Stellantis отлага програмата за подпомагане на водача Level 3, тъй като намалява софтуерните амбиции, твърдят източници
Stellantis отлага системата AutoDrive Level 3 поради опасения относно цената и пазарната жизнеспособност, твърдят източници
Level 3 позволява шофиране със свободни ръце и без очи при определени условия
Компанията казва, че системата Level 3 е напълно разработена, но има ограничено търсене
reuters.com/business/autos-transportation
26 август 2025 г. 14:10 ч.
ДЕТРОЙТ, 26 август (Reuters) – Stellantis отложи първата си усъвършенствана програма за подпомагане на водача Level 3 поради високи разходи, технологични предизвикателства и опасения
относно потребителския апетит, трима души, запознати с въпроса, съобщиха на Reuters.
Едва през февруари Stellantis заяви, че вътрешната им система, която е част от програмата AutoDrive, е готова за внедряване и е ключов стълб на стратегията им. Компанията заяви, че системата, която позволява на шофьорите да не пускат ръцете си от волана и очите си от пътя при определени условия, ще им позволи временно да гледат филми, да проверяват имейли или да четат книги.
Компанията потвърди пред Reuters, че софтуерът Level 3 никога не е бил пуснат. Но не каза, че програмата е била отменена.
„Това, което беше представено през февруари 2025 г., беше технологията L3, за която в момента има ограничено пазарно търсене, така че не е пусната, но технологията е налична и готова за внедряване“, каза говорител на Stellantis.
Трите източника обаче казаха, че програмата е била замразена и не се очаква да бъде внедрена. На въпроса колко време и пари са били загубени по инициативата, Stellantis отказа да каже, отговаряйки, че работата, извършена по AutoDrive, ще помогне за поддръжката на бъдещите му версии.
Бившият изпълнителен директор на Stellantis, Карлос Таварес, предложи поглед към плановете на компанията за AutoDrive през 2021 г., казвайки, че това е една от трите основни технологични платформи, които ще пристигнат през 2024 г.
„Софтуерната стратегия е един от ключовите градивни елементи на цялостната стратегия на Stellantis“, каза той. Продължение
VinFast ще дебютира с електрически автобуси на Busworld Europe 2025
Виетнамският производител на електрически превозни средства VinFast ще представи първите си модели електрически автобуси в Европа на Busworld 2025 в Брюксел този октомври. EB 8 и EB 12 са проектирани да отговарят на стандартите на ЕС, с пробег до 400 км. Пускането на пазара бележи навлизането на VinFast на европейския пазар на обществен транспорт.
Изображение: VinFast
technode.global, 27.08.2025 – 07:56
Според производителя, EB 12 е напълно хомологиран съгласно разпоредбите на ИКЕ на ООН и CE. Моделът е специално проектиран за европейски операции, като се вземат предвид местните разпоредби и инфраструктура. И двата автобуса са оборудвани с LFP батерии от „доверени световни лидери като CATL и Gotion“ с капацитет до 422 кВтч. VinFast казва, че автобусите осигуряват „реален пробег до 400 км“. Превозните средства могат да се зареждат с до 140 кВт, което позволява батерията да се зареди за два до три часа.
VinFast все още не е предоставила допълнителни подробности за двата модела, като например капацитет за пътници и размери. Очаква се подробностите да бъдат разкрити на премиерата на Busworld. Въз основа на снимката за пресата и имената, EB 12 изглежда е дванадесетметров соло автобус, което означава, че EB 8 вероятно ще бъде осемметров мидибус.
Наред с електрическите автобуси, VinFast ще представи своята стратегия за навлизане на европейския пазар на обществен транспорт. Компанията заяви, че ще се фокусира върху партньорства с европейски специалисти и доставчици в транспортния и инфраструктурния сектор. Твърди се, че този подход отразява пускането на портфолиото от електрически SUV автомобили, което вече включва моделите VF 6 и VF 8 в Европа.
„Европа споделя визията на VinFast за зелено и устойчиво бъдеще, а пускането на нашите модели електрически автобуси VinFast на Busworld е силно изявление за дългосрочния ангажимент на VinFast към региона“, каза Ле Ти Ту Туй, председател на VinFast. Продължение
Автомобилни групи от ЕС настояват за промяна на „вече неосъществимите“ цели за емисиите на CO2 от автомобили
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще бъде домакин на ръководители от автомобилния сектор на 12 септември, за да обсъдят бъдещето на сектора
reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation, 27 август 2025 г., 8:24 ч.
