението за базиране на двигателя на серийния двигател важи за всички автомобили от клас Rally2, както и дефинираният обем на агрегата с компресор (1,6 литра) или използването на ограничител на всмукателния колектор с диаметър 32 мм.
Под капака на този рали специален автомобил се намира изцяло нов четирицилиндров турбо двигател с обем 1620 куб. см с мощност 214 кВт (289 к.с.) и максимален въртящ момент от 430 Нм, който се предава на всичките четири колела чрез секвенциална петстепенна скоростна кутия и два механични самоблокиращи се диференциала.
Секвенциалната петстепенна скоростна кутия позволява на водача да сменя предавките за милисекунди, без да използва съединителя. Fabia RS Rally2 има педал на съединителя, но той се използва само при потегляне, паркиране или бавно шофиране. За най-добро ускорение, автомобилът има относително къси предавателни числа, но въпреки това достига максимална скорост до 200 км/ч.
Друга част от силовия агрегат е резервоар за гориво с обем 82,5 литра, изработен от удароустойчива гума. Пяната му предотвратява разливането на горивото вътре и забавя горенето му в случай на пожар. Резервоарът е защитен и от удари отдолу чрез композитно покритие от карбон/кевлар и абсорбиращ слой. Продължение
Stellantis ще инвестира 13 милиарда долара за растеж в Съединените щати
Разширява производството в САЩ с 50% с пет нови пускания на пазара на автомобили и 19 продуктови действия през следващите четири години, добавяйки над 5000 нови работни места в заводи в Илинойс, Охайо, Мичиган и Индиана
stellantis.com/en/news/press-releases
Най-голямата единична инвестиция в 100-годишната история на компанията, която е от полза за всички заводи за сглобяване в САЩ
Заводът в Белвидеър, Илинойс, ще отвори отново за производство на два нови автомобила Jeep®
Изцяло нов средноразмерен камион ще бъде сглобяван в Толедо, Охайо
Заводът в Уорън, Мичиган, ще произвежда изцяло нов електромобил с удължен пробег и голям SUV с двигател с вътрешно горене
Dodge Durango от следващо поколение ще бъде произвеждан в Детройт
Заводите в Кокомо, Индиана, ще произвеждат изцяло нов двигател GMET4 EVO
ОБЪРН ХИЛС, Мичиган – Stellantis обяви на 14 октомври плановете си да инвестира 13 милиарда долара през следващите четири години, за да разшири бизнеса си на критичния пазар в Съединените щати и да увеличи местното си производство. Инвестицията е най-голямата в 100-годишната история на компанията в САЩ и ще подпомогне въвеждането на пет нови автомобила в портфолиото на марката в ключови сегменти; производството на изцяло новия четирицилиндров двигател; и добавянето на над 5000 работни места в заводите в Илинойс, Охайо, Мичиган и Индиана. Новата инвестиция ще разшири допълнително вече значителното присъствие на Stellantis в САЩ, увеличавайки годишното производство на готови автомобили с 50% спрямо сегашните нива. Пускането на пазара на нови продукти ще бъде в допълнение към редовната честота от 19 обновени продукта във всички заводи за сглобяване в САЩ и актуализирани силови агрегати, планирани до 2029 г.
„Тази инвестиция в САЩ – най-голямата в историята на компанията – ще стимулира нашия растеж, ще засили производственото ни присъствие и ще донесе повече американски работни места в щатите, които наричаме свой дом“, каза Антонио Филоса, главен изпълнителен директор на Stellantis и главен оперативен директор за Северна Америка. Продължение
САЩ, Европа и Китай водят до рекордно висок бум на електромобилите в световен мащаб
Глобалните продажби на електромобили преминаха границата от 2 милиона за първи път през септември 2025 г., според нови данни на изследователската компания за електромобили Rho Motion – ето как се разпределят данните.
reuters.com/business/autos-transportation, October 15, 2025 2:06 AM
Рекорден септември
Данните на Rho Motion показват, че през септември са продадени 2,1 милиона електромобила в световен мащаб, най-високият месечен общ брой, регистриран някога. САЩ, Великобритания, Южна
Корея и Китай достигнаха важни етапи, като крайните срокове за данъчни облекчения, новите цикли на регистрация и местните стимули подхранват глобалния бум.
