Elroq RS в роба. Разкриване на тайната на матовата боя
Високопроизводителната Škoda Elroq RS вече се предлага с поразителна иновация – матово покритие на каросерията. Ето какво разкриват експертите на Škoda Auto зад кулисите на производството на тази ексклузивна серия…
skoda-storyboard.com
В новия си цвят Matte Grey, Elroq RS прави смело изявление. За служителите на Škoda Auto производството на това покритие е много повече от просто добавяне на нова боя за боядисване. То е резултат от обширна работа на междуведомствен екип от специалисти, които в сътрудничество с доставчици са тествали множество варианти, са провеждали симулации и са усъвършенствали процесите, за да предоставят продукт, който отговаря на високите стандарти за качество на марката.
„Радваме се, че отговорихме на търсенето на клиентите по този начин. С поглед към бъдещето се стремим да разширим допълнително палитрата от матови покрития за нашите автомобили“, казва Вероника Страшкрабова, ръководител на проекти за моделното семейство Elroq.
Матовият Elroq RS слиза от същата производствена линия и бояджийски цех в Млада Болеслав, както всеки друг Elroq. Разликата се състои в новодобавеното: всяко тяло вече може да бъде покрито с гланцово или матово покритие.
Самият матов ефект идва от прозрачното горно покритие, което е импрегнирано с матиращ агент, съдържащ, наред с други неща, силициеви наночастици. „Тези наночастици се издигат до повърхността на горния слой и създават желаното матово покритие. По същество то работи чрез разпръскване на входящата светлина в множество посоки, вместо да я отразява директно обратно към окото, поради което боята изглежда матова“, обяснява координаторът по планиране на бояджийския цех Павел Саска. Обработеният Elroq RS използва ултра матов тип боя, който се отличава с по-ниско ниво на гланц, визуално задълбочавайки матовия вид още повече. Продължение
VW спира производството в Цвикау
Volkswagen няма да произвежда автомобили в завода си MEB в Цвикау през следващата седмица, според медийно съобщение. Водят се и разговори за прекъсване на производството във втория им немски завод за електрически автомобили в Емден, но все още не е взето решение.
Изображение: Volkswagen
faz.net, bloomberg.com
Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) съобщи за плановете, а заводът в Цвикау оттогава потвърди спирането на производството пред вестника. В момента Цвикау произвежда пет електрически модела, базирани на MEB – VW ID.3 и Cupra Born на едната линия, и средноразмерните SUV-ове ID.4, ID.5 и Audi Q4 e-tron (включително Sportback) на другата.
Ситуацията в Цвикау вече е напрегната. Заводът е силно засегнат от преразпределението на моделите между заводите, договорени след споразумение за заплатите. Volkswagen планира да премести производството на ID.3 и Born във Волфсбург през следващите две до три години, след като производството на Golf приключи там и се премести в Мексико.
ID.4, който в момента слиза от производствената линия както в Цвикау, така и в Емден, ще се произвежда само в Емден в бъдеще. VW ще спре производството на купето, подразделение ID.5, поради слабо търсене. Според плановете от декември, в Цвикау ще остане само Audi Q4 e-tron, заедно с нов център за рециклиране. Въпреки това остава съмнително дали Q4 e-tron сам по себе си може да поддържа завода напълно зает – особено след като търсенето в САЩ изглежда ще намалее още повече с вносните мита. Продължение
Гости от миналото. Оригинални автомобили Škoda от историята на компанията
Развитието на моторните превозни средства на марката не е било просто линейно. Производителите често е трябвало да реагират на специфичните нужди на клиентите. Обърнете внимание на някои превозни средства, които са проправили път в технологиите, които по-късно ще бъдат приложени в масово произвежданите автомобили.
skoda-storyboard.com
1905-1911: Laurin & Klement LW, триколки
В натоварения градски трафик леките и пъргави моторизирани триколки са идеални за доставки и пощенски услуги. Това е било вярно още преди 120 години. Между 1905 и 1911 г. триколки са били произвеждани в Млада Болеслав, използвайки части от успешните мотоциклети на компанията. Седнал отзад, водачът е гледал над главите на двама пътници или покрито пространство за до 200 кг товар. Laurin & Klement LW е бил особено успешен. Кошни колички и триколки Laurin & Klement са били използвани от пощенските служители за превоз на поща, първо във Виена, след това в Будапеща и Прага. Продължение
Специално за фенове на марката. Преосмислена икона: радикалната Škoda 110 R
Ако емблематичното купе на Škoda се прероди в днешния модерен дизайнерски език „Modern Solid“?
