Камионите H2 на Daimler се представят в тестове в Алпите
Daimler Truck тества камиона Mercedes GenH2 с горивни клетки при разреден планински въздух в Швейцарските Алпи. Прототипите трябваше да докажат надеждността на силовия си агрегат на 10 000 километра. От 2026 г. малка серия от 100 превозни средства ще влязат в редовна експлоатация.
Изображение: Daimler Truck
daimlertruck.com
Съчлененият електрически камион на Mercedes, eActros 600, вече е в реална експлоатация в повече от 15 страни. Междувременно, задвижваният с водород Mercedes GenH2 Truck, чието разработване беше отложено с няколко години като част от мерките за намаляване на разходите, обявени през юли, продължава да се разработва с по-бавни темпове. Daimler не ограничава декарбонизацията на моделната си гама единствено до BEV и продължава работата по камиона с горивни клетки.
След като доказаха зимните си възможности през март при ледени температури и сняг, четири тестови превозни средства се завърнаха в Швейцарските Алпи това лято. По-конкретно, тестовете се проведоха във Вале, където условията са идеални за подобни изпитания. Няколко планински прохода преминават през южния кантон, вариращи от 600 до 2478 метра надморска височина. Тук външните температури от 35°C се срещат с разреден високопланински въздух.
Тези условия подложиха компонентите, особено в системите за управление на температурата и охлаждането, на изключително натоварване. В продължение на няколко седмици прототипите изминаха общо 10 000 километра и изкачиха 146 000 метра надморска височина. Тестовите инженери се фокусираха върху електродвигателите, управлението на температурата и взаимодействието между горивната клетка, буферната батерия и системата с резервоар за водород.
Системата за прогнозиране на задвижването (PPC) също трябваше да се докаже на трудния терен. Използвайки геоданни, системата знае предварително къде и кога се появява наклон и съответно регулира изходната мощност. Горивната клетка, например, зарежда батерията, за да осигури достатъчно енергия при изкачване нагоре, оптимизирайки ефективността на цялото задвижване.
Daimler Truck съобщи за удовлетворение от резултатите от тестовете, заявявайки, че силовото предаване се е доказало като надеждно и е осигурило стабилна мощност. Получените данни ще помогнат за по-нататъшното развитие. Преди камионът H2 да влезе в пълномащабни продажби през следващото десетилетие, той трябва да премине полеви изпитания с избрани клиенти, за да демонстрира ежедневната си пригодност.
Планирано е производство на малка серия от 100 превозни средства през следващата година, като внедряването им в логистичните операции ще започне в края на 2026 г. Daimler очаква, че широкото внедряване на горивните клетки в транспорта на дълги разстояния ще отнеме още няколко години – в Европа мащабното производство и широкото внедряване не се очакват преди началото на 30-те години на миналия век. Ако това изобщо се случи, както показват настоящите тенденции, електрическото задвижване с батерии остава доминиращата технология за камионите.