Архив

Пазарът на електрически превозни средства в Китай е в бум – с някои неочаквани марки на върха

Китай регистрира нов годишен връх през август с продажби от 1,4 милиона електрически автомобила и plug-in хибриди. Чисто електрическите автомобили се развиват с непропорционално динамични темпове. Делът на plug-in автомобилите в общия пазар също остава висок – и продължава да се приближава до 50-процентната граница. Обичайните лидери на пазара обаче не се класират високи.

electrive.com, 11.09.2025 

cnevpost.comq, nio.com, ir.xiaopeng.com, cnevpost.com, autonews.gasgoo.com

Последната статистика на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM) показва по-нататъшен растеж на plug-in автомобилите в Китай през август: регистрираните 1,395 ел китаймилиона бройки представляват увеличение с 27 процента в сравнение със същия месец на миналата година и увеличение с 10,5 процента в сравнение с юли. Износът от Китай играе все по-важна роля в това: броят на изнесените NEV превозни средства се е удвоил миналия месец в сравнение с август 2024 г.

Причината за това е, че данните за продажбите на CAAM включват продажбите на едро на производителите, т.е. както продажби на вътрешния пазар, така и износ. Както е добре известно, новите енергийни превозни средства (NEV), включени в статистиката, включват електрически превозни средства с батерии (BEV), plug-in хибриди (PHEV) и превозни средства с горивни клетки (FCEV) – горивните клетки обаче не играят съществена роля в сектора на леките автомобили в Китай.

Близо 1,4 милиона нови NEV са най-добрият резултат за годината досега, но все още под данните за четвъртото тримесечие на 2024 г., когато Китай регистрира изключително силен скок в края на годината. Кривите на продажбите от последните две години обаче, с характерния си късен възходящ импулс, предполагат, че 2025 г. може да отбележи още едно увеличение през четвъртото тримесечие – което ще покаже предстоящата месечна статистика. Продължение

ЕС ще се придържа към курса си за постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене до 2035 г.

Лобистката битка на части от автомобилната индустрия срещу климатичните цели на ЕС изглежда има малък ефект. Точно преди срещата на върха на ЕС за автомобили този петък – 12 септември, , председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ясно заяви, че възнамерява да се придържа към така нареченото постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. Електрическата мобилност е в ход и последователното прилагане в цяла Европа остава от съществено значение. Това може да се прочете в проект на концептуален документ на Европейската комисия.

Изображение: Европейска комисия – Урсула фон дер Лайен

spiegel.de (на немски), 12.09.2025 – 09:52

В продължение на месеци няколко висши мениджъри и лобисти, особено от германската автомобилна индустрия, се противопоставят на плановете на ЕС, приети през 2022 г. От 2035 г. нататък ще урсулабъдат разрешени само нови автомобили с нула грама емисии на CO2 на километър – на практика забранявайки новите превозни средства с двигатели с вътрешно горене. Главният изпълнителен директор на Mercedes и президент на ACEA Ола Келениус например наскоро писа до Урсула фон дер Лайен, настоявайки ЕС да „адаптира политиката си към днешните пазарни, геополитически и икономически реалности – в противен случай рискува да застраши една от най-успешните и конкурентоспособни в световен мащаб индустрии“. Той също така призова да се запази пространство за „(plug-in) хибриди, удължаващи пробега, високоефективни превозни средства с вътрешно горене, водород и декарбонизирани горива“.

И все пак, въпреки тези оплаквания – отново силно изразени на IAA Mobility в Мюнхен – Европейската комисия възнамерява да се придържа към курса. Тя иска да убеди лидерите в автомобилната индустрия на автомобилната среща на върха на ЕС на 12 септември, че избраният път е правилният. Според Der Spiegel, шестстраничният концептуален документ на Комисията за срещата на върха гласи, че целта за пълно излизане от бензиновата и дизеловата технология до 2035 г. е „постижима“.

