ЕС отпуска милиони за финансиране на инфраструктура за зареждане и водород
В нов кръг от финансиране по програмата за инфраструктура за алтернативни горива (AFIF), Европейската комисия избра 70 проекта, които ще получат безвъзмездни средства на обща стойност над 600 милиона евро за електрификация и декарбонизация на транспорта в Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).
ec.europe.eu, 19.11.2025 – 00:36
Европейска комисия AFIF Субсидии
Чрез AFIF ЕС насърчава трансформацията на автомобилния, морския, вътрешния воден и въздушния транспорт в TEN-T и се опитва да достигне далеч отвъд автомобилния транспорт,
който досега е получил най-голямо внимание. 70-те проекта, обхващащи 24 държави от ЕС, са предназначени да „разположат инфраструктура за снабдяване с алтернативни горива, като например станции за презареждане на електричество, станции за зареждане с водород, електроснабдяване и съоръжения за бункериране на амоняк и метанол“, според изявлението на Комисията.
По-специално по отношение на електрическите превозни средства и превозните средства с горивни клетки, ще бъде предоставена подкрепа за повече от 1000 нови зарядни станции с капацитет 150 кВт за леки автомобили и леки търговски превозни средства, 2000 зарядни станции с капацитет 350 кВт за тежкотоварни превозни средства и 586 зарядни станции с капацитет 1 МВт. Освен това ще бъде финансирано инсталирането на 38 водородни станции за зареждане с гориво за автомобили, камиони и автобуси. Електрификацията на наземните услуги на 16 европейски летища също е сред проектите, които получават финансиране.
Разгледани са и общо пет германски проекта, но в някои случаи ще се възползват и други страни. Според отделно изявление на германското представителство в ЕС, мюнхенското дружество за комунални услуги Stadtwerke München ще получи около 3,8 милиона евро за електрификация на автобусния транспорт, по-специално за разширяване на съответната зарядна инфраструктура. Петролната компания BP Europa (активна в бизнеса със зареждане в Германия под марката Aral Pulse) получава почти 7,4 милиона евро за разширяване на зарядната инфраструктура за камиони в Германия. Fraport AG е един от бенефициентите оператори на летища и планира да използва над 2,5 милиона евро за електрификация на наземните услуги на летище Франкфурт.
Едно от споменатите морски пристанища се намира в Хамбург: в пристанището на Хамбург ще бъдат изградени две локални електрозахранващи системи за до четири контейнеровози с финансиране от над 4,6 милиона евро. И накрая, германският оператор на зарядни станции E-ON Drive Infrastructure (EDRI) също ще получи 8,8 милиона евро финансиране, но за разширяване на зарядната инфраструктура за камиони в Полша и Унгария.
Подробният списък показва, че проектът на BP, който ще получи финансиране от 7,4 милиона евро, предвижда общи инвестиции от над 24,6 милиона евро. BP планира да изгради десет зарядни станции за камиони, разположени на не повече от три километра от мрежата TEN-T. „На всяко място бенефициентът планира да разположи 3 зарядни станции с мощност 1 МВт, всяка от които е свързана с две точки за презареждане. Тази конфигурация позволява гъвкавост за доставяне на пълния 1 МВт към един камион или оптимизиране на разпределението на енергията към 2 камиона едновременно“, се казва в изявлението.
Проектът Fraport ще получи общо 8,5 милиона евро (с шест милиона евро повече от размера на субсидията), ще бъдат инсталирани около девет системи за захранване на паркирани самолети, 322 точки за зареждане с променлив ток за леки наземни превозни средства на перона и система за съхранение на батерии с капацитет 10 МВтч, която да поддържа мрежовата връзка. Няколко отделни мерки са планирани в градската компания за комунални услуги на Мюнхен, Stadtwerke München: Шест зарядни станции с мощност 400 кВт са планирани в депо Изток, седем пантографски зарядни станции с мощност 600 кВт по маршрути 192, 193 и 197 и пълна електрификация на депо Моосах с 26 зарядни станции с мощност 150 кВт и четири зарядни станции с мощност 400 кВт – във всички случаи включително разходите за свързване към мрежата. Цената на целия проект се оценява на 12,72 милиона евро, което е с около 8,9 милиона евро повече от наличното финансиране.
Най-голямата единична субсидия от 61,5 милиона евро отива при френската компания Voltix, която има и най-голямата обща инвестиция от над 205 милиона евро. Volitx планира да инсталира общо 288 МВт зарядна мощност за тежкотоварни автомобили на 45 места в няколко страни, включително във Франция, Испания, Нидерландия, Дания, Швеция, Австрия и Германия.
„В момента подкрепяме 70 проекта с 600 милиона евро финансиране от ЕС, за да ускорим внедряването на инфраструктура за алтернативни горива в цяла Европа“, казва европейският комисар по транспорта Апостолос Цицикостас. „Тези инвестиции ще засилят нашата конкурентоспособност и ще помогнат за по-лесен и по-достъпен преход към мобилност с нулеви емисии за всички граждани.“
Палома Аба Гароте, директор на Изпълнителната агенция за климат, инфраструктура и околна среда на Европейската комисия, добави: „Тази значителна подкрепа от ЕС за публични и частни организации ще ускори прехода на транспортния сектор към устойчиво бъдеще. С тези нови проекти от 2021 г. насам са отпуснати над 2,5 милиарда евро безвъзмездни средства от ЕС за проекти за алтернативни горива чрез AFIF. Това демонстрира амбицията на ЕС да направи мобилността с нулеви емисии ежедневна реалност.“








