Икона в модерна форма: електризиращият Favorit. Роден в България прави дизайн на Škoda….
Ами ако тази емблематична Škoda бъде преосмислена в дизайн Modern Solid?
Дизайнерите на Škoda Auto отново са почерпили вдъхновение от богатата история на марката, за да създадат модерна интерпретация на легендарни автомобили. В духа на съвременния дизайнерски език се появи внимателно обмислено прераждане на модела Škoda Favorit.
skoda-storyboard.com
Електромобилност
Škoda Favorit беше ключов автомобил, който помогна на автомобилния производител от Млада Болеслав да се насочи към съвременната си идентичност. Въпреки ограничените ресурси и
работата зад Желязната завеса, инженерите успяха да създадат атрактивен и висококачествен автомобил, който спечели вниманието по целия свят.
Значението на Favorit е признато и от дизайнера Людмил Славов, който, като част от поглед назад към легендарните модели на Škoda, създаде визия за Favorit в настоящия стил на марката. „Задачата за разработване на модерен автомобил, способен да се конкурира със западните модели в кратки срокове, беше успешно изпълнена от инженерния екип, воден от г-н Хрдличка. Дори Volkswagen забеляза качествата на Favorit – и останалото е история“, обяснява Людмил, споделяйки какво го е привлякло към модела.
Серията „Икони получават преобразяване“ е почит към легендарните модели от историята на Škoda и празник на креативността на днешните дизайнери. Техните преосмисляния на исторически превозни средства са създадени ексклузивно за тази серия и не представляват бъдещи модели на Škoda.
Škoda Favorit
Хечбекът Škoda Favorit е представен през 1987 г. Въпреки че е разработен при ограниченията на Източния блок, той се справя добре със западните автомобили по отношение на полезността и характеристиките на шофиране. Задвижван е от 1,3-литров четирицилиндров двигател с мощност от 40 до 50 кВт в различните версии. В допълнение към хечбека, Škoda произвежда и варианта Forman комби. След няколко актуализации моделът се произвежда до 1994 г., когато е заменен от Felicia.
Отдадеността и интензивността, с които първоначалният екип е работил, вдъхновяват Людмил. „Енергията и усилията, вложени в проекта, ми напомнят за университетските ми дни, когато понякога имах нужда от истински тласък“, усмихва се дизайнерът. Задачата да преосмисли Favorit в духа на Modern Solid го погълна напълно – той прекара около 120 часа от личното си време в проекта. „Бих искал да благодаря на жена си, че ми даде пространството да направя това“, казва той с благодарност.
Modern Solid от Bertone
Людмил също подхожда с благоговение към оригиналния дизайн – той е създаден от легендарното дизайнерско студио Bertone. „От днешна гледна точка мисля, че Favorit вече е бил един вид Modern Solid. Технически и визуално беше прост автомобил, предназначен за широката публика“, обяснява той. Този начин на мислене е отразен в неговите модерни скици.
Неговият Favorit от 21-ви век е изчистен, прост автомобил – компактен и практичен. Людмил леко разшири оригиналната концепция до кросоувър, а не до чист хечбек. „Исках да актуализирам оригиналната идея за днес, когато различни SUV-ове са популярни – като Škoda Kamiq. Представях си и новия Favorit като електрическо превозно средство, а по-високата структура на каросерията позволява по-добро разположение на батерията в пода“, казва той.
Препроектирането на формата на Favorit не беше лесно. „Не исках да използвам съвременни дизайнерски елементи като Tech-Deck Face. Това е почит към Favorit, затова изучих
оригиналните му детайли и се опитах да ги развия и издигна. Честно казано, опростяването на вече минималистичните форми до Modern Solid беше много предизвикателство“, признава той.
Резултатът е впечатляваща концепция, която изумява зрителите. Въпреки че скиците на Людмил съдържат емблематични елементи от оригиналния модел, неговият модерен Favorit не изглежда ретро. Отличителната му предна част може да не е напълно в съответствие с днешните лица на Škoda, но перфектно улавя философията на Modern Solid.
Приятелски настроена кола Simply Clever
Пътят до успешния резултат беше дълъг: „Скицирах много версии, търсех идеалната форма на решетката и фаровете, пробвах различни перспективи и се консултирах много с колеги“, казва Людмил. От началото до края той скицираше всичко дигитално на таблет, тъй като му е по-лесно да работи с пропорции по този начин. „Почти никога не използвам моливи вече – може би само за първите идеи“, добавя той за стила си на работа.
