Архив

Пътят към автономни автомобили, които мислят и се държат като хора

Bosch и софтуерното подразделение на VW Group си партнират за разработване на автономна технология с „когнитивни“ способности

autocar.co.uk/car-news/technology, 23 декември 2025 г.

Автомобили, управлявани с изкуствен интелект

Трудно е да се прочете нещо в наши дни, без да се срещне терминът „изкуствен интелект“ или „II“, и със сигурност се вдига много шум около това в автомобилната индустрия. робот

Една огромна инвестиция в II се прави от доставчика Bosch и софтуерното подразделение на Volkswagen Group, Cariad. Тези партньори сформираха Automated Driving Alliance през 2022 г., за да разработят автономни системи на ниво две (шофиране без ръце по градски пътища, магистрали и селски пътища) и ниво три (пълен контрол по магистралите).

Но II само едно нещо ли е, или има различни видове? Широко известно е, че II може да се използва за генериране на съдържание като текст, изображения и видеоклипове, но на по-дълбоко ниво може да се използва за анализ на огромни количества технически данни по-точно и ефективно от конвенционалните методи. Например, инженерите могат да го използват, за да ускорят значително анализа на тестови данни, събрани на полигони по време на разработването на нов автомобил.

Bosch и Cariad работят за разработване на автономни системи, които в крайна сметка ще могат да действат „толкова естествено, колкото и човешкият шофьор“. Продължение

ACEA: Регистрациите на електрически автомобили с батерии в Европа продължават да нарастват през ноември

188 730 нови леки автомобила с батерии са регистрирани в ЕС през ноември – което е увеличение с 44,1% в сравнение със същия месец на миналата година. От януари до ноември 2025 г. регистрациите на нови електрически автомобили с батерии са общо 1 662 399, което представлява 16,9% дял от общия брой регистрации.

acea.auto, 23.12.2025 – 11:30

ACEA BEV Данни

През същия период на предходната година – от януари до ноември 2024 г. – в ЕС са регистрирани малко над 1,3 милиона електрически автомобила с батерии, което представлява 13,4% европа регистрации еел ръстпазарен дял. Европейската индустриална асоциация ACEA повтаря познатото си изявление от предишни месеци, отбелязвайки, че пазарният дял от 16,9% за електрически автомобили с батерии „по този начин съответства на прогнозите за цялата година“. „Въпреки това, значителен потенциал за растеж остава, за да се справим с прехода“, добавя ACEA.

През първите единадесет месеца на годината в ЕС са регистрирани общо 9,86 милиона нови автомобила, което представлява увеличение от 1,4%. Електрическите автомобили с батерии обаче отбелязаха ръст от 27,6% през същия период, изпреварени само от plug-in хибридите, които регистрираха увеличение от 33,1%. В абсолютни числа PHEV все още изостават от чисто електрическите превозни средства, с по-малко от 913 000 регистрации. Продължение

Продажбите на нови автомобили в Европа се увеличават за пети пореден месец, подпомогнати от електромобилите

23 декември (Ройтерс) – Продажбите на нови автомобили в Европа се увеличиха на годишна база през ноември за пети пореден месец, подпомогнати от

Германският производител на автомобили Volkswagen представя в Хамбург, Германия, новия си електрически модел ID. 2all, електрическо превозно средство, което струва по-малко от 25 000 евро, REUTERS

Германският производител на автомобили Volkswagen представя в Хамбург, Германия, новия си електрически модел ID. 2all, електрическо превозно средство, което струва по-малко от 25 000 евро, REUTERS

увеличението на регистрациите на електромобили на пазари, включително Германия, Италия и Испания, показаха данни на европейското автомобилно лоби ACEA във вторник.

Регистрациите на електрически автомобили с батерии, показател за продажбите, достигнаха пазарен дял от 21% в Европейския съюз, 26% в Обединеното кралство и 98% в Норвегия.

globalbankingandfinance.com/europe-autos-sales

Вт, 23 декември 2025 г. в 7:08 ч.

Европейската автомобилна индустрия е изправена пред предизвикателства, включително конкуренция от Китай, вносни тарифи на САЩ и трудности при рентабилното спазване навътрешните разпоредби за приемане на електромобили.

Миналата седмица Европейската комисия публикува план за отмяна на ефективната забрана за автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. след натиск от автомобилния сектор в региона, което отбелязва най-голямото отстъпление на блока от зелените му политики през последните години. Продължение

В София ще имаме още 75 чисто нови тролейбуси Skoda

Skoda осигурява поръчка за 75 тролейбуса в София

Групата Skoda спечели два търга за доставка на общо 75 тролейбуса за София. Първата поръчка включва 35 дванадесетметрови превозни средства, а втората – 40 шкода софсъчленени автобуса с дължина 18 метра.

