Hyundai полага основния камък за нова фабрика за горивни клетки
Hyundai започна строителството на нов завод за производство на водородни горивни клетки в Южна Корея. Производството е планирано да започне през 2027 г. – и не само за употреба в превозни средства с горивни клетки.
Изображение: Hyundai
hyundai.com
Hyundai обяви, че новият завод в Улсан ще се простира на 43 000 квадратни метра на мястото на бивша фабрика за двигатели с вътрешно горене и трансмисии. От 2027 г. съоръжението
ще има годишен производствен капацитет от 30 000 системи с горивни клетки и PEM електролизатори за различни приложения за мобилност, включително леки автомобили, търговски превозни средства и автобуси, строителни машини и кораби. С планираното за начало на производството през 2027 г. е ясно, че второто поколение Hyundai Nexo, представено по-рано тази година, все още ще използва други системи с горивни клетки.
Hyundai планира да инвестира 930 милиарда вона – в момента около 560 милиона евро – в преобразуването. Съоръжението ще произвежда не само горивни клетки за споменатите приложения, но и PEM електролизатори за производство на водород. Заводът официално ще се управлява от HTWO, водородната марка на Hyundai Motor Group.
Произвежданите там горивни клетки няма да се ограничават само до продукти на Hyundai Group. По време на церемонията по първа копка Hyundai подписа меморандум за разбирателство с KGM Commercial. Южнокорейският производител на автобуси планира да използва горивни клетки HTWO в бъдещите си превозни средства. Продължение
Юбилейният Volkswagen Golf GTI EDITION 50
Новият Golf GTI EDITION 50 ще бъде пуснат на пазара навреме за началото на юбилейната 2026 година
Наличен за поръчка сега:
Новият Golf GTI EDITION 50 – най-мощният сериен модел в историята на GTI
Волфсбург
Ексклузивният модел с 239 кВт (325 к.с.) и въртящ момент от 420 Нм се отличава с изключителна динамика на шофиране и множество дизайнерски акценти.
Опционалният пакет EDITION 50 GTI Performance е с още по-голяма динамика на шофиране.
GTI е символ на удоволствие от шофирането, динамични характеристики и спортен дух – и го прави вече почти 50 години, с над 2,5 милиона произведени автомобила по целия свят.
Volkswagen празнува 50-годишнината на GTI следващата година. Навреме за годишнината ще бъде пуснат ексклузивен модел: Golf GTI EDITION 50
С мощност от 239 кВт (325 к.с.) и въртящ момент от 420 Нм, това е най-мощният сериен GTI до момента. Компактният спортен автомобил достига максимална скорост от 270 км/ч. Ускорява от 0 до 100 км/ч само за 5,3 секунди. Юбилейният модел впечатлява и с изключителна динамика на шофиране и ексклузивни детайли на оборудването. Golf GTI EDITION 50 може да бъде поръчан сега, като цените започват от 54 540 евро.
GTI – тези три букви характеризират Volkswagen от близо 50 години и създават вълнение и дори култов статус по целия свят. Повече от 2,5 милиона GTI модела са произведени по целия свят от първия Golf GTI през 1976 г. – и тази история на успеха сега продължава с юбилейния модел като допълнителен акцент. Това е така, защото новият Golf GTI EDITION 50 е най-бързият и мощен сериен GTI модел до момента. С мощност от 239 кВт (325 к.с.), Golf GTI EDITION 50 вече предлага с 18 кВт (25 к.с.) повече мощност от Golf GTI Clubsport, който преди това беше най-мощният сериен GTI. Продължение
Развръзката: Холандската централа на Nexperia приветства съобщенията за премахване на блокадата върху доставката на чипове
Холандският производител на чипове Nexperia BV заяви, че приветства последните изявления на правителствата на САЩ и Китай за премахване на бариерите пред компанията за доставка на чипове.
Компанията заяви, че фокусът ѝ е върху осигуряването на стабилност на доставките до клиентите. Борбата за контрол над Nexperia доведе до недостиг и разтревожи автомобилните производители.
От Reuters
2 ноември 2025 г.