Предпоставката обаче е всички страни „да действат решително и координирано“. Това може да се тълкува като забележка към производителите на автомобили, които отдавна предупреждават за загуба на работни места в Европа, за доминацията на Китай във веригата за създаване на стойност в областта на батериите и твърдят, че подходът, отворен към технологиите, би послужил по-добре за опазването на климата. Продължение

Шоу автомобил Epiq: Разкрита е смелата визия на Škoda за най-достъпния изцяло електрически SUV

Шоу автомобилът Škoda Epiq представя предстоящия изцяло електрически градски SUV кросоувър на марката, планиран за производство през 2026 г.

› Първият модел, който напълно възприема дизайнерския език Modern Solid на Škoda, съчетаващ смел, минималистичен екстериор с функционален интериор

› Практичен ежедневен спътник с багажник от 475 литра, пробег до 425 км и очаквана начална цена, сравнима с неговия еквивалент с двигател с вътрешно горене, Kamiq

Млада Болеслав, септември 2025 г. – Škoda Auto представи новия си шоу автомобил Epiq, предлагайки ясен преглед на предстоящия си изцяло електрически градски SUV кросоувър. Моделът imagesсе отличава с смел, минималистичен дизайн и иновативни елементи, които подчертават практичните решения, което прави Epiq идеален спътник за ежедневна употреба.

Той представлява важна стъпка в стратегията за електрификация на Škoda и отразява ангажимента на марката да предоставя привлекателни, иновативни и достъпни електрически автомобили. Безпроблемно дигитално изживяване с модерни технологии и асистиращи системи ще допълни шофирането.

Epiq дебютира на медийния семинар на Volkswagen Group преди IAA в Мюнхен, заедно с другите модели от семейството електрически градски автомобили (EUCF) на Volkswagen Brand Group Core (BGC).

„Изложбеният автомобил Epiq предлага конкретен поглед към следващото допълнение към успешното изцяло електрическо семейство на Škoda. Той въплъщава същността на Škoda: модерен солиден дизайн, просторен интериор в компактен размер, лесни за употреба, интуитивни цифрови интерфейси и Simply Clever детайли, които осигуряват безпроблемно изживяване – и най-вече – на атрактивна цена. С Epiq правим още една стъпка към това да направим електрическите автомобили практичен и завладяващ избор за ежедневните шофьори.“, каза Клаус Целмер, главен изпълнителен директор на Škoda Auto. Продължение

BYD планира да строи Dolphin Surf в Унгария през 2025 г.

BYD демонстрира своя европейски ангажимент и напредък на IAA Mobility 2025 в Мюнхен с публичния дебют на единствения частично електрически Seal 6 DM-i Touring, а също така показва Dolphin Surf, който получи петзвезден рейтинг за безопасност от EuroNCAP и е потвърден като първия лек автомобил BYD, произведен в Европа. Китайският автомобилен гигант обяви и нова схема за сертифицирани употребявани автомобили BYD.

byd.com, bydauto.be, 10.09.2025 – 17:00

BYD потвърждава плановете си да започне производството на електрическите си автомобили в Европа тази година. Увеличаването на производството в края на 2025 г. не е ново, както

Шефката на BYD - Стела Ли с IAA Seal 6 2025

Европейският шеф  на BYD – Стела Ли с IAA Seal 6 2025

европейският шеф на BYD Стела Ли вече потвърди миналия декември – въпреки че имаше слухове за забавяне това лято (по-късно отречени). Производството трябва да започне с два стари познати: „Първите два автомобила, които ще произведем, ще бъдат Dolphin и Atto 3“, каза Ли в интервю.

Но на IAA, изпълнителният вицепрезидент на BYD Стела Ли потвърди, че Dolphin Surf ще се произвежда в новия производствен завод на BYD в Унгария – малкият електрически автомобил, продаван в Китай като BYD Seagull. Заводът в Сегед е по график и се очаква да започне производство в края на 2025 г., според BYD. Dolphin Surf „ще води автомобилите BYD, произвеждани в Европа за Европа“, заявиха от компанията.