.electrive.com/2025/12/22

22.12.2025 – 17:30

Skoda 32 Tr Обществен транспорт

Преди четири години чешката компания достави 30 нископодови тролейбуса Skoda 27Tr в българската столица. Докато поръчката по това време беше на стойност 20 милиона евро, общата стойност на спечелените търгове сега възлиза на 56,19 милиона евро.

Първата поръчка включва доставката на 35 нископодови тролейбуса Skoda 32Tr. Дванадесетметровият електрически автобус може да превозва до 95 пътници, 35 от които седнали. Неопределена тягова батерия ще позволи работа дори в райони без въздушни електропроводи. Превозното средство може да измине до дванадесет километра с едно зареждане. Продължение

Uber и Lyft ще изпробват роботизирани таксита във Великобритания в партньорство с китайската Baidu

Обявените сътрудничества ще донесат автономните превозни средства Apollo Go на Baidu в Лондон чрез платформите на Uber и Lyft, съобщиха компаниите в съответните си профили в социалните медии.

Обединеното кралство наблюдава вълна от интерес от компании за таксита без шофьори, след като правителството ускори плановете си за разрешаване на технологията за автономни превозни средства по обществените пътища.

CNBC. Пон, 22 декември 2025 г., 1:55 ч. сутринта.

Китайският технологичен гигант Baidu обяви планове да въведе роботизирани таксита в Лондон от следващата година чрез партньорствата си с Lyft и Uber, тъй като Обединеното кралство робо лондонсе очертава като нарастващо бойно поле за автономни превозни средства.

Обявените сътрудничества ще донесат автономните превозни средства Apollo Go на Baidu в британската столица чрез платформите Uber и Lyft, съобщиха компаниите в съответните си профили в социалните медии.

Тестването на първоначалния флот от десетки превозни средства на Baidu от Lyft ще започне през 2026 г., в очакване на регулаторно одобрение, „с планове за увеличаване до стотици оттам“, каза главният изпълнителен директор на Lyft Дейвид Ришър в публикация в платформата за социални медии X в понеделник.

Междувременно Uber заяви, че се очаква първият пилотен проект да започне през първата половина на 2026 г. „Развълнувани сме да ускорим лидерството на Великобритания в бъдещето на мобилността, като донесем още една безопасна и надеждна опция за пътуване на лондончани през следващата година“, добави компанията.

Продължение

Съобщава се, че германският автомобилен износ е най-силно засегнат от американските тарифи

Проучването показва, че германският автомобилен износ за САЩ е намалял с почти 14% през първите три тримесечия на годината, което го прави най-силно засегнатата индустрия на фона на тарифите, наложени от американския президент Тръмп.

Това е според проучване, видяно от Reuters

Припомняме, че това се случва въпреки „по-доброто“ споразумение за 15% базови тарифи за автомобили, определени от Вашингтон и Брюксел. Това е за разлика от първоначалната ставка германия най.засетнататот 25%, която беше в допълнение към предишната такса от 2,5%.

Освен автомобилния сектор, германските инженерни фирми също се бориха с износа за САЩ в този сектор, който намаля с почти 10% през първите три тримесечия на 2025 г. В известен контекст, износът на машини е обложен с 50% тарифна ставка, когато е свързан със стоманени и алуминиеви продукти.

Авторката на изследването, Самина Султан, отбеляза, че:

„Тъй като в момента трябва да се приеме, че американските вносни тарифи няма да се върнат към нивата отпреди администрацията на Тръмп в обозримо бъдеще, значително възстановяване на германския износ за САЩ е малко вероятно.“

Добавя, че това ще бъде „новото нормално“ за германските износители, като се има предвид, че търговската война ще се удължи при администрацията на Тръмп. Като такова, това е нещо, с което не само Германия, но и повечето страни по света трябва да свикнат. Продължение

Новият Ram Dakota ще влезе в производство през 2027 г.

Ram се готви за завръщане на пазара на средноразмерни пикапи. След повече от десетилетие настрана, новият модел ще се изправи срещу тежки конкуренти рам2като  Toyota Tacoma, Ford Ranger и Chevy Colorado – и сега знаем как ще се казва.

Рендър на средноразмерния пикап Ram от Motor1

рамДобре дошъл отново, Ram Dakota (преди Dodge Dakota). По време на медийно събитие в Детройт, главният изпълнителен директор Тим Кунискис потвърди това, което мнозина вече бяха подозирали: компанията възражда името Dakota за по-малкия си пикап.