От самото начало, неговата визия за Favorit, преосмислен като кросоувър, имаше балансирани пропорции, подчертаващи практичността. В определен етап той привлече колегата си Дейвид Стингъл, за да помогне за прехода на концепцията към следващата фаза. „Дейвид проектира в 3D среда за скициране, което беше чудесна следваща стъпка за по-нататъшно развитие“, обяснява Людмил. „Базирахме го на скиците на Людмил. Моята задача беше да придам на автомобила нови обемни пропорции, форми и дизайнерски елементи, така че резултатът да изглежда почти като завършен продукт с модерен солиден израз“, казва Дейвид Стингъл за разработката на Favorit от новата ера.
Те запазиха дизайна изчистен и се фокусираха върху това да направят автомобила достъпен. „Това е удобен автомобил за ежедневието – компактен, но все пак практичен. Това е същността на Favorit“, казва Дейвид. „За мен Favorit беше симпатична кола, в която всичко имаше смисъл. В този смисъл беше Simply Clever“, добавя Людмил, хвалейки оригинала.
Въпреки че крайният резултат изглежда по-скоро като автомобил, готов за производство, отколкото ранните скици, Дейвид Стингъл добави много оригинални детайли, които го отличават от по-ранните фази и въвеждат интересни функционални решения. „Вземете например вратите – те са доста уникални. Имат обща дръжка, вградена в каросерията, разделена в
центъра, и се отварят в противоположни посоки. Това поддържа дизайна визуално чист“, описва Дейвид. Друг необичаен детайл са джантите: „Формата им е семпла, вдъхновена от начина, по който скицираме джанти, когато не се фокусираме върху дизайна им“, отбелязва той.
Хипнотичните фарове са почит към оригинала
Един от най-поразителните елементи на концепцията са нейните фарове, умело препращащи към оригиналния модел. По онова време дори известният дизайнер Бертоне е имал предизвикателство да интегрира основни, предварително разработени фарове, които са били масово произвеждани в Чехословакия по това време. Въпреки размера им, той е трябвало да ги вплете в своя дизайнерски език. В този дух Людмил Славов прекара много време в размисъл как да модернизира този елемент.
Икона в модерна форма: електризиращият Favorit
Резултатът е хипнотизиращо решение с много тънки модерни LED светлини отпред и отзад. Те са рамкирани от частично полупрозрачни капаци, които съответстват на обема на светлините на оригиналния автомобил. „Чрез тези капаци светлината може да проектира различни модели, които собственикът може да персонализира“, казва Людмил. Според Дейвид, капаците на фаровете могат дори да бъдат сгъваеми: „Основно видимата част е за дневни светлини. Когато е необходим класически фар, капакът се сгъва“, обяснява той. Фин модерен светлинен щрих е осветеният автомобил в логото на Škoda както отпред, така и отзад.
В допълнение към „цивилната“ версия, Людмил Славов създава и състезателна концепция, вдъхновена от рали наследството на Favorit. Тя се отличава с изпъкнали брони, изработени от мек на допир материал, които той въвежда на определен етап от разработката, за да препрати към пластмасовите брони на оригиналния Favorit.
Людмил Славов
Дизайнерът Людмил Славов е родом от България, но се мести в Чехия с родителите си на 11-годишна възраст и живее там повече от 25 години. Завършва Академията за изкуства, архитектура и дизайн в Прага (UMPRUM). По време на стаж в Братислава се запознава с Volkswagen Group. По-късно работи в областта на индустриалния дизайн, транспорта и дизайна на тежки машини, а в крайна сметка се фокусира върху автомобилния дизайн.
Той е в Škoda Design от 2017 г., като работи като част от екипа по интериорен дизайн. През 2020 г. той създава модерна интерпретация на легендарния Škoda Popular Monte Carlo за поредицата „Icons Reimagined“, която настоящата поредица продължава. Людмил е страстен колоездач и се опитва да прекарва колкото е възможно повече от свободното си време със семейството си. Той също така обича архитектурата, но намира най-голямото си творческо вдъхновение в музиката.
Дейвид Стингъл
На 24 години, екстериорният дизайнер Дейвид Стингъл в момента завършва обучението си по дизайн в Академията за изкуства, архитектура и дизайн в Прага. Започва да работи в областта на дизайна на 15-годишна възраст, първоначално на свободна практика като продуктов дизайнер. Бързо развива силен интерес към 3D моделирането, което води до настоящата му позиция – сега е на втората му година – в дигиталното дизайнерско студио на Škoda Auto. „Това е първият ми опит да работя директно за производител на автомобили. Обичам колите и дизайна, така че тази работа е сбъдването на мечтите ми“, казва той. Що се отнася до творческото му вдъхновение, той добавя: „Обичам добрите истории. За мен дизайнът е като страхотна история, превърната в материална.“