АМСТЕРДАМ (Reuters) – Nexperia BV, холандският производител на чипове, заяви в неделя – бел. ред.. – днес, 2 ноември, че приветства неотдавнашните изявления на правителствата на САЩ и Китай за премахване на пречките пред компанията да доставя своите чипове, но отказа да коментира изявленията, направени от китайското ѝ дъщерно дружество, че ще ускори стъпките към независимост.
Nexperia заяви, че сега фокусът ѝ е върху осигуряването на стабилност на доставките за клиентите. Холандското правителство заяви отделно, че продължава разговорите с китайското и други правителства и индустрията за „конструктивен път напред“ за Nexperia. Продължение
Още по следите на актуалното: САЩ ще обявят, че китайските заводи на Nexperia ще възобновят доставките: Reuters
Reuters съобщи, че администрацията на Тръмп планира да обяви, че китайските заводи на холандския производител на чипове Nexperia ще възобновят доставките, позовавайки се на източник.
Nexperia произвежда основни, евтини чипове за контрол на захранването, като транзистори и диоди, които струват само няколко цента за закупуване.
Този ход би бил облекчение за световните производители на автомобили, които разчитат на чиповете.
cnbc.com.
Публикувано петък, 31 октомври 2025 г., 16:57 ч., актуализирано събота, 1 ноември 2025 г., 6:34 ч. Reuters
Белият дом планира да обяви, че китайските заводи на холандския производител на чипове Nexperia ще възобновят доставките, каза източник, което би било облекчение за

Логото на китайската компания за полупроводници Nexperia е показано в германския завод на производителя на чипове, след като холандското правителство пое контрола и организациите на автомобилната индустрия алармираха за възможното въздействие върху производството на автомобили, в Хамбург, Германия, на 23 октомври 2025 г.Reuters
производителите на автомобили по целия свят, които са изправени пред непосредствената перспектива за ограничаване на производството.
Холандското правителство пое контрола този месец над Nexperia, собственост на китайската компания Wingtech.
Този ход накара Пекин да блокира продуктите на Nexperia да напускат Китай.
Компанията произвежда големи количества полупроводници в Холандия, които се използват широко в автомобилите и потребителската електроника. Около 70% от произведените в Холандия чипове се опаковат в Китай и се продават предимно на дистрибутори.
Китайското министерство на търговията изглежда потвърди коментарите на източника в изявление, заявявайки, че ще разгледа изключения за износа на чипове Nexperia от страната.
Как автомобилните гиганти се борят с кризата с чиповете Nexperia. Продължение
Хърватия закупува електрически автобуси с милиони финансиране
Пет хърватски града получават общо 20 милиона евро финансиране от ЕС за закупуването на 29 електрически автобуса. Те ще бъдат разпределени между
Дубровник, Вараждин, Лудбрег, Крижевци и Крапина. Според министъра на транспорта Олег Буткович, предстоят още много електрически автобуси.
aman-alliance.org, mmpi.gov.hr (хърватски)
01.11.2025 – 12:00
Сн. Електрически автобуси Хърватия – Дубровник
20,17 милиона евро са финансиране от ЕС от Националния план за възстановяване и устойчивост на Хърватия. Парите ще бъдат използвани за закупуване на дванадесет електрически автобуса за Дубровник. Седем електрически автобуса са планирани за Вараждин, пет за Лудбрег, три за Крижевци и два за Крапина. Както обяснява Олег Буткович, това е само началото: „Започнахме да подписваме споразумения за 17 хърватски града за закупуване на електрически автобуси на стойност над 200 милиона евро, което ще доведе до закупуването на около 150 нови автобуса.“
Буткович добави, че предстоят допълнителни кръгове на финансиране, които би трябвало да доведат до въвеждането на автобуси с алтернативно гориво (включително електрически с батерии) в още 11 хърватски града. Продължение
Toyota не е изправена пред незабавен недостиг на чипове от Nexperia, каза главният изпълнителен директор
Toyota Motor не е изправена пред незабавен недостиг на чипове поради скорошните китайски ограничения за износ, свързани с производителя на чипове Nexperia, въпреки че японският автомобилен производител внимателно следи рисковете за производството, заяви главният изпълнителен директор Коджи Сато.
