Архив

Škoda Auto отчита деветмесечен ръст в доставките, приходите и печалбата, потвърждавайки третото място сред най-продаваните марки автомобили в Европа

› Повишено търсене: Доставките са общо 765 700 през първите девет месеца на 2025 г., което е с 14,1% повече на годишна база, затвърждавайки позицията на Škoda като третата най-продавана марка автомобили в Европа

› Солидни финансови резултати: Приходите се увеличават до 22,344 млрд. евро (+9,5%), оперативната печалба достига 1,790 млрд. евро (+5,4%), а нетният паричен поток е общо 1,934 млрд. евро (−2,8%)

› Висока рентабилност: Възвръщаемостта на продажбите от 8,0% (2024: 8,3%) потвърждава стабилен бизнес модел, което прави Škoda Auto една от най-печелившите европейски марки автомобили за масово производство

› Електрификацията се ускорява: 150 700 електрифицирани автомобила са доставени по целия свят; комбиниран дял на BEV и PHEV в Европа от 24,1% (2024: 11,1%); Elroq и Enyaq са на трето и шесто място сред BEV в Европа

› Кампания за интернационализация: Рекордни доставки от 49 400 автомобила в Индия (+106,1%), водени от високото търсене на местно произведени модели

Млада Болеслав – През първите три тримесечия на 2025 г. Škoda Auto регистрира силни ключови финансови показатели: приходите нараснаха до 22,344 милиарда евро (+9,5%), 251031-infographic-3q_2025_106619f2-955x1920оперативната печалба се увеличи до 1,790 милиарда евро (+5,4%), а нетният паричен поток остана на много стабилно ниво, възлизайки на 1,934 милиарда евро (–2,8%). Възвръщаемостта на продажбите (RoS) остана на солидните 8,0% (2024: 8,3%), потвърждавайки позицията на Škoda като една от най-печелившите европейски марки автомобили за масово производство. 765 700 автомобила са доставени на клиенти по целия свят, което е увеличение с 14,1% на годишна база.

В Европа (ЕС-27, Великобритания, Швейцария, Норвегия и Исландия) марката е доставила 616 300 автомобила, заемайки третото място в региона. Моделите BEV и PHEV представляват 24,1% от доставките (2024: 11,1%), като моделите Elroq и Enyaq се нареждат на трето и шесто място в продажбите на BEV в Европа. Освен това Elroq премина границата от 100 000 поръчки от началото на продажбите. Стратегията за интернационализация на Škoda също влиза в сила, с рекордно висок брой от 49 400 автомобила, доставени на индийския пазар (+106,1%). Във Виетнам производството на Kushaq започна по-рано тази година, а производството и продажбите на Slavia започнаха през септември.

„Силните деветмесечни резултати на Škoda доказват, че нашата стратегия работи: Развиваме се печелившо, електрифицираме се по-бързо и се разширяваме в световен мащаб. Да се задържим здраво като автомобилна марка №3 в Европа, като същевременно удвояваме доставките в Индия, показва силата на нашия екип, нашите партньори и доверието на нашите клиенти. Движим се напред с увереност, ефективност и смелост да оформяме бъдещето на мобилността.“, заяви Клаус Целмер, главен изпълнителен директор на Škoda Auto. Продължение

Илон Мъск може да стане първият трилионер в света

Илон Мъск може да стане първият трилионер в света, след като акционерите на Tesla одобриха план за компенсация с акции на стойност 1 трилион долара, въпреки опозицията и намаляващите продажби.

Акционерите на Tesla одобриха пакет за компенсация с акции за главния изпълнителен директор Илон Мъск, потенциално на стойност 1 трилион долара (865 милиарда евро), ако той постигне целите си за ефективност през следващото десетилетие, което означава, че най-богатият човек в света може да стане и първият трилионер в историята.

Гласуването беше прието с над 75% „за“ на годишното събрание на компанията на 6 ноември, въпреки намаляващите продажби и критиките относно безпрецедентното заплащане elon-muskна ръководителите.

