Архив

Световен рекорд за изминато разстояние с един резервоар гориво.

Рали шампион, рекордьор по горивна ефективност

Мико Марчик е тазгодишният Европейски рали шампион. Извън пистата обаче полският пилот има неочаквано хоби: икономично шофиране. Зад волана на Škoda Superb той успява да измине 2831 километра с един резервоар – нов световен рекорд. Той ще сподели съвети как да се подходи към такъв подвиг…

skoda-storyboard.com. 21.10.2025

Škoda World

На рали пистата Мико Марчик дава абсолютния си максимум, докато при ежедневно шофиране може да изминава огромни разстояния безопасно и ефективно. Той прекарва над 120 000 километра 1зад волана всяка година. „Нашият спорт е много взискателен финансово, затова се опитвам да намеря начини да предложа максимална стойност на моите партньори“, обяснява той по отношение на високия си пробег.

Една идея за повишаване на неговия и партньорите му профил идва от факта, че по обществените пътища Мико никога не бърза. Напротив, преди години той открива привлекателността на икономичното шофиране. „С приятели започнахме да тестваме колко икономични могат да бъдат колите и започнахме да се състезаваме по приятелски начин“, казва пилотът. По това време той карал Škoda Octavia 2.0 TDI и в главата му започнала да се оформя идея: „Octavia обаче има сравнително малък резервоар за гориво, затова изчаках новото поколение на Superb“, спомня си той, описвайки как се е появила идеята за световен рекорд за изминато разстояние с един резервоар гориво.

Фокус и далновидност

Тази година Мико превърнал тази идея в реалност, поставяйки световен рекорд за най-голямо изминато разстояние с един резервоар гориво. В Škoda Superb от четвърто поколение той изминал 2831 километра с един резервоар гориво, като средно изразходвал само 2,61 литра дизел на 100 километра. За сравнение, официалният комбиниран разход на гориво на модела в тази конфигурация е 4,8 литра на 100 километра. „Дори обикновен шофьор може сравнително лесно да достигне под заявената от производителя цифра“, отбелязва рекордьорът. Продължение

Mercedes отваря поръчките за GLC в Европа

Само няколко седмици след световната си премиера на IAA Mobility, Mercedes вече приема поръчки за новия електрически GLC. GLC 400 4MATIC с мощност 360 кВт се предлага в Германия на каталожна цена от 71 281 евро или от 475 евро на месец с частен лизинг.

Изображение: Mercedes Benz GLC BEV

mercedes-benz.com, 21.10.2025 – 16:00

Посочените тук цени се отнасят за Германия. Според Mercedes обаче електрическият GLC може да бъде поръчан „на почти всички европейски пазари“ от днес. Въпреки че над 60 000 евро са много Mercedes opens the order books for the GLC in Europeпари, Mercedes заявява, че електрическият модел е „сравним по цена с модела с двигател с вътрешно горене“.

Въпреки че GLC 200 d 4MATIC може да бъде закупен за по-малко от 59 000 евро, това е само модел със 120 кВт. GLC 400 e 4MATIC plug-in хибридът с технология EQ Hybrid има същата мощност като новия електрически модел, осигурява 185 кВт от двигателя с вътрешно горене и 115 kW от електрическата част на силовото предаване – и е по-скъп с базова цена от 64 340 евро. За да постигнете данните за производителност на електрическия GLC 400 4MATIC в света на двигателите с вътрешно горене, са ви необходими AMG моделите – с цени, започващи от 77 000 евро и нагоре.

В онлайн конфигуратора за електрическия GLC, Mercedes-Benz предлага четири опции – или напълно персонализирана конфигурация, или една от трите „ексклузивни препоръки за конфигурация с ръчно подбрана колекция от оборудване“. Те обаче могат да бъдат коригирани по-късно. Трите препоръки се наричат „Ефективност“ от 64 120,25 евро с пробег по WLTP от 714 километра, „Всички са любими“ с „динамичен дизайн и най-съвременни технологии“ от 73 086,10 евро (и пробег по WLTP от 639 километра) и „Ексклузив и спортен“ с „интелигентно оборудване за комфорт, ефективност и интелигентна помощ“ от 94 441,97 евро. Не е уточнено дали препоръките предлагат и предимства по отношение на времето за доставка. Продължение

Прага ще забрани наемането на електрически тротинетки

Чешката столица ще се присъедини към Мадрид и Париж, които забраняват публично наеманите електрически тротинетки. От 2026 г. електрическите тротинетки вече няма да могат да се наемат в първия район на Прага – историческия център на Стария град.

