Електромобилите на бъдещето пристигат – Leapmotor вече е в България
Leapmotor официално стъпи в България. На специално събитие в първото дилърство на марката – „SFA Retail – София 4“, бяха представени моделите ѝ: малката, градска кола Т03 и SUV-ът за семейни приключения C10. В приветствието си към гостите Боян Бояджиев, директор на бранда към вносителя SFA Automotive, сподели: „Leapmotor идва у нас с намерението да остане дългосрочно, да намери своите почитатели, да изгради доверие към себе си и да бъде част от електромобилната трансформация на България. В сърцето на всеки модел на марката са разработените ѝ собствени иновативни технологии, които правят възможно електромобилите да са на цена, сравнима с тази на конвенционалните превозни средства и да включват като стандартно оборудване функционалности и системи за управление и безопасност, които другите предлагат като екстри.“
За по-малко от десетилетие, китайският стартъп Leapmotor, възникнал с идеята да направи електромобилността желана и достъпна за всеки, се превръща в една от най-прогресивно развиващите се компании локално в сегмента си и спечелва за свой партньор глобалния автомобилен гигант Stellantis, който става мажоритарен собственик в новосъздаденото съвместно дружество Leapmotor International. Това поставя началото на ускореното навлизане на марката на редица пазари в Европа, където до момента „лийп“ електромобилите се предлагат от 700 дилърства. Производството им достига 1 млн. броя за рекордно кратко време, като 400 000 броя са доставени само от януари до септември 2025 г. на Стария континент (129% ръст спрямо миналата година).
„Стабилност, устойчивост и спокойствие за клиентите са други три ключови характеристики на Leapmotor, които гарантират конкурентоспособността на марката“ – акцентира Джанлука Тонди, регионален мениджър в Stellantis за пазарите на Leapmotor в Северна Европа и България и специален гост на събитието. – „Leapmotor разработва и произвежда сама 60% от всички влагани в електромобилите си компоненти, което значително спомага за контрола на разходите и следенето на качеството. Компанията планира да постигне и пълна въглеродна неутралност на производството си до 2030 г.“ Продължение
Чисто електрическо задвижване за първи път: DS 4 става DS N°4
С ново име и свеж дизайн, обновеният DS 4 навлиза във втората половина от живота си като DS N°4. За първи път се предлага и чисто електрическа версия, E-Tense, която споделя технологията си с Opel Astra Electric и предлага пробег от 450 километра. Произведена в Рюселсхайм, тя вече може да бъде поръчана на цени, започващи от 45 900 евро.
Изображение: DS Automobiles
stellantis.com, 10.10.2025 – 11:21
DS Automobiles обнови основно второто поколение на DS4, което е на пазара от 2021 г. Френската марка също промени името си в процеса. Вдъхновен от имената на парфюмите Chanel, по- сложният технически брат на Opel Astra и Peugeot 308 вече се предлага на пазара като DS N°4, произнася се DS numéro 4. Френската компания говори за нов модел, но по същество това е само фейслифт, който вече е пуснат на пазара.
Най-важната иновация: за първи път има и изцяло електрическа версия на компактния автомобил с дължина 4,40 метра. Досега plug-in хибридите бяха най-доброто, което можеше да се предложи по отношение на електрификацията. Технически DS N°4 E-Tense се основава на части на Stellantis Group – под капака той е до голяма степен подобен на електрическите си братя от Сошо и Рюселсхайм.
В долната част на каросерията е разположена NMC батерия с използваем капацитет от 58,3 кВтч, която би трябвало да позволи пробег от 450 километра по WLTP. Батерията може да се зарежда с максимална мощност 120 кВт. Това би трябвало да позволи нивото на зареждане да се увеличи от 20 на 80 процента за половин час.
Задвижването се осигурява от електродвигател с мощност 156 кВт (213 к.с.) и въртящ момент от 343 нютон метра, който се използва в почти всички модели, базирани на платформата EMP2. Автомобилът с предно задвижване, който тежи около 1,8 тона, ускорява до 100 км/ч за 7,1 секунди. При 170 км/ч задвижването е електронно ограничено. Продължение
Дъщерното дружество на DAF, Leyland Trucks, завършва проект за електрификация
Leyland Trucks обяви успешното завършване на проекта си за автоматизация на изпитването на камиони с нулеви емисии (ZETTA) на стойност 5,1 милиона британски лири. Проектът позволи на Leyland Trucks да разшири производствения си капацитет за електрически превозни средства и сега е в състояние да доставя камиони DAF, задвижвани от батерии, в по-голям мащаб.
leylandtrucks.co.uk
Британският производител на търговски превозни средства Leyland Trucks беше погълнат от холандския си конкурент DAF през 1987 г. и днес вече не произвежда камиони под собственото си име в завода си в Ланкашър, а само под марката DAF. Те все по-често включват модели с електрическо захранване от батерии – и за да насърчи допълнително производството им, Leyland Trucks стартира проекта за автоматизация на изпитването на камиони с нулеви емисии (ZETTA), който компанията вече успешно завърши.