„Европа е изключително важен пазар за нас, така че е естествено да потвърдим тук, на най-голямото автомобилно изложение в региона за 2025 г., че нашият емблематичен Dolphin Surf ще бъде първият автомобил, който ще произвеждаме в Унгария“, каза Ли в прессъобщение. „Ние сме последователни в ангажимента си към този проект и сме наистина развълнувани да започнем да продаваме автомобили, произведени в Европа. Продължение

Uber и Momenta планират да тестват роботизирани превозни средства в Мюнхен през 2026 г.

Услугата за споделено пътуване Uber и Momenta, китайски специалист в автономното шофиране, планират да тестват автономно шофиране от ниво 4 в Мюнхен от следващата година. Целта е да се създаде услуга за роботизирани превозни средства не само в баварската столица, но и в други европейски градове.

Изображение: Uber Momenta автономно шофиране

momenta.cn, uber.com (на немски), 10.09.2025

Uber и Momenta обявиха още през май, че възнамеряват да си сътрудничат за въвеждането на автономни превозни средства на платформата Uber в Европа и други пазари извън САЩ и Китай. momenra self

Съобщението, че Мюнхен ще бъде отправната точка за тестването на ниво 4 на Uber и Momenta в Европа, сега прави това сътрудничество реалност. Въпреки че компаниите не са посочили точна дата за стартиране, се очаква тя да бъде през 2026 г. Momenta и Uber трябва да отговарят на строги регулаторни изисквания: не само трябва да докажат, че роботаксито може да се движи автономно и да отговаря на всички изисквания за безопасност, но и трябва да определят конкретна зона на действие и да получат официално одобрение.

„Германия е оформила световната автомобилна индустрия повече от век и сега Мюнхен ще помогне за оформянето на бъдещето с автономни превозни средства“, казва Дара Хосровшахи, главен изпълнителен директор на Uber.

Партньорите посочват дълбоко вкоренените инженерни традиции на Мюнхен, първокласната автомобилна екосистема и отвореността към иновации като причини за избора на града, казвайки, че той е уникално позициониран да донесе автономна мобилност на европейските пътища.

Momenta вече е партньор на базирания в Мюнхен производител BMW и неговия конкурент Mercedes-Benz. И двете марки вече използват усъвършенстваните системи за подпомагане на водача (ADAS) на Momenta на китайския пазар. Продължение

Франция въвежда допълнителна субсидия за електрически автомобили, произведени в Европа

Френското правителство иска да въведе допълнителен бонус от 1000 евро за закупуване на електрически автомобили от 1 октомври, при условие че са сглобени в Европа и оборудвани с европейска батерия. Бонусът ще бъде предоставен в допълнение към съществуващия екологичен бонус.

20minutes.fr, lefigaro.fr, presse.economie.gouv.fr (all in French), 10.09.2025 – 12:32

Франция Субсидии Европа

В понеделник, 8 септември, същият ден, в който френският премиер Франсоа Байру загуби вот на доверие в парламента, правителството в Париж обяви нов бонус за електрически превозни франсесредства: от 1 октомври купувачите на електрически автомобили с европейски батерии и монтаж ще получат допълнителен бонус от 1000 евро. Кабинетът на Байру, който създаде този регламент, ще остане на власт, докато не бъде номинирано ново правителство.

Това включва Агнес Пание-Рюнаше, министър на екологичния преход, биоразнообразието, горите, океаните и рибарството, която подчертава: „Екологичният преход е лост за реиндустриализация. Чрез увеличаване на екологичния бонус с 1000 евро, ние насърчаваме електрическите превозни средства, чиито батерии се произвеждат в Европа и чието производство отделя по-малко парникови газове. Това е печеливша ситуация за покупателната способност, климата и индустрията. Това прави електрическите автомобили по-достъпни за французите, като същевременно насърчава индустрията и заетостта.“

Въпреки че субсидиите за електрически автомобили са напълно преустановени в няколко европейски държави, например, френските домакинства все още имат право на съществуващ „екологичен бонус“ до 4200 евро, в зависимост от доходите си. За да се класират, превозните средства трябва да постигнат минимален екологичен резултат. Това е така, защото бонусът не само се класифицира според дохода на купувача или лизингополучателя, но е свързан и с емисиите на CO2, генерирани по време на производството на превозните средства и батериите. Екологичният бонус във Франция всъщност е деградираща субсидия, което означава, че е намаляван през годините. Продължение

GAC Aion V стартира в Европа на цена от 35 990 евро

Китайският производител GAC обяви пускането на Aion V на европейския пазар на IAA. Като първи глобален модел на GAC, Aion V официално ще пристигне в Европа с цена, започваща от 35 990 евро. Ще бъде наличен на първите пазари в ЕС по-късно този месец.

