Архив

Преди 120 години – L&K Voiturette A (1905–1907): Първият автомобил, произведен в Млада Болеслав

› Laurin & Klement продължават успеха си като производител на велосипеди и мотоциклети с първата си кола през есента на 1905 г.

› 44 броя от L&K Voiturette A са произведени между 1905 и 1907 г.

Първият автомобил на компанията Laurin & Klement, която по-късно ще стане ŠKODA AUTO, прави своя дебют на 29 октомври 1905 г.: Voiturette A е лек двуместен L&K Voiturette A (1905–1907)автомобил, който е лесен за управление и достига скорост до 40 км/ч. Превозното средство със 7 к.с. също впечатлява клиентите с атрактивното си съотношение цена-качество. Четиридесет и четири единици са построени в Млада Болеслав между 1905 и 1907 г.

Voiturette A получава официален лиценз за използване по пътищата на 18 януари 1906 г. и е представен за първи път на автомобилното изложение в Прага на 15 април. Със своя усъвършенстван дизайн, прецизен инженеринг и атрактивна цена от 3600 крони за базовата версия, той жъне незабавен успех. За да се осигури някаква перспектива, средният работник печелел 2 крони на ден по това време. А горивото, което в онези времена не се измерва в литри поради разлики в качеството и плътността, струва 66 хелера за килограм. Voiturette A изразходва около четири килограма бензин на 100 километра.

Шасито на L&K Voiturette A се състои от стълба, която поддържа две твърди оси с полуелиптични листови пружини. Двата цилиндъра с водно охлаждане на монтирания отпред V-образен двигател са обърнати един към друг под ъгъл от 55 градуса. Те произвеждат 7 к.с. от общ работен обем от 1005 кубически сантиметра. Тристепенната трансмисия с директно превключване е свързана към скоростната кутия чрез покрит с кожа конусен съединител.

Мощността обикновено се предава към задните колела чрез кардан, но при поискване се предлагат и вериги. Пъргавият, 465-килограмов автомобил ускорявал до максимална скорост от 40 км/ч; може да се забави чрез спирачка, действаща върху карданния вал, или чрез ръчен лост, управляващ спирачните барабани на задните колела. В допълнение към обичайните по онова време дървени джанти с дървени спици, Laurin & Klement предлага на клиентите си и колела с телени спици. Продължение

DS Automobiles и PENSKE AUTOSPORT ще вземат участие в 12-ия кръг от Формула Е в Джакарта.

Състезанието ще се проведе в събота, 21 юни, от 10:00 ч. централноевропейско време (15:00 ч. местно време).

    DS Automobiles и PENSKE AUTOSPORT ще вземат участие в 12-ия кръг от Сезон 11 на Формула Е този уикенд в Джакарта

    След фантастичния дубъл в Шанхай, DS PENSKE се стреми да затвърди впечатляващата си форма

    Пилотите Максимилиан Гюнтер и Жан-Ерик Верн вече са постигали добри резултати в Индонезия и се очаква отново да бъдат сред основните претенденти

Индонезийската столица Джакарта ще бъде домакин на поредния Е-При в събота, 21 юни – за трети път в историята на Световния шампионат на ABB FIA Формула Е. дс

Разположено в близост до международния стадион, 2,3-километровото трасе в Джакарта обещава ново зрелищно състезание, изпълнено с изненади.

Отборът на DS PENSKE заема трето място във временното класиране след перфектния дубъл в Шанхай, като има ясната цел отново да се качи на подиума и да затвърди позицията си сред лидерите в шампионата този уикенд.

Максимилиан Гюнтер стартира като един от фаворитите за челните позиции в Джакарта, след като спечели полпозишън и записа отлична победа през 2023 г. Жан-Ерик Верн също е сериозен претендент, като взе полпозишън и завърши втори през 2022 г.

