Архив

Китай ще се фокусира по-интензивно върху износа на електромобили

Китайското правителство представи работен план за растежа на автомобилната индустрия до края на 2026 г. Той съдържа множество мерки и цели, включително по-голямо насърчаване на износа на електрически автомобили и 20% увеличение на вътрешните продажби на превозни средства с нова енергия (NEV) тази година до 15,5 милиона превозни средства.

gov.cn

Като цяло Китай планира да продаде 32,3 милиона превозни средства с всички видове задвижване през 2025 г., което би представлявало увеличение с 3%. Това би довело дела на NEV във всички автофирми

продадени автомобили до 48%. Не са определени конкретни цели за продажби за 2026 г. Съкращението NEV (New Energy Vehicles) обхваща електрически автомобили, plug-in хибриди, превозни средства с удължаване на пробега и автомобили с горивни клетки.

Мерки за насърчаване на продажбите на NEV в Китай

За да се постигнат гореспоменатите цели за продажби, правителството планира например пилотни програми в 25 града, в рамките на които ще бъдат закупени над 700 000 нови NEV за обществения транспорт (автобуси, таксита, логистика). Освен това ще бъдат предоставени данъчни облекчения върху данъка върху покупките и данъка върху моторните превозни средства, както и други финансови стимули за NEV. Плановете включват и програми за подмяна на стари превозни средства („старо за ново“) и по-лесна продажба на употребявани автомобили. Освен това ще има разширяване на инфраструктурата за зареждане и подмяна на батерии, особено в селските райони. Освен това ще има нови пилотни проекти за интелигентни свързани превозни средства, включително за асистирано шофиране от ниво 3.

Един от фокусите на пътната карта е технологичният суверенитет. Целта е да се насърчат научноизследователската и развойна дейност в областта на чипове, операционни системи, изкуственинтелект и твърдотелни батерии за автомобилната индустрия. Същевременно Китай настоява за по-строги стандарти за NEV, батерии и автономно шофиране.  Продължение

Bentley ще се префокусира върху двигателите с вътрешно горене

Вместо да произвежда само електрически автомобили от 2030 г. нататък, луксозната марка отново поставя по-голям акцент върху двигателите с вътрешно горене в средносрочен план.

Изображение: Bentley

autocar.co.uk

На 19 септември Porsche обяви, че в бъдеще ще постави по-голям акцент върху двигателите с вътрешно горене в Цуфенхаузен, като по този начин смекчи стратегията си за електрификация. На бентли1първо място, седемместният флагмански SUV, в момента все още известен под код K1 и първоначално предназначен да бъде електрически автомобил, вероятно ще бъде задвижван от бензинови двигатели с голям обем и plug-in хибридни задвижвания при пускането си на пазара. Електрическата версия ще последва по-късно.

Освен това, моделният цикъл на класическата серия спортни автомобили, която все още е ядрото на марката, ще бъде разширен чрез инвестиции от 3,1 милиарда евро. Промяната на курса на швабците предизвика дебати и влияе и върху бъдещите планове на другите луксозни марки под шапката на VW Group. Това е така, защото те споделят някои от техните платформи и задвижвания.

Като част от стратегията си „Beyond 100“, Bentley първоначално искаше да прехвърли цялата си моделна гама на електрическо задвижване до 2030 г. Тази цел вече беше отложена с пет години миналата година. Сега британската луксозна марка обяви, че ще се пренасочи към двигателите с вътрешно горене в средносрочен план.

„Електрификацията все още е нашата цел, но трябва да вземем клиентите си със себе си“

Това беше обявено от главния изпълнителен директор на Bentley Франк-Стефен Уолизер в интервю за Autocar. Въпреки че компанията все още възнамерява да пуска по един електрифициран модел годишно от 2026 г. нататък, под формата на чисто електрически автомобили или plug-in хибриди, тя отмени фиксираната си дата за постепенно премахване на технологията на двигателите с вътрешно горене. Продължение

САЩ намаляват тарифите за производителите на автомобили от ЕС до 15%

Търговското споразумение между Съединените щати и Европейския съюз е сключено. САЩ намаляват тарифите за автомобили (включително електрически автомобили) от ЕС от 27,5 на 15% – със задна дата от 1 август. Това бележи подобрение спрямо статуквото, но за мнозина все още означава труден бизнес.