Финансиран от Центъра за усъвършенствани задвижвания (APC) и с бюджет от 5,1 милиона британски лири, проектът ZETTA е проектиран да ускори прехода на Обединеното кралство към пътен транспорт с нулеви емисии. Същевременно той е предназначен и да укрепи позицията на Leyland Trucks като водещ производител на чисти търговски превозни средства.
Фил Джоунс, управляващ директор на Leyland Trucks, заяви: „ZETTA е важна стъпка напред за Leyland Trucks. Чрез комбиниране на усъвършенствана автоматизация с нашия производствен опит и тясно сътрудничество с нашите партньори, ние укрепихме производствените си възможности за електрически превозни средства с батерии (BEV) и създадохме солидна основа за посрещане на бъдещото търсене.“
Благодарение на ZETTA, Leyland Trucks разшири производствения си капацитет за електрически камиони и вече е в състояние да доставя електрически камиони с батерии с марка DAF в по-голям мащаб. За тази цел бяха въведени две нови монтажни линии за модули за електрическо задвижване и високоволтови батерийни системи, като същевременно бяха автоматизирани ключови процеси за безопасност, като тестове за защитни проводници и течове, както и инсталиране на главни прекъсвачи (MSD). Продължение
Доставките на Stellantis за третото тримесечие се увеличават с 13%, водени от Северна Америка
МИЛАНО (Reuters) – Stellantis заяви в петък- 10 октомври, че глобалните доставки на автомобили са се увеличили с 13% на годишна база през третото тримесечие, водени от новите модели и търсенето в Северна Америка, което е знак за възстановяване на бизнеса след няколко тримесечия на спад в продажбите.
reuters.com/business/autos-transportation
10.10.2025 г.
Френско-италиано-американският автомобилен производител изчисли, че е доставил общо 1,3 милиона превозни средства в периода юли-септември.
Окончателните данни за доставките и приходите за третото тримесечие се очаква да бъдат публикувани на 30 октомври. Марките на Stellantis включват Jeep, Peugeot, Fiat, Opel и Ram.
Доставките в Северна Америка скочиха с 35% до 403 000 превозни средства, отчасти благодарение на пускането на пазара на Ram 1500 с V8 двигател и нормализирането на нивата на запасите след съкращенията в производството през миналата година, се казва в изявление на компанията.
Това представяне предполага, че Stellantis, която от юни се ръководи от новия изпълнителен директор Антонио Филоса, може би възвръща инерцията си, и по-специално на един от най-критичните си пазари, след като се бори с фактори, включително прекомерни запаси и преходи към други модели, които натежаха на обемите през предходните тримесечия.
В Европа доставките се увеличиха с 8% на годишна база до 534 000 превозни средства, подкрепени от увеличаването на производството на четири нови компактни модела – Citroen C3, Citroen C3 Aircross, Opel Frontera и Fiat Grande Panda – които не бяха в производство през същия период на миналата година. Продължение
Iveco представя електрически микробус eDaily LE
На Busworld в Брюксел, Iveco Bus представи изцяло електрически вариант на минибус версията Daily Transporter с нисък вход. Той се нарича eDaily LE, където LE означава Low Entry (Нисък вход). Той предлага 13 места и може да превозва общо 27 пътници.
ivecogroup.com, 09.10.2025
Изцяло електрическият микробус е разработен от Iveco, за да отговори на нарастващите нужди на операторите на обществен транспорт в този сегмент и е проектиран да подпомогне енергийния преход. Подходящ е за градска употреба и може да се маневрира без усилие през градските центрове – в края на краищата, с дължина от 7,60 метра, той е значително по-къс от стандартен 12-метров автобус.
eDaily LE е базиран на електрическия микробус eDaily, представен през 2022 г. Микробусът се предлага както с ляв, така и с десен волан. Може да бъде оборудван с три или четири литиево-йонни батерии, всяка с капацитет 37 кВтч. Това води до общ капацитет от 111 кВтч или 148 кВтч. Пробегът с четири батерии е 270 км.
Твърди се, че пълното зареждане е възможно само за два часа на бърза зарядна станция или за десет часа на AC зарядно устройство. Iveco не е разкрила точните капацитети за зареждане. Моторизацията също остава неясна на този етап.