„Глобалните продажби на електромобили надхвърлиха 2 милиона бройки за един месец за първи път, водени от рекордно търсене на основните пазари“, каза мениджърът данни на Rho Motion Чарлз Лестър. „САЩ се развихриха, тъй като купувачите се надпреварваха да поискат изтичащи данъчни облекчения, Обединеното кралство достигна нови върхове благодарение на новите регистрационни номера и субсидията за електрически автомобили, а Южна Корея постави рекорди благодарение на Tesla, Hyundai, Kia и нарастващия внос на BYD. От началото на годината продажбите на електрически превозни средства достигнаха 14,7 милиона – увеличение с 26%.“
Продажби на електрически превозни средства в числа от началото на годината (януари – септември 2025 г.) Продължение
Емануеле Капелано ще ръководи Stellantis Europe
Антонио Филоза, главен изпълнителен директор на Stellantis от юни, обяви разширяване и преструктуриране на своя управленски екип, който вече се състои от 15 души.
Най-важната промяна в персонала е назначаването на Емануеле Капелано, който е новият ръководител на европейските операции на Stellantis.
Снимка: Stellantis
stellantis.com, 14.10.2025
Преди това Капелано беше ръководител на отдела за Южна Америка в Stellantis, а също така ръководеше Stellantis Pro One – подразделението за търговски превозни средства на компанията. Сега той ще наследи Жан-Филип Импарато като ръководител на отдела за разширена Европа и европейски марки. Капелано ще продължи да отговаря за Stellantis Pro One. Импарато, междувременно, ще стане главен изпълнителен директор на луксозната марка Maserati на Stellantis и ще ръководи Stellantis & You – като същевременно ще докладва на Капелано.
Херландер Зола, настоящ ръководител на търговските операции „Лекотоварни превозни средства“ в Бразилия и Южна Америка, е назначен за ръководител на Южна Америка, наследявайки Капелано, новия ръководител на Европа. Самир Черфан се присъединява към SLT и запазва отговорностите си като ръководител на „Близкия изток и Африка“ и „Микромобилност“. А Грегоар Оливие, настоящ ръководител на „Стратегия за Китай“, е назначен за ръководител на региона Китай и Азиатско-тихоокеанския регион и член на SLT.
Нов в управленския екип е Франческо Чианча, който ще се завърне в Stellantis на 1 ноември преди това бил глобален ръководител на производството в Mercedes-Benz, където преди това е бил ръководител на операциите на Mercedes-Benz Vans в Щутгарт и успешно е инициирал трансформацията на производствената мрежа. Неговият предшественик, Арно Дебьоф, ще напусне компанията, за да търси други възможности.
Ралф Жил, който е ръководител на дизайна на групата от създаването на Stellantis през 2021 г., също ще бъде назначен в ръководния екип на Stellantis (SLT). Досега дизайнът липсваше в SLT. Продължение
Škoda: Двигателят 1.5 TSI evo2
Висока производителност с нисък разход на гориво
Двигателят 1.5 TSI evo2 е изключително универсален и задвижва всички автомобили Škoda, построени на платформи с двигатели с вътрешно горене. В сравнение с предишната версия, този двигател разполага с редица нови технически решения, които осигуряват нисък разход на гориво, като същевременно поддържат висока производителност. Нека разгледаме по-отблизо ключовите характеристики на този двигател и да проучим технологиите, които го отличават.
14.10.2025
Škoda World
skoda-storyboard
Ново допълнение към серийното производство на Škoda Auto в Млада Болеслав от юли, което вече е достъпно за конфигуриране от клиентите в техните автомобили, е силовият агрегат 1.5 TSI evo2. Това бележи значително намаляване на производствените разходи за Škoda Auto, елиминирайки необходимостта от снабдяване с двигатели от други заводи в рамките на Групата.