Изображение: Електрическа тротинетка Lime e tretroller

theguardian.com, spiegel.de, 21.10.2025 – 15:30

Забраната е следствие от референдум, на който 82% от гласоподавателите подкрепят забрана за паркиране на електрически тротинетки. В понеделник общинските съветници одобриха промените в Prague to ban e-scooter rentalsправилата, които ще попречат на паркирането на електрически тротинетки в центъра на града. Поддръжниците казват, че това е следствие от дългогодишни оплаквания от жители относно блокиране на тротоарите и паркирането по улиците от електрически тротинетки, както и от опасно шофиране от страна на водачите.

Зденек Хриб, заместник-кмет на Прага и носител на портфолио за транспорт, заяви в ефира на X: „Въвеждаме ясни правила, които ще освободят общественото пространство от неконтролиран трафик на скутери, който често се използваше в центъра на града повече като туристическа атракция, отколкото като средство за транспорт, и причиняваше хаос в пешеходните зони.“

Промените в правилата не засягат велосипедите под наем, включително тези с електрическо задвижване – градските власти заявяват, че всъщност искат да насърчат схемите за споделено ползване на велосипеди. Der Spiegel съобщава, че градът иска да сключи договори с компании за отдаване под наем за определени места за паркиране на тротоари и крайпътни зони в бъдеще, като тогава компаниите ще бъдат задължени да плащат месечна такса от около 1 евро на велосипед. Продължение

Skoda Group получава поръчка за 16 тролейбуса от Острава

Skoda Group подписа рамково споразумение с компанията за обществен транспорт Dopravní podnik Ostrava за доставка на до 16 тролейбуса, захранвани с батерии. Четиринадесет от тези превозни средства са твърдо поръчани, като още два превозни средства са част от опция. Доставката на автобусите до чешкия град е планирана да започне през 2027 г.

Изображение: Skoda Group

electrive.com, 21.10.2025 – 17:15

Договорът за чешкия град Острава, на стойност 268 милиона чешки крони (приблизително 11,02 милиона евро), е за дванадесетметрови модели на Skoda 26Tr. С инсталираните тягови батерии те би тролейтрябвало да могат да изминават поне 15 километра изцяло на електричество в райони без въздушни електропроводи. Не се дават обаче допълнителни подробности за електрическата задвижваща система. Вместо това се подчертават многобройните функции за комфорт и безопасност.

„Острава отдавна е един от най-прогресивните градове в областта на обществения транспорт и ние високо ценим продължаването на нашето сътрудничество. Новите тролейбуси 26Tr, захранвани с батерии, ще предложат както на транспортните оператори, така и на пътниците по-голяма гъвкавост, комфорт и оперативна ефективност“, казва Карел Майер, главен изпълнителен директор на Skoda Electric. Даниел Морис, главен изпълнителен директор и председател на Съвета на директорите на DPO, добавя: „Новите тролейбуси ще бъдат оборудвани и с климатик в цялото превозно средство и система от камери, включително камера за сблъсък. По този начин искаме да осигурим максимален комфорт и безопасност за пътниците.“ Продължение

Таксиметровите услуги в София може да поскъпнат с над 18% от януари. Подарък от Дядо Мраз….

Таксиметровите услуги в столицата може да поскъпнат с 18,6% от януари догодина. Предложението за новите тарифи беше обсъдено на 20 октомври – понеделник – на  заседание на taxiтранспортната комисия към Столичния общински съвет, а предстои да бъде гласувано в четвъртък на сесията на СОС.

bntnews.bg/news и др. източници в Мрежата

Ако предложението бъде прието, минималната дневна тарифа се предвижда да нарасне от 1,21 лв. на 1,43 лв., а максималната от 2,05 лв. на 2,43 лв.

Новата методика за изчисляване на таксиметровите тарифи включва инфлацията – 75%, минималната работна заплата – 15% и цените на горивата – 10%. Идеята е таксиметровите цени да се актуализират ежегодно по тази методика.

Продължение

Stellantis отчита 11,5% ръст в продажбите на леки автомобили през септември 2025 г. в ЕС30 и затвърждава лидерството си при хибридите