БРЮКСЕЛ, 27 август (Reuters) – Целите на Европейския съюз за намаляване на емисиите на CO2 от превозните средства, включително 100% намаление за автомобилите до 2035 г., вече не са осъществими, заявиха на 26 аввгуст ръководителите на асоциациите на европейските производители и доставчици на автомобили.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще бъде домакин на ръководители от автомобилния сектор на 12 септември, за да обсъдят бъдещето на сектора, който е изправен пред двойни заплахи – китайската конкуренция при електрическите превозни средства и американските тарифи.
В писмо до фон дер Лайен, главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz – Ола Каелениус и Матиас Цинк, главен изпълнителен директор на отдела за задвижване и шасита в Schaeffler AG (SHA0n.DE) заявиха, че са ангажирани с постигането на целта на ЕС за нулеви нетни емисии през 2050 г.
Те обаче заявиха, че производителите от ЕС сега са изправени пред почти пълна зависимост от Азия за батерии, както и пред неравномерна инфраструктура за зареждане, по-високи производствени разходи и американски тарифи.
Блокът трябва да надхвърли целите за нови превозни средства, твърдят те, като например 55% намаление на емисиите на CO2 спрямо нивата от 2021 г. за леки автомобили и 50% за микробуси до 2030 г. и 100% и за двете до 2035 г. Продължение
Електрическият Porsche Cayenne ще предлага мощност на зареждане от 400 кВт
Porsche позиционира втория си електрически SUV, базиран на PPE, след Macan. Компанията няма да представи производствен модел на IAA в Мюнхен, но вече се появиха допълнителни технически подробности за електрическия Cayenne, показващи ясни разлики от Macan.
Изображение: Porsche Cayenne PPE
motortrend.com, topgear.com, autocar.co.uk, 27.08.2025 – 11:30
Porsche от известно време промотира Cayenne от следващо поколение. Той ще бъде изцяло електрически и ще бъде базиран на Premium Platform Electric (PPE), докато настоящият модел с двигател с вътрешно горене и хибрид ще продължи да се произвежда с допълнителни актуализации. Миналата година Porsche изпрати леко камуфлирани прототипи за пътни тестове и дори демонстрира един на Фестивала на скоростта в Гудууд, без да разкрива подробни спецификации.
Сега на журналисти беше позволено да седнат на пътническата седалка в прототипа заедно с програмния мениджър Михаел Шецле. Репортажи от тези пътувания разкриват подробности за модела с вътрешно име „E4“, представляващ четвъртото поколение на Cayenne. Въпреки че моделите PPE като Macan и Audi Q6 e-tron и A6 e-tron вече са на пазара, електрическият Cayenne не е просто по-голям автомобил с идентична технология, а включва няколко технически подобрения.
Батерията ще има енергийно съдържание от 113 кВтч (108 кВтч използваема), в сравнение със 100 кВтч (95 кВтч използваема) в моделите Macan и Audi. Тя разполага с подобрена система за течно охлаждане с две охлаждащи пластини в батерията, докато Macan има само една.
Значително по-мощната охладителна система е предназначена да помогне за увеличаване на максималната мощност на зареждане от 270 кВт на Macan до 400 кВт в пиков момент. Това би направило Cayenne дори по-способен от някои от бързозарядните станции, предлагани днес, които все още са проектирани за 300 или 350 кВт. Ако обаче зарядната станция е съвместима и може да осигури достатъчна мощност, Cayenne би трябвало да може да зарежда от десет до 80 процента за 15 минути. За десет минути в батерията би трябвало да потече достатъчно електричество за 300 километра по WLTP. Продължение
Scania разширява портфолиото си от електрически автобуси с триосна версия с нисък под
Източник: scania.com/bg
Scania разширява електрическата си мобилност, като въвежда конфигурация 6×2*4 към платформата за батерийно-електрически автобуси, представена през 2023 г. Новият вариант с нисък под е проектиран да отговаря на изискванията за средно и тежко натоварване и, с увеличения си пътнически капацитет спрямо съществуващия модел 4×2 LE BEV, е подходящ за градски, крайградски и по-кратки междуградски маршрути.
С нов заден мост, както и наскоро представените e-machine и интерфейс за зареждане – всички достъпни и за съществуващата двуосна версия – триосният вариант предлага конкурентно решение, което е едновременно ефективно и изключително надеждно.
Новото електрическо шаси е създадено да осигурява максимална производителност при тежки условия през целия си експлоатационен живот. Неговата гъвкавост позволява допълнителни адаптации според нуждите както на каросерийните производители, така и на клиентите.
Осовите предавки са проектирани за възможно най-добра енергийна ефективност и дълъг живот. Два нови моста са с по-бързи предавателни числа, което намалява вътрешните загуби и подобрява цялостната ефективност. Освен това новият управляем трети мост е позициониран зад полуоската и е проектиран да работи съвместно с новия заден мост. Управлението чрез последната ос подобрява разпределението на теглото и намалява износването на гумите.