Докато един от двата базови варианта на мощност предлага същата максимална мощност от 110 кВт като предшественика си, 1.5 TSI evo, новият агрегат е технически по-усъвършенстван. В най-мощната си конфигурация, проектирана за специалното издание на Škoda Fabia, отбелязващо 130 години марка, той осигурява динамичните 130 кВт.
Благодарение на подобрената ефективност, двигателят се гордее с много нисък разход на гориво, нещо, което ще оценят особено крайните клиенти. В същото време той предлага по-остра реакция на дросела, подобрявайки удоволствието от шофирането. Инженерите постигнаха това чрез редица интелигентни иновации, които правят 1.5 TSI evo2 един от най-модерните бензинови двигатели, предлагани в момента. Продължение
България ще получи инфраструктура за бързо зареждане на жп гарите
В България няколко държавни агенции се споразумяха да инсталират станции за бързо зареждане с мощност до 600 кВт за електрически автомобили и автобуси на жп гарите в цялата страна. Първоначално до края на 2026 г. на жп гарите в по-големите градове трябва да бъдат инсталирани общо 35 станции за зареждане. Планираният проект обаче предвижда оборудването на всички 249 жп гари с инфраструктура за зареждане.
Изображение: Министерство на енергетиката на Република България
electrive.com, me.government.bg (на български), bta.bg, 14.10.2025 – 14:31 ч.
Съответно споразумение беше подписано в присъствието на министъра на енергетиката Жечо Станков и вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов от Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), националния оператор на електроенергийната мрежа ЕСО и дъщерното му дружество ESO Charge.
То е предназначено да „отбележи началото на национална инициатива за изграждане на станции за зареждане на жп гарите в цялата страна, които ще обслужват както частни електрически превозни средства, така и електрически обществен транспорт“.
Първоначално са планирани 35 станции за бързо зареждане с капацитет до 600 кВт всяка. ЕСО инвестира около десет милиона евро в проекта. „Избрахме железопътни гари – където се срещат пътният и железопътният транспорт“, каза министърът на транспорта Гроздан Караджов пред Българската информационна агенция. Точно кои станции ще участват, предстои да се реши.
Все още няма информация за техническите подробности и цените на зареждането. Министерството на енергетиката обаче обяви, че станциите трябва „да предлагат на потребителите най-ниските цени за зареждане на електрически превозни средства“. Продължение
Запознайте се: Škoda Fabia RS Rally2
Škoda Fabia RS Rally2 е базирана на новия пътен автомобил, Škoda Fabia 4-то поколение, който се появи на пазара през 2021 г. Той принадлежи към групата Rally2 и е наследник на изключително успешните Škoda Fabia Rally2 и Rally2 evo (известен преди като R5), които се превърнаха в най-продаваните рали специални автомобили през последните осем години; най-продаваният и същевременно най-успешният.
Škoda Motorsport разработи чисто нов двигател за Škoda Fabia RS Rally2, допълнително подобри управлението, задвижването и електрониката му. Не на последно място, отново подобри
безопасността на екипажите.
„Особено в моторните спортове, да стоиш на едно място винаги означава да се връщаш назад. Ето защо, при разработването на новата Fabia RS Rally2, ние взехме опита, който натрупахме с предишния модел, и допълнително оптимизирахме всеки детайл по целенасочен начин, за да подобрим още повече най-успешния състезателен автомобил от последните години. Гордея се с целия екип на Škoda Motorsport, който преследва тази цел с голяма отдаденост. Бих искал също да благодаря на нашите колеги от отдела за разработване на серийни автомобили, които ни предоставиха отлична основа за Fabia RS Rally2 с четвъртото поколение Fabia.“, казва Михал Храбанек, ръководител на Škoda Motorsport.
Пакет 25
Škoda Fabia RS Rally2 получи редица подобрения за сезон 2025, известни като Пакет 25. Най-значимите от тези подобрения са свързани с двигателя, предимно с повишаване на неговата производителност, постигнато чрез модифициране на изпускателната система, включително редизайн на изпускателните колектори. Продължение