„Фантастична група акционери“, каза Мъск след гласуването, добавяйки: „Дръжте се за акциите на Tesla.“

Одобрението дойде три дни след като европейските данни показаха, че продажбите на Tesla са се сринали миналия месец, включително 50% срив в Германия.

Анализаторите предупредиха, че за да стане Мъск първият трилионер в света, ще са необходими трудни оперативни и финансови цели, поставени от борда, включително повишаване на пазарната стойност на Tesla почти шест пъти.

Мъск също така трябва да достави на пазара 20 милиона електрически превозни средства Tesla в рамките на 10 години на фона на нова, ожесточена конкуренция, повече от два пъти повече от броя от основаването на компанията.

Очаква се той също така да внедри 1 милион от своите човекоподобни роботи, за които е обещал, че ще трансформират работата и дома – той ги нарича „роботна армия“ – от нулата днес.

Мъск би могъл да добави милиарди към богатството си след няколко години, като частично постигне тези цели чрез междинни стъпки, които ще му осигурят новосъздадени акции в компанията, докато се приближава до крайните цели.

Това би могло да му помогне в крайна сметка да надмине този, който сега се смята за най-богатия човек в Америка за всички времена, Джон Д. Рокфелер. Продължение

Новият спортен автомобил на Audi излиза на пътя преди пускането му през 2027 г.

Концептуалните автомобили обикновено се използват само в автомобилни изложения и музеи, но не и в този. Audi си направи труда да регистрира Concept C за употреба по пътищата, въпреки че не е за продажба. За да може да отговаря на пътните изисквания и да получи регистрационен номер, спортното купе трябваше да бъде оборудвано с мигачи, чистачки на предното стъкло и клаксон.

На сн.:Audi Concept C 2025

Повечето концепти не могат да се движат със собствена мощност и дори когато могат, вероятно бихте могли да ги изпреварите, тъй като обикновено имат слаби електрически Untitledдвигатели, предназначени само да ги движат на сцената. Audi Concept C обаче е много по-близо до истинското нещо от типичния концепт. Задно монтиран електрически двигател му позволява да достигне около 145 км/ч.

Производствената версия, която се очаква да излезе през 2027 г., ще бъде значително по-бърза, но въпреки това това е впечатляваща максимална скорост за това, което повечето хора предполагаха, че е статичен експонат на IAA Mobility Show през септември тази година.

Тъй като дебютът на автомобила е все още след няколко години, Audi разбираемо все още не споделя пълни технически подробности. Известно е, че един двигател задвижва задните колела.

Даниел Шустер, говорител на отдела за техническо развитие, каза пред Motor1, че Concept C е базиран на новоразработена архитектура, „която ще бъде споделена в рамките на [Volkswagen] Group“. Това вероятно означава, че ниското купе е свързано с предстоящите електрически Boxster и Cayman на Porsche. Разработва се и вариант с два двигателя, оборудван с Quattro и по-голяма мощност. Продължение

Škoda Auto потвърждава 3-то място на европейския автомобилен пазар

Škoda Auto отчете силни резултати през първото и третото тримесечие на 2025 г.: приходите нараснаха до 22 344 милиарда евро (+9,5%), оперативната печалба до 1 790 милиарда евро (+5,4%), а нетният паричен поток достигна 1 934 милиарда евро (–2,8%). Resolvation се задържа стабилно на 8,0%. Глобалните доставки достигнаха 765 700 бройки (+14,1%), като 616 300 са в Европа, осигурявайки 3-то място. Делът на BEV/PHEV се увеличи до 24,1% (2024: 11,1%), воден от Elroq и Enyaq. Elroq надмина 100 000 поръчки. Индия отбеляза рекорден ръст (+106,1%), а Виетнам започна производството на Kushaq и Slavia.

Силните деветмесечни резултати на Škoda доказват, че стратегията работи: Марката расте печелившо, електрифицира се по-бързо и се разширява в световен мащаб. Untitled3Задържането като автомобилна марка №3 в Европа, като същевременно удвоява доставките в Индия, показва силата на екипа си, партньорите и доверието на клиентите. Движи се напред с увереност, ефективност и смелост да оформя бъдещето на мобилността.

