Архив

Представиха електромобил с 1000-километров пробег

Aptera се завръща 10 години по-късноaptera-2e-development-prototype-at-company-offices-in-vista-california_100229801_h

Какъв е минималният пробег за електрическа кола?

Световната автомобилна индустрия изглежда се е установила на 200 мили или повече за Северна Америка и 250 километра (160 мили) или повече за европейските и азиатските пазари. Tesla с най-дълъг обхват от 2019 г., Model S Long Range, има пробег по EPA от 370 мили.

Идеята за електромобил с обхват от 1000 мили излезе на съвсем ново ниво – особено след като производителят му очаква да постигне този обхват само при 100 киловатчасов капацитет на батерията, същия размер като този от най-високия клас Tesla.

Снимката в горната част на тази история може да предизвика някои спомени у дългогодишните последователи на електрически автомобили и това е връзката с историята.

Начинът да достигнете разстояние от 1000 мили е възможен при предлагането на триколесен електрически автомобил с ултралеко тегло и по-нисък коефициент на съпротивление от всеки друг автомобил на пазара. Преди десет години имаше първообраза на точно такова превозно средство.

design-for-new-aptera-electric-car-aug-2019_100713512_hAptera го направи веднъж, преди десетилетие, но опитите се прекратиха през декември 2011 г., след като не успя да получи заеми с ниски лихви от програмата на Advanced Technology Vehicle Manufacturing на Министерството на енергетиката.

Сега Aptera се завръща. Ексклузивна история и интервю за IEEE Spectrum описва подробно как екипът на Aptera е подобрил дизайна си, защо основателите на компанията смятат, че енергийната ефективност е пренебрегваният аспект на електрическите автомобили – и колко много са се променили през десетилетието, когато ги няма.

Трима от основателите тихо изкупиха интелектуалната собственост и прекараха много месеци в усъвършенстване на дизайна.

Екипът е преосмислил всеки механичен аспект, възползвайки се от десетилетия напредък в изчислителната мощност, производството на добавъчни метали и веригата за доставки на EV, които просто не са съществували, когато са планирали производство през 2009 г.

Неотдавна новият Aptera стартира кампания за финансиране, за да пусне електрически автомобили, с притежатели на резервации от преди 10 години и новопривлечени от необичайния дизайн да купуват малки количества акции, за да стигнат 2,5 милиона долара.

Тези пари, казват те, ще им позволят да построят три прототипи за тестване до края на годината, като окончателният проект design-for-new-aptera-electric-car-aug-2019_100713511_hще бъде разкрит пред обществеността по време на 2020 г.

Новият триколесен електромобил на компанията трябва да се задвижва от мотори с колела, най-вероятно три, с мощност 50 киловата (67 конски сили) на брой. Екипът ще тества и двумоторна версия с предно задвижване, само за да види как това се отразява на цялостната ефективност на автомобила.

Автомобилът ще се предлага с диапазон от капацитет на батерията, от 40 до 100 kwh и потребление на енергия под 100 Watt часа на километър.

За сравнение, най-ефективният Tesla Model 3, който се продава днес, според EPA оценките, използва 250 Wh / mi – макар да се признава, че той разполага с два пъти повече хора от Aptera.

Както изтъква екипът, Aptera няма да има нужда от еквивалент на мрежата на Supercharger. Днешната 50-kw CCS или CHAdeMO мрежа за зареждане може да добави 200 мили или повече за половин час, което се дължи не на скоростта на зареждане, а на минималното използване на енергия в колата за покриване на тези километри.

Дори 120-волтов северноамерикански щепсел за домакинство може да добави 100 мили обхват за една нощ.

Възстановеният екип на Aptera знае, че колата им няма да се хареса на всички. И те трябва да наберат милиони долари  – преди производството да е дори възможно.

И все пак, в епоха на луксозни електрически превозни средства, които тежат 3 тона, е хубаво да се види, че енергийната ефективност получава някакво внимание. Може би другите производители на автомобили трябва да обърнат внимание.