Състезанието ще се проведе в събота, 21 юни, от 10:00 ч. централноевропейско време (15:00 ч. местно време). Продължение

Вдъхновен от ралито – Opel Mokka GSE влиза в производство

Opel обяви, че създава производствена серийна версия на своя необичаен Mokka GSE e-rally автомобил. Компанията заяви, че не иска шофирането да е ограничено до професионалистите в моторните спортове.

Изображения: Opel

stellantis.com, 18.06.2025 – 16:30 ч.

Базиран е на Opel Mokka GSE Rally, доста смело изглеждащ електрически рали автомобил, който дебютира на ELE Rally в Холандия миналия месец. Там Opel разкри Opel Mokkaпрототип на превозно средство с мощност от 207 кВт, 345 Нм въртящ момент, жълто-черно оцветяване, рали акценти и огромен „О, боже! GSE“ текст, отпечатан върху тялото. Той включва редица други състезателни компоненти, включително предпазна клетка, система за защита при сблъсък и 54 кВтч батерия.

Сега Opel обяви, че планира да пусне производствена версия на GSE Rally на общия пазар: Opel Mokka GSE. Вицепрезидентът на Opel за текущия продукт, Марк Фетцер, каза: „По време на разработването на Opel Mokka GSE Rally бързо стана ясно, че не искаме да запазим това невероятно усещане само за професионалистите в моторните спортове. Клиентите на Opel също трябва да могат да се насладят на това изключително мощно, директно и безкомпромисно шофиране. Ето защо пускаме Mokka GSE в серийно производство.“

Компанията заявява, че ще сподели много от „чертите“ и компонентите на версията Rally, включително аспекти на нейния външен вид и елементи на производителност. Точните подробности за това все още не са споделени, така че няма отговор дали ще включва специфични за състезанията аксесоари, като защитната клетка. Продължение

Škoda и нейната богата състезателна история

Едно от най-старите дружества в автомобилната индустрия – Škoda Аuto започва своята история през 1895г. в Млада Болеслав за ремонт на велосипеди, по-късно тя започва да произвежда и мотоциклети, а през 1905г. – автомобили.

Бащите-основоположници: Механикът Вацлав Лаурин и търговецът на книги Вацлав Клемент постигат този небивал успех с много труд и отдаденост породена от тяхното

L&K Voiturette A (1905–1907)

L&K Voiturette A (1905–1907)

хоби – велосипедите. През 1905г. предпритието създава своя първи автомобил: „Laurin&Klement – Voiturette A“ – двуместен автомобил снабден с двуцилондров  двигател с мощност от седем конски сили.

От състезателния дебют на Нарцис Подседничек през 1901г., когато за първи път мотоциклет участва на L&K участва в състезанието в Париж-Берлин, през отличните места завоювани в Рали Монте Карло, до неотдавна заетите места на подиумите от екипажите с автомобилите  Škoda Fabia Super 2000 – в състезателната история на марката има изобилие от успехи.

През 1905г. състезателят на фирма L&K Вацлав Вондржих побеждава в реномираната „Couple International“ във френския град Дурдан. С победата на това ннеофициално световно първенство приключва спртната дейност на L&K в областта на мотоциклетните състезания. Предприятието възобновява състезателната си дейност през 30-те години на миналия век под името Škoda. През 1934г. силно блести звездата на Škoda Popular, първият автомобил Škoda с модерна „гръбначна рама“. През 1936г. в Рали Монте Карло Зденек Похъл и Ярослав Хаусман с двуместната Škoda Popular заемат второ мясро във своята категория. Скоро след това, окрилена от успеха, Škoda представя специални спортни автомобили Škoda Popular Sport Monte Carlo. A през 1935г. два шестцилиндрови състезателни автомобила – специалните Rapid Six – стартират в състезанието „1000 чехословашки мили“.