politico.eu, public-inspection.federalregister.gov, vda.de 

26.09.2025

Производителите на автомобили от ЕС чакаха напразно от 27 юли – деня, в който Доналд Тръмп и Урсула фон дер Лайен обявиха споразумението си в търговския спор – обещаните намаления на imengine.public.prod.sbp.infomakerтарифите. Първоначално САЩ се въздържаха от прилагане, позовавайки се на условия за ЕС. Едва сега Вашингтон потвърди намалението – със задна дата от 1 август. Според съвместно изявление на Министерството на търговията на САЩ и търговския представител на САЩ, ЕС „официално е внесъл необходимото законодателно предложение за прилагане на намаленията на тарифите, предвидени в Рамковото споразумение“.

Тръмп и фон дер Лайен обявиха пробива в края на юли. Споразумението определя 15% мито за повечето продукти от ЕС, внасяни в САЩ. Двете страни се споразумяха също да намалят митата за автомобили от всички видове задвижвания от 27,5% на 15% (ставката от 27,5% се прилагаше от април). Докато САЩ въведоха 15% мито за повечето стоки на 7 август, производителите на автомобили от ЕС продължиха да чакат облекчение за превозните средства.

По-нататъшни разговори забавиха прилагането. В края на август ЕС заяви, че съвместно изявление е възможно само след „интензивни преговори, водени от комисаря по търговията на ЕС Марош Шефчович с неговите американски колеги, министъра на търговията Хауърд Лутник и търговския представител на САЩ Джеймисън Гриър“. Те се фокусираха главно върху автомобили, но и върху други категории стоки. Продължение

BMW изтегля над 300 000 автомобила по целия свят поради дефект на стартера

(RTTNews) – От петък BMW AG изтегля от пазара най-малко 331 000 автомобила по целия свят поради дефект на стартера, който може да се запали поради потенциална бмвкорозия.

Германската компания обясни, че водата може да проникне в стартера на засегнатите автомобили, причинявайки корозия и късо съединение, което може да доведе до пожар.

RTTNews.com, 26 септември 2025 г. 

Според няколко медийни съобщения, дефектът засяга повечето моделни линии, произведени между септември 2015 г. и септември 2021 г. Той е засегнал 136 500 автомобила в Германия и над 196 000 в Съединените щати. Автомобилният производител обаче не е разкрил точната глобална цифра за изтеглянето. Продължение

Индия прави превозните средства с горивни клетки по-евтини като част от данъчната реформа

Индия прави превозните средства с горивни клетки по-достъпни като част от най-голямата си данъчна реформа от осем години. Страната разглежда технологията като допълнение към електрическите превозни средства с горивни клетки в по-широките си усилия за декарбонизация на транспортния сектор.“, заяви индийският министър на пътния транспорт и магистралите

pib.gov.in

Индия рационализира структурата на данъка върху стоките и услугите (GST) в ключови сектори, за да намали сложността за бизнеса и да стимулира потреблението. Един от най-големите

Правителството на Индия с второ поколение на Toyota Mirai

Правителството на Индия с второ поколение на Toyota Mirai

бенефициенти на тази стъпка е автомобилният сектор, където правителството намали GST с до 13% за превозни средства с двигател с вътрешно горене, с до 10% за хибридни превозни средства и с до 7% за превозни средства с горивни клетки.

Преди това Индия налагаше 12% GST за превозни средства с горивни клетки, което беше с до 38% по-ниско от това за превозни средства с двигател с вътрешно горене, подлежащо на до 28% GST и компенсационен процес до 22%. Сега правителството е определило ДДС за превозни средства с горивни клетки на 5%, като им дава същото преференциално третиране като електрическите превозни средства (BEV). Този паритет показва нарастваща роля на водорода в стратегията за електрификация на страната. Превозните средства с двигатели с вътрешно горене (ICE) и хибридните превозни средства вече привличат между 18% и 40% ДДС.

