Архив

Норвегия ще запази данъчните облекчения за електрически автомобили малко по-дълго

Норвежките политически партии постигнаха компромис по бюджета за 2026 г.

Въпреки че данъчните облекчения за електрическите автомобили ще бъдат намалени, те няма да изтекат толкова рано, колкото беше предложено първоначално.

Има обаче уловка.

elbil.no (данъци), elbil.no (дизел; и двете на норвежки)

04.12.2025 – 09:30

Норвегия BEV Данъци

Предложението на правителството за бюджет от октомври включваше планове за въвеждане на данък върху добавената стойност (ДДС) върху покупната цена на електрически норвегия такси облегчениеавтомобили над 300 000 крони от 1 януари 2026 г. – тази мярка остава в сила. В момента електрическите автомобили са освободени от ДДС за покупки до цена от 500 000 крони (приблизително 42 600 евро).

Като се има предвид, че стандартната ставка на ДДС в Норвегия е 25%, това освобождаване прави електрическите автомобили в този ценови диапазон значително по-привлекателни. С бъдещия праг, определен на 300 000 норвежки крони (около 25 500 евро), ценовата граница е намалена значително, като забележимо се ограничава гамата от превозни средства, които отговарят на условията за по-малки и по-достъпни модели с електрическо захранване.

Въпреки това, предложението за пълно премахване на освобождаването от ДДС за електрически автомобили през 2027 г. беше отхвърлено. Постигнатото сега споразумение предвижда горната граница да бъде намалена до 150 000 крони (понастоящем около 12 800 евро) през 2027 г., като освобождаването от ДДС ще бъде напълно премахнато едва през 2028 г.

Този ценови праг обаче представлява рязко намаление: през 2026 г., с ограничението от 300 000 норвежки крони, значителна част от норвежците все още ще се възползват, ако желаят да закупят по-достъпен електрически автомобил.

До 2027 г., с намаление на прага до едва 150 000 норвежки крони, дори предстоящите малки електрически автомобили на цена от около 20 000 до 25 000 евро (малко под границата от 300 000 крони) вече няма да отговарят на условията за освобождаване от ДДС. При 150 000 норвежки крони гамата от допустими модели ще бъде силно ограничена и мярката вероятно ще бъде рядко използвана на практика.

Въпреки това, Норвежката асоциация за електрически автомобили (Norsk Elbilforening) е доволна от бюджетния компромис. „Облекчени сме и щастливи. От решаващо значение за инициативата за електрически автомобили е ДДС да бъде въведен по-постепенно, отколкото първоначално беше планирано от правителството“, казва генералният секретар на Елбил Кристина Бу. „Това ще помогне за по-нататъшното намаляване на емисиите. Бихме искали да благодарим на всички бюджетни партньори, и по-специално на SV, за това, че приоритизираха тази цел в последните кръгове.“

SV е „Sosialistisk Venstreparti“ (Социалистическа лява партия). „Работихме, за да гарантираме, че новопродадените автомобили ще останат без емисии. В последните часове на преговорите се съгласихме да премахнем постепенно освобождаването от ДДС за електрическите автомобили, а не за една нощ, както предложи правителството“, казва лидерът на SV Кирсти Бергстьо. „От съществено значение е електрическите автомобили да останат достъпни, за да могат хората със средни доходи все още да си купят кола. Преходът трябва да бъде достъпен за всички. Тези промени ще се отразят и на пазара на употребявани автомобили, където много от нас купуват превозни средства.“

Намаляването на данъчните привилегии за електрическите автомобили, предвид техния дял от над 97% от новите регистрации през ноември, не е изненада. В миналото обаче в няколко страни беше показано, че прекалено резките правителствени мерки могат значително да нарушат иначе стабилната тенденция на търсене. И в Норвегия предишната несигурност около освобождаването от ДДС от началото на годината вече се отрази в данните за продажбите: през ноември 2025 г. са регистрирани 19 427 електрически автомобила – почти двойно повече от предходната година.

Въпреки че кампаниите за отстъпки и подобрената наличност на достъпни превозни средства също допринесоха, Норвежката агенция за пътна информация (OFV) отдаде пика на регистрациите предимно на предстоящите данъчни промени.

Друг ефект от близо 20 000 нови електрически автомобила, регистрирани през ноември, беше, че електрическите автомобили надминаха дизеловите автомобили в автомобилния парк на Норвегия: до края на ноември бяха регистрирани 918 603 дизелови автомобила и 914 588 електрически автомобила. Тази промяна се случи, защото през ноември бяха регистрирани само 140 нови дизелови автомобила.