Компактният състезателен автомобил, произлизащ от основния модел Škoda 1101, показва възможностите си на състезателното трасе в Спа, на Рали Монте Карло, на Tour d’Europe и в състезанието „За мир и дружба“. Новата Škoda Octavia, представена през 1959г., бележи  значителни успехи в категорията на автомобилите с кубатура до 1,3 литра. Продължение

Комфорт и светлина: Панорамните покриви на Opel Grandland и други модели

    Топ SUV модел: Opel Grandland с множество удобства, включително електрически плъзгащ се стъклен панорамен покрив

   Простор и светлина:  За модели Opel Astra, Astra Sports Tourer, Zafira Electric и Combo Electric

  Свеж, иновативен, необикновен: Новият Opel Rocks със стандартен стъклен покрив

  • Комбинирани стойности за Opel Combo Electric по WLTP: разход на енергия 18,5–18,8 кВтч/100 км, CO₂ емисии 0 г/км; етикет за CO₂: A.
  • Комбинирани стойности за Opel Zafira Electric по WLTP: разход на енергия 24,7–25,0 кВтч/100 км, CO₂ емисии 0 г/км; етикет за CO₂: A.

Рюселсхайм. Opel Grandland е грандиозен във всяко едно отношение: модерният SUV на марката впечатлява с дързък и изчистен от излишни детайли дизайн, предлага се покривис избор от три електрифицирани задвижвания и осигурява щедро пространство за всичко необходимо. За още по-силно усещане за простор в комфортния интериор, пътниците в Grandland могат да се насладят и на опционалния електрически плъзгащ се панорамен стъклен покрив.

Но това особено приятно усещане, което получавате от светлината проникваща в купето от горе, не е запазено само за флагмана на марката. Компактните бестселъри Opel Astra и Astra Sports Tourer, както и електрическите ванове Combo Electric и Zafira Electric, също предлагат изглед към слънцето и синьото небе. А дори най-малкият представител в гамата на Opel – новият Opel Rocks – има с какво да впечатли: не само че предоставя на млади хора (от 16-годишна възраст) достъп до индивидуална мобилност, но и им позволява да се наслаждават на слънцето и свободата благодарение на стъкления покрив.

Новият модел предлага много място и прекрасен изглед: Opel Grandland

За много семейства наближава времето за стягане на багажа и отпътуване на лятна ваканция – още по-приятна в просторния и комфортен Opel Grandland. Продължение

Германски проект тества индуктивно зареждане на аутобана

Тестова отсечка на магистрала A6 в Бавария, Германия, влезе в експлоатация, позволявайки на електрически превозни средства да се зареждат индуктивно по време на шофиране. Еднокилометровият сегмент между Амберг-Запад и Зулцбах-Розенберг ще види първите си тестови задвижвания по проекта E|MPOWER през втората половина на годината.

Изображение: FAU

electrive.com

Според Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), индуктивното зареждане на електрически превозни средства чрез вградени намотки в асфалта скоро ще Герм индуктбъде тествано на магистрала A6, водеща към Нюрнберг – само на минути от зоната за обслужване на Oberpfälzer Alb Nord.

Проектът E|MPOWER се ръководи от катедрата по автоматизация на производството и производствени системи (FAPS) във FAU, с участието на Federal Autobahn GmbH, VIA IMC, Electreon, Risomat и Nuremberg Tech.

Започналото полево изпитание има за цел да оцени техническата и икономическа интеграция на това решение за електрифициране на тежкотоварния транспорт. Германският Bayerischer Rundfunk наскоро съобщи за инициативата.

Инициаторите на проекта дадоха официалния стартов сигнал за пробното трасе в присъствието на представители на провинциалното правителство на Бавария. Министърът на науката на Бавария, Маркус Блуме, коментира: „Ние буквално проправяме пътя за електронна мобилност. Досега пътят беше целта – от днес пътят доставя енергия – и тази енергия идва от Бавария! Индуктивното зареждане може да бъде истинска промяна на играта за електрическа мобилност. С коефициент на ефективност от над 90 процента, ние отключваме немислими досега възможности. Обхват. безпокойството ще стане нещо от миналото.“.