Scania ще достави първите си електрически автобуси в Норвегия
Scania ще достави 41 електрически градски и крайградски автобуса на оператора Tide Buss за обслужване във Вестфолд, Норвегия, от лятото на 2026 г. Автобусите са първите електрически доставки на производителя в страната.
Изображение: Scania
kommunikasjon.ntb.no
Автобусите ще бъдат построени на електрическата платформа на Scania, която използва модулна система, споделена между камионите и автобусите. Всяко превозно средство е оборудвано с пет батерийни пакета, осигуряващи общо 520 кВтч. Четири пакета са монтирани на покрива, а петият е разположен отзад. Електродвигателят доставя 230 кВт чрез двустепенна скоростна кутия, конфигурация, базирана на компоненти, които Scania използва за градско и местно шофиране в портфолиото си от камиони от години. Scania ще осигурява сервиз и поддръжка на 41-те автобуса в своето съоръжение в Боргескоген.
Каросерията е от партньора Higer. Последният произвежда и каросериите на туристическите автобуси Scania и автобусите за дълги разстояния, които са добре установени на норвежкия пазар. Новите автобуси се предлагат на пазара под името Scania Fencer F1, като Scania доставя цялостната задвижваща система, батерийната система и управляващата електроника.
Двуосните автобуси са с дължина 12,2 метра, предлагат 39 фиксирани места, три сгъваеми седалки и място за правостоящи. Както Scania посочва, всеки автобус е конфигуриран идентично, с двойни врати отпред и в средата на превозното средство.
Йон Ейщайн Лунд, директор продажби в Norsk Scania, каза: „Радваме се, че можем да доставим първите електрически автобуси Scania в Норвегия и че подписахме споразумения с Tide Buss както за доставката на тези автобуси, така и за тяхното обслужване и поддръжка.“ Продължение
Защо рециклирането на „изтощени“ батерии може да спести милиарди и да намали замърсяването
Нарасналото търсене на електрически превозни средства, преносима електроника и съхранение на възобновяема енергия доведе до превръщането на лития в наистина критичен минерал. Тъй като светът се стреми към чисто енергийно бъдеще, рециклирането на литиеви батерии стана от решаващо значение.
batteriesnews.com
Ново изследване от Edith Cowan University (ECU) подчертава, че използването на използвани батерии като вторичен източник на литий не само помага за намаляване на въздействието върху околната среда, но и осигурява достъп до този ценен ресурс, подкрепяйки кръговата икономика и осигурявайки дългосрочна устойчивост в енергийния сектор.
Докторантът г-жа Садия Африн посочи, че се очаква световният пазар на литиево-йонни батерии да се разшири със среден годишен темп на растеж от 13%, достигайки 87,5 милиарда долара до 2027 г., като се очаква потреблението на литий да се увеличи от 390 килотона през 2020 г. до приблизително 1600 килотона до 2026 г.
Въпреки това, само около 20% от капацитета на литиево-йонната батерия се използва, преди тя да стане негодна за употреба в електрически превозни средства, което означава, че батериите, които се озовават на склад или на сметище, запазват близо 80% от литиевия си капацитет.
Австралийското министерство на промишлеността, науката и ресурсите вече е изчислило, че до 2035 г. Австралия може да генерира 137 000 тона отпадъци от литиеви батерии годишно.
За излезлите от употреба батерии, очевидният отговор е рециклирането, каза първият автор г-н Асад Али, цитирайки данни на правителството, според които индустрията за рециклиране може да достигне годишна стойност между 603 милиона и 3,1 милиарда долара за малко повече от десетилетие. Продължение
Асоциации от Норвегия и Швеция си сътрудничат в рециклирането на батерии
Малко след като Норвежката асоциация на вносителите на автомобили (BIL) основа компанията Autoretur Battery Recycling (ABR) за събиране и рециклиране на стари батерии за електрически превозни средства, тя обяви сътрудничество с шведската асоциация на вносителите Mobility Sweden в областта на рециклирането на батерии.
mobilitysweden.se, bilimportorene.no
За да отговорят на предстоящите изисквания на новия регламент на ЕС за батериите, Mobility Sweden и норвежката Bilimportørenes Landsforening сключиха стратегическо партньорство. Чрез своите дъщерни дружества FoRetur (Швеция) и Autoretur Battery Recycling (Норвегия) те се стремят да създадат ефикасна, координирана система за обратно приемане на батерии за електрически превозни средства, която е адаптирана към бъдещите изисквания.
