Германия: Все още няма решение относно планираните субсидии за електрически превозни средства
До 4000 евро стимули за електрически автомобил, ако цената и личният доход останат под горните граници – тези цифри вече циркулираха във връзка с планираните субсидии за електрически превозни средства за домакинства с ниски доходи. Политическите преговори обаче все още не са напреднали толкова далеч.
Изображение: Opel
sueddeutsche.de (на немски), 16.10.2025 г.
В планираната схема за подкрепа, която е предназначена да помогне на домакинствата с ниски и средни доходи да преминат към превозни средства с нулеви емисии, много медии очевидно съобщиха повече от политиците.
По-рано тази седмица няколко доклада представиха предполагаеми подробности – правителството се е решило в полза на бонус за покупка и против социалния лизинг, а конкретни цифри за лимита на доходите вече циркулираха, като се споменаваше до 3800 евро бруто на месец.
Федералното министерство на околната среда не опроверга официално тези цифри, но и не ги потвърди – с основание. „Не можем да потвърдим циркулиращите данни за потенциалните размери на субсидиите или конкретния дизайн на новата програма за подкрепа“, заяви говорител на ръководеното от Социалдемократическата партия Министерство на околната среда пред германския Süddeutsche Zeitung (SZ).
Сега е очевидно, че федералното правителство все още не е постигнало консенсус относно точния дизайн на новата подкрепа. Парламентарната група на Социалдемократическата партия е съставила позиционен документ, в който очертава визията си за новата програма – много необичайна стъпка, ако вече е имало някаква форма на споразумение между Социалдемократическата партия и ХДС/ХСС относно дизайна. Продължение
Ferrari ще пусне 20 нови автомобила само за няколко години
Новата стратегия предвижда по-голямо разнообразие от автомобили с ограничени серии.
Снимки: Ferrari
Темпото на новите продукти на Ferrari се ускори през последните години и Маранело е на път да премине на още по-висока предавка. Между 2026 и 2030 г. средно по четири нови модела ще
дебютират годишно, така че се пригответе за 20 автомобила само за пет години.
Това е забележително постижение за екзотична марка, която продаде само 13 752 бройки през 2024 г., най-добрата ѝ година в историята.
Все още е рано Ferrari да разкрие подробности за предстоящите проекти, но едно от потвърдените пускания на пазара е първият електромобил на марката, „Elettrica“. Логиката подсказва, че актуализиран 296 е на път, заедно с plug-in хибрид Purosangue, като се има предвид, че платформата на SUV-а поддържа електрификация. Версиите с отворен покрив на Amalfi и F80 също изглеждат неизбежни; въпросът е кога, а не дали.
Достигането на 20 нови модела до 2030 г. е амбициозна цел, но главният изпълнителен директор на Ferrari намекна, че ексклузивността ще остане приоритет. Бенедето Виня каза на анализаторите, че е „по-добре да има повече модели с ограничен обем, отколкото няколко модела с по-голям обем“. „Стратегията за диверсификация на продуктите“ на Prancing Horse има за цел да привлече по-широк кръг купувачи, без да размива престижа му.
Човек може да предположи, че подобен бум на продукти би могъл да отчужди тези, които са привлечени от ексклузивността на Ferrari. И все пак това не се случи. Виня потвърди, че поръчките вече покриват целия производствен цикъл за 2026 г., което означава, че новите купувачи няма да получат доставки до 2027 г. Продължение
Kia почти утроява производството на електрически автомобили в Словакия
След началото на производството на EV4, малкият кросоувър EV2, най-достъпният електрически автомобил на Kia до момента, също ще слезе от производствената линия в Жилина от следващата година. От 2027 г. производителят планира да произвежда общо около 180 000 електрически автомобила годишно.
Сн.: Kia ev4 производство Словакия
finance.yahoo.com, 16.10.2025 – 15:04 ч.
Kia EV4 BEV
Kia произвежда автомобили за европейския пазар в словашкия си завод в Жилина от двадесет години. Въпреки това, до началото на производството на EV4 на 20 август, това са били изключително автомобили с двигател с вътрешно горене и хибридни автомобили. Досега електрическите автомобили на производителя са били внасяни предимно директно от Южна Корея.
В бъдеще обаче производителят иска да снабдява местните клиенти с повече електрически автомобили от своя източноевропейски завод. Твърди се, че хечбек версията на електрическия компактен автомобил е само началото. Kia иска почти да утрои производството на електромобили в Жилина през следващите две години.