  • Stellantis отчита 11,5% ръст в продажбите на леки автомобили в региона ЕС30 през септември спрямо същия месец на 2024 г. и увеличава пазарния си дял с +0,1 процентни пункта, благодарение основно на марките Citroën (+0,3 п.п.), FIAT (+0,1 п.п.) и Opel (+0,1 п.п.).
  • През третото тримесечие на 2025 г. продажбите на леки автомобили нарастват с +4,4% на годишна база, достигайки общо 422 хил. единици.
  • Един от ключовите фактори за силното представяне на Stellantis е стратегията за производство на „умни автомобили“ (smart car). Моделите Citroën C3 и C3 Aircross, FIAT Grande Panda и Opel Frontera отбелязват най-значителен ръст в постъпилите поръчки, с което компанията запазва лидерската си позиция при хибридните автомобили. В този сегмент Stellantis постига 15,2% пазарен дял от началото на годината – увеличение с 4,1 п.п. спрямо септември 2024 г.
  • Четири държави отчитат ръст на общия пазарен дял, сред които Италия, където увеличението на годишна база достига 2,8%.
  • За периода януари-септември 2025 г. FIAT Panda запазва лидерската си позиция в А-сегмента, докато Citroën C3, Opel Corsa и PEUGEOT 208 са сред първите пет модела в B-сегмента. PEUGEOT се откроява и в B-SUV и C-SUV сегментите, където моделите 2008 и 3008 са сред топ 5 в своите категории.

През третото тримесечие на 2025 г. Stellantis представи моделите Citroën C5 Aircross, DS N°8 и новия Jeep® Compass, продължавайки стратегията си за обновяване на продуктовата гама, която Stellantis_Performance_EU30_infographic_Septemberвключва общо 10 модела за текущата година.

„Stellantis отбелязва положителна тенденция при поръчките особено в B2C сегмента, където увеличението през септември достигна 22% на годишна база“ – подчерта Лука Наполитано, директор „Търговски операции“ в Stellantis.  – „През третото тримесечие на 2025 г. отчетохме на европейския пазар силен ръст в продажбите на Citroën C3 и C3 Aircross, FIAT Grande Panda и Opel Frontera, с което увеличихме резултата си при леките автомобили с 4,4 п.п.спрямо предходната година, достигайки общо 422 хил. пласирани превозни средства.“ Продължение

Варшава разширява автопарка си от електрически автобуси

MZA Варшава подписа пореден договор със Solaris Bus & Coach, този път за закупуване на 50 съчленени електрически автобуса. Доставките на превозните средства са планирани да се осъществят в края на 2026 г.

Изображение: Solaris

solarisbus.com, 21.10.2025 – 11:30

Като един от ключовите оператори на обществен транспорт във Варшава, Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) управлява редица автобусни маршрути в града и околните райони. MZA постоянно Warsaw_Solaris_bus_order_smart_cities_PR1_rtразширява автопарка си през последните 10 години, предимно чрез партньорство със Solaris; производителят на автобуси е доставил над 1350 автобуса на MZA, като 163 от тях досега са електрически.

Съвсем наскоро MZA поръча още 79 електрически автобуса от Solaris; В този случай поръчката обхваща 50 съчленени електрически автобуса Urbino 18 и 29 стандартни автобуса Urbino 12, всички с готовност за доставка през втората половина на 2026 г. Както стандартните, така и съчленените автобуси ще бъдат оборудвани с батерии Solaris High Energy; 500 kWh+ за 12-метровите модели и над 700 kWhh за съчленените автобуси.

През септември Ян Кузмински, главен изпълнителен директор на Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), заяви: „Благодарение на закупуването на 79 чисто нови автобуса Solaris, Miejskie Zakłady Autobusowe значително ще разшири флота си от електрически автобуси. Това обаче е само част от нашите текущи инвестиции в превозни средства с нулеви емисии – в крайна сметка, до 258 електрически автобуса може да пристигнат през следващите няколко месеца.“ Продължение

Tesla предлага по-евтини версии на 2 електрически превозни средства в опит да си върне пазарния дял през трудната година

Tesla пусна по-евтини версии на своите Model Y и Model 3, за да увеличи продажбите, но инвеститорите реагираха негативно, което доведе до спад на акциите с 4,5%.

eu.detroitnews.com/story/business/autos

Цитират AP (Associated Press)

Ню Йорк: Tesla пусна нови, по-евтини версии на два от своите модели електрически автомобили с надеждата, че предложенията ще помогнат за съживяване на намаляващите продажби, но imagesинвеститорите все пак се отказаха от акциите ѝ.

Новият Model Y, струващ малко под 40 000 долара с опростен интериор, идва в брутална година за Tesla, тъй като компанията се опитва да привлече повече клиенти въпреки остаряващата си гама, силната конкуренция от чуждестранни производители на електромобили и бойкотите срещу Илон Мъск, насочени към компанията.

Реакцията на фондовия пазар след новината предполага, че не се очаква новите модели да помогнат много.

„Инвеститорите търсеха нещо наистина различно, а не итерация на стар продукт“, каза анализаторът на Edmunds Иван Друри, говорейки, докато акциите на Tesla спаднаха рязко в последните минути на търговията. „Не мога да си представя, че това ще върне нивата до желаните от тях.“

Tesla също така обяви по-евтина версия на своя Model 3 за под 37 000 долара. За жителите на Ню Йорк, които се възползват от държавна отстъпка, цената беше под 35 000 долара.

