Британският автомобил за сухопътни състезания Sunbeam 1000 HP блесна на Pebble
Големият „звяр“ беше първият автомобил, достигнал 200 мили в час
Винтидж състезателен автомобил с аеродинамичен дизайн на показ
Конкурс в Пебъл Бийч
autoweek.com, ноември 2025 г.
Последният конкурс в Пебъл Бийч беше един от най-бързите досега. Първият автомобил, достигнал 200 мили в час, се изстреля с рев върху тревата на 18-ия грийн – с много по-бавна скорост – този август, когато Sunbeam 1000 HP направи своя дебют след реставрацията.
Малко контекст.
В днешно време можете да отидете до местния дилър на суперавтомобили и да купите произволен брой превозни средства, които ще достигнат 200 мили в час. Aston Martin, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, McLaren и Porsche произвеждат по един, някои повече от един. Дори Corvette и Mustang GTD могат да го направят.
Но преди 100 години това не беше така.
Твърде късно беше да спасим солените равнини Бонвил…
Първата кола, достигнала 100 мили в час, се появи сравнително скоро след зората на автомобилната ера, когато французинът Луи Риголи достигна 103,561 мили в час на борда на Gobron-Brillie през 1904 г. Но бяха необходими повече от две десетилетия след това, за да може някой да достигне 150 мили в час – рекорд, постигнат от Малкълм Кембъл през юли 1925 г. зад волана на Sunbeam 350 HP, автомобил с мощност, заложена още в името.
Почти веднага започна работата по Sunbeam 1000 HP, 25-футов звяр, създаден около два от мощните 22,4-литрови авиодвигатели Matabele на марката, разположени отпред и отзад. Този автомобил се появи на пазара по-малко от две години след Sunbeam 350 HP и се оказа революционен. Карайки го по гладките пясъци на плажа Дейтона на 29 март 1927 г., сър Хенри Сегрейв регистрира скорост от 203,79 мили в час.
Сегрейв е предизвикал Кембъл година по-рано, като е поставил нов рекорд за скорост на сушата от 152,33 мили в час с 4,0-литров V12 Sunbeam с компресор, според списание Engine Builder. Въпреки това, с цел да преодолее бариерата от 200 мили в час, Сегрейв се нуждаел от много по-мощна машина. Резултатът е Sunbeam 1000 HP, построен от Sunbeam Motor Company в завода ѝ в Улвърхамптън, Великобритания. Това е един от първите автомобили, проектирани и построени единствено за да поставят рекорд за скорост на сушата.
Кабината на водача на Sunbeam 1000 HP беше разположена между два V12 авиодвигателя Sunbeam Matabele, които предаваха мощността си към колелата чрез тристепенна скоростна кутия и верижно задвижване. Общото тегло на този масивен автомобил беше над три тона, а уникалната му аеродинамична каросерия му спечели галеното име „Плъхът“.
„Процесът на реставрация на уникална кола като тази изисква истинска отдаденост. Няма модел, който да се следва.“
След рекордния си пробег, Sunbeam 1000 HP беше изложен в Beaulieu в автомобилния музей Montagu във Великобритания, предшественик на Националния автомобилен музей. По-късно
е закупен от Едуард, лорд Монтагу, през 1970 г. и е в сърцето на причудливо наречената експозиция „За Великобритания“ и „За Ада“ в музея.
Докато списание Engine Builder писа, че задният двигател е бил ремонтиран през 2017 г., Pebble Beach Concours заяви, че „реставрацията на автомобила вече е в ход“.
„Задният двигател вече е разглобен, обработен отново, реставриран и монтиран отново в рамата – и за първи път беше запален пред възхитена публика на Международното автосъстезание в Боулин.“, каза Пебъл в съобщение. „Екипът на музея сега е фокусиран върху възстановяването на предния двигател. Когато и той е сглобен и на мястото си, каросерията, която вече е реставрирана, ще бъде монтирана отново.“
Този вид работа не е лесна.
„Процесът на възстановяване на уникална кола като тази изисква истинска отдаденост“, отбеляза председателят на конкурса Сандра Бътън. „Няма модел, който да се следва. Необходими са време и изследвания, усилия и експертиза. Развълнувани сме да знаем, че Националният автомобилен музей възнамерява да изпрати реставрираната кола в Пебъл Бийч, за да я сподели с ентусиастите тук.“
Можеше да се види на конкурса в Пебъл Бийч на 17 август. След като беше показана там, колата ще се опита да направи стогодишен пробег в Дейтона следващата пролет.
Бележка на редактора:
Подробно за рекордьора и въобще за рекордите на скорост, тяхната хронология през годините до днес, и постиженията, ще можете да прочетете в книгата „Автомобилът – вчера, днес и утре“, която авторът на сайта готви за печат…