В допълнение към EV4, сравнително достъпният кросоувър EV2 също се очаква да генерира големи обеми от 2026 г. нататък: „Очаква се средното годишно производство на предстоящия EV2 да достигне около 100 000 бройки в завода в Жилина, Словакия, през 2027 г.“, каза главният изпълнителен директор на Kia Хо Сунг Сонг в интервю за търговското издание Automotive News Europe в началото на октомври. Продължение
Waymo идва в Лондон
Moove и Waymo разширяват партньорството си за автономни превозни средства от САЩ до Лондон. Пилотна услуга за споделено пътуване скоро ще стане достъпна през 2026 г. чрез приложението Waymo.
Сн.: Waymo
theguardian.com, standard.co.uk, waymo.com, prnewswire.com, 16.10.2025 – 13:30
Waymo е активна в ключови градове в САЩ от известно време. В момента тя управлява над 1500 автономни превозни средства в Сан Франциско, Лос Анджелис, Остин, Финикс и Атланта – макар и с различен обхват и оперативни области. Преместването в Лондон ще отбележи първия път, когато Waymo дебютира в Европа.
Внедряването ще започне с пилотна схема в столицата, където Moove вече управлява бизнес за финансиране на превозни средства и автопарк за шофьори на споделено пътуване. След като е пуснат в експлоатация, пътниците ще могат да извикват автономни превозни средства, използвайки приложението Waymo. Waymo заяви, че си партнира с Jaguar Land Rover, за да вгради автономната платформа Waymo Driver в електрически I-PACE.
Внедряването на таксита без шофьор в Лондон със сигурност ще породи редица предизвикателства за Waymo. Компанията заяви, че вече управлява „международни центрове“ в Лондон и Оксфорд, „…които включват екипи, развиващи мащабна симулация със затворен контур“ за автономно шофиране. Съизпълнителният директор на Waymo, Текедра Мавакана, каза: „Демонстрирахме отговорно напълно автономното споделено пътуване и нямаме търпение да разширим предимствата на нашата технология в Обединеното кралство.“
Въпреки това, подобно на други европейски градове, пътната схема на Лондон е силно неравномерна, съчетавайки тесни средновековни пътища с оживени кръстовища със смесено предназначение, включващи велосипедисти, автобуси, черни таксита, тежкотоварни автомобили, пешеходци и други автомобили. Несъмнено е по-сложна от американската мрежа, на която са обучавани повечето превозни средства на Waymo. Продължение
1,6 милиона NEV: Китай регистрира безпрецедентни продажби на електрически автомобили през септември
Китай обяви нов рекорд в продажбите на електрически автомобили и plug-in хибриди: 1,6 милиона нови енергийни превозни средства (NEV) бяха продадени през септември, с няколко хиляди повече, отколкото през предишния рекорден месец декември 2024 г. Китай също достига нови висоти, когато става въпрос за чисто електрически автомобили и дела на електрическите превозни средства в общия пазар. Лидерът на пазара, BYD, обаче не се възползва от това.
еlectrive, cnevpost.com (CAAM), cnevpost.com (BYD), cnevpost.com (Tesla), cnevpost.com (Xiaomi), ir.xiaopeng.com, ir.nio.com, cnevpost.com (Leapmotor),
cnevpost.com (Geely), cnevpost.com (GWM), cnevpost.com (Li Auto), autonews.gasgoo.com (GAC), autonews.gasgoo.com (SAIC)
Изображение: Stellantis
През септември всяко второ превозно средство, продадено в Китай, е имало plug-in: проникването на NEV се е увеличило до 49,7%. Въпреки че делът на електрическите превозни средства в Китай остава сравнително постоянен над 45% от пролетта, той никога не е бил толкова близо до 50%, колкото беше през септември.
Според данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), предходният месец беше пълен със суперлативи: 1 604 000 електрически автомобила и plug-in хибриди също поставиха нов рекорд в абсолютни стойности. И в този сегмент, електрическите превозни средства с батерии (BEV) надхвърлиха границата от един милион (1 058 000 бройки) за първи път.
222 000 NEV са били изнесени през септември
Продажбите на NEV през септември представляват увеличение с 24,6% в сравнение със същия месец миналата година и с 15,0% в сравнение с август. Износът от Китай играе все по-важна роля: броят на изнесените NEV се е удвоил миналия месец в сравнение със септември 2024 г. Продължение
Great Wall Motor планира нова европейска офанзива
След серия от фалшиви стартове, Great Wall Motor прави нов опит да пробие на европейския пазар на електрически автомобили. Китайският автомобилен производител представи стратегия за разширяване, която ще включва двигатели с вътрешно горене и пълни хибриди в допълнение към електрическите автомобили и plug-in хибридите – с фокус върху марката Haval, предназначена за чисти SUV автомобили.
