Архив

Държавите от ЕС и европарламентът се споразумяха за по-строги стандарти за емисии на CO2 от автопарка

До 2035 г. емисиите на CO2 от нови пътнически автомобили и лекотоварни автомобили трябва да паднат със 100 процента

europa.eu

Държавите от ЕС и Европейският парламент постигнаха политическо споразумение за по-строги стандарти за емисии на CO2co2-eu-symbolbild за нови пътнически автомобили и лекотоварни превозни средства, запечатвайки края на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Какво въздействие ще има задната врата за е-горива в момента не e ясно.

В подробности, споразумението, което все още трябва да бъде официално подпечатано, призовава за намаляване на емисиите на CO2 от 55 процента за нови пътнически автомобили и 50 процента за леки търговски превозни средства до 2030 г. в сравнение с 2021 г.

До 2035 г. емисиите на CO2 от нови пътнически автомобили и лекотоварни автомобили трябва да падне със 100 процента. Това означава, че от 2035 г. само автомобили и лекотоварни превозни средства, които не отделят CO2 по време на работа, могат да бъдат регистрирани в ЕС.

Също толкова важно, колкото и фактът, че споразумението, постигнато от преговарящите на ЕС с парламентаристите, все още трябва да бъде официално прието: през 2026 г. трябва да е възможно да се преразгледа решението.

Според съобщението на Европейския съвет споразумението включва „клауза за преразглеждане“. С други думи, ако някои основни условия се променят дотогава, е възможна и корекция на стандартите за емисии.

Теоретична малка задна вратичка за двигатели с вътрешно горене, задвижвани от така наречените електронни горива, остава – но не в рамките на ограниченията на автопарка: от Комисията на ЕС се иска да представи „предложение, след консултации със заинтересованите страни, за регистрация на превозни средства, задвижвани изключително с CO2 неутрални горива след 2035 г., в съответствие със законодателството на ЕС, извън обхвата на стандартите за автопарка и в съответствие с целта на ЕС за климатична неутралност“, се казва в официалното съобщение.

За кои превозни средства се прилага освобождаването от е-горива?

„Извън обхвата на стандартите за автопарка“ всъщност пояснява, че възможна задна врата за е-горива няма да се прилага за нови пътнически автомобили и лекотоварни превозни средства – защото те попадат под ограниченията за автопарка. Например камиони, аварийни превозни средства и трактори не са част от системата за ограничения на автопарка. Ако автомобилите и лекотоварните автомобили с е-горива, задвижвани от двигатели с вътрешно горене, също трябва да се движат извън обхвата, ще трябва да бъдат създадени допълнителни изключения за тях.

В миналото обаче само в германската управляваща правителствена коалиция партията на Зелените и либералната партия FDP вече тълкуваха подобни пасажи по различен начин – например дали подобно изключение се прилага и за леки автомобили или само за превозни средства, които вече не са обхванати според ограниченията на парка. В момента не е ясно какви са възгледите по този въпрос в цяла Европа и как ще се тълкува това искане до Комисията.

Въпреки това основната структура на граничните стойности за автопарка остава непроменена: производителите могат да продължат да предлагат на пазара превозни средства с двигатели с вътрешно горене, но трябва да плащат премия от 95 евро за грам CO2/км над целта за регистрирано превозно средство, ако целта им за емисии е надвишена през дадена година.

Отделно от ограниченията на парка, обсъжданията относно преразглеждането на Директивата за алтернативните горива (AFIR) продължават между Съвета и Парламента. Миналата седмица Европейският парламент постигна съгласие по своята обща позиция, призовавайки за поне една зарядна станция за електрически автомобили на всеки 60 километра по главните пътища на ЕС до около 2026 г.

Европейският съвет е доволен от постигнатото споразумение – Чешката република в момента е председател на Съвета на ЕС. „Това споразумение ще проправи пътя за модерната и конкурентоспособна автомобилна индустрия в ЕС“, каза Йозеф Сикела, чешки министър на промишлеността и търговията. „Светът се променя и ние трябва да останем в челните редици на иновациите. Вярвам, че можем да се възползваме от този технологичен преход. Предвиденият график също прави целите постижими за производителите на автомобили.“