Архив

Китай ще изисква разрешителни за износ на електрически автомобили, за да защити имиджа на китайската марка в чужбина

ПЕКИН (Reuters) – Китай ще изисква лицензи за износ на електрически автомобили от следващата година, съобщи в петък Министерството на търговията, като част от мерките за ограничаване на нелоялната конкуренция от нерегулирани търговци и защита на репутацията на китайските автомобилни марки в чужбина.

Публикувано на 26.09.2025 г. в 10:27 ч.

Продавачите на електрически автомобили ще трябва да спазват съществуващите правила, които позволяват само на автомобилните производители и техните оторизирани компании да лицеензкандидатстват за лицензи за износ. Бензиновите автомобили и хибридите вече подлежат на управление на лицензи съгласно настоящата рамка.

У Сонгцюан, директор на отдела за политически изследвания в Китайския изследователски център за автомобилни технологии, изрази опасения относно неоторизирани износители, които доставят електрически автомобили до задгранични пазари, където не са установени следпродажбени услуги, което уврежда потребителското изживяване и репутацията на китайските марки.

Това също така води до ценови войни на тези пазари и ниски печалби, добави У.

„Точно както големите международни марки са спечелили глобално доверие чрез високо качество, китайските автомобилни производители трябва да установят стандартизирани процеси и да постигнат висококачествен износ в своите независими операции“, пише Ву в статия.

Местните власти в Китай подкрепиха хилядите търговци, появили се от 2019 г. насам, които изпращат нови автомобили в чужбина като „употребявани“. Практиката помогна за абсорбирането на излишните доставки на автомобили в Китай и изкуствено завиши местните статистики за БВП, съобщи Reuters по-рано.

Джу Хуаронг, председател на китайския държавен автомобилен производител Changan, призова за по-строги мерки срещу износа на „употребявани автомобили“ по време на автомобилна конференция през юни, предупреждавайки, че практиката може да „навреди изключително много на китайските марки“ на задграничните пазари.

Износът на електрически автомобили от Китай възлиза на 1,65 милиона бройки миналата година, почти двойно повече от броя през 2022 г.