Изображение: Great Wall
presse.gwm-motor.de, 15.10.2025
През 2021 г. Great Wall Motor (GWM) навлезе в Европа с големи надежди. Китайският автомобилен производител донесе със себе си два изцяло електрически модела – GWM Ora 03 и по-късно Ora 07 – както и два plug-in хибридни SUV-а, GWM Wey 03 и Wey 05. Първоначално Ora и Wey бяха независими марки, но в края на 2023 г. GWM стана основна марка в Европа, докато другите две бяха понижени до просто имена на модели.
Този първоначален набег в Европа обаче беше посрещнат с доста скромен успех. Основана през 1984 г., компанията продаде приблизително 316 000 автомобила извън Китай през 2023 г., но само 6300 в Европа. GWM някога се надяваше да продаде един милион превозни средства на други пазари до 2025 г.; тази цел сега е отложена за 2030 г.
В Германия картината е още по-лоша: миналата година GWM продаде само около 3000 автомобила там, което бележи допълнително разочарование за китайския автомобилен производител. През август 2024 г. автомобилният производител спря европейската си централа в Мюнхен, което доведе до загуба на 100 работни места на обекта. Оттогава европейските дейности на GWM са на заден план. Продължение
Waymo заявява, че ще се разшири в Европа следващата година с роботизирани таксита без шофьор в Лондон
Waymo е втората компания, която заявява, че ще донесе роботизирани таксита във Великобритания.
Американската фирма за роботизирани таксита Waymo обяви на 15 октомври, че планира да започне дейност в столицата на Обединеното кралство през 2026 г.
15/10/2025
Тя заяви, че ще започне да тества своите автономни автомобили в Лондон през следващите седмици, докато работи за осигуряване на разрешения за автономно споделено пътуване там.
„Демонстрирахме как отговорно да мащабираме напълно автономното споделено пътуване и нямаме търпение да разширим предимствата на нашата технология в Обединеното кралство“, каза в изявление съизпълнителният директор на Waymo Текедра Мавакана.
Регламентите на Обединеното кралство изискват автономните автомобили да отговарят на изискванията за безопасност и да имат ниво на безопасност, което е поне толкова високо, колкото „внимателните и компетентни човешки шофьори“.
Очаква се правилата да бъдат напълно въведени до 2027 г., а внедряването на Waymo е част от програма за ранно приемане.
„Радвам се, че Waymo възнамерява да предостави услугите си в Лондон следващата година, в рамките на предложената от нас пилотна схема“, заяви в изявление Хайди Александър, държавен секретар на Обединеното кралство по транспорта.
Waymo не е единствената компания за автономни автомобили, която се насочва към европейските пазари. По-рано тази година американското приложение за споделено пътуване Lyft заяви, че ще си партнира с китайската фирма за изкуствен интелект Baidu, за да въведе роботакси във Великобритания и Германия през 2026 г. Продължение
BMW имаше „рекордно високи“ продажби на V-8 миналата година
Докато BMW продължава да се развива в електрификацията, компанията продължава да се усъвършенства с двигателите с вътрешно горене.
Снимка от: BMW
15 октомври, 2025
BMW гледа към бъдещето с платформата Neue Klasse EV, но компанията не забравя миналото си с двигатели с вътрешно горене. Наскоро разговаряха с ръководителя на отдела за научноизследователска и развойна дейност на BMW, д-р Йоахим Пост, и докато разговорът се фокусираше предимно върху Neue Klasse и какво предстои, той засегна темата за вътрешното горене.
По време на разговора Пост разкри нещо интересно: Миналата година беше най-добрата за BMW по отношение на продажбите на V-8. Той каза:
„Искаме да дадем на клиента най-добрата кола и той може да реши какъв вид задвижване иска. Не да вземе нова кола само ако избере електромобил, стара кола, ако иска двигател с вътрешно горене. Светът е различен; Миналата година имахме най-много продажби на [премиум] електрически автомобили и същевременно рекордно високи продажби на осемцилиндрови двигатели.“
Докато BMW е най-известна със своите редови шестцилиндрови двигатели, компанията е произвеждала луксозни автомобили с V-8 двигател през 50-те и 60-те години на миналия век и е върнала V-8 двигателя за постоянно в началото на 90-те години за 5, 7 и 8 Series. Той се оказа популярна опция в по-големите автомобили, особено SUV-ове като X5. Най-новият V-8 двигател на BMW, 4.4-литровият S68 с два турбокомпресора, дебютира през 2022 г. и се използва в най-високите модели на Land Rover и Range Rover.
В комбинация с хибридна система, както в M5, V-8 двигателят на BMW осигурява на клиентите мощността и характера, които желаят, като същевременно отговаря на все по-строгите разпоредби за емисиите. Продължение
Nissan Leaf стартира на цена под 37 000 евро
След световната си премиера през юни, Nissan публикува допълнителни подробности за третото поколение на Leaf. Очаква се поръчките да бъдат възможни преди края на тази година – на цени под 37 000 евро. Вече има и доста конкретна информация за версията с голямата батерия.
15.10.2025
Сн. Nissan Leaf BEV
След началото на поръчките преди края на годината, първите модели се очаква да бъдат доставени на клиентите преди края на зимата, както заяви управляващият директор на Nissan Germany Винсент Рику пред журналисти на автомобилното събитие в Копенхаген. На въпроса той уточни, че това означава първото тримесечие.
На световната премиера на третото поколение Leaf в средата на юни, Nissan говореше за поръчки, започващи през есента, но сега казва, че това ще стане през 2025 г. Nissan не посочи никакви причини за лекото забавяне, но в средата на септември имаше съобщения за недостиг на батерии в Япония, което означаваше, че производството в завода в Точиги трябваше да бъде намалено – включително и това на новия Leaf. Въпреки че Япония снабдява само местния пазар и САЩ, Leaf за Европа ще продължи да се произвежда в Съндърланд, Великобритания, с местно произведени батерии. Ако обаче планираната последователност за пускане на пазара трябва да се спазва, забавянето в Япония може да повлияе и на европейското пускане.
Нека да преминем към това, което знаем: докато на световната премиера се говореше за пробег от 604 километра за голямата батерия, окончателната хомологация по WLTP вече достигна 622 километра. С батерия от 75 кВтч, Leaf ще се предлага в Германия на цени под 42 000 евро, както вече потвърди Ricoux – най-вероятно на 41 990 евро. Продължение
Правната битка на Мъск за 56 милиарда долара заплата от Tesla навлиза в последния си етап
ДОУВЪР, Делауеър (Reuters) – Адвокатите на Илон Мъск ще настояват Върховния съд на Делауеър в сряда да възстанови пакета му от 56 милиарда долара заплащане от Tesla, тъй като една от най-големите корпоративни съдебни битки навлиза в последния си етап близо две години, след като съдия от по-долната инстанция отмени рекордното възнаграждение на главния изпълнителен директор на Tesla.
U.S. News & World Report, 15 октомври 2025 г.
Резултатът може да има значителни последици за щата Делауеър, широко използваното му корпоративно право и неговия Канцлерски съд, някога предпочитано място за бизнес спорове, което наскоро беше обвинено във враждебност към влиятелни предприемачи.

Илон Мъск, главен изпълнителен директор на SpaceX и Tesla, жестикулира, докато присъства на конференцията Viva Technology, посветена на иновациите и стартиращите компании, в изложбения център Porte de Versailles в Париж, Франция, REUTERS
Решението на Канцлерския съд от януари 2024 г., с което се отменя заплащането на Мъск, се превърна в лозунг за критиците на Делауеър. Канцлерът Каталийн Маккормик постанови, че бордът на директорите на Tesla не е бил независим от Мъск, когато е одобрил пакета за заплащане през 2018 г., и че акционерите не са разполагали с ключова информация, когато са гласували с огромно мнозинство в негова полза. В резултат на това тя приложи взискателен правен стандарт и установи, че заплащането е несправедливо спрямо инвеститорите.
Ответниците, настоящи и бивши директори на Tesla, отрекоха да са извършили нарушения и заявиха, че Маккормик е тълкувал погрешно фактите и закона. Не се очаква Мъск да присъства.
След решението за заплащането на Мъск, големи компании, включително Tesla, Dropbox и фирмата за рисков капитал Andreessen Horowitz, смениха законните си седалища в Тексас или Невада, където съдилищата са по-благосклонни към директорите. Законодателите в Делауеър реагираха на корпоративните напускания, тенденция, известна като „Dexit“, като преразгледаха корпоративното си законодателство. Продължение