Клаус Целмер, главен изпълнителен директор на Škoda Auto

Резултатите ни остават много силни след третото тримесечие. Това е голямо постижение, особено предвид продължаващите предизвикателства на пазара. Увеличението с 5,4% на оперативната печалба до 1,790 милиарда евро и силното развитие на нетния паричен поток демонстрират солидната основа на нашия успешен бизнес модел и последователното прилагане на нашата програма Next Level Efficiency+. Продължение

Škoda Superb: 90 години от влизането в производство на историческия първи модел

› Март 1935 г.: Škoda започва серийно производство на историческия Superb, произвеждайки около 890 леки автомобила и 1630 военни производни за 15 години

› Технически иновации: Оригиналният Superb се отличава с прогресивно шаси, хидравлични спирачки и модерна 12V електрическа система

› Завръщане през 2001 г.: Škoda отново навлиза в сегмента на горния среден клас със седана Superb, предлагайки просторен интериор и усъвършенствани функции за комфорт и безопасност

› Четвърто поколение: Предлаган като хечбек и комби, най-новият Superb включва plug-in хибридни варианти с изцяло електрически пробег до 120 км

90 yearsМлада Болеслав, 2025 г. – Преди деветдесет години Škoda Auto започва производството на Superb в завода си в Млада Болеслав. Моделът бързо се превръща в синоним на

1939 Skoda Superb 3000-OHV

1939 Skoda Superb 3000-OHV

комфортно, изискано и динамично шофиране, дори по лоши пътни настилки. Впечатляваше с просторния си интериор – предлагащ места за до седем пътници – щедро оборудване и изключителна изработка.

Производството продължава до 1949 г. През 2001 г. легендарното име се завръща с първото модерно поколение Škoda Superb. Сега, в четвъртото си поколение, Superb се предлага като хечбек или комби комби, с избор от бензинови и дизелови двигатели, както и меки хибридни и plug-in хибридни задвижващи агрегати. Plug-in хибридните варианти, Superb Combi iV и Superb Hatch iV, предлагат електрически пробег до 120 км. Клиентите могат да изберат и предно или задвижване на всички колела. Продължение

ЕС трябва да защити автомобилната индустрия от китайските конкуренти, казва комисар

7 ноември 2025 г., Реч за състоянието на Европейския съюз в Страсбург

ЕС трябва да определи нови правила за защита на производството, казва Сежурн

Настоява за по-малко бюрокрация за производителите на автомобили в ЕС

ЕС ще преразгледа целта си за превозни средства с нулеви емисии до 2035 г. до края на 2025 г.

РИМ, 7 ноември (Reuters) – Европейският съюз трябва да защити автомобилната си индустрия от китайската конкуренция, включително преоценка на целта си за нулеви

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия по въпросите на просперитета и индустриалната стратегия Стефан Сежурн наблюдава преди речта на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен за състоянието на Европейския съюз в Европейския парламент в Страсбург, Франция, на 10 септември 2025 г. REUTERS

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия по въпросите на просперитета и индустриалната стратегия Стефан Сежурн наблюдава преди речта на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен за състоянието на Европейския съюз в Европейския парламент в Страсбург, Франция, на 10 септември 2025 г. REUTERS

емисии до 2035 г. за нови автомобили и микробуси, заяви ръководителят на индустрията на блока в интервю, публикувано в петък.

Стефан Сежурн заяви, че ЕС трябва също да обмисли диверсификацията на износа си и да определи нови правила за защита на производството в Европа.

„Трябва да бъдем по-малко наивни и да се върнем към стандартите на всички големи икономики в света. Ние сме единственият континент, на който липсва стратегическо мислене за индустриалната политика“, каза бившият френски външен министър пред италианския всекидневник La Stampa.

Той предупреди, че „ако не се намесим, след десет години произведените и продавани в Европа автомобили ще спаднат от 13 (милиона) на девет милиона“.

„Трябва да проявим гъвкавост към целта за пълно спиране на автомобилите с двигатели с вътрешно горене до 2035 г.“, каза той.