Президентът на FAU проф. д-р Йоахим Хорнегер добави: „Щастливи сме да бъдем част от този визионерски проект. Благодарим на всички партньори за отличното сътрудничество. Динамичното индуктивно зареждане на електрически превозни средства променя начина, по който мислим за мобилността – за пътуващите, за пътуване и в ежедневието.“.

Първите тестове за зареждане с помощта на специално оборудвани автомобили са планирани за втората половина на годината. Според проф. Флориан Риш, експерт по технологии за сглобяване за съхранение на електрическа енергия във FAPS, екипът на проекта е особено заинтересован от определянето на ефективността на системата в реалния свят и как индуктивните намотки могат да бъдат ефективно произведени и автоматизирани за интегриране на пътя. Продължение

Първият суперавтомобил в историята на автомобилостроенето

Създаден от легендарния Жан Бугати, този шедьовър е произведен между 1936 и 1938 г. само в четири ексклузивни бройки. Базиран на Type 57 SC и черпейки вдъхновение от концептуалния автомобил Aérolithe от 1935 г., Atlantic остава символ на елегантност, иновация и автомобилно съвършенство.

Дизайнът на Atlantic е чиста артистичност. Неговото тяло, изработено от лек алуминий, е по-ниско от стандартния Type 57, с позиция за шофиране, разположена близо до бугати1задната ос за по-динамично шофиране. Уникалните странични прозорци с форма на бъбрек се сливат безпроблемно с каросерията, като допълнително подчертават нейните плавни, скулптурни линии. Самият покрив има отличителна черта — внимателно проектирана секция за поставяне на вратите, което добавя към неговия аеродинамичен чар.

бугати2Един от най-забележителните елементи е извитата задна линия на покрива, която дискретно интегрира отделение за резервната гума – толкова перфектно проектирано, че е почти невидимо. И тогава има „гръбнака“, характерен детайл, преминаващ от радиатора към опашката, разделящ задното стъкло и предното стъкло, подчертавайки допълнително прогресивния дизайн на автомобила.

И все пак, Bugatti Type 57 Atlantic не беше просто красота в движение; беше технологично чудо на времето си. Задвижван от 8-цилиндров двигател с компресор на Roots, той може да достигне максимална скорост от 210 км/ч — удивителна цифра за 30-те години на миналия век. Често е приветстван като първия суперавтомобил в историята и има защо. Продължение

На 13 юни 1895 г. се провежда първото автомобилно рали във Франция

 Провежда се първото автомобилно рали във Франция по трасето Париж-Бордо-Париж. В тридневното скоростно състезание по 1178-километровото трасе се включват 46 машини – 29 автомобила са с бензинови двигатели, 15 са с парни и само два са с електрически.

Победител в състезанието става Емил Левасор, който сам кара своята двуместна машина „Панар-Левассор” и преодолява разстоянието за 48 часа и 47 минути, като средната ралиму скорост е 24,4 км/ч. Той пристига 6 часа преди заелия второто място.

Победата му обаче не никак случайна. По това време френският изобретател и пионер в автомобилостроенето заедно с приятеля си Рене Панар притежава фабрика за дървообработващи машини. През 1889 г. двамата купуват от Даймлер лиценз за неговия 2-цилиндров мотор, а през 1890 г. създават и първия си собствен образец автомобил.

рали2Следващият техен автомобил, създаден през 1891 г., вече е пускан серийно и се отличава с блестящи конструктивни хрумвания и извънредна здравина. Автомобилите на фирмата започват да участват в състезания.

Интересно е, че на това рали за първи път се появява и автомобилът Eclair с пневматични гуми. Кара го авторът на нововъведението Андре Мишлен. По целия маршрут той разполага огромен брой сервизни пунктове, но му се налага толкова често да сменя гумите, че не се побира в норматива от 100 часа.