„Автомобилната индустрия на бъдещето ще бъде до голяма степен електрическа. Ето защо е изключително важно да успеем да изградим ефективна и кръгова икономика, основана на батерии“, казва Анна Хенстед, ръководител на отдела за рециклиране в Mobility Sweden и главен изпълнителен директор на FoRetur AB.
„Нашата цел е да осигурим както екологични ползи за обществото, така и конкурентоспособност на автомобилната индустрия. Заедно можем да изградим система, която е стабилна и устойчива в дългосрочен план“, добавя Ерик Андресен, главен изпълнителен директор на норвежката асоциация BIL.
Само преди дни норвежката асоциация на вносителите BIL създаде Autoretur Battery Recycling (ABR), която отговаря за събирането и обработката на излезли от употреба батерии за електрически превозни средства. Продължение
Руската марка Tenet започна да продава кросоувъра T4. Обявени са цените
Пълноциклово производство на автомобила е установено в завод в Калужска област, който преди това е принадлежал на Volkswagen
autonews.ru/news, 26 август
Продажбите на втория модел на новата руска марка Tenet, наречен T4, започнаха в Русия, съобщи пресслужбата на компанията.
Компактният кросоувър се предлага за закупуване в две нива на оборудване – базовото Active и топовото Prime, цените за тях са съответно 2 220 000 и 2 350 000 рубли. Новият продукт има тригодишна гаранция (или 100 хиляди км пробег). Пълноциклово производство на автомобила е установено в завод в Калужска област (преди това собственост на Volkswagen).
Tenet T4 всъщност е аналог на Chery Tiggo 4. Външно се различават само по табелки с имена и емблеми.
Интериорът на автомобила, подобно на китайския му аналог, има двоен 10,25-инчов екран.
В основната версия Active автомобилът разполага с LED фарове, камера за задно виждане, сензори за паркиране, дистанционно стартиране на двигателя и функция за отопление на интериора, бутон за стартиране на двигателя без ключ и сензор за светлина. Кросоувърът е оборудван още с круиз контрол, отопляеми предни седалки и климатик.
Топ версията на кросоувъра Prime допълнително получи електрически сгъваеми огледала, предни сензори за паркиране, система за околно виждане, отопляеми седалки и двузонов климатик. Продължение
472,41 км/ч: BYD поставя нов рекорд за скорост за електрически превозни средства с Yangwang U9
Подмарката на BYD, Yangwang, постигна нов световен рекорд за скорост за електрически превозни средства, достигайки 472,41 км/ч на пистата за автомобилни тестове на ATP в Папенбург, Германия.
Изображение: BYD
electrive.com, 26.08.2025 – 17:00 ч.
Рекордът беше поставен на 8 август 2025 г. с най-новото Yangwang U9 Track Edition, според китайския производител на автомобили. Зад волана беше немският състезател Марк Басенг, който постави предишния рекорд за електрически превозни средства през 2024 г. – също в Папенбург – когато ускори Aspark SP600 до 438,7 км/ч. „Миналата година си мислех, че съм достигнал своя връх. Никога не съм очаквал да счупя собствения си рекорд толкова скоро – но ето ни, на същата писта, с нови технологии, които го направиха възможно“, каза Басенг според прессъобщение на BYD.
Yangwang представи U9 Track Edition на 10 август, след като Basseng вече беше счупил рекорда. За разлика от стандартния U9 с 960 kW, Track Edition е увеличен до 2250 kW. BYD вече е оборудвал по-масовите модели Han L и Tang L с най-новото си поколение електрически двигатели – сега и първият хиперкола в Китай също се възползва от това. И вместо два двигателя, U9 се предлага с четири, всеки с мощност 555 kW.
Track Edition работи на 1200-волтова система и разполага с термично управление, оптимизирано за екстремни условия. С над 3000 к.с. на разположение, много аспекти на автомобила са проектирани за максимално натоварване. За рекордния пробег в Папенбург обаче голямото задно крило беше премахнато, за да се намали съпротивлението.
Това важи и за гумите: когато Yangwang тестваха стандартния U9 в Папенбург миналата година, достигайки 391,94 км/ч, гумите се оказаха ограничаващ фактор. Въз основа на тези тестове Yangwang и Giti Tire разработиха нова полу-гладка гума за употреба на писта.
„Тази високопроизводителна гума се отличава с оптимизирани материали от сместа и специален дизайн на протектора, докато иновативната обработка на назъбването на интерфейса между колелото и джантата, комбинирана с високовискозен лубрикант, минимизира относителното приплъзване между гумата и джантата по време на рязко ускорение или спиране. Това намалява загубата на въртящ момент и износването на гумите, като същевременно подобрява предвидимостта и стабилността по време на динамични маневри“, обяснява BYD. Продължение