Индуктивно зареждане: E-Road близо до Париж ще предава 200 кВт непрекъсната мощност
Консорциум, воден от френската компания за магистрали Vinci Autoroutes, планира да тества индуктивно зареждане на електрически превозни средства по време на движение по участък от магистрала A10 близо до Париж. Монтажът на необходимите бобини в пътната настилка започна в началото на годината. Сега е потвърдено, че те ще предават 200 кВт непрекъсната мощност и 300 кВт пикова мощност.
prnewswire.com, 25/10/2025
Тестовата писта A10 се намира близо до град Анжервилие близо до Париж и е дълга 1,5 километра. От началото на януари необходимите индукционни бобини са монтирани под асфалта.
Отговорните използват система от израелската компания Electreon, специализирана в индуктивни системи за зареждане. Както беше обявено през 2023 г., това е „система от следващо поколение“ със значително увеличен капацитет за предаване на мощност, допълнителни софтуерни функции като наблюдение в реално време и по-стабилна архитектура.
Участниците в проекта вече са определили количествено и предаването на мощност: „Три лаборатории от Университета „Гюстав Айфел“ проведоха тестови кампании на място при реални условия на движение. Първоначалният им анализ на събраните данни вече е обещаващ: инсталираната индуктивна система може безопасно да доставя пикова мощност над 300 кВт и средна мощност над 200 кВт при оптимални стационарни условия“, се казва в придружаващо изявление. В допълнение към Vinci Autoroutes, Electreon и Университета „Гюстав Айфел“, Vinci Construction, Hutchinson и Bpifrance, френската инвестиционна банка от публичния сектор, също участват в проекта, който се нарича „Зареждай, докато шофираш“.
Между другото, подобен проект е в ход в Германия: тестова писта за индуктивно зареждане на електрически превозни средства по време на шофиране се подготвя и на магистрала A6 в Горен Пфалц. Участъкът между Амберг-Запад и Зулцбах-Розенберг е дълъг малко под един километър. Първоначалните тестови шофирания като част от проекта E|MPOWER са планирани за втората половина на годината. Electreon е и технологичен партньор тук.
Но да се върнем към Франция: за тестовете камион, ван, лек автомобил и автобус бяха оборудвани с приемни бобини, за да се тества динамичното индуктивно зареждане директно с различни видове превозни средства. „Първоначалните резултати от текущите изпитвания на участък от магистрала A10 потвърждават констатациите от предишни проучвания“, обясни Никола Нотеберт, главен изпълнителен директор на Vinci Concessions и президент на VINCI Autoroutes. „Внедряването на тази технология в главните пътни мрежи на Франция, в допълнение към зарядните станции, ще ускори допълнително електрификацията на тежкотоварните автомобили и по този начин ще намали емисиите на парникови газове от сектора на товарните превози и логистиката, който сам по себе си представлява повече от 16% от общите емисии на страната.“
„Това е ключов момент в глобалното развитие на електрическите пътища“, коментира Орен Езер, главен изпълнителен директор на Electreon. „Изключителната производителност на системата, демонстрирана чрез проекта и потвърдена от независими лаборатории във Франция, показва, че нашата технология е единствената, способна да осигури динамично зареждане на превозни средства с такава мощност и надеждност – без конкуренти, които да могат да се сравнят със стандарта ѝ. Технологията на Electreon отговаря и дори надхвърля всички изисквания, определени от френското правителство.“ Според Езер, технологията на компанията отговаря и дори надхвърля всички изисквания на френското правителство. „Вярвам, че тези резултати проправят пътя за разполагането на хиляди километри безжични пътища, използващи нашата технология, във Франция, а по-късно и в цяла Европа.“