Главният изпълнителен директор на Toyota Motor Corporation, Коджи Сато, проведе брифинг за пресата по време на пресконференция на Japan Mobility Show 2025 ·
Reuters
Toyota Motor не е изправена пред непосредствен недостиг на чипове поради скорошните китайски ограничения за износ, свързани с производителя на чипове Nexperia, въпреки че
японският автомобилен производител внимателно следи рисковете за производството, каза главният изпълнителен директор Коджи Сато. „Мисля, че има известен риск, но не е като да се сблъскаме с недостиг утре“, каза Сато пред репортери на Japan Mobility Show в Токио в сряда следобед. Въпреки че проблемът може да повлияе на производството на Toyota, най-продаваният автомобилен производител в света няма да бъде внезапно изложен на голямо недостиг на доставки, каза той.
Автомобилните производители по целия свят се надпреварват да си осигурят чипове и да преразгледат запасите си, тъй като нарастват опасенията относно задълбочаващия се свиване на доставките, свързан с холандския производител на чипове Nexperia. Китай забрани износа на продуктите на Nexperia, след като холандското правителство пое контрола над фирмата миналия месец, позовавайки се на опасения от трансфер на технологии към китайската компания майка Wingtech, което Съединените щати определиха като потенциален риск за сигурността. Като цяло, японските автомобилни производители работят за стандартизиране на стари чипове, за да избегнат сериозния недостиг, наблюдаван по време на пандемията, когато персонализираните полупроводници направиха автомобилните производители уязвими, каза той. Продължение
Volkswagen подкрепя прогнозата си, въпреки че отчете загуба заради проблемите на Porsche
Volkswagen подкрепи прогнозата си за цялата година, въпреки че отчете тримесечна оперативна загуба, тъй като печалбите бяха засегнати от проблемите на производителя на спортни автомобили Porsche.
morningstar.com/news
Немският автомобилен производител, който е мажоритарен собственик на Porsche, преди това предупреди, че решението на Porsche да забави пускането на пазара на електрически
превозни средства, като същевременно намали прогнозата си за печалбата, ще доведе до удар от 5,1 милиарда евро (5,92 милиарда долара) върху собствената му оперативна печалба.
Тази новина накара Volkswagen да намали финансовите си очаквания миналия месец, като прогнозира оперативна възвръщаемост на продажбите за цялата година от 2% до 3% и нетен паричен поток в автомобилното подразделение около нула. Компанията потвърди тези цели в четвъртък.
Очаква се продажбите тази година да бъдат подобни на нивото от миналата година, но компанията добави уговорка, че прогнозата зависи от адекватната наличност на полупроводници.
Отрицателните ефекти върху цените и микса, американските тарифи и разходите на Porsche доведоха до такси от около 4,7 милиарда евро през тримесечието.
„Тарифите и произтичащите от тях отрицателни ефекти върху обема ни натоварват с до 5 милиарда евро на годишна база“, каза главният финансов директор Арно Антлиц. Продължение
Моделите RS на Škoda черпят от богатото наследство на марката в моторните спортове
Те осигуряват динамично удоволствие от шофирането и впечатляваща производителност, без да губят нищо от ежедневната практичност, която винаги е била отличителен белег на автомобилите на марката Млада Болеслав.
skoda-storyboard.com
RS моделите на Škoda черпят от богатото наследство на марката в моторните спортове. Те осигуряват динамично удоволствие от шофирането и впечатляваща производителност, без да губят нищо от ежедневната практичност, която винаги е била отличителен белег на автомобилите на марката Млада Болеслав.
RS моделите съчетават висока производителност, завладяваща динамика на шофиране, впечатляващ дизайн с характерни черни детайли и богата гама от оборудване. Този уникален баланс ги поставя на върха на съответните им моделни гами. По този начин Škoda не само отдава почит на дългогодишната си традиция в моторните спортове, но и предоставя удобни и многофункционални спътници за ежедневна употреба.
Прецизно настроено шаси
Сред моделите на Škoda, RS версиите се отличават с най-модерната технология за шаси. В сравнение със стандартните модели, окачването обикновено е снижено с 15 мм, а геометрията е регулирана за подобрено сцепление в завоите, стабилност и прецизност при по-високи скорости.