Очаква се ЕС да преразгледа целта до края на годината в отговор на призивите на автомобилните производители, че пълното преминаване към електрически превозни средства вече не е осъществимо.

Сежурн каза, че европейските производители на автомобили трябва да се обърнат към нови пазари за своите продажби, а компаниите трябва да се сблъскат с по-малко бюрокрация. Продължение

Концепция Skoda CitiJet (2014)

Разчистете сцената за мечтаната кола на чираците на Škoda: спортният градски кабриолет Škoda CitiJet беше представен за първи път на събитието GTI 2014 във Вьортерзее. Дизайнерската концепция е резултат от проекта „Чирашки автомобил“ на Škoda. Шест месеца по време на разработката, 16 чираци на Škoda представят плодовете на своя труд на публиката за първи път.

Многогодишните служители на Škoda работиха по своя много личен проект за автомобил от ноември 2013 г. до малко преди събитието GTI. През това време чираците имаха възможност да дадат воля на креативността си. Те бяха подкрепени от главния дизайнер на Škoda Йозеф Кабан, неговия екип и производството на Škoda.

Резултатът: емоционална дизайнерска концепция, която ще привлече вниманието на посетителите на Вьортерзее. „Škoda CitiJet е фантастично постижение на нашите ученици и Skoda-CitiJet_Concept-2014-igпоказва креативността и въображението на новото поколение служители на Škoda“, казва членът на борда на директорите на Škoda, отговарящ за човешките ресурси, Бохдан Войнар.

Škoda CitiJet е динамичен и експресивно проектиран градски кабриолет, базиран на Škoda Citigo. Екстериорът се отличава с отличително металическо боядисване в синьо/бяло и състезателни сини 16-инчови алуминиеви джанти. Автомобилът разполага и с ръчно изработен заден спойлер, както и с мощен ауспух с два накрайника. Под капака на автомобила се намира 1.0 MPI бензинов двигател с мощност 55 кВт (75 к.с.).

Спортният интериор е базиран на интериора на специалния модел Škoda Citigo Sport. Това включва волан с три лъча и червени шевове, облицован с кожа, както и кожена тапицерия на дръжката на ръчната спирачка и скоростния лост. Калъфите на седалките и стелките са с дизайн „Sport“. Таблото е боядисано в бяло/червено. Монтирана е и 300-ватова озвучителна система. Интериорът е с LED осветление, реагиращо на музика. Продължение

Уолстрийт реагира на одобрението на плана за заплати на Мъск за 1 трилион долара от инвеститорите на Tesla

7 ноември (Reuters) – Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск получи одобрението на акционерите за най-големия корпоративен пакет за

Логото на Tesla се вижда на тази илюстрация, направена на 23 юли 2025 г. REUTERS

Логото на Tesla се вижда на тази илюстрация, направена на 23 юли 2025 г. REUTERS

заплати в историята.

На годишната среща на производителя на електромобили в завода му в Остин, Тексас, Мъск се качи на сцената, придружен от танцуващи роботи. Предложението беше одобрено с над 75% подкрепа, което позволи на Мъск да получи акции до 1 трилион долара през следващото десетилетие.

Ето някои коментари от анализатори и експерти:

МАТ БРИТЦМАН, СТАРШИ АНАЛИЗАТОР НА АКЦИИ, ХАРГРИЙВС ЛАНСДАУН

„Пакетът за заплащане на изпълнителния директор от 1 трилион долара е възмутителен – но такива са и етапите с размерите на Еверест, които Tesla трябва да покори, за да го отключи. За акционерите това е най-висшето съответствие: Мъск не печели нищо, освен ако не създава зашеметяваща стойност, и ако постигне невъобразимото, инвеститорите ще се озоват на върха на титан от 8,5 трилиона долара.“

„2026 г. се очертава като повратен момент… Критиците крещят „риск на ключовия човек“ и не грешат, но инвеститорите се изказаха. Премията на Мъск е жива и здрава.“