Изображение: GAC

prnewswire.com (IAA), prnewswire.com (IAA), cnbc.com (интервю), 10.09.2025 – 11:05

Това означаваше, че действителното пускане на пазара се забави с почти година, през което време обаче ситуацията около първоначално предложените и по-късно одобрени от ЕС специални

AION V

AION V

тарифи за електрически автомобили, произведени в Китай, достигна своя край. Още през октомври 2024 г. на автомобилното изложение в Париж GAC потвърди, че електрическият SUV Aion V ще бъде първият модел на марката за Европа. Няколко модела с френски регистрационни номера дори бяха налични за тестови шофирания. Можете да прочетете впечатленията на Робин Енгелхард за Aion V тук.

„Появата на GAC на IAA бележи дългоочакваното навлизане на пазара. Според китайската компания, Aion V въплъщава основни ценности като „безопасен, екологичен, интелигентен и комфортен“ и по този начин точно отговаря на нуждите на европейските семейни потребители. С междуосие от 2,77 метра, Aion V е приблизително със същия размер като VW ID.4, постигнал е петзвезден рейтинг в краш теста на EuroNCAP и има батерия, която „е проектирана да не се запалва дори под изстрел“, според прессъобщението – вероятно визирайки теста за проникване на пирони, тест, често използван в Китай за оценка на безопасността на батериите на електрически автомобили.

С дължина от 4,60 метра, AIon V е в категорията SUV от среден клас. Автомобилът първоначално ще се предлага в Европа с батерия от 75,3 кВтч, предлагаща пробег от 510 километра според WLTP. Продължение

Elroq и Enyaq печелят най-високи отличия на What Car? EV Awards 2025

Изцяло електрическите модели на Škoda добавиха към нарастващата си колекция от титли в индустрията с още две победи в годишните награди What Car? Electric Car Awards.

Продължавайки забележителната си победна серия, новият Elroq беше обявен за Най-добър електрически семеен SUV, докато Enyaq спечели наградата за Най-добър употребяван електрически семеен SUV.

След като вече беше обявен за Семеен електрически SUV на годината на What Car? през януари, Elroq повтори доминиращото си представяне, като постигна обща победа в наградите на What Car? Elroc-What-Car-win-newsза изцяло електрически автомобили.

Enyaq-What-Car-win-newsЕдин от малкото модели, постигнали желаната петзвездна оценка, Elroq впечатли журито с изключителните си всестранни възможности, дълъг пробег и практичност.

Благодарение на малкия радиус на завой, Elroq се усеща пъргав в града. Но всъщност е добре да се шофира с всякаква скорост, благодарение на добре контролираното возене, спокойното управление и по-плавните, по-успокояващи спирачки, отколкото при повечето конкуренти.

Добавете към това отлична позиция на шофиране, много място за петима души и голям пробег, ако изберете препоръчаната от нас версия, и това е фантастична кола, с която да се живее.

„Ако търсите да купите употребяван, а не нов, никой друг електрически семеен SUV не се доближава до това да осигури всестранните възможности и изключителната стойност на употребяван Enyaq. Без значение коя версия изберете, това е удобен, практичен и добре оборудван избор.“, заяви Стив Хънтингфорд, редактор на What Car? Продължение

Ferrari събужда духа на 80-те години с новия хибрид 849 Testarossa

Ferrari представи новия plug-in хибрид със задвижване на четирите колела в Милано, с който ще замени SF90 Stradale от 2019 г. на върха на гамата си. Новият автомобил ще се предлага и във версия „spider“ с прибиращ се покрив.

reuters.com/business/autos-transportation

Публикувано вторник, 9 септември 2025 г., 15:09 ч.