За разлика от електрическите превозни средства (BEV), които представляват 2,4% от продажбите на автомобили и 6,1% от продажбите на двуколесни превозни средства през 2024 г., водородните FCEV все още не са търговски достъпни в Индия. Продължение

Китай ще изисква разрешителни за износ на електрически автомобили, за да защити имиджа на китайската марка в чужбина

ПЕКИН (Reuters) – Китай ще изисква лицензи за износ на електрически автомобили от следващата година, съобщи в петък Министерството на търговията, като част от мерките за ограничаване на нелоялната конкуренция от нерегулирани търговци и защита на репутацията на китайските автомобилни марки в чужбина.

Публикувано на 26.09.2025 г. в 10:27 ч.

Продавачите на електрически автомобили ще трябва да спазват съществуващите правила, които позволяват само на автомобилните производители и техните оторизирани компании да лицеензкандидатстват за лицензи за износ. Бензиновите автомобили и хибридите вече подлежат на управление на лицензи съгласно настоящата рамка.

У Сонгцюан, директор на отдела за политически изследвания в Китайския изследователски център за автомобилни технологии, изрази опасения относно неоторизирани износители, които доставят електрически автомобили до задгранични пазари, където не са установени следпродажбени услуги, което уврежда потребителското изживяване и репутацията на китайските марки.

Това също така води до ценови войни на тези пазари и ниски печалби, добави У.

„Точно както големите международни марки са спечелили глобално доверие чрез високо качество, китайските автомобилни производители трябва да установят стандартизирани процеси и да постигнат висококачествен износ в своите независими операции“, пише Ву в статия.

Местните власти в Китай подкрепиха хилядите търговци, появили се от 2019 г. насам, които изпращат нови автомобили в чужбина като „употребявани“. Практиката помогна за абсорбирането на излишните доставки на автомобили в Китай и изкуствено завиши местните статистики за БВП, съобщи Reuters по-рано. Продължение

Продажбите на нови автомобили в САЩ отбелязват изненадващ тласък, засега, тъй като има страх от мита и по-високи цени

Продажбите на нови автомобили отбелязват изненадващ тласък с настъпването на четвъртото тримесечие.

Потребителите са притеснени от променящите се разпоредби относно митата, електрическите превозни средства и други, което означава, че мнозина бързат да купуват превозни средства сега.

Cox Automotive повиши прогнозата си за продажбите на нови автомобили в САЩ през 2025 г. на 16,1 милиона от предишния диапазон от 15,6 милиона до 15,7 милиона поради по-силното от очакваното търсене досега тази година.

cnbc.com, публикувано четвъртък, 25 септември 2025 г., 12:43 ч.

ДЕТРОЙТ — Несигурността около американските разпоредби относно митата, електрическите превозни средства и други свързани с автомобилите въпроси е дала изненадващ тласък на продажбите на нови автомобили в началото на четвъртото тримесечие, според нов анализ на индустрията.

Снимка SUV-ове на GMC, паркирани пред дилърство на GMC Buick в Едмънтън, Алберта, Канада, на 22 март 2025 г.

Снимка SUV-ове на GMC, паркирани пред дилърство на GMC Buick в Едмънтън, Алберта, Канада, на 22 март 2025 г.

Cox Automotive повиши прогнозата си за продажбите на нови автомобили в САЩ през 2025 г. на 16,1 милиона от предишния диапазон от 15,6 милиона до 15,7 милиона поради по-силното от очакваното търсене досега тази година. Това би било повече от приблизително 16 милиона продадени превозни средства на вътрешния пазар през 2024 г.

Актуализираната прогноза на Cox е в съответствие с други оценки на индустрията за 16,1 милиона бройки от J.D. Power и 16,2 милиона превозни средства от Edmunds.

Анализаторите на Cox заявиха, че устойчивите продажби – прогнозирани за ръст от 4,6% в сравнение със същия период на миналата година – се дължат на това, че потребителите решават да не чакат да купят ново превозно средство от страх от по-високи цени. Продължение

Европейска офанзива: Xpeng навлиза на още пет пазара

Xpeng продължава с европейската си експанзия и вече навлиза в пет допълнителни страни – Швейцария, Австрия, Унгария, Словения и Хърватия. Китайският производител на автомобили разчита на различни модели на продажби, от партньорства с утвърдени играчи до изграждане на собствена дилърска мрежа.