През 1897 г. Емил Левасор загива при катастрофа по време на състезанието Париж-Марсилия. Продължение

Leapmotor се разширява на още седем пазара в ЕС

Китайският производител на електрически автомобили Leapmotor продължава своята експанзия в Европа с подкрепата на Stellantis. През последните седмици компанията отвори седем нови европейски пазара чрез търговски партньорства от Ирландия до България.

stellantis.com

По-конкретно, Leapmotor вече присъства и в Ирландия, Чехия, Словакия, Словения, Унгария, Хърватия и България. Това увеличава броя на точките за продажба и

c10

c10

обслужване на европейския континент до 600 и е постигнато чрез „серия от стратегически назначения и партньорства, изпълнени в съответствие с европейския план за развитие на Leapmotor“, според Stellantis. Известно е, че двете страни са свързани чрез партньорство, започнало през 2023 г. По това време Stellantis инвестира в китайския производител и обяви, че ще придобие 20 процента дял в китайската компания за 1,5 милиарда евро. Това беше придружено от създаването на съвместното предприятие Leapmotor International, което има изключителни права за износ, продажба и производство на продукти на Leapmotor извън Китай.

След това Leapmotor International направи своя пазарен дебют във Франция, Италия, Германия, Холандия, Испания, Португалия, Белгия, Гърция и Румъния. Оттогава броят на европейските пазари е значително разширен. До края на 2025 г. Leapmotor се стреми да има повече от 700 локации в страните от G10 и най-важните пазари за внос. „Тази бърза експанзия подчертава нашия ангажимент за изграждане на наистина ориентирана към клиента EV екосистема в Европа“, коментира Данило Анесе, ръководител на търговските операции за Европа в Leapmotor International. „Ние не само разширяваме присъствието си, но гарантираме, че собствениците на Leapmotor се радват на цялостна поддръжка и обслужване, където и да се намират.“ Продължение

Kia пуска PV5 Passenger на европейските пазари

След Обединеното кралство и Франция, Kia отвори поръчки за PV5 Passenger в Германия, първият електрически MPV, създаден на новата платформа PBV. С пробег до 400 км, интелигентна технология и места за петима, превозното средство е предназначено както за частни потребители, така и за търговски автопаркове.

press.kia.com (Германия), kiapressoffice.com (Великобритания), press-eu.kia.com (Франция)

Изцяло електрическият петместен автомобил е и първият пътнически автомобил на марката, базиран на специалната E-GMP.S архитектура – еволюция на E-GMP kia-pv5-passenger-2025-01-min-1400x933платформата на Kia, предназначена за мащабируеми електрифицирани решения. С цени, започващи от €38 290, PV5 Passenger вече е достъпен за поръчка в Германия, като доставките трябва да започнат през ноември 2025 г. Вариантът Cargo може да бъде поръчан в Германия от края на май и се предлага на цена от около 33 000 евро.

Книгите за поръчки за PV5 Passenger в Обединеното кралство и Франция, например, вече са отворени от няколко седмици. Във Франция новото електрическо превозно средство започва от 39 550 евро, като първите доставки са планирани за октомври 2025 г. – така че по-рано, отколкото в Германия. Цените за EV с по-голямата батерия започват от 43 550 евро.

В Обединеното кралство вариантът PV5 Passenger (както и вариантът Cargo) можеше да бъде предварително поръчан още от началото на май. Изглежда обаче, че PV5 Passenger все още не може да бъде конфигуриран там. Kia обаче вече съобщи цената, която започва от £32 995 за варианта PV5 Passenger. Вариантът PV5 Cargo вече може да бъде поръчан там от малко под £28 000. И в двата случая се казва, че доставките ще започнат през Q4/2025.

Спецификациите са еднакви в чужбина. Купувачите могат да избират между две опции за батерия: пакет от 51,5 кВтч, предлагащ до 288 км WLTP пробег, или версия от 71,2 кВтч, която се простира до 400 км. Възможно е бързо зареждане от 10 до 80 процента само за 30 минути при оптимални условия. Продължение