Ferrari във вторник – 9 септември, завърши обновяването на хибридната си гама с новия спортен автомобил 849 Testarossa, почит към известния оригинален модел Testarossa от 80-те години.

Ferrari 849 Testarossa Coupe е показано в сиво на представянето на модела в Милано, Италия, 9 септември 2025 г. REUTERS ТОВА ИЗОБРАЖЕНИЕ Е ПРЕДОСТАВЕНО ОТ ТРЕТА СТРАНА. БЕЗ ПРЕПРОДАЖБИ. БЕЗ АРХИВИ.

Ferrari 849 Testarossa Coupe е показано в сиво на представянето на модела в Милано, Италия, 9 септември 2025 г. REUTERS
Това изображение е предоставено от трета  страна, без препродажби.Без  архиви.

Ferrari представи новия plug-in хибрид със задвижване на четирите колела в Милано, автомобил, който ще замени SF90 Stradale от 2019 г. на върха на гамата си. Новият автомобил ще се предлага и във версия „spider“ с прибиращ се покрив.

Неговият 4-литров, осемцилиндров турбо двигател, разположен в средата на задната част, с мощност 830 конски сили, е съчетан с три електрически двигателя, за общо 1050 к. с., с 50 повече от SF90 Stradale. Той ще може да достигне максимална скорост от над 330 километра в час, се казва в изявление на компанията.

Началната цена е определена на 460 000 евро (540 000 долара) за купето и на 500 000 евро за версията spider, като първите доставки до клиенти са планирани съответно за второто и третото тримесечие на следващата година, започвайки от Европа.

И Ferrari 849 Testarossa Spider, със сгъваем твърд покрив, беше изложен по време на представянето си в Милано, Италия, 9 септември 2025 г. Продължение

Световна премиера на GLC EQ: Mercedes електрифицира своя бестселър

Малко преди началото на IAA, Mercedes представи дългоочаквания GLC с технология EQ – наричайки го „повратна точка в средноразмерния сегмент“. Електрическият GLC е първият модел на новата платформа MB.EA-M и обещава „ефективност и удоволствие от шофирането без компромис“. Но може ли GLC да се класира в първото сравнение на данни с новото BMW iX3?

Изображение: Mercedes-Benz

Преди почти точно седем години Mercedes се зае сериозно с електрическата мобилност. След няколко електрически модела от A-класа и B-класа, базираната в Щутгарт компания представи EQC МЕРЦ МЮНХЕН400 в началото на септември 2018 г. – електрически SUV и първият модел под новата подмарка EQ. Базиран на GLC с двигател с вътрешно горене, EQC разполагаше с електрическа задвижваща система, затворена черна решетка и заоблен дизайн – задавайки тона за предстоящите електрически автомобили до 2025 г.

EQC обаче не постигна голям успех и след само около четири години производство беше спрян през пролетта на 2023 г. Само няколко седмици след EQC, Audi представи своя електрически SUV e-tron quattro, който се продаваше по-добре от Mercedes благодарение на по-голямата си батерия – въпреки че самият e-tron вече е история. Докато Audi отдавна пусна Q6 e-tron в сегмента на SUV-овете от среден клас, Mercedes сега го следва с новия GLC с EQ технология. Но както през 2018 г., едновременно с това се случва и друга важна премиера на SUV: на 5 септември BMW представи своя нов SUV от среден клас с електрическо задвижване, iX3 50 xDrive.

Преди да преминем към кратко сравнение на данните, нека първо да разгледаме самия GLC: макар името да е познато, новият GLC не споделя техническа основа с SUV-а с двигател с вътрешно горене. Това отразява новата стратегия на Mercedes: вместо да разделят EQ моделите с различни имена и дизайнерски език, електрическите и автомобилите с двигател с вътрешно горене се сближават. Те носят едно и също име (с наставката „с EQ технология“ за електрически превозни средства), изглеждат сходно, но използват различни платформи – за да се възползват по-добре от съответните предимства на всяко задвижване. Продължение