Характеристиките на дизайна му, включително понижен вход, дръжки и странична рампа за пътници с ограничена подвижност, като например потребители на инвалидни колички, са предназначени значително да подобрят достъпността за всички. Микробусът има 13-местна конфигурация и може да побере до 27 пътници. Той е оборудван и с 15-инчов монитор, система за видеонаблюдение и USB портове на всяка седалка.
eDaily преди това се предлагаше във версия на микробус, но без нисък вход, а вместо това със стъпала. Освен това тази версия се предлага само с три батерии от 37 кВтч, а не с четири, както в новия eDaily LE. Продължение
Великобритания достигна нов рекорд за регистрация на електрически превозни средства през септември
Най-новите регистрационни номера на електрически превозни средства от Великобритания са публикувани и растежът продължава с неотслабваща сила в сегментите на BEV и PHEV, докато дизеловите продължават стабилно да намаляват. Нов рекорд беше отбелязан и в регистрационните номера на електрическите микробуси.
smmt.co.uk, smmt.co.uk (бусове), ft.com
През септември в Обединеното кралство са регистрирани общо 72 779 електрически леки автомобила, повече от всеки предходен месец и с 29,1% повече от същия месец миналата година. Plug-in хибридите отбелязаха най-голям дял на растеж, с колосалните 56,4% повече спрямо същия месец миналата година, което е общо 38 308 регистрирани превозни средства, в сравнение с 24 486 през септември 2024 г.
„Освен това, нов рекорд беше поставен и за електрическите транспортни ванове, с 4262 нови регистрирани електрически ванове през септември, което е увеличение с 41,1% повече спрямо същия месец миналата година и още един нов рекорд. Като цяло обаче пазарът на леки търговски превозни средства (LCV) във Великобритания е намалял с 2,1%. Както пише SMMT, „Представянето на сегментите беше смесено, като общият спад беше смекчен от увеличение на доставките на най-големите ванове с 3,2% до 32 670 бройки – най-големият сегмент по обем, представляващ почти седем от 10 (68,9%) регистрации.“
Регистрациите на дизелови модели са намалели с -28,2%, от 6,4% на 4,0%, достигайки общо 12 609 продадени превозни средства през септември. Междувременно регистрациите на бензинови модели са нараснали с 2,4% до общо 141 310 превозни средства. Продължение
Renault 5 Turbo 3E прави публичен дебют на историческото рали Tour de Corse
Електрическата „мини-суперкола“ с мощност 555 к.с. почита 40-годишнината от победата на Жан Раньоти в ралито през 1985 г.
Изцяло електрическият 5 Turbo 3E на Renault – модерен рестарт на емблематичния му хот хеч от 80-те години – направи първите си публични пробегове на историческото рали Tour de Corse в Корсика. Появата съвпада с 40-годишнината от победата на Жан Раньоти в Tour de Corse през 1985 г. с Maxi 5 Turbo.
Два прототипа на 5 Turbo 3E изпълниха демонстрационни пробегове и дрифтове в Калви, Корсика, и по класическите етапи Notre Dame de la Serra и Montegrosso. Управляван от рали пилота Жулиен Соние, електрическата „мини-суперкола“ впечатли зрителите със своята пъргавина и мощност. „Шофирането на този Renault 5 Turbo 3E е невероятно преживяване! Той наистина има всичко, което очаквате от супер спортен автомобил – истински рали звяр“, каза Соние.
Разработен от инженерите на Alpine, 5 Turbo 3E съчетава ретро стилови елементи с модерна производителност. Използва 800-волтова архитектура, батерия от 70 кВтч и два двигателя, разположени в задните колела, произвеждащи 555 к.с. и с lb-ft въртящ момент.
Renault казва, че колата ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 3,5 секунди и предлага пробег от над 400 км по цикъла WLTP. Зареждането от 15% до 80% отнема около 15 минути чрез DC зарядно устройство с мощност 330 кВт. Продължение
Формула 1. Портрети: Макс Верстапен
Макс Верстапен (на нидерландски: Max Verstappen) е пилот от Формула 1, състезаващ се за Red Bull Racing. Той е четирикратен световен шампион във Формула 1 за сезони 2021, 2022, 2023 и 2024.
Първи старт – 2015 Голяма награда на Австралия.
Първа победа – 2016 Голямата награда на Испания.
Последна победа – 2025 Голяма награда на Азербайджан.
Място за сезон 2025 3-то.
Верстапен е роден на 30 септември 1997 г. в Хаселт, Белгия. Баща му е Йос Верстапен, бивш състезател от Формула 1, а майка му – Софи Кумпен – е бивша състезателка по картинг. Получава
първия си карт, когато е четиригодишен. В първите три години печели почти всички състезания, в които участва. Кулминацията на кариерата му в картинга е през 2012 г., когато става европейски и световен шампион по картинг.