Дизайнерите на Škoda Auto отново са почерпили вдъхновение от богатото наследство на марката, за да създадат модерни интерпретации на легендарни модели. Сред тях е наистина впечатляваща нова визия на купето 110 R.
skoda-storyboard.com
Škoda 110 R е истинска икона. За времето си това елегантно купе се превърна в мечтата на безброй шофьори, като същевременно послужи като основа за множество състезателни версии, които спечелиха на Škoda лаври на едни от най-престижните писти в света. Дори днес „Erko“ е ценена класика сред ентусиастите. Един такъв почитател е Рихард Швец, дизайнер и член на екипа за дигитално моделиране в Škoda Design.
„Винаги съм имал страст към елегантните автомобили. Оценявам съчетанието от изчистени обеми с прости детайли, което 110 R въплъщава перфектно“, обяснява той. „Това, което ме впечатли също, беше навлизането на този модел в света на моторните спортове.“
Неговата съвременна интерпретация за това как 110 R би могъл да изглежда днес е всичко друго, но не и ретро. „Не исках да поема по ретро пътя. Целта ми беше да създам напълно нова форма, като внимателно интегрирам фини намигвания към определящите характера характеристики на 110 R. Исках дизайнът да се усеща възможно най-иновативен“, казва Ричард.
Улавянето на духа на оригинала, без да се разчита твърде много на миналото, не беше лесна задача. „Всеки елемент трябваше да бъде третиран внимателно – за да се избегне попадане в ретро територия, като същевременно се запази идентичността на автомобила. От самото начало беше ясно, че намирането на правилния баланс между пропорциите и обемното оформяне ще бъде ключът“, обяснява дизайнерът. Продължение
MAN проправя пътя за сглобяване на електрически автобуси в Азербайджан
MAN и Improtex Trucks & Buses подписаха меморандум за разбирателство, за да започнат съвместно сглобяване на автобусите Lion’s City E в Азербайджан. Очаква се първите бройки да бъдат пуснати в експлоатация през 2026 г.
Изображение: MAN
mantruckandbus.com
Партньорството е съсредоточено върху модела Lion’s City E на MAN, като производството ще следва модела xKD. Автобусите ще пристигнат в Азербайджан частично сглобени, заедно с останалите компоненти, като окончателното сглобяване ще се извършва локално. Междувременно дъщерното дружество на MAN – Traton, ще предоставя поддръжка на място в управлението на качеството и обучението на служителите.
Това е само първата стъпка към по-широко партньорство, в което „създаването на местна стойност“ ще се разширява непрекъснато – с други думи, докато определени компоненти за автобусите започнат да бъдат произвеждани и доставени локално.
Главният изпълнителен директор на MAN, Александър Власкамп, пътува до азербайджанската столица Баку за церемонията по подписване, където се срещна както със заместник-министъра на икономиката на страната, така и с президента на Improtex Trucks & Buses.
Базираният в Мюнхен производител има за цел да се разшири допълнително в страни извън ЕС и вижда старта в Азербайджан като важна следваща стъпка.
„С това споразумение отваряме нова глава в нашето международно сътрудничество. Азербайджан инвестира в устойчива градска мобилност – а ние допринасяме с нашия опит в областта на електромобилността. Заедно ние даваме важен принос за чисти и ефикасни транспортни решения в региона“, каза Власкамп. Продължение
Audi се готви за премиера на флагманския кросоувър Q9. Какво е известно досега
Новият флагман Audi Q9 ще бъде представен през 2026 г.
В допълнение към премиерата на флагманския кросоувър Q9, Audi подготвя и ново поколение на модела Q7.
Audi ще представи следващото поколение Q7 през 2026 г. Нов флагмански модел в гамата, кросоувърът Q9, също ще дебютира следващата година, каза Джефри Бюко, ръководител на отдела за развитие на марката, пред немското издание Automobilwoche.