RS моделите предлагат и усъвършенствани адаптивни решения за окачване. Octavia RS и Enyaq RS (включително Enyaq Coupé RS) могат да бъдат оборудвани с DCC, докато Elroq RS го предлага стандартно, а Kodiaq RS въвежда подобрената система DCC+. За разлика от конвенционалните DCC амортисьори с един контролен клапан, DCC+ използва два. Продължение
Проект E|MPOWER стартира тестова фаза за зареждане на магистрали в Германия
В проекта E|MPOWER за индуктивно зареждане на електрически превозни средства по време на шофиране е завършена строителната фаза на магистрала A6 близо до Амберг. Тестовата фаза вече започва.
Това е първият път в Германия, в който се провеждат изследвания на магистрала за това как електрическите превозни средства могат да се зареждат безжично по време на шофиране.
fau.de (на немски), 31.10.2025
Сн.: Германия – Индуктивно зареждане BEV
Тестовата писта по магистрала A6 в Горен Пфалц беше открита през лятото. Участъкът между Амберг-Запад и Зулцбах-Розенберг е дълъг малко под един километър. С официалното
завършване на строителната фаза проектът, ръководен от Университета Фридрих-Александър Ерланген-Нюрнберг (FAU), прави „решителна стъпка към електрифицирана мобилност“, според FAU.
Не само започващата тестова фаза обаче се очаква да даде важни прозрения за индуктивното зареждане по време на шофиране: консорциумът, състоящ се от FAU, Electreon, VIA IMC, Risomat и Университета по приложни науки „Георг Симон Ом“ в Нюрнберг, както и партньорите Seamless и Eurovia, участващи в проекта, възнамеряват да използват резултатите от строителната фаза, за да разработят строителни и монтажни процеси, подходящи за серийно производство. Ефективното производство на индукционни бобини също е част от E|MPOWER.
Системата, вградена в A6, се основава на решение на Electreon, един от лидерите на пазара на индуктивно зареждане и преди всичко динамично индуктивно зареждане.
Принципът звучи просто: бобини, вградени в пътната настилка, генерират магнитно поле веднага щом подходящо оборудвано превозно средство премине по тях. Противодействаща бобина в превозното средство абсорбира енергията и я подава директно в батерията. Продължение
Автомобилна тревога: „Без чипове Nexperia предстои спиране на производството.“ ЕС посредничи между Китай и Холандия
ACEA осъжда „неразрешения политически спор“, който излага на риск европейското производство: прекъсването на монтажните линии „може да е въпрос на дни“. Европейската комисия уверява: „Търсим решение спешно“
eunews.it/en
Брюксел – Сложният спор между Холандия и Китай относно Nexperia, производителя на чипове, базиран в Наймеген, Холандия, но частично контролиран от китайското правителство, рискува да наруши европейското производство на автомобили. Тревогата, един месец след забраната за износ на чипове от Пекин, идва директно от ACEA, асоциацията, която обединява автомобилната индустрия на ЕС, която е все по-загрижена за „предстоящото“ спиране на монтажните линии. Европейската комисия посредничи между двете правителства и днес увери, че „се опитва да намери решение спешно“.

Служител на Nexperia GmbH се разхожда из чистите помещения на производителя на полупроводници. (Снимка от AFP)
Аферата датира отпреди повече от месец, когато правителството в Хага реши да поеме контрола над Nexperia поради опасения, че компанията демонтира дейността си на стария континент, за да прехвърли производството си в Китай. Според Reuters, тогавашният изпълнителен директор Джан Сюежен, който е и основател на китайската компания майка Wingtech Technology, е планирал да съкрати 40% от персонала в Европа и да затвори център за научноизследователска и развойна дейност в Мюнхен. По-рано, според съобщенията, изпълнителният директор е прехвърлил дизайна на чипове и настройките на машините от фабриката на компанията в Манчестър във фабрика на Wingtech в Китай.
В края на септември холандски съд отстрани Сюежен и националното правителство пое контрола над компанията. В отговор китайското Министерство на търговията блокира износа на продуктите на компанията от Китай на 4 октомври. Проблемът е, първо, че чиповете на Nexperia се използват широко в автомобилните електронни системи. Освен това, въпреки че повечето чипове на Nexperia се произвеждат в Европа, около 70% се опаковат в Китай преди дистрибуцията. Продължение