През 2013 г. започва да се състезава в първенства с едноместни автомобили. Печели две победи и завършва три пъти на подиума във Florida Winter Series („Зимни серии на Флорида“) и блести в първенството FIA European F3 („Европейско първенство F3 на FIA“), където се класира четвърти в първото си състезание, качва се на подиума в третото, печели полпозишън в петото и печели полпозишън и състезанието в шестото си състезание. Следва поредица от шест поредни победи, които го изпращат на второ място в първенството и победа в състезанието F3 Masters в Зандворт (Zandvoort).[1]
Сключва договор с отбора „Скудерия Торо Росо“, участващ във Формула 1. Дебютира в първата свободна тренировка на Голямата награда на Япония през 2014 г., на пистата Сузука, където дава време с половин секунда по-бавно от това на титулярния състезател Даниил Квят. Седмица по-късно печели състезанието от F3 на пистата Монца в Италия. Завършва сезона във F3 на трето място и участва в още две свободни тренировки за Торо Росо до края на 2014 г.
Дебютира в състезание от Световния шампионат Формула 1 на Голямата награда на Австралия през 2015 г. и става най-младият пилот в историята на Формула 1. Печели първите си точки в Голямата награда на Малайзия, където завършва седми и става най-младият пилот, печелил точки във Формула 1. Продължение
Илон Мъск може да получи пакет от 1 трилион щатски долара, ако Tesla постигне агресивни цели през следващите 10 години
Вашингтон (AP) Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск може да получи 1 трилион щатски долара, ако компанията му за електрически автомобили постигне серия от изключително агресивни цели през следващите 10 години, според документи, публикувани от компанията.
Tesla, която е силно насочена към роботиката и изкуствения интелект, заяви в регулаторен документ, че пакетът съдържа дузина траншове от акции, които включват награди за Мъск, ако целите, вариращи от производството на автомобили до общата стойност на компанията, бъдат изпълнени през този период.
В много ранен етап от плана Tesla ще трябва да достигне пазарна оценка от 2 трилиона щатски долара и да постигне 20 милиона доставки на превозни средства. Tesla е доставила по-малко от 2 милиона превозни средства през 2024 г.
Този етап ще изисква също един милион роботизирани таксита в търговска експлоатация и доставка на 1 милион бота с изкуствен интелект.
Мъск трябва да остане в Tesla поне седем години и половина, за да осребри акциите си, и 10 години, за да спечели пълната сума.
Мъск е един от най-богатите хора в света от няколко години.
Мъск също така ще получи повече право на глас в Tesla съгласно предложения план. Компанията за електрически автомобили ще проведе годишното си събрание на акционерите на 6 ноември. Последното събрание на акционерите на Tesla беше на 13 юни миналата година, където инвеститорите гласуваха за възстановяване на рекордния пакет от 44,9 милиарда щатски долара на Мъск, който беше отхвърлен от съдия от Делауеър по-рано същата година.
Условие за 11-ия и 12-ия транш от плана включва Мъск да изготви рамка за някой, който да го наследи като главен изпълнителен директор. Продължение
Китай иска да разшири своите системи за автономно шофиране в Европа
След забрана на американския пазар, китайските компании, разработващи системи за автономно шофиране, се пренасочиха към Европа. Те вече създават централи, подписват споразумения и тестват своите технологии в региона, съобщава Reuters.
В Китай, най-големият автомобилен пазар в света, повече от половината от всички продадени автомобили са оборудвани със системи за автономно шофиране, а правителството в Пекин сега настоява китайските компании също да поемат водеща роля на световните пазари.
Дун Ли, главен технологичен директор на QCraft, компания, която разработва системи за автопилот, обяви планове за нова централа в Германия. Той обяснява решението, като казва, че има бариери за навлизане на американския пазар, включително опасения за националната сигурност относно данните, които тези системи събират.
Европа беше избрана заради по-отворената си регулаторна среда, въпреки че системите за подпомагане на водача в момента са налични само в някои луксозни модели. По-рано председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен призова за съвместни континентални усилия за разработване на автономни автомобили, тъй като те вече работят в Съединените щати и Китай.
Друга китайска компания за автономни автомобили, Deeproute.ai, планира да изгради център за данни в Европа, след като сключи сделки, които в момента се обсъждат с китайски и европейски автомобилни производители. Друг китайски разработчик на технологии за автономни автомобили, Momenta, си партнира с Uber, за да започне тестване на технология от ниво 4 в Германия през следващата година. Продължение