Изображение: Magna International Inc.

cnevpost.com, 26.09.2025 – 11:00

Xpeng обяви навлизането си на пазара в пет допълнителни европейски страни на 26 септември. Ходът обхваща Швейцария, Австрия, Унгария, както и балканските държави Словения и Хърватия. xpeng_oem_release-01Производителят следва подобна на силна стратегия за разширяване като Nio. Що се отнася до продажбите, китайският стартъп за електрически превозни средства възприема различни подходи на различните пазари.

В Швейцария Xpeng си партнира с шведския дилърски гигант Hedin Mobility Group. Сътрудничеството ще създаде национална мрежа за търговия на дребно, започваща с обекта на Hedin Automotive в Дилсдорф. До края на 2025 г. осем до десет дилъра ще продават Xpeng G6 и G9, като се очакват още десет до двадесет до края на 2026 г., когато фастбек седанът P7+ ще се присъедини към гамата. Hedin също така ще интегрира седемте си съществуващи шоурума в Швейцария в мрежата на Xpeng.

Австрия ще последва примера през октомври. Тук Xpeng прилага същия модел, както в Германия, и изгражда собствена дилърска мрежа. Първите локации ще бъдат в големите градове на страната – Виена, Залцбург, Грац и Клагенфурт. До края на тази година Xpeng планира да има десет дилъра в Австрия, като до края на 2026 г. броят им ще достигне двадесет. Според Маркус Шрик, ръководител на Централна Европа, разширяването на вече съществуващата мрежа от 35 обекта в Германия напредва добре, поради което моделът се прехвърля в Австрия. Продължение

Peugeot 3008 с пореден търговски успех

На 24 септември 2025 г. историческият завод в Сошо произведе 200-хилядния автомобил от този модел.
Този успех се дължи на уникалния дизайн на фастбек SUV и на пълната гама електрически и електрифицирани задвижвания, отговарящи на нуждите на широка клиентска база.
Емблематичен модел на френския чар според Peugeot, 3008 продължава да доказва своя търговски успех в Европа месец след месец.

Източник: www.peugeot.bg
Особено впечатляващо е, че 100% електрическите версии представляват 22% от продажбите — над средното за сегмента — а най-високото ниво на оборудване GT е предпочетено от 54% от клиентите. gallery_picture_0723227001758785056Във Франция Peugeot 3008 е лидер на пазара в сегмента C-SUV.
На 24 септември заводът в Сошо отпразнува гордо производството на 200-хилядния автомобил Peugeot 3008 от пускането на модела през септември 2023 г., в присъствието на Алeн Фаве, главен изпълнителен директор на Peugeot и Мануел Джентиле, директор на завода в Сошо.
Днес повече от всякога заводът в Сошо е в сърцето на индустриалната екосистема на PEUGEOT във Франция, която включва и обекти като Дуврен (ACC, доставчик на батерия Long Range), Тремери, Мюлуз и Сеп-Фон. За да отговори на силното търсене на 3008, историческият производствен обект на марката работи с 6 500 души на 2,5 смени. Монтажната линия на завода се отличава с голяма гъвкавост: тя може да произвежда различни типове каросерии и всички видове задвижвания. Продължение

Китайските производители на автомобили разширяват присъствието си в Европа

(24 септември): Китайските производители на автомобили се разширяват в Европа, залагайки на конкурентните си цени и съвременни технологии, за да пробият на пазар, традиционно доминиран от европейски и американски марки, на фона на глобалното пренасочване към електрически превозни средства.

Reuters

Това разширяване разпали търговското напрежение между Брюксел и Пекин, включително спор относно тарифите на ЕС върху произведените в Китай електрически превозни средства, наложени европаза защита на европейските производители.

Следните китайски производители на автомобили разшириха присъствието си в Европа.

BYD

BYD засилва присъствието си в Европа, като изгражда фабрика за електрически автомобили в Южна Унгария, която трябва да започне производство до края на 2025 г. Отделно съоръжение в Турция трябва да започне производство през 2026 г.

BYD, която продава автомобили в по-голямата част от Европа, планира да може да произвежда всички свои електрически превозни средства (EV) за континента локално до 2028 г., каза изпълнителният вицепрезидент Стела Ли пред Reuters на автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен.

Chery Automobile

Производителят на спортни и многофункционални автомобили Jetour на Chery навлиза на европейския пазар, като стартира продажбите на три SUV-та с двигател с вътрешно горене в Полша през ноември. Продължение