Подробностите иначе са ограничени. Новият пикап ще се постави под пълноразмерния Ram 1500, давайки на купувачите по-малък и по-достъпен вариант. Ram заяви, че пикапът е проектиран по-специално за американския пазар, вместо да заимства сериозно от своите корпоративни братовчеди в чужбина. Продължение

Stellantis ще покаже 62 автомобила на автомобилното изложение в Брюксел

Производителят ще представи обновените модели Opel Astra и Peugeot 408, наред с европейските дебюти на Leapmotor B03X и Fiat Qubo L

18 декември 2025 г. Източник: Stellantis

Stellantis потвърди, че ще представи 62 автомобила от 11 марки на автомобилното изложение в Брюксел, което ще се проведе от 9 до 18 януари. Акцентите включват обновените Opel Astra стел автосалон 26и Peugeot 408, наред с няколко европейски дебюта.

Първите си европейски публични изяви ще направят електрическият кросоувър Leapmotor B03X, Fiat Qubo L и триколесното електрическо превозно средство Fiat Professional Tris.

Групата ще представи и два концептуални модела. Citroën ще представи Elo, 4,1-метров електрически автомобил с модулен интериор, способен да побере до шест пътници. Opel ще дебютира с Corsa GSE Vision Gran Turismo, високопроизводителна концепция с мощност 588 кВт и способност да ускорява от 0 до 100 км/ч само за две секунди.

В цялото си портфолио от марки, Alfa Romeo ще представи Tonale на белгийския пазар, докато DS Automobiles ще покаже електрическия едноместен автомобил DS E-Tense FE25. Jeep ще представи Avenger Black Edition и Compass 4xe, а Lancia ще покаже рали автомобила Ypsilon HF Integrale, разработен за категорията WRC2. Щандът на Maserati ще представи MCPura Cielo, GranCabrio и изцяло електрическия Grecale Folgore. Продължение

Запознайте се с най-рядката хиперкола на Rimac досега

Вече е разпродадена – и се предлага много повече от просто Nevera R.

Rimac Nevera R Founder’s Edition

Снимка от: Rimac

19 декември, 12:30 ч.

10-те късметлии, които са платили кой знае колко за Rimac Nevera R Founder’s Edition, получават много повече от просто колата. Лимитираният модел включва асортимент от ексклузивни римакпривилегии и преживявания за членовете на Founder’s Club, който дори им предоставя време за среща със самия Мате Римак, и това е само началото.

Мате каза, че иска да намери начин да благодари на онези хора, които са вярвали в неговата визия и са помогнали на компанията да стане това, което е днес, като покани 10-те „да изпитат неговия свят по съвсем нов начин. Не само чрез забележителна кола, но и чрез по-дълбока връзка с това, което прави Rimac различен от всичко друго“.

Всеки от 10-те ще получи фирмена карта, която предоставя „директен достъп“ до централата на Bugatti Rimac. Те също така ще получават приоритетни покани за продуктови ревюта и покани за рекордните серии на компанията. Това е в допълнение към участието им в стратегическите решения на компанията с Мате и неговия екип.

Собствениците също така ще могат да влияят и да дават обратна връзка за бъдещите автомобили на марката. Продължение

Peugeot обмисля наследник на комбито 508 като алтернатива на SUV-овете

„Проучваме какво следва след SUV-овете“, казва главният изпълнителен директор, докато фирмата обмисля нов поглед върху комбито

autocar.co.uk/car-news/new-cars

20 декември 2025 г.

Peugeot обмисля наследник на комбито 508, тъй като се стреми да разшири отново гамата си в сегменти освен настоящите си предложения за хечбек и кросоувър. пежо комби

508, средноразмерният изпълнителен модел на Peugeot, беше пуснат на пазара през 2010 г. като конкурент на Volkswagen Passat, Skoda Superb и Volvo S60/V60 и се предлагаше като четириврат фастбек и по-популярно комби.

Но главният изпълнителен директор на Peugeot, Ален Фавей, казва, че фирмата е отворена за проучване на нови сегменти, докато бъдещата ѝ гама се оформя, и той смята, че в тях може да има място за автомобил, подобен на комбито 508.

„Всички, включително и ние, пускат на пазара много хубави SUV-ове с всякакви форми“, каза той. „Чувствате, че в бъдеще трябва да се появи нещо друго – и какво е това? Нещо друго? Мисля, че всички ние, всеки производител, мислим за това и имаме планове за това.“

На въпроса дали това означава, че фирмата може да се върне към комбитата (след като ги продава от 1950 г.), Фавей отговори: „Защо не? Трябваше да спрем 508, защото – колкото и да не ми харесва, както и на вас – нямаше достатъчно търсене, за да оправдае оставането му на пазара. Сега проучваме какво следва след SUV-овете и може би ще има нещо, което ще има смисъл, дори в тази част на пазара, по-късно. Продължение