Tesla от години говори за по-евтин автомобил, който да привлече по-разходоосъзнатите потребители, въпреки че двата нови „стандартни“ модела са на цена доста над обещаната цена от 25 000 долара. Това се случва, тъй като се очаква клиентите да се въздържат от покупки през следващите няколко месеца поради неотдавнашното изтичане на федерален данъчен кредит от 7 500 долара за електрически превозни средства.

Акциите на Tesla паднаха с 4,5% до 443,09 долара, след като затвориха предния ден с ръст от над 5% в очакване на обявяването на новия модел. Продължение

Украйна впечатлява със силни данни за продажбите на електрически автомобили

Електрическите автомобили също стават все по-популярни в разкъсваната от война Украйна: само през септември е имало около 8500 нови регистрации и регистрации на вносни употребявани електрически автомобили. Много от превозните средства са сив внос от Китай. ID. UNYX на Volkswagen, който се предлага само на китайския пазар, в момента е особено популярен.

eauto.org.ua, ukrautoprom.com.ua (и двете на украински), dev.ua, 21.10.2025 – 11:52

Получаването на надеждни данни за украинския пазар на автомобили е донякъде сложно. От една страна, онлайн има сравнително неточни обзори на общия пазар за нови регистрации, но от друга украйнастрана, има и статистика, специфична за електрическите автомобили, и само последната отчита така наречените вносни електрически превозни средства с пробег. Тази категория превозни средства в момента играе особено важна роля в страната, но не се взема предвид при новите регистрации.

Нека разгледаме по-подробно: според Украинската автомобилна асоциация UkrAutoprom, през септември 2025 г. в страната са продадени около 6800 нови автомобила с всички видове задвижване, което е с 20% повече отколкото преди година. От тях 2261 превозни средства са били изцяло електрически, или около една трета.

Вносните употребявани електрически автомобили са най-голямата категория

Според анализатори от Украинския институт за проучване на автомобилния пазар обаче новите електрически автомобили представляват само малка част от електрическите автомобили, регистрирани в Украйна за първи път. Вносните електрически автомобили с пробег играят още по-голяма роля от употребяваните електрически автомобили от чужбина. Повечето от тях вероятно идват директно от Китай. Възможно е да включват автомобили с еднодневни регистрации, но няма точна информация за това. Във всеки случай, Институтът за проучване на автомобилния пазар съобщава, че 6473 такива електрически автомобила са били внесени в Украйна и регистрирани там, което е почти три пъти повече от новите електрически автомобили и почти толкова, колкото новите автомобили с всички видове задвижване. Продължение

Нова стратегия за именуване на Volkswagen

Изложбеният автомобил ID. 2all ще стане Polo в серийно производство – още модели ще последват

Volkswagen ще прехвърли имената на своите утвърдени бестселъри към моделите ID

Нова концепция за именуване за по-добра ориентация на клиентите

Семейство ID. и модели с конвенционални задвижвания ще се предлагат паралелно

Volkswagen също така задава курса за бъдещето, що се отнася до имената на моделите: с нова стратегия за именуване, която също прехвърля познатите обозначения на моделите с двигател с вътрешно горене към изцяло електрическото си семейство ID. Първият модел, който ще бъде пуснат на пазара, ще бъде ID. Polo –  от 2026 г. Концептуалният автомобил е известен като ID. 2all.

Изтичник: volkswagen-newsroom.com, официален сайт на марката

Томас Шефер, главен изпълнителен директор на марката Volkswagen, ръководител на Brand Group Core и член на Управителния съвет на групата: „Имената на нашите модели са здраво закрепени в фвсъзнанието на хората. Те символизират силна марка и въплъщават характеристики като качество, вечен дизайн и технологии за всички. Ето защо преместваме добре познатите си имена в бъдещето. ID. Polo е само началото.“

С всяко ново поколение модел Volkswagen ще прехвърля все повече утвърдени имена в електрическото си портфолио. В същото време всички автомобили с конвенционално задвижване ще продължат да се движат под предишните си имена. С тази стратегия Volkswagen обединява електрическия свят и света на двигателите с вътрешно горене, помагайки на клиентите да се ориентират по-лесно в продуктовата гама на марката в бъдеще.

Обозначението ID. означава модерни технологии и електрическа мобилност. Polo винаги е било символ на качество, безопасност и демократизация на иновациите. Новото ID. Polo съчетава тези характеристики и ще бъде пуснато с новото си име в годината на 50-годишнината на Polo като първи модел от тази стратегия. Продължение