МАЙК О’РУРК, ГЛАВЕН ПАЗАРЕН СТРАТЕГИСТ, JONES TRADING

„Няма съмнение, че Мъск има способността да изпълнява невъзможното в света на бизнеса… С упадъка на бизнеса с електрически превозни средства на Tesla, ние сме изненадани, че Мъск не е изоставил кораба и просто е използвал гения си в частните си компании. Само поради тази причина си заслужаваше акционерите да отпуснат пакета.“

„Въпреки това е много малко вероятно това да се получи добре, когато компания за 1,5 трилиона долара трябва да присъди пакет от 1 трилион долара на най-богатия човек в света.“ Продължение

Европейските производители на камиони искат да отслабят целите за емисиите на CO2

Производителите на камиони Volvo Trucks, Daimler Truck, Scania, MAN, Iveco и Ford изпратиха писмо до ЕС, с което призовават за облекчаване на разпоредбите за емисиите на CO2 за сектора. Макар че не поставят под въпрос основните принципи на настоящия стандарт, те поставят под въпрос етапите между годишните цели.

Изображение: Daimler Truck

Това беше съобщено от информационна агенция Reuters, която твърди, че е видяла писмото от производителите до Европейската комисия. Според доклада писмото е с дата 13 камионниоктомври, но едва сега е станало публично достояние. В документа производителите на оригинално оборудване призовават за облекчаване на стандартите за емисиите на CO2 за тежкотоварни превозни средства чрез кредитна система. Тяхното предложение би им позволило да натрупат кредити за емисии между запазените цели за 2025, 2030 и 2040 г., което в крайна сметка ще доведе до по-ниски икономии на CO2.

За да поставим това в контекст: съгласно действащото законодателство на ЕС, производителите на камиони трябва да намалят емисиите от нови камиони с 15% до 2025 г., 45% до 2030 г. и 90% до 2040 г. в сравнение с нивата от 2019 г. Настоящата система не само стимулира производителите да не постигнат тези цели сами по себе си, но и изисква от тях да паднат под линейната прогресия между целевите години.

Следователно намаляването на CO2 трябва да се извършва постепенно, година след година. И именно тази втора част производителите искат да отменят. Следователно те са единствено отговорни за постепенното намаляване през 2025, 2030 и 2040 г. Те носят пълна отговорност за постепенното намаляване през 2025, 2030 и 2040 г. Целта им е да използват всички допълнителни икономии на CO2, които могат да бъдат натрупани между 2025 и 2029 г., над целта от 15%, като кредити за смекчаване на следващия етап от 45% през 2030 г. и следващите години. Продължение

605-километров пробег: Leapmotor открива предварителни продажби за B05 в Китай

С началото на предварителните продажби, Leapmotor най-накрая разкри повече технически подробности за първия си компактен електрически модел. Известен като Lafa 5 в Китай, версиите с по-високи спецификации ще разполагат с монтирана на покрива LiDAR система.

Изображение: Leapmotor B05

carnewschina.com, 07.11.2025

Leapmotor представи предстоящия си компактен електромобил, B05, на изложението IAA Mobility в Мюнхен през септември. Производителят обаче не разкри технически данни, липотцени и дори снимки на интериора по време на презентацията. Сега китайската компания откри предварителни продажби за новия конкурент на VW ID.3 и Kia EV4 на вътрешния си пазар, разкривайки значително повече информация за модела.

В Китай автомобилът ще се продава под името Lafa 5 и ще започва от 105 800 юана, еквивалент на около 12 800 евро. Ще се предлагат общо пет версии, като цените варират до 131 800 юана или приблизително 16 000 евро.Клиентите, които направят депозит от 99 юана (около 12 евро), ще получат различни предимства на обща стойност 12 500 юана (около 1500 евро). Официалното пускане на пазара е насрочено за 28 ноември, като доставките ще започнат веднага след това. Leapmotor също така планира да навлезе на международните пазари от следващата година.

В зависимост от версията, хечбекът с дължина 4,43 метра е оборудван с батерия с капацитет 56,2 или 67,1 кВтч. Максималният пробег на CLTC е между 515 и 605 километра. Въпреки че компанията все още не е разкрила пиковата мощност на зареждане, тя казва, че батерията може да се зареди от 30 до 80 процента за 18 минути. Продължение