Снимка: 2026 Audi Q9 неофициален рендер
Все още има малко подробности за новите модели. Известно е само, че и двата модела ще бъдат оборудвани с традиционен двигател с вътрешно горене (ДВГ), което означава, че нито новият Q7, нито Q9 ще имат хибридни или електрически версии на задвижването.
В момента се произвежда второто поколение на кросоувъра Audi Q7.
Автомобилът дебютира преди десет години, през 2015 г. От пускането си на пазара кросоувърът е претърпял два рестайлинга.
Що се отнася до Audi Q9, той вероятно ще се превърне в новия флагмански модел в гамата на немската премиум марка, като потенциални конкуренти включват BMW X7 или Mercedes-Benz GLS.
Audi досега не е предлагала пълноразмерен премиум кросоувър. Продължение
Peugeot обновява отоплението на батериите на E-3008 и E-5008 и V2L
Френската марка на Stellantis – Peugeot, обновява своите средни електрически автомобили STLA и вече оборудва E-3008 и E-5008 със система за предварително загряване на батериите като стандарт. Peugeot също така постепенно интегрира функцията V2L (Vehicle-to-Load) като стандарт в цялата си гама електрически автомобили.
Изображение: Peugeot
stellantis.com
Peugeot за първи път представи функцията Vehicle-to-Load, която позволява електрическите устройства да се захранват независимо от електрическата мрежа, използвайки електричество от батерията на задвижването, в моделите E-208 и E-2008 като част от последните си актуализации на моделите. До края на годината технологията V2L, която преобразува електрическия автомобил в мобилен източник на енергия, ще бъде монтирана стандартно и в средните модели STLA. Новият E-308 ще бъде оборудван и с V2L във всички чисто електрически нива на оборудване, а функцията се очаква да бъде налична и в E-408 от първото тримесечие на 2026 г. – отново като стандарт във всички електрически версии.
Специален адаптер, който позволява включване на стандартни захранващи кабели в контакта тип 2 на електрическия автомобил, може да се използва за захранване на електрически устройства с мощност до 3 кВт. Това означава, че батерията на лаптоп или електрически велосипед може да се зарежда независимо от електрическата мрежа или устройства като електрически инструменти или малък хладилник могат да работят без постоянно инсталиран контакт. „Това прави технологията V2L особено полезна за дистанционна работа, дейности на открито или аварийни ситуации, при които достъпът до надеждно електричество е от съществено значение“, казват от Peugeot.
Функцията „от превозно средство до зареждане“ със сигурност не е от значение за всички клиенти, но дори и тогава е по-скоро приятен трик. Втората важна иновация също не засяга всички клиенти; например за домашните зарядни устройства няма съществено предимство. Всички клиенти, които често разчитат на бързи зарядни устройства, ще се възползват от функцията за предварително загряване на батерията, която вече е инсталирана стандартно. Продължение
Камионите H2 на Daimler се представят в тестове в Алпите
Daimler Truck тества камиона Mercedes GenH2 с горивни клетки при разреден планински въздух в Швейцарските Алпи. Прототипите трябваше да докажат надеждността на силовия си агрегат на 10 000 километра. От 2026 г. малка серия от 100 превозни средства ще влязат в редовна експлоатация.
Изображение: Daimler Truck
daimlertruck.com
Съчлененият електрически камион на Mercedes, eActros 600, вече е в реална експлоатация в повече от 15 страни. Междувременно, задвижваният с водород Mercedes GenH2 Truck, чието разработване беше отложено с няколко години като част от мерките за намаляване на разходите, обявени през юли, продължава да се разработва с по-бавни темпове. Daimler не ограничава декарбонизацията на моделната си гама единствено до BEV и продължава работата по камиона с горивни клетки.
След като доказаха зимните си възможности през март при ледени температури и сняг, четири тестови превозни средства се завърнаха в Швейцарските Алпи това лято. По-конкретно, тестовете се проведоха във Вале, където условията са идеални за подобни изпитания. Няколко планински прохода преминават през южния кантон, вариращи от 600 до 2478 метра надморска височина. Тук външните температури от 35°C се срещат с разреден високопланински въздух.
Тези условия подложиха компонентите, особено в системите за управление на температурата и охлаждането, на изключително натоварване. В продължение на няколко седмици прототипите изминаха общо 10 000 километра и изкачиха 146 000 метра надморска височина. Тестовите инженери се фокусираха върху електродвигателите, управлението на температурата и взаимодействието между горивната клетка, буферната батерия и системата с резервоар за водород. Продължение
Китай ще се фокусира по-интензивно върху износа на електромобили
Китайското правителство представи работен план за растежа на автомобилната индустрия до края на 2026 г. Той съдържа множество мерки и цели, включително по-голямо насърчаване на износа на електрически автомобили и 20% увеличение на вътрешните продажби на превозни средства с нова енергия (NEV) тази година до 15,5 милиона превозни средства.
gov.cn
Като цяло Китай планира да продаде 32,3 милиона превозни средства с всички видове задвижване през 2025 г., което би представлявало увеличение с 3%. Това би довело дела на NEV във всички
продадени автомобили до 48%. Не са определени конкретни цели за продажби за 2026 г. Съкращението NEV (New Energy Vehicles) обхваща електрически автомобили, plug-in хибриди, превозни средства с удължаване на пробега и автомобили с горивни клетки.
Мерки за насърчаване на продажбите на NEV в Китай
За да се постигнат гореспоменатите цели за продажби, правителството планира например пилотни програми в 25 града, в рамките на които ще бъдат закупени над 700 000 нови NEV за обществения транспорт (автобуси, таксита, логистика). Освен това ще бъдат предоставени данъчни облекчения върху данъка върху покупките и данъка върху моторните превозни средства, както и други финансови стимули за NEV. Плановете включват и програми за подмяна на стари превозни средства („старо за ново“) и по-лесна продажба на употребявани автомобили. Освен това ще има разширяване на инфраструктурата за зареждане и подмяна на батерии, особено в селските райони. Освен това ще има нови пилотни проекти за интелигентни свързани превозни средства, включително за асистирано шофиране от ниво 3.
Един от фокусите на пътната карта е технологичният суверенитет. Целта е да се насърчат научноизследователската и развойна дейност в областта на чипове, операционни системи, изкуственинтелект и твърдотелни батерии за автомобилната индустрия. Същевременно Китай настоява за по-строги стандарти за NEV, батерии и автономно шофиране. Продължение
Bentley ще се префокусира върху двигателите с вътрешно горене
Вместо да произвежда само електрически автомобили от 2030 г. нататък, луксозната марка отново поставя по-голям акцент върху двигателите с вътрешно горене в средносрочен план.
Изображение: Bentley
autocar.co.uk
На 19 септември Porsche обяви, че в бъдеще ще постави по-голям акцент върху двигателите с вътрешно горене в Цуфенхаузен, като по този начин смекчи стратегията си за електрификация. На първо място, седемместният флагмански SUV, в момента все още известен под код K1 и първоначално предназначен да бъде електрически автомобил, вероятно ще бъде задвижван от бензинови двигатели с голям обем и plug-in хибридни задвижвания при пускането си на пазара. Електрическата версия ще последва по-късно.
Освен това, моделният цикъл на класическата серия спортни автомобили, която все още е ядрото на марката, ще бъде разширен чрез инвестиции от 3,1 милиарда евро. Промяната на курса на швабците предизвика дебати и влияе и върху бъдещите планове на другите луксозни марки под шапката на VW Group. Това е така, защото те споделят някои от техните платформи и задвижвания.
Като част от стратегията си „Beyond 100“, Bentley първоначално искаше да прехвърли цялата си моделна гама на електрическо задвижване до 2030 г. Тази цел вече беше отложена с пет години миналата година. Сега британската луксозна марка обяви, че ще се пренасочи към двигателите с вътрешно горене в средносрочен план.
„Електрификацията все още е нашата цел, но трябва да вземем клиентите си със себе си“
Това беше обявено от главния изпълнителен директор на Bentley Франк-Стефен Уолизер в интервю за Autocar. Въпреки че компанията все още възнамерява да пуска по един електрифициран модел годишно от 2026 г. нататък, под формата на чисто електрически автомобили или plug-in хибриди, тя отмени фиксираната си дата за постепенно премахване на технологията на двигателите с